Já asi pro letošek brzo skončím. Dnes po městě 19 km, cestou z Globu mám padesátimetrovej sedmnáctiprocentní výšvih. Protočil jsem zadní, trochu uskočil k pangejtu a dvacetimetrovej zbytek vytlačil. Osmistupňovej mráz mi nevadí, ale led, skrytej pod sněhovým popraškem, mě zneklidňuje.
Jen zneklidňuje? Mně přímo nahání hrůzu. 8-(
Ani jsem se nelek, horší by to bylo cestou tam. Dole mívám čtyřicet.
Nebo že by tepovou frekvenci? 8-)))
Proč? Klidová frekvence - jede z kopce, ne. ;-) Jeden triatlonista (ten co si vrazil sedlovku do pr....) měl takovou.
Protože píše, že cestou tam to bylo horší. Takže byl ve stresu a v takové situaci má takovou tepovku možná tak vorvaň:)
Pochopila jsem to trochu jinak:
"... horší by to bylo cestou tam ..."
Nejsem sice češtinářka, ale podmiňovací způsob u slovesa poznám. 8-))
Aha, to jsem přehlídl. Ale v tom případě to platí i pro tu vorvaní tepovou frekvenci, ne?
Jediný Nákolák, který je při jízdě z kopce ve stresu, jsem JÁ!! Mám na to mnoho svědků. 8-)))
A jakou máš přitom tepovku?
Hoooodně vysokou! Občas i smrtelný pot vyrazí na čele. 8-)))
Nesmíš brzdit, abys to měla rychle za sebou.
Nějak se pořád tenhle (ne)podmíněný reflex nemůžu odnaučit. 8-)))
nooo, já bych řešení měl. SUndat ty páčky, nebo aspoň vyháknout lanka...
A teď bych rád věděl, jestli mi za ten nápad Burísek poděkuje nebo vynadá :-D
Kdyby to zabralo, tak Ti opravdu moc poděkuju a ještě se proti svým zvyklostem s Tebou ožeru!
To sis vybral toho pravyho :-) To vyjde levne. Nechces radeji treba mne? :-)
No to bych musel nějakou dobu střádat a pak to vrazit do podobné srandy s Tebou. A bojím se, že bych výkonnostně zaostával hned na startu ;-)
Dobre dobre, tak se tedy hlasi Darinka. Akorat teda nevim jestli je to lepsi volba... Ale z kopce NoBrakes stylem by to Radku naucila taky.
:-)
Když ji to jeden nebo druhý z kopce naučíte stylem "No Brakes", tak se nad sebou fakt zamyslím a nějaký ten alkohol do sebe spolu vlomíme. Docela mě překvapuje vaše víra ve vaše pedagogické schopnosti. Ta vám všechny pedagogické fígle a kličky prohlédne jen co na ně pomyslíte.
Takovou klidovou (ranní) tepovku (40) měl svéhočasu Indurain... ;-)
Takovou klidovou si mohu naordinovat kdykoli sebou večer praštím k televizi ;-) Poměrně nedávno jsem to měřil a měl jsem něco mezi 38-45 ;-)
Já mám klidovou tepovou frekvenci pravidelně mezi 43 a 46 - doufám, že to ještě není bradykardie. :o) Při zátěži ale velmi rychle vylítne a stejně rychle pak zase spadne na původní hodnotu. Když mám při zátěži možnost měřit, hlídám si, abych nešel nad 160. V poslední době jezdím ale spíš pohodově, takže se do těchto "výšin" nejspíš vůbec nedostávám.
Kašli na nějakou bradykardii a říkej si, že si holt tak super vytrénovaný ;-))
Když mi někdo řekne, že jsem "sportovec" nebo dokonce "trénovaný sportovec", tak se urážím. :o) V životě jsem totiž nesportoval. Málokdo mi například věří, že jsem ani jednou v životě nehrál skutečný fotbal.
To, že se člověk občas projede na kole, projde se po lese nebo si jde zaplavat do rybníka, přece ještě neznamená, že je sportovec. To by pak byli sportovci i všichni řidiči, protože přece existuje něco jako "motoristický sport".
Vlastně jo - býval jsem dokonce výkonnostní sportovec. Tedy jen v případě, že šachy jsou taky sport.
Ještě mám dotaz: Je taneční aerobic nebo společenský tanec sport? To by u mě měnilo situaci...
Vidíš (jak to někdy umíš) něco, co jsem nikdy nenapsal - o sportovci jsem nenapsal ani worda ;-))
Vytrénovaný rozhodně autoamticky nemusí znamenat sportovec. Někdo je vytrénovaný tak, že denně bez problémů lupne 25 kousků. Je snad sportovec? Ne, alkoholik... :)
Tohle jsem dokázal jednou v životě v jednom parným dnu na vojně v hospodě Rychta v Chebu. Zabili jsme tím celý odpoledne, ráno jsme byli u vody. Močit jsem šel po sedmým, další rekord. Byla to desítka, v pohodě jsme došli do kasáren. Ano, pivo chce trénink, kořalka dispozice. Nebo sebou nosit umělý játra. ;-)
To já jsem měl takhle v lednu 50 a ani jsem se nestačil leknout a výsledek byl dost dlouho vidět :-)
http://leleknakole.rajce.idnes.cz/ruce/
50 jsem mírně překročil sna jen jednou v létě, bylo úplně sucho, kvalitní cesta, ale pud sebezáchovy mně nedovolil tuhle rychlost dál udržovat, nebo dokonce zvyšovat.
Při kateřinskym lehosrazu 2009 jsem sjížděl prudkej kopec, kterej do kempu vedl, v levý ruce foťák tak v úrovni hlavy, pravou rukou jsem držel řídítka (spodní řízení). V jednu chvíli jsem mrknul na tachák a měl jsem tam přes 40 :-) V tu chvíli jsem se zhrozil a rači jsem začal brzdit :-) To by byla držka, kdyby něco... brrr :-)
Při jízdě přes 30 se neodvažuju držet řiditka jen jednou rukou, natož při 40. Když to jde, tak rád jedu rychle, co myslím, že ještě jde, ale to si přísně zakazuju myslet na to co by kdy by ... a snažím se soustředit na jízdu a cestu před sebou.
záleží na tom jak spadneš. Lelek padal z ezábradlí, to je mnohonásobně horší, když vyletíš dopředu... Už jsem s kola vystoupil v rychlostech přes padesát a vejš a stalo se mi prd a kolu taky celkem nic. Nejvážnější závada bylo, že jsme jednou přerazil brzdovou páčku. Od tý dob yj emám trochu jinak...
Moje cyklistická sezóna končí 31.12. a nová začíná 1.1. následujícího roku. Vyjet se dá prakticky za každýho počasí, jen se musí člověk správně oblíct a případně taky něco vydržet. S postupujícím věkem čím dál víc spoléhám na to první. :o)
Ale přiznám se, že v posledních týdnech jsem toho moc nenajezdil. Dneska jedu ještě na Vánoční cyklojízdu, do konce kalendářního roku to už ale bude zhruba jen stovka km, což v konečném součtu znamená nejslabší prosinec za posledních deset let. :o(
Taky to tak dělám, ale když je sníh, končím (zrovna dnes, napadlo asi 5 cm). Nebudu se na silnici motat, aby řidič nevěděl, na kterou stranu si ustelu. Kdysi mi tohle proved jeden důchodce a samozřejmě spadnul bez výstrahy na levou stranu . Ještě že bylo sucho, jinak máš z auta sáňky.
Až teď jsem si uvědomil, že už jsem na tom 8 dní neseděl - tak proto se cítím tak mizerně. Tak budu muset zítra aspoň na chvilku, na sněhu to bude paráda. Jen doufám, že mi neomrznou ruce. Ty mě zebou nejdřív. -).
Ja vytahnul Ibexe z domu naposledy 10.12. pak uz mi prislo, ze je prilis zima. Na levnym kole mam jeste asi 3 km za patek, ale to za jizdu ani nepocitam. Ted kdyz nachumelilo, vypada to blede.
Driv na favoritu jsem byl schopny vyrazit i kdyz mrzlo nebo bylo naledi, u lehokola mam strach, ze bych ho zatim pri smyku neuridil a nechci ho rozbit.
Taky je docela divny, ze uz okolo nuly mi je dost zima na prsty u nohou, pritom na klasickym kole jsem takovy problem nemel u stejnych bot ani pri minus deseti.
To jsem taky minuly vikend zjistil. V sobotu jeste otestuju dvoje navleky. Jestli to nepomuze, asi koupim zimni tretry s dostatecnou vuli na dvoje ponozky. A kdyz nepomuze ani to, osedlam zabradli. ;-)
Mne zase připadá že na lehu není taková zima, protože nastavuju vzduchu menší čelní plochu. Zase pro změnu táhne na zadek...
Presne - trosku ramena, trosku takove to neco mezi zadkem a bocne zadni stranou stehen. Tedy to misto, ktere pri vyklopeni nejsnaze odres. Ale nohy bezkonkurencne vedou. ;-( Od chvile, co jsem napsal predchozi prispevek jsem sam sebe vlastne skoro presvedcil, ze si ty zimni tretry necham nadelit k Vanocum.
já souhlasím s VR taky mi přijde že v pohodě, když ve směru jízdy nastavuju podrážky. Takže jezdím v sandálech...
Jenze do sandalu si das ponozky nekolikery, nejaky ten mikrotenak a pres to navleky, tedy vic vrstev. Taky jsem o tom zauvazoval. Mam ale pocit, ze mozna trosku mene vybiram teren a v nekterych chvilich bude uzavrena bota podstatne lepsi.
A letni tretry mam docela natesno. V lete OK, ale uz pri teplotach kolem 0 na lehu dost neprijemne. Na MTB jsem v nich pritom zvladal i pod -10. ;-(
ponožky dvoje a návleky. DO -10°C to bylo celkem v pohodě. Víc mi byla drobet zima, ale když se rychlejc šlapalo.... nevím. Loni jsm v nich projezdil zkrátka celou zimu a snad i přeloni už jsme měl SPD, ale nejsem si jistej...
Jo jo 30 tam 30 zpět zatím každý den.
Včera jsem dojel do práce na zimním kole a nechal ho tam. Pak jsem pod vlivem okolností dal přes 1000 Kč za měsíční poukaz na požitky z plivanců a kouření na nástupištích spolu s bonusem - šancí chytit chřipku. Prostě teď to chvíli nebude těch denních 25 + 25, ale jenom od nádraží do práce a zpět. Jak to ale trochu sleze, tak jedu zas po svých, nejen proto, že je to rychlejší. Mráz zatím nikdy nevadil, sníh na silnici jo. Zkrátka s přibývajícíma zkušenostma je člověk větší srab.(Nebo snad by se mělo říct rozumnější, opatrnější?)
Jezdím do -10°C, hlavně to nesmí klouzat. Aspoň ve městě ne abych se někomu neskácel pod auto, na okreskách se to snese. Například letos v únoru jsem jel asi 40km výlet, z toho asi 8km po zmrazcích a ujetém sněhu. Na Favoritovi s hladkými pneumatikami adrenalin, kupodivu jsem lehnul jenom jednou.
S favoritem je potíž, sice jsem to na sněhu nezkoušel, ale ani nezačnu. Ty gumičky se mi do toho moc nezdaj. Na horáku se zimními dvouačtvrtpalcovkami jsem jezdil v pohodě, musely bejt ale podhuštěný.
Na horáku to umí každý :-)
I takhle se dá:
http://img.geocaching.com/cache/log/0016995c...
http://img.geocaching.com/cache/log/d57bb26e...
http://img.geocaching.com/cache/log/84558d61...
tedy když vidím to okolí a ten vzorek...
Mám pocit, že sis musel užít fakt hodně srandy:-) CO dělal když to začalo stoupat?
