Velmi ohleduplný cyklista dá přednost dostatečně včas vždy, ať už jede shora, nebo zespoda. Takoví však nejsme všichni, mimo to, proč by měli zastavovat oba, takže v zájmu plynulosti jízdy je dobré stanovit nějaká pravidla.
ČEMBA na svém webu měla v začátcích na hlavní stránce vypsaných 10 pravidel jízdy na kole, z níchž jedno říkalo, že přednost má cyklista jedoucí zespoda.
Nyní je tam místo toho šestibodový Kodex terénního cyklisty, kde se už jen obecně nabádá k ohleduplnosti, vstřícností a přátelskostí, a je-li to vhodné, ke zpomalení, případně k zastavení.
Na rozdíl od těch prvních pravidel, toto bych akceptoval. Ale nějaké doporučení při míjení by nebylo na škodu.
Osobně myslím, že přednost by měl mít cyklista jedoucí shora, protože větší zlo nastane, ktyž to nedokáže ubrzdit, než když ten zdola se už nedokáže rozjet.
Nelze to bezhlavě aplikovat, vždy podle konkrétní situace.
Například mně vytočil jeden takybiker:
Na cyklostezce, vedoucí podél levého břehu Berounky v Černošicích, je ve směru od Prahy asi stometrový rovný úsek širší cesty, tvořený vyšší vrstvou hrubého štěrku, který znesnadňuje akceleraci. Ten končí úzkým, strmým výšvihem na hráz, jen asi 3m dlouhým. Když jsem na tom rovném úseku nabíral rychlost, potřebnou na ten výšvih, stál na té hrázi cklista, jinak ani živáčka. Při mém přiblížení nasedl, a rozhodl se sjet. Do posledního momentu jsem nechtěl uvěřit, že to myslí vážně, takže v poslední chvíli, bržděním a odklonem do travnatých hrbolů, jsem se taktak nevymlátil. Neřeknu, kdyby to byl nějaký místní strejc, kterému vadí že, tam jezdí pořád nějácí cyklisté (po cyklostezce), ale mladý muž na horském kole v dresu a s přílbou!
Stejnou situaci jsem tam zažil potom jindy, a to s babičkou s dítětem v kočárku. Klidně jsem zastavil, a vůbec se na ní nezlobil.
Vždy musíme předpokládat, že protějšek o žádném pravidlu neví, nebo že se nějakými pravidly nehodlá omezovat.
Jaký je Váš názor?
Připadá mi, že jsi to vystihl v posledním odstavci - vždy předpokládat, že protějšek o žádném pravidlu neví, nebo že se pravidly nehodlá omezovat.
Ono i kdyby nějaká pravidla platila, není nikdo, kdo by jejich dodržování kontroloval a vymáhal tak, jako je to u aut, takže je zapotřebí spoléhat hlavně na vlastní úvahu, intuici a reflexy.
Třeba mě už se dostkrát stalo, že jsem někoho pořádně naštval, zachoval jsem se jako bezohledný idiot, ale ne úmyslně, prostě mi to v tu chvíli nedocvaklo. Například když mám ten den hodně najeto a melu z posledního, jsem na tom podobně jako když mám hodně vypito..
Můj názor je, že jsem extrémně ohleduplný cyklista. Ale řek bych, že zastavit by měl ten, co jede z kopce, tak to dělá i většina motoristů.
U motoristů na úzké komunikaci je to proto, že z kopce se couvá pěkně blbě, a do kopce se to zas může blbě rozjíždět.
Samozřejmě i zde jsou výjimky, když ten z kopce je nezkušený řidič, má to k poslednímu širokému místu daleko, zatímco dokopcejedoucí jen kousek, jede s vozíkem nebo jiným špatněcouvajícím vozidlem...
Když už jsme se dostali k motoristům, měl bys vidět, jak se tohle praktikuje v UK. Silničky poměrně úzký, většině rodin parkujou před barákem dvě auta, řidiči si ale s úsměvem a vlídným pokynutím dávají bez problémů přednost. A co teprve na singletracích Skotska, tam je ale hustá síť vyhýbadel.
Ono je to tím, že když je hodně konfliktních situací, lidi dojdou na to, že je lepší chovat se kooperativně než kompetitivně.
