Tak kolegové, jak jste na tom se stavbou lehokola. Ukažte vaše výtvory, ať to máme hezky pohromadě a můžeme se poučit, popřípadě si vysvětlit proč jsem to dělal takhle, co nám funguje a co nefunguje. Určitě to pomůže dalším nadšencům, kteří by si chtěli třeba lehokolo postavit a samozřejmě i nám jako inspirace pro vylepšení. Moje "VeloGauce" najdete tady
http://velogauce.rajce.idnes.cz/2008-05-09...
Moje stavba je zatím jen velmi vzdálený záměr. Jsem rád, že jsi založil toto vlákno. Můj záměr je postavit kolo hlavně na silnici. Aby to jelo snadno a rychle. Takže bez odpružení - úzká kola, raději lehčí konstrukce. Váhám mezi high- a lowracerem. Pokukoval jsem i po lwb.
Díval jsem se na foto co jsi posílal.
Mám dotazy:
Co ti nesedí na tom rámu co jsi koupil z Ovy?
Poslední dole fotky vypadají, že děláš ještě něco nového... Co to bude?
Tak se trochu váhavě přidávám do diskuze. Po letošních letních testovacích jízdách a návštěve celostátního lehosrazu v kempu Kateřina jsem byl v podstatě rozhodnut koupit Azub Apus. Pak jsem ale objevil kouzlo náboje Rohloff. No a začaly úvahy o domácí stavbě, která by mi ušetřila (teda asi :-) )peníze na toho Rohloffa. Tak už čtvrt roku lovím informace o stavbách a konstrukcích. Hlavní rámová trubka bude Al 60x3, přední vidlice odpružená 20". Se zadní stavbou váhám. Asi nakonec přizpůsobím zadní vidlici z rámu na horáka, která má už navářky a háky. Něco v tomto stylu http://www.hpvelotechnik.com/produkte/sm/gte... Sedlo jsem objevil na nějakých polských stránkách za cenu do 1000kč - nebo koupím z Azubu, teda jestli prodají..rád bych to přes zimu dal do kupy.
Nevím jak dalece máš možnost svařovat hliník, ale pokud použiješ trubku 60x3 tak bych tam žádnou úsporu váhy neviděl a navíc komplikace se svařováním. Ocel ti svaří kde kdo. Jinak takovýhle typ kola stavěl Highlander, koukni k němu na stránky http://www.krcmi.estranky.cz/
No se svařením problém nebude. Hlavní důvod je dostupnost trubek z Al - http://www.aluplus.cz/hlinikove_trubky.html
kde koupit tenkostěnou ocelovou nevím..Jinak dík za odkaz na tu stavbu - něco takového je i můj záměr.
Tak hliník se odstěhoval do Humpolce !! Dneska jsem sehnal ocelovou trubku 50x1.5 na rám leha (od výrobce výfuků), dokonce mi ji ohnou do požadovaného tvaru.
Kde jsi tu trubku sehnal a kdo ti ji ohne? Taky jsem pátral u výrobců výfuků, ale všichni používají a ohýbají trubky cca 40x2,5 mm.
Trubku koupíš ve feroně http://www.ferona.cz/cze/katalog/detail.php?id... ikdyž materialově to není žádný zázrak. Záleží do jaké hmotnosti bys ji zatěžoval. Při větším zatížení bych se přiklonil k průměru 50 x 1,5
Trubku mi prodají ve firmě Tyll výfuky v Nebovidech u Kutné hory, mám to za humny. Mluvil jsem s vedoucím výroby a ten mi nabídnul i ohyb. Trubky ohýbají na trnu, ale jen menší poloměry ohybu. U výfuků je to žádoucí. Největší průměr ohybu jsem viděl cca 400mm. Pokud jim dám výkres nejlépe 1:1 tak to prý ohnou.O cenách jsem se ale nebavil. Průměry trubek mi nabízel 50mm, 55mm a 63mm se sílou stěny 1.5mm.
Tak jsem zahájil stavbu. Pokud to někoho zajímá na Rajčeti jsem založil album, kam budu postupně přidávat fotky z práce na lehu.
http://mildaz.rajce.idnes.cz/Postup_stavby/
Pěkný plán.Když jsem rozřezával celopéro na leho tak jsem použil celý původní rám,jen jsem odříznul vše co nebylo lehokolo a přivařil jinam.asi takhle:http://1mech.rajce.idnes.cz/Dokumenty/#DSC02457...
Zajímavé řešení... Mě vedla k použití nových trubek možnost přesného nastavení řetězové linky do osy kyvného čepu bez nutnosti použít kladku. To jsem zvědav, jak se mi to povede napasovat.
Ono to vždycky nějak vyjde...ani na jedno leho jsem neměl takový plánek jako ty a přesto to bylo pokaždý OK.
Ahoj ležáci ! Tak jsem poslední dva víkendy zase makal na rámu. Dostal jsem se na soustruh a tak jsem vyráběl potřebné detaily. No a dneska ráno jsme vše svařili a nahrubo obrousili (viz fotky na Rajčeti). Už mi zbývá jen napasovat rámové trubky na sebe. Proto jsem dneska narychlo spíchnul kostru sedadla a příští víkend by měl být rám kompletně svařen. Jen se mi stavba začíná trochu protahovat. Můj bývalý švagr zjistil, že stavím leho a výsledkem toho je, že už spolu stavíme leha 2. Měly by to být v podstatě totožné stavby. Takže jsme v sobotu rozřezali darovaný rám z horáka a vyrobili druhou zadní vidlici. Vypadá to, že v Kutné Hoře vzniká nová lehoparta. Ještě vím o jednom ležákistovi, který má LWBčko. Pokud vše dobře dopadne, tak vyrazíme na červnový lehosraz k Jičínu.
Vidím, že odkaz mojí žebříkové sedačky stále žije. To potěší.
To je Tvuj puvodni napad, nebo inspirace prisla odjinud?
Inspirace byla "parková lavička" co jsem kdysi viděl myslím u Atomic Zombie. Mělo to silná žebra a na nich shora našroubované latě, přesně jako parková lavička. Přemýšlel jsem jak to udělat nějak lehčí a snazší na výrobu a vymyslel jsem variantu s navrtáním žeber a nasunutím kulatých tyček skrz ně. Eliminací vrutů můžou být žebra i příčky mnohem tenší a lehčí. Na prvním kusu jsem neměl ideálně trefený profil, ale na druhém jsem na Azubu 4 najezdil pár tisíc km a fungoval celou dobu dobře. Váhu bez potahu měl 660g, lamináty od Azubu mají bez potahu 950g, ale ty víc vydrží při pádech a nepotřebují mít potah tenčí v místě žeber.
Já to mám na svém oceláči taky, samozřejmě okoukané od Jirky. Jenom jsem použil silnější překližku i příčky protože proti Jirkovi vážím asi o 20kg víc a jsem dost silový typ. Pro mne je to ideální řešení protože se to dá bez problémů a s minimem nářadí vyrobit v panelákovém bytě (přímořeznou pilu jsem měl z půjčovny, ostatní jsem měl doma), dokonce i tvar žeber podle šablon z odkazu od Jirky mi vyhovuje, jenom v bederní oblasti mám po delší jízdě trochu otlačené místo - zrovna tam, kde je pas u kalhot. Párkrát jsem se vyválel bez poškození sedačky, mám dojem, že jsem ji ochránil vlastním tělem.
Místo pásku kalhot mě zlobilo snad na všech sedačkách, lepší je to snad jen s nějakým extra hladkým oblečením co má lem v pase hodně plochý. Elasťáky bývají docela v pohodě, ale i u těch mě to tlačí právě tam a na všech sedačkách. Možná jsem moc kostnatý:-).
Já jsem zlomil jednu šprušli jednou, když jsem s azubem mrsknul na pravou stranu, řídítka se protočila v tom otočném systému co je zachraňuje před ohnutím a zajela do té sedačky mezi dvě šprušle. Jinak to kolo různě padalo se mnou na palubě i bez a nikdy nic neruplo.
Takhle mě řídítka zajely i do té nezničitelné laminátové sedačky. Naštěstí se žádný kus neodlomil úplně, tak to spravil vteřiňák a černá barva. Mimochodem, teď dodělávám něco, co mi nedovolí na tom takhle blbnout, ledaže bych toužil dělat pak všechno znova. Snad mi to pomůže naučit se na tom jezdit jinak než jako vzteklý nemehlo, což se s lehocyklistikou moc neslučuje.
Tak jsme zase kousek postoupili. Dneska jsme spasovali oba rámy i s vidlicemi a někdy v týdnu jdou na vyvrtání díry pro hlavovou trubku. To na koleně neudělám, nechci mít ležáka dvoustopého, tak to jistí kámoš na horizontce. Na Rajčeti je zase pár nových fotek.
Ale uděláš :-) já jsem vrtal ručně díru na hlavovou trubku i na spodní řízení. Byla to drbačka - malým vrtákem navrtat asi 20 dírek po obvodu, vysekat sekáčem a nakonec vybrousit pilníkem. Protože je to pod úhlem, tak na každé straně zvlášť a ještě do elipsy. Dnes se sám divím, jak jsem to udělal, že to sedí v ose. Je to ovšem drbačka neskutečná.
Tak jsme zase trochu postoupili ve stavbě, přidal jsem pár fotek na Rajče. Už naše výtvory začínají připomínat lehokola. Teď je na řadě přivařit držáky tlumiče, dodělat sedadla a zkonstruovat sklopné horní řízení.
