Zdravím,
nevyznám se v technických věcech, tak mi snad někdo poradí. Mám na Meridě (MTB) vidlici na nic, takže přemýšlím o tom, že si tam dám něco jiného. Stará má zdvih 60 a všude nacházím nabídky od 80 nahoru. Byl by ten rozdíl hodně cítit? Díky za odpověď.
Zřejmě se jedná o starší kolo - soudím podle zdvihu.
Nestalo by se určitě vůbec nic, klidně bych tam dal 100 mm, ale pozor - ta Tvoje starší vidlice může mít sloupek 1", zatímco ty současné mají 1 + 1/8" - i starší průměry se dají sehnat, i když už obtížněji. Jestli to nedokážeš poměřit sám, vem to na radu do servisu, teď maj míň práce :-)
Je nutné myslet i na to, že se ti změní geometrie. Ne moc, ale při zdvihu 100 mm už to podle mne poznáš. Kolo bude do zatáček "línější" a bude více trvat na přímém směru. Trochu se sníží hravost, ostrost nástupu zatáčky a odezva na pohyby řidítek. Nemusí to být nutně na škodu.
Pak také zvaž, zda je rám na takovou vidlici konstruovaný co se týče pevnosti - kdysi rámy při výměně pevné vidle za odpruženou s oblibou praskaly na spodní rámové trubce, hned za hlavou.
Ale, abych to nějak shrnul, když koupíš 80 mm anebo i 100 mm a necháš ji hodně měkkou (velký sag), tak by to mělo normálně fungovat. Na změnu geometrie si zvykneš.
Ramy praskaly? Proc? Ocekaval bych, ze odpruzeni neprida na tvrdosti razu a naopak bych ocekaval, ze ram bude chrochtat blahem. ;-)
To jo, ale při jízdě se zvýší tah na spodní rámové trubce, což je jedno kritických z míst, kde rámy rády praskají. Někteří výrobci považují změnu zdvihu za důvod neuznání reklamace.
http://www.mtbo.cz/view.php?cisloclanku=2004012002
http://www.mtbo.cz/view.php?cisloclanku=2006091901
V tomto konkrétním případě majitel kola vysoudil nový rám, nicméně obava ze změny namáhání kola imho není úplně zcestná.
Detailne jsem si to precetl. Zajimave a poucne. Ale stejne nevim, kde se tam to pnuti bere. Vetsina razu prizchazi zepredu, tedy skubnou kolem vzad a spodni trubka se spis v tu chvili stlaci, nez natahne. Jedine, kde mi tak nejak prijde, ze by se mohla protahovat je pri dopadu z vysky na obe kola zaroven. Nebo lepe receno vice naplocho, nez pri vidlici primo ve smeru dopadu. Pak mozna jeste narazy zadniho kola pri jizde. Ze by prave tohle byl ten problem?
Opět spekulace, protože se pohybuji na úrovni fyziky z gymnázia (byť matematického):
Zrádciplné je to, že když normálně sedíš na kole a šlapeš, tak je namáhaná na tah (když praskne, vyjede ti přední kolo dopředu a la chopper).
Při nárazech na tlak, a při nějakám šlapání a řízení možná ještě nějaké vibrace a na ohyb.
Právě to střídání zatížení bude ten největší průšvih.
To je vše pravda, co jsi napsal. Jen doplním, že pokud má teď nějakou nefunční vidlici, velmi často s nulovým nebo téměr nulovým sagem a koupí něco funčního (třeba ve stylu upravený Epicon), tak změna geometrie nebude téměř žádná.
Při 100mm bude mít sag dejme tomu 2,5cm, předtím do 0,5cm, takže rozdíl bude maximálně do těch 2cm.
A 2cm je jen jeden stupeň hlavového a dříve se na téměř každé HT dávalo 71st., což je podle mě moc, takže by mohl nakonec zkončit na nějakých 70st., což je na HT tak akorát.
Jo, mám poněkud olsdchool rám, geometrie evokuje podezření, že se počítalo i s pevnou vidlí. Přešel jsem z 60mm na 100mm. Je to poznat hodně, do kopce poněkud k horšímu, z kopce po kamení velmi výrazně k lepšímu.
Takhle na dálku se těžko posuzuje, nevím co máš za vidli a co tam chceš dát. Rozdíl v poloze hlavové trubky může být jiný než rozdíl ve výrobcem udávaném zdvihu. Na druhou stranu u vyšší vidle se používá zhusta větší sag (stručně: to o co se pohne vidle dolů když jen sedneš na kolo). Pak bude rozdíl mezi pružinovou a vzduchovou vidlicí (nebo jestli tam máš nedej Přírodo elastomer).