Tak to já mám asi širší gumy a navíc je tam vzorek. Asi to zase zkusím, dneska jsem nachodil snad pět kiláků a je to děsná otrava a záhul pro moje artrotický kotníky. Akakakakakromě toho hlavní tahy jsou naprosto sjízdný, silničáři makaj.
Jezdím celoročně, letos si to dokonce vychutnávám. Koupil jsem totíž konečně pláště z hřeby.Tam, kde je led jak sklínka teď jedu zcela v pohodě. Jen musím dát pozor když zastavím a lezu z kola, ať sebou neseknu :)Kdo chce jezdit v zimě, neváhej a jedině hřeby. Riziko pádu se mnohonásobně sníží takřka na úroveň léta.
A jak to jezdi po asfaltu? Nebo mas celou cestu vzdy po lede nebo v terenu? Jakou to ma cca zivotnost? Uz jsem takove gumy videl, ale prijdou mi dost malo vyuzitelne, v nasich podminkach. Na lede jsou urcite super.
Schwalbe 26" hřeby jen po bocích. Když se nahustí na 80PSI, hřeby nezabírají,jede to po středu. Jezdil jsem tak, dokud nenapadl sníh. Valivý odpor nepatrně vyšší oproti mým letním slikám. Asi jak běžný hrubý vzorek.Teď jsem upustil na asi 20 PSI a nebyl jsem schopný ani v kopci prohrábnout. Prostě bomba. Životnost ještě nevím. Myslel jsem nejprve, že budu přehazovat kola, ale teď to vidím, až na jaro.Určítě to vydrží pár sezon.
Jdu do nich. Ale vezmu Schwalbacke Ice Spikery:
ICE SPIKER Freeride ve sněhu. Proč ne? S Ice Spikerem jste na extrémní jízdy v zimě nejlépe vyzbrojeni. 304 extra silných hrotů napomáhá maximální jistotě na ledu a sněhu. Nic pro pecivály.
Uz vim i odkud.
Ted jeste sehnat ty zimni tretry, nez si to financne rozmyslim. ;-) To zatracene leho se porad prodrazuje...
A pak uz mne i jen ty vydane penize donuti jezdit. ;-)
Tak jsem prave nasadil kufry do novych Answerek a prave prezouvam na Ice Spikerky. Suma sumarum 3800,- - oboje jako posledni kousky, pro ktere uz od loni nemeli zajemce.
Jen mi trosku vzalo vitr z plachet doporuceni vyrobce - prvnich 40 km po "hard top", aby se hreby usadily. Tak to vidim na Modranskou cyklostezku 2x tam a zpet. ;-)
A máte někdo zkušenosti s plášti na crosse s hřebama? Vypadá to, že budu jezdit asi celou zimu do práce.
Jenže u nás to vypadá tak, že pojedu v průmeru 5x na suchém asfaltu, a jeden den na namrzlé cestě, kde bych hřeby využil. Tak jestli se to vůbec vyplatí o nich uvažovat.
U nás naprosto zbytečné, hřeby jsou jen na led... Ber to tak, že na namrzlé cestě si alespoň zlepšíš techniku ;-)
Máš pravdu, teď jsem našel Schwalbe, kus za 930,- Kč, tj. 1860 za oba. To když bych jel do práce taxíkem když bude namrzlo, tak by asi vyšlo levněji. -).
Promiň, ale jel si na nich někdy?
Nejel; ale u nás (jako u nás na jihu), je to zbytečné... Na kluzku a ledu se dá jezdit i na semislickách. Je to fakt skvělý trénink techniky jízdy, plynulého a kruhového šlapání, lepší než válce ;-)
Na ledě to ustřelí bez varování,lekneš se až už jseš na zemi. Navíc to na tvrdém dost bolí, to v tom lepším případě.Ani nepřemýšlíš jestli na rovině či v kopci. Dnes málokdo z automobilistů přemýšli,že by v zimě jezdil na letních gumách,Ten rozdíl je markantní.Na kole je ten rozdíl mnohem větší. Vyskoušej a uvidíš.Sám dnes nechápu, jak jsem to mohl tolik zim bez hrotů odjezdit,když existuje tak elegantní řešení. A to se z lehokola padá z menší výšky než z klasiky : )
A ty si jako myslíš, že jsem NIKDY na sněhu a ledě nejel? Musíš holt jezdit tak, aby to neustřelilo. Je to z 99% jen o technice jízdy (a jak je pak v létě v bahínku člověk za tu ledovou průpravu rád). No a občas si člověk prostě ustele, to k bajku patří také, i padat se musí umět (narážky na Gardu si laskavě nechejte od cesty;-))
http://hekynen.rajce.idnes.cz/Zimni_Cyklo_s...
http://hekynen.rajce.idnes.cz/20090106/
obojí je bike a les. Tam je mi taky fuk, že občas prohrábnu a když si ustelu, stane se prd a nesejde mi na tom, jestli jedu pět kilometrů deset minut nebo hodinu. Ale měl jsem pocit že tohle vlákno je hlavně o jízdě do práce a zpátky....
A tam mi docela záleží na tom, jak dlouho to jedu a na silnici nechci ani připustit teoretickou možnost pádu. Jak říká klasik (Holzman): "No jo, s přejetou hlavou, to byste taky moh bejt mrzák nadosmrti, že jo?"
Krásné fotky. To muselo být nádherné. Na technice jízdy budu muset ještě zapracovat nicméně padat už se asi nenaučím. http://zazvur.rajce.idnes.cz/Zima/
Co obouvas na nohy? Ani zimni tretry s tenkymi a tlustymi ponozkami mi dnes nestacily na 23,5 km. ;-(
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-12-19_Modranska...
Zkus neoprénové návleky. Při koupi měj aspoň jednu tretru sebou, abys měl jistotu, že se do nich vejde. Ber návleky pouze se suchým zipem. Nějaké tipy:
http://www.denalisport.cz/product/navleky-na...:840/
http://www.bike-eshop.cz/navleky-na-tretry...
Ještě k ponožkám:
Ty tenké by měly být z polypropylénu, např. Moira, Klimatex ap. Ty tlusté do mrazu jedině z vlny merino, např. Devold. V kombinaci se zimními tretry a s neoprénovými návleky musí být i za slušných mrazů teplotní komfort.
Na ty Axony us jsem dnes koukal. Mam nejake samodomo, ktere leta dobre slouzily, ale vypada to, ze bez podrazky mi budou nanic. Vlastne veskery chlad prisel dovnitr pres kufry. ;-( Pridam vlozku, snad se vejde.
Zasadni problem je odkrvovani nohou a podrazka vystavena vetru - byt i jen velmi mirnemu.
Co zkusit vymyslet nějaké kryty podrážek, co by se montovaly zespodu na pedál ? Něco jako jsou kryty na řidítkách u motorek ? Něco takového už léta :-) zamýšlím dodělat i na kolo. Nápor vzduchu je to nejhorší, jak jseš za větrem, je po problémech. A na ty pedály by to šlo přidělat úplně v pohodě. U oboustranek by to šlo i egektně zaklapávat "kufrem".
Přesně tuto kombinaci používám...
Pod podrážky treter jsem ještě nacpal pár vrstev alobalu, trošku to odizoluje zimu od kufrů...
Alobal ?? Co vede teplo a zimu líp než hliník ? Možná měď ? :-)) Asi bych tam dal spíš nějakou tenkou pěnovku, která izoluje.
Alobal je lesklý - odráží tepelné záření nohou, tj. brání úniku tepla.
nezapoměl jsi na smajlíka ? :-)
Spíš bych řekl, že odráží zimu :-)))
Navrhuji následující: z jedné strany odráží zimu a z druhé teplo... ;-)
Kdybyste mezi nohou a alobalem vytvořili vakuum, tak by to fungovalo ještě líp:-p
Že bych tedy zakoupil vakuovou pumpu? :-))
Dobrý nápad, a když s ní budeš slušně zacházet, tak třeba ve stáří, když si na ni vzpomeneš, tak třeba tobě a určitě jí udělá velkou radost :-)
ty fousy jsou úžasný! :-)
Táta nosil a nosí knír a pamatuju si, že jak prckům se nám s bráškou vždycky líbilo, že když jsme byli na běžkách (což jsem jinak dost nenáviděl), tak se mu na kníru dělaly rampouchy :-) :-)
No a to když správně zmrznou,tak skrz ani netáhne a není potřeba kukla.Jenom v hospodě to chvíli trvá než rozmrznou to jsi jako vodník ale nekape ti z šosu ale z fousů.
já vím, taky jsem kdysi míval fousy. Hele:
http://jurimir.rajce.idnes.cz/Jirik_kdysi/#07.jpg
a s těma cca 40kg tuku to hřálo fakt docela dobře :-)
Tak tohle bych ti nevěřil že jsi to ty kdyby to nebyl odkaz od tebe.
Nemaj chybu. Mám na treku Kendy, přišly o dost levněji, než Schwalbe. Jel jsem s tím po asfaltu, holejch kostkách, sněhu i ledu. Na holým to krapet hučí a mají i větší odpor - těžko ale srovnávat, v létě jezdím bezvadný Marathony a tyhle Kendy mají hrubý vzorek. Takže ten větší odpor může být jen těmi drapáky. Zato ale na ujetým sněhu a ledu je to paráda, v zatáčkách i do kopce a hlavně z kopce. Na silnici mezi autama je to jistota a za tu to rozhodně stojí.
Toho bohdá nebude, aby kvůli zimě jsem přestal :-)
I když díky sněhu na silnicích už několik dnů nejezdím do práce, přece jenom je to v kombinaci s namrzlým asfaltem a auťákama kolem o hubu. Takže pěšky s nordikama.
Ale dneska v poledne a zítra a v neděli a a a ... :-)
:-)
http://www.level.cz/img/uico/ikona7217_78216.gif
V neděli jsem vytáhnul žiletku že ji provětrám ale po 60Km jsem to ukončil :-( Silnice v Praze v pohodě ale třeba Říčansko, katastrofa - buď totálně namrzlý nebo rozsolený a jako třešnička na dortu , u Popovic nafta rozlitá po silnici...
Tak dnes jsem si na svých lehýnce sjetých trekových pláštích Rubena 622-40 prima "zasáňkoval". Možná tu někdo znáte ten kopeček dlážděnými ulicemi Lumírova a Krokova prudce dolů podél vyšehradských hradeb s pravotočivou zatáčkou v nejstrmější fázi... Namrzlý kostky s popraškem sněhu jsou ta nejlepší sáňkařská dráha.
A to jsem se jel objednat na kontrolu se svým natlučeným loktem (následek pádu letos v dubnu). Naštěstí jsem další zlomeniny nepřidal.
Já mám tu "svou" chirdu naštěstí za rožkem...
Taky tě tam už vítají slovy "Proboha, co jste zase kde vyváděl?!?" A na kontrolách pak (dle sezony) "ááá, náš cyklista!", event "ááá, náš lyžař!" :-))
Tohle už není pro chirurga. Jel jsem kvůli přetrvávajícím bolestem do revmatologického ústavu. Jejich léčba je ale velmi zajímavá: Objednali mě na 22. února. Když jsem to slyšel, tak jsem se jich zdvořile zeptal, jestli 2010 nebo 2011. Málem mě vyhodili... Tenhle způsob "léčby" určitě zabere - buď mě to do té doby přejde nebo mě pak rovnou pošlou na chirurgii s žádankou na amputaci. :o))
Třeba léčí způsobem "tělo si musí pomoct samo, je jenom potřeba mu dát dostatek času..." :-)
Obdobně "dobří" jsou i zubaři. Byl jsem koncem listopadu na prohlídce (po mnoha letech). Našla mi dva (až tři) kazy. Mám příjit "už" 15. ledna...
