Dlouhodobě používám trekové pláště Rubena 622-40 a jsem s nimi poměrně spokojen. Vždycky jsem je měnil jen kvůli sjetému běhounu (vzorku), nikdy kvůli jakýmkoli jiným závadám. Až dnes...
Plášť, který měl za sebou zhruba 3.000 km na zadním kole (polovina průměrné životnosti), mi při jízdě postupně začínal "házet", přestože kolo bylo dokonale vycentrované. Zkontroloval jsem usazení v ráfku - to bylo také v pořádku. Situace se ale zhoršovala a při další kontrole jsem zjistil tři 10-15 cm dlouhé podélné trhliny ve stěně pláště těsně u hrany ráfku (všechny na jedné straně). Bylo už skrz ně vidět duši. Plášť držel pohromadě už jen díky několika vláknům kordu.
Plášť jsem samozřejmě vyměnil, ale jde mi o příčinu závady, aby se mi v budoucnu neopakovala. Mohlo by se jednat o únavu materiálu, o důsledky jízdy v silném mrazu, o přehuštění duše, o ostrou hranu ráfku, případně o kombinaci některých těchto faktorů.
Že bych plášť zničil procvaknutím (jízdou na prázdném nebo podhuštěném kole), se mi zdá nepravděpodobné. I když při mé relativně vyšší hmotnosti ani poměrně důkladné nahuštění tuto poslední variantu nevylučuje. Pokud to tak bylo, proč ale jen na jedné straně? Jak to vidíte?
Rubeny a Barumky se mi zatim vzdy vymstily. Barumky mi boulovately, Rubeny se prodiraly u rafku. Rubeny jsem mel na silnicce a utekl jsem od nich a posledni mi rupla na kolobezce tesne po dlouhem a rychlem sjezdu.
Za mne doporucuji vymenu znacky.
Bouli na plášti už jsem měl taky, ale nejsem si jist, zdali to bylo na některé z těchto značek. Těch Ruben jsem odjezdil desítky, ale tohle bylo poprvé, takže chybu hledám spíš u sebe. Samozřejmě nevylučuju, že změnou značky by se riziko takové závady mohlo snížit.
Možná smůla na konkrétní kus. Já používám Rubeny na turistickém biku už asi 15 let a zatím bez problému (nevím jak se jmenují teď, kdysi to byl V 33 Forest, pevný střed, kostky na bocích - ideál na smíšený povrch, na asfaltu to zbytečně neunavuje, na blátě se to chytne. Vyrábí se to doteď, ale možná že změnili označení - já si je vybírám v obchodě tak, že na ně ukážu:-) ). Jinak, jsem tady nový - ahoj, lidi :)
Já jsem se svými Rubenami taky velmi spokojen. Prakticky nikdy jsem s nimi neměl větší potíže. Snad jen když je mám už delší dobu navlečené, trochu se uvolňují. Nové jdou nasadit velmi ztuha a zpravidla si pomáhám montpákami, starší pak sundám někdy i jednou rukou. :o)
Nejvíc mi vyhovuje složení té pryžové směsi, protože pláště mají velmi dobrou přilnavost k prakticky jakémukoli povrchu. Této vlastnosti dávám přednost před možná trochu vyšším valivým odporem na asfaltu.
Kdyby si zkusil např. Marathony od Schwalbů. Třeba jsou i lepší, ale tyhle mě naprosto přesvědčily, nejvíc asi při lijáku cestou z Glockneru.
Slyšel jsem o nich, ale zatím se nechystám měnit značku. Nejspíš jsem si ten plášť zničil sám.
Mas predpokladam 28" kola, ze?
Přesně tak.
Tak nic. Mne totiz asi prebudou dva kousky, ale 26".
Taky mám dva přebytečné 26" pláště (modré). Z devíti kol, které mám v rodině na starosti, mají jen dvě rozměr kol 26", ale pláště tam dávám balonové, nikoli horské. Jedno z nich je nádherný kousek z bývalé NDR - asi třicet let starý Diamant s kompletním originálním osazením.
Jeto cca 150 km nalehko. Ty, se kterymi jsem HC koupil. Pak jsem zjistil, ze potrebuji neco zubatejsiho. Predpokladam, ze bych s nimi ted jeste odzkousel valce, ale jak jsem pochopil, i tenhle plast bude ramusit.
Ještě mě napadá přehuštění v kombinaci s váhou a nešetrným způsobem jízdy. Na kolik to přesně foukáš?
Nebo prostě vadný kus.
