Ahoj,
jsem dopravní inženýr a od nedávna pracuji na výzkumném projektu o ekologicky a sociálně údržitelných řešení pro mobilitu na venkově. Jeden z témat projektu jsou nové řešení pro překonání vzdálenosti cca. 1-5 kilometrů do nejblížší stanici atraktivní věřejné dopravy, k obchodům atd. Z hlediska rychlosti a jiždních dob jsou konvenční jízdní kola pro takové účely příjatelné řešení, pro mnohé lidí jsou však nedostatečná odolnosti protí počasí a nedostatečné možnosti přepravy větších nákupů či dvou dětí rozhodujícím nedostatkem, proč pro takové cesty potřebují auto.
Proto bude v projektu zpracovaná koncepce velomobilu pro krátké každodenní cesty, který má splnit následující požadávky:
- nízká cena: S ohledem na to, že rodina místo 1-2 aut by potřebovala 3-4 velomobily, které jsou vhodné jen pro krátké cesty, nesmí být dražší, než 10 až 20 procent cen nejlevnějších aut. Při zohlednění faktu, že takové vozidlo by bylo pro většinu zákazníků určitý experiment, je 20-30 tisíc kč určitě horní mez.
- dost místa, aby přepravovat dvě dětí a větší nákup a to bez složitého sbalování do všech koutu vozidla
- možnost spojení dvou vozidel, aby bylo možně někoho vyzvednout z nebo doprovodit třeba na nádraží.
naopak by ve srovnání se současně nabízeními velomobily nebylo tak důležitá rychlost (aerodynamika, váha) a komfort.
Především je ale otázka, jakou konstrukci a jakou strategie šíření úspěšně výrobit a prodát větší číslo vozidel za odpovídající cenu.
Z hlediska konstrukci myslím na nosní vanu, zestavenou ze šroubovanou, příhradovou konstrukci, asi z hliníkových profilů, doplněná obklady ze vstřikovaného HDPE. Krytí mohlo by být i textilní, a to celé šlo by prodát i jako sáda na montáž svépomoci.
Možným prvkem strategii šíření mohly by být automatizované (nikoliv anonymní!) půjčovní systémy podobně Velib v Paříží, Citybike ve Vídni nebo různých systémů CarSharing. Takové systémy představují velké zákazky na počátku výroby, a také dávají obyvatelstvo možnost vyzkoušení.
Dálší podrobnosti projektu, ale i obrázku prvotního návrhu nájdete na stránce: http://www.buschbacher.at/rimkleinmobilcz.html
pozdrav z Vídně,
Harald
Jako alternativa pro pár jedinců určitě dobrý, ale nevěřím ve větší využití a rozšížení. Pro takové zadání má myslím mnohem větší naději 2 místná vozítka poháněná nějakým slabým motorem, který bude možné řídit třeba už od 12 let, a především který nebude podléhat registraci motorových vozidel. To by myslím bylo mnohem přínosnější s větší naději na rozšíření právě pro popsané účely.
Já bych si dokázal představit i nějaký šlapohyb. Jednoduchý rám, pokrytý něčím aby to chránilo před nepohodou, dva šlapající vedle sebe vpředu, místo na děti a zavazadla vzadu. Ale spíš někde dole v rovinách, u nás v horách je Niva holt Niva, sice to žere, ale ze sněhu se to vykope samo :)
No jo. Přes zimu to bude dost nepoužitelný.
Tady je taky jeden příklad. A je z něj i vidět, že průkopníci to opravdu nemají jednoduché... :-))
http://www.loupak.cz/video/auto-moto/1349...
To já taky a docela by se mi to líbilo, ale praktická použitelnost podle zadání bude nejspíš vemi nízká. Takovéhle pohybovadlo by bylo bezvadné pro rodinné výletní projížďky, ale to není potřeba vymýšlet, to už bylo po celém světě mnohokrát sestaveno, stačí to jen vypšovat, zdokonalovat, zlehčit a zlevnit.
Z takových vozítek se mi zatím nejvíc líbil Hepav - http://www.nakole.cz/diskuse/9104-novy...
Mě to taky připadá jako vymýšlení vymyšleného. Na tohle se přece výborně hodí už existující stroj, taková ta delta tříkolka co v některých městech vozí turisty.
Jo a šroubování z hliníkových profilů mi nepřipadá jako dobrý nápad, to zatím myslím nikdo nedotáhl do použitelného poměru mezi váhou a jízdními vlastnostmi. A je to drahé, relativně. Pokud chceš vyrábět malosérivě, vyjde vaření z Cr-Mo oceli levněji a výsledek bude zároveň lehčí i tužší při zachování slušné míry pasivního pružení pro pohodlí. Nejlepší by mi připadala ta delta tříkolka bez odpružení, s pohonem v základní verzi na levé zadní kolo, s trubkovým rámem co jde pod i nad posádkou, takže slouží jako rám, ochrana lidí i držák kapotáže zároveň. Kapotáž bych dělal látkovou, kvůli váze i ceně.
hlavně na to musí být řešená infrastruktura, se šlapacím autem nemůžeš do provozu, to ještě tak to holandsko se svojí sítí cyklostezek. nebo jako dopravní prostředek do nějakého areálu, zábavního parku, nebo kdyby si někdo založil "ekoměsto"
Jak už psal někdo nahoře, když už tak aby v tom byl aspoň elektromotor, takový ten šlapací asistent.
A ta cena, při cenách normálních kol a lehokol je podle mne utopie
Teď sem nepochopil proč bys nemohl se šlapacím autem do provozu, podle zákona je to pořád jenom kolo i když to bude mít pomocný motor. Mám lehotříkolku a to je vlastně velomobil bez kapotáže a cítím se daleko bezpečněji než na klasickém kole.
Ty asi mimo město moc nejezdíš, co? Všechny ty zahradní traktůrky nebo koňské potahy jsou pravděpodobně pomalejší a větší. O kombajnech nemluvě. Jak jako s tím do provozu nemůžeš? Nejen že je zákon na to, že můžeš, ale ani to po technické stránce není problém. Pravda, někteří řidiči BMW X5 a podobných věcí se asi pos... když je o tři vteřiny zbrzdíš, takže možná budou troubit, ale to je jejich problém.
Denně jezdím do práce na kole. Denně se modlím, aby mne vesničani dojíždějící do nemocnice nepřejeli u nemocnice.
nejezdím sice autem na služebky denně, ale když už jedu, jsem rád že mám kolem sebe plech. protože co se děje na silnicích je zoufalost. a nejsou to jen BMW.
Na kole i na velomobilu se samozdřejmě na silnici může. o víkendu, na okresky, cyklostezky... Ale na denní dojíždění do práce nebo přibližování na MHD se mi to jeví jako hazard. hrozím toho, že tě někdo dříve nebo pozdeji sestřelí. Kolo je přeci jen úzké, a leckde se prosmýkneš. Ale velomobil o kterém tu uvažují se asi na cyklostezku nevejde.
Uvažuju tu při dojíždění v HK do práce, nebo z okolních satelitů u HK k MHD.
Možná jsou jiná města vhodnější na úpravu pro provoz velomobilů. Hlavně to asi bude o přístupu a ohleduplnosti ostatních řidičů.
Na klasickém kole jsem jezdil 20 let, na lehotříkolce to bude rok a můžu z vlastních zkušeností říct že je to na ní bezpečnější. Nevím kde se berou ty absurdní předsudky že je lehotříkolka (velomobil) nebezpečný, můžeš mi napsat v čem abych ti to mohl vyvrátit, nechce se mi tu totiž furt dokola vypisovat výhody lehotříkolek.
Mne osobne prijde ze dvou duvodu - vyhled je omezeny, alespon v pripade deklu na hlavicku. ;) A je nizsi, tedy nejen horsi vyhled, ale snaze se schova treba az osobni auto. Pro trikolku bych rekl, ze plati to druhe taky.
U velomobilu souhlas a nejen u kryté hlavičky. :-) Na lehotříkolce má drtivá většina majitelů reflexní vlaječky, ta moje je výš jak dva metry, tedy výš než má hlavu jezdec na klasickém kole, navíc pod ní mám větší vlajku která je v podstatě ve výšce trupu cyklisty na klasickém kole, mezi nimi je výkonná blikačka. Pokud toto šofér přehlédne, tak ještě pravděpodobněji přehlédne cyklistu na klasice. Jedinou nevýhodu vidím při vyjíždění z vedlejší na hlavní když po levé ruce stojí zaparkovaná auta, to je přehled opravdu menší než na klasice. Naštěstí o tom jestli zůstanu na živu, rozhoduji sám, to znamená dávat pozor, zastavit, stoupnout si a pořádně se rozhlídnout. Těchto situací ale není tolik aby mě to otrávilo.
Diky tem vyjezdum mam po Praze ztizenou cestu uz pri vyjizdeni na hlavni u domu. Nevidim pres auta a hned podle zaparkovane rady vedou tramvajove koleje. ;-(
Nekdo (Jirka ?) tu psal o nedostatecnosti vlajecek. Kdyz mas smulu a trepetaji se prave ve smeru od nebo k prijizdejicimu vozidlu, moc videt nebudou. A blikacka je urcite taky smerova. Cyklista na klasice nejen, ze tam ma trojrozmerne telo a je videt, ale nad nim hlavu a v ni oci a mozek. A zvlaste posledne zminovane prvky aktivni bezpecnosti na nizkem lezaku nebo trikolce jsou castecne vyrazeny z provozu. Kdyz si vezmes jako modelovy pripad Jirkovu bouracku, kde ho prehledl ridic... Kdyz jedes na necem tak nizkem, vetsina ridicu Te muze prehlednout i kdyz se podivaji - cyklistu ocekavali v jinem levelu. A treba u nas najet na hlavni rovnou na tramvajove teleso mezi neustaly proud aut neni prca. Zadne stoupnout a podivat, to bys vystal dulek.
to přehlídnutí až tak nesouvisí s kolem. Vždyť kolikrát přehlídli klasiku.... Viz třeba Medůza.
Unavený řidič prostě nic jinýho než auto a nejlépe kamion prostě nezaznamená :-(
I když.....hele pořiď si tallbike! Budeš mít skvělej rozhled!
viz třeba: http://blog.makezine.com/archive/2006/06...
z místních nakoláků ho má asi jen Suchoj, tak se kdyžtak optej jeho.
A co tall recunbent? ;-)
Bal bych se, ze mi nekdo autem podrazi kolecka.
to mě napadlo už dávno, ale nevím, jak bych na to lezl :-)
S pomoci skokanske tyce?
Chudy?
Nebo ty skakaci boty, co se stejne chystas koupit? ;)
Nejrealnejsi by mi prislo tam mit neco jako stojanek na zpusob ostrve (www.cvikov.cz/pages/znak.gif - osekany kmen, ktery se pouzival pri dobyvani hradu) a ten pak pritahnout pri rozjezdu rukou. ;-)
A co treba tall trike?
Za 30 OOO Kč nemožné, snad na Holandské roviny, u nás nutný pomocný pohon. Chci vidět mamču s dítětem a nákupem jak šlape do hrubáka-kopec jako prase který nejde objet. :-)
Já jsem optimista, věřím že když se chce a nejsou peníze tak všecko jde.
