Ahoj, jsem naprosty amater co se tyka kotoucovych brzd. Dostal jsem k vanocum kolo se shimano XT hydr. brzdami a predni brzda skrta (spis je oprena) o vnitrni desticku. Zkousel jsem prijit na to jak se do da postelovat, ale nenasel jsem to. Hledal jsem to v odkazech NaKole, ale neuspesne. Do servisu to mam 20km, tak jsem si rek ze bych to mohl zkusit s vasi pomoci, abych nemusel nakladat kolo do auta (navic mam strach ze po odmontovani a zpetnem namontovani predniho kola se to treba zas rozladi) - Poradite ?
Hmmm, tak nickem Amater, ikdyz udajne neregistrovanym, se tu jiz jeden prezentuje...
Je ten dotaz mineny vazne nebo si z nas zase nekdo dela soufky?!?
Je mi lito, ale po zkusenostech nicku Amamter neverim ani slovo...
Myslis, ze by si Medved zaregistroval tenhle nick? A psal bez diakritiky? A co by tim ziskal? Nevidis Ty uz medvidky vsude? ;-)
Neregistrovany nick Amater tady pro technicke dotazy pouzival on. To neni zadne tajemstvi.
A po tom, co nam tu predvedl s panem Aspengerem i jinde vim, ze je schopen z nas delat blbce libovolnym zpusobem.
Tak jestli si Medvěd koupil hydry, tak sežeru blembák......:-)))))))))
píše "dostal jsem kolo s ..."
tak ti blembák asi holt zůstane na hlavu ;-)
Kdepak Medved. Jen si nekdo zalozil prezdivku. A uz to ma u Radky spocitane. ;-)
Mrzi me, ze me hned takhle atakovala. Vubec ji neznam, o jejim "vztahu" s Medvedama nic nevim. Nejsem moc typ na diskuse, sem jsem zabrousil, protoze jsem chtel pomoci a libilo se mi, jak lidi reaguji na tema nevim si rady. A osvedcilo se mi to i u meho dotazu - viz Murphy, Jarda, Airline. Z tohohle utoku jsem smutnej.
Tak promin, neznam Medveda, nevim kdo to je, a jestli jsem se te dotknul nickem, mrzi me to. Puvodne jsem nemel v umyslu se registrovat, ale jen se zeptat, bohuzel vznest dotaz bez registrace nejde. V tom premysleni o nicku jsem proste zadal to cim se citim byt.
Dotaz myslim vazne,nestydim se za to, ze nevim jak seridit brzdy.
A ty historii tohohle nicku dokonce znas a presto jsi si ho zvolil?!?
Tak to teda pardon - 1 + 1 jsou odjakziva 2, takze tady ze sebe nechte delat blbce sami, ja tohle tema skryvam.
Myslím, že v tomhle případě ses přepočítala. Nechápu proč by se na tenhle dotaz dával jinej nick. Pokud tě Medvěd dráždil změnou jmen budiž, chápu, že seš naštvaná, ale tohle je trochu paranoidní přístup. Takže si asi kup kalkulačku, tohle 1+1 ti zatim vychází tak na -5. :o)
Nepřeháníš to trochu ? Nechceš se jít na chvíli projít než příště takhle úplně zbytečně vyjedeš ?
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/poradna...
Povol zminovane srouby, zabrzdi a zase je utahni.
Nasedni a doufej, ze to je ono. Jestli ne, postup zopakuj a davej vetsi pozor, abys se trmenem nepohnul pri dotahovani.
Mne se to dari vetsinou tak na 3. pokus, abych byl doopravdy spokojen.
Brzda na nezatizenem kole se muze chovat jinak, nez na zatizenem. Posuzuj vysledek kratkym projetim, ne jen protocenim kola.
Ahoj, dik za pomoc, ale zda se ze ty moje vypadaj jinak - zadny ovalny srouby pod hlavnimi upevnovacimy srouby nevidim. Zkousel jsem povolit ten maly stribrny sroub nad napisem shimano, ale nic se nezmenilo. Zkousel jsem to stisknout jen jednou - myslis ze je to ono ? Viz obr.
http://www.bikemagic.com/news/images...
Žádné otvory neřeš, ale prostě povol šrouby, kterými je třmen brzy upevněn k přední vidlici či rámu kola (v případě zadní brzdy) ;-) A pak jak už psali ostatní, zabrzdi a ty šrouby zase pořádně dotáhni. Nemělo by to být zrovna na krev, ale tak akorát...