Typickým příkladem je rozdíl mezi pražskými a brněnskými řidiči. Pražáci jsou na velký provoz zvyklí, např. souvislý proud na hlavní začne automaticky "zipově" pouštět vozidla z vedlejší. Je to jediný způsob, jak z vedlejší vůbec vyjet, a když to nebudou dodržovat všichni, dřív nebo později na to narazí každý. Tady v Brně to zatím pochopil velmi malý zlomek řidičů, ale už se to lepší;-)
V Praze vyhodím blinkr, že chci změnit pruh, a když mě nepustí první auto, tak druhé či třetí ano (a ten kdo nepustí má zpravidla značku OV- nebo -T- nebo NJ-). V Brně je naprostým standardem zrychlit, nalepit se na předjezdce, vyblikat, vytroubit hlavně aby se nezařadil přede mně:-(
Prostě, čím víc řidičů a aut, tím jsou lidé zdvořilejší a rozumnější;-)
Vidíš to seš snad první, kdo nenadává na pražský řidiče. Mě teda nepřipadá, že by ten zip zas až tak fungoval, protože, kdybych se vysloveně necpal, tak tam taky čumim denně půl hodiny. Akorát jsou zvyklý na to, že se člověk prostě cpe, tak ho nechaj - to je fakt.
P.S.: Do Brna asi pojedu jedine vlakem :o)
Ještě k tomu vyblikávání - to mě dost se.e, hlavně když předjíždím v kopci kamion, jedu tak 110, páč do kopce mi to víc nedá :o) kamion 80 - ale i tak to trvá pár vteřin a najednou se zezadu přiřítí nějakej magor z třílitrovým bavorákem, nalepí se mi na kufr a bliká jak debil - co mám jako udělat - vznést se do vzduchu, nebo co ? Rychlejc to nejede, vpravo náklaďák - ten neodsunu, couvat nemůžu. A blbec bliká a bliká...
Vyřadím, hodím blinkr doprava, počkám, až se dostanu do bezpečné vzdálenosti za kamion, zařadím se tam a uvolním spěchálkovi cestu. Přesně to se po Tobě v takové situaci chce, ne?
Ostatně, když se ti někdo lepí na prdel, zrychlovat je špatné, učí nás policejní provokatéři v prassatech za mega.
A) Das mu mlhovky. On pak prida, predjede Te a dupne na brzdy. Naslednou kolizi platis Ty. (Zkusenost kolegy z prace.)
B) Das mu mlhovky. On pak prida, predjede Te a dupne na brzdy a Tvuj tranzit tolik nebrzdi. Podeberes Volvo a zlomis ho vejpul. Naslednou kolizi plati on, protoze se to nahodou odehraje primo pred policejni hlidkou schovanou ve krovi. (Zkusenost zamestnance jednoho znameho.)
C) Dáš mu mlhovky a zapneš onboard kameru :-)
http://opas.sweb.cz/nehoda.mpg
Vazne pises o Praze? Priznej se, ze jsi chtel napsat Basilej a nejak Ti to nevyslo!
Zkus jezdit týden po Brně (nejlépe s pražskou značkou jako já). Pak Ti přijde Praha jako Mekka zdvořilých a ohleduplných řidičů:o)
Nemyslim. Mam pocit, ze k tranzitu v Brne citi vetsi respekt, nez v Praze. Nejak si nedokazi predstavit, ze to umi zahnout v 50 kmh na petniku o 90 stupnu a hned pak zabrzdit. A kdyz to nekdo prezene a chova se opravdu necestne a nesportovne, pritulim se... ;-)
Nevím jak v Praze, ale v Neapoli to funguje. Viděno na vlastní oči.
V Neapoli a hlavne Caserte jsem sbiral prvni zkusenosti po ridicaku. Po navratu do Prahy jsem nechapal, jak je mozne, ze se opravdu stoji na vsech semaforech, kdyz jsou 2 pruhy, proc se tam auta v ramci setreni casu necpou alespon po trech, a bylo prima, ze kdyz jsme se dva cpali do mista pro jednoho, mel jsem vytrenovanejsi nervy. ;-)
Taky se mi libilo parkovani ve dvou radach a kdyz nahodou vznikla mala mezera pricne pres oba parkujici pruhy, zarucene tam nekdo frknul auto na kolmo.
Jo, jeste jednu vec jsem tam okoukal - zamknout auto a k chodniku ho pristrcit uz zvenku. A opacny postup na nasedani.