Je třeba se nebát si dávat vysoké cíle. proč vymýšlet velomobil na cesty 4km v cenové hladině 30 tis, Kč? Proč nebýt odvážný a navrhnout velomobil v cenové hladině 2tis. Kč, velomobil za 5tis Kč a velomobil za 10tis. Kč (tak aby splnil co se od něj čeká).
Najít nejvhodnější materiál koncepci která vyhovuje a tu pak zlepšovat zjednodušovat a zlevńovat či trochu zdražit a velmi vylepšit z hlediska užitných vlasností.
Indická rikša vozítko s přehazovací plachtou pro případy nepohody.
Moje koncepce: tříkolka bez odpružení, pohon zadní nápravy přes volnoběžky, přední pevný windshield s uchýtnými body pro svinovatelnou pláštěnku alá Pončo.
My češi neumíme myslet a projektovat po čínsku(najít řešení úlohy velomobil do 10tis. Kč a ten vylepšit). Tomu se říká evoluce a když v začátku řekneme, to nejde vyřešit tak to nikam nepovede, dicky se našel blbec(třeba já) kterej neví že to nejde a prostě jde a udělá to.
Motor do sekačky 4takt 160ccm se dá sehnat za 2-5tis. Kč. S takovým motorem už ten velomobil musí lítat.
Tak zrovna s tím motorem 160ccm bys mohl možná jezdit akorát tak v Indii. :-) U nás do 50ccm a výkon max 1kw, takový motor pod 6 000Kč neseženeš kdyby ses ukrájel. :-) A kupovat starší je blbost, tyto mini čtyřtakty nemají vložkované hlavy, takže generálka stojí skoro jako nový motor.
Omyl. lze koupit 4takt motor 195ccm( 6HP) za 2600Kč. viz http://www.bergland24.cz/elektrocentraly-... . Jen je třeba udělat jiný výfuk. Zatím sem nenašel nikde čínskou kopii 4takt honda 35ccm, do křoviňáků zatím furt montují 2takty. 50ccm motor kopie Honda Monkey(C100) se dá sehnat od dovozců 4taktních přibližovadel i s převodovkou(4 stupně) za částku cca 7500 -10tisíc.
Pro dodržení legislativy by se přelepila nálepkou obsah motoru, doplnit vypínatelný elektronický snižovaní výkonu při dosažení 1kW. Nebo přidělat na kokpit rozkládací křídla a přejít do kategorie Ultralit letadel s vzletovou hmotností do 120kg včetně pilota.( Vzít si inspiraci z HPA- human powered aircraft, kdy lítají letadýlka 30kg těžká na 200watů pohonu a to přenásobit na příkon vrtule 2-3kW a přepočítat plochu křídel....
Vždyť se dělají komplet funční minibajky kde se dá vykuchat celej motorek aji s převodovkou za vyloženě pár kaček?
Pro motokolo(pomocnej motorek na kole 25km/h, 1kW) to sou hold likvidační startovací podmínky, já bych navrhl když už tak 40km/h(libovolný motor) nebo doporučený výkon do 2kW(bez omezení rychlosti). Schvalovací proces by byl projet bezpečně nějakej okruh kde by se prověřila stoupavost, schopnost brzdit, odolnost vůči výmolům(nějaký drncáky díry) a když stroj projede, dostane razítko s ujetým časem spotřebou a předpokládanou životností do výměny motoru a jeď si. Proč by měl někdo zkoumat jestli máš motor TDI nebo napájenej plutoniem?
On ten sekačkovej motor 160ccm nebo 120ccm by byl pro určitý situace vhodnější(nižší otáčky, lepší měrná spotřeba. delší životnost že by se to tak nevytáčelo, obrovská rezerva výkonu ..). Občas se ptám kdo ty nařízení a omezení vymýšlí a co tím jako sleduje :)
Ony ty omezujici podminky (zvlast ta max rychlost) nebudou ani tak kvuli schopnostem zeleza jako schopnostem ridice.
Myslim, ze jak tohle, tak max rychlost bez prilby u malych motocyklu (Babetta) ma dobry duvod.
Predstav si poloslepou babcu, jak to na 2kW motokole smazi stovkou bez prilby a chranicu...
Myslím že s kopce jezdíš určitě rychleji než 40 km/hod i bez motoru. Jet čtyřicet po rovině nebo do kopce není žádná přehnaná rychlost, silničáři to zvládají na tvrdých a úzkých pláštích i při velké únavě. A s tou babčou jedoucí stovkou, no to si už hodně přehnal, pořád se bavíme o 40km/hod.
Jasne, ze zavodni babka je nadsazka, ale myslenka "doporučený výkon do 2kW(bez omezení rychlosti)", tedy neomezeny vykon, neomezena rychlost, nebo jeste jinak receno libovolne silna motorka dostupna bez ridicaku komukoliv (pokud na ni dame pedaly) se mi fakt nelibi, ani jako ridici na silnici, natoz na cyklostezkach. Ale to jsi o prispevek niz napsal sam ;)
Jj, vždycky se najde šílenec který by se snažil trhat rychlostní rekordy. :-) Bohužel jsou mezi námi cyklisty prasata, které tou čtyřicítkou valí po cyklostezce i bez motoru. :-(
Jen bez motoru to da o dost vetsi praci :) Takze jich je min a nedelaji to dlouhodobe (tech 100 cechu, kteri to vydrzi po rovince vic nez jednotky minut nepocitam :) )
Tak tady se jedno prase hlásí. Hlavně k tomu, že rychlost samotná je irelevantní, záleží, za jakých okolností se jede jak rychle. Ale to dá víc práce uzákonit a hlídat, takže máme jednoduché stupidní omezení na 25km/h pro pomocný pohon a zároveň žádný limit na stezce pro pohony lidskou silou. A na lowraceru dá 40km/h každý kdo není úplná zdechlina.
Ja bych spis rekl, ze je to nemozne uzakonit a hlidat neco obecnejsiho nez cislo. A vagni formulace "primerene stavu vozovky..." je taky dost gumova) a pro kontrolovani moc pouzit nejde. Nebo myslis ze je realne udelat vzorecek typu
max_rychlost = 100km/h-(pocet kaminku na m^2)/polomer zatacky*13/(vzusna vlhkost) - sqrt(teplota v kelvinech) + (pocet odjezdenych let)*(pocet kol) + (0.543*sila v prstech ovladajicich brzdy) mod (hrubost vzorku) - (vek cyklisty), ten uzakonit, naucit cyklisty pouzivat a nasledne kontrolovat ? :))
Asi se muzeme hadat, jestli zrovna 25kmh je ten spravny limit, ale lepsi (dostatecne jednoduchou) metodiku se obavam nevymyslime. Za sebe mi spis prijde nesmyslny max vykon (250W motor vytahne do kopce tebe, ale ne me) nez max rychlost...
Tak musíš jít do spalováku, tam je povoleno 1000W. :-) Ne, dělám si srandu, myslím že když si s tím pohraješ, s mírným příšlapem ti těch elektrických 250w bude stačit bohatě i do hodně prudkých kopců. Ale nesmíš je mít v náboji a musíš využívat všechny převody, takže bastlit, řešeních je na netu habaděj. Ta ušetřená el. energie za to určitě stojí, jak kvůli hmotnosti baterií, tak kvůli dojezdu.
Ja doufam, ze jeste par let budu srzet sadlo alespon trochu pod kontrolou slapanim vlastnimi silami :)
Je mi jasne, ze se to technicky zaridit da. Spis jsem chtel rict, ze kdyz si Jirka se svymi 60kg (mozna 69, nekde proste psal cislo zacinajici 6) na krame koupi kolo s 250W motorkem, tak s nim v pohode povali, kdyz si to same kolo koupim ja se skoro dvojnasobkem, tak se asi sotva poplazi. Uznavam, trosku nadsazuju, zkousel jsem nejaka elektrokola na 4bikes a utahnou me :) Nicmene z meho pohledu by legalnost motoru se x-nasobnym vykonem a nejakym omezovacem v sw byla fajn.
Jo, o tom omezovači sem to někde četl, elektromotor má třeba 700w které se využívají jen v největších kopcích, jinak to má standardní výkon 250w. Ale obojí se vypíná při rychlosti 25 km/hod, což se právě dá tím zpřevodováním zrychlit. Samozřejmě to de i elektronicky, ale to není můj šálek kávy. :-)
V tom případě se musí někde do té elektroniky nacpat průměr nebo obvod kola, protože jinak my s 20" jsme v nevýhodě, ani těch 25km/hod neuděláme.
Je tam jediný omezení a to otáčkama. Tím že je motor natvrdo namontovaný ve zadním/předním kole a s ráfkem se počítá 26/28 "" tak motor po dosažení maximálních otáček(cca 210-250 ot/min) přestane táhnout. Když se tento nábojový motor použije s převodem 1:2(dopomala) na talíř na levé straně šlapátek, případně na středový mezikus u lehokol pod sedátkem s volnoběžkama). Tak se může řadit na zadním kole motor si běží těch svých pracovních otáček a pokud terén dovolí tak se dá jezdit s efektivním výkonem rychle po rovinkách(35-40km/h) a potáhne i do kopečků(kdy klesne rychlost na 15-20km/h- s příšlapem).
Chce to trošku nad tím popřemýšlet a udělat to jen o trošku jinak než se to běžně dělá, a elektrokolo se tím dostane do úplně jiné dimenze(užitný vlasnosti).
Už mě unavuje furt číst bludy a mýty odborníků, že elektromotor převodovku nepotřebuje :)
Na 20"kola se snad ani elektromotory neprodávají takže použitím standarního bude omezená rychlost výpomoci na těch 15-17km/h top speed s větším kroutícím momentem.
Dobré řešení je zkombinovat pohon předního kola s planetovou převodovkou(3-5rychlostní) a elektromotor dát na řetázek na přední vidlici. Zůstanou všechny převody původního kola.
Elektrika není moje hobby, ale když už bych do toho šel, určitě ne elektromotor zapletený v kole. Řešil bych to podobně jak to mám na tříkolce + motor a elektroniku bych si nechal navrhnout na míru od těch co tomu rozumí. Jediné omezení by bylo těch 250W které při zpřevodování musí bohatě stačit.
načo vymýšlať vymyslené. http://www.boosty.ch/en/boosty/boosty-motor.html Mám namontované a funguje skvele. Jazdím z tým na Azub Ecotriku. Mám tam naviac vpredu dvojtác a vzadu Rohloff. Rozsah prevodov cca 4 - 45 Km/h. Je možné objednať pedelec systém, ten je do 25 km/h pri obmedzení na 250w a tzv. moped systém z "plynom" a ten má 400w. Podla meráku, ktorý mám namontovaný to v špičke berie aj 650w. Fotografie sú ešte z Alfinom.
v prípade záujmu stačí objednať v AZUB BIKE
Nejak se mi nechteji nacist AZUBacke stranky. 8-( Kolik ta sranda stoji?
Kdybych to chtel dat na zabradli (MTB s trojtacem), nebude to prilis trpet necistotami od predniho kola? Je to poradne zatesnene?