Tento víkend jsem zase věnoval lehu. Vyrobil jsem sklopné horní řízení, na rámy navařil držáky tlumičů a čepy upevnění sedadla. Na kostru sedadla jsem přišrouboval nahrubo apretovaný laminátový sedák, připevnil na rám a poprvé zkušebně " zalehnul ". Zatím to vypadá, že geometrie bude vyhovovat. Teď musím vysoustružit a přivařit svorníky pro upevnění šlapáku. To bude poslední potřebný detail pro ustrojení komponentů na leho. Na Rajče jsem přihodil pár nových fotek.
Tak můj premiérový houmbild je kompletní i když zatím bez laku. Najel jsem prvních 170km a vypadá to, že vše funguje jak má. Takže jsem na Rajče přihodil pár finálních fotek svého stroje - pro pořádek, když už jsem začal, tak jsem to i dokončil.
Na lehosrazu v Lužanech, kam se v červnu chystám, už bude i v laku....teda snad :-))
Ten LWB rám má špatný sklon hlavové trubky a měkkou zadní vidlici, takže se při brzdění roztahuje.
To poslední co momentálně stavím bude lehokolová silnička, tedy asi to co chceš dělat ty. Bude to Hi-racer. Uvažoval jsem i o lowraceru, ale pokud člověk nechce jezdit nějaké závody, je to asi na naše silnice nevhodné. Ještě by přicházelo do úvahy něco jako má Jirka, tedy Ninkův oceláč, což je takový Mid-racer.
http://velogauce.rajce.idnes.cz/2008-05-09...
Hmmm, to se mi líbí hodně, jak to jezdí?
To tedy nebyl vůbec špatný nápad, založit tohle téma. Momentálně stavím, něco úplně jiného, ale za nápad máš rozhodně palec nahoru.:-))
Alespoň tedy odkaz na můj web: http://www.papji.wbs.cz/
Třeba tam někdo najde inspiraci.
Dik za toto tema. Mel bych na tebe dotazek.
Hodlam stavet klasicky leho, vpredu maly, vzadu velky kolo s prozatim vrchnim rizenim. Predpokladam lehky teren na dlouhe (casove ne vzdalenostne) vyjizdky s prckama.Uz mam pul zahrady posbiranejch vraku a premejslim jak z nich neco vytvorit s minimalnima nakladama.
a ted ten dotaz:
jakou pouzivas hlavni nosnou trubku? a jak dlouho uz je jezdena? mam na mysli jestli uz odjezdila dost km na to, aby sa dala povazovat za dostatecne domenzovanou.
diky za odpovedi.
Na fotkách je vidět, že jezdím na VeloGaučích postavených z jiných kol. To co momentálně stavím je z trubky 40x1,5, jak jsem psal už výš, a myslím, že to bude dimensované až až.
ajaj omlouvam se, prehlednul jsem to.
A co VY ostatni samo vyrobci?
jakou pouzivate hlavni trubku?
zajima me predevsim kruhova trubka, pripadne zkusenosti se samo-domo ohybanim.
jestli se to jiz resilo v jine diskuzi, budu vdecny i za odkazani patricnym smerem (k jine diskuzi :-) ). zatim se mi nepodarilo vse procist.
Já osobně mám leháč ze staré skládačky Eska, trubka je tam 40 x 1,5 ( http://jihrab.googlepages.com/home ). Ženě teď stavím LWB, základ je opět trubka ze skládačky - tedy 40 x 1,5. Ale na té délce už je trošku vidět, že pruží. Jinak na tom LWB jsem řešil, jak omezit "kormidlový" efekt hodně položených řídítek. Řídítka jsem tedy dal blíže k sedadlu a teď ještě bylo třeba vyřešit přenos "kroutícího momentu" z řídítek na přední vidlici. Klasické táhlo se mi moc nelíbí, je dost omezeno otáčení vidlice. Takže jsem vymyslel řetězový převod z řídítek na vidlici - a prozatím to funguje skvěle. Fotky přidám dodatečně, až se dokopu to vyfotit.
Hlavní trubka u mého kola je 50x1,5. Musí to být materiál určený k ohýbání - jsou na to nějaké normy, ale já je neznám. Jen jsem si nechal poradit u kámoše co mi to ohýbal. Trubka stála asi 4 stovky. Ohýbal mi to doma na své ohýbačce a úplně v pohodě. Jenže on se tím živí. Sám bych to neudělal ani omylem. Jestli chceš můžu Ti poslat nějaké fotky na mejl. Rajče mi nefunguje.
http://jurimir.rajce.idnes.cz/Kamarad_Zdenda...
Jestli chcete jezdit i mimo silnice a vážíte přes 100 kg tak nestavte takovýto model
http://1mech.rajce.idnes.cz/Lehokolo/
po cca 400 najetých km se to zlomilo při rychlejší jízdě po lesní cestě.Ale byl to můj první publikovatelný výtvor na kterém se dalo jezdit v běžném silničním provozu.
Zajímavý výtvor. Nejsem sice ležákista, ale přesto...kde se to zlomilo (v kterém místě rámu) ?
Neuvěřitelný stroj, po chvíli zírání jsem pochopil jak a z čeho je to sestavené. Lehokol s předního pohonem se mezi amatérskými staviteli moc nevidí. Rozhodně originální nápad. Hádám že se vyvrátila hlavová trubka dopředu, ty trubičky tam vypadají dost slabé.
Pokusím se odpovědět všem najednou:Rám povolil v úchytech zadního kola,spoj trubek a tý kovový placky na uchycení kola.zadní část je dámský kolo(ten typ co má po dýlce takový zdvojený tenký trubky) rám obrácený vzhůru nohama a odříznutá sedlovka navařena na původní šlapací střed zezhora jako podpěra sedačky.
přední část je kus dámskýho rámu otocená proti směru jízdy navařená napevnok hlavové trubce.Předni vidlice narovnaná ukrajina.
řetěz se kroutí při zatáčení celkem ochotněa s kladky nespadával.Přední náhon má tu výhodu je vidět na řazení,nevýhoda je že to v kopcích mimo asfalt zahrabe.
http://jarmic.rajce.idnes.cz/rajce/#album
Pár fotek ode mne.
Na cem mas priveseny ten prives? Nemas detail?
Chystam se vytvorit neco jako extrawheel.com, jen zavesene za nosic, nebo pod sedlo. A jako kloub bych vyuzil kardan z rizeni.
Právě ten kloub jsem použil.Dva jekly a rychloupínák pod sedlo.Nesmí tam být vakl nebo Tě to shodí z kola.
A jaky kardan jsi pouzil? Ja budu mit tyc rizeni. Premyslim, jak to nejlepe pripevnit k trubce z ramu kola. Nejspis vyvlozkovat. Nebo mas lepsi metodu? K cemu jsi to pripevnoval Ty?
Na nosič jsem přivařil jekl.Druhý slabší na ten kříž.Nesmíš vařit těsně u kloubu.Ten můj kloub je ze 126.Na Š120 je skoro stejný.Prostě nějaký malý.
Na zábradlí by šlo udělat objímku na sedlovku.
Predpokladam pouziti za Azubem. Bud zjistim, ze radsi nalozim nosic, nebo si ytreba casem i koupim ten original. Uvidim, co se podari.
http://jarmic.rajce.idnes.cz/rajce/#PA160003.JPG
To není Azub.
Takže pevnost připojení je rovná pevnosti nosiče. Zkoušel´s, kolik kilo lze na vozejku převážet? Jak moc to s tebou mává při brždění?
Dík, Pavka
http://jarmic.rajce.idnes.cz/Obrazky/
Jedním vrzem-naložit jde celkem slušně,tahat jde i za odpruženým kolem,necloumá kolem.Vezl jsem odhadem 40Kg.Tlačí podle toho kolik máš naloženo,ta brzdná dráha je opravdu delší.Cloumá jedině když máš vakl v uchycení.A za tou odpruženou vidlí jsou daleko horší vozíky co jsou uchycený bokem.Dvoukoláky.Navíc já mám uchycení za nosič.Teda za pevnou část.Není nijak moc vyztužen a drží.
Na tom prvním odkazu je odpružený kolo na 20" kolech.Mám takovej pracovní dvoukolák a něm jsem vezl cca100Kg.Uchycení na boku .Vzít díru jedním kolem (vozíku)tak mám velkou naději podívat se na zem.Tohle uchycení není dobrý.Ani na pevnou vidli.
jardo,prosím radu! zkusil sem zbastlit tvoji verzi "vlečňáčku" a naložil ho asi 20kg...je to dost problém ho udržet nad ~25km/h v klidu-nebo ho bočně rozhoupám při silovým šlapání i při nižší rachlosti-při tý dýlce to podélně dost pruží...myslíš, že bude problém v úhlu vidlice?když byla vodorovně a níž, tak se mi zdálo (při vodění rukou) mnohem míň stabilní-ale je možný,že při tomhle úhlu se hůř poddává vedení vodící tyčí...zkoušel jsi ty úhly, nebo si to dal napoprvé?
podla mna nie je problem v uhle samotnej vidlice, ale v uhle spojnice kardanu s osou kolesa. najstabilnejsie to bude ked bude kardan vo vyske stredu kolesa. cim vyssie, tym nestabilnejsie.
