Psal jsem do zastoupení Rohloffa v Čr a bylo mi zděleno že neví a že si mám koupit originál pastorek, jak typické. Raději sem ani nepsal o plánované motorizaci a že na toho Rohloffa potřebuji našroubovat volnoběžku Bmx. U těch standardních Bmx volnoběžek je závit označen 1,37 krát 24 tpi. Rada by mi bodla, jinak budu muset koupit levné volnoběžky a zjistit která pasuje a pak objednat tu kvalitní a to se nevyplatí ale asi to jinak nepůjde.
Ad zastoupeni R v CR: Copak jsi cekal neco jineho? Ja uz bych to ani nezkousel. Mrzi mne to ale. Posledni pozitivni moment jsem zaznamenal kdyz rozsirili nabidku nahradnich dilu dostupnych v Cechach o gufera.
A k veci: Myslim, ze mam jeden stary pastorek z Rohloffa, muzu ho venovat na pokusy. Proverim jestli ho mam, ale az zitra vecer. Neni to nekde v manualu k R.?
Ted Ti tak ale premyslim, na co tam vlastne potrebujes volnobezku? Vzdyt v naboji volnobezka je.
Ony vlastně budou ty volnoběžky dvě, jedna klasicky k převodníku a druhá na které bude rozeta k motoru. Budou vnitřní části svařené k sobě, protože je na Rohloffu krátký závit a bude se muset roztáhnout zadní vidle, dát delší rychloupínák a vypodložit napínák řetězu.
s prumerem zavitu Rohloff neporadim, ale pokud by to bylo standardnich 1.37"x24TPI, existuje na nasroubovani dvou pastorku na jednu nabu jednoduchy figl:
Zavit je stejny jako u misky stredoveho slozeni, takze staci na nabu nasroubovat jeden pastorek tak, aby zbyl volny kus vnitrniho zavitu. Do nej prijde stredova miska a na ni druhy pastorek. Velmi proste, zadne svarovani, rezani zavitu ap. Je to osvedceny trik nadsencu do dvourychlostniho prevodu retro-direct, sam bych na to bez googlu nepripadl.
Neporadím ti amatérskou technickou metodu spočívající v použití náboje, šupléry, tabulek a google.
Poradím ti manažerskou metodu: zeptej se někoho, kdo s rohlíkem dělá, dává ho na kola. AZUB, Rebelbike apod., zajdi do nějakého obchodu, kde by to mohli mít a vyzkoušej. Prostě není důležité vědět všechno, když na to máš lidi;-)
No jo, jenze v Rebelbiku podle mne nepochodí ani náhodou, a u Azubu, ač je jediná, mám zkušenost taky veskrze negativní. Bohužel.
To s tou šuplerou je ovšem dobrý nápad. vážně.
Jelikož nemám šupleru, mohl bys mi prosím tě na tom starém pastorku změřit vnitřní průměr a stoupání závitu, byl bych ti vděčný. :-)
Ano, pokud ho najdu, zkusim dnes vecer. I kdyz s tim stoupanim mereným zevnitr nevim nevim, ale zkusim.
Nenasel, mel jsem na to vcera jen chvilku, ale na dvou mistech co jsem tipoval, ze bych takovou vec mohl dat nebyl. Mrknu jeste dnes poradne. Sorry, ze jsem Te mozna zbytecne navnadil. V kazdem pripade, pokud to bude pro Tebe dulezite, muzu o vikendu stahnout pastorek z kola a zmerit to na nem.
Kašli na to, průměr by měl zhruba sedět a po tom co napsal níže Joe, stejně budu muset na jedné volnoběžce přeřezat závit. Tady v tom mě výrobci čehokoliv štvou, když chceš nějaký díl, musíš koupit originál. Díky za ochotu.
No to za malo, ja se po nem stejne jeste mrknu. Ale napadlo me i neco jineho - copak by neslo takovy stary R. original pastorek pouzit pro ten Tvuj vynalez? Zuby se vyresi flexou a mas perfektni zaklad pro navareni cehokoliv co tam potrebujes nasroubovat. Je to ocel, nevim jaka, ale jevi se jako ze svarovat pujde bez obtizi.