Na našich stránkach to nie je, vieme to ale doviezť, prípadne namontovať. Ceny sú na uvedených stránkach. Zatesnené je to v pohode. Originál je tam aj kryt na to malé ozub. kolo, ale z dovodu nedostatku miesta ho tam ja nemám. Samozrejme na klasické kolo nie je problém ten kryt namontovať. Ak by boli nejaké dotazy z používania, tak sa možete pítať aj na [email protected]. Na uvedených stránkach je aj tabulka prevodov, v ktorej je možné si navoliť optimálne prevody pre daný typ použitia. V zásade platí, že počet zubov malého vývodového kolieska x 10 je kadencia, ktorá vyhovuje jazdcovi. Ja som mal 10 zubové a musel dosť mlotať nohami. Doobjednal 8 zubové a na mojich 80 ot./min. mi to max. vyhovuje.
Mohu se zeptat jaký by mohl být důvod si danou elektrosadu kupovat za dané peníze? LiFePo4 baterka 36V 10Ah, motor 36V /250 /400watů, 18 -23tis Kč?
Když si můžu koupit hub motor 24V/180-250Watů s interní převodovkou včetně všechhejblátek(PEDELEC asistent, brzdy, kontroler,páčkou) hmotnost 3,5kg, cena 3000-3500Kč + baterii LiFeYPo4 2x12V 40Ah (11tis Kč,6-8kg). Výsledná cena bez kolečka s volnoběžkou 14500Kč a mám podobný výkon a 2,5krát více zásoby energie(0,9kWh)?
Asi tady vymýšlíme co si i někdo jiný všimnul že jde dělat jinak, akorát v obchodě ten vynález za běžnou cenu nejde sehnat.
Napríklad preto, lebouž 15 rokov dozadu som stále niečo bastlil. A po pravde už ma to nebaví. Človek sa v určitom štádiu svojho života zastaví, prehodnotí svoje priority a zistí, že než by hladal ako to zbastliť, potom to pracne zháňal a bastlil, tak radšej kúpi hotovú vec, naviac určite kvalitnejšiu ako hub motor z dálného východu, namontuje a spokojne jazdí. Takže ked taký ako Ty bude zasraný v dielni, ja už budem jazdiť z rodinkou po krajine a využívať výhody kvalitnej fabrickej výroby. Ale nikoho nepresviedčam, iba mám iné priority a som ochotný to finančne znášať. V konečnom dôsledku ma to víde na rovnaké peniaze. Bastleniu zdar.
Chcel sm reagovať na príspevok nižšie ohladne toho či bude aj video. Nie nebude, možnosti svojej trojkolky som si dostatočne overil, nielen pri ťahaní auta, ale aj jazdami v dosť drsnom teréne a pri ťahaní rôznych nákladov na večšie vzdialenosti. Teraz nastáva bežné užívanie, ktoré pozostáva mimo iného aj z toho, že našim slovenským zákazníkom vozíme tovar do Trenčína na depo GLS. Ak to počasie dovolí a oteplí sa budem tento tovar voziť na špeciálnom nákladnom prívese za trojkolkou. Minulý rok som si to vyskúšal a funguje to. Z tho, ale video natáčať nebudem. Z čoho, ale asi natočím video je testovanie detskej ležatej trojkolky, ktorú teraz za pomoci kolegu staviam pre svojho 5 ročného syna. info časom.
Budeš stavět něco takovýho?
povodne som chcel spojazdniť trojkolkový polpríves čo Azub staval a používali ho Sztulcovi, ale nakoniec som sa rozhodol postaviť klasickú trojkolku, ale v detských rozmeroch. Mám to navrhnuté tak, že teoreticky, ked z nej vyrastie sadne rovno na velkú trojkolku. Ked budú nejaké fotky, tak ich sem určite dám.
Bez porovnání technických parametrů změřených nezávisle nemůžeme porovnat ceny. Hubmotory typicky mívají menší účinnost, nebo to tak minimálně bývalo. Navíc Číňani rádi píšou do datasheetu něco, co je spíš zbožné přání než skutečná specifikace produktu. V jejich kultuře neexistuje zábrana proti lhaní a pokud je alternativou něco, co nechceme slyšet, je lhaní i preferováno.
Takže by se Ti klidně mohlo stát, že to koupíš jak píšeš a pak zjistíš, že navzdory větší (a tím těžší) baterii máš menší dojezd než Miro. On se tomhle riziku vyhnul tím, že koupil hotový systém vyvinutý a dodaný Švýcary. To je podle mě docela pádný důvod koupit si danou elektrosadu za dané peníze. Nekupuješ zajíce v pytli.
Mozimy tu nekde taky daval pekne video, jak za trikolkou tahne auto.
Dejte mi dostatecnou prilnavost a pohnu zemi. 8-)
A jen co najdu rovný kus nepoužívaného asfaltu tak mu na to dám videoodpověď jak roztahuju větší auto a jen lidskou silou :-). Podle mě to půjde, SnowZombie má mnohem lehčí převody a lepší adhezi.
To auto som rozťahal, len ludskou silou, až pri rýchlosti nad asi 5 km/h som pridal motor. nechcel som ho trápiť. To bolo z Alfinom, teraz tam mám Rohloff a ešte lahšie prevody, že by som skúsil potiahnuť firemného Mastra? naloženého? :-)
Podle mě je to sice možná efektní, ale úplný nesmysl, už třeba proto, že skutečně rovný asfalt neexistuje, vždycky je to z kopce nebo do kopce. Musel bys ukázat, že to tím stejným místem taháš oběma směry. A navíc pokud je to skoro na rovině, tak síla potřebná k roztažení (byť dvoutunového) auta je poměrně malá (i dodávku roztlačí jeden člověk rukama). I když jako argument proti tvrzení, že 20 kg HPV je ještě v pohodě použitelné zatímco 30 kg HPV se nedá málem ani rozjet, by to fungovat mohlo...
Tím jako chceš říci že
a) švýcarský systém (za 18tis Kč dostanu baterii 36V 10Ah LiFePo=432 Wh energie, motor 400Watů zpřevodovaný na řetez šlapátek)
b) moje varianta 2x12V LiYFePo4 40Ah= 960Wh(11tis Kč, viz http://www.i4wifi.cz/Default.asp?cls=stoitem... ), motor přední hub 24V/250Watů (http://www.e-bicycles.eu/cz/user_order_comp.php) 2800Kč + řídící jednotka páčky a nabíječka24V LiPoFe dohromady sada za cca 4tisíce Kč jako pohon, přidělaná přes řetěz s volnoběžkou na levý talíř šlapek(převod 1:2,4- 1:3-motor točí 210RPM) ..
Jsi tedy napsal že čínani tak lžou,za stejný prachy s víc než dvojnásobnou zásobou energie dojedu stejnou nebo dokonce menší vzdálenost než se švýcarskou sadou. Z matematiky jsi propadal? Buď má švýcarský motor účinnost 130procent, nebo čínský hub motor 40procent účinnost (uvádí 75-82procent). Kde jsi zjistil že číňan prodá polovinu cihly a bude tvrdit do očí že prodává cihlu celou?
Já žiju ve světě kde počítám kolik chleba/rohlíků dostanu za svoje peníze, proto nekoupím švýcarskou věc s dojezdem 30km, když můžu mít za stejný peníze věc s dojezdem 60-80km.
PS. Najednou ti mojich cca 6kg navíc hmotnosti za baterky vadí, ale o 10kg těžší snow zombie je v pořádku. Myslím že než něco napíšeš tak si to promysli a přečti po sobě a prosím, nenavážej se do mne tím svým scifi přístupem k problematice, děláš ze sebe hlupáka(ač jím nejsi a myslí ti to dobře).
Elektromotory s 90procent účiností se montují do kosmických vozítek(cena za motorek desítky watů rámcově desetisíce Kč). Takže elektromotor cenově 1500-3tis Kč i s těma bídnýma 75-80procentama udělá víc než dobrou službu.
Howk
Narozdíl od tvého se můj příspěvek to nikoho nenavážel, nabízel alternativní úvahu o tom, co stojí za jaké peníze.
Účinnost 75-82 procent tomu nepochybně naměřili v labu při otáčkách a výkonu, při kterém má maximální účinost. Jak si jistě pamatuješ ze školy, účinnost elektromotoru za provozu bude kdekoliv mezi nulou a touhle hodnotou v závislosti na otáčkách a zátěži. Když mu mechanicky bloknu výstup, tak se netočí, tím pádem nekoná žádnou práci, takže má nulový výstupní výkon a přesto nenulový vstupní, proto nulovou účinnost. Když pak budu brzdu povolovat, otáčky (a výkon) budou stoupat a tím i účinnost. Při určitých otáčkách naměřím tu maximální účinnost a když pak úplně odbrzdím a nechám to točit jen tak do luftu, bude výstupní točivý moment nulový a proto opět nulový výstupní výkon, účinnost zas na nule.
S jakou účinností tedy budeš na svém stroji jezdit nezávisí zdaleka jen na tom, jaké účnnosti dosáhne tvůj motor. Záleží to na tom, jak ho použiješ. A pokud například budeš 240W motor velkou část času mít v neefektivních otáčkách, protože mu dáváš plynu jako bys od něj chtěl 400W, tak se na těch 40% celkových dostaneš velmi snadno. Čili 960Wh elektrických přetavíš jen na 384Wh mechanických a zbytek na teplo. Tomu nezabrání žádná elektronika, to řídíš ty jako návrhář a uživatel systému v jedné osobě tím, jak to poskládáš a jak to pak používáš.
Takže si zjisti, v jakých otáčkách (rychlosti jízdy) a při jakém odebíraném mechanickém výkonu má tvůj motor jakou účinnost. Pak si zjisti, jaký výkon potřebuješ pro jakou rychlost jízdy, pro jakýkoliv sklon svahu a vítr. Z toho uvidíš, s jakou účinností budeš motor provozovat. Možná zjistíš, že když si ho pořizuješ na každodenní ježdění do práce přes nějaký kopec a hodláš ten kopec jet nějak rychle, tak ho budeš tak přetěžovat, že nejen při všech rozjezdech, ale i celou jízdu do toho kopce bude ten motor víc topení než motor. A i s provozem pouze na nominálním výkonu mezi tím pak průměrná účinnost bude na houby.
Další velký zdroj ztrát je ta řídící elektronika. Spínat stovky wattů efektivně není jednoduché. Viděl jsem regulátory čínských elektroskútříků, které samy sebe usmažily pokud byly v provozu víc jak několik minut. I kdyby je člověk posílil tak, aby se neusmažily, tak celou dobu provozu plýtvaly teplem velkou část toho, co se do nich napumpovalo. Musela by se zdesetinásobit jejich cena, aby se nejen neusmažily, ale navíc jely efektivně. Opravdu jde výrazně levněji udělat řídící elektroniku, která jakž takž funguje, než elektroniku, která funguje účinně. I několikanásobně levněji.
A na závěr má nějakou účinnost i ta baterka. Na její kvalitě (v návrhu i provedení) závisí vnitřní odpory a odpory přípojů. A na těch pak ztráty. A čím jsou ztráty větší, tím víc vzniká tepla, a to snižuje životnost. Tepelné ztráty na odporech jsou závislé na proudu, s 24V systémem budeš používat větší proudy než s 36V systémem.
Takže tvoje tvrzení, že na 960Wh zaručeně dojedeš mnohem dál, než na 432Wh s jiným systémem, je značně nepodložené. Může to být pravda, nemusí to být pravda, asi to bude někde mezi (na dvojnásobek kapacity ujedeš 1,5 násobek vzdálenosti).
