Tak si čtu všechny ty témata o elektrokolech, přídavných motorcích a podobných udělátorech a trošku se zamýšlím. Je to ještě cyklistika – cykloturistika, nebo to už směřuje někam jinam? Já mám na ježdění na kole rád to, že si občas sáhnu na dno a něco vyjedu, nebo i vytlačím s vyplazeným jazykem a vyvalenýma očima, ale s krásným pocitem, že jsem to dokázal. Vlastními silami, bez pomoci. Pro mě by asi nebylo to pravé ořechové v kopci si připrdět motorem, abych si pomohl. Chápu samozřejmě zdravotní důvody a nadšení pro novátorská řešení a vynálezy. Ale tak jako se přešlo od vynálezu ježdění na koni k automobilům, tak tohle mi připomíná podobný trend. Vlastní pohon je vlastní pohon a vše ostatní už považuju za krok směrem k mopedizaci a automobilizaci. Nic proti tomu nemám, jen mám zatím dost sil na ježdění bez pomoci a baví mě to. Možná za pár let...:-)
Zdenku,taky jsem ještě schopen a jízda vlastní silou mě nepřestává bavit ani v zimě, kolo miluji právě pro ten pocit svobody a pokaždé, když na ně sednu, tak jsem vděčný lidem, kteří ho vynalezli a vyrobili součástky, ze kterého se skládá. zní to kapku pateticky, ale je to tak.ano jsem vděčný Bohu, že mě na něm nechává jezdit. ale jsem také člověk zvědavý a hledám, čím si cyklistický život obohatit. ona zvědavost a chuť zkusit něco jiného mě přivedla k MTB a před pár roky k lehokolu. stejně přistupuji k ekolo - jaké je na něm svezení ? jaký pocit má člověk při jízdě ? tak jedu na sport life a zkouším, jak TO na mě zapůsobí. zjišťuji, že dobře až velmi dobře. Proč ? kombinace vlastní námahy a pomoci motorku /tkzv, příšlap - pedelec/ vytváří nový rozměr jízdy, zvláštní, ale mě se to prostě líbí a když jsem viděl usměvavé ksichty kolem, nebyl jsem sám. pozor - to ovšem neznamená, že přestanu jezdit na klasice, stále si rád vyjedu i na lehokole.jo a zajímá mě pouze použití elektromotoru, o hlučný spalovací motor nemám zájem. jasně, není to "čistá" cyklistika, ale mě je to fuk. stejně jako je mi fuk jestli někdo jede na lehu, skládačce nebo silničce, pro mě je to jednoduše cyklista a pokud mu neskřípe řetěz :- )/to fakt nemusím/, tak je to pro mě člen volné komunity kolařů, do které patřím
Jasně, naprosto Tě chápu. Jen jsem se snažil napsat svůj pohled na tyto stroje. Neodsuzuji nikoho a nic a je mi srdečně jedno na čem kdo jezdí. Mám hodně kamarádů mezi motorkáři a jsou to skvělí lidé. Nikdy by mě nenapadlo spílat jim že za sebou nechávají velkou ekologickou stopu. Pravděpodobně by mě poslali do prdele. Důležitější jsou pro mně lidé a jestli máme společnou řeč a ne na čem jezdíme. Ostatní mě až tak nezajímá. To byl jen můj pohled na věc.
Úplně s tebou souhlasím . Je to i o tom vyzkoušet to a sestrojit . Mám el.motor skoro ve všem na čem jezdím ,ale tak , že se to dá odmontovat a jedu podle chuti. Nakonec to dopadne tak , že v Řecku jsem jezdil na motor a do Alp jsem jel na vlastní pohon . Asi by to mělo být obráceně , ale já prostě měl chuť jet takhle.
Ja taky nechci elektrifikovat sebe. ;-)
Ale kolena se zacinaji ozyvat. Mozna by byla zajimavejsi moznost mit hybrida a do kopcu si zapnout nahon na vsechny ctyri - myslim tim pridat ruce.