Ne nejde, musí tam být dvě volnoběžky. Když budu šlapat, nesmí se otáčet rozeta k motoru. Když pojede motor, nesmí se otáčet kliky. Samozřejmě kombinace obojího bude možná. Fígl je v tom, že využiju všech 14-ti rychlostí na Rohloffu a motor bude stále v optimálních otáčkách, tím se stlačí spotřeba na nějakého půl litru na sto kiláků. Jinak při 5 000 ot/min to pojede na jedničku 9 km/h a na čtrnáctku 56 km/h. :-)
To bude husty :-) V kazdem pripade nas pak prosim seznam s vysledky sveho pocinani :-)
První musím našetřit na součástky a motor, takže se do toho pustím až na jaře. Jak to bude, dám vědět a hodím fotky na rajce.net. :-)
No, s tím motorem bych asi ještě počkal - aby Ti pak nezůstal ležet doma.
Ono totiž přimontovat k něčemu motor může vypadat na první pohled jako hračka, ale je to už strojařina!
Při vší úctě - strojař není někdo, kdo se zasekne u problému jak změřit závit a pak ještě napíše, že doma nemá ani šupleru.
Doufám, že to nevyzní nějak zle, nebo namyšleně, ale se strojařinou mám přes dvacet let praxe. A když tady čtu věci, jako že se dá našroubovat větší matice na menší závit a pod., tak se mi dělá husí kůže.
Ty jsi asi "echt" strojař. To my, konstruktéři-bastlíři přistupujeme k problémům jinak.
Větší matice na menší závit? Jak snadné, když existuje montážní pěna 8-)
Menší matice na větší závit? I to lze, jem kladivo musí být větší ...
Konstruktérský zákon (dle Murphyho): "Uřízněte to větší a pak to tam namlaťte ..."´8-))
Vždyť oni vynálezci většinou byli lidé, kteří měli nápad a ač nebyli z oboru, vytvořili něco, co do té doby "nebylo proveditelné, určitě by nefungovalo, etc."
Ale ano, mám pochopení pro montáž typu: Byl jsi šroubek, už jsi hřebík, případně větší matici utěsnit koudelí a barvou. Ale jen v případě, že takovýto šroubový spoj použijete u branky do zahrady, věšáku na prádlo a pod.
Tady se ale mluví o kolech! Ponechám stranou to, že se jedná o dopravní prostředek ...
Na kole je každý závit dimenzován ( svojí velikostí i kvalitou materiálu )jen tak, aby to zaručovalo jeho funkčnost - ne víc. Jinak by kolo vážilo takových 40Kg :o)
Nikdy jste neviděli stržený závit u nejmenšího kolečka kazety ? Není to nic tak zvláštního.
Mechanik nejmenovaného cykloservisu, když jsem ho poprosil o dotažení spoje momentovým klíčem, prohlásil: Utahuju to na krev, ale s citem ...
8-)
Nežijeme v ideálním světě.
Také jsem na vlastní oči viděl mechanika značkového autoservisu jak demontoval čepy řízení pomocí kladiva.
To ale neznamená, že se tomu musíme přizpůsobit všichni - mějme alespoň snahu, nebo ideály.
Když jsem se učil, jinak jsme to nerozebírali.
Ňákej stahovák? Pche! Jedním kladivem podlož, druhým do toho mikni - a je rozebráno!
Jasně, že to jde. V garáži, nebo na chodníku před barákem bych podobný postup čekal.
Také se nadarmo nepraví: Velké kladivo-velký odborník.
Tohle bylo ale v dílně, kde už před těmi deseti lety chtěli za hodinu práce hříšných 470,-Kč ( a to to byla obyčejná japonská značka - žádný luxus )
Brácha má svářečák a praxi se svařováním tlakových nádob, myslím že ten držák přivařit dokáže, má doma i Céočko. :-) Šuplera je taky doma, ale nějaký vůl ji polil barvou a teď v zimě se mi smradit ředidlem v baráku nechce. Ještě k tomu upevnění motoru, myslím že bude lépe držák přivařit než řešit objímky, i když bych tím nepotřeboval frézu k vytvoření drážek pro posun motoru. No ještě uvidím.
To zhruba znamená tři setiny navíc u volnoběžky proti náboji, takže tam bude určitá vůle i pro to stoupání, pokud to nebude opravdu o moc, třeba se nebude muset ani řezat, uvidím.