Co do hmotnosti: nevím, kde jsi sebral, že mi tvoje těžká baterka vadí. Zas někomu vnucuješ co neřekl. Dej si tam klidně stokilovou. Já jen napsal, že za daný přírůstek váhy nemusíš dostat očekávaný přírůstek užitného výkonu (nebo dojezdu).
P.S. Dělám v čínské firmě, už několik let poznávám co jsou zač, jaké jsou jejich jednací metody a jejich mentalita. Vidím rozdíl mezi reálnými vlastnostmi našeho produktu, specifikací, kterou dostanen náš odběratel a tím, jak on pak prezentuje konečný výrobek (založený na našem) maloobchodnímu koncovému klientovi. Co jsem napsal jsem si napřed promyslel a stojím si za tím. Když se jim nedopatřením stane, že v paletě cihel bude jedna poloviční, budou ti přímo nad tou paletou přímo do ksichtu tvrdit, že se to stát nikdy nemůže. Mám to vyzkoušené.
Podobně jako u televizí se prezentují "žádné vadné pixely", přitom jich tam klidně může být pět, ale běžný člověk je nenajde, tak si i u baterek nebo pohonů můžou prezentovat nějakou kapacitou nebo účinností, přestože ví, že ji reálně nemají. Právě proto, že si to jako běžný uživatel neumíš ověřit. I kdybys to ověřil, budeš jeden z milionu, ono je to nezruinuje. Takže jim to fakt nemusíš věřit. Pokud je pro ně finančně výhodnější ti lhát, tak v tom datasheetu skutečné údaje nebudou. Pravdu píšou jen tehdy, pokud by jim hrozila ztráta kšeftu, čili v dokumentaci pro velkoodběratele.
Asi nevím jak jinak srozumitelně napsat že chci použít hub motor napojení přímo na šlapátka( motor bude používán jen v optimálních otáčkách(bude šlapat místo mne) a BUDE mít k dispozici všecky převody které má kolo pro šlapání. Čili pojede do kopce přehozená na lehký převod, po rovině na těžký převod, případně se nebude točit vůbec a šlapat budu já svojí silou ..... čili přesně to použití jak je namontovaný ten švýcarský systém(navíc přes volnoběžky takže paralelní hybridní lidskoElektrický pohon). Sériový koncepce hybridníh vozidel znám a přijde mi lepší paralelní(v sérii vypadne jeden článek=imobilita, paralelně je druhý pohon záložní duplicitní).
Takže vzniklo nedorozumění, že Ty jsi si z mých úvah vypíchnul "něco" co třeba já zase za takovej problém nepokládám.
Pro mne znamená 24V systém kompatibilitu a rozhodně lepší řešení než 12ti volt a motor ze startéru (super ekonomické řešení baterka do auta+ startér z vrakoviště za cenu velkých ztrát při minimálním peněžním vstupu do systému (jako hračka pro začátek). Pro 36Voltové motory bych kupoval již tři články 40Ah a to už je "moc peněz", elektromobil stavět nechci. LiFePo4(LiPol-jsou drahé a poruchové(vydrží jen 1000cyklů)) baterky určené jako akupacky pro elektrokola stojí za kWh dvakrát více než průmyslové články které se používají pro opravdu seriózní aplikace elektromobilů a elektroskůtrů (ovšem baterka pro tunové auto stojí cca 150-190tisíc, pro skůtr stojí jen baterka 25-40tisíc(navíc skůtry stojí 45-90-120tisíc v základu).
Z modelářských součástek je reálné uvažovat o použití snad regulátorů(motory jsou dicky vysokootáčkové a pidi pro desítky hodin provozu). Když už jsou na trhu levné hub motory tak proč je nepoužít účinně(pro náhon řetězu místo ráfku), případně je možnost jít do 24V DC průmyslových motorů 400-900W s jednostupňovou planetovou převodovkou pro redukci primárních otáček (Pulzně šířková modulace + filtr je triviální záležitost, výkonný Mosfet + 555tka).
Navíc mít palubní napětí 24V je plus(můžu mít v batohu měnič 24v DC/230AC (75-150-300-600 watů) a mít k dispozici 230V kdekoliv(měnič na 24V stojí méně a je ůčinnější než na 12V,stojí obojí rámcově 900-1400Kč) což se Ti zaplatí i jednorázově když budeš potřebovat někde v terénu použít rozbrušovačku, vrtačku na 230V a jiné udělátka která fungují normálně jen doma. To se pak hodí mít k dispozici místo 36V 10Ah 24V 40Ah(s tím už se dá lecos uřezat vyvrtat apod).
Argument pro větší efektivnost 36V místo 24V- spínací ztráty budou u obou systémů v rámci 0,5-1Volt úbytky na spínacích prvcích, cívce motoru je jedno kolik závitů a jakým průřezem drátu je navinutá, 30závitů drátem 1mm2(24Volt motor) nebo 60závitů drátem 0,5mm2(48volt motor). Navíc čím víc článků v sérii tím větší problémy s kombinováním, dva články 12V můžu dát paralelně pro aplikace kde potřebuju přímo 12V - z 36V akupacku si drátek na 12 a 24V nevyvedeš(rozhodí se balance vybití článků apod. Dvě baterky 12v můžu nabíjet paralelně a tím je balancovat aby se jedna nepřebíjela a druhá byla vybitá. Pro dvě baterky je jednoduché udělat přepínač paralel=sériově. Já to beru komplexněji než jen že jde o elektrokolo, čím víc možností použití a flexibility ten systém bude mít, tím lepší. 36Volt s vázaností jen na spešl baterky od dodavatele bez modifikovatelnosti/záměny prvků to mi prostě nepřipadá jako dobrá varianta.
Nebo jsem to nějak nezdůraznil že HUB motor NECHCI použít do výpletu? To by vysvětlovalo všecky teorie o nějaké 40procent celkové účinnosti. Bud ten motor pojede v optimálních otáčkách nebo se nebude točit vůbec.
Pro přímý náhon šlapátka i ten nejobyčejnější 180W zpřevodovaný(bude mít k dispozici 350-400procent rozsah cyklopřehazovačky) udělá hodně práce a v optimálním režimu(motor jede na plný plyn non stop a o režim se stará převodovka). Tak jak je kolo navržené pro efektivní přesun při vstupu mechanických 100watů 60-80RPm šlapání cyklistou(který kdykoliv peřstane šlapat a kdykolic cítí že potřebuje podřadit či přitvrdit si přehodí), tak za cyklistu bude šlapat motor a cyklista mu pomůže když bude vidět že motůrek pomoc potřebuje(ovládání přehazovačky a příšlap).
Čínské elektroskůtříky(takový ty hračky na olověný gel aku, případně koloběžky to byhc nepovažoval za něco co je navrženo na každodenní provoz(sousedovic sem viděl vnitřnosti a komutátorový motůrek snad z akuvrtačky ... no škoda mluvit).
Třeba na tom bude BLDC motor s běžnou elektronikou celkově stejně jako robustní DC komutátorový motor s permanentním magnetem(+ zmenšené ztráty při PWM buzení modulaci), takové DC motory se používají pro pohon hydrauliky a vydrží tisíce hodin provozu + jednoduchá účinná regulace.
Zdarec koukal jsem na tvoje foto té tříkolky ,a to je teda mazec.Můžeš mě prosím poslat pro inspiraci co nejvic fotek na meil: [email protected] .Předem moc děkuji Petr.
Když napíšu prase, tak to hned neznamená že každý kdo jede 40 km/hod na cyklostezce jím je. :-) Myslel sem to tak, že někdo takto jede i v nepřehledných úsecích a nebo když je silný provoz, stylem pozor jedu a všichni se ze mě poserte. Zažil sem to v lesích na horáku a teď to zažívám na cyklostezkách. Cyklostezkám se stejně raději vyhýbám, ta anarchie co tam vládne je někdy k blití. Holt každý si demokracii vysvětluje po svém, nejlépe tak jak to dotyčnému zrovna vyhovuje.
No mě určitě hodně lidí vnímá jako prase když mě podkají jak jedu v létě z práce po té stezce. Pokud jsou to rekreační jezdci co se pinoží svých 15km/h, nemají ponětí, co za nimi je a vůbec nečekají, že by je něco mohlo předjíždět, tak když kolem nich proletíš 40km/h, byť se sebevětším bočním odstupem, tak se leknou a rádi tě nemají. A někteří určitě použijí i horší termíny než prase. A že předjíždět je rozdílem jen 5km/h by bylo mnohem nebezpečnější, protože ve svém leknutí by měli čas ti vletět do cesty, no to už jim vůbec nevysvětlíš.
Tak jo, přemluvil s mě, si prasátko. :-) Já mám na cestě do práce naštěstí jen 300m cyklostezky, jinak silnice 3 třídy. Naštěstí píšu proto, protože někdy jedu těch 300m i 3 minuty. Samej pejskař, maminky s kočárama vedle sebe, rozmáchnutej inlajnista a ožralé bezdomáče nepočítám.
Minibajk nemá převodovku a je to smradlavej, řvoucí dvoutakt. :-) To omezení do 50ccm a 1kw chápu, kdyby se toto uvolnilo, někteří blázni by jezdili 100 km/hod a že je to při tebou doporučovaném motoru ze sekačky reálné nepochybuj. Já mám obsah 35ccm, výkon 1kw a po rovné pěkné silnici jedu bez příšlapu 50 km/hod, po rozbitých okreskách maximálně 40 km/hod, mám se rád. :-)
S těma 25 km/hod máš pravdu, je to naprostá blbost, těch 40 km/hod je přesně akorát aby se motůrek rozeběhl a držel na rovině stejnou rychlost při minimální spotřebě. Omezení 25 km/hod pochází jak jinak z EU a ve vyspělejších zemích které v podstatě tyto zákony vytváří, kola či motokola jezdí na rozvinutých sítích cyklostezek. Takže to chápu, na úzké cyklostezky je 40 km/hod příliš. Co nechápu je fakt, že tam není vyjímka pro jízdu na motokole vyšší rychlostí po normální silnici. To že Němci po silnicích na kole jezdí jen zřídka, neznamená že v ostatních státech EU se tak neděje, protože je tam cyklostezek málo.
No je to sice krutý, ale na motokolech bez omezení by se prostě přirozenou cestou eliminovali jedinci bez pudu sebezáchovy. Jedinec bez mozku dojede do první nebo maximálně druhé zatáčky kde bude trochu štěrku a šmitec, rakev/vozíček, nebude ohrožovat ostatní obyvatele silnic.
Můj moped má 50ccm(2,6kW) jede to po rovině 50km/h(přetunil sem přední kolečko abych po rovinkách nerval motor ve vysokých otáčkách),žere to 2litry na 100km.
Takže na tomhle je vidět co umí konstruktéři udělat když je jim dán výkonný motor. Váží to 76kg a uveze dva lidi. Hlavní vady vidím: nedostatečný možnosti převodovky(jenom 4stupně, malý rozsah otáček), chybějící volnoběžka v zadní rozetě(musí furt běžet motor), celý je to brutálně těžký, když je kaput motor tak to nelze ušlapat lidskou silou ani tlačit, největší nevýhoda =píchnuté kolo=katastrofa(nezalepím to nikde než v pneuservisu). Dokud to jede tak je to fajn na přemisťování, ale tu samou službu by mi udělalo motolehokolo(30kg sakumprask i s windshieldem, 35ccm Honda GX, převodovky v nábojích) a spotřeba polovina nebo i méně. Motorka veze do kopce hlavně svoji hmotnost a po rovině zase spadne účinost motoru úplně do červených čísel takže jedno s druhým se sečte. Když se nabourám tak mi ani ta povinná přilba moc nepomůže(motorka je furt motorka).
