Několikrát se zde diskutovalo o tom, zda je cyklista povinnen použít stezku pro chodce a cyklisty. Jak je to podle zákona doopravdy??
Někteří diskutující zde (v diskusi o některých "povedených" "stezkách" à la Evropská citovali zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:
§ 57 Jízda na jízdním kole
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen
jich užít.
A z toho usuzovali, že se tato povinnost netýká stezek pro chodce a cyklisty.
Ale je to (bohužel jinak) - povinnost použít i stezku pro chodce a cyklisty (ať už dělenou nebo společnou) jednoznačně určuje prováděcí vyhláška 30/2001 Sb:
§ 10 Příkazové značky
(1) Příkazové značky jsou
k) "Stezka pro cyklisty" (č. C 8a), která přikazuje cyklistům užít v daném směru takto označeného pruhu nebo stezky; pruhu nebo stezky smí užít i osoba vedoucí jízdní kolo; pruh nebo
stezku pro cyklisty lze v jejím průběhu rovněž vyznačit barevně odlišeným povrchem nebo odlišným provedením povrchu; jiným účastníkům provozu na pozemních komunikacích, než pro které je tento pruh nebo stezka určena, je jejich užívání zakázáno,
m) "Stezka pro chodce a cyklisty" (č. C 9a), která přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky; chodci a cyklisté se nesmějí navzájem ohrozit; značka ukončuje platnost značek č. C 7a, č. C 8a a č. C 10a,
o) "Stezka pro chodce a cyklisty" (č. C 10a), která přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru vyznačeného samostatného pruhu nebo stezky a označuje jejich situování; chodci a cyklisté smějí sousedního pruhu užít jen při obcházení nebo objíždění překážky; značka ukončuje platnost značek č. C 7a, č. C 8a a č. C 9a,
To nevypadá dobře. Stezka pro chodce a cyklisty může být pro cyklistickou dopravu nevhodná. V konkrétním případě stejně bude asi záležet na umístění značky. Pokud není umístěna přímo u vozovky, tak se o žádné stezce nedozvím a použít ji tedy zřejmě nemusím.
Ono je to nakonec někdy jedno. V Kralupech to vyřešili tak, že místo jedné značky "stezka pro chodce a cyklisty s odděleným pruhem" umístili vedle sebe dvě značky "stezka pro cyklisty" a "stezka pro chodce". A na vozovku ještě pro jistotu zákaz pro cyklisty. Jenže když tam přijedu normálně po silnici, tak se zarazím až o ten zákaz.
Taky bych si mohl na kolo pořídit modelářský motorek pro letadýlka a tvrdit, že jsem motorka. Řidičák mám (zatím).
Teď mi dochází - je-li tvůj výklad správný - ono už to začíná fungovat! Třeba z Podbaby podél Vltavy na sever. KDE TEĎ SOU TY POKRYTECKÝ KRETÉNI, CO FURT NĚKOMU VNUCUJOU SVÉ CYKLOSTEZKY? Kdo jel na výlet s dětma, vždy bez problémů používal chodník, dospělí cyklisté pak bez problémů vozovku spolu s ostatními řidiči. Už neé. Už je tam vybojovaná stezka pro chodce a cyklisty, tedy se ZÁKAZEM POUŽÍT VOZOVKU.
.. a je mi srdečně jedno jestli to tak maj ve Vídni či ve Lhotě. A je mi srdečně jedno, že se zas někdo bude vymlouvat, že to chtěl tak, onak a jinak. Předevšim je to zbytečný! Jestli tedy ti lživí bojovníci za rozvoj cyklistiky neuměj jezdit na kole a bojej se na silnici, tak ať se to učej za domem na dvorečku. Ale proč k tomu nutěj ostatní? A že prej by magistrát měl stezek udělat víc, snad všude, snad všude cyklisty vyhnat.
.. fuj to sem se nasral. Nevěděl jsem, že se jim to bude dařit tak rychle. A zejtra ráno tamtudy chci jet. To tak, drncat se kvůli slávě ňákejch pitomejch náfuků po chodníčku. Rozvoj cyklistiky, prej, hm. Kecy jsou to.
A tos mi udělal radost, už jsem se bál, že tyhle fekální výrazy jsou ti cizí. Ale k věci. Snad sis nedělal o cyklostezkách a všeho kolem nich iluze. Stejně si budeme jezdit, kudy to není zakázaný nebo vyloženě o hubu. U nás v Liberci budování cyklostezek probíhá tak, že se natlučou tabulky kolem starejch okresek nebo letitejch cest a prachy se rozfofrujou jinde. Jo, je tady jedna nová "cyklostezka", která vede kolem stadionu Slovanu a když se hraje, tak je několik hodin zavřená. A když je volná, tak to stejně není žádný svezení, protože je plná čoklařů a matek s dětma. Jako by sis šel zaplavat do přeplněnýho bazénu.
V Německu po létech zjistili, že určitá část (zvláště těch starších) stezek je prakticky nepoužitelná.
Takže postupně dělají revizi všech stezek. Tam kde kvalitativně vyhovujou zachovávají povinnost je použít.
U těch horších, které nenabízejí příliš plynulou a komfortní jízdu, dávají značku "Stezka pro chodce" s dodatkovou tabulkou "Jízdy cyklistů povolena", takže zdatnější cyklisty smí jet po vozovce a rodiče z dětma jsou rádi, že můžou jet po chodníku.
Jenže toho než se dočkáme...
Konkrétně u Podbabské, která už v době vzniku pochopitelně absolutně neodpovídala ani zastaralým českým normám, byly dokonce pokusy stezku jako nevyhovující zrušit, ale pochopitelně to "nejde".
Nezbývá než se modlit, aby policajti nečetli tuhle diskuzi. Nenechám se zabít na nějaké "stezce" při přejíždění z jednoho jejího kousku přes ulici na další takový kousek a nehodlám každých sto metrů sesedat, to je pitomost. A obzvláště v případě, že vedle je relativně málo frekventovaná silnice se čtyřmetrovými pruhy v obou směrech. Takže až mě tam stopnou potřetí, tak znovu zkusím trik z paragrafem 57 a třeba zabere i do třetice. A i kdyby ne, tak v průměru stovku za půl roku není zas tak velké předplatné, pořád ještě to stojí míň než šalinkarta.