Neznam primo tyhle brzdy. Ten sroub vypada, ze by mohl nejak nastavovat desticky, ale mozna taky ne. Zkus na strankach shimana, nekde tam bude manual na udrzbu.
To, co jsem myslel ja jsou ty dva srouby - ten uplne nahore a uplne dole. Jsou na tom obrazku jakoby zprava doleva. Cela hmota brzdy se tak uvolni a posouva se ve smeru osy kola. Kdyz zabrzdis, najde si brzda sama idealni pozici.
Jsem si celkem jist, ze to tu nedavno nekdo popsal daleko lepe (snad Mlok). Ale bohuzel to taky nejak nemuzu najit. ;-(
K tomu tvému obrázku: povolíš inbusové šrouby (je to č.5) nahoře a dole, po jejich povolení to navíc můžeš rukou trochu rozhýbat do stran - jde to, pak stiskni brzdu a v tomhle stisknutém (= zabržděném) stavu oba inbusy opět s citem dotáhni. Až brzdu povolíš, tak by to mělo být ok. Pakliže není, postup zopakuj. Nic to není, ale pamatuju, jak napoprvé jsem z toho byl vykulenej :-)
(a ten stříbrný inbus nad nápisem shimano nech vklidu, tím se to nešteluje. Přeji úspěch! :-) )
OT:
Kdyby Tě náhodou napadlo nejdřív odmontovat kolo a pak mačkat brzdu, tak to NEDĚLEJ ! ;-) Vyjedou Ti pístky víc než je zdrávo, mohla by vytéct i brzdovka a zavzdušnit celý systém... To by pak opravdu bylo na návštěvu servisu :-)
Ale i tohle se dá řešit doma...
Aha, to je docela dulezita informace. Takze kdyz to kolo sundas treba pro prevoz, tak si ty brzdy nejak blokujes, aby se to nestalo kdyz mas kolo dole ?
Kdyz koupis samotne brzdy, dostanes k tomu takove desticky v tloustce kotouce. Kdyz jsem kupoval kolo, rekl jsem si o ne. V kazdem servisu se jim nejake budou pravdepodobne valet. Lina huba. ;-)
Ale jinak staci kus kartonu, nebo cokoliv jineho. Jen ty originaly maji nejaky kolicek, nebo zarazku, aby samy drzely. A taky byvaji jasne cervene, nebo oranzove, aby se neztratily (nebo aby je clovek nezapomnel vyndat, kdyz nasazuje kola? ;-D)
Ahoj,tak jsem to vcera zkusil podle navodu. Melo me to napadnout hned, ze to souvisi s uchycenim cele brzdy na vidlici, ale mel jsem trochu strach - preci jenom je to novy kolo a tesil jsem se na ne ! Diky moc za pomoc.
Napoprve se to nepovedlo, jeste to dzinkalo, napodruhe to bylo OK. Ale asi to vypada ze mam na kole trochu osmu, protoze v jednom miste si to jeste trochu skrtne. Rafek se mi ale moc nezda - navic u novyho kola by to nemelo hazet ne ?
Jeste me napadlo, jak to delate, kdyz potrebujete sundat predni kolo (treba prevoz v aute) - to se preci musi pokazde ta brzda rozhodit - preci se mi nemuze povest dat upinak do stejne polohy. To pokazde povolujete ten uchyt na vidlici nebo mate nejaky figl ?
(jasne neodmontovavat to kolo a vozit je na strese,nebo za autem - ale to u me nejde vzdycky provest)
Když už náhodou vozím kolo rozebranou (což většinou nevozím, většinou buď celé na střechu nebo celé do většího auta), tak ano, vždy něco mezi destičky vrazím. Když není nic po ruce, tak poslouží i několikrát přeložený papír (tak akorát aby se tam rval lehce silou, aby tam držel).
Existuje na to i speciální přípravek, který se používá třeba při zasílání nových kol poštou, takové rozpěrky mezi destičky, ty jsou ideální, protože se s nimi lépe manipuluje a dobře tam drží.
Aha, neco takoveho podobneho jako stred kola z gumy vid - bylo to u tech prospektu a ost veci. Nebylo mi jasne na co to je, tak ted uz vim ! DIky
Střed kola z gumy ??? To si asi s něčím pleteš...