Podle zkušeností s osm let starými modely Azubu pod velkým nákladem bych to odhadl takhle: Zkus si představit, že ti zadní vidle malinko pruží ve zkrutu. Když takhle zapruží, vrch sedačky se pohne trochu do strany. Čím víc vzadu je náklad, tím větší ta výchylka bude. Když to aplikuješ na to co máš na fotce, tak vršek rámu pod sedlem sice pruží při třeba tom silovém šlapání do stran tak málo, že to skoro neregistruješ, ale když přidáš dlouhý jekl tak na jeho konci už bude výchylka slušná a náklad na vozíku se tak rozkmitává do stran docela hodně. Já bych zkusil mít kardan mnohem víc vpředu (dlouhý jekl na vozíku a krátký na kole), těžiště nákladu co nejníž a co nejblíž k zadnímu kolu kola a eliminovat pokud možno všechny pružnosti u kterých to nějak jde.
No to je parádní přehled staveb !! Jen malý dotaz - je lepší umístit zadní tlumič svisle, nebo vodorovně? Uvažuji použít na zadní vidlici upravený rám z horáka (viz obr. PB280002). Ale takhle se při šlapání " budu přetahovat " s tlumičem, nebo se mýlím?
Pokud ti tahová linie řetězu bude procházet kloubem otáčení zadní vidlice, přetahovat se nebudeš.
Vrátím se k dotazu ´mildakh´ - je lepší umístit tlumič svisle nebo vodorovně?
Nebo to je jen o stavební délce zadní vidle?
Díky, Pavel
A nestačí se trochu zamyslet, jak celá ta geometrie kyvné zadní vidle funguje?;-)
V podstatě jde o to, že rám se dělí na dvě části spojené čepem, které se mohou v ose čepu navzájem otáčet. Kdyby tam nebyl "tlumič" (přesněji soustava pružiny (ať už jakékoliv - vzduchové, kovové...) s tlumičem), tak se to bude otáčet prakticky neomezeně. Tlumič tomu brání a drží to +- ve stabilní poloze. Je úplně jedno, jestli je vodorovně nebo svisle, nezáleží ani na poloze vůči čepu (tedy jesli je před ním, nad ním, vedle atd.). Záleží jen a pouze na délce tlumiče a vzdálenosti jednotlivých čepů tlumiče od hlavního čepu (alespoň teoreticky, tedy bez přihlédnutí k nežádoucímu kroucení rámu atd.).
Takže jestli se bude přetahovat řetěz s tlumičem nezávisí vůbec na poloze tlumiče ale jen a pouze na vzájemné poloze hlavního čepu a řetězu.
Pokud šlapání nemá mít _vůbec_ vliv na houpání, musí tahová část řetězu za jakýchkoliv okolností (při všech zařazených převodech a při jakémkoliv propružení) procházet přesně osou čepu, čehož lze ovšem docílit jedině tak, že se tam násilím přidrží např. kladkou. Bez kladky se tomuto stavu dá vhodnou konfigurací alespoň přiblížit.
Tak nějak pocitově si myslím, že by bylo lepší nedávat do řetězové linky další vodící rolnu ( " sežere " část výkonu), ale nechat řetěz v přímé lince od převodníku k pastorku. Tudíž napasovat tlumič svisle. Až budu mít hotovou zadní vidlici (z rámu z horáka) tak uvidím, nakolik se mi prodlouží rozvor,když dám tlumiš svisle. Pokusím se ho tam nějak dostat, snad to půjde.
Ale když koukám na inovaci v konstrukci zadní vidlice u profíků (Azub), tak tam ta vodící rolna navíc asi tolik nevadí.
A jaky vidis rozdil ve svislem a vodorovnem tlumici? Je to vazne jen pootocene, funkce stejna. Jediny rozdil bude v tom, ze typ "MAX" umoznuje oproti typu "IBEX" mit zadni kolo blize ke stredu otaceni.
A samozrejme z delky paky pak take jine vlastnosti vidle jako takove. Houpat se to bude pri podobne konstrukci stejne.
Nechci rozviřovat dlouhé diskuze o poloze tlumiče, na to nejsem odborník na výpočty vzájemného působení sil. Ale myslím si, že pokud je tlumič svisle a řetězová linka zhruba kolmo na směr pohybu tlumiče, tak při šlapání nemůže docházet k houpavému efektu. Nebo aspoň ne tak výrazně, jako u tlumiče, který má pohyb v rovnoběžně s tahem řetězu. Toť vše.
Jde o polohu tri bodu:
- misto prvniho dotyku horni linky a pily
- misto posledniho dotyku horni linky retezu a kazety
- cepu zadni vidle.
Poloha tlumice muze ovlivnit vzdalenost plaste od cepu a tim i potrebnou silu pruzeni. Stejny tlumic bude mit ruzny "vykon" podle polohy, tedy bud jako kombinacky, nebo jako louskacek na orechy.
Louskacek ma vetsi paku, kdyz do nej nacpeme stejne velke kolo na doraz k cepu.
Nemáš pravdu, vůbec!!
Na poloze tlumiče nezáleží, viz můj příspěvek výše.
V tom co píše Murphy o poloze tlumiče, tedy jestli je na vidlici upevněn ve větší, nebo menší vzdálenosti od čepu vidlice, má jednoznačně pravdu. Fyzika zákl.školy o tom hovoří stejně.
to ano, ale ani trochu nezáleží na tom, jestli je vodorovně nebo svisle, záleží jen na vzdálenosti od čepu. Jestli se to při šlapání houpe nebo ne nezáleží na poloze tlumiče vůbec (tedy ani na té vzdálenosti).
Tim jsem myslel, ze kdyz zvolis IBEX-like umisteni, musis mit kolo dale od cepu, protoze je cep mezi, kdyzto MAX-like umozni mit kolo podstatne bliz. Umisteni svisle ve stylu kombinacek - tedy pred cepem by sice usetrilo vzdalenost, ale zatim jsem to nikde nevidel a nejak jsem tuto moznost nepredpokladal. Ale ano, v tom pripade by pak chovani i delka paky byly stejne, jako u MAXe (sika kleste? ;-))
Diky vzdalenosti (delce paky) se pak take lisi tuhost pruzeni, pripadne ruzne nastaveni jednotky.
Teď mluvíš o vlivu vzdálenosti čepu od osy kola, to je ale něco úplně jiného. Např. i u krátké vidlice typu nový azub max (tedy čep hned za pneumatikou) můžeš dát tlumič svisle vedle kola. Dokonce by ani nebyl problém dát čep tak, aby jeho osa procházela kolem (asi by byly dva čepy z každé strany kola). Opět: tlumič může být kdekoliv v jakékoliv poloze a výsledné vlastnosti budou vycházet pouze z vzdáleností jeho konců od osy čepu.
Takže abych to shrnul: Důležité jsou tyto hodnoty:
a) Vzdálenost čepu od osy kola
b) "délka" tlumiče (tedy jeho pracovní charakteristika nebo jak to nazvat)
c) vzdálenost jednoho konce tlumiče (na rámu) od osy čepu
d) vzdálenost druhého konce tlumiče (na vidlici) od osy čepu
e) vzdálenost tahové strany řetězu od osy čepu
f) délka řetězu (pro úplnost).
Pokud tyto hodnoty budou u dvou jakkoliv různých provedení stejné, budou stejné i vlastnosti. Jesli bude tlumič vodorovně nebo svisle nebo šikmo je úplně jedno. Hodnoty c) a d) lze vzájemně zaměnit.
Toto je samozřejmě jen teorie vycházející z geometrie a platí o za předpokladu jakéhosi "ideálního" provedení. V praxi vlastnostmi trochu zamíchá pružnost, hmotnost, vůle v čepech atd.
OK, mas pravdu. Vubec se nehadam. Dokonce jsem tvrdil totez.
Mne ale takove zbesilosti typu leftyna (tlumic na jedne strane) nejak nenapadly. 1 excentricky tlumic bude narocnejsi pri amaterske stavbe na pevnost cepu a cele vidle, 2 na shodne serizeni a budou vazit vice. Uvazoval jsem proste jen ty nejbeznejsi typy. A v tom pripade umisteni tlumice (symetricke) ovlivnuje tuto vzdalenost. ;-)
Nemáš tak úplně pravdu, naročnější na pevnost čepu to sice trochu je, ale váhově je na tom, dá se říct, až téměř o polovinu lépe.
http://holfi.pohoda.com/gallery/gal6...
Abych to shrnul.
Poloha tlumiče (ve smyslu naležato - nastojato) neovlivňuje houpání zadní stavby vlivem tahu řetězu - na houpání má vliv v zásadě pouze to, zda jde tahová strana řetězu osou otáčení zadní stavby či nikoliv.
Na druhou stranu - pokud je tlumič jakoby v tečně ke kružnici, kterou opisuje zadní stavba, (tady víceméně kolmo k zadní vildici), tak se dá zjednodušeně říci, že síla, která stlačuje tlumič je zhruba stejná jako váha, kterou jezdec zatěžuj zadní vidlici v místě uchycení čepu když sedí na leháči. Čím je ale tlumič více naležato, tím se zvyšuje síla, která na něj působí při stejné váze jezdce jako výše (viz tzv. rovnoběžník sil, učební látka mechaniky). Tudíž při stejné váze jezdce pokud dám tlumič více vodorovně, tak musí být "tužší". Na druhou stranu bude asi tlumič položený vodorovně citlivější a posbírá i menší nerovnosti terénu.
