Čtyři z devíti jízdních kol, o které se ve své rodině starám, nesou značku favorit a další tři rámy, které jsou již na pravdě Boží, protože nevydržely mou váhu, byly téže značky. S obměnou náhradních dílů nemám větší potíže, protože nijak zvlášť úzkostlivě nedbám na jejich favoriťáckou "rasovou" čistotu.
Značku "favorit" nese i páčková přehazovačka na mém starém "Diamantu" z někdejší NDR, kterou tam montoval už výrobce.
Já jsem dokonce trojitej. Jeden favorit je z roku 1965 (tzv. turistický), ten tedˇka slouží na cestu do práce a do hospody. Další, ten samý typ mi zůstal po tchánovi a třetí je z roku 1996 (cross), ten je nedělně - pivní, jezdí do hospody po okolních vesnicích.
Favorit se mi válí ve sklepě a práší se na něj protože jsem si pořídil lehokolo. Zbavovat se ho ale zatím nehodlám, je to záložní stroj a pravděpodobně ho budu používat na cesty do práce protože se mi do městského provozu jeví vhodnější (je vidět vrchem přes auta, lepší akcelerace při rozjezdu). Jinak je to pěkný kousek s rámem F1 (pravděpodobně) a podivuhodnou směsicí komponentů od původních favoritích brzd a beranů přes dvojstěnné ráfky Remerx po středové složení Shimano 105 (rozhodl jsem se na středu nešetřit a dobře jsem udělal!)
Ten střed budu muset po 45 letech taky vyměnit, už mě brnká klika vo řetěz.
Ja mam doma jeste starou skladacku LIBERTU. V loni jsem na ni udelal rekord 53km/h.z mirneho kopce.To ale prede mnou jel kamos na silnicce /to byl hukot jak za motorovymi vodici/.Druhy den mama se nestacila divit ,zepre to jede samo!
Mne se v tom středu točí už druhá osa a začíná to být zralé na třetí. Nicméně proti "životnosti" původních komponentů je to nebe a dudy, kuličky běhají pořád v původních klecích, u Favorita se tak po dvou letech klece rozpadly takže jsem zevnitř vysypal hromadu železné drti a přidal další tři kuličky aby se to neviklalo :-)
Tak jo, to je dobrý, že jste :-) - nevěděl by někdo takhle na dálku, jestli mi tam (hlavně pokud jde o zadek) padne nějaká současná nába od shimana - a která? Nebo od jiného výrobce? Nic drahého! A otázka číslo dva: mám tam pětikolečko. Můžu ho nahradit šesti nebo sedmikolečkem? = má to stejnou šířku, aby se to tam vešlo? Samozřejmě za současné výměny pravého řazení...
Dík :-)
Do svýho "jizerskohorskýho" favorita f-1 jsem předloni nacpal sedmikolo (na nábu šimáno, na které byla původně šestka kazeta) a šlo to. Takže mám favorita cross 21speed :o)))
Stejně si tam ale většinou už pujčuju tchánova horáka :o(
Současná nevím, místo původní náby s pětikolečkem tam mám už 10 let nějaký Joytech se sedmikolečkem. Problém byl s rychloupínákem a osou, musely se zkrátit, možná problém dotyčného servisu. Nakonec to nebyl dobrý nápad s tím rychloupínákem, když do toho dupnu, tak se zadní kolo posune, pokud to není dotažené víc, než se obvykle utahuje, jelikož zadní kolo nemá tak nějak pevnou polohu.
Měl jsem za to, že zrovna Ty bys mohl poradit, co by tam mohlo pasovat lepšího, třeba něco silniční :-)
Vyndej zadní nábu, a změř vzdálenost mezi vnitřními plochami koncovek. Silniční nába má 130mm (mtb=135). Nějaký milimetr se poddá, je to žufánková ocel;-)
Sice tam bude sedět každá silniční nába, ale jelikož pojízdný favorit se na Aukru draží kolem 500,-, zamyslel bych se nad smysluplností takového upgrade.