Tak kolena se můžou ozývat i při chůzi. Jestli by nebylo lepší pořídit si rovnou něco takovýho - http://www.youtube.com/watch?v=VXUa7pEROVQ
Já přídavný pohon na kole nemám a (zatím) ani mít nechci. Umím si ale představit dvě situace, kde bych elektropohon ocenil. Jedna je, když jedu někam společně s manželkou. Ona jede tak pomalu, že je to pro mě utrpení a nakonec to dopadne většinou tak, že ji tlačím, což je utrpení na druhou. V takovém případě by asistence elektromotoru na kole mé polovičky asi výrazně zjednodušila cestu. Druhá situace nastává, když chci někam dojet na kole, ale nezapotit se u toho cestou tam (návštěva, jednání nebo já nevím co), zatímco cestou zpátky si chci dát do těla. Jo, vím že první situaci řeší tandem a druhou náhradní oblečení v zavazadle, ale elektromotor je obě řeší taky.
Rád bych si elektrokolo někdy vyzkoušel, jen tak pro zajímavost. Dokud to bude technicky v plenkách (což je podle mne doposud), že ti prodejce udá dojezd 60km a realita je poloviční, tak mne to spíš odrazuje. Až to vyzkouším a technicky a cenově se to vyvine, tak bych možná elektrokolo pořídil pro vílu, abychom mohli jezdit spolu. To by bylo fajn.
V citybike.cz mi ukazovali realne hodnoty zapsane zakaznikem. Tusim asi 35 km pouze na motor (v ceste stal Jested) a dalsi vylet 65 km s prislapem tam nekde po okoli. Zkusit se to u nich da, maji tam ruzne typy a nekolik druhu motoru.
Je to hezky, ale tohle je kouzlo. ;) http://www.citybikes.cz/eshop/?kategorie=e...
Ale jo, ale skvost který ujede 16 až 32 km podle údajů prodejce je tak pro vrátného po firemním areálu nebo slečnu z podatelny, když jede za roh na poštu. To není ani na výlet. Až prodejce potvrdí 100 kiláků (a v reálu to ujede aspoň 50), tak možná.
podařený stroj, svezl jsem se v Brně, reálný dojezd na 10 Ah aku bude / s příšlapem/ podle profilu trati a váhy uživatele /nebo víly, básníku/ oscilovat mezi 40 až 50 km, 16 km Ti podsunul kdo ?
Těch 16 km udává výrobce. Na dojezd s příšlapem má po kapacitě baterky největší vliv, jak motoru pomáhá jezdec, či spíše, jak dalece jezdec dovolí motoru, aby mu pomáhal.
jakou máš Ty zkušenost s dojezdem ? o síle motorku jsi už psal, co aku ?
já mám tuto sadu.
http://www.bike4u.cz/index.php?pid=200&id...
Baterka 10Ah 24V
Mám to ale v kole 20", takže hranice rychlosti je 12-13 s akcelerační páčkou 17 km/hod. Využívám motor opravdu jen do kopce. Rekord v dojezdu mám 103 km (už svítila červená led). Normální vyjížďky 70-90km v pohodě tak že červená nejvejš zabliká. Přičemž kopcům se nevyhýbám, naopak testuju co vydrží. Už se těším na Praděd.
Závěr - konečně stíhám průměrným cyklotůristům i do kopce.
Dovolím si taky přispět, pořídil jsem si elektrokit ELFEi 350W, aku 36V, 11,6 Ah, S výpomocí 60% jsem ujel 65 km, převýšení 650 m a baterie ještě vykazovala (podle diod) poloviční kapacitu.Odhaduji, že bych ještě 30 km ujel, vážím 120 kg, asi 20 km proti větru.
Při porovnání stejné trasy kterou jsem to jel na jaře na "vlastní pohon" jsem byl o 4km/h rychlejší a tepovka o 10 nižší.
To víš že stojí... nejde ani tak o tu rychlost ale to, že se mi snížila průměrná tepová frekvence ze 145 na 135 a jěždění na kole si zase užívám...
Na tom elektrokole jezdím jen občas (postavil jsem ho hlavně pro manželku), nerad bych úplně zpohodlněl
No na delších štrekách je navýšení o 4 km/hod docela dost + menší únava. Mě se průměrná rychlost zvedla o 15 km/hod, tedy na nějakých 35 km/hod a únava žádná, tedy pokud se mi nechce šlapat. :-) Ale já šlapu, šetřím tím motor a benzín, dojezd 300 km na 3l benzínu na motoru bez úprav mi stačí. Má Euro2, takže moc nesmrdí a hlučnost čtyřtaktu je taky v pohodě.