K te druhe casti - uvazujes tlumic stale tecne ke kruznici opsane cepu? Nejak mi to nekoresponduje. Ja si predstavoval tuhle situaci:
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#Tlumic.JPG
A v tu chvili mi prijdou vsechny tri moznosti stejne - tedy az na pevnost cepu a tuhost samotneho materialu. Na kyvku stale pusobi stejna sila a pusobeni na tlumic je pouze v jinych mistech konstrukce, ale stejnou silou a pod stejnym uhlem. V pripade, ze budou stejne dlouha ramena, bude se IMHO tlumic chovat stale stejne.
Ano, úhel mezi "nejbližší" tečnou a tlumičem je důležitý (nejen na sílu pružiny ale hlavně na celkovou charakteristiku pružení) a je dán poměrem vzdáleností konců tlumiče od hlavního čepu, tedy to není nijak v rozporu s tím, co jsem psal výše, naopak.
Ale jestli je tlumič vodorovně, svisle nebo něco mezi tím je úplně jedno, kružnice je kolem dokola a je jedno jestli uvažuji tečnu která je svisle, vodorovně nahoře nebo dole. Pořád se jedná jen o otáčení. Viz pěkný obrázek Murphyho výše.
Tak mi to asi seplo. ;-) Jihra zvodorovnuje tlumic zmenou vzdalenosti uchyceni od cepu. Takze jeden o koze, druhy o voze. ;-)
Přesně. Já jsem psal o tom, že když bude tlumič "na tečně" kružnice kolem čepu (a je jedno, jestli bude vodorovně nebo svisle - ale pořád na tečně), tak v podstatě platí, že váha jezdce = síla působící v ose tlumiče. Ale pokud se podélná osa tlumiče odchýlí od tečny, tak čím větší bude odchylka od tečny, tím větší bude síla působící v ose tlumiče - a to při stále stejné váze jezdce. A to asi bude mít vliv i na charakteristiku práce tlumiče. V krajním případě (při velké odchylce od tečny) se může stát, že pružina tlumiče už prostě váhu jezdce "neutáhne" a tlumič půjde na doraz.
Nebo použitím převodovek, jak v převodníku, tak v náboji, použitím pouze jednoho převodníku a jednoho pastorku, ale to už je v jiné cenové relaci.:-))
Ano, to jistě. Právě možnost použití zadního náboje Rohloff je hlavním důvodem, že jsem se rozhodl pro homebuilder. Jak jsem již zmínil v úvodu po letním testování lehokola jsem byl v podstatě rozhodnut koupit Apuse. Ten je v cenové relaci, která je pro mne únosná. Je jen otázkou, jak se mi ta stavba povede. Proto jsem se zapojil do této diskuze a zkušenosti jiných stavitelů, kteří jsou ochotni se o ně podělit, jsou a budou pro mne přínosné.
Děkuji za ně.
Pokud šlapání nemá mít _vůbec_ vliv na houpání, musí tahová část řetězu za jakýchkoliv okolností (při všech zařazených převodech a při jakémkoliv propružení) procházet přesně osou čepu, ...
Pri jakemkoliv propruzeni. Tomu sice nemenne prumery ozubenych kolecek na obou koncich pomuzou, ale vzhledem k tomu, ze se radi jednou stranou nahoru a druhou pritom dolu a rozdil rozsahu je cca v respektivni vzdalenosti k cepu kyvky, nebral bych to jako zasadni. Vyraznejsi zmenu polohy retezu a cepu zpusobi pruzeni samotne.
Tak. Vzduchový tlumič se dá sice dofouknout podle zatížení, aby řetěz při jízdě po rovině procházel čepem, jakmile se ale jede do kopce, zatížení zadního kola se zvýší a už to procházet nebude. Lze ale asi najít nějakou optimální polohu. Moje zkušenost pochází z Azubu Max 2004, který má vysoké těžiště a krátký rozvor, navíc mám vzadu zdvih přes 12 cm (tedy z tohoto pohledu kombinace nejhorších variant). Delší nižší kolo s malým zdvihem to bude mít jistě daleko lepší. Jde o to, jestli to malé houpání je horší nebo lepší než třeba jinak zbytečná kladka.
Jo, máš pravdu ideální řešení neexistuje,(za předpokladu, že chci odpruženou zadní vidlici a řazení převodů), jde o to se ideálu alespoň maximálně přiblížit. Já osobně si myslím, že vcelku zbytečné tohle řešit. Buď chci mít pohodlí se vším všudy a tím pádem budu počítat se ztrátami, nebo si pořídím pevný rám a budu se honit za výkonem. Já raději pohodlí.:-))
Tak jsem se taky konečně dokopal udělat si rajče a dát tam pár fotek mých výtvorů - http://ingot.rajce.idnes.cz/Lehokola/
Další jsou zatím na výkresech, ale na příští sraz určitě bude aspoň jedno nové.
Tak jsi mě nahlodal, že jsem se do toho dal taky.
Tady je jedna část
http://highlander-cb.rajce.idnes.cz/Stavba_leha_3/
A tady druhá
http://highlander-cb.rajce.idnes.cz/Stavba...
No a čtvrtý kousek momentálně ve stavbě...
Můžu se zeptat, zda Tvoje stavba LEHO 2 měla nějaké podstatné funkční nedostatky ? Tohle je v podstatě moje představa. Třeba bych se jich vyvaroval. Mám na mysli především tuhost zadní vidlice, případně kroucení rámu v záběru. na rozdíl od tvojí stavby chci použít V-brzdy místo kotoučovek.
Dík
ještě maličkost - sedadlo na LEHO 2 jsi někde koupil, nebo je to taky Tvoje konstrukce?
Tak sedlo je vlastní výtvor, aspoň vidíš, kde vzal Azub inspiraci na Eco :-)).Dvojka měla v podstatě dvě nevýhody. Malý úhel sklonu trubky přesmykače a poddimenzovaný úchyt stojánku. Jinak to celkem šlo.Jo a to sedlo mělo krátkou tu sedací část (nebo mám velkou pr...)
Díky za odpověď. Ještě bych řekl, že se při určité kombinaci převodů opírá vodící trubka řetězu o zadní vidlici v místě čepu. Ale to asi jen v nezatíženém stavu. Už asi chápu, proč jsi na dalším modelu tu zadní vidlici přepracoval. Budu na to muset dát pozor při nastavování řetězové linky. To Tvoje LEHO3 je moc pěkná stavba !!
Díky za pochvalu...tu věc s trubkou řetězu jsem nikdy neřešil a řešit nebudu, takže ani nevím jestli je to opravdu tak jak píšeš.Jinou vidlici jsem udělal prostě proto, že se mi ta stará přestala líbit.
uz delsi dobu premyslim, proc maji vsichni nosic na hlavnim ramu a ne klasicky na ose zadniho kola.
Napr. u tebe by tam bylo mista az dost. vzdyt to dela zbytecne vysoko teziste. jedine co me napada, ze by to mohlo extreme namahat cep kyvky v pripade rozkmitani. tusite-li nekdo rad se poucim.
pokud je odpružení, tak nosič jedině na odpruženou část. Neodpružená část kola musí být co nejlehčí, aby pružení co nejlépe fungovalo. Zde je opravdu důležitý každý hektogram. Navíc jízda na zatíženém odpruženém kole je znatelně pohodlnější než na nezatíženém (i auto méně drncá než kolo, přestože má často mnohem horší odpružení a tlumení, a to jen proto, že odpružená hmota má velkou setrvačnost).
Krom charakteristiky pružení co zmínil Pavel je tu ještě to kmitání. Při nejlepší snaze o dobrý návrh a provedení vidlice vždy budou nějaké vůle a nějaká pružnost, jakmile naložíš na nosič víc nákladu, bude to dost možná i neřiditelné. Třeba starší Max s přímou vidlicí a jednostopým vozíkem za ní o hmotnosti kolem patnácti kilo nebyl skoro vůbec schopný normální jízdy, 25km/h jen za maximálního soustředění. A to ten vozík dává náklad mnohem blíž k zemi.
diky, tim je jasne dano.
Jeste si dovolim dotaz na homebuildery. JAKY
CEP KEJVACKY kdo pouzivate? mam k dispozici soustruh a nekolik ramu k rozrezani.
Staci jen kluzne ulozeni ve futru? (radeji med nebo silon?) Klouzat vidli po cepu, nebo cep v ramu?
Nebo radeji na lozisko? predpokladam pouziti kola vice v terenu nez na silnici.Kejvacka bude ala Apus.
Vitana je i informace jak to urcite nedelat :-) nerad chodim ve stopach Jary Cimrmana.
jestli se to jiz v minulosti tady nekde probiralo budu vdecny za nasmerovani. zbezne jsem prohlidnul pres polovinu diskuzi a nic obsahlejsiho nenasel.
Jelikož já nemám soustruh, tak mám v plánu (až se někdy dostanu k výrobě fullu) použít jako čep zadní stavby hlavové složení. Vykuchám to ze starého rámu a přivařím na leháč.
http://www.bobmccutcheon.com/bobsbents/index.php
http://www.nakole.cz/diskuse/7057-odperovana...
Chtěl bych se poptat na jednu věc a to je povrchová úprava. Asi bych z toho nedělal vědu a stříknul bych to autolakem ve spreji. Samozřejmě by bylo nějaké to obroušení a odmaštění a potom základovka. Jaké s tím máte zkušenosti? Jak je autolak odolný? A jak sundat starý lak z částí pocházejících ze starého kola? Horkovzdušnou pistolí to asi moc nepůjde...
Povrchovou úpravu mi dělali v nějaké firmě a stříkli mi to Komaxitem. Vypadá to velmi dobře a výdrž je delší než ten autolak. Mě to udělali přes kámoše za flašku slivovice. Jinak starý lak sundáš odstraňovačem nátěrů a ocelovým kartáčkem. Pak odmastit.