Ale jako obhajobu "kostičkářů" musím teda dodat, že léčba kostiček a kloubů je opravdu běh na velmi dlouhou trať. Půl roku / rok u ortopedů není žádná doba... Poč. dubna mi operovali koleno s tím, že by se to mělo na podzim zlepšit (oproti stavu před operací; bohužel hlavní příčina bolestí nešla vyřešit). Ano, je to opravdu po tom půl roce lepší. A to jsme to koleno před operací "dávali" dohromady dva roky (injekce, rok a půl jsem pojídal pilule), aby to operovat vůbec mělo smysl (nejprve bylo potřeba nechat dorůst a zpevnit chrupavky).
S tím dorůstáním chrupavek v určitém věku už moc počítat nejde. Tělo si ale v mnoha případech skutečně pomůže nějak samo. Na druhou stranu pokud je v kloubu zánět, tak i dvouměsíční odklad ošetření může způsobit pěknou paseku... Ale nejsem lékař, takže budu jen tiše a pokorně trpět. :o))
Ortoped který mi operoval prasklý meniskus pravil že chrupavky nedorůstají. Prostě jednou narostou, zpravidla v mládí a pak už se jen více či méně opotřebovávají. Proto veškeré Coladrinky a Colafity a podobné zázraky pouze snižují rychlost opotřebení ale žádnou regeneraci neprovádí. Olej v ložisku taky ložisko neregeneruje, ale prodlužuje jeho životnost.
Nedávno proběhlo v TV , že myslím zrovna tady u nás v ČB použili nějakou novou metodu na regeneraci kolenních kloubů. Injekcí aplikovali, tuším krevní plasmu, do kolena a označovali to jako zázračnou metodu.
No pozor, regenerace neznamená obnova a dorůstání!!!
Jakákoli léčba v tomto směru je zaměřená na to, aby se snížila rychlost opotřebení a aby byla co nejdéle zachována pružnost, tzn. zabránilo se vysychání chrupavek.
Chrupavky potřebují pro svou výživu glukosamin, který naše tělo produkuje, ale s přibývajícím věkem schopnost "samovýroby" klesá až ustane úplně. Proto se doporučuje alespoň 1x za rok kůra (cca 3měsíční) nějakého preparátu, který glukosamin obsahuje.
Dost se doporučují i ty injekce, které mají v podstatě stejný efekt. Akorát nemusíš dlabat pilule.
Regenerace označuje nejen proces opravy poškozených tkání, ale i nahrazení ztracených tkání, orgánů nebo končetin. U rostlin zprostředkovávají obnovu meristémy (dělivá pletiva), u živočichů buňky, které mají dělivou schopnost. Toto je definice regenerace podle Wikipedie. Jinak máš ale pravdu. A já taky :-)
U chrupavek se nejedná o regeneraci ale pouze o prodloužení jejich trvanlivosti a zpomalení opotřebení.
Mě čeká v pondělí obtížnej rozhovor s primářkou hematologie. Brala mi před měsícem morek z pánevní kosti, moc se jí nevedlo (napichovala mě čtyřikrát!!!, až jsem byl nevrlej), po tejdnu mě kousek od vpichu začalo bolet při chůzi a je to furt horší. Jsem zvědavej, jestli připustí souvislost a nasadí nějakou léčbu. :-(
No tak počkej...
- ty jsi sebou říznul na kole letos někdy v lednu nebo v únoru, když byly ty mrazy
- ačkoli jsi měl bolesti ruky, tak jsi k žádnému doktorovi nešel, nic jsi si nenechal vyšetřit
- po celou dobu jsi jezdil normálně na kole, ačkoli jsi po určitou dobu řídil jen jednou rukou (očití svědci)
- bez jakýchkoli úlev a léčby jsi ruku zatěžoval co to jen šlo
A teď, téměř po roce kdy si prostě ruka pomohla jak uměla, ty se rozhodneš konečně jít k doktorovi a čekáš, že si kvůli tvým bolestem, jejichž původem je starý úraz, sednou všichni na zadek?!?
Co čekáš, že se stane?!?
Nic se nestane. Možná tě pošlou na RTG, kde chrupavky nejsou vidět a můžou max. zkonstatovat, že sis něco naštípnul a je to srostlé. Můžou tě poslat na sono, kde uvidí chrupavky a zkonstatují, že jejich opotřebení odpovídá věku. Maximálně zkonstatují, že si si jí pádem poškodil trošku víc.
Dají ti RHB podle svých možností - možná nějakou vodoléčbu, možná nějaké elektro, doporučí ti cvičení. Halí belí, to je celý.
Klidně se s tebou vsadím, že to tak dopadne.
Docela se divím, že tě ten doktor nevyrazil zavřenými dveřmi. Rok na to kašleš, rozesereš si to jak můžeš a teď chceš, aby tě dávali dohromady.
Ale tohle si doktor dovolit nemůže.
Zázraky ale neočekávej, tohle sis navařil sám a nezbude ti nic jiného než se s tím naučit fungovat.
A pokud nebudeš ochotný cvičit, řešit si 2x do roka RHB, event. nosit ortézu při obtížích a rovněž při obtížích slevit z námahy na ruku, tak se na to rovnou můžeš vykašlat.
Vážená soudružko, chápu, že ráda využijete každé příležitosti se tu do mě obout, ale vy nejspíš neumíte číst. Výše píšu o dubnu a vy tu operujete s nějakým lednem, únorem a nějakými mrazy... A pak absolutně netuším, z čeho soudíte, že jsem po tom pádu nebyl u lékaře. Můžu vás ujistit, že byl, a to opakovaně. Vy si to přece můžete ověřit - pracujete přece u VZP.
Pokud číst umíte, pak už se může jednat jen o záměrnou lež. Vy prostě opět - jak je už dlouhodobě vašim dobrým zvykem - záměrně překrucujete fakta, přestože znáte pravý stav věcí. Vaše metoda je už profláklá: Nejdřív uvedete smyšlená fakta (samozřejmě naředěná nejrůznějšími patřičně překroucenými útržky informací, polopravdami a nějakými vašimi dohady) a poté mě jejich základě znectíte a odsoudíte. Samozřejmě přitom neopomenete předvést svoje "hluboké" znalosti medicíny a chodu našeho zdravotnictví. Jste s tím ale už dávno směšná a trapná.
Ať už je to jakkoli, rád bych vás požádal, abyste do toho přestala strkat nos. Vůbec se vás to netýká. Kromě toho jste mi nedávno (téma Přerovská Komuna) sprostě vynadala, že reaguju na příspěvky, které nejsou určeny mně. Tak se této své zásady držte, když už ji vyžadujete po (některých) ostatních.
Ano, překoukla jsem, úraz byl v dubnu.
Jinak to, že jsi nešel k lékaři jsi tu několikrát sám uvedl. Že jezdíš na kole "jednoruk" na to jsou opravdu očití svědci.
Jak jsem psala - klidně se s tebou vsadím, že to na RHB dopadne tak, jak jsem ti psala.
Možná bylo zabarvení mého příspěvku trošku ostré, ale dělat zde ze sebe "chudinku" když jsi si to zahnojil sám, to mi přišlo trošku mimo mísu...
Ale jinak k tvému příspěvku - ne, nevyhledávám každou příležitost, ale jak je vidět, tak ty okamžitě bereš každou moji reakci na tebe jako osobní útok. V reakci se pak snažíš zcela zbytečně urazit ty mě.
Absolutně nic tě neopravňuje k tomu, aby si zde zveřejnil, kde pracuji. Toto je osobní věc každého z nás a pokud bych to chtěla zveřejňovat, pak to učiním sama.
Rozhlásit to tady bez souhlasu a vědomí dotyčného je sviňárna prvního řádu.
A když už tady hovoříš o těch překroucených informacích, tak se nejprve podívej do svého zrcadla - všechny údaje v našich databázích podléhají zákonu o osobních údajích, což by ti mělo být známo a má do nich přístup jen pověřený okruh lidí - toto je věc, která vychází z logiky věci a nepochybuji o tom, že je ti známá.
Ikdyž je fakt, že skutečnost jak ty nakládáš s našimi údaji zde a neštítíš se vlastní zjištění kdykoli zde v diskuzi použít svědčí dost o tom, že vůbec netušíš, co to osobní údaje a jejich ochrana je a jak přísnými pravidly se řídí.
Doporučuji ti, abys příště vážil to, jaké údaje o kom tady šíříš - jinak by se ti totiž mohlo stát, že ti někdo rozbije hubu A ne málo.
Buď jste neuvěřitelně hloupá nebo stejně neuvěřitelně podlá a prolhaná. Vsadil bych si na kombinaci obojího. Pro vás je nejdůležitější o mně napsat cokoli negativního. Když v mých příspěvcích nic nenajdete, tak si to prostě vymyslíte nebo se vám to nějakým jiným, mně nepochopitelným způsobem vylíhne v hlavě.
Když už to tu chcete rozebírat, tak za prvé není pravda (z vaší strany tedy lež), že jsem s tím nešel k lékaři a nenechal si poraněnou ruku vyšetřit. Šel a nechal, a to ještě týž den (poliklinika v Palackého ulici). Tudíž ani není pravda, že bych tu mohl psát něco o tom, že bych s tím k lékaři nešel. To jste si prostě vymyslela.
Na kole jsem samozřejmě dále jezdil a to, že jsem řídil jednou rukou, svědčí o tom, že jsem ruku NEzatěžoval. Takže vaše tvrzení, že jsem bez jakýchkoli "úlev" ruku zatěžoval, je vaše smyšlenka. Že mi lékař hned napoprvé nediagnostikoval žádnou traumatickou změnu na kostech a tudíž nenaordinoval žádnou léčbu, je věc jiná, za kterou ovšem já nenesu žádnou odpovědnost.
K lékaři jsem během jara šel ještě minimálně dvakrát nebo třikrát, přičemž teprve při opakovaném rentgenovém vyšetření konečně našli zdroj té bolesti – naštíplou hlavičku vřetenní kosti. Jediné, co s tím pan chirurg udělal, bylo, že mi věnoval šátek, na kterém jsem měl ruku nosit, což jsem činil. Vaše slova o tom, že mě mají při kontrole odněkud vyhodit zavřenými dveřmi, je jen vaše zbožné přání, ale není k tomu sebemenší důvod.
To, kde pracujete, jste tu zveřejnila snad stokrát sama, tak se neračte štětit, když s touto pravdivou informací pracuju. To vy se naopak neštítíte tu o mně šířit lži a pomluvy. Co je horší? Vy sama jste tu bezostyšně zveřejňovala moje osobní údaje, které jste si našla na internetu – to bylo taky nejspíš v pořádku. To samozřejmě "sviňárna" nebyla... Ale proč to tedy redakce tenkrát smazala?
Vyhrožování fyzickým násilím patří k metodám primitivů, tudíž mě to od vás ani v nejmenším nepřekvapuje.
Když jsem četl tvůj příspěvek, ve kterém se ty, zodpovědný, zásadně a nerad riskující Medvěd, chlubíš, jak sis krásně zasáňkoval na lehce sjetých pláštích po zasněžených kostkách z prudkého kopce do pravotočivé zatáčky za plného provozu, napadlo mě, že jsi v tom mrazu jistě jel prostovlasý..
buď v klidu. Táta marodil půl roku se zádama. Nemohl se zvvednout s postele. Skoro nechodil. Šoural se s hůlkou jako by byl o půl století starší než je. Tak mu dali prášky proti bolesti a objednali ho na magnetickou rezonanci (rentgen nic neodhalil) taky za dva měsíce...