Upgrade z pětikolečka Velamos:
Šestikolo Velamos(=Favorit) má stejné rozestupy jako pětikolo, tedy je o jednu mezeru a kolečko širší. Sedmikolo Shimano je stejně široké jako šestikolo Velamos.
Musel bys přidat distanční podložku na pravou stranu a přecentrovat kolo, případně na obě strany. S množstvím podložek se přibližuje nutnost použít delší osu (používaly se různé šířky, rozdíl je též jestli máš uzavřené matice, motýlky či rychloupínáky, kdoví co tam kdo kdy při opravě dával, prostě musíš odhadnout).
Kdybys kupoval novou osu, vezmi si starou (osu) s sebou, nebo aspoň konusy. Kdysi jsem domů dotáhl osu s jemnějším závitem a hrozně jsem čuměl.
Šestikolečko Shimano by mělo být užší než šestikolečko Velamos, přibližně stejně jako pětikolo, to by snad šlo, ale je to jediná záměna, kterou nemám vyzkoušenou.
Ale jo, smysluplný to moc není, ta nába vpodstatě stojí víc než celý kolo, ale zas když se v tom můžu sám pohrabat... :-)
Proto říkám "zamyslel" nikoliv "zavrhl";-)
Pokud máš zachovalý rám F1 s dobrou vidlicí, vše ostatní funguje, tak koupit plečku z aukra by mohlo znamenat vyhodit pětikilo za další šrot do domu, a být zase na začátku...
Naopak, když takovému kolu dáš nějakou odolnou nábu, bude fungovat dalších dvacet let jen s občasnou výměnou lanek a špalků brzd.
A pripadne mam 1 prebytecny silnicni kousek... ;-)
http://mur.rajce.idnes.cz/Silnicka_-_NA_PRODEJ...
ha :-)
mám skoro stejnýho ...
http://macikm.rajce.net/2006_0906
teď vypadá trošičku líp, lehce jsem ho opucoval a krapítko vylepšil
A koukam, ze mas jeste malinko nekompatibilnejsi ty gumove "gripy" s brzdami. ;-)
Kolo jsem z prostorových důvodů (jak píše dole trefně újezďák) dostal od bratránka
Tohle je fotka tak, jak jsem si ho přivezl :-)
Nekompatibilní jsou i rám a přehazovací páčky - na rámu jsou navárky, ale páčky jsou na objímce :-)
Zas kolečko od Velamosu vydrželo násobek času co sh., protože byko z podstatně silnějšího materálu a nemělo podbroušené zuby na indexování.
Co se týká zadní osy,tak pokud trváš na závitovém kolečku,jsem tehdy použil od ČZ s průmyslovými ložisky.Ty se dají občas někde sehnat ve výprodeji a vydrží dlouho,ale v současnosti bych už asi šel do nějaké silniční kazety. Na aukru jsem viděl i starší a moc pěkné kousky (campagnolo) za cca. 300,-
Já kolo Favorit Speciál provozoval ještě předloni.Měl jsem ho už 33 let a ujeto mělo moje kolíčko cca. 70k. Vlastně původní byl už jen rám, kliky a brzdy. Začínalo si vyžadovat další údržbovou investici a tak jsem ho už raději hodil do kontejneru.
Já ho zhruba před 5 lety věnoval z prostorových důvodů tchánovi.
Měl jsem na něm vařený obě oka na klikách a ty přibodovaný k ose :-D ... tzv bezklínkový model.
Tchán se na něm hned druhý den přerazil a zlomil si zápěstní kosti........
Jak jsem z něj kdysi slezl a na dlouho přestal jezdit na kole úplně, tak pořád stojí v garáži u nás na chalupě :-) No, asi jsem z něj neslézal přímo v garáži, ale dotlačil ho tam z venku :-)
Stačilo by ho očistit, dát mu dát nové pláště a asi trochu promazat a bude zase jezdit jako kdysi ;-)
Tak to je skvělý, že na tyhle mašinky všichni ještě nezanevřeli :-).