Na kolik to foukám, nemám tušení, protože používám zásadně "podélné" veloventilky (se světlou gumičkou) a to se tlak nedá moc měřit. Foukám asi dost, protože za prvé v zimním oblečení a s průměrnou vahou batohu moje váha neklesá pod 125 kg, za druhé mám poměrně vysoko řidítka, takže mám těžiště posunuté hodně dozadu.
Tlak v pneu "měřím" podle pohmatu - v podstatě by se plášť na stisk palcem a ukazovákem zboku neměl prohnout. Foukám klasicku dlouhou pumpičkou "favorit" a dávám do toho zhruba sto "šťouchů".
Ale i tak začínám mít pocit, že jsem to možná neuhlídal, že mi zadní duše třeba někdy utíkala, tudíž jsem mohl chvíli jet na podhuštěném plášti a na několika místech ho "procvaknout". Dalším dohušťováním a jízdou se pak zprvu nenápadné trhliny mohly už jen zvětšovat a šklebit.
Nejde hned o procvaknutí. V první fázi skutečně popraskávají boky. Je to zřetelně vidět, dlouhé tenké prasklinky v gumě na bocích. Postupně se to může rozjet tak jak popisuješ.
U balonů na horákách to bude asi fungovat trošku jinak, tam se na bačkorách jezdí.
Ano, trhlinky (zpočátku spíše mikroskopické) na vočnicích plášťů registruju vždy takřka od samého počátku. Považuju to za přirozený jev. Tyhle trhlinky se objevují po celém obvodu pláště, jsou ale plošné, poměrně husté a vlastně kopírují texturu kordu. To, co se mi objevilo podél ráfků, šlo však víceméně napříč těchto vláken.
Jsem dneska nějakej roztržitej, takže další oprava hned v prvním řádku: na BOČNICÍCH.
Na bocích, bočnice má valník :-)
Bočnice má jak náklaďák, tak i pneumatika či cyklistický plášť. Dej si do vyhledávače spojení "bočnice pláště". Strejda Google poradí. :o))
Technické označení je bok pneumatiky, jako bočnici to označují někteří prodejci, ale proč to nevím, když je to bok. Ono je to celkem jedno jak to kdo nazve, všichni snad tomu rozumí.
Jinak já bych to nepsal a "neopravoval" tě, ale ty sis začal :-)
No, úplně přirozený jev to u slušných plášťů spíš není. Teda pokud oba myslíme ty samé "trhlinky". Když vezmu vlastní zkušenost i něco z literatury, tak se potvrzuje to, co jsem psal.
Pak ještě dlouhodobé ponechávání kola na prudkém slunci gumám neprospívá. Tam asi bude taky dost rozhodovat, jak která směs ho bude snášet.
A pak mě taky napadá možnost špatného způsobu mazání řetězu nevhodným mazivem, kdy by se olej dostával na gumu a narušoval ji. To už je ale trošku extrém. Menší extrém ale je, když někdo otírá ráfky hadrem namočeným v benzínu kvůli odmaštění - a ten benzín se dostává právě na ty boky. To ale asi nebude tvůj případ. Taky to nebude problém při náhodném jednorázovém znečištění.
Olej se mi na povrch plášťů občas dostane. Přestože používám na řetěz poměrně agresivní olej do převodovek, nikdy se mi nestalo, že by to plášť nějak poškodilo. Na druhou stranu si dávám bacha, aby se mi olej nedostal na ráfek - ono to pak o dost hůř brzdí.
Ty mikroskopické trhlinky na bočnicích pláště jsou prakticky neškodné. Daleko dřív stihnu opotřebovat a zničit jiné části pláště.
Jestli chceš foukat na velký tlaky a hodně jezdit, pořiď si tréninkový galusky. Ve spojení s tmelem současně parádní řešení proti běžným defektům.
Pravda, dnes stojí jedna cca 600,-, ale ten komfort jízdy oproti nejlevnějším plášťům je nesrovnatelný. Sedí na všem mimo opravdového ledu, prořežou se i tlustou vrstvou sněhu...
Nic jiného než poměrně vysoký tlaky mi nezbývá, protože jsem prostě těžkej. Nejsem si jistý, jestli se vůbec dělaj galusky v takových šířkách. Používám velikost 622-40. Užší než 40 pro mě nemaj moc cenu.
Pokud by ale nějaký dostatečně široký plášť či galuska vydržely na zadním kole 20.000 km (pro mě tedy zhruba tři roky), samozřejmě bych za ně těch 600,- Kč dal. Komfort jízdy je pro mě ale dostatečný i na těch Rubenách.