K XT je konkrétně díl číslo 28 z tohoto nákresu http://techdocs.shimano.com/media/techdocs... .
Je to jen kus umělé hmoty, tvarovaný tak aby to tam přesně pasovalo a i samo drželo. U starých LX jsem měl úplně to samé...
Jo jsem vul. Nepochopil jsem to, myslim na neco co se dava mezi vidlice - to by mi asi nepomohlo. Neco takoveho tam mam mozna taky, bylo tam dost ruznych veci, pocitam, ze to urcite pribalili taky. Hlavne jsem ted pochopil ten karton jak psal Mlok. Se musim smat jaky jsem kopyto (haha)
No když vyndaváš kolo, tak ho vyndáš s kotoučem, zatímco třmen s destičkami zůstává na rámu. Když to pak poskládáš, tak skutečně záleží jak utáhneš rychloupínák. Obvykle (když to dzinká) stačí upínák zas povolit a třeba o 1/4 otáčky povolit - utáhnout a ok. Nebo to prostě vycentruješ jakos to udělal teď.
Hlavně - jak říká výše Jarda - nemačkej brzdovou páku, když máš vyndané kolo !!! - to pak je většinou nejen na servis, ale někdy i na psychiatra - a kde vemeš v terénu narychlo psychitra ??? :-)))
Myslis, ze jako nenasadis predni kolo pokazde stejne? Postav kolo rovne a pak dotahni rychloupinak. Ono si to samo sedne. Kdybys mel tak chujovou vidli, ze by na kazde strane mela zarez jinak vysoko, zahod ji. ;-)
Neřekl bych, že můj Fox TALAS je nějak moc chujovitá vidle ;-) A u ní se mi to stává také...
Chces rict, ze mas na kazde strane zarez jinak vysoko? Nebo ze k tomu nasazovani pristupujes mirne nedbale a i pres stejne vysoky zarez to obcas nesedne? ;-)
Ono nejde ani tak o výšku (či spíše hloubku) zářezu jako o to, že ty dosedací plošky rychloupínáku si v laku vidlice (a někdy až přímo v jejím materiálu) vytlačí zase nějaký protikus, do kterého to pak správně pasuje jen v jediné správné poloze natočení rychloupínáku... Takže pak nezbývá než po každém vyndání kola tu polohu zase zkoušet najít, nebo, jak už tu kdysi radil Mlok, mít už od minula na rychloupínáku a vidlici vyznačenou polohu :-) Stačí tam udělat rýhu, třeba ostrým šroubovákem ;-)
A když už si tam rychloupínák tu polohu třeba ani nevytlačí, tak jeho plošky nejsou zas tak úplně rovné, a současně ani vidlice není v těch místech nijak přesně frézovaná (plus je tam ještě lak...), takže to nikdy nemůže pasovat na první pokus...
Jo vidis dobrej napad. V rychloupinaku tu ryhu to chapu, ale proc na vidlici ?
Když si budeš pamatovat kam ta ryska má ukazovat, tak samozřejmě rýpat do vidlice už nemusíš ;-)
Jo tak. Vetsinou si ji davam upinak rovnobezne s vidlici vizualni a prakticke hledisko - akorat musim vymyslet tu druhou stranu,kde je sroub.
No moment, to ale mluvíš jen o páčce rychloupínáku, ne ? Ta na tohle ale vliv nemá... Tu si můžeš naštelovat jak chceš a nic tím nezměníš... Maximálně tak riziko, že to budeš mít blbě a chytneš o to nějakou větví :-)
To, že něco špatně sedí je ale záležitost těch plošek rychloupínáku, které se dotýkají vidlice.
Ja myslel ze na to ma vliv i to jak moc to kolo utahnes ?
To samozřejmě ano... Ale všimni si, že osička s páčkou se otáčí nezávisle na těch ploškách (kruci, kdybych si vzpomněl jak se tomu správně říká...), tak poloha páčky vůči vidlici na tohle nemá vliv... Přeci můžu vyklopením páčky rychloupínák povolit, pootočit páčkou tam kam potřebuju a pak to teprve zase celé dotáhnu.
Ja asi vzdycky otacim ty plosky rovnou s tou packou ???? Vis co, ja si to poradne prohlidnu a dam ti vedet jestli jsem to pochopil.