Takhle daleko jsem to zatím ještě nedotáhl. Moje bolesti kloubů mě zatím příliš neomezují v pohybu a jsou spíše revmatického rázu než že by to byly důsledky nějakých úrazů. Jak víš, s kola téměř nikdy nepadám. Je to zhruba jednou za 10.000 km a téměř vždy bez zranění - to dubnové zranění lokte bylo vlastně první.
Pro mě jakákoli bolest je informace, kterou potřebuju, tudíž když jdu k lékaři, tak chci, aby léčil příčinu bolesti, nikoli bolest jako takovou. Pokud jde o revmatické bolesti, snažím se dopátrat, jak jsem k nim přišel a zpytuju svědomí. Je až zarážející, na kolik prohřešků vůči svému tělu člověk přijde.
U mě je to například moje záliba v dlouhodobém pobytu (plavání) v extrémně studené vodě, přespávání pod širákem bez patřičného vybavení (jeden rok jsem takhle přespával více než tři týdny v kuse). Samozřejmě se na stavu mých kloubů podepsala mimo jiné i borelióza, relativní nadváha, posilovna a pravděpodobně i přetěžování jízdou na kole (opět často v mrazech).
Teď už jsem ve všech ohledech o dost opatrnější. Samozřejmě hlavně proto, že zdraví mám jen jedno, ale také proto, abych nemusel využívat služeb našeho zdravotnictví, což je pro mě stres srovnatelný s nakupováním v superhypermegagigamarketech nebo s komunikací na všemožných úřadech.
Medvěde, ty a posilovna, to mi nějak neštimuje :-)
Tak to by ses divil. V letech 1995-2001 jsem chodil posilovat pravidelně dvakrát až čtyřikrát týdně. Krásně jsem si tím vyčistil hlavu - podobně jako jízdou na kole. Oni tomu tenkrát na Brumlovce říkali "kondiční kulturistika", ale já jsem si jako kulturista nikdy nepřipadal.
Původně jsem to dělal jen kvůli snižování nadváhy a kvůli aktivaci do té doby dost ochablého břišního a zádového svalstva. Ale co jsem shodil na tuku, nabral jsem na svalové hmotě, takže na váhovém úbytku se to příliš neprojevovalo. Ke konci se mi podařilo stlačit váhu pod metrák, ale udržet si tu váhu by mě stálo příliš sil.
Tyhle silové aktivity jsem kompenzoval právě jízdou na kole a jednou týdně tanečním aerobikem ve studiu R+ na Vinohradské. Ale myslím, že jsem o tom tady už mnohokrát psal. Některé moje zážitky byly natolik pikantní, že jsem se tu už určitě pochlubil. :o))
Nedivil, já jenom, že jsi psal, že jseě proti sportu a dáváš přednost přirozenému pohybu, z čímž ta posilovna je v přímém rozporu :-)
No vždyť jsem toho taky před osmi lety nechal. :o))
Je znát, že už osm let nesportuješ - jako by sis od té doby už nikdy hlavu "krásně nevyčistil".
Čistím si ji jinak - například stále ještě jízdou na kole. Věren své zásadě, že je lepší odstraňovat příčiny než bojovat s následky, volím v poslední době navíc ještě trochu odlišný přístup: Snažím se, aby bylo co nejméně věcí, od kterých bych si tu hlavu potřeboval čistit.
Ja nepoznám niečo ako koniec a začiatok sezóny, ono to plynulo na seba nadväzuje :) Dnes napr. pár km po meste, kde to vie byť na niektorých dlaždiciach a zasnežených a zamrznutých dierach v ceste troška zaujímavé, inak skôr mimo mesta.
V zime práve využívam bočné horské priesmyky, ktoré nie sú udržiavané a kým nie je ľad, tak sa tam dá vyšanťiť na autami až tak neudupanom snehu. Inak využívam v okolí aj horské a lesné cesty. Raz som sa dokonca dostal cez horský priesmyk k 40km vzdialenej starej mame o pár hodín skôr ako autobus. Cesta totiž zamrzla ako zrkadlo a všetky autá zostali stáť pod kopcom z jednej i z druhej strany. Kým cestu sprejazdnili ja som už bol v teple :)
Inak túto zimu si konečne užívam, lebo už som sa zásobil zimnou cyklovetrovkou i zimnými nohavicami, neoprénovými návlekmi na tretry a pod. :) Niečo ako hroty na pneumatikách som nikdy nevyužíval. V okolí na ľade v strmších ako 12% kopcoch som sa nepohyboval :)
Já si taky řekl že letos plynule přejdu z jedné sezóny do druhé, ale zrovna mám jen silničku v letní úpravě a do toho marastu je mi jí líto honit. Až to trochu vyschne a vymrzne, tak ji ale vyvedu, abychom nevypadli z cviku.
Ale tak samozrejme, že ani pre cesty nekončí sezóna, len kým sa cesty nerozjazdia alebo neodhrnú, tak sú i pre horské bicykle v cestách dosť nepríjemne koľaje, ktoré sú problémom hlavne v križovatkách. Ale inak ja osobne nevidím problém cestný bicykel a zima. Ak je dokonca suchá cesta, tak ešte lepšie. Len by som sa asi bál defektu kvôli posypu. Takisto aj horským sa v zime snažím cestám vyhýbať, pretože keď po takých jazdách človek poriadne neumyje bicykel, ta soľ vie byť agresívna na kadečo :( Najviac ma zaráža ak solia aj cyklochodníky ako diví. Ale asi je to lepšie ako pred rokmi, keď sa u nás na cyklochodníky odkladal sneh z ciest a chodníkov :)
No, sice jsem nečetl všechny příspěvky, ale z toho co jsem tu zahlédl vidím, že největší borci jsou ti, kteří jezdí co nejdéle, případně pořát.
Nemám nic proti otužování, případně proti lámání si kostí (pokud nejsou zrovna moje)na náledí a sněhu - jen bych moc prosil: Nelezte na silnice - ani Vy tu nejste sami. Asi mně teď budete chtít lynčovat, ale já vím o čem mluvím. Typická situace: Jedu autem po úzké silnici do mírného kopce po vrstvě rozbředlého sněhu, auta v protisměru a v zatáčce dojedu cyklistu, který balancuje půl metru vpravo,vlevo jenom proto, že on přece jezdí celý rok a proto nesleze ani dnes ! Představa, že další prošlápnutí a zavrávorání onen cyklista už neustojí a plácne sebou pod kola je skutečně děsivá.
Takže teď s chutí do mně.
nejspíš si to vlákno nepochopil :-)
Proto, že jezdíme rádi, tak si tu dáváme rady jak jezdit co nejdýl a nejlíp furt a ne tak jak jsi popsal, ale bezpečeně... Na ježdění co popisuješ nepotřebuješ rady ani si o tom povídat. Na to stačí, když jsi blbej...
Já jsem to vlákno asi taky nepochopil. Možná jsem trochu neohrabaně napsal to, na co jajakovi stačilo osm slov: "Nelezte na silnice - ani Vy tu nejste sami." Když se chci domáhat ohleduplnosti od řidičů, musím ji taky projevit jim.
Pokud cyklista jízdu v zimních podmínkách technicky zvládá, není jediný důvod, proč by neměl vyjet. Navíc ani cyklista na neovladatelném kole prakticky neohrožuje nikoho kolem sebe - na rozdíl od řidičů neovladatelných aut. Pokud tedy ohleduplnost nikoho neohrožujících cyklistů spočívá v tom, že nevyjedou, tím spíš by při stejné míře ohleduplnosti neměli vyjet ani řidiči se svými auty, která pro okolí představují daleko vyšší riziko.
Podle mě se mýlíš. Ohleduplný řidič začne bezpečně předjíždět vrávorajícícho cyklistu, kterej sebou před autem sekne. Řidič ve snaze zabránit kolizi skončí v lepším případě ve škarpě s mnohatisícovou škodou. To není ohrožení?
Nejedná se o omyl, nýbrž o odlišný pohled na situaci. :o))
Skutečně ohleduplný řidič přece nebude předjíždět cyklistu s tak malým bočním odstupem, aby mu cyklista mohl spadnout pod kola, a ani tak rychle, aby musel do škarpy, když cyklista jedoucí před ním sebou nenadále sekne. Skutečně ohleduplnému řidiči se tudíž nemůže stát, že by musel strhnout řízení do škarpy. Pokud ano, jen tím kompenzuje nedodržení shora uvedených zásad. Tudíž si za to může sám.
Není cyklista jako kolař... Zrovna včera jsem u jednoho nadával jak špaček (nemyslím tím toho od prezidenta, ten mluví slušně). Maník si to na kole ve sněhu šněroval od kraje do středu, vrávoral na tom (asi byl i trošku přiožratý), hezky si sice při odbočování doleva najel na střed, bohužela ale asi 300 metrů před křižovatkou, tak jsem se raději ploužil za ním, neměl jsem odvahu ho "podjet" zprava. No fakt skvělé, jeho anděl strážný si fakt mákl... Ostatní kolaři a cyklisti jezdili raději po chodnících, což mi připadá lepší a bezpečnější...
Samozřejmě je důležité, nakolik cyklista své kolo ovládá a jestli přitom dodržuje předpisy. Rozhodně tu nechci hájit cyklisty, kteří se za zhoršených povětrnostních podmínek sotva drží na kole, a už vůbec ne cyklisty, kteří porušují pravidla silničního provozu.
Na druhou stranu i já si při odbočování doleva občas najíždím do středu svého pruhu s velkým předstihem, a to v případech, kdy vyhodnotím, že pozdější najetí by pro mne bylo spojeno s vyššími riziky. Když motorista za mnou ta rizika vyhodnotí odlišně, je pochopitelné, že nadává. Ale ten potenciálně ohrožený jsem já, takže rizika budu vyhodnocovat podle sebe a nikoli podle toho, jak si to představují řidiči.
Jinak chválím, že ses v daném případě ploužil za tím cyklistou. Takhle uznalým řidičům se snažím po ukončení odbočovacího manévru dát najevo svůj vděk a vlastně i omluvu za způsobené zdržení.
Pokud pojede skutečně ohleduplný řidič do prudkého kopce, po namrzlých kostkách s popraškem sněhu, kde mu v nejstrmější fázi, z prostisměru, po zadku, rovnou pod přední kola, přijede prostovlasý, rozjásaný "sáňkující" cyklista, může si za to ten ohleduplný řidič sám, protože vůbec neměl vyjíždět.
To ale předpokládáš něco, co se nestalo. Já jsem své vozidlo po celou dobu udržel pod kontrolou a žádnému vozidlu jsem pod kola nevjel. Kromě toho při jízdě do kopce by řidič auta při hrozící kolizi své vozidlo velmi snadno a rychle zastavil. Těžko bych mu mohl zazlívat, že si cyklista, který své kolo pod kontrolou neudržel, polámal kosti o nárazník jeho v tu chvíli již stojícího auta.
Ale kdyby onen ohleduplný řidič při jízdě do kopce "velmi snadno a rychle" nezastavil, protože by své vozidlo k nemalému překvapení prostovlasého cyklisty neovládl tak, jak si prostovlasý cyklista na základě svých bohatých zkušeností s ovládáním bicyklu s ojetými plášti zn.Rubena představuje, prostovlasý cyklista by si o jeho nárazník mohl přivodit těžkou zlomeninu spodiny lebeční, následkem čehož by mohlo dojít k úplně zbytečnému a násilnému ukončení jeho ekologického života.
Z ohleduplného řidiče by se rázem a plným právem stal bezohledný vrah, neboť prostovlasého cyklistu za drobnou chybu potrestal smrtí, místo aby se před použitím svého vražedného nástroje, čili smrduté plechovky zamyslel, zda je opravdu nutné, aby vyjížděl.