Přesně tak.
Ne že bych měl něco proti elektrice na kole, právě naopak, ale slouží k opačnému účelu - abych si ještě víc máknul a dojel s pocitem, že si veškerou energii vyrábím sám. Motor zatím ne. Ale až budu potřebovat nový stroj na dojíždění do práce - kdo ví, co to bude.
elektrokolo na výletě je pitomost. Tedy pro člověka s normální fyzičkou.
Kde ale může najít široké uplatnění je městská mobilita. Při cestě do práce/školy málokdo vnímá "sportovní" rozměr cesty. Prostě kolo je často mnohem rychlejší než auto nebo MHD a proto na něm lidi jezdí. Elektrokolo je ještě rychlejší a navíc nemá některé nevýhody klasického kola. Kratší dojezd přitom vůbec nevadí.
Jsou nějaké testy, kolik ujede třeba 140 kilo těžké kolo (i s řidičem) do 12 procentního kopce nez šlapání ? Něbo nějaká tabulka kde se přepočítává stoupání na kWh.
Velmi to zalezi na konkretnim motoru a jednotce. Do 12% kopce 140 kg slabe motory spolehlive uvari. cca 85 kg jezdce + kola uvarilo 250W motorek na stoupani po znacce z Rybnika na vrchol Ples v Ceskem Lese. Mrkni se na mapu, jake tam je prevyseni.
to je slabota a co 500W ?
500W se zapnutym omezovacem mne vyvezla do slusneho kopce po asfaltu bez slapani. Ma to vetsi rezervy. cca 90 + 39,5 kg (jezdes + kolo s Pb accu). Ta tezka vykonnejsi elektrifikace byla od http://noelbike.cz/e_pohony.html
a ta lehci (24,5 kg kolo s LiFePol accu) od http://www.e-pohon.cz/ z pobocky v Nehvizdech. Obe firmy mohu jen doporucit, oba panove projevili nadstandardni trpelivost s mym vahanim a fundovane zodpovedeli moje dotazy. Takze pokud Ti nezalezi na vaze a chces to levne, tak Noel, jestli chces mit lehci a na zastavbu lepe pripraveny kit, pak e-pohon.
Noel umi tusim i lithiovky a e-pohon i silnejsi motory.
zatím nevím co chci, jen zvažuju a uvažuju, abych nakonec od toho neupustil :-)
a jakej je reálnej dojezd třeba po vrchovině úplně bez šlapání s aku 36V /10 Ah ?
36V/10Ah 85 kg (kolo + jezdkyne)
Zbyla cca pulka baterie podle indikatoru: http://www.bikemap.net/route/1293431
Vybilo se behem posledniho stoupani mezi cca 30 a 33 km po cca 700 nastoupanych metrech: http://www.bikemap.net/route/1293422
Predpokladam, ze v obou pripadech od motorku pozadovala cca totez - aby mela pocit, jako kdyz jede po rovine.
V Praze, kousek od Mánesa směrem na Palackého náměstí, je půjčovna elektrokol. Tak můžeš vyzkoušet osobně...
Jihlavy. Tady mají taky prodejnu, tak se tam zeptám, jestli nepučujou. Je fakt, že vyzkoušet osobně by bylo asi nejlepší.
Sice kolem jezdime na chatu, ale letos to uz na cyklovikend na chate nevidim...
Kdo tam ma prodejnu?
u hondy marreko, naproti kauflandu na kruháči
A prodavaji i elektrokola, nebo si chces zkusit sekacku? 8-)
mají tam napsáno elektrokola a pořád se jim nějaký povalujou před krámem
Až tam pojedeš, tak bych přijel taky a mohli by jsme se zahltit zkušenostma :-) Teda, pokud je to fakt v Jihlavě. Vzal bych kolo vlakem, ať nemusím shánět trolebus/autobus.
Fakt je to tam, hned vedle je Dům barev.Taky jsem se tam byl podívat asi před rokem, ale nijak mě to nenadchlo.