Já teď upgraduju mýho původního favorita - přiznávám, zůstává pouze rám + zřejmě původní náby (teda jestli už nejsou uvnitř nějak vyběhaný), vše ostatní současné, bude to parádní krosové kolečko 3 x 5. Radku - v případě výměny bych dal na zadek sh nábu (včera jsem si zjistil na mým krámu, že to jde)+ šestkovou kazetu, nikoliv už šestikolečko.
Krom toho vlastním galuskáče 2 x 6, v perfektním stavu, našel jsem ho o železné neděli na hromadě na návsi v Průhonicích.
Ad Murphy: včera večer jsem se Ti pokoušel cinknout, nedostal jsem se přes první trojčíslí, zas to zkusím. Jinak obecně já si na přátele - nepřátele nehraju, takže proto jsem Tě ani nikam nezařazoval, není v tom nic osobního. Jinak favorita máš parádního.
Ad abernathy: jo, jak říká juřa - obálky neotevřu, když tak SMS na 721 781 857. Aby, Tebe se chci zeptat, jestli bys nechtěl přijet na sraz lehokol u Jičína, jak ho tady vedle avizuje HonzaK - byli bychom tam aspoň dva normální :-).
Náby, bych vyměnil jako první, pokud to chceš používat jako crossové kolečko, tak nějaké odolnější. Ty favorití zrušíš mimo silnic hned, a budeš zbytečně naštvaný.
A když už budeš měnit nábu, nemusíš se omezovat na Shimano 6s (šestikolo). Větší kazety mají plošší výplet a stejnou celkovou šířku přes konusy. Snad;-)
Švagr nějak ohrnoval nos nad mým galuskáčem, taky pouvažuju, že mu ho seberu a udělám z něj superrychlýho crosse...
Favorití náby se dají zničit i na silnici :-). Přinejmenším to chce nové kónusy protože ty původní byly z hrozného bláta, byl ale i jeden typ zadních náb, kde praskalo přímo tělo náby. Obávám se, že se dnes kvalitní šestikolečko už nesežene, dnes je to šunt co se montuje na nejlevnější supermarketové plečky...
Optimisto, do Jičína to mám po pětatřicítce 50 kiláků, oklikama ještě víc. Dyk už mi táhne na sedumdesát!!! Ale nikdy neříkám nikdy, třeba se rozjezdím. A taky bych ti rád ukázal ten hybrid, co jsem spáchal z favorita, takový pseudofitko 3x7, není tam místo na pomocnej motůrek. :-)
Opět jeden favoriťák a eskař. Vlastním 25 let silničního galuskáče Favorit a crossovou Esku.S Eskou jezdím denně tak 5 km a rekreačně s kabelama na nosiči. Dosud žádnej problém, drobná údržba, ale nechal jsem se nalákat na nové pláště od Rubeny a ouha, prní praskl po týdnu a druhej nyní. Na původních jak po silnici, tak po štěrkových cestách (po parcích) se jezdilo dokud se nesjely na hladko.A kabelama na nosiči vážíme 150 kg. Tak kolegové poraďte jakým pláštěm to osadit.
Kdysi dávno jsem na favoritu používal slicky Kenda, snad Khan? Ale to jsem vážil 70kg, a vozil max tak 15kg na vandry, lítal s tím po městě, obrubníky, koleje a tak. Nicméně dnes se dělá do šířky 47 (já měl 37).
Daly se hodně nafoukat (neměl jsem manometr, ale prostě "na kameň"), za sucha tráva, polňačky a jehličí nebyl problém, valivý odpor skoro jak galusky (závodil jsem tehdy v triatlonu, takže srovnání mám). Akorát za mokra se muselo krokem i po asfaltu, sviňsky to klouzalo; ale já byl takovej, že když chcalo, tak jsem rychle někam zalezl.
Jenže je to dávno, kdoví jak jsou na tom s vlastnostma a kvalitou produkce dnes...
Jak říkaš, jezdím taky na kameň, do obrubníku nee, ale z obrubníku pomalu na šlapatkách, zkusím pláště Kendu. Už to není co to bývalo. Dnešní materiál, musí to být tak na dvě tři sezony, aby měly v Číně pořád co vyrábět.