Jeden fakt je nesporný: mm zdvihu ničím nenahradíš;-)
Vidlice tam je pružinová Suntour XC 60, zdvih 75mm. Prakticky nepruží. Chtěla bych sehnat něco lepšího a s ohledem na to, že mám 60 kg.
To je tato?
http://www.srsuntour-cycling.com/SID...
Máš brzdy "V", kotoučovky, nebo chceš vidli univerzální (např pro pozdější upgrade)?
Co tak jezdíš, týdenní výlety natěžko, maratóny, jdeš se po práci projet po rovině po polňačce, nebo si vychutnáš sjezdík terénem?
A to nejdůležitější: kolik peněz do toho chceš dát?
Jo, to bude ono. Jezdím docela často, jednodenní výlety, jak polnačky, tak les, tak silnici. Prostě taková ta česká "cykloturistika" proložená terénem. Někdy i cykloorienťáky. Ale žádná divočárna. Cenově asi tak max. 4000. Drahší (a i lepší) bych asi nedokázala ocenit jako jiní.
A vidli jen na kotoučovky by to chtělo.
http://tuning-test.cz/index.php?inputType...
Raidon mam vyzkouseny a kvalitativne se pohybuje ve stejne urovni, jako vidle 3x drazsi (dle slov jejich majitelu). Verim, ze cokoliv z teto stranky stoji za vic, nez kolik tam je uvedeno. ;)
Přesně tak.
Mám Raidon (V i kotouč). Nemá možnost nastavení tlumení, z kopce po šutrech to jde, ale v trialovější pasáži na skále to nepříjemně odskakuje.
Dnes bych šel asi do Epiconu, ty ušetřené prachy za to asi nestojí...
...i když možnost zamknout vidlici v dolní poloze pro potřeby výjezdu v kombinaci s RLO může být zajímavá...
Mně se tohle chování pro klasický bike moc nelíbí. Snížení do výjezdu se hodí, i když u HT není vůbec nutné.
Nelíbí se mi ale ta kombinace zamknutí a snížení. Do výjezdu v terénu se sice snížení hodí, ale je potřeba plně aktivní vidlice, ne zamčená.
Ona se tedy chová trošku jinak než klasický lock (klasický lock omezuje nebo zamezuje kompresi), protože tady se omezuje expanze (proto to snižuje zdvih při locku). Takže nějaký prostor pro propružení tam je a je to lepší než snížená vidlice se zámkem typu omezení/zamezení komprese.
Ja se prilis nestvu. Zadne zavodeni. Proste si to uzivam. A v tom pripade mi zamceni se snizenim vyhovuje. Na sportovnejsi vyjezdy to nebude nejspis ta spravna kombinace.
To ani né. Na sportovní výjezd po pěkném povrchu bude zamčení ok.
Já se taky nikam neštvu. Zamčení ale není ok na technický výjezd, v tom je nutné plně funční odpružení, aby byla maximální trakce obou kol s terénem.
A zvlášť když chybí fyzička, tak je to o to důležitější, protože není už síla třeba na zrychlení na nějakou pasáž a v menší rychlosti je to těžší a to více třeba lepší trakce.
Jaktože Raidon nemá možnost nastavit tlumení? A co je to za páčku na pravé noze? to není jen lock - postupným utahováním nastavuješ tlumení. Tedy alespoň ve verzi od Milana, kterou mám já.
Ale k dotazu: šel bych do Epicona - úspora hmotnosti je zde poměrně výrazná.
Upravený Epicon je také na tom ještě o trošku lépe s citlivostí než Raidon.
Kdepak. Zadne o trosku. Po uprave jsem mel pocit, ze sedim na uplne jinem kole. Lepe investovane penize, nez za tu upravu, si za svoji cyklo karieru nepamatuji.
Asi jsem to napsal nepřesně. Srovnával jsem upravený Epicon x upravený Raidon. Oboje chodí výborně, ale Epicon ještě o trošičku lépe.
Neupravený x upravený je samozřejmě u obou obrovský rozdíl. Neupravené verze jdou už tak nějak mimo mě, už uvažuju jen na úrovni toho nejlepšího tedy u všech vidlic o upravených verzích (i u dražších vidlic).
Co si myslíte o tomhle? http://www.cykloexpert.cz/vidlice/manitou-black...
A poslední dotaz - pokud bych se rozhodla pro Epicona, tak jaká "čísla" mě mají zajímat? Předpokládám, že je velmi malá pravděpodobnost, že by na mém kole nějak neseděla...