Až se tam vypravím, tak ti dám vědět dopředu.
Uvnitř sem teda nebyl, tak nevím co tam je, ale můžeme vzít ssebou molotova, kdyby se nám to tam nelíbilo.
Přesně's to zakončil - Možná za pár let. Už je mám za sebou. Měl jsem to stejný jako ty. Když to nešlo, vydejchal jsem se a šlapal dál. Jenže s nemocí přišly obtíže a trvají už moc dlouho. Samozřejmě jsem taky slušně sešel, tak už si pro jízdy vyhledávám spíš argumenty "ne". Když to nejde, ani to nebaví. Aspoň mě. Ale motorek na kolo? Ani náhodou, to radši přestanu jezdit.
Potkali jste už někdo tento hnus?
http://www.harrachov.cz/elektro-kola-harrachov.asp
Minulý víkend mě na Ručičkách předjela smečka (asi 10) těchto oblud a uháněli směrem k Dvoračkám. Spadla mi čelist. Co všechno se dá považovat za kolo ...
Co tak vim o prislusnem zakone, tak by tohle projit nemelo.... Nechapu.
Pokud máš na mysli 361/2000, tak ten platí pouze na pozemních komunikacích. Mimo ně si můžeš jezdit s čím chceš bez ohledu na nějaké schvalování a řidičáky.
A jak by ses chtěl dostat třeba z Harrachova na Dvoračky než po pozemní komunikaci, nebo odkukkoliv do hor a lesů?
Hm, tak cesta ze Studenova na Dvoračky asi pozemní komunikace bude? Nevím, v létě to tam moc neznám.
Ale jinak, třeba na Čertovu horu po modré sjezdovce v klidu.
Všechny cesty z turistických středisek jsou pozemní komunikace, není v podstatě jiná možnost se dostat z obce než po pozemní komunikaci.
Co tě štvalo, že tě předjeli z úsměvem na tváři a při tom nepotřebují řidičák? :-) Jak píše Murphy, v řeči zákona by tam měly být aspoň kliky s pedály, ale kdo je otrlej, může jezdit na čem chce. Jenom ať v případě nehody nepláče nad výši pokuty kterou bych na místě policie napařil s fleku tu nejvyšší jaká se dá dát.
Horší to bude s pojišťovnou, když se něco stane, protože to neuhradí. Není motor na nosiči s třecím válečkem a máš smůlu.
Tak to je blbost a zřejmě jsi to vyčetl na stránkách motokola.cz. Nenapadlo tě proč to tam píší? No lepší reklamu než překrucování zákona nemůžeš mít a je zdarma.
Mě to tvrdilo víc lidí a četl jsem to na několika místech. A taky doufám že to je blbost :-)
Třecí váleček rozhodně není výslovný požadavek zákona - ovšem říkat tomuhle "kolo" vydrží skutečně jen do prvního průšvihu.
Tak jak to je. V zákoně píšou že to musí bejt odnímatelný a nesmí to zasahovat do konstrukce. Já to teda nijak zevrubně neřešil.
Pokud UPRAVÍM existující kolo na pohon ještě něčím jiným mimo nohou, je otázkou posouzení, co je už zásah do konstrukce a výklady mohou být různé.
Jestliže ale něco NAVRHNU primárně pro pohon motorem, je to nesporně motocykl.
Máš pravdu, asi to byla jen závist. Vždyť za mrzkých 1300,- tam může jet kdokoliv ... Navíc s požehnáním Krakonoše.
Jj, závist je sviňa, třeba jim to za to stálo a svoje vydělané peníze za to dali. Oni třeba nechápali proč funíš do kopce na kole bez motoru. :-)
Srovnávat motorku s kolem nejde a tohle je motorka.
Naštěstí je cena tak vysoká, že se to příliš nerozšíří. A když to nedělá kravál, tak i tohle se dá asi občas i zkousnout.
S tím tě nikdo z lesa vyhazovat asi nebude. Zatím, než na tom budou dělat chuligání bordel jako na motorovejch tříkolkách.