Asi byla chyba při vývoji že se motory začly montovat na kola bez převodovky a úplně se zavrhnuly principy kola(všecko jde vyměnit, nahradit, spravit apod) a ztratila se možnost a použitelnost pohybu vlastními silami i jako jenom záložní pohon do rezervy. Na motorce ani na Babatě už šlapat nejde a tlačit je horší než to hodit do příkopy a jít pěšky.
Motokolo s odpružením posvařovaný z těžkých jeklů nebude vážit s 50ccm motorem 40kg.
v poslední cykloturistice je o tom článek a velomobil tam vychází na 5000 EURO + 2 roky čekací lhůta .........
Víc dám večer, mám časopis doma, ale nepamatuji si jak se ten krasavec jmenoval.....
Quest, ale nejvíc se mi líbí Versatilka, ale ta je o hodně dražší a čekací lhůty delší.
Ještě bych dodal, dost sem se o to zajímal a rozhodoval se mezi Greenspeedem gto a nebo se zapsat do pořadníku a ještě 3 roky šetřit. Na konec vyhrál GS a nelituji. Velomobil ve srovnání s GS má pro mě více nevýhod než výhod. 1. Velký poloměr zatáčení i když nemá zakapotovaná kola, na silničkách kde jezdím se tak akorát vytočím s GS. 2. Nemožnost střihnout zatáčku právě kvůli kapotáži, na GS bez problémů protože se můžu vyklonit ze sedačky jak je libo. 3. Nejde vidět před čumák, na GS vidím skvěle. 4. V podstatě nemožnost vjetí mimo asfalt, na GS ano a to jen za sucha. 5. V kopcovitém terénu bez pomocného motoru jenom pro nadupané sportovce jako je Honza Gala. 6. V podstatě nemožnost nainstalování spalovacího motoru, jen elektrika a ta je pro mě k ničemu. 7. Podstatně vyšší hmotnost, nejsem gramař, ale 15 kg navíc je dost. 8. V létě hroznej hyc, v zimě se rosí okno(varianta se zakrytou hlavou). 9. Těžká manipulovatelnost, GS drapnu do živych a přenesu třeba přes spadlý strom přes cestu(u nás dost fouká, takže docela často). 10. Pro mě má velomobil jedinou výhodu, když prší a není moc horko(jaro,podzim), člověk je v suchu. To ale vyřeší kvalitní oblečení do deště a když je kosa tak kvalitní oblečení do zimy. Suma sumárum, 300 000 Kč za Versatilku dávat nebudu, se svým GS sem maximálně spokojen, ještě dodělat ten spalovací pohon. :-))
Pro svoje použití jsi vybral správně. Nicméně velomobil má svoje místo.
Kdybys ale chtěl jezdit do práce a zpět po relativní rovince (neříkám holandsko, prostě jen ne víc jak 5% a ne moc velkou část cesty), měl to přes 20km a doma garáž nebo něco na ten způsob, tak velomobil nemá konkurenci. Motor nepotřebuješ, je leda na škodu - při 10000km za rok budeš brzo mít fyzičku že při zákonném limitu pro motory 25km/h by ti jen zavazela ta váha navíc.
Počasí tě nezajímá, stejně by ses v práci převlíkal ať jedeš na čemkoliv, jen se nikdy nenachladíš, neofouknou ti klouby atd. Směr a rychlost větru nemá vliv na to, kdy musíš ráno vyrazit. Já to mám jen 10km, z toho 5 mimo město a vítr může dělat plus šest i mínus tři minuty! Na polozávodním lehokole! Evina to má v NL (dokonalé prostředí pro velomobil) následovně: v protivětru na klasickém kole 22km za hodinu a půl, na závodním lehokole za 45min a velomobilem za 37min. Aspoň tak to psala ve Velu.
Pak je tu pasivní bezpečnost. Kdysi jsem našel v nějakém foru zastrčenou zmínku o pilotovi WAWu, do kterého zezadu naprala motorka jedoucí přes čtyřicet když stál na místě. Ucítil prý takové žduchnutí a slyšel silný náraz a posun velomobilu dopředu, tak vylezl, že s podívá, co to bylo. Motorkář tam ležel se zlomenou rukou a zkraveným ksichtem, velomobil měl zadek na odpis, jeho majitel ani škrábnutí. Tohle nenabízí žádné jiné ekologické vozidlo a když uvážím poměr těch jízdních výkonů i bezpečnosti vzhldem k velikosti a váze velomobilu tak se nestačím divit, jaktože lidstvo ještě furt jezdí něčím tak neuvěřitelně předpotopním a primitivním jako jsou auta:-).
joo, pro me pouziti - 4 km po rovine ale na zacatku / konci jediny kopec v uh.hradisti by se trikolka take hodila:-) jen ta cena... Ale je to o prioritach.
nehoda WAW - byl by jsi prosim ochoten zkusit najit tu diskusi?
Nehoda WAW2- Evina psala ze nekde na zavodech celne setrelila velomobil... jak to cele dopadlo
(jestli o tom neco vis/muzes psat)
v Hradišti je snad jediný kopec- podjezd pod tratí v Kunovicích. Ale to musíš jet po silnici. Po chodníku je to skororovně.
no a pred tim podjezdem odbocis u pumpy do kopce.
Sidliste Vychod se to jmenuje.
Aha, za tou pumpou jsem nikdy nebyl a myslel jsem že to jsou už Mařatice.
ne to je Derfla :-) Maratice je ono sidliste vychod. A teda rodinne domky.... jinak to prevyseni muze byt tak 60m (pokud mi dobre kazuje gps)
Takhle "VELKÝ" kopec bych u nás ve Slavičíně potřeboval. Do U.H. jezdím na Sadovou (Loc: 49°3'39.505"N, 17°28'59.151"E) přes tento kopeček a můžu jen tiše závidět - od nás z údolí je to na každou stranu do pořádného kopce. Tak si pomalu chystám tříkolku se zadním elektromotorem 500W/36V. :-)
Tu diskuzi už jsem párkrát hledal a nenašel, nevím proč. Kdysi jsem se tam proklikal když jsem snil o WAWu a prohlížel odkazy na stávající majitele na stránce výrobce, které už tam nejsou. Nenašel jsem kombinaci klíčových slov co by to to vygooglovala. Pěkně mě to štve, že jsem si někam neschoval adresu. A už je to tak asi dva roky, možná o chlup víc.
Evina to nenaprala do WAWu, ale do Questu, čelně, při závodech, součtová rychlost srážky asi 80km/h (jeli tuším čtyřhodinovku nebo co, takže ne moc rychle). Někde se to tu už myslím probíralo, Němci z velomobilu fyzicky nic nebylo, psychycky byl asi narušený už před tím, podle toho jak na nehodu reagoval. Quest měl zrušený čumák a myslím i hnutou přední nápravu, ale výrobce to dokáže opravit za mnohem méně než stojí nový. Natrix měl pokud si pamatuju ohlou vidlici, zlomená řídítka a možná nějaké další drobné škody. Evan měla nějaké modřiny a odřeniny. Měla štěstí na kombinaci highraceru s velomobilem - přelétla ho a přistála za ním na silnici.
Bydlet v Holandsku tak se nerozmýšlím a jdu do velomobilu. U nás je přeci jen těch kopečků příliš a silnice kde je přijatelný provoz zase rozbité.
Ne že bych byl Holandska znalec¨, ale už jsem tam párkrát nakouknul. Všude kola kola kola, dost různých nákladních kol, hodně současných skútříků, pak taky maličkých dvoumístných autíček s nějakým lehkým spalovacím motůrkem, která běžně jezdí i po cyklostezkách - ale velomobil jsem tam nezahlíd ani jeden. Asi i tam to bude dost rarita... A nebo musím příště líp koukat :-)
Dlouhé čekací lhůty a i pro Holanďany hodně drahé. Velomobil je pro fajnšmekry, masové rozšíření proto neočekávám nikde na světě. Ale Holandsko se svým profilem krajiny je asi pro velomobil tou nejlepší zemí v Evropě, tak nějak sem to myslel.
Nevím přesná čísla, ale něco si pamatuju. Mají tam víc kol než lidí, a lidí je tuším asi 15mil. Jezdí tam asi 20000 lehokol a velomobilů se za celou jejich historii vyrobilo několik set. Lidi co tam byli třeba týden pokud vím všichni viděli aspoň jedno (jen jedno?) lehokolo. Odhadnout pravděpodobnost potkání velomobilu na základě těch čísel není zas tak těžké. Ráj velomobilů to je, jezdí jich tam co já vím možná 80% všech velomobilů světa.
Jestli chceš přesvědčit lidi na to aby si místo auta koupili velomobil, tak se na to vybodni.
Na dojíždění na nádraží stačí prakticky cokoliv co má technickou. Když se to rozsype, tak prostě uživatel vystoupí a dojde pěšky.
10-20% z ceny nejlevnějších aut je cca 2000-4000kč http://www.autoesa.cz/karta/daewoo-tico-0-8...
Problém je navíc v tom, že auta fungují jako symbol sociálního postavení.
Ty hrabosem zminovane snad uz ani ne. ;-)
Jak se to vezme. Samozřejmě to nestačí na to, aby na to autista mohl balit ženský. Ale stačí to k tomu, aby nemusel jezdit sockou nebo se z něj nestala silniční veš.
Silniční vší se nestaneš pouze tím, že pojedeš na kole. Na kole jezdím celkem hodně a jako silniční veš si nepřipadám. Staneš se jí tím, že budeš jezdit třeba potmě bez světel, nebo se chovat jako mezi autisty majitelé Audi (tzn. předpisy a obyčelná slušnost jsou jen pro ty druhé).
z hlediska společenského postavení je přijatelnější jezdit něčím takovýmhle než na divnym kole. Z hlediska praktické využitelnosti taky vede auto nad uvažovaným přibližovadlem.
Třeba lehokolo aspoň vypadá nekonvenčně. Ale tohle moc připomíná rikšu. Jediná šance pro takový vynálezy je ropnej zlom.
a právě proto musíme co nejvíc jezdit autama a spotřebovat co nejvíc benzínu nafty, aby se doba změnila. Pak budeme mít autíčka ve kterých se bude dát šlapat, budou z bambusu ,vrbového a lískového proutí, bude tam kus trubky jako rám, dvě kola z lehkých slitin(na byciklech standartní výbava :), spravit půjde všecko třema klíčema a jedním kladivem + co upadne se přifačuje DuckTape páskou,
díru v kapotě zalepíš klidně listem z lopuchu. A žádný takový že velomobil za 200tis Kč, budou stát nový 6tisíc, a starý 12tisíc( s upradovatelnou kapotáží šusťákovinou počínaje a bublinou z recyklovaných PET flašek konče.