Mrkni na tohle http://www.bikestore.cz/obr_zbozi/bbb-bqr-02...
Ty "plošky" na straně páčky jsou rozhodně pohyblivé nezávisle na osičce a páčce. Na druhé straně už tomu tak není, tam je vlastně přímo na osičce našroubovaná matka, jejíž vnitřní strana dotýkající se vidlice funguje jako druhá "ploška". Proto se to při otáčení osičkou vždy trochu povolí nebo utáhne... Z toho důvodu je dobré si hlídat aby se to moc nevyšroubovalo ven.
Pořád je ale možné páčku vyklopit ven, tím se celý mechanismus rychloupínáku povolí, a je možné pootočit s ní kam chceš.
To, co určuje jak bude kolo ve vidlici dobře sedět, je jen dosednutí těch "plošek", případně ještě nedotažení nebo naopak přetažení mechanismu rychloupínáku.
Sakra, tady ten web nebere některé druhy odkazů :-)
Tak znova, www.bikestore.cz/obr_zbozi/bbb-bqr-02-wheelblock-rychloupinaky-par)-22673-v.jpg
Zkopíruj si to do schránky a pak to loupni do adresního řádku inet prohlížeče...
Ted uz jsem z toho vazne vedle. Pred chvili mi prislo, ze se bavite o konusech - tedy o tom, co doseda na nohu vidle z vnitrni strany. To jsem nikdy nekontroloval, ale mohlo by to mit vliv.
Vnejsi strana by dle meho mela mit vliv podstatne mensi. Konusy mohou byt teoreticky vymackane do strany, ale z vnejsi strany se to dotahne. Snad kdyby to cele nesedelo a vznikalo nejak extremni pnuti.
A ta cast s probranim, ve ktere se packa rychloupinaku otaci, nebo se o ni spis opira, ta se snad otoci vzdycky s packou. Kdyz ne, hned si toho clovek vsimne.
Rozumim tomu. Asi to utahuju blbe - vetsinou vezmu ten tu plosku u packy, nastavim packu rovnobezne s vidli a drzim, tocim se sroubem na druhy strane (uz mam celkem odhad kolik) a pak zkusim utahnout packu, kdyz nejde mirne povolim nebo utahnu. Tak bych se mel dostavat v podstate na stejnou polohu - i kdyz je mi jasny ze ne vzdycky je to stejne utazeny - nebo jestli se mi nepovolil upinak kdyz byl sundanej - je to blbej zpusob utahovani ?
O kus výše jsem to už upřesnil, celou dobu tu píšu kraviny :-) Promiň, nějak mi v průběhu vysvětlování absolutně utekly souvislosti...
To, jak kolo bude správně sedět ve vidlici, je hlavně závislé na tom, jak si do vidlice sednou vnější plošky kónusů. Rychloupínákem se to jenom zpevní a zajistí proti vypadnutí ven... Proto při štelování toho "šmajdajícího" kotouče se vůči vidlici musí hýbat s těmi kónusy a zkoušet co to udělá..
Chjo :-((((
Z toho si nic nedelej, to se mi stava taky. Si to asi vsechno vytisknu a cervenou a zelenou barvickou si oznacim to je spravne a co je spatne. A podle toho zelenyho to pak zkusim stelovat (haha)
Když se tady jedná o tom, jak si sednou kónusy (nebo rychloupínák) do vidlice, jde vlastně o to, jak sedne HŘÍDEL náboje do lůžek vidlice. Ta hřídel má na sobě vnější závit, na který jsou našroubovány po stranách kónusy, které jsou pak kontramatkami pevně spojeny s tou hřídeli. Takže, když si uděláš značku na kónusu (třebas lesklou plošku pilníčkem), a budeš kolo nasazovat do vidlice pokaždé se stejnou orientací té značky (třebas svisle nahoru), budeš mít kolo vždy usazené stejně.
Poloha rychloupínáku (který se prostrkává dutinou v té hřídeli) nemá na usazení kola žádný vliv, takže utahovat jej lze snadněji než šroubem páčkou na opačné straně.
Já musím, kvůli nedostatku úložných prostorů, snímat kola po každé vyjížďce, a od doby, kdy jsem dal na radu Mloka, a takto si kola označil, nemám po opětovném nasazení kol sebemenší problémy.