Tak ne, asi jsem ho musel vyhodit :-( A kolik jinejch ptakovin pritom nevyhodim.
Kdybys měl doma ten pastorek a přitom spustu jiných ptákovin bys doma neměl, neb vše nepotřebné vyhazuješ a nikdy to už nepotřebuješ, musel bys mít na baráku přistávací plošinu pro lodě poháněné vysokou nepravděpodobností nebo něco takového. Případně by vesmír v tvém okolí byl silně nestabilní, na kraji zhroucení.
Čéče, asi to co říkáš má nějakou hlubší myšlenku, ale já ve své omezenosti ji nejsem sto pochopit. Budu rád když o tom někdy pohovoříme :-) Možná bych pak doma lépe vysvětloval jaký je optimální počet párů obuvi na jednoho člena domácnosti.... (Teď to ale schytám, uvidíte.)
ehm, do tohohle vysvětlování bych se nepouštěl. Příliš tenký led! :-D
Tsss, nahodou uz jsem jistych uspechu dosahl :-)
počkej počkej to by mě zajímalo! Tedy aktuální to není a le bydlel jsem šest let botní fetišistkou. Dvojnásobný botník než měla moje mamka + spodek dalších třech skříní. Ale pořádný boty bys tam pohledal. Trekový sandály jsme jí musel koupit já :-)
a tedy musím říci, že pokud jsem dosáhl nějakých úspěchů, tak jsem je nezaznamenal :-D
Tak poradím i amatérskou technickou:
Změř šuplérou vnější průměr závitu na nábě. Pokud to bude kolem 30mm, potřebuješ volnoběžku se závitem M30 (většinou 14 zubů), pokud ca 34-35mm, tak 1 3/8" (=1,37") (většinou 16 zubů).
Bez záruky, zdroj: google a kalkulačka;-)
Tak bacha, je to složitější:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_e-f.html...
Vzhledem k tomu, že Rohloff nemá potřebu být kompatibilní s čímkoliv, tak to může být kterýkoliv z uvedených rozměrů!
Sprocket thread: M34x6 P6, tolerance 6H
http://www.rohloff.de/en/technical/speedhub...
Přeji úspěšné shánění volnoběžky se závitem M34x6 ;-)
Díky, teď to jenom převedu na palce. :-)
Rohlík uvádí stoupání 6mm (4,233tpi) to je strašně moc, takovou volnoběžku jsem neviděl ani očima ani googlem...
U cpaní metrického "šroubu" do palcové (např. Whitwortovy "matky"): Menší závit na "šroubu" do větší "matky" prý někdy jde dát, ale musí sedět stoupání, a projde jen pár závitů, pak se projeví chyba zaokrouhlení.
Tak jsem včera u táty vyhrabal starý strojařský tabulky.
Metrický závit tam je M32 a pak až M36 s různejma stoupáníma, a v jedné tabulce úplně všeho snadexistujícího je ještě zmíněný, že existuje M33 a M35. M34 není v celých tabulkách.
Whitworthovy jsou tam včetně 1 3/8" (= cca 1,37" = cca 34mm) x 6 TPI (=4,233mm).
Akorát to neodpovídá žádnému běžnému cyklozávitu mnou výše vygooglenému, ale zdá se, že 1 3/8 x 6 by to mohlo být ono. Navíc mi pak uniká, proč to výslovně uvádí jako metrický a nikde v palcovém rozměru.
Ahoj, asi ani Jurase ani Tebe nepotesim -
nicmene na kole se pouzivaji i zavity s "metrickym " profilem zavitu (tj vrcholovy uhel 60 stupnu) a "palcovym" stoupanim a prumerem
Tak mne napada ze zavit na stredu byl shodny se zavitem pro volnobezny pastorek... takze ten zavitnik by meli mit v kazdem slusnem cykloservisu, jen ten vyzaduje pruchozi diru.
Zminovala se o techto zavitech i "socikova" knizka "Jizdni kol- opravy a udrzba"
jenze tu jsem pred xx lety pujcil a ... tim padem to z ni neoskenuji. (nemate ji nekdo? na obalce byl zeleny favorit.. vyvazim zlatem)
http://jarmic.rajce.idnes.cz/Dokumenty/
používané závity.