Borci terénáci SUV budou mít i sklolaminátový nárazníky. Pohon bude 4taktním motorem nebo maličkou robustní mikroturbínou( do nádrže se bude házet všecko co hoří( suchý vetvičky, PET láhve, pelety, hrst uhlí ))..bude to fungovat na dřevoplyn, bude to mít i integrovaný vařič na onen dřevoplyn a baterii dobíjenou termočlánky z výfuku a magnetem přidělaným na turbodmychadle ve výfuku).
Jo budoucnost je zářivá a plná báječných příležitostí a vynálezů a šikovných jednoduchých udělátek,za nějž by se ani Jules Verne nemusel stydět.
Za dvacet třicet -padesát roků si moje slova připomeňte , ta doba jednou nastane :)
Kdybych něco takového stavěl já, byla by to klasická tříkolka (řízená přední náprava je složitější) a v zadních kolech by byly nábové elektromotory- stojí pár dolarů a utáhne je kdejaká baterie. Na pohon "sádlem" bych rezignoval kvůli konstrukční složitosti (a tudíž vyšší ceně). Pak by to utáhlo klidně tři lidi i s nákupem (a limitující by byl spíše prostor).
Jsme vcelku "ideální" uživatelé a přesto bych to nekoupil. Na nákup jezdíme do kopce. Vléct tam o 10-20 kilo mrtvé váhy navíc (v porovnání s klasickým kolem by se mi tedy nechtělo. Když je ošlivě tak že se nedá jezdit na zábradlí, vezmeme si pevné boty a deštník. Nebo to vydržíme do druhého dne. Na vlak to máme to samé.
jen tak pro orientaci:
když jsem za svým klasickým kolem vlekl na vozíčku soundsystém (cca 70kg) na Cyklojízdu jel jsem prakticky celou Vinhohradskou ze sedla. Kdybych se do toho nemohl postavit, nevyjel bych to. A to jsou v Praze i prudší kopce a méně trénovaní jedinci...
To je jen otázka zpřevodování a dostatku času:-)
Známý rozpor teorie s praxí. Teoretik ti řekne, energie vykonaná závisí jen na odporu vzduchu, zpřevodujeme ti to a dojedeš se stejnou námahou v na 15ti kg kole i v 60kg velomobilu.
Praktik do toho dvakrát sedne a zjistí že fyzika funguje i trošku jinak. Sem si nikde nevšimnul že by holuby na zádech tahali palivové nádrže a turbomotory, ani ti zajíci nemaj žádnou převodovku a jak jim to běhá. Takže člověk by měl vědět kde jsou meze a uznat že vozit se na "kovovém oři" lze jen do cca 25kg hmotnosti a před kopečkem bude muset přepnout převody na režim slimák nebo želva.
Seš mimo, nikdo netvrdí, že na těžší vozidlo spotřebuješ méně námahy. Pokud nemáš 100% účinné regenerativní brždění tak je to fyzikální nesmysl. Pointa je, že neexistuje vozidlo tak těžké, aby nešlo lidskou silou dostat na kopec. Akorát desetitunový náklaďák budeš muset zpřevodovat opravdu šíleně a vezmi si dva roky volna :-).
A evidentně jsi i teoretik. Já tu neteoretizuju, mám napřed vyzkoušeno v praxi a pak vzpomínám na fyzikální zákony, které by tu praxi vysvětlily. Takže tady je příklad v odpověď na tvých 25kg versus 15kg:
Moje Snow Zombie má 31kg prázdná, 33kg s tím co obvykle vezu do práce a z práce většinu dnů, skoro 35kg v pondělí ráno a v pátek odpoledne. Když nikde není sníh (nebo jen málokde nebo slabá vrstva), mám jednu cestu cca 35-45 minut podle větru a nálady, na tříkolovém třístopém vozidle s 2" velmi zubatými plášti. Na Azubu Apus, který váží prázdný cca 20kg s tím osazením co mám, a bez sněhu, to nedám pod 30 minut a 40 minut je běžných. Za stejné venkovní teploty. Sám vážím 64kg a přesto mě nárůst váhy stroje o 10kg, navíc nad polovinu mojí váhy, a odporů v pohonu na odhadem dvojnásobek, zpomalí na 12km trase o pět minut. A to ještě musím podotknout, že na Apusu můžu klidně přišlápnout při libovolné rychlosti a stihnout semafor nebo držet s větrem v zádech vyšší rychlost. Zombii dojdou převody kolem 25km/h a roztočit to jde krátkodobě tak na 30km/h, ale jen krátké sprinty, protože 140ot/min neudělám dlouho. Takže na delších časech jízdy se podílí i vezení se z kopce na volnoběh.
Ultrakrátké převody (zombie má 54% ve srovnání s horským kolem) se hodí, ale jen když táhnu 10kg přívěs do 11% stoupání, a i tehdy použiju tak nějaký 5.-6. převod od spodu. Ty úplně nejlehčí používám jen když zkouším vyjet 50% stoupání (dokonce i na děrovaných betonových tvárnicích už zadní kola prohrabávala) nebo se prohrabávám do kopce v 10cm sněhu. Takže nějaký 70kg přívěs během cyklojízdy (jak psal Hrabosh) by byl v pohodě. Ostatně to mám v plánu. Za tím, že stání na pedálech se dá nahradit vyššími otáčkami na lehčí převod v sedě si stojím (nebo sedím). Mám to ověřené v praxi. Dlužno dodat, že se musí umět šlapat, umět do kruhu dát při velkých otáčkách zároveň i slušný moment síly, čili nespotřebovat spoustu svalové energie jen na neohrabané motání nohama jako takové, ale nasměrovat ji kam patří. Hodně lidí je přesvědčených, že jinak než ve stoje by to nešlo, protože konkrétně oni to neumí.
Tož dnes jsem vyrazil lehce opožděně, ale štěstí na prvních semaforech mě nakoplo že to zkusím stihnout. Výsledek je nový rekort pro jízdu do práce na Snow Zombie: 34 minut ve dvou centimetrech mokrého sněhu. Začínám mít dojem, že když si na Zombii zvyknu, bude jen cca o 5 minut pomalejší než Apus. A to je prosím efekt desitikilogramů váhy. Až zas uslyším někoho vykládat jak kolo za dvanáct tisíc je oproti kolu za devět dobrá investice protože váží skoro o půl kila míň...
Dobře tedy. Dám příklad: mám k dispozici motor který táhne 100watů.
Trasa z A do B: 36km (20km rovinka,6km šusem z kopce,nejtěžší překážky = 1km 12procent kopec(10minut)+2menší kopce(5+7minut)
Trasa z B do A:
Do cíle dojedu
a)na kole bez závaží 70-80minut
b) na kole se závažím +20kg 85-90minut
c) se závažím +70kg (budu šlapat na motorce) nedojedu protože na druhém kopci motorku odhazuji v dál.
Proč sebou nevozíš hmotnost navíc a Zombie trike sis neudělal 50kgvou když na hmotnosti nezáleží? To ti těch pár minutek stojí zato?
Nevyvolávám žádné spory jestli je rohlík lepší. Prostě když máš danej výkon tak je dicky lepší netahat sebou zbytečný kila, každý kilo vynásobený ročním nájezdem 4-6tis km je safra znát.
Nikdo na světě není tak blbej aby sebou tahal tam a zpátky do kopce cihly když je nepotřebuje. Do kopce budu akumulovat a díky tomu že to pojede z kopce rychlejc tak vyplýtvám ryhlejc tu kinetickou energii.
Jde o to že v praxi se ty zbytečný cihly tahají jedině proto, že motor to utáhne(proto mají babety 40-60-120kg a 2-3kW motor).
Nikdo se neptá, proč má motorka sto kilo tokud nezůstane někde viset a bude tlačit 20km. Jestli má být něco flexibilní, úsporné a efektivní tak to nemůže být masivní akumulační megalosaurus.
Ps. Já se nebavím o rozdílu jezdit na kole 15kg nebo 25kg, bavím se o rozdílu pohybovat se na něčem co váží 70kg když se můžu stejně pohybovat na stroji s 25-30kg s poloviční spotřebou a lze to ušlapat i lidskou silou když na věc přijde(což již u 70kg potvory nelze šlapat).
To na čem jde šlapat může pohánět motor, ale to co pohání motor a nepočítá se s možností šlapání již pohánět lidskou silou nelze. Bydlím v krajině kde sou kopce, až se holandsko přestěhuje ke mě tak změním názor. Tahat sebou nadbytečných 10-20-40-150 kg nebudu ani kdyby mě za to platili.
Ach jo. Přestaň vkládat lidem do klávasnic co nenapsali.
Zombie váží 31kg, protože tak vyšla. Mohla vážit 20kg, kdybych místo dvaceti tisíc a jednoho měsíce investoval sto tisíc a jeden rok. A to nestojí za to, protože na hmotnosti záleží přesně tak minimálně, jak jsem psal v reakci na tvůj tvrdý limit "nad 25kg to nejde".
Tvoje omezená definice "zbytečných kil" zatracující všechno krom váhy klasického kola je dost ubohá. Jestli za cenu kil navíc dostanu například ušetření 200 hodin času na vývoji a výrobě stroje, tak ta kila nebyla zbytečná, byla velmi dobře investovaná. Podobně pokud velomobil má 35kg a výměnou za to desetinový odpor vzduchu, tak jediné místo, kde se to nevyplatí, jsou hory. Drobné pahorky jako máme ve většině země to trochu znehodnotí, ale většinou ne moc. Ale pokud s sebou tahám 35kg velomobil na trase s malým převýšením a minimem zastavení, tak to opět není zbytečná váha, je to vynikajícím způsobem investovaná váha.
A možná jsem to dlouho neopakoval, ale vždycky jsem zastával názor, že když si přiděláš motor na něco, co je navrženo pro šlapání, tak to přestane být navrženo pro šlapání. Motor zákonitě něco váží a když nepracuje, je právě takovou zbytečnou váhou, většinou ne malou. Jakmile jsem ho namontoval, musím ho používat, jinak je to tvoje oblíbené "zbytečné kilo". A i když mě ta váha navíc brzdí jen málo, brzdí mě zbytečně, za svůj ztracený čas nedostanu zpátky nic.
P.S. Pokud nejsi nehmotný, tak na 35kg vozidle nemůžeš mít poloviční spotřebu oproti 70kg vozidlu. A 70kg vozidlo klidně ušlapeš, jen s daným výkonem pojede do kopce pomaleji než 35kg vozidlo. A protože lidský motor má velmi úzké rozmezí použitelných otáček, musíš logicky přizpůsobit převody na tu nižší rychlost. Ale "nelze šlapat" je blbost.
Proč furt "meleš" o velomobilech, s prominutím se bavíme o obyčejným kole(kolo jest dvě kola, něco na co sednu a na čem se dá jet, horák váží 10-12-14kg, silnička prachobyčejná(prehistorický favorit)=15kg, skládačka 20kg. Jen úplný idiot by si koupil 70kg kolo, s tím že to je špičkově zpřevodovaný a že vyjede každej kopec, připomínám že se nebavím o velomobilech. Jestliže lze sestrojit kolo 15-20kg, pak kolo o padesát procent těžší (30kg) je hodno posměchu nebo tržní hodnotě 2-3tis Kč(cena materiálu) a svědčí to o naprostém konstrukčním selhání autora( připomínám že kolo=dvě kola, ne tříkolka nebo jinej velorex).