Ne, kolo vzdycky usadis stejne (na doraz), ale staci vazne trochu pootocit rychloupinakem a desticky muzou malinko cinkat. Zalezi taky na znacce a typu brzdy, na vzdalenostech mezi deskami a kotoucem a taky na tom, jak dokonale rovny kotouc je. U nekterych kombinaci brzd a kotoucu i pri skrtani nemusi byt slyset skoro nic, u jinych to muze slusne cinkat az vrzat nebi hvizdat, pak je na case se na to podivat, cim to muze byt :o)
Tak to mam nejake nezaslouzene stesti.
Na MTB mam Raidon + Alivkove hydry na Alivkovych nabach.
Na lehu mam Raidon + BB7 na Novatecu.
Minimalne Raidon a vse od Alivia povazuji za lowend. A s rychloupinakem muzu cvicit jak chci a je to porad stejne. Ploska na rychloupinaku i ve vidlich mi prijde rovna.
Kolo rovne, trosku na vidli pritlacit a je to vzdycky stejne.
Navic mam kazda kola jinak obuta, takze v ramci experimentu prehazuji dokola kola. ;-)
osma na kole by kotoučovkám neměla vadit - jedna z jejich výhod
kotou je přidělanej na nábě, nebrzdí se případně kmitající ráfek ...
Tak myslis, ze by byl krivy ten kotouc ? Rafek se mi taky nezda, zkousel jsem to s kridou rozdil je minimalni. Hazi trochu plast, ale to uz se mi stalo, to se casem srovna.
Da se ten kotouc nejak srovnat, nebo se na to mam proste vykaslat. Neobrousi se mi pak jedna desticka o trochu vic ?
(nebo me odvezou z toho pravidelneho cinkani k chocholouskovi,Haha)
Křivý kotouč je běžná věc. Často i nový kotouč je nepatrně křivý. Hlavně ale pokud se jezdí opravdu v terénu, tak dříve nebo později ho stejně sem tam ohneš.
Rovnat kotouč doma není problém, v nejhorším to jde i jen rukou, ideálně je na to nástroj přímo rovnák na kotouče, kterým to jde lépe.
Pokud je ohnutý jen minimálně a nikde nic neškrtá, tak to ani nemá cenu řešit.
Ovšem cinkání brzdy může být za jízdy způsobeno také od vzorku pláště a to aniž by se kotouč dotýkal destiček. Vzorek pláště rozvibruje kotouč a ten sám o sobě při určité rychlosti jízdy zejména po hladkém asfaltu cinká. Tohoto se zbavit nejde (pokud nechceš dát pláště bez vzorku).
Jeste parkrat poradne postelovat tu brzdu, vzadu to totiz nedela vubec. Mozna si na to kolo nekoho posadim aby zatizil riditka, pocitam, ze se to bude chovat trochu jinak, nez bez zateze vid.
No asi si budu na to cinkani muset zvyknout.
Pripadam si trochu jako pan Lorenc(haha)
Seřizovat brzdu chce vždy na zatíženém kole. U přední to většinou tak kritické není, u zadní se na každém kole nepatrně posune kotouč vůči deskám (ještě jsem neviděl kolo bez zadní pevné osy, kde by se to po zatížení ani nehlo).
Nebo už vědět předem jak a kam se to hne a pak není problém seřizovat na nezatíženém cíleně křivě tak, aby po zatížení byl kotouč přesně uprostřed mezi deskami.
Většinou je třeba seřizovat kotouč u zadní brzdy blíže vnější desce, někde až tak, že se na nezatíženém kole vnější desky prakticky dotýká.
Super informace. Nez budu schopen neco nastavit neco schvalne vic ke strane aby mi to po zatezi sedlo tak jak ma, uplyne asi dost casu, ale kazdopadne tohle si zapamatuju a budu to zkouset.
Taky se přidám. Povol hlavní šrouby brzd. třmenů, mezi desky a kotouč vložím dvě vizitky, na každou stranu a lehce dotáhnu hlavními imbusy třmen. Když to stále škrtá pak dám pod kolo bílí papír a srovnávám třmen na kotouč při otáčení kola, pozor na prsty, už mi jednou kotouč amputoval část kůže:). Lehce ladím třmeny a zároveň dotahuji imbusy. Závěrečné dotažení je max. 8 Nm.