Toho bych se taky moc nebál, nedělá to kravál, tak to nikdy lákat nebude, taky to má má silné omezení v bateriích.
ještě hodně dlouho to bude slabý, takže fakt těžší terén je bez šance, teda šance je, ale rychlostí šneka po zařazení podredukce :-)
jenže pak to ujede s bídou půl kilometru a dojde baterka
Teď tomu nějak nerozumím, elektro zase tak slabý není, ale jak píšu tak to má pořád velké omezení v bateriích, na větší výkon a výdrž musí být hodně velké a těžké a v terénu moc dlouho nevydrží. Vysoká cena, malá výdrž a tichý chod to silně diskvalifikují proti terénním strojům se spalovacím mototrem.
já psal k elektro motorce, protože minimální výkon v terénu aby to trochu "jelo" je tak 25 kW
a baterky pro takovej motor budou docela velkej problém
když vezmeš že střední jednoválcový cestovní enduro kolem 180 kg má kolem 50 koní a je to tak akorát aby se s tím dalo rozumně jezdit
ale tohle už se netýká elektrokola
Takže píšeš to samé co já, ale co jsi teda chtěl říct tím v 13:19 ... "Zatím, než na tom budou dělat chuligání bordel jako na motorovejch tříkolkách."?
Dřív, když u nás nebyly rozšířený terénní motorky tak tě nikdo v reálu neprudil za to, že jezdíš po lese.
Teď, když kde jakej chuligán má terénní stroj s otevřeným vejfukem a navíc se rozmohly čtyřkolky a lidi dělají v lese hroznej kravál a plno lidí si stěžovalo na policii a ta s tím něco musela začít dělat.
Dřív si tě hajnej ani nevšiml jenom pokynul, dneska už bych měl strach. Taky jsou vidět závory na každý druhý cestě do lesa a zákaz vjezdu skoro na každý.
Ale jsem přesvědčenej o tom, že když pojedeš na elektrostroji do lesa tak si tě ani hajnej nevšimne. Když to zrovna nebude nějakej 10 tunovej ural :-) Ale ten by musel mít na korbě 6 tunovou baterku, aby se vůbec pohnul :-)
Po lesích jezdím pokud možno co nejvíc a moc rád a když jsem mimo chráněná území, tak mi stačí jen slabý náznak třeba jen zvířecí pěšiny, ale ještě jsem se nesetkal s nějakými námitkami a to se v lesích potkávám s hajnými (nebo jak se říká správcům lesa), zpravidla se pozdravíme a maximálně mě upozornil na těžbu dřeva. A ani jsem neslyšel, že by měl někdo nějaký problém pokud se chová slušně.
Závory mi vadí taky, pokud se nedají přijatelným způsobem objet. Závora stejně problém neřeší, ta zabrání vjezdu jen běžným osobákům a motorkám, ale ne terénním a jiným speciálům.
Motorky a čtyřkolky jsou problém a hodně velký, ale pouhý zákaz a závory to nevyřeší, to musí odpovědní chtít řešit a ne jen o tom kecat jaký to je problém a že na to nestačí, stačí chtít a určitě by to šlo.
stačí dva policajti na kroskách v okrese a bude pokoj
Jo, to bude daleko lepší adrenalin, proletět se po lese s policajty v zádech. Mnohem zajímavější než trapné bezcílné potulování:-)))
to teda, člověk si aspoň trochu zazávodí
ale až k tomu přidají vrtulník tak bude hodně rychle po závodění :-)
S tím jezdí zelení po národním parku a kontrolují tůůůristy, zda náhodou nechodí mimo chodníček nebo nekakají za stromečkama ne???
Bohužel to vypadá, jako když ti zelení dostali nějaké brýle, nebo co, aby určité věci neviděli. Zas se mi potvrzuje, že "chrání" a hlídají to, co nemaj a to, co by asi měli hlídat, je nezajímá.
Kdybys seděl v daným regionu na židli šéfa a ten podle ména holanďan by byl tvůj kámoš, tak bys mu to taky povolil ne ?
Čecháček, skoro čecháčkovi vždycky vyjde vstříc.
Co ty seš prosím tě za mongola, že tady furt prudíš těma čecháčkama ?
hele, další čecháček co vylezl z kanálu, tady jich je teda na tom foru :-)