Tohle nikam nevede, teoreticky jsi na výši, škoda, že jsi jako řidič nenajezdil ani tolik, kolik já jsem nacouval.;-)
Jako řidič (nemotorového vozidla) jsem v hustém pražském provozu najezdil odhadem 4.500 hodin, tedy zhruba stejně jako řidič auta se čtvrtmilionem kilometrů na kontě. Fakt je, že jsem toho přitom moc nenacouval. :o))
Jediný rozdíl mezi námi v tomto ohledu je, že jsem po celou tuto dobu byl nesrovnatelně více ohrožen než kterýkoli řidič auta a omezený výkon mého vozidla mě (na rozdíl od řidičů aut) nenutil pohybovat se rychlostí, která by nějak významněji ohrožovala mé okolí.
Takže to bych jako naprosto zodpovědný a ohleduplný řidič jel ráno do práce nejméně dvě hodiny, protože bych musel přizpůsobit rychlost vrávorajícím pacientům na neosvětlených kolech, svištících rychlostí do 10 km/hod. Předjet je s opravdu betonovou jistotou je nelze. A pokud by mě jeli z protisměru, musel bych prostě zastavit a počkat až se přesmýkají.
Chápu, že tohle je tvoje představa ideálního světa, takže mi na to radši ani neodpovídej, nebo jen tak ze slušnosti napiš třeba stručný "jo" :-))
Takhle jsem si to vloni jednou spořádaně u kraje šněroval po sněhu na Zvíčinu a objížděl jsem tam osobáček, kterej pěknou dobu hobloval silnici napříč zleva doprava a zpátky a neujel ani metr. Jó holt pořádný hřebíčky dělaj svoje... :-)
Ale při pohledu na kaskadéry na hladkejch gumách na zmrazkách mezi auty (pokud možno bez světel) - s tebou naprosto souhlasím !
Jsem rád, že se to tu tak hezky rozjelo a že se někdo snad zamyslí i nad druhým pohledem na věc (myslím pohled od volantu).
Situace, kterou jsem tu popsal se mi skutečně stala - naštěstí se vlastně nic nestalo, ale je to zážitek na hodně dlouho a možná by za to měli dávat další razítko do řidičáku.
Ono nejde ani tak o to, jestli člověk skončí s rozbitým autem v příkopu, jak tady někdo už napsal. Horší by bylo skutečně někomu ublížit.
To je jistě velmi správná úvaha. Nejhorší je opravdu pocit, že by člověk mohl někomu ublížit. Úplně nejhorší je samozřejmě pocit, že jsem někomu ublížil vlastní vinou nebo dokonce vlastní bezohledností. Ale podobně hrozný musí být pocit, že jsem někomu ublížil jen proto, že dotyčný udělal chybu. Pořád to ale zůstává v rovině, že jsem mu ublížil JÁ.
Cyklista ohrožuje sám sebe tím, že sebou může seknout, což samozřejmě může skončit všelijak. Ale pokud sebou praští, v důsledku samotného pádu se mu nic nestane a následně ho po asfaltu či dlažbě rozmázne projíždějící auto, je to následek, za který odpovídá řidič onoho auta. Teď nemyslím po právní stránce, ale z hlediska faktického.
Tím, že člověk jede autem, vytváří pro své okolí rizika, která by jinak NEEXISTOVALA. Takový řidič nemůže očekávat, že se jim všichni, které ohrožuje, budou automaticky přizpůsobovat. Odpovědnost za následky nese ten, kdo rizika vytváří, nikoli ten, kdo je jimi ohrožen.
Proč to všechno (znovu) píšu? Protože chybu může udělat každý a rozdíl mezi motoristou a cyklistou v případě vzájemné kolize je ten, že cyklistova chyba ohrožuje jen jeho samého, kdežto motoristova chyba ohrožuje zase jen cyklistu.
Povídačky o tom, že I cyklista může ohrozit motoristu, jsou jen pohádky. Pokud si motorista ublíží ve snaze odvrátit střet s cyklistou, faktickou příčinou jeho zranění je vždy jen jeho VLASTNÍ energie, nikoli cyklistova.
Uvedeme-li tyto skutečnosti na společného jmenovatele, tak tím, kdo produkuje a šíří rizika, je výhradně osoba, která se rozhodně použít k jízdě motorové vozidlo s jeho (ve srovnání s cyklistou) vysokou hmotností a rychlostí. Pokud tedy jako motorista nechci nikoho (cyklistu) ohrozit, nebudu spoléhat na to, že se všichni přizpůsobí rizikům, která kolem sebe šířím, ale prostě tím motorovým vozidlem nevyjedu. A specielně to platí za nepříznivých povětrnostních podmínek.
Shrnuto: Chtít po cyklistech, aby za nepříznivých povětrnostních podmínek nevyjížděli, je PŘENÁŠENÍ ODPOVĚDNOSTI z šiřitele rizik na osoby těmito riziky ohrožené: Pryč z cesty! Pan motorista jede!
Smrt nikomu nepřeju - ani automobilistům (a autistům už vůbec ne). Ale na druhou stranu je fakt, že jsou to právě motoristé, kteří kolem sebe smrt rozsévají. Jen za posledních třicet let (1980-2009) zahynulo na českých silnicích 37.856 osob a 136.000 jich bylo těžce zraněno, často s následkem trvalého poškození zdraví či invalidity. Dál to snad komentovat nemusím.
To je pravda. Mám přitvrdit?
Ale bez legrace - snažím se jen apelovat na svědomí (zdejších) řidičů, ukázat jim, jak se dá na věc také nahlížet. Hlavní problém vidím v tom, že motoristů je většina, takže si zákony píší a schvalují tak, aby je moc neomezovaly. Pak z toho vyleze takový paskvil, jako že za své bezpečí si odpovídá každý sám - jinak řečeno: Je povinnosti těch ohrožených, aby se chránili před těmi, kdo je ohrožují. Nemůžu za to, že to vidím obráceně (menšinově), tedy že všechna nebezpečí je třeba eliminovat v místě jejich vzniku, tedy u řidičů.
Abych to tu nezapleveloval svými stokrát opakovanými myšlenkami, viz http://www.medved.wbs.cz/Strelecky-mor.html
Tady už píšeš úplné nesmysly. Odpovědnost za způsobené škody má každý občan.
Plnohodnotný řidič má navíc uzavřeno pojištění odpovědnosti, tudíž je jistota, že způsobenou škodu nahradí. Řidič motorového vozidla je navíc identifikovatelný, takže na rozdíl od cyklisty je mnohem větší pravděpodobnost, že od nehody neujede a náhradě škody se nebude vyhýbat.
Cyklisté mají spoustu úlev, stačí jim opravdu legrační a symbolické osvětlení, auto má min. 2x 50W dopředu a 2x 5W dozadu, signalizaci brzdění, změny směru jízdy, couvání apod., řízení, tlumiče, brzdy a pneumatiky se stanovenými a pravidelně kontrolovanými parametry. Cyklisté nemusí skládat žádný test ze znalosti předpisů (a často ani zákon neznají), a nemají spoustu dalších povinností.
Pořád ještě si myslíš, že zákony si píší řidiči, aby je moc neomezovaly?
Plnohodnotný řidič má uzavřené pojištění, takže pojišťovna uhradí způsobené škody. Ale uhradí i smrt, zmrzačení a bolest obětem onoho motoristy? Pořád jen všechno přepočítáváme na peníze. Díky pojistce řidič získá jistotu, a podle toho se chová.
Mně přece nejde o nějaké materiální škody, ale o fyzické ohrožení lidí. Ohrožení jízdou na bicyklu opravdu není srovnatelné s těmi hromadami mrtvých a zmrzačených lidí - obětí motorismu.
Cyklistům úlevy po právu náleží a měli by jich mít ještě daleko víc. Společnost by měla ocenit, že používají vozidlo, které prakticky nikoho neohrožuje. Proti řádnému osvětlení a kontrole způsobilosti k jízdě nemám ani to nejmenší. Zkoušku bych klidně zavedl, ale musela by se týkat opravdu jen kola a situací, do kterých se cyklista s kolem může dostat. A podnapilým cyklistům bych klidně zabavoval kola a udílel zákaz řízení. Totéž ale u motoristů - zabavit zbraň (auto) bez náhrady a udělit doživotní zákaz řízení motorového vozidla už při prvním prohřešku s alkoholem. V případě porušení pak mnohaletý kriminál (obecné ohrožení).
To, že na auto i na řidiče motorového vozidla jsou kladeny přísnější požadavky, je naprosto logické právě proto, že technická závada i chyba řidiče může ohrozit okolí. Technická závada na kole nebo chyba cyklisty ohrozí maximálně tak samotného jezdce.
Co nám to pořád podsouváš?!? Žádný řidič přece nechce nikoho ani zabít ani zmrzačit!!
Možná nechce, ale chová se tak. Kde by se ti mrtví jinak brali? Znovu opakuju: KAŽDÝ řidič ohrožuje své okolí už tím, že vyjede autem. Míra jeho ohleduplnosti a řidičských dovedností toto riziko jen (lehce) zvyšuje nebo snižuje.
Už jsem ti to psal: Že jsi ty (nebo kdokoli jiný) svým autem ještě nikoho nezabil nebo nezmrzačil, je ze značné části dílem náhody. Ti, kteří svým autem už někoho zabili nebo zmrzačili, ani zdaleka nejsou ti nejhorší a nejbezohlednější řidiči. Jsou to ti, kteří měli tu smůlu a ta náhoda, že kolem nich vznikla určitá situace, si vybrala zrovna je.
Vyjet autem znamená spoléhat na náhodu, že zrovna kolem mě se taková situace nevytvoří. Pravděpodobnost, že se taková situace kolem konkrétního řidiče za jeho života vytvoří a že někoho zabije, je zhruba 1:70. U ohleduplných a zručných řidičů je o něco málo menší, ale rozhodně ne nulová. U bezohledných a špatných řidičů je tato pravděpodobnost samozřejmě zase o něco vyšší.
Ano, i škody na zdraví a životě jsou kryty pojištěním odpovědnosti. Řidič se především chová zodpovědně, protože má právní vědomí podpořené povinným školením (autoškola) a přezkoušením, na rozdíl od spousty cyklistů, kteří sice neznají pořádně své povinnosti, ale překvapivě jsou si velmi dobře vědomi své faktické beztrestnosti.
Ty spousty mrtvých, kterými tak rád vyvoláváš emoce (slovo argumentace zde opravdu není namístě), z velké části nejsou oběti motorismu, ale oběti vlastní hlouposti. Těch nevinných obětí je velmi málo, a díky honbě za senzacemi víš z médií prakticky o všech.
Na druhé straně je spousta zachráněných životů a obrovský růst životní úrovně milionů lidí jen u nás (a miliard na celém světě). Což je pořád o několik řádů více.
Na silnici patri jen ten, kdo svoje vozidlo ovlada. Je jedno, jestli to je cyklista, nebo automobilista. Kdyz v dusledku nevhodneho obuti zpusobi nehodu, je jedno, s kolika ucastniky, je to jeho vina. Vravora-li ucastnik po vozovce, ohrozuje a omezuje ostatni a tedy porusuje v jistem smyslu predpisy.
Kdyz cyklista lehne pres cely jizdni pruh, oznacil bych to za neoduvodnene brzdeni, pripadne predem neoznamenou zmenu smeru. ;-)
Na druhou stranu je to nehoda a v pripade, ze ho nekdo prijede, je to neprizpusobeni rychlosti situaci.
Nejspis zalezi na tom, jak dlouho cyklista lezi, nez ho automobilista prejede. 8-D
Ano, s tím souhlasím. Ale i ten, kdo své vozidlo běžně ovládá, může udělat chybu. Neměl by za ni platit životem jen proto, že někdo jiný jede autem. Jinými slovy řidič něčeho tak nebezpečného, jako je auto, by měl předpokládat možnost chyby u ostatních účastníků provozu a neodsuzovat je předem k smrti (v případě chodců a cyklistů), pokud někdo z nich takovou chybu udělá.