Já stříkám autolakem a celkem to drží. Má to výhodu, že si nastříkám barevné kombinace jaké chci.
Lakovna vyjde asi trošku levněji, ale moc si tam nemůžeš vybírat.
Komaxit je super a velmi odolný - ale pozor, dělá větší vrstvu než lak a s tím se musí počítat - třeba při zasunutí nějakých trubek do sebe, při použití různých objímek atd. Pokud se ti přestane časem líbit barva, tak ten Komaxit dostaneš dolů jedině otryskáním.
Co se týká úpravy rámu před stříkáním, tak já jsem si koupil tuším na Aukru za pár kaček drátěné kotouče se stopkou do vrtačky (byly v té krabičce tuším 4, různé tvary) a s tím jde stará barva a rez dolů jak po másle. Dostanu se s tím skoro všude.
Tak jsem se táké nechal vyprovokovat a dávám pár fotek pro inspiraci.
http://fotoalba.centrum.cz/photos.php?aid...
Ale pozor oč jednodušší je to na stavbu o to složitější je natom jezdit. A ještě jedna poznámka, sezení je opravdu skoro až na zemi a při silnějším provozu z toho stále mám smíšené pocity.
To se mi líbí!! Jak rychle se na tom dá naučit jezdit? Je to jak na Flevu? Já jen že na tom jsem neujel ani metr..
Na letošním srazu jsem měl možnost si zkusit Flevo-racer které tam bylo, rozjel jsem ho,ale jistota žádná. Byl v tom zásadní rozdíl, u Pythona se posadím opřu ruce o zem a pak pohodlně položím obě chodidla na pedádly a rozjedu se. U fleva se sedí podstatně výš a ruce nepomohou. Zkrátka na flevo se člověk posadí položí jednu nohu na pedál, chytí řidítka a rozjezd. S koly těchto typů je potřebné delší chvíly srůstat a na to je potřebný větší rovný prostor, aby ze začátku mohl člověk jet kam kole chce, a ten v kempu nebyl. S Pythonem jsem začínal asi takhle. Po asi třech hodinových pokusech dostat kolo do pohybu, zlomené sedačce a několika odřeninách jsem vyrobil pomocná kolečka jako na dětské kolo namontoval je na rám pod sedačkou. To mi umožnilo kolo rozjet a začít trénovat. Trvalo asi tak pět hodin jízdy po večerech na zavřeném a prázdném parkovišti u obchoďáku, než jsem našel odvahu je zase odmontovat. Pak se to poddalo již celkem rychle. Do dneška mám najeto asi tak 300 km a to je stále málo, abych mohl řicí , že už mě nic nepřekvapí.
Ten nízký posez je do silničního provozu dost nevýhoda, také mi chybí možnost vidět přes střechy aut vrchem a výjezd z vedlejší na hlavní, pokud podél okraje parkují auta, je dost ruská ruleta. Už jsem jednou málem narazil a to doslova (moje chyba, zapomněl jsem na čem sedím). Pan Hlaváč, co mi svařoval rám si kdysi postavil velice nízké LWB ale nejezdí na něm, protože se s tím mezi auty necítí dobře.
A jak vyjíždíš z vedlejší s autem? Tam taky nevidíš přes střechy zaparkovaných aut, to taky hraješ ruletu? Podle mých zkušeností stačí vidět přes spodní okraj okýnek auž se s tím kolem dá jezdit stejně dobře jako s autem. O co víc sedíš vpravo o to kratší máš čumák, takže to není problém. Blbé jsou v tomhle jen lowracery kde autům nevidíš ani na kapotu, to už je fakt protivné.
Jo, s autem se vyjíždí stejně blbě, protože vidím stejné kulové. S autem jezdím dost málo a po městě vyloženě nerad.
Jinak zkrz okýnka vidím, oči mám zhruba stejně vysoko jako řidiči menších osobních aut. Proto mám proti originál Oceláči sedačku asi o 5-7cm výš. V městském provozu se s tím dá obstát celkem dobře, teď na tom jezdím do práce.
a to je právě problém tohoto typu kola, oči mám tak na úrovni spodní hrany okének menších typů aut, a tak přehled v městském provozu je opravdu problém. Hlavně to, že nejsem vidět přilba i když je červená a praporek moc nepomohou.
Co ostatní stavitelé jako Jirka a Petr Hebedovi, Nink, Evina a další ?? To se nepochlubíte ?? Vím, že jsou vaše stavby známé, ale můžeme to mít zde pohromadě.
nieco z vlasnej kuchyne:))
http://pollok.webovastranka.sk
To modré se mi líbí, vzpřímenější posed, šlapací střed níže. Jezdí se ti na něm líp než na tom červeném? Myslím po asfaltu. :-)
praveze uz som si zvikol na tom cervenom(vzor bol azub apus),ma takmer totozne miery..no a ten modry som vyrobil pre brachu, tak je to na jeho vysku(180)..ale jasne je to pohodlnejsie no nie pre mna, bo som mensii(171)..preto teraz robim na novom podobnom bajku kde ale pedale budu nad vidlicou..bude to tiez 2x20"..nieco ako spirit alebo optima hopper..dufam ze to dokoncim tak za mesiac-dva..
Kdybych šel do leha (mám lehotříkolku), tak by to byl Azub Mini, obě 20" kola se mi více líbí a na asfalt jsou dostačující. Jinak přeju mnoho úspěchů ve stavení, já bych na to neměl nervy. :-)
Ahoj! Moc pěkné. Už jsem to obdivoval na pokrytí. Dojedeš s tím na sraz do Brodu?
no dufam tiez ze pojdem na zraz..mozna pojdem na tom cervenom alebo na nejakom co prave robim:)
takze doplnam o zatial surove zelezo :)
http://pollok.webovastranka.sk/image/2670/14951...
a dalsi posun v pred :)
k dokonceniu uz chybaju iba nejake drobne detajli(nieco dovarit ci obrusit, sedlo, a na zaver lak a drbotina ako su svetla a tpd.)..inak to uz normalne jazdi a je to na moje prekvapenie dost stabilne a ovladatelne,,vahu odhadujem na cca 15kg..
http://pollok.webovastranka.sk/image/2670_Základné/15037_DSC00423.JPG
... a je to konecne hotove az po posleny sroubik..vyroba trvala asi 2 mesiace..cenu odhadujem len za material, priblizne na 140-170ecok..
http://pollok.webovastranka.sk/image/2670_Základné/15046_DSCF4990a.jpg
Nádherná práce.Jseš borec.Rád bych Tě viděl na nějakém setkání. Hodně štastných kilometrů.
dikes;)
..vsimol som si ze je tu v mode rajce ,tak som si tam aj ja nazadzal nejake fotosi novsie i starsie..na sto-pro budem pridavat dalsie chutovky co sa mi podarilo uklochnit v garazovej kuchyni..momentale sa vari trikolka:))
http://pollok.rajce.idnes.cz/bike-projekt/
pozeram ze sa sem daju vlozit obrazky..tak to otestujem...
..super..ze to tu uz nebolo skvor:))
A dalsia trojkolka hotova :)) (celkovo piaty bajk).. ak budu prajne okolnosti, tak bi som sa s nou alebo z predoslou bielou ukazal na lehozraze v UB ..
Dobrá práce, jak modrá tak bílá. Příště zkus tříkolku z nepřímým řízením, vývoj musí jít vpřed. ;-)
vyvoj je uz isty..aj nepriame riadenie bude..neskorsie bych poriesil z odpruzenim(zadnu vydlicu abo mozna celoodp.)..ale zatim mam od brachu objednavku na taky ako je tagun od hase... takze bude, vsetko raz bude:))
Odpružená zadní vidle je asi maximum, celoodpružené tříkolky jsou silně nestabilní při rychlé jízdě ve více po sobě jdoucích protisměrných zatáčkách. No a to je zrovna situace která je na našich rozbitých silnicích častá. Kličkování mezi dírama by celoodpruženou tříkolku poslalo na boudu. Jsou sice videa jak řádí na Rakouském MadMaxu na sjezdové dráze, je to efektní ale taky hodně zkreslující. Zatáčky sou silně klopené což dovoluje tu efektní rychlou jízdu. Nedávno jsem si psal z jedním Azubákem a právě testují zadní odpružení, o předním ani neuvažují. Takže držím palce a ať se daří.
hmm:( ..to je skoda..chcem sa ispirovat optima rhinom..nemuselo bi to v predu uplne pruzit ale iba ako dotlmit narazi pri prechode prave tych jam;) ..ale popravde sa toho nevzdam a nenecham sa odradit :P co si sam neskusim to inak nezistim :)
Já tě neodrazuji, třeba příjdeš na nějaký zlepšovák který přední odpružení udělá použitelným i při rychlejší jízdě a pak si to můžeš dát patentovat a budeme to všichni chtít. U nás sou některé díry takové, že 20" kolo je schované až po nápravu, proto sem nechtěl na svojí tříkolce kotoučové brzdy.
viem ze je to doslova nutne na tie nase cesty derave..ziadny horsky, a ani terene auto bi sa na nich nemuselo hambit :)) ..je to moj sen aby som cez jamu mohol doslova preletel a nie silno pribrzdovat ci kluckovat ako v nejakej relly:)) ..inak, sa ta odpruzene optima nejak z netu vytratila..ktovie, asi vedeli preco;/
http://www.tim.be/prg/pag_tekst.aspx?c=optima...
