:-) Už nějakou dobu myslím na to, kolik by stálo kolo postavené na ocelovém rámu, vyráběné nikoliv na zakázku kusově (a draze), ale ve velkým - sériově. Před 20 rokama byly ocelové rámy u nás vpodstatě jedině dosažitelné, hliníkový se (snad) dal vyrobit na zakázku, dneska je tomu právě naopak - ocel vymizela. Mám za to, že ocelová výroba ve velkým prostě nemůže být dražší než hliník. A je spousta lidí, kteří by po oceli rádi sáhli, já taky.
Dokážete někdo posoudit výrobní cenovou relaci hliník - ocel v sériovém měřítku?
(mě tahle úvaha napadla hlavně v souvislosti s tím, když Universe Agency koupila authora - a krom něho dala na trh novou značku AGang; obě řady v hliníku (karbon nechávám stranou), agang navíc vzhledově velmi podobné tvary jako author - kdyby vedle hliníkového authora vyhodila ocelové agangy, tak by to snad bylo lepší...)
Ocelove ramy se delaji i seriove, ale ty serie jsou male a ty ramy pak jsou zpravidla o dost drazsi nez ekvivalent z hliniku nebo karbonu. Vyhodnejsi je poridit si ho na miru - i kdyby mel stat stejne jako ta "maloseriovka" tak bude na miru.
Sam uvazuji o snowbike.
http://surlybikes.com/frames/
Ramovy set Pugsley od zastoupeni v Anglii vyjde na 510 liber. Komplet kolo na 4" pneu (extra drahe rafky a pneu - kolo 170 liber, pneu 95 liber) stoji v X9 osazeni 1500 liber i s dopravou.
Jj, samurajské meče taky nejsou z hliníku:-)))
Zkoukni tohle:
http://www.singularbikes.cz/singular_cycles.php
Ta kotoučovka vepředu musí ty tenké tyčky vidlice docela likvidovat, ne ? :-)
Proc si to myslis? Muze to s vidlici cvicit ve smyslu predozadniho pohybu, ale to je prave charakteristicka vlastnost oceli, neznamena to ze by to melo vidlici nutne nejak likvidovat.
Edit: ha, rok stare tema :o)
A co koupit něco takového, a pak to trošku překopat?
http://www.kona.cz/kolo/66/smoke
Může to pak vypadat třeba takhle:
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/15415...
smoke /už podle názvu/ se vyrábí v matově černé barvě rámu, takže to kolo z druhé fotky bude mít nejspíš jiný model rámu. smoka má brácha a hodně si pochvaluje vydařenou geometrii, váha rámu ovšem překračuje dvaapůl kila /pro 18" vel./, na druhou stranu - pořizovací cena je příznivá a není to tuctovka
Aspoń podle názvu na rámu to Smoke asi bude...
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/15415...
A ještě odkaz na kolo s popisem:
http://www.bike-forum.cz/fotogalerie/nase-biky...
Výroba ocelového rámu je dražší (technologicky). Ocel třídy 4130 sice není kdovíjaký zázrak ale frézku Ti otupí rychleji než dural. Další nevýhoda pro výrobce plyne z toho že rozumně používaný CrMo rám je prakticky věčný.
Některé fimy ale klidně z oceli dělají dál, třeba Cineli vyrobila k výročí svého založení dokonce rám z nerezové oceli (trubky Columbus CRX).
Podle me je vyroba z oceli naopak technologicky mnohem levnejsi nez z duralu. "Vtip" je v tom, ze co do poctu kusu drtive prevazuje dural a to vyrobu z nej neuveritelnym zpusobem zlevnuje.
Podivej se na nejnizsi tridy kol, vzdycky je levnejsi ocelac, uz diky materialu samotnemu. Zato v nejvyssich patrech se ocelovy ram objevi snad jenom pro fajnsmekry nebo na zakazku, takze si ho vyrobci nechaji i patricne zaplatit.
Jestliže je výroba z oceli levnější, a po oceli poptávka je, proč tedy dural převálcoval ocel na trhu takovýmto způsobem?
Nejsem technolog, je to z mého pohledu čirá spekulace, ale trubka vysokotažené oceli přesně definovaného složení bude asi trošku dražší než litina. Nemluvě o nerezové trubce vhodné k výrobě rámů. Takový rám musí být věčný, akorát bych ho nechtěl platit:-)
Podle mě to platí pouze pro ty superlevné rámy, kde se použije nejlevnější ocel.
Pro dražší rámy ocel nemá žádnou šanci, tam prostě stejně těžký a stejně tuhý rám bude z hliníku výrazně levnější (a to i kdyby se ještě dělaly u ocely větší série).
A to o té věčnosti také není až tak jasné. Sice vlastnosti si oceláč podrží déle, ale stejně to v kategorii lehčích rámů dříve nebo později vše praskne.