Jestliže se Tvůj mozek zaseknul na "nelze ušlapat" tak to prosím neřeš, ukaž mi mezi deseti lidmi aspoň jednoho, který si radši místo 15kg kola(lehokolo) vybere stejně vypadající 35-50kg kolo(trubky zalité olovem) a i po tisíci kilometrech bude radši jezdit na tom tanku.
Moje výpočty pro poloviční spotřebu:
na Babetě šlapat nelze(zkus a uvidíš= jedná se o nouzovku a dobrej trenažér), Juras má tříkolku s motorem a jezdí 35-40km/h, s příšlapem 1litr/100km, hmotnost i s motorem tříkolky cca 30kg. oproti babetě má výhodu lepčí aerodynamiku, menší hmotnost, menší rychlost, převodovku, volnoběžku a možnost vypnout motor z kopce a rovinek kde stačí šlapat(babeta se zpomaluje z mírného kopce).
Jenom těhdle pár faktorů udělá při stejné průměrné přepravní rychlosti z A do B poloviční účet za benzín do nádrže. Navíc 30kg tříkolka s motorem nazapojeným je jěště mobilní lidskou silou, 40kg babetu při šlapání předjedeš snad i na koloběžce. Tyhle všecky věci mě vedou k tvrzení že 25-30kg ještě ano, 40kg maximálně ve velomobilu,
co je hmotnostně víc není určeno k smysluplnému použití pro pohon lidskou silou.
PS. Negramotný nejsem, jen přemýšlím jinak.
Logicky uvažující člověk uzná že kolo s pomocným motorkem(motorek bude mít převodovku a volnoběžku pro rychlosti 20-40km/h) a šlapací převody pro rychlosti 12-40km/h(RPM cyklisty 60-80, třítalíř+8kolečko) nebude mít vyšší spotřebu než kolo s přítlačným válečkem a furtšlapem+ výhoda vyšších cestovních rychlostí ať již s motorem nebo s příšlapem. Hmotnost třecího válečku/motor na řetez v celkovém součtu nehraje roli(kilo sem kilo tam,rozhodně se nejedná o položku větší než 3kg a 10kg už ani ve snu).
Ps. Koncepce: třítalíř šestikolečko, midjack s volnoběžkou pro připojení šestikolečka, pastorku(14z) pro pohon zadního kola s planetovkou(20"zadní kolo,26zubů 3rychlostní stačí) a volnoběžkou s řemeničkou(rozetou) pro připojení motoru je prostě z mýho pohledu supr čupr motokolo (motor pracuje přes volnoběžku 4000-6500 RPM x 177procent převodovka v zadním náboji), furt lze šlapat(příšlap, šlapat můžu ale nemusím). A tvrzení že když už tam ten motor je ...
vlasnosti této kombinace ve srovnání s mopedem/babetou pro přesun vlastní silou jsou nebe a dudy. Mírný pokles průměrné rychlosti bez motoru a brutální vzestup bez námahy při použití motoru kopce nekopce vítr nevítr v terénu kde to jde, dojezd "neomezený".
Byl tu v diskuzi i odkaz na obdobně řešený pohon tříkolky Bystřice pod Hostýnem zpřevodovaný elektromotor 48V/900watů, 4x12Voltu průmyslový akumulátor 40Ah(stejnej jako uvažuju já) a pán uváděl že po vybití baterek je již v koncích(dojezd 80-90km).
Jirkuv prispevek zpusobil, ze jsem si vsimnul tehle vety: "vozit se na kovovém oři lze jen do cca 25kg hmotnosti". Jak je teda mozne, ze jsem natezko dojel 140km na sraz, kdyz muj or s brasnami (pri konverzi na Jirkovu hmotnost) vazi nejakych 80kg? :)
Pocitas do toho i bagaz, nebo jen samotne kolo? Jestli bagaz nepocitas, tak proc?
Jestli pocitas, jsi vedle jak ta jedle.
Uz se vyjadrili silnicari. Co takhle teren?
20 kg lehokolo + 25 kg bagaz + 5 kg voda v lehkem terenu a po silnickach kolem UB. (http://www.bikemap.net/route/359449)
20 kg lehokolo + 10 kg bagaz + 5 kg vody v tezkem terenu (napr. Orlicke hory) pres 250 km. (http://www.bikemap.net/route/540888)
A co jako má být pointa otázky? na odkazech je nějaká mapka a graf profilu cesty(to mi jaksi nic neříká když u toho nejsou k porovnání grafy s časama.
Přihoď tabulku za jak dlouho stejnou trasu přojedeš na kole bez bagáže, s 25kg bagáží a s 50kg bagáží a když sme u toho tak i se 75kg bagáží(viz příklad o 70kg aparatuře o které se tady bavíme že ji někdo táhl někam na kole a ani pomocný motorek by ho nespasil).
Pointa je jak daleko se dostaneš za daný časový úsek na kole které bude vážit o 10-25-50-75kg více než je nutné. Já sem osobně dotáhnul jednou asi 2metráky dva kilometry(po rovince).
Jirka mě přesvědčuje že s těma dvěma metrákama budu v práci jen o chlup či nějakou tu zanedbatelnou minutku později, což mi jaksi hlava nebere(sem teoretik).
Do základu výpočtů počítám jen hmotnost kola samotného(mrtvá hmotnost na které se dá vézt). Mě to vychází na cca optimální maximum 20-25kg (když to bude hodně špatný tak 30kg)- to jest kolo na kterým já budu eště ochotný někam si vyjet bez motoru a velmi ochotný si vyjet s motorem(se záložním pohonem lidskou silou). Ani na rovinkách bych nebyl ochotnej se rozjíždět s něčím těžším.
Rekuperaci považuji za zbytečnost a akumulovat do kopce s tím že pak pojedu rychleji z kopce vede k plýtvání energií.
Loudani jeli zavodnici (Honza Kopka, Ondra Bilek) cca dvojnasobnou rychlosti. Meli o cca 10 kg lehci kola, o 4 litry vody mene, o 20 kg telesne hmoty mene (z toho 10 kg tuku) a taky zavodili, ja se kochal. Po 250 km byl udajne treba Honza Vlasak a par dalsich cca 5 hodin prede mnou.
Tabulky si vazne nevedu. A hlavni problem, ktery by to cele zkreslil - ted se pohybuji na podstatne tezsim lehokole v terenu rychleji, nez driv na HT. 8-)))
jeden o koze a druhej o voze.
Proč srovnáváš cestovní rychlost na lehokole a na stojáku? To ví snad každej že na lehokole hraje + aerodynamika + pohodlí,
Když se ještě zakapotuješ(windshield + plachtákovou nádstavbu alá Lighting F40 tak budeš ještě rychlejší).
Stejný jezdec na stejným kole který bude vážit 20kg a pro druhej případ si naloží 20kg cihel se v kopečkovatém térénu o dost víc nadře a taky bude o dost víc drtit brzdy. Proč si na lehokolo nepřidáš 20kg navíc abys byl ryhlejší? Když to nehraje roli?
A jak to mam srovnat lepe, kdyz na zabradli jezdim ted jen v zime? Navic to leho byla v danem terenu znacna nevyhoda. A kapotovani do terenu taky nehrozi. To by nevydrzelo ani 10 km.
Proc bych pridaval 20 kg, abych byl rychlejsi? V terenu naprosto nevyuziju vyssi hmotnost k ziskani vetsi rychlosti. Pouze by prevazila ta negativni stranka.
Ale to zasadni je, ze 10 kg ve spatne pridelanych brasnach je daleko horsi nez pevne primontovanych 20. Takze 20 kg cihel v brasnach by se podepsalo dost zasadne na jizdnich vlastnostech, urcite podstatne vic, nez 20 kg motoru a baterie pevne na ramu (v hubu).
Uvedomujes si, ze si protirecis? :)
V puvodnim (na ktery reagujeme) je:
"vozit se ... lze jen do"
ale ted uz tvrdis, ze "cca optimální maximum" To je trochu rozdil, ne?
já si snad můžu protiřečit když to špatně pochopíš co mám na mysli ne???? :)
JE jedna věc mít možnost na kolo naložit 20-30kg užitečnýho nákladu a druhá nutnost těch 20-30kg navíc tahat sebou nonstop a po naložení nákladu který potřebuješ převézt už sebou táhneš půl metráku + 25kg kolo = výkon máš stejný ale táhneš dohromady s nákladem jednou takovou váhu navíc.
Důsledky na dynamiku pohybu a energetické ztráty snad nemusím vysvětlovat.
To že jednou nárazově dojedeš s nějakým extra nákladem navíc neznamená že s takovým nákladem jezdíš každý den 30-50-100km jen tak pro radost z pohybu a že dojedeš a že si potrénuješ svaly.
Jirka názorně demonstroval, že na tříkolce 33kg je o několik minut pomalejší.
Pokud by jsi si pročetl diskuzi o elektrifikované tříkolce z oblasti Bystřice pod Hostínem tak autor sděluje že po vybití baterek se s tím již jet nedá(a to má tříkolku, nejlehší baterie co se včil dělají(4x12V LiFeYPo4 40Ah + 900watů elektromotor motor zpřevodovaný- využívá převodovku v zadním náboji aby motor utáhnul i do kopce,+ táhne sebou nabíječku cca 2,5kg).
Pan Juras má taktéž tříkolku ovšem motorizovanou lehkým benzínákem a taktéž převodované aby mohl řadit na zadním kole Rolfhofem) a díky tomu že mu tříkolka ztěžkla jen o maximálně cca 5-6kg tak po dojetí benzínu na tříkolce může pokračovat dál vlastní silou.
Člověk +maximálně 20kg kolo= při stejné aerodynamice projede stejnou trasu nejrychleji(při stejným instalovaným výkonu na palubě). Čím víc kopečků, tím se každý kilo navíc pronese(v minutách až desítkách minut na trase 30km+). Proč se dřít více než je nutné?
Ale ja prece vubec nezpochybnnuju, ze se s vetsi vahou vic nadres, jen jsem se ohradil proti formulaci v puvodnim prispevku, ze to nejde... Bohuzel nekteri z nas tu vahu navic sundavaci ani odmontovatelnou nemaji a i kdyz se (zvlast tem, co to nikdy nezazili a maji od prirody stesti byt hubeni) snadno rekne "nezer a sportuj", tak v praxi to tak jednoduche neni....
v podstatě je to jednoduchý....
znáš mě nějakou dobu a víš jak vypadám.
Tohle jsem taky já:
http://jurimir.rajce.idnes.cz/Jirik_kdysi/#01.jpg
před 40ti kily...
Troufám si říct, že kdybych ti neřekl, že jsem to já, tak bys mě nepoznal :-)
Po technicke strance by mohl byt zajimavou inspiraci Messerschmidt Tiger (4kola) resp jeho 3 kolovi predchudci(M 175, M 250). Jen tu vanu udelat z lisovaneho (a nytovaneho) AL plechu ne z oceli.
Na IKEM profily zapomen, je to tezke, malo tuhe a spoje ... slusne receno jen na ty vystavni panely.
Celkove-
Cena a realna pouzitelnost se zrejme do vytycenych hranic nedostane. Hmotnost je proti Tve idee velmi dulezita- vec ktera je jako stroj na posilovani zustane stat a uzivatele pujdou pesky nebo pojedou autem.
Je to na hodne dlouhou diskusi.