Ahoj lidi. Když jsem loni na Pradědu viděl jednu trojkolku, tak jsem se zamiloval. Po zralé úvaze, že trojkolku nikam neuskladním, jsem se rozhodl, že to bude mít jen 2 kola. Chtěl bych si to ubastlit sám. Už 2 měsíce sháním podklady a rozhodl jsem se pro přední pohon. Tak mám možnost pythona, flevo nebo airbike. No, nejvíc se mi líbí ten airbike. Nevíte, jestli má na rízení taky tu gumu jako flevo, aby to při stání nepadalo? Chtěl bych to mít do léta v provozu, tak jelikož jsem z Rýmařova, což je kousek od Pradědu, tak bychom se tam mohli koncem června potkat.
http://www.python-lowracer.de/geometry.html obrázky úplně dole. V reálu jsem to nikdy neviděl. Vypadá to na MBB design jak zo mají některé Zockry a nedávno stavěl třeba Peter ze Slovinska. V podstatě to znamená obtížné řízení, ohyb kolen do stran (osa řízení není v kyčlích jak na flevu, ale daleko víc vpředu) a vůbec všechny neduhy co může FWD mít. Jediná výhoda je krátký řetěz bez kladek.
A co python jako tříkolka typu pulec? Dá se to vůbec nějak rozumně ovládat? Nemáš zkušenosti?
eee?? jakože pohon diferákem na obě kola nebo jak to vlastně myslíš?
Co tahle:
http://www.youtube.com/watch?v=_Dv3gxut3Oc&...
Dobrý, ale kam dám brašny :))
myslíš něco takovýho jako měl na sraze tuším v Blansku, Uwe? Takový to modrý s tou krabicí vzadu? Zkoušeli jsme to a někdo jel a někdo ne. Já na tom fakt jet nedokázal a to mi lehokola nevzdorujou. Dokážu je tv podstatě na všem...
Kdyby byl pohon na zadek, rad bych videl toho, kdo by na tom jel slalom. Odhaduji, ze narocnost bude na urovni jizdy na lehojednokolce. 8-)
CHCI LEHOJEDNOKOLKU!
na normální je to nepohodlný.
Chvili mi to trvalo, nez jsem to nasel:
http://www.youtube.com/watch?v=nnhTCOfDzqY
No ještě máš možnost pohon přes kladku jako je třeba tady http://pokryti.wz.cz/foto/44.jpg (případně ještě s kladkou i na návratové straně). Já osobně bych (i po jistých zkušenostech) volil systém flevo. Co konkrétně se ti na něm nelíbí oproti tomu "airbiku"? S tím teda zkušenosti nemám žádné, ale připadá mi, že tam bude trochu omezený rejd a/nebo se budou nohy nepříjemně vykrucovat do strany. Nebo je to jen mylný dojem? Nebo budeš stavět lowracer, se kterým budeš jezdit jenom rovně (takže tě ty případné nevýhody nezajímají) a na flevo by to bylo moc nízké?
Proti flevu nemám nic. To s tím posunutým řízením dopředu u airbiku jsem nevěděl. Chtěl jsem udělat osu řízení pod sedákem jako na tom pyhtonu. Jen se mi ten celkový tvar líbil více než flevo. No, uvidím, ještě pouvažuju, jestli neudělám zadní pohon. Stále jsem ve stádiu promýšlení a hledání optimálního řešení. Ale o lehokole jsem přesvědčenej stoprocentně.
Ještě mě tak napadlo, možná je to blbost, co kdyby byla sedačka připevněná napevno vpředu, a otáčel se zadek? S kloubem pod sedadlem? 8-)
To už se tu řešilo víckrát. Nebude to o moc řiditelnější, než ta lehojednokolka:-).
No, nevím. Teď jsem si na papír namaloval něco jako flevo, akorát s tím zadním řiditelným kolem a při určitém sklonu kloubu by to nemuselo být špatné. Jelikož jsem modelařil, tak si udělám ze dřeva model 1:10 a uvidím, jak se bude chovat. ps: hned mě nekamenujte, já jsem tvrdohlavec, co raději něco vyzkouší a třeba si nabije hubu, než abych o tom jen slyšel, že to nejde a pak litoval, kdyby to náhodou šlo. 8-)
zkus to....
ale když se na tím zamyslím a vezmu zkušenosti z řízení přední nápravou, auto kolo atd. a zkušenosti s řízením zadní nápravou, vysokozdvyžný vozík apod. Tak mi z toho vychází pro to řízení v zadu, že sice super obratnost, ale nestabilita při jen trochu vyšších rychlostech. Bál bych se na tom jezdit jinde než po dvorku. Ale jestli to postavíš, tak bych to strašně rád viděl...
No podle mě, když nakloníš osu otáčení dozadu, místo dopředu, tak se to bude snažit narovnat už samou váhou cyklisty a když ta osa bude před zadním kolem, tak si myslím, že čím rychleji pojedeš, tím více budeš muset zabrat, abys zatočil. Ale je to jen teorie, uvidím, jaká bude praxe.
Klidně to zkus, ale uvaž ještě jednu věc:
To co stabilizuje klasické kolo s přední řízenou vidlicí je setrvačnost jezdce. Jakmile vidlici zatočíš, pozitivní závlek způsobí, že vektory valivého odporu působícího dozadu na dotek pláště se silnicí a setrvačnosti soustavy působící v těžišti dopředu se začnou stranově rozcházet a vytvoří tím pádem moment síly snažící se narovnat řídítka zpět do směru.
Pokud budeš mít řízené zadní kolo a osa řízení protíná zem před ním, tak obecně bez ohledu na sklon jakékoliv vybočení z přímého směru vytvoří odstředivou sílu snažící se vybočit ještě víc. Ve velmi malých rychlostech to může jít překonat tím váhovým stabilizačním efektem, jako to má Python. Jo a jeho velikost závisí jen na velikosti úhlu hlavy od kolmice, ne na jeho orientaci.
Aha, tak se setrvačností jezdce jsem nepočítal. Když si to tak představuju, tak jsem dost navážkách. No, asi místo modelu 1:10 udělám dřevěný rám, 2 staré kola, místo pohonu jen 2 stupačky a zkusím s tím sjet z mírného kopce. ps: kdybych se tu dlouho neozval, tak ležím ve špitále s nohou v sádře. 8-)
Viděl jsem nějaká videa lehokol s řízeným zadním kolem a všechna jezdila dost neklidně, působilo to na mne dojmem, že jezdec dá kolu impuls k uvedení do zatáčky a vzápětí už musí dát dost kontra aby si kolo tu zatáčku samo neutáhlo.
Třeba tady:
http://www.youtube.com/watch?v=VbqnSTa-gQY&...
no, taky jsem zíral. Ale jedno video se mi líbilo. Jel tam s tím dost rychle a zdálo se mi, že dost v poho.
http://www.youtube.com/watch?v=9ijzld_X0eg&...
Nevím, jestli jsem tě pochopil úplně přesně, možná o tom taky mluvíš...
co by podle tebe dělalo kolo, které by mělo stejnou geometrii jako flevo (tedy samo o sobě by to mělo fungovat, řízené pření kolo s pozitivním závlekem), ale sedačka by byla součástí té "přední vidlice" a řízení by se uskuteňovalo rukama řidítky, která by byla spojena se zadní částí kola (nejspíš mechanicky reverzně, tedy aby se točila obráceně, než ta zadní část, aby to bylo intuitivní).
Hlavní rozdíl oproti flevu by byl ten, že drtivá většina zátěže (sedačka s pilotem) by byla napevno spojena s přední vidlicí.
No jak tak o tom přemýšlím, bylo by to asi značně hmotnostně destabilizované a po nasednutí by zadní kolo mělo tendenci se složit do strany, asi ani nějaká guma jak na flevu by nepomohla. Nebo o tom přemýšlím špatně?
No kdyby to opravdu mělo geometrii fleva, tak ten wheelflop, kvůli kterému má flevo silentblok, by už asi byl nesnesitelný. Přemýšlím co by se stalo, kdybys tu osu sklonil jinak. Pokud by byla svisle, problém by byla ta odstředivá síla co to bude chtít vybočit při každém sebemenším pohybu do strany. Ale co by to dělalo při sklonu osy dopředu, to se mi nějak nedaří odhadnout.
wheelflop: no určitě by to šlo udělat tak, že těžiště "přední vidle" by bylo až za/pod osou "hlavového" čepu, takže se svisle postaveným zadním kolem (třeba kdyby to byla nenaklápěcí delta tříkolka) by to mohlo stát celkem stabilně. Problém by byl asi s tím, že jednostopé zadní kolo by nemělo být čím drženo v té svislé poloze. S tímto si právě ale nejsu moc jistej, možná za jízdy by to fungovalo..?
(Teď se moc nezabývám tím, že umístit těžiště předku pod (i když stačilo by pár cm) osu čepu by mohlo vést na poněkud divoký rám (určitě by se ale dal takto udělat, prostě dát sedačku co nejvíc dozadu a dolů), jde mi o geometrii.)
Pro běžné ježdění je přední náhon slepá ulička.Už jsem v ní byl.Na první pohled je to sice jednodušší konstrukce.Ale jízdní vlastnosti ,ovladatelnost bývá horší, a taky trvanlivost některých dílů předního pohonu je nižší pokud je děláš "na koleně".