Konkrétně mám na mysli TUFO 22mm, se zpevněným okrajem. Já jsem měl jednu na zadním kole asi 10.000 km, bez jediného defektu, byla na ní vyježděná plocha středem běhounu. Ale to jsem vážil ca 70kg.
Galusky samozřejmě nejsou vyráběny s primárním cílem snížit cenu na km, výhody leží jinde, komfort, bezpečnost, hmotnost, valivý odpor...
Nejširší běžné galusky jsou 34mm pro cyklokros, ale tam se nehustí takové tlaky a např. TUFO uvádí max. 4,5 bar. (Tedy tlak 4,5 atmosféry, nikoliv zatížení 4,5 medvěda:o))
3000 km při tvé zátěži není zas tak málo. Prostě jeden méně povedený kus ti oznámil, že končí a chce vystřídat.
Běžně mi tyhle pláště vydrží kolem 6.000 km na zadním kole a 15.000 až 17.000 na předním. Fakt je, že ke konci životnosti už prakticky po každé jízdě hlídám, kdy se na místě někdejšího běhounu začne objevovat textura kordu - to je okamžik, kdy měním. Tentokrát jsem byl nucen měnit dříve, protože s těmi podélnými trhlinami by byla jízda už opravdu o ústa.
na plášť v hodnotě do 200 Kč je to slušná porce kilometrů
Přiznám se, že moc nesleduju, za kolik ty pláště kupuju. Určitě ale patří do nejnižší cenové kategorie. Já s tím kolem ale nedělám žádné psí kusy. Používám kolo výlučně jako dopravní prostředek, takže přes devadesát procent jízd je asfalt nebo dlažba, zbytek šotolinka nebo udusaná hlína. Fakt je, že počasí pro jízdu si nevybírám, takže pláště musí snášet vodu, mráz, zmrzlý sníh, prudké slunce - cokoli...
nemusí platit: levný rovná se špatný plášť,ale... na obyč. rubenách jsem jezdil roky do práce, pak jsem přešel na už vzpomínané Schwalbe /Marathon cross/ a to je jiné kafe. Rubeny mají extrémně řídký kord, proto se tlakem vzduchu rozjíždí a mohou se objevovat praskliny, jako v Tvém případě, plášť se špatně odvaluje a je málo odolný proti defektu. To všechno s použitím švalbíků de facto končí, jen taková perlička - vážím oblečený kolem 90 kg, když jsem téměř ojetý marathon poprvé píchnul, tak jsem dojel cca 10 km po prázdném zadním kole, dal jsem novou dušia jezdím dál, plášť drží a přestože už mám doma nový, tak ho ještě měnit nebudu.
Je pravda, že ty Rubeny se dost snadno prorazí, a protože dojíždím vzorek zpravidla až na kord, ke konci životnosti plášťů už musím být hodně opatrný, a přesto dost často lepím.
Po prázdném kole bych nejel ani pár metrů. Za prvé bych se bál, že zničím ráfek (prázdnej plášť se snadno svlékne nebo uhne na jednu stranu), za druhé bych pak mohl ten plášť rovnou vyhodit.
Teď si maně vzpomínám, že jsem jednou byl nucen takhle jet na (téměř) prázdném zadním plášti. Deset kilometrů to ale nebylo. Snažil jsem se zadní kolo maximálně odlehčit, takže jsem jel prakticky vzepřený na rukou na řidítkách - musel jsem vypadat jak papoušek na bidýlku.
Vybavuju si, jak mě při každém nárazu ráfku přes plášť o asfalt zabolelo u srdce, jak mi toho kola bylo líto. Jak dopadl tenkrát ten plášť už si ale nepamatuju.
Nekde jsem (mozna tady?) cetl, ze nekdo v podobne situaci vycpal plast travou. Ale to bylo nekde v terenu a mnoho km do civilizace.
To není špatný nápad vyplnit plášť provizorně nějakou hmotou. Ale kolik by té trávy muselo být, aby to splnilo účel? To už se skoro vymyká mé představivosti. To už by se možná vyplatilo vozit s sebou nějakou tlakovou nádobu s pěnovým polyuretanem nebo něčím podobným.
To bys pak moh vyhodit i ráfek, víš, jak to po zaschnutí drží?