Sundej představec a změř průměr té trubky, co ční nahoru:
http://www.bikelimit.cz/images/articles...
pokud je to 28-29", tak je vše v pořádku, Raidon, Epicon, a každá normální vidle tam půjde.
Na 99% to tak bude, ale vím já, co tam kdo v rámci šetření výrobních nákladů mohl dát? Některé vidle se jmenujou stejně s různýma variantama krku apod., šupléra to jistí;-)
Případně když ještě najdeš přesný model a modelový rok kola, tak se to dá snad dohledat.
Taky můžeš nafotit představec a dát někam na net, kde na to kouknem.
Nevim kolik ma to kolo najeto, ale mozna bych zvazil i vymenu hlavoveho slozeni abys to nemusela v nejblizsi dobe rozdelavat znova. Ty levne stoji par stokorun a udelaji dobrou sluzbu.
Má to najeto asi 4000. Ale teda ten Epicon by tam seděl, ne?
To hlavové složení může být v pořádku, ale nemusí. To zjistíš tak, že se postavíš obkročmo před přední kolo, uchopíš řidítka, zmáčkneš přední brzdu a energicky, rychle předo-zádně, kolem zacukáš. Pokud se ze složení ozývá cvakání, nebo je viditelný vzájemný pohyb mezi složením a vidlici, jsou kónusy ložisek složení vymláceny, a je třeba hlavové složení vyměnit.
A nebo je taky jen nedotazene.
Jestli nevis, jak zkontrolovat vymlacenost, nejspis nedokazes posoudit ani dotazenost. V takovem pripade doporucuji servis, nebo nekoho zkusenejsiho z okoli.
Předpokládám, že když to složení nebylo pravidelně dotahováno, pak ty kónusy budou poznamenány.
Moc díky za rady, ale už na mě jdete moc do technických podrobností. Primárně potřebuju vidlici koupit, pak budu řešit to hlavový složení. Takže pokud koupím Epicon nebo cokoliv podobného, tak s tím nebude žádný problém s montáží, bude to sedět, chápu to tak správně?
bude, ale sama to asi nevymenis.....
Proč ne? Začneš shora, co ti přijde pod ruku, opatrně povolíš, a když něco vypadne, musíš si všimnout, kde a jak to původně bylo:-D
Jenže takhle neuděláš spodní misku hlavového, tu bude muset překlepnout.
A pak také bude muset řezat krk vidlice a naklepávat ježka.
Přehazovat naklepnutou spodní misku hlávka na novou vidlici se mi doma taky nechtělo.
a to mi zrovna prijde jednoduzsi nez treba jezek... ikdyz nove pouzivam jezka od Hope, coz vlastne neni jezek, ale rozperny valecek, ktery se da z vidle vindat a prendat jinam, takze jeho instalace je dost jednoducha...
na naklepani spodni misky jsem pouzil trubku od vysavace :)
Naklepat je poměrně jednoduché, horší je ji dostat z té předchozí vidlice v takovém stavu, aby byla ještě znovu použitelná.
A je jasné, když nepoužíváš klasického ježka, že pak to je velmi jednoduché.
Jezek je taky jednoduchej, sklepne se az doluaby vypad.
A ten krouzek byl u me este jednodussi. Mam zapozdreny loziska a ten krouzek je pricne rozdelenej, takze staci sroubovak.
Když je kroužek rozdělený, tak jde vždy snadno, to je jasné. Ale většinou rozdělený není.
A ježek vyklepnout spodem často nejde vůbec, protože ve spodní části krku bývá místo kterým neprojde (záleží na konkrétní vidlici). To je ale fuk, ježka stejně nemá smysl vyklepávat, použije se nový, obyč ježek nic nestojí.
Ne každý se ale odváží při naklepnutí nového do toho pořádně praštit, aby tam zalezl a že se mu u některých vidlic dovnitř moc nechce.
Poprvé jsem to dělal podle tohoto:
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
ač jsem manuálně levej, přišlo mi to jednoduchý.
To záleží jak moc dobře tam zrovna drží a co je to konkrétně za hlávko, jak má tuhou tu spodní misku. Při kombinaci, že tam drží dobře a není moc tuhá a praštíš do toho dle toho návodu, tak je hned po ní.
Podle návodu teda zrovna doporučujou opatrné poklepávání po obvodu.
Od Favorita a Esky po Marzocchi, RST a Suntour jsem zatím nenarazil na problém.
Pravda, kamarád si na to vysoustružil takový to dildo, a s tím je radost pracovat. Ale jednou za pár let se poklepávání snese...