V konečném důsledku by se to mělo projevit tím, že jako řidič motorového vozidla budu cyklistu objíždět s takovým bočním odstupem, aby ani jeho pád na levou stranu nemohl skončit pod mými koly. Pokud takový boční odstup nejsem schopen zajistit, nepředjíždím. Totéž platí pro rychlost a brzdnou dráhu: Jedu jen tak rychle, abych to ubrzdil, pokud cyklista přede mnou náhle spadne s kola.
Takže bych polemizoval s Tvou poslední větou: Podle mě nezáleží na tom, jak dlouho cyklista na té silnici leží. Řidič by to měl ubrzdit, i kdyby cyklista lehnul přímo před ním. O přítomnosti cyklisty přece věděl a měl možnost této okolnosti přizpůsobit rychlost i styl své jízdy.
Zkus si to srovnat se situací na cyklostezce: Jedeš po ní na kole a motaj se Ti tam děti. Ty prostě musíš jet jen tak rychle, abys žádnému nepřejel přes krk, když Ti náhodou upadne do cesty. A to i za tu cenu, že zastavíš. Jedinou omluvitelnou "nehodou" je, když Ti takové dítě vrazí do stojícího kola. To je jediná věc, kterou nemusíš být vždy schopen odvrátit.
A stejně si to představuju ve vztahu motorista-cyklista v provozu. Říkal bych tomu ohleduplnost vůči slabším účastníkům provozu.
Medvěde, to si vážně myslíš, že všichni řidiči řídí motorová vozidla jen proto, aby mohli někoho zabít a mrtvolu pak zažehlit do asfaltu, resp teď aktuálně do sněhu a ledu? Já jako řidič auta odsuzuji chodce a cyklisty předem k smrti?!? Trošku své militantní názory prosím kroť. Já se za vraha (ani potencionálního) rozhodně nepovažuji a odmítám tento tvůj názor, že potencionální vrah jsem jen proto, že si sednu za volant.
Pravidla silničního provozu platí pro VŠECHNY účastníky, tedy i pro cyklisty (i chodce). Od toho to jsou pravidla.
Ne, to si skutečně nemyslím. Myslím si něco jiného: Motoristé jsou lidé, kteří používají životu nebezpečnou věc (své auto) přesto, že nemohou svému okolí zaručit, že budou mít pod kontrolou VŠECHNA rizika, která svou jízdou produkují. Jinými slovy vystavují své okolí rizikům, jimž dokáží svou byť ohleduplnou a zručnou jízdou zabránit jen částečně.
Takže ano, jako řidič auta vytváříš určitou sumu rizik, která nemůžeš ovlivnit. Přenecháváš prakticky jen náhodě, jestli někdo v tvém okolí neudělá chybu zrovna v okamžiku, kdy ty s tím už nic neuděláš. Jak jinak vznikají ty hromady mrtvých a zmrzačených lidí na českých silnicích?
Myslíš, že řidiči, kteří mají na svědomí něčí smrt nebo zranění, jsou nutně ti nejhorší a nejbezohlednější? Vůbec ne! Jsou to ti, kteří měli tu smůlu, že ta náhoda, které vědomě dali prostor tím, že sedli do auta, dopadla právě na ně. Neber si to osobně, ale to, že jsi svým autem ještě nikoho nezabil nebo nezmrzačil, je určitě částečně výsledkem tvého řidičského umění, částečně ale také výsledkem té náhody, že se kolem tebe nesemlelo nic, co bys pak už nedokázal ovlivnit.
Existuje spousta daleko zručnějších a ohleduplnějších řidičů, kteří to štěstí neměli a něco se kolem nich semlelo a kteří mají kvůli tomu na svědomí něčí život či zdraví. Stejně jako je spousta (možná ještě víc) absolutních neumětelů a bezohledných pirátů silnic, kteří v životě nezpůsobí jedinou nehodu.
Nějaké hlášky o potenciální vrazích atd. jsou samozřejmě jen nadsázkou a já se jim snažím vyhýbat. Ale prostě je třeba si jen uvědomit, že kdykoli sedneš do auta, šíříš kolem sebe i rizika, která nebudeš mít pod kontrolou. V jejich důsledku se ti prostě může stát, že i při sebeohleduplnější jízdě někoho sejmeš. Dovedeno do důsledku: Abys mohl mít jistotu, že nikoho nezabiješ nebo nezmrzačíš svým autem, nesměl bys vůbec vyjet.
Urcite riziko kolem sebe siris, i kdyz jen vyjdes ven, kdyz se chystas krajet chleba, hubit skudce postrikem, ...
Je jen treba nejak vymezit hranice. Auto bylo obecne prijato jako snesitelne riziko v pomeru k uzitku. To vis, evoluce.
Mne by se taky obcas libilo vratit stare doby. Treba strelne zbrane - jako na divokem zapade. Vcera bych asi vyzval na souboj personal v Ikee. ;-)
K Tvým názorům na auta se vyjadřovat nebudu, to bych se opakoval po ostatních a my dva jsme se o tom dostatečně bavili už v minulosti...
Ale zaujalo mne to s tím dítětem a stojícím kole padlém na něj ;-) Ono i tohle není tak jisté... Vsadím se, že se šikovným právníkem Tě jeho rodiče určitě budou schopni dotáhnout až k soudu s tím, že jsi to měl málo zabezpečené...
Dobře.
Modelová situace - cyklista spadne z kola, automobilista - aby se mu vyhnul - sjede do příkopu, narazí do stromu a umře.
I když cyklista o automobilostovi věděl, nepřispůsobil svojí jízdu stavu a povaze vozovky, svým schopnostem a blablabla ...
Kdyby cyklista VŮBEC na kole nevyjel, nebyl by mrtvý řidič.
Cyklista v takovém případě může za své zranění způsobené jeho pádem s kola. Motorista si za svůj osud může sám, protože nepřizpůsobil svou rychlost dopravní situaci. Možný pád cyklisty měl předpokládat a dodržet dostatečný odstup - ať už boční nebo při jízdě za ním.
V prvním případě by cyklista spadl do prostoru ponechaného motoristou při předjíždění, tudíž by ho předjíždějící auto neohrozilo. V druhém případě je motorista povinen jet jen tak rychle, aby v případě cyklistova pádu stačil dobrzdit.
Něco jiného samozřejmě je, pokud by mu cyklista vjel pod kola z protisměru nebo z vedlejší komunikace. Ale i tady se dá riziko kolize snížit dostatečnou pozorností a ohleduplnou jízdou řidiče motorového vozidla.
Tohle všechno je samozřejmě jen můj osobní názor. Předpokládám, že policie by podle zákona větší část takových situací hodnotila odlišně.
Tak s autem prostě nevyjížděj a máš to vyřešené. Já s tím autem zase vyjedu a když přejedu nějakého cypa co se motá v zavějích, na ledu a v prosolené břečce po silnici na kole a myslí si že jen on má právo plantat se na cestě, tak mě to samozřejmě bude mrzet, ale ve finále si řeknu - kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses medvědem :-)
Mimochodem své názory na automobilisty jsi tu napsal už 100x a všichni je známe. Fakt. To že je napíšeš po 100+1 neznamená, že někoho přesvědčíš ale naopak dalšího nasereš. Docela se Ti to daří, musím uznat.
Ač nemám rád cenzuru, být autorem tohoto vlákna, tak Tvé autopříspěvky mažu.
No, zabít někoho jen proto, že se motá v závějích - není to trochu přísný trest za tento těžký "zločin"? Navíc bez řádného soudu... A kromě toho trest smrti byl u nás přece zrušen.
Samozřejmě vím, že jsem tu podobné, ba stejné názory už mnohokrát prezentoval. Nesmíš ale myslet jen na sebe. Je tu přece spousta lidí, kteří jsou tu noví. Oni v historii pátrat nebudou. Byla by škoda, kdybych je o to ochudil... :o))
To, ze u nas chybi rozumna infrastruktura cyklostezek nas cyklisty ale neopravnije omezovat motoristy. Na silnici plati nejaka pravidla a ta jednoznacne rikaji, ze na silnici nepatri ten, kdo vozidlo neovlada dostatecne. Prejeti cyklisty neni trest, smrt je v tomto pripade nasledkem nehody. A to nehody zpusobene prave tim cyklistou. Je to tvrde, ale je to tak.
O vikendu jsem zjistil, jaky je rozdil mezi plastem se spalky do terenu a podobnymi spalky se hreby. Jsou sice o neco drazsi, ale vrele doporucuji. V Praze je to mozna trosku luxus a stacilo by tech par dni, kdy je brecky opravdu moc, vynechat a jezdit mhd, nebo autem.
Medvěd v autě?!? Tak to by byla hotová svatokrádež!
http://brno.cz/galerie/obrazky/1226659231-v.jpg
Medvedmotajici se v zavejich na vozovce muze urcite ohrozit i ridice. Mel by ses nad sebou vazne zamyslet! ;-(
http://img.ihned.cz/attachment.php/960/22877960...
Každý účastník musí přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky. A v případě nepříznivých povětrnostních podmínek prostě nevyjíždět.
Vůbec se mi nelíbí tvé přenášení zodpovědnosti cyklisty na motoristu: Pryč z cesty! Pan cyklista jede! To je přesně to, co z tvých názorů přímo čiší.
Mne osobně by prostě nenapadlo v tomto počasí vyjet na kole (ideálně pak na silničce) a motat se na silnici, kde na kraji je nahrnutá hromada sněhu a jsou tam vyjeté koleje plné zmrazků a podobných "sraček" a VYNUCOVAT si od motoristů, aby mi šli z cesty, protože jsem se ROZHODL vyjet si na kole... Neříkám, včera jsem na kole byl; ale bočními uličkami jsem vyjel mimo civilizaci a tam se pak motal po uzavřených cestách a silnicích v býv. hraničním pásmu (tzv. signálky).
Určitě se budu opakovat, ale pravidlo "nevyjíždět" by mělo platit především pro ty, kteří by mohli ohrožovat své okolí. A to cyklista se svým patnáctikilovým vozidlem opravdu nedělá. Jak je to tedy podle tebe? Nevyjíždět, abych neohrožoval, nebo nevyjíždět, abych nebyl ohrožen?
Odpovědnost na motoristu není třeba přenášet. On ji prostě má, a to tím, že JEHO vozidlo je zdrojem ohrožení, nikoli cyklistovo. Cyklista svou rychlostí a hmotností prakticky nikoho neohrožuje, což se o motorovém vozidle říct nedá.
Proč bych nemohl vyjet v zimě na kole? Cyklista si přece svojí přítomností na silnici nic nevynucuje. Pokud je slušnej a vidí, že se za ním nějakou dobu plouží ohleduplnej motorista, nic mu nebrání na chvilku sesednout a pustit ho před sebe.
Tvou větu o vynucování od motoristů, aby mně jako cyklistovi šli z cesty, vidím přesně obráceně: To MOTORISTÉ si vynucují, aby jim šli cyklisté z cesty (aby vůbec nevyjížděli), a to jen proto, že ONI se rozhodli vyjet si autem...
Nevyjizdet, kdyz neovladam. A to jednoznacne. I na kole mohu slusne pocuchat chodce. Kdyz neovladnu svuj osobak a vletim pod kamion, pripadne naklouzu skrz zavory pod vlak, taky je to MOJE chyba.
Dokonce jsem slysel i o pripadu, kdy cyklista udelal cca 100.000,- skodu na autobusu po celnim stretu. Udajne prezil s nejakym natrzenym organem a snad i bez zlomenin.