To netuším. Představoval jsem si, že bych to pak vydrolil holýma prstama jak z pláště, tak i z ráfku. Tak to jsem se asi dost seknul. :o))
No, mozna kdybys to nejak dokazal fouknout do duse a tu pak vyhodit. Lepsi by asi byl sanitarni silikon. Takove to na tmeleni v koupelnach. Mozna by tam sel nechat trvale. Jen najit neco na vetsi zatizeni. Prezkace jsem necim podobnym mel "vypenene" mnoho let a drzelo to, nedrolilo se.
Myslím, že to bude náhodou vadný kus. Já kupuju Rubenu, když na ni narazím, vždycky se mi osvědčila, žádné takové závady se nikdy nevyskytly. Svého času jsem obul na předek Hutchinsona, na zadek Rubenu. Hutchinson po cca 4000 popraskal na bocích, Rubena v pohodě. Od té doby jen Rubena. Fakt si myslím, že to je dobrá značka a dobrá cena.
To bych připouštěl až jako poslední možnost. Ale spíš hledám chybu u sebe. Kdyby to byl vadný kus, asi by se to projevilo jen na jednom místě, ale ony se ty trhliny objevily tři. Takže jako nejpravděpodobnější se mi jeví, že jsem někdy (nepamatuju se na to) příliš pozdě odhalil, že mi uchází duše, a nějakou dobu jsem mohl jet na podhuštěném plášti s následným opakovaným střihovým namáháním bočnice pláště hranou ráfku. Napovídá tomu i poloha všech tří trhlin na jedné straně.
Ale on to může být vadný kus. S Rubenami jsem nikdy problém neměl, potom jsem obul Continental a po cca 1500km mi úplně stejným způsobem odešel zadní plášť; přední je bez problémů. Ty Continentaly měly proti Rubenám nápadně měkké boční strany.
Taky jsem si všiml, že některé dovozové pláště mají hodně měkké bočnice. Na druhou stranu si myslím, že by to mohla být výhoda - snáz a s menším odporem se ohýbají, tudíž méně pravděpodobně prasknou. Spíš pak vzrůstá riziko protržení. Ale samozřejmě záleží na použitém materiálu.
A na které to bylo straně ?
Že by jsme to vzali jako staří římští haruspici a veštili ,podle vyhřezlé duše, například výsledek jarních voleb ?
Neprovokuj. :o))
Pokud jsem měl plášť nasazený správně podle směru jízdy, pak se závada objevila na levé straně. Nejsem si ale jist, jestli se podle toho dá usuzovat na výsledek květnových voleb a následný politický vývoj. Daleko spíš to vypovídá o mé skolióze. Musím na tom kole sedět jak opice na brusu. Quasimodo hadr... :o))
Takže vlevo to praská a bortí se a vpravo to drží pevně ? To je dobře :-)
Takováhle nerovnováha by ale mohla způsobit těžkou nehodu...
To vysvetluj vlastnim pneumatikam. Ale pozor, jestli mas obute politicke rosnicky, mohly by Te cekat nepekne karamboly zleva i zprava.
Jsem zvyklej na karamboly ze všech možných i nemožných stran. Takže mě už nic nepřekvapí. Ale ve skrytu duše doufám, že pláště na mých kolech jsou přísně apolitický, tudíž mě nenechají ve štychu. :o))
Předpokládám, že jsi ten špatný vyměnil za nový, takže ti nehrozí, že by jsi havaroval, třeba vlevo :-)
Dnes ráno jsem plášť měnil za nový. Naštěstí si držím určitou zásobu, takže jsem ho měl "na skladě".
Havaroval jsem (skutečně) před týdnem, kdy jsem se mylně domníval, že železniční vlečku mezi Radotínem a Velkou Chuchlí, skrytou pod centimetrovou vrstvou čerstvě napadaného sněhu, bezpečně přejedu pod úhlem 20°. Ale kolo se (nejspíš z bujnosti) rozhodlo změnit směr a pokračovat dál po kolejích, zatímco moje maličkost s nezanedbatelnou setrvačnou energií pokračovala rovně se zřetelnou tendencí směrem dolů.