Protahni řetěz dozadu a použij normální řízení.Budeš dřív a víc jezdit, než léčit nedostatky kola a foukat bolístky z pádů.
Jednoduchá konstrukce s náhonem na předek:
www.zoxbikes.com
Zajímavé, že znáš Zox, což je jedna z nejdéle existujících značek lehokol, ale přesto to prohlašuješ za slepou uličku.
S náhonem na zadek se ti může podařit ušetřit kladku, ale jinak to kolo bude prakticky zcela stejně náročné vyrobit. A snaha nemít kladku bude stát hodně omezení na polohu sedla.
Přední náhon je rozhodně méně blbuvzdorný z hlediska návrhu. Pokud stavíš kolo poprvé a nenecháš si poradit a nenastuduješ, je to ve stádiu návrhu náchylnější k chybě, která pak může právě kompromitovat užitné vlastnosti. Na druhou stranu správně navržený FWD jezdí stejně výborně a spolehlivě jako RWD a na výrobu může být dokonce i jednodušší, pokud například chceš odpružit zadek a nezavazí ti na něm pohon.
Zox je typově je určitě lepší řešení pro začátečníka než flevo. na zox většina sedne a jede.geometrie a ovládání jsou skoro shodné s běžným kolem.O flevu se to říct nedá.
Nevim jak dlouho ti vydržela první podomácku dělaná kladka předního náhonu ale
řetěz cca 2,5x delší na zadní kolo ušetří konstrukterovi-začátečníkovi spoustu času,námahy a zklamání.
Začátečník nemá šanci poznat rozdíly v jízdních vlastnostech Zoxu od podobně konfigurovaného RWD kola. O flevu všichni ví co je zač a že to každý nedá, tam to ale nesouvisí s náhonem na předek, ale se zalamováním rámu a řízením nohama. Kdybys udělal nohama řízené kolo s náhonem na zadní, bylo by to stejně těžké.
Kladka vybroušená pomocí vrtačky z minikoloběžkového 100mm kolečka vydržela na Oceláči se zadním náhonem 5000km a rupla (způsobem co nechal kolo pojízdné, jen v tom lupalo). Na tom předním je větší ohyb a asi by vydržela kratší dobu, i tak by stačila minimálně na první pokus, třeba 2000km. Na druhou stranu kladka vysoustružená z kusu silonu na dvou bruslařských ložiscích nejeví na Oceláči sebemenší opotřebení ani po 5000km a někteří takovou mají na FWD a vydrží věky.
Problém začátečníka s FWD kolem není v materiálu nebo výrobě kladky. Problém je kam přesně ji dát, jak udělat osu, jakou geometrii vidle atd. Když jednou víš, jakou potřebuješ, už ji nějak vyrobíš/seženeš. Nebo víš, co je k dispozici, tak podle toho navrhneš to kolo. Obtížná část je nezmrvit tu geometrii.
nesouhlasím. mám zkušenost s brněnským tandemem s pohonem na obě kola a se svým novým shokem typu flevo. Ani u jednoho z nich nevnímám v pohonu na předek jakýkoliv problém. Jediná nevýhoda je ta, že na nesoudržném povrchu přední kolo hrabe, jinak bych přední náhon vůbec nepoznal. Asi hodně záleží na tom, jak je to uděláno.
Asi takhle pythona jsem postavil a jezdím na něm, flevo jsem měl možnost vyzkoušet. Pokud si myslíš, že máš v sobě dostatek zarputilosti a vytrvalosti naučit se na jednom z těchto typů jezdit, pak neváhej a zkus jednoho znich postavit. Obě konstrukce jsou elegantní a nechají se postavit bez nutnosti někde něco složitě obrábět. Při volbě které z těchto dvou je potřeba vzít v úvahu kde a jak chceš na kole jezdit. Python je podle mého názoru jednodušší na stavbu, ale sedíš nízko a při jízdě ve městě ve větším provozu je to velká nevýhoda ( už se to tu diskutovalo o kousek výš)Python také není vhodný podle mého názoru někam do terénu nejhůř tak dobrá polní cesta . Flevo je vyšší máš lepší přehled , ale zase padáš z větší výšky. ;-)
O předním náhonu a slepé uličce jsem psal v souvislosti s vhodností na "běžné ježdění".
to je pro mě asfalt, polní a lesní cesty, a protože jsme v Česku, tak i dost častý kopce,občas mokro a blátivo.Náhon na předek v kopci zahrabe, proklouzne a ... ležíš vedle kola.
párkrát jsem to zažil na výtvoru co jsem zveřejnil v této diskusi.
Tak jsem si to vyhledal, protože jsem mezitím zapomněl, o jaký stroj šlo. Z fotky to není moc poznat, ale svislá tahová linka řetězu vypadá, že by mohla jít narvat dál dopředu, ale můžu se mýlit, když jsem to neviděl, a nemuselo by to zásadněji ovlivnit jízdní vlastnosti. Co mě ale připadá jako hlavní důvod proč z toho při zahrabání spadneš, je výška sedla nad zemí. Kluzké podmínky vyžadují, abys při začátku pádu dokázal dát nohu na zem pořádně, jistě a rychle. Pokud při zastavení jen sotva šátráš špičkama po zemi, tak při náhlém ustřelení kola to nemáš moc šancí ustát. A čím víc je to čumákem do kopce, tím je ten problém horší.
Tohle je právě jedno z designových omezení FWD kol co třeba začátečník neví, dokud nezkusí. FWD se špatně kombinuje s určitými typy řídítek (minimalistické typy s jen několikacentimetrovou pákou vůči ose hlavového složení), s vysokým sezením (chceš li jezdit i v náročnějších podmínkách), s rámem udělaným z extra širokých trubke (kladka může zavazet kolenu nohy když je moc bokem), s velmi malým předním kolem (pokud chceš zachovat možnost zatočit na extrémní rejd a neubližovat řetězu) a podobně. FWD je zkrátka náročnější na návrh kola, ale kvůli tomu to není slepá ulička.
Narychlo jsem spíchnul mládežnickou tříkolku.
http://lehosraz.rajce.idnes.cz/3kolka/
To připojení za motorovou je přesně to, čemu říkám "genius improvizace." Jen možná stálo za úvahu, sehnat samostatné páčky a dát je přímo na řidídka, aby se v okamžiku řazení nemusela jednou rukou pouštět. Jinak Ti závidím možnost svařování, protože je vidět, jak má ulehčenou práci ten, kdo má dost dílů ze zrušených kol a může si to sám posvařovat.
Ventus Mk.I ve finální podobě. Už to není rezavá prašivka, už vypadá celkem k světu, vzadu má V-brzdu a tudíž opravdu brzdí, dokonce i přesmykač funguje. Původní trubka pro přesmykač byla samozřejme přivařená pod špatným úhlem a tak jsem zámečníkovi co mi rám vyráběl zadal aby to přivařil pod správným úhlem, dokonce jsem mu dodal i šablonu a ten dobrý muž to přivařil sice pod správným úhlem ale excentricky posunuté dopředu. Přesmykač Alivio to nepobral a tak jsem koupil nějakou noname plechovou hrůzu a trochu jsem ji ručně dotvaroval. A ono to funguje! Zkoušel jsem co se dá na kašpárka vyjet a zdolal jsem asi 16-18% stojku, limitem nebylo jestli to utáhnu ale jestli to udýchám, nehledě na to, že jsem měl co dělat abych svoje vrávorání udržel v mezích úzké asfaltky :-)
Tak jsem měl na svém ECU oddělané mističky hlavy řízení (těžko říct jestli opotřebení nebo blbě nasazené, když je to tak složitě dělané), azubáci kontaktovaní panem Rohovským okamžitě poslali jiné na "záruční" opravu a tak mě napadlo toto.
Budoucímu začátečníkovi staviteli rozhodně doporučuju spodní řízení nebo horní řízení typu "vlaštovka" kvůli možné manipulaci s řízením při začátečnickém ježdění. To horní řízení známé z azubu je totiž "páčeno" při zvykání. Osobně sem to tedy tak dělal a ještě chvílema dělám.
Když by bylo do začátků řízení, jak tedy na základě osobních zkušeností doporučuji, tak při různém "viklání" by se řídítka při vhodném utáhnutí jen pohnula nahoru/dolů a nebyla by páčena na hlavě řízení.
Vlastníma rukama, typická zde prentovaná často chyba začátečníka, napětí v ramenou, ani mě se to nevyhnulo.
Jedincům s 5000km to už musí přijít nudné.
Holejma rukama mi to, stejně jako miso-BAovi, připadá nemožné. Mám takovejch 100000 km a furt stejný misky. Neměl jsi to od začátku povolený? pak se to vyšlachtá rychle.
Těžko říct, v tom servisu se na to díval jako na odfláklé, ale zase při mém metráku a páře, no vrtěl hlavou. Tohle sem tady ještě nečetl a nestalo se mi nic podobnéh, ba ani v mém okolí, ale zas nemají leháče :-)
Tož já jsem už na dvou kolech odpravil hlavové složení poměrně rychle tím, že jsem se učil stavět kolo na předek (spolu s bržděním jen předkem co to dá taky škubneš tělem dopředu a zastavíš pedálem na zemi) a nebral si servítky přes obrubníky. Tímhle blbnutím se hlava poměrně brzo povolí a když ji při tom nedotáhneš, odpravíš ji pak rychle, možná i stovky km. Udělal jsem to s Azubem 4 (výdrž několik tisíc km do výměny) a s půjčeným Ecem (začlo zlobit po pár stech, ale nevím, jak moc bylo načaté z jiných jezdců předtím než jsem se pustil do toho zátěžového testu.
taky se priklanim k tomu, ze muselo bejt nespravne serizeny. mam na bajkovi hlavovy slozeni pres 40.000 km a nema nejmensi vuli. brzdim prevazne predni brzdou a v terenu myslim dostava slusnou nakladacku.
za tu dobu jsem ho serizoval pouze parkrat.
ma za sebou nekolik celnich bouracek (jednou tu ranu neustal ram a jednou vidle) serizovany to bylo pouze pri vyndani vidle tzn jednou za 3-4 roky a je stale bez vule.
je sice pravda, ze na lehu je na nem vaha vic natvrdo (na zabradli dost odpruzej ruce) ale nemuze to podle me vodejit tak rychle.