Zrovna nedávno kamarádovi, který je superlehká váha (60kg) a nejezdí žádné extrémy prasknul starší oceláč.
O tom žádná. Ocel se taky nekupuje kvůli poměru váhy a tuhosti, ale kvůli tlumení rázů, životnosti, a v neposlední řadě vlastnictví něčeho neobvyklého a estetické hodnotě (tobě to může být jedno, pro jiného to může být zásadní).
Já nevím, čím to je, ale z ocelovýho kola bývám tak nějak odpočatější, resp. příjemněji unavený. U celopéra je to asi jedno, ale u HT ta stavba líp tlumí vibrace nebo co.
Ad prasknutí, hodně starý rám mohl zevnitř korodovat (kondenzace vody při přechodech ze zimy do tepla je ňeuvěřitelná svině), novější rámy bývají ve snaze o maximální odlehčení hodně zeslabené.
Jenže zatímco prasklý dural můžeš odevzdat do tříděného odpadu, prasklou ocel opraví šikovnější svářeč (nejlíp samo rámař).
Kdyz srovnam ceny Surly (Cr-Mo), ChainReactionCycles (Alu), Fatbacku (Alu) (vse USA), Sandmana (Cr-Mo i Alu) (Italie), tak se ceny az tak moc nelisi. Konkretne:
http://www.nakole.cz/diskuse/10819-vyroba-ramu...
momentálně nesleduji, ale výše zmiňovaná nerezová sada od fy. Columbus se ani v dobách nej. slávy oceli moc nerozšířila, materiál neměl pro stavbu kol dobré vlastnosti, jednu dobu ho ani nevyráběli /v katalogu nebyl/ i některé extrémně odlehčené sady /např. Ultrafoco/ se neujaly, materiál byl ve stěně extrémně zeslabený. kdybych chtěl v dnešní době ocel, tak si nechám poslat rám SURLY i s ocel vidlicí /napadá mě mod. Karate Monkey,ze kterého může být 29tka/, cenově to není až taková palba
Poptavka po oceli mozna je, ale oproti poptavce po hliniku je zanedbatelna. Ocel sice tlumi trosku lip nez dural, zato vazi neporovnatelne vic a kdo stoji o 2, 2,5 kg ram kdyz muze mit za nizsi penize o kilo lehci. Stejne tak co se tyka designu a tvarovani trubek vubec (= teoreticky dalsi ze zpusobu vylepseni mechanickych vlastnosti ramu pri zachovani nizke hmotnosti, napr. hydroforming). Coz s duralem jde, s oceli nikoli.
Ram z litiny si predstavit neumim uz vubec a jestli jde jenom o preklep a mas na mysli neco na zpusob duralove slitiny, ta by byla ve stejne malych seriich jako se delaji dneska ocelove ramy zase neporovnatelne drazsi, protoze u duralu zalezi na slozeni materialu snad jeste mnohem vic, aby mel vubec nejake pouzitelne vlastnosti.
Nerezova trubka neni nositelem zadnych zazracnych vlastnosti, prave naopak. Vyhoda je v tom, ze nekoroduje (obecne receno, "nerezu" je vic trid a jakosti a neni to tak uplne pravidlem, ze nerez nerezavi). Prave naopak jakakoli trubka z nerezove oceli ma oproti stejne trubce z NEnerezove oceli tragicke mechanicke vlastnosti a muselo by jit o specialni slitinu, aby se normalni oceli priblizila. Potom bude specialni i ta cena.
..poptávka je sice nízká ale zdá se že konstantní, to je taky důvod proč ocel zcela nezanikla v cyklistice a jsou lidi kteří ji budou preferovat (Ja) případně se najdou i konvertité :-) Ohledně váhy, docela dost duralovejch rámu se s váhou pohybuje nedaleko oněch 2Kg (jsou ale hodně levné) ale když se koukneš na tu slušnější produkci (třeba Duratec) tak to zrovna zadáčo není. Za podobnej peníz se ten oceláč pořídit dá....
Nojo, píšu v trochu nesrozumitelných narážkách, sry;-)
Narážkou na litinu jsem měl na mysli skutečnost, že nemůžeš srovnávat cenu lité oceli a cenu hliníku (imho je ocel na kg levnější, co mám takovýho tucha tak ocelová kolejnice ze slévárny stojí 4-5Kč/kg, už jen hliník ve sběrně berou za víc...), ale cenu duralové trubky a cenu ocelové trubky z materiálu vhodného k výrobě rámů. Obávám se, že ocel se prodraží už tam.
Zmínka o nerezovém rámu znamená přesně to co píšeš ty: mít takovej, byla by to libůvka, ale nerezový materiál vhodný k výrobě cyklistického rámu bych skutečně nechtěl platit ze své kapsy.
Jinak dík za dovysvětlení o nerezu, jen jsem nejasně tušil, že tak nějak to bude...