Následný ladný pád ztlumila zmíněná vrstva sněhu, takže se vše obešlo bez sebemenšího zranění. Když jsem pak ve sněhu hledal a sbíral baterky a další součástky zadní blikačky, která se nárazem kola o zem rozletěla do širého kraje, musel jsem vypadat, jako když se právě chystám z čerstvého sněhu stavět sněhuláka. :o))
Jojo, mě postihla nečekaná rotace s gravitací dneska odpoledne. Po dvou dnech oblevy včera přimrzlo, jel jsem jenom do obchodu takže tahat auto nemělo kvůli pár km cenu. Na dvoře jsem při návratu najel na led a už jsem letěl. Naštěstí ten led klouže i při dopadu, tak jsem si ustlal do skluzu. Mírně mě bolí levá hýždě, ale počítám že do zítřka to bude OK. :)Nákup přežil taky v celku :)
To já měl leteckej den včera večer. Ujel jsem asi padesátku v břečkách a po sněhu a pak najednou tam, kde končil souvislý ujetý sníh a začínala vysolená silnice bylo několik hnusných zmrazků, na kterých si kolo nedalo ani trošku poroučet. A protože to přišlo tak najednou, tak jsem si ani nepřibrzdil... Nejblbější ale na tom bylo, že jsem předtím prakticky za celou cestu nepotkal človíčka a při téhle produkci najednou na mě koukali dva :-/
Otázka je, jestli široké obecenstvo je dobře nebo špatně. Když jsem se rozsekal nejhůř ve své historii (zlomený nos, 3 zuby, 16 stehů na xichtě) tak si velmi dobře pamatuju, že kolem byla spoust lidí - včetně majitelů psa, kterého jsem se rozhodl nepřejet. Kdybych ho přejel, asi bych dopadl líp. Můj tehdejší bike byl Marin Bear Valley, Cro-Mo rám, vidle Manitou EFC (první vidle elastomer - olej na světě) gumy od Kendy, pejsek (jezevčík) by jenom křupnul. Když jsem se probíral, vzpomínal si kdo jsem a jak jsem se sem vlastně dostal, tak kolem nikde nikdo. Až po chvilce se objevil nějaký mladý kluk (pdle zjevu student) a ptal se, jestli nepotřebuju pomoct. Ale to už jsem se sebral, kolo hodil domů a pokračoval pěškobusem do nemocnice na pohotovost a cestou děsil lidi :)
My, tonoucí, se stébla chytáme.
Jinak křivý šlapání? To může bejt, to může bejt.
Mě praskaj špice vzadu jen na straně kazety.
Odjakživa.....
Většina znalých lidí se směje, když mě vidí šlapat.
Spisovně se tomu říká šlapat kosočtverec :-D
A co řetěz, neskočí občas do drátů ? To by bylo vysvětlení a na kosočtverec by bylo nastavení šaltru... :-)
Nene...
Měl jsem to na všech svých kolech, první zásadně praskaly dráty u kazety.
Starý favorit ještě v osmdesátých letech minulého století, úplně stejně na treku ( veterán Reflex od Authorů ) i na karbonové silničce (Roubaix od Specialized).
Všude to vyřešilo až nadstandartní vypletení oproti pultovému modelu.
Pravda je, že nejsem žádný pírko....
Nam se stala stejna zavada na plasti loni na dovolene na tandemu. Taky to prasklo jen na jedne strane. Asi na trech mistech s tim, že ta nejvetsi prasklina o sobe dala vedet efektni detonaci ve sjezdu. Bylo to nalozene dvemi lidmi, brasnami a vozikem, takze na zadnim kole bylo 120 - 150 kg. Nafoukano na cca 3,5 - 4. Podle mne to bylo pretizenim plaste, proste se ten bok lamal o hranu rafku pri tom zatizeni casteji nez bylo zdravo az to povolilo. Plaste mely za sebou dve predchozi dovolene natezko a pri montazi byly stopro v poradku.
...naprostej souhlas. Přesně stejná nehoda na tandemu před 7-mi lety a pak za půl roku na novém plášti na němž bylo asi 250 km znovu. Prostě přetížení a ráfek to prořezal v patce. Doporučuji kupovat od Rubeny jen pláště se zesílenou patkou a ochranou proti průrazu.
Mám Rubeny na všech leho a jsem spokojen s těmito vlatstnostmi a v poho. Jen jedna začala po asi 2000 km lehce házet. Ale jinak není zase ani trochu sjetá.;-)
Tak takhle daleko - aby to prasklo - jsem to dojít nenechal. To bych se skoro bál. Kdyby se tak stalo při vyšší rychlosti, mohlo by to ohrozit mou bezpečnost, i když to bylo "jen" zadní kolo.
To přetěžování pláště (moje vysoká hmotnost a příslušně přehuštěná duše) je u mě dost pravděpodobné, takže to lámání boku o hranu ráfku je asi i v mém případě velmi přesný popis příčiny závady.