Ze by se tam tolik zmenilo?
Tak to je ještě dobrý. V Káhiře jezdí 6 řad aut ve 4 pruzích.
V roce 2002 zrušili semafory na hlavních tazích městem, protože zdržovali dopravu (stejně tam řídil dopravu policajt a schválně pouštěl auta na červenou :o)a zavedly U-Turny
V jedné ulici museli instalovat mezi pruhy tlustý plot, protože ráno jezdilo všech 6 proudů aut jedním směrem a odpoledne zpátky. Kdo jel v protisměru neměl šanci...
Podle mě by pravidla jen vedla k tomu, že při míjení by byli nakonec oba nas.aní, protože ze svého pohledu měl uhnout ten druhý. Pravidla by byla totiž tak složitá - příčný sklon cesty, podélný sklon, šířka, podélné zakřivení, výhled, viditelnost, věk, zkušenosti................,i k tomu pohlaví by se mohlo přihlédnout :o).
Já hlasuju za vzájemnou toleranci bez pravidel.
Bezpochyby toplerance, ale pravidla být musí, alespoň ta základní, např. jezdí se vpravo, včas se uhne, zpomalí, hned se nenadává apod.
Rozhodně by neměl uhýbat cyklista na své první životní vyjížďce s espédéčky....
Já to udělal před pár lety v lese za Káraným.
No tolik rozesmátých cykloturistů jsem z lehu od té doby neviděl.........:-D
Naštěstí jsem si ustlal do slušné vrstvy listí.
Pravidla jsou dobrá věc, ale vůl se nimi řídit nebude a ti slušní se vždy nějak domluví. A pak - jak se ty pravidla dozví někdo kdo si koupil kolo a už se nemůže dočkat nějaké vyjížďky? Že by se povinně dávaly k novému kolu? A už tu máme tvůrce pravidel, začnou do toho žvanit ochranáři, myslivci, rybáři, svaz turistů...V lesích bude za bukem číhat cyklistická policie jestli jedeme po správné straně pěšiny a nepřejeli jsme náhodou vzácného hovnivála...Přeháním, ale myslím si, že dělat z toho nějakou oficiální akci, není dobré.
Já osobně když se hrabu do kopce a proti mě sviští borec dolů, raději zastavím a uhnu. A když z toho kopce svištím já, tak většinou přibrzdím a projedu kolem něj pomalu. Nemám s tím problémy a necítím se ukřivděný. Ale to je můj přístup a možná jsem někomu za vola. Ale je fakt, že jsem ještě s nikým konflikt neměl. Zatím :-)
Já bych taky řek, že záleží hlavně na tom, kdo se na tý cestě potká. Když potkáš pitomce, žádný pravidla ti nepomůžou a když potkáš spolubojovníka, žádný pravidla nejsou třeba, protože si nějak vyjdete vstříc. Pokud to jde a je to proveditelný, snažim se nějakym zavoláním, nebo zamáváním dát vědět protijedoucímu. Pokud už sem cestou do prudkýho technicky náročnýho výjezdu rozjetej, sem rád, když mě nechá ten druhej vyjet. Znáte to, zastavit kolikrát znamená už se nerozjet a tlačit. Na druhou stranu, pokud už je ten zkopcejedoucí rozjetej, nechám ho jet a uhnu, protože zastavit nemusí vždycky znamenat zastavit a zastavení kola ještě nemusí znamenat zastavení cyklisty, přičemž tělo cyklistovo může pokračovat v jízdě zcela nezávysle na kole. To se nedá takhle konkrétně specifikovat, to záleží na místě a na situaci.
Hlavně žádný nervy, klídek, dyk sme venku abysme si to užili, ne?
hmm, u běžkařů je to / nepsané pravidlo, které se celkem striktně dodržuje / právě naopak - uhýbá ten, co jede pomaleji a uvolňuje stopu kolegovi, který svíští z kopce, u cyklistů bych to viděl ve většině případů stejně, ale stanovit jednoznačné pravidlo bych si netroufnul, vždy záleží na konkrétní situaci, s výhodou se dá užít i tkzv. "selského rozumu"
Já taky o žádném pravidlu nevím, a nikdy jsem s tím neměl problém. Kdo mě vidí, prchá:-)))
A ted si predstav, ze se proti Tobe riti z kopce tohle:
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-07-10_UB-Azub/...