Jen mě napadlo k té ceně pro výrobce (resp. toho, kdo si zadává výrobu konkrétního rámu ve fabrice, tzn. Authoru, Supra, Kellyse atd.):
Poptávka tu je, kdyby bylo možné objednat jeden model ocelového rámu v pár velikostech, a osadit ho v nějaké střední třídě, a dostat se na cenu konkurenceschopnou k duralovým kolům, nepochybně by to někdo z výrobců dělal.
Taky dela - ten surly. A hezky to i oduvodnuje: We use steel for as many of our products as possible. Steel is plentiful, durable, repairable, and easily recyclable
(http://surlybikes.com/blog/spew/spew_18_-_the...
Kdyz na to koukam, Medved ma ocelace, ze? ;-)
Strávil jsem dost času prohledáváním různých materiálů a hledáním nejvhodnějšího cestovatelského kola za relativně slušné peníze a konkrétně Surly Long Haul Trucker http://www.ison-distribution.com/ison/english... u mně začal vítězit na plné čáře.
Vypadá to na perfektní volbu v dané cenové kategorii, zvládne naprosto bez problému plnou zátěž. Jako expediční bajk velmi dobrý. Rozsah převodů dle mého mínění výborný (48-36-26, 11-34), Passo dello Stelvio na těžko = pohoda ;).
Lze zvolit 700C či 26" variantu kol (700C je ale limitována rámem, pokud je někdo menší postavy, musí do 26").
Jako největší problém vidím to, že ČR je malý trh a většinu podbných kol zde prostě neseženete. U Surley to ovšem vypadá nadějně, snad http://www.kolaexpert.cz by to mohl být schopen dovézt, hned jim jdu napsat maila.
Jinak jsem zvažoval ještě Kona Sutra, Fuji Touring, Dawes Cycle Galaxy.
Kdyz natezko, tak tohle http://surlybikes.com/bikes/big_dummy_complete/
Kolaexpert to urcite dokazou, sam od nich mam par tydnu http://surlybikes.com/bikes/pugsley_complete/
No a zde je hotové kolo (elektrárna) po desítkách hodin práce po nocích, mnohočetných návštěv místního železářství a prohledávání informací na netu ;).
Nejlepší kolo, na které jsem kdy sedl. To se nedá popsat, ten komfort z jízdy.
http://www.flickr.com/photos/jpukovec...
Trochu jsem to u té fotky i popsal.
Troufám si naprosto otevřeně říci, že nic lepšího jsem absolutně nemohl sehnat a ten strávený čas za to rozhodně stál.
Mimochodem, sedlo ještě není zatím zdaleka správně prosezené (ten proces trvá zhruba 200 mil, než se přizpůsobí zadnici), ale něco tak extrémně pohodlného jsem zatím nezažil (už při první jízdě). Zajížděl jsem v klasických necyklo kraťasech bez cyklovložky a do gatí z cyklovložkou už ani nehodlám jít ;). Brooks forever.
No pěkný !
Ale bacha ať pak s tím Brooksem nedopadneš jako jeden můj známý... Je na něj háklivější snad ještě více než na celé kolo :-) To je pořád "dej pozor ať se to nesveze a neodře..., nechci to opírat o tak hrubou zeď..." atd :-)))
No a ta údržba kolem toho by mne taky moc nebavila ;-)
tak s tím, že se to časem odře, tak nějak počítám. Nemůže to být leta pořád jako nové. Je fakt, že tohle kolo zatím neopírám o nic, hlavně kvůli tomu, že bych odřel brašny. Prakticky ani nemám potřebu ;). Ale šrámům se člověk stejně nevyhne, známe to všichni.
Stačí, že mi poškrábal v servisu chlápek lak sedlové trubky, jak to upínal do špinavého stojanu... Profesionalita...
To byla jediná (utažení středu a utažení klik), a zřejmě i poslední věc kterou jsem si na kole nechal (krom finálního docentrování kola) udělat servisem.
A pokud náhodou si to rozmyslím, vždy budu požadovat být přímo přítomen vedle mechanika.
Co to tam mas za nosice? Odkud? Za kolik?
ani se neptej, drahota :). Tubus Nova přední a Tubus Cosmo. Trochu jsem sice později litoval, že jsem nešel aspoň do předního Surly Nice Racku, ale ten je zas dost těžký (když bych případně jel nějak bez brašen). A žádnou extrémní expedici stejně zatím nemůžu ani plánovat, takže času na případnou výměnu je dost.
Tuším, že jsem je kupoval na www.bikecomponents.de
Nebo zkusit obejít cykloprodejny a pozeptat se, třeba mají někde nějakou "uloženku". U nás v jednom obchodě měli na stěně pověšený nový bajkový rám Fort někde z r.95, v kultovní červeno-černé barvě.