Nojo, ale tady Rohloff uvádí M34 x 6
M34 je jasný, normální metrický závit o průměru 34mm.
6 nevím, jestli je to stoupání 6tpi nebo 6mm, každopádně se to neblíží žádnému používanému rozměru pastorku (všechny mají stoupání 1mm nebo 24tpi).
Zastoupení Rohloff obdrželo tento dotaz:
Dobrý den Potřeboval bych vědět jaký je závit na originálním pastorku Rohloff, je to standardní rozměr 1.37 na 24 tpi ? A jelikož se mi blíží najetých 5 000 km, budu potřebovat vyměnit olej, prodáváte na dobírku celou sadu k výměně oleje a za kolik? Za Vaši odpověď předem děkuji.
Vyjádření Rohloff bylo následující:
Dobrý večer,
děkujeme za Váš e-mail. Informace ohledně závitu nemáme k dispozici. V případě, že byste měl zájem o nový pastorek, naleznete ho zde:
http://www.rebelbike.com/shop/produkt/pastorek...
Sadu pro výměnu oleje pak zde:
http://www.rebelbike.com/shop/produkt/sada-na...
Příjemný večer
Zdeněk Dokoupil - REBEL BIKE
Palackého 240/82, 466 04 Jablonec n.N.
e-mail: [email protected]
mobil: +420 606 182 806
Ceske zastoupeni Rohloffu je nekdy fakt k placi...
na Sportlifu meli vystavenej keramickej brzdovej koutouc a pastorek, kdyz jsem chtel blizsi info, tak mi k tomu nebyli schopni vubec nic rict... cenu, dostupnost, proste nic...
chtit za sadu na vymenu oleje skoro 400 mi prijde fakt hodne. Loni jsme porilidi velke baleni oleje a cistici kapaliny a vyslo to podstatne levneji. Rozdelili jsme si to mezi 3 lidi a vyslo to nesrovnatelne levneji. Na druho ustranu, mam zasobu na nekolik let dopredu...
pokud jsi z Prahy, muzem se na vymene domluvit. Naradi na to mam a potrebne tekutiny taky...
OT:
Ad "sada na výměnu oleje"
Ono to tak je skoro se vším. Když jsem kdysi sháněl obyč Shimano minerální olej do brzd, tak ta 50ml lahvička na krámech stojí mezi 300-400Kč. Přitom na netu jsem viděl litrové balení toho samého a za to tenkrát chtěli snad kolem 1000Kč... Ale co s celým litrem, že ? :-) To bych mohl náplně měnit každý týden a ještě by mi něco zbylo na příští sezonu :-D
Cena sady na výměnu oleje, která se skládá z oleje + čistící kapaliny stojí 270,- Kč:
http://www.rebelbike.com/shop/produkt/sada...
samotný olej, případně samotná čistící kapalina pak stojí 140,- Kč:
http://www.rebelbike.com/shop/produkt/olej...
Keramické doplňky (pastorek, brzdový kotouč apod.) nejsou součástí nabídky společnosti Rohloff, výrobcem je jiná společnost. Vše, co je ve stálé nabídce doplňků Rohloff pro ČR je zde:
http://www.rebelbike.com/shop/katalog/167...
Hm :-( Je to trochu ostuda pro firmu jako takovou. Zadna snaha, nic, nezajem. Pritom ten produkt je dobry.
A co dotaz přímo u výrobce? U některých zastoupení mám pocit, že je platí konkurence.
Kdyz jsem kupoval Rohloffa v Plavne, tak se mohli pretrhnout aby mi zjistili a sehnali vse co jsem chtel vedet. Pak napsali, ze vse je pripraveno a bylo to tak. Chtel jsem olej navic, odlili mi z jejich servisni litrovky a spocitali cenu jako podil ceny te litrovky. Prijel jsem, zaplatil, odjel. U CZ zastoupeni jsem udelal objednavku a po tydnu mi prisla mailem otazka zda jednu konkretni polozku z te objednavky opravdu chci. Nakonec jsem ji dostal, trvalo to cca mesic. Chtel jsem aby balik prisel do prace abych nemusel u nas na postu. Kam si myslite, ze to doslo? Je to smutne.