S tím souhlasím. Ale mělo by to platit i pro motoristy. Problém je v tom, že motorista se ve svém autě necítí ohrožen a ohrožení ostatních bere s velkou rezervou s poukazem na to, že bacha si musej dávat oni.
Příklad s vlakem beru. Jenže se nehodí jako srovnání se vztahem motorista - cyklista. Ti dva totiž používají stejnou komunikaci a mají stejná práva.
Nepopírám, že cyklista může chodce třeba i zabít. Proto taky uvádím ty příklady s dětmi na cyklostezkách. Motoristé by se měli k cyklistům na silnicích chovat stejně jako cyklisté k dětem na cyklostezkách.
Ještě jednu poznámku: Empiricky bylo zjištěno, že co se týče následků na zdraví, z kolize cyklisty s chodcem v průměru vychází hůř cyklista (bez ohledu na zavinění).
Proč si pořád myslíš, že se motorista ve svém autě necítí ohrožen a ohrožení ostatních bere s velkou rezervou s poukazem na to, že bacha si musej dávat oni?!?
Já se ohrožen cítím, když řídím auto. Stejně tak se cítím ohrožen, když jedu na kole. Ohrožen se cítím taky, když jedu vlakem, jdu pěšky po chodníku a i pokud letím letadlem. Stejně se cítím ohrožen, když si krájím chleba, řežu na nudličky maso, cedím si těstoviny a zalévám si čaj a kávu. Taktéž se cítím ohrožen, když měním v bytě žárovku (zde dokonce dublovaně: pád z výšky a úraz elektrickým proudem) a když lyžuji...
Myslím, že jsi (možná nevědomky) vystihl podstatu věci. Motorista se ve svém autě samozřejmě může cítit ohrožen, ale zdrojem jeho ohrožení (tedy patrně i jeho strachu je JEHO VLASTNÍ rychlost, případně rychlost dalších MOTORISTŮ. Pochybuju, že by se řidič nějak extra bál toho, že při nárazu do cyklisty kolo prolítne předním sklem a vyrazí mu řidítkama přední zuby.
Cyklista svými mechanickými vlastnostmi motoristu prostě neohrožuje. I když nějakou svou chybou přinutí řidiče k nějakému nebezpečnému manévru, zdrojem fyzického ohrožení motoristy i v této situaci stále zůstává JEHO VLASTNÍ kinetická energie, nikoli cyklistova.
Z toho mi plyne jediné: Ohleduplnost vůči slabším účastníkům silničního provozu chrání nejen ty chodce a cyklisty, ale také samotné řidiče před následky jejich vlastních, byť slabším účastníkem provozu vynucených manévrů.
Stačí přece, že mne ten blbec na kole odře plastový blatník... Proletět mi do auta předním sklem (natož pak mi vyrazit zuby) a bude mít tu drzost neumřít, tak ho umlátím jeho vlastní pumpičkou...
:-)))
Pokud to někdo nepochopil, jedná se o ironii, nadsázku a pokus o vtip...
Celou svoji zmatenou teorii jsi postavil na rozdílu rychlosti a hmotnosti.
Ale rychlost a hmotnost NEJSOU v případě ohrožení cyklistů motoristy nejdůležitější faktory.
Nejdůležitější faktor, který způsobuje cyklistovo ohrožení, je v naprosté většině případů jeho VLASTNÍ BLBOST.
Pokud se cyklista z nějakého odmítá přizpůsobit současné realitě, není to vina motoristů.
Tady zrovna čtu zajímavý text:
"...myslíte si, že svými rebelskými písněmi změníte svět?"
"Ne, to si nemyslím, já se těmi písněmi snažím, aby svět nezměnil mě."
Tady nesouhlasím. Distribuce blbosti je mezi motoristy a cyklisty srovnatelná. Přesto jsou následky blbosti každého z nich neporovnatelné. Protože při vzájemné kolizi jsou následky blbosti motoristovy a následky blbosti cyklistovy odlišné, je nutné míru odpovědnosti rozdělit podle nebezpečnosti vozidel, nikoli podle míry blbosti.
Kdybych interpretoval tvou teorii do důsledků, pak nepotřebujeme žádná pravidla silničního provozu, protože vše vyřeší právo silnějšího (džungle, trh, ...) Kdo se nepřizpůsobí silnějším (bezohlednějším) nebo se nestane jedním z nich, nepřežije.
Ve stejném duchu jako tvoje věta o "nepřizpůsobivosti" cyklistů bych například v korupční společnosti mohl hlásat: "Když se nepřizpůsobíš současné realitě, budeš silně znevýhodněn a není to vina úplatkářů" nebo třeba ve zlodějské společnosti: "Když se nepřizpůsobíš realitě a nezačneš krást taky, nediv se, že tě taková společnost semele - to přece není vina zlodějů"...
Jinak ty tvoje citace nejsou hloupé, ale hodně záleží na tom, jak je kdo pochopí. Mohu si je vztáhnout na sebe a interpretovat je takto:
"Myslíš, že svým ježděním na kole po Praze změníš dopravní chování svých spoluobčanů, kteří se vzájemně zabíjejí po desítkách týdně?"
"Ne, to si nemyslím, jen se i za cenu značných rizik a znevýhodnění snažím, abych se nestal jedním z nich. Chci mít absolutní jistotu, že svým autem nikoho nezabiju, a tu můžu mít jedině tehdy, když si žádné nepořídím, své dopravní potřeby minimalizuji a ten zbytek pokryji jízdou na kole."
Srovnáváš motoristy s úplatkáři a zloději?
To přece nemůžeš myslet vážně...
Obávám se, že Medvěd to myslím naprosto vážně...
Srovnávám princip. A ten je skutečně stejný: Podstatná část populace (v případě motoristů vlastně většina) se dopouští nějakého nebezpečného počínání (u motoristů s tisícovkou mrtvých ročně jako bezprostředním následkem). Pokud člověk s tímto počínáním nesouhlasí a volí alternativu podle svého svědomí, je výrazně znevýhodněn.
Když už jsme u toho srovnání: Motoristy skutečně považuju za zloděje: za ZLODĚJE čistého vzduchu, ZLODĚJE (nejen) nočního klidu, ZLODĚJE fyzického bezpečí ve veřejném prostoru. Toto vše mi berou, aniž by mi za to cokoli zaplatili - přesně jako zloději. Já takovým zlodějem být nechci.
Čistý vzduch krade každý vandrák, co si na ohníčku hřeje polívku, a každá kráva - co vydejchá kyslíku a vyprodukuje skleníkových plynů...
Noční klid - no zrovna auta mají přísné limity hluku, měří se u komunikací, a dělají se stavební úpravy. Díky tomu mne nevzbudí auto, co mi projede pod okny, ale třeba cyklisté, co odjíždějí od hospody ano.
Fyzické bezpečí tento příměr na drtivou většinu řidičů vůbec nemůžeš napasovat, protože prostě jezdí opatrně, auto ovládají a nikoho neohrožují.
Jízda autem je zcela legální počínání, na rozdíl od krádeží. Srovnávat mne s nějakým kriminálníkem je skutečně na přeshubu.
(To není žádná výhružka násilím, jen konstatování, co by sis od méně klidného a vyrovnaného člověka, než jsem já, mohl vykoledovat.)
Distribuce blbosti mezi motoristy a cyklisty není srovnatelná, protože jinak by byly srovnatelné i její následky.
Jestliže cyklisté nejsou ochotni brát na zřetel nebezpečí, které pro ně (těžší a rychlejší) auta představují, celkem logicky je mezi nimi víc obětí.
Doporučuji ti, aby ses dle názorů na soužití aut s cyklisty, kterými zde donekonečna otravuješ, začal řídit v silničním pvovozu. Vyžaduj od motoristů, aby předvídali tvoje chyby, atd. Dopadneš úplně stejně, jako když zdejší debaty stejným způsobem povedeš naživo, s konkrétními lidmi - skončíš v příkopě s rozbitým ciferníkem.
Nebo s nápisem "PRESS" ať se vrhne do nějaké válečné přestřelky, on pak na něj určitě každý bude brát ohled ;-)
V reálu, mezi auty, to se M. chová jako beránek.
Převídá chyby řidičů, každému dává přednost, velkoryse odpustil opilému řidiči, který ohrozil život jeho ženy.
Hrdina se z něj stává až doma, v bezpečí, u klávesnice.
já fakt nevidím rozpor mezi tím, co tady M. hlásá výš, a tím, že předvídá co udělá spoluučastník provozu a velkoryse dává přednost. (k tomu odpuštění opilci se nevyjadřuju, neznajíce okolnosti.)
Vidím v tom rozpor veliký.
M. hlásá, že: "Motoristé nemůžou chtít po slabších účastnících provozu, aby oni počítali s parametry JEJICH vozidel. Oni nejsou povinni je takhle podrobně znát."
Za prvé - sám s těmito parametry počítá. (Pokud momentálně nesáňkuje pod Vyšehradem)
Za druhé - cyklisté by také neměli chtít po motoristech, aby počítali s parametry JEJICH vozidla.
Za třetí - z egoistického přístupu M. vyplývá, že bychom se na silnicích měli začít chovat jako bezohledná hovada.
"Motoristé by se měli k cyklistům na silnicích chovat stejně jako cyklisté k dětem na cyklostezkách."
No nevím, to by cyklisté velmi rychle vymřeli...
Myslíš, že je tolik obětí na životech mezi dětmi na cyklostezkách?
Ňemyslím. Proč se ptáš, s podstatou Tvého příspěvku to vůbec nesouvisí? Ty by sis přece přál aby se motoristé chovali k cyklistům stejně, ne aby byly stejné počty obětí.
Cyklisté (nejen k dětem) se chovají hodně často (rozhodně častěji než opravdoví řidiči s odbornou a zdravotní způsobilostí, identifikací pomocí SPZ a uzavřeným pojištěním odpovědnosti) stylem: pošlu to tam, snad to vyjde. Když někoho trefí a mohou, tak ujedou (za prvé k tomu mají nejlepší motivaci, protože většina cyklistů nemá žádné pojištění odpovědnosti a platila by škody ze svého, za druhé jsou neidentifikovatelní a tedy prokazování jejich účasti je problematické).
Ty by sis tedy přál, aby se motoristé chovali stejně. To prostě neokecáš.
Vlak a auta pouzivaji naproste minimum spolecneho prostoru a presto na nem dochazi ke ztratam na zivotech. Podle meho to odpovida naprosto presne vztahu cyklista - automobilista. Auto ma taky vetsi setrvacnost, nez kolo. Kdyz se svali cyklista automobilistovi pod kola, jeto jako na zeleznicnim prejezdu, i ty dopravni prostredky dopadnou podobne. Proste i na kole obcas prijde pocasi, ze je lepsi nevyjizdet.
Ano, kdybychom meli jiny - cyklistictejsi - silnicni zakon, vice cyklostezek, ... Ale takhle se musime spokojit s tim, co mame, takze zbyvaji stavajici platna pravidla. A z nich jasne plyne, ze automobilista nesmi strkat do cyklisty - dokud se drzi na kole. ;)
A lezici cyklista urcite prinejmensim omezuje automobilisty (i jina cyklisty), tedy platne predpisy porusuje. Kolo je celkove rizikovejsi v Prazske doprave, nez auto. Je na kazdem, jestli je ochoten na toto riziko pristoupit. Ale v pripade naledi je to nezodpovedny hazard. A nebo taky muzes nainvestovat do hrebu a uzivat si i v zime. Kdyby se hlasovalo o povinnych zimnich pneumatikach pro cyklisty, byl bych pro.
Já v tom určitý (značný) rozdíl vidím: Vlak má na přejezdech za všech okolností ABSOLUTNÍ přednost, o které řidiči předem vědí. Motorová vozidla nemají na společných komunikacích za všech okolností absolutní přednost před cyklisty, i když se tak hodně řidičů chová.