Nech tady e- mail. Dusan
e-mail - minen anonymni Harald..
(zatim se neozval na zadny prispevek)
Prominťe, nekoukam se tak často do fóru, a neveděl jsem, že v tomto fórumu není možnost kontaktovat uživatele. Tak můj e-mail je [email protected], je i uveden na stránkách projektu.
K jiným odpovědám: Otázky motorizace ano či ne a taky bezpečnost jsou předmětem projektu a určitě budu o výsledcích informovat. Například budu na některých příkladních regionech zkoumat, jaký podíl obyvatelstva má jaké převýšení na cestách do veřejné dopravy či do místa nákupu, práce atd. Co se tyče bezpečnost plánuji podrobnější analýzu statistiky dopravních nehod, požadávků na řídiče dle rychlosti a vlastnosti vozidla a taky pasivní bezpečnost.
Zatím (před těmito výzkumy) můžu si představit, že nejlepší by bylo elektrický pohon jako volitelný součást, proto že cenový rozdíl bude značný (viz rozdíl obyčejné a elektrokola), človek se musí starat o dobijení a správním zacházením s baterie atd, za to že v rovině a na kratších cestách je přínos elektrického pohonu minimální. Naopak při převýšením >50m je pomocný pohon zřejmě velkým přínosem. Jako alternativa chci ještě zkoumat možnost nasazení stacionárních pomůček pro překonání převýšení podobně jednoduchým lyžářským vlekům.
Co se tyče bezpečnost myslím, že viditelnost nížšího vozidla je problém spíš ve měste, než na venkově. V extravilanu taky preferuji oddělené cyklostězky, je to i součást projektu zkoumat kolik jích je a jaké jsou náklady na jejích zřízení. Jinak taky myslím, že velomobily a trojkolky mají své výhody: stabilita, lepší brzdení (neletíš přes přední kolo) a tuhost. Ostatně: Existují velomobily s bezpečnostním pásem?
Co se tyče úžitečnost, váhu a cenu: Cena (a částečně váha) je každopadně otázka velkoseriové výroby. Jestli lze překonat potřebný počet kusů (kolik to je a jak to dělat je taký předmětem projektu), tak lze například používat vstřikovaný HDPE místo laminátu i nosní konstrukce může být na to optimalizovaná a nemusí být odvozena z nekapotovaných trojkolek.
Mnohé uvedené problémy resp. nevýhody mají podle mého názoru spíše význam pro skupinu současných uživatelů nekonvenčních kol, které jích používají třeba ve městě, nebo na dlouhé vzdálenosti, nebo i v terénu i na dovolenu. Pro skupinu, pro kterých je to podle projektu určen, jsou však požadávky jiné: Jde o vzdálenosti cca. do 3-4 km, které jsou jednoznačně příliš dlouhé pro chůzi, na kterých to ale nedělá takový velký rozdíl, zda má vozidlo včetně řídiče a nákladu 90 nebo 110 kg. Zato je velmi důležitá nízká cena, odolnost proti počasí a přepravní kapacita.
Rozumím myšlenku "proč na 3 km velomobil?", ale z hlediska dopravního plánování znamená spadová oblasť 20-25 místo 1-2 km2 obrovský rozdíl a jestli se dá docílit dost nízkou cenu, tak je pro takové vzdálenost velomobil každopadně finančně rozumnější, než auto, i když auto je bezpochybně komfortnější. K tomu dává velomobil mobilitu i těm, kteří nemají řídičák, třeba mláděži.
Dobrý večer,
před dvěma týdny jsem začal se stavbou velomobilu, který by odpovídal vaším požadavkům. Jelikož jsem zatím pouze v začátcích a konstrukci začneme dávat dohromady příští týden, zatím máme pouze model jedna ku jedné, který bude sloužit jako šablona. Mé požadavky byly takové, abych mohl sestrojit vozítko na cestování pro dva dospělé a jedno až dvě děti (zatím máme jedno). Možná začnu dávat fotky a komentáře na svůj blog - www.nz.bloguje.cz
jak stavba pokračuje. Zatím posílám pouze link na dizain, který jsem našel na internetu a podle kterého velomobil stavím. I když na obrázcích je hybrid motorky a auta, jak jsem již řekl, vzali jsme se pouze dizajn a pokusíme se takovýto bikecar postavit. http://www.google.cz/imgres?imgurl=http:/... a ještě link na US Bike car movie http://www.youtube.com/watch?v=oW9GCSPZePU
Tak jsem začal psat o svém Bikecar Projectu . Více na http://www.nz.bloguje.cz/
Pan vynálezce je z Vídně, aha,a dělá tam výzkumné projekty,haha, asi by potřeboval drobátko postrčit vidlema. A Vy ostatní násadou, aby se Vám rozsvítilo.
Jinak vídeňákovi gratuluji, je to asi největší blbost, co tady obecenstvo sežralo.
Myslím že tu dost lidí řeklo že je to za tu cenu nemožné, tak bych z nás až takové blbce nedělal. To že je tu tolik příspěvků neznamená že někomu něco žerem, prostě diskutujem o něčem co nás zajímá. Pro tebe je evidentně diskuze o čemkoliv jiném než co se týká horských kol o hovně.
uááá, vono to pokračuje, říct vo totální kravině, že je za tu cenu nemožná to už musí být opravdu bystrý člověk.
Ty to vidíš jako kravinu, ale uvědom si, že to vzniká v Rakousku. V zemi, kde šel na odbyt zásuvkovej filtr proti jaderné enregii může mít takovej velomobil zářivou budoucnost. I když asi spíš kolem Dunaje,někde v Heilingenblutu by to neprošlo.
ale, on takovy vyzkumny projekt nekdo zaplati.
no a tady jsme vynikajici generator napadu.
(ne ze by mi to vadilo, kdyby to predem rekl- viz Evina s pruzkumem- statistikou do diplomky pred 3? roky.)
Jen mi je vzlastni ta cestina - i na webu ...at
Jako uživatel bych spíš ocenil něco takového - http://www.dancehallareaz.com/forum/passa-passa... ale šlapacího. Vláčet s sebou kola a trubky navíc, to pak převažují nevýhody nad nevýhodama. Akorát jak vyřešit u toho stěrač - to je ale problém jakéhokoliv kapotovaného vehiklu.
Jedno kolečko na víc není vůbec na škodu. :-)
Kolečko/kolečka navíc by se také hodila :-). Něco podobného jako městský hybrid auta a motorky, který se před časem objevil - je to vlastně kapotovaná motorka, která má automaticky vyklápěcí "dětská kolečka" pro stání na křižovatce a pomalou jízdu. Je tedy zbytečně, aby se po 3/4 kolech jezdilo neustále. Výzva pro konstruktéry - udělejte něco takového na šlapohyb - stačilo by, aby bylo vyklápění ruční.
S křížkem po funuse, už je to dávno vymyšlené. Pro některé závody se od celokapotovaných vyžaduje v pravidlech schopnost samostatně zastavit a rozjet. Ti pak mají buď takzvanou pumovnici (bomb bay doors), kterou otevřou a šlápnou nohama na zem, nebo právě vysunovací podvozek. Jeden takový podvozek se najde i tady: http://www.youtube.com/watch?v=Gzk0T94QgGI kolem času 2:20, kde se ten kevlarový streamliner vymele ve štěrku a pak před re-startem právě vysune ten podvozek.
Neco takoveho jsem chtel zkusit vytvorit z toho od V, jak se z toho foukaji windshieldy. ;-) A podeprit to stanovymi tyckami od Jurka. Ale kdyz jsem zjistil, ze bych to rozlamal v prvnim terenu, nebo bych musel vyrobit nejspis dost tezke a narocne nasazovaci zarizeni, upustil jsem od "slepo-cestickovych" vynalezu.
Tak můžeš zkusit něco takového
http://www.trevi-bike.com/Ricambi/DSCF0021.JPG
http://www.trevi-bike.com/Ricambi/DSCF0012.JPG
nebo řešení Jirky (Papji)
http://jurimir.rajce.idnes.cz/19-21.6.2009...
Ale je fakt, ze to vys - od Holfiho - by stalo za uvahu.
To vypadá dobře, výhodou je, že voda neodkapavá na ramena jako z deštníku. Ale na druhou stranu by mohla stříkat zepředu na pytel. Dá se to taky asi lehce odmontovat a sbalit, a váhu odhaduju kolem kila.
Taky ten jeden bod uchyceni v predni casti muze zpusobit poradne vykyvy.
Kdyz jsem si to tehdy vypocital, tak striska az za hlavu a ve predu na dvakrat zalomena kolem nohou mne vysla na vice stanovych tycek, nez triprutova kopuje od Jurka. Zaklad mych uvah ale bylo to, ze bych ty tycky stejne vozil kvuli stanu, tak by se pres den alespon mohly vyuzit.
Pro tenhle system (co jsem dával odkaz) by se myslím s úspěchem dala využít trubka přesmyku.
Ještě nějaké další možnosti
http://holfi.pohoda.com/111/kolostrecha.jpg
http://holfi.pohoda.com/111/kolostrecha1.jpg
http://holfi.pohoda.com/111/kolostrecha2.jpg
http://holfi.pohoda.com/111/jose.jpg
Tak už je k dispozi Anglický překlad soutěže o praktický velomobil pro Spezi 2011. Viz pravidla na http://www.alltagsvelomobil.de/index-en.html
Doporučuju si přelouskat sekci Kriterium kde jsou celkem srozumitelné požadavky co by měl velomobil do každého počasí splňovat a jaké by měl mýt vlastnosti. Chce se někdo zůčastnit? Pošle Azub jako čestný člen zástupců nekonvenčních kol z Čr svůj tým projektantů na soutěž? Hlavní cena jest 750EUR pro vítěze, 500Eur pro druhého, 250Eur pro třetího.
Podmínkou je funční velomobil na kterém bude porota v reálu testovat jak to odpovídá použitelnosti. Děcko může být i ve vozíku vzadu za kolem.
Kdo by se chtěl podívat na dosavadní evoluci vývoje přepravovátek tak si projděte http://www.papas.ic.cz/microcars1.html
jedná se valnou většinou o 2-4sedadlová minivozítka poháněná motory 125cc-450ccm motocyklovými, hmotnosti 60-450kg, nastupování předními výklopnými dveřmi, z boku, vrchem atd. Do stejné kategorie patří i u nás vyráběný Velorex Oscar (vyráběn do roku 1973).
Kdyby se něco takovýhodle vyrábělo i dnes tak to zastane funci kapotované motorky - levného přibližovátka do "každého počasí".
Já bych si to koupil kdyby to stálo do cca těch 30-35tisíc Kč nový s motorem 125ccm 4takt ze skůtru.
Naleznul jsem jeden takový Praktikabilní velomobil do každého počasí.
Německy sice moc nerozumím ale ta stanová konstrukce by měla být "poohýbaná" z hliníkových 10mm trubiček, svázaný ve spojích alá eskymácký kajak a natáhnutá slepená plachta(materiál nevím).
Hezky měl vyřešený 500watů elektromotor řetezem na přední kolo s planetovou převodovkou, elektromotor bych asi tipnul na obyčejný DC motor na 12voltů a autobaterie.
http://www.youtube.com/watch?v=FtIktBs_DYU
Nevypadalo to nějak moc složitě a nereprodukovatelně :)