Každý řidič musí přizpůsobit styl jízdy parametrům svého (motorového i nemotorového) vozidla - cyklista musí počítat s vratkostí, řidič těžkého vozidla třeba s delší brzdnou dráhou a podobně. Motoristé nemůžou chtít po slabších účastnících provozu, aby oni počítali s parametry JEJICH vozidel. Oni nejsou povinni je takhle podrobně znát.
Každé další vozidlo je pro řidiče určitým omezením. Zrovna tak jako je pro auta omezením projíždějící kombajn, je jím v jistém smyslu i vyskytnuvší se cyklista. Prostě je to pomalé vozidlo, pro jehož předjíždění si musíš vybrat okamžik, kdy sebe ani dotyčného neohrozíš. Dokud ten okamžik nenastane, musíš prostě jet za ním, i kdyby to bylo krokem.
Ještě jednu "kacířskou" myšlenku: Spadnout s kola můžeš kdykoli. Když po Tvém pádu za Tebou auto stačí dobrzdit - budeš tomu řidiči vděčný za to, že dodržel dostatečný odstup a nepřejel Tě? Řekl bych, že ano. Určitě mu nebudeš říkat: "Měl jsi právo mě přejet". Jaký bys měl tedy důvod tuto zásadu nedodržet, když budeš Ty v roli toho řidiče?
Nebo jinak: Každý řidič ve svém vlastním zájmu předvídá možné chyby jiných řidičů, protože se bojí následků hlavně pro svou osobu. Proč by neměl předvídat také chyby cyklistů? Jen proto, že tím ohroženým není on osobně, ale "jen" ten cyklista?
Jinak pro povinné zimní pneumatiky pro cyklisty bych byl taky. Záleželo by ale na tom, co by si zákonodárce pod zimní výbavou představoval.
"Motoristé nemůžou chtít po slabších účastnících provozu, aby oni počítali s parametry JEJICH vozidel. Oni nejsou povinni je takhle podrobně znát."
Motorista zase není povinen znát parametry jízdního kola, jako například, že to klouže, nebrzdí, nesvítí, neukazuje směr a padá pod kola aut.
Kdyby všichni uvažovali jako Ty, byl by svět plný bezohledných idiotů;-)
"Motoristé nemůžou chtít po slabších účastnících provozu, aby oni počítali s parametry JEJICH vozidel. Oni nejsou povinni je takhle podrobně znát."
A jak ma tedy motorista odhadnout, kdy to muze cyklistovi klouznout? A kam az se je schopen rozplacnout, pripadne odkutalet?
Kdepak, kazdy ucastnik musi davat pozor, nesmi omezit ty, kteri mqaji prednost, musi ovladat stroj. Kdyz cyklista havaruje, chodec uklouzne a spadne, automobilista dostane smyk, ... to uz jsou krizove situace zavinene jimi samymi.
Sam jsem se takhle slozil ve Vysehradskem tunelu v poradne utazenych klipsnach silnicky primo pred tramvaj. Nikdy mne nenapadlo, ze clovek dokaze tak rychle utikat po rukach a pritom jeste za sebou tahnout kolo.
Nicmene na vetsine silnic neni prostor na bezpecne predjeti cyklisty ve Tvem pojeti. Snad jen na dalnici a podobne. Nikde jinde nezarucis, ze budes schopen objet misto potencionalniho dopadu opileho silence na ojetych pneu na naledi.
Mimochodem - vis, jak se pozna dobre osvetleny cyklista na 2proudove silnici pobliz Komarna?
Ma zapalenou cigaretu. Kdyby tomu prvnimu neskripal retez, byval bych se s nim srazil i pesky.
Promiň, že tohle píšu pod tvůj příspěvek, ale nechce se mi hledat, kam to dát v tak dlouhém vláknu.
Dnes dopoledne viděno v ulicích Břeclavi:
Řidič jede do hlavní a chce odbočit doleva, zastaví, protože v protisměru jedou auta, malá mezera a za nimi cyklista a pak dlouho nic. Řidič si myslí, že to stihne, přidá plyn, ale na zbytcích sněhu přední kola prokluzují a auto se rozjíždí nějak pomalu. Naštěstí cyklista prudce ve smyku brzdí a autu se nějak vyhne. A teď kdo koho na silnici ohrožoval?
Jestli to chápu správně, tak řidič nedal cyklistovi přednost.
Nedal.
Na suchu by to bylo bez problému, jenom nějak neodhadl ten sníh na silnici.
Zodpovědný cyklista prostě nevyjede. Stejně jako jsem včera nevyjel na kole (myšleno na silnici), protože jsem zodpovědný cyklista (a člověk). A protože jsem zodpovědný, tak jsem se motal po území "nikoho", kde mne může srazit akorát tak stádo kanců a kde když eventuelně spadnu, tak tím nikoho neohrozím a ani neomezím. Nezodpovědný trouba na kole vyjede (ideálně pak na sjetých gumách) a bude si vynucovat zvýšenou pozornost motoristů motáním se po zasněžené a zmrzlé vozovce.
Nezapomeň, že kdyby nevyjeli motoristé, tak nikdo nebude protahovat silnice (proto, aby se pár lidí mohlo projet na kole to skutečně není potřeba).
Každý cyklista by tedy měl motoristovi uhnout z cesty a poděkovat, protože především díky němu a z jeho peněz byla silnice postavena a je udržována.
:-)
Hele, docela by mne zajímalo jak pak budeš mluvit "až jednou" tu bude ráj na zemi a všichni budeme po silnicích jezdit jen na kolech a auta budou zakázaná :-)
Jak pak budeš posuzovat nebezpečnost a zodpovědnost jednotlivých cyklistů ;-) Podle jejich tělesné váhy ? Věku ? Váhy kola ? Rychlosti jízdy ? Ostrých hran na kole, kterými může zranit ostatní, nebo jak vlastně ? :-)))
Každopádně by zase asi začal "třídní boj" a volaní po omezování některých skupin, protože už svojí podstatou by určitě byly ostatním nebezpeční... To je ale přece blbost, ne ?
...byly ostatním nebezpečné...
Myslis tim lehokola? ;-(
Zatracena diskriminace!
http://www.nakole.cz/diskuse/9236-utocny-kloun...
Naprosto logická otázka. Ale odpověď je vcelku jednoduchá: Odpovědnost by se měla měřit podle míry nebezpečnosti používaného vozidla. Takže i po odstranění těch obrovských rozdílů by zůstaly nějaké menší, ale rozlišovat by se dalo jistě i poté.
Nejde o nějaký "třídní boj", ale o spravedlivé rozložení odpovědnosti. Riziko šířené používáním motorového vozidla je o mnoho řádů vyšší než riziko spojené s používáním jízdního kola. Ten rozdíl je snadno zjistitelný rozborem a porovnáním následků vzájemné kolize: Když do sebe necháš stokrát vrazit auto s kolem, bude prakticky sto procent úmrtí i těžkých zranění na straně cyklisty. Když do sebe necháš narážet cyklisty různé váhy, kola o různém tvaru atd., nikdy nebude ten poměr takhle extrémní. Proto v tomto případě nejspíš nebude existovat taková potřeba tu míru odpovědnosti takhle ostře rozlišovat.
Zcela ignoruješ skutečnost, že provozní parametry motorových vozidel jsou přísně řízeny a kontrolovány předpisy, zatímco na kole je to dáno tím, jak si to kdo v garáži sešroubuje a děj se vůle boží.
Naprosto ignoruješ skutečnost, že motorista musí být zdravotně a odborně zůsobilý, aby vůbec dostal řidičák, zatímco u cyklisty nikdo nezkoumá, zda vůbec někdy v životě četl zákon.
Zatímco řidič může dostat zákaz činnosti za řízení pod vlivem, dokonce i když nikomu žádnou škodu nikdy nezpůsobil (!!!), ožralé cyklisty policie neřeší vůbec, resp. dokud jim nespadnou pod nohy.
Dopouštíš se stále stejného omylu: bezpečnost vozidel posuzuješ podle následků kolize.
Úplně ignoruješ aktivní bezpečnost, pořádné osvětlení, lepší stabilitu a schopnost brzdit a manévrovat, zejména za zhoršených povětrnostních podmínek. Ta je z uvedených důvodu vždy lepší na straně auta.
Jasně, máš pravdu.
Proč to ale tak necítí i naši zákonodárci a mnohé další odborné komise, které jim to už dávno měli vnutit a něco s tím konečně udělat ? Že by to tak hrozné zas nebylo ? ;-) Nebo že by, kupodivu, ještě v této oblasti tak nějak zpátečnicky spoléhali na soudnost cyklistů a předpokládají, že normální člověk za takových podmínek na silnici s kolem prostě nevleze ? ;-)
Při pohledu z okna jsem zjistil, že písmena naproti na obchodech se mění na azbuku... Koukl jsem na teploměr a už vím důvod. Zima jak v Rusku... :-)
A nekoukal ses náhodou přes flašku vodky? :-)))
Tož tu nemám. Mám jen pravou domácí valašskú pálenicu - slivovička jedna báseň (řetízkuje); bohužel už ale dochází a nemám zdroj, protože taková se nedá nikde koupit, takovou můžeš jen dostat). A na kotároch se azbuka nevyskytuje... Takže, logicky, to musí být tou zimou... ;-)
něco jsi mi připomněl...
Jednou sje šel v časně ranních či pozdně nočních chodinách pěšky přes Prahuodkudsi od Vltavy (ano z hospody) na hlavák na vlak a cestou přes Starý město jsem najednou zůstal stát v takový úzký křivolaký uličce, která byla uplně prázdná a já přemejšlel, proč mám takovej divnej pocit. Pak jsem si uvědomil, že je na všech krámech atd všechno napsáno v azbuce. Všechny vývěsní štíty atd. Uplně mi běžel mráz po zádech a pomalu jsem se šoural ulicí s pocitem, že jsme s epropadl v čase a prostoru. Po pár desítkách metrů jsem zahnul za roh a tam balili filmaři světla a nádobíčko :-D :-D
Ano, jezdíme :D
http://serzovo.spaces.live.com/
Taky jsem na to dnes KONEČNĚ po 14-ti dnech sedl (mezitím jsem musel vyležet a rozchodit chrochtací chřipku)... Sice jen hodinka a 1/4, ale při těch minusech a sněhu to stačilo...
Také jsem dnes nádhernému slunečnému počasí neodolal.75min projížďka s průměrem 17km/h.
Po takové vrstvě sněhu jsem po silnici ještě nejel.Se sluncem v zádech a vlastním stínem před sebou ovšem pěkný.Při -11 poprvé.
V zimě na kole jinak nejezdím.
Pro mě to v téhle teplotě byla také premiéra, ale rozhodně nelituji. Jelo se parádně :o)))
Jen do bot jsem musela strčit po 10 km pytlíky - zimní tretry a vyteplené ponožky nestačily.
Nevím, kolik bylo přes den (čuchometr mi odmítal v téhle teplotě fungovat - po 4km zahlásil low battery a bylo vymalováno...), ale když jsem vyjížděla bylo -13 a to samé při návratu.
No musím říct, že dnes bylo opravdu frešno, když jsem vyrážel, tak teploměr ukazoval -14°C, byl jsem rád, že jsem po 30 km mohl zapadnout do tepla, při návratu odpoledne domů jíž bylo příjemných -9°C, což už byla pohodička :-))
Veškerý obdiv, dnes jsem mezi Hájkem a Uhříněvsí potkal kolaře ( převažující barva červená) na horákovi a mrknul jsem na teploměr v autě -14.... bohužel nemůžu už měsíc a něco a ještě to tak na 2-3 měsíce vypadá .. černý kašel je mrcha.Plíce neoblíknete do neprofuku....
Ale záviděl jsem těžce