... na zabradli dost odpruzej ruce?
Hlavové složení zachycuje a přenáší síly celku (kola+jezdce), takže jedině amputace rukou by mohla ...
8-)
no jasne, mam na mysli tvrdost narazu ktery castecne odpruzej ruce.
Prece jenom jsou ty razy jinak tvrdy kdyz to kolo pod tebou trosku pracuje (na zabradli), nez kdyz sedis na zadku zcela natvrdo bez moznosti sebemensiho nadlehceni pri prejezdu nerovnosti (na lehu).
a rekl bych ze na lehu to predni kolo nese vic % vahy nez na MTB. uz jenom protoze ti nohy couhaj pred osu predniho kola.
Uvažuju o tom, že dosavadní víceméně provizorní řidítka nahradím novými, lépe tvarovanými. Chci použít hliníkovou slitinu. Ale jakou, aby to šlo ohnout?
Já to celkem moc neřešil, sehnal jsem kde tu prodávají hliník a koupil tam 22x2. Při ohýbání máš dvě možnosti, buď ho ohřát na 300°C (zkoušíš po něm psát tvrdým dřevem, když píše, má tu správnou teplotu ;o)) anebo pak jsme to plnili pískem, je to rychlejší a určitě se nepopálíš ;o))
Mne právě zarazilo, že kde jsem našel nějaký katalog hliníkových trubek, tam bylo napsáno "tvrzené" nebo "zpevněné". Takže buďto za tepla nebo to jde i za studena, jenom s tím člověk musí zacházet jako s železem (plnění pískem)?
Ahoj lidi. Tak jsem se konečně rozhoupal ke stavbě leha. Původní koncepci flevo jsem po delší úvaze zavrhl a pustil se do klasika s horním řízením. Nemám moc možnost vaření, tak jsem použil starou libertu, prodloužil představec a dopředu nechal přivařit kus starého horáka. Sedadlo je provizorní překližko-bukové a ještě není přiděláno napevno. během víkendu ho přidělám, nasadím řetěz a proběhne první skušební jízda. Pak se ozvu s prvními zážitky.
Koukám, že budeš mít problém s tahovou linií řetězu, ten předek potřeboval být trochu víc dole, tipoval bych to tak na 5-10 cm. Teď ti to asi bez kladky nebude dobře fungovat, popřípadě budeš muset dát výš sedačku. Jinak by to nemuselo být na první pokusy špatný a aspoň poznáš jak tě to chytne a v příští verzi už to bude jen lepší a lepší. Držím palce.
Taky jsem si všiml. Ale kladku by nemuselo být těžké udělat. Stačí vzít kolečko z brusle nebo skládací koloběžky, roztočit ho na šroubu ve vrtačce a pilníkem do něj vybrusit (spíš vypálit/vyškvařit) drážku na řetěz. Pak se do něj vrátí ložiska a namontuje se to na šroub vražený do děr v těch prodloužených bočnicích sedla. Dal bych ji jakoby za spodek sedačky tak, aby přední strana řetězu těsně minula spodek sedla. Když to bude na M8 šroubu v obou dvou těch žebrech a kladka vyjde hned vedle toho pravého, němělo by se to prohýbat nebo ohýbat. Měl jsem podobně řešenou kladku kdysi na lowraceru a fungovala dobře, jako nízkonákladová kladka vyrobitelná s minimálním nářadím je to dobré.
S tahovou stranou mít problém nebudu, protože to sedadlo je tam jen položené a není ve správné poloze. Tu fotku mám jen pro nastínění tvaru. Napevno ho budu dávat až v sobotu. Tahová strana řetězu vychází v trubce 2cm pod sedadlem. Ale jinak děkuju za reakce. Už se těším, až vyjedu.
Ahoj lidi. Tak jsem na štědrý den udělal tesovací jízdu. Jak psal Holfi, tak jsem udělal. Předek je o 10cm níže. Ale zase mám problém s návratovou stranou řetězu. Momentálně to mám v trubce, ale v práci se mi již vyrábí kladka. První jízda byla jak na splašené užovce, ale po 5ti minutách úplně super. Akorát tam mám jiné sedadlo, původní je moc široké a blbě se mi nastupovalo a sesedalo. Jinak jízda je to super, čekám na oblevu, ať můžu zase vyjet. Hodně zdaru v novém roce přeje Milouš z Rýmařova.
Tak paráda, hlavně že jsi nadšený. Určitě máš radost z toho , že to cos vyrobil funguje. Jak koukám, tak zatím nemáš přehazku. Až tam bude nebudeš mít potřebu tolik šponovat návratovou stranu a trubka bude bohatě stačit. Používáme na to plastovou trubku, co mají náklaďáky k brzdám, stojí pár korun metr.
Nadšený? No ani nevíš jak moc. :-) Akorát přehazka tam nebude. Musel bych kvůli tomu převařit celé spodní uchycení zadního kola, protože mi v lince řetězu bude bránit trubka. Momentálně zůstanu u singla a na jaře uvidím, jestli zainvestuju do převodovky v náboji, nebo svařím nový rám. Tohle leho je testovací, jestli je leho pohodlnější, nebo jestli nezůstanu u zábradlí, ale už testovací jízda mi ukázala můj nový směr. :-)
Tož já se přidám. Za jeden měsíc jsem zbastlil Snow Zombie a dnes ji poprvé testnul trochu delší jízdou. Trochu inspirace poskytla Atomic Zombie Delta Wolf, ale jen volně. V podstatě je to vlastní návrh.
Stroj je navržený k tomu, abych se mohl do práce dostat vlastní silou bez ohledu na sníh a led. Jediný problém s běžnými lehotříkolkami v tomhle směru je trakce - jediné poháněné kolo věčně jen hrabe na místě. Vzadu je proto diferák a pohon na obě kola. Až vysoustružím přídavné vnější náboje, bude to do hlubokého sněhu mít vzadu dvojmontáže. Teď dělám na světlech.
Časem se pokusím dát na rajče nějakou kompletnější dokumentaci.
Ahoj. Vypadá to moc super. Chtěl jsem se zeptat, na tom předním kole máš špice něčím natřené? nebo to jsou nějaké fosforové návleky? Líbí se mi to více než klasické odrazky do špic.
Dají se sehnat i ty nástrčné reflexky o kterých mluví Holfi. Mám z dobrého zdroje, že jich v Azubu mají zásobu.
To na fotce jsou ale žluté reflexní samolepky. Koupil jsem reflexní folii v metráži ve firmě co dělá řezanou reklamu, uřízl z ní pruh 60mm a nařezal ho příčně po 10mm. Tyhle proužky jsou pak nalepené na špicích. Dělal jsem to už kdysi dávno, tak před čtyřmi lety aspoň, když se ty hotové věcičky ještě neprodávaly. Teď jsem to staré kolo zrecykloval na tu Zombii a uviděl to na fotce s bleskem, tak jsem se pustil do stříhání 144 kusů pro všechna zadní kola:-).
Kolik zabrala avizovaného místa u stropu? Nevím, čím se živíš, ale jako konstruktérovi Ti skládám poklonu. :-)
Díky. Živím se jako procesní elektroinženýr v asijské fabrice na LCDčka. Tohle je jen hobby a naprosto samouk, všechno soustružení a frézování jsem se učil na internetu a pokusy. Je to sranda a přináší to takové uspokojení z něčeho hotového jaké jsem v práci nezažil nikdy.
Naviják na těch třicet kilo jsem ještě nezkusil udělat, zatím stojí na zemi. A zatím bohužel vodorovně, takže trochu zavazí. Tyhle deltatříkolky se ale s oblibou parkují svisle předním kolem vzhůru, takže to taky mám v plánu. Zkusím jí dozadu přidělat nějakou součást nosiče na bágle na které by to stálo. Pak stačí zacvaknout parkovací aretace na brzdách a převrátit to přes zadní kola čumákem vzhůru.
tiez casto chodievam sa pozriet na tu Atomic Zombie ..su tam skvele napady..a len tak zo zvedavosti, ma niekto od tial nejake planiky?;)
Nemám, ale nejsou vůbec drahé. Už jsem málem nějaké koupil jen tak pro inspiraci. Někdy v budoucnu se dostanu i ke svařování (hned tak to nebudde), tak pak si tam něco vyberu jako tréninkový projekt.
Jen tak mezi náma pánové, vždyť svýma plánkama to můžete oživit taky. Tady bych se přihlásil o své místo na slunci.
Ja som uz davnesie premysla ze bi som si prace priebezne dokumentoval(planiky, fotky, videa) ale asi bi mna to iba rozptilovalo, bo zacinam hrubou cmaraninou na papiery a k vysledku sa aj tak prepracujem xx zmenami uz pocas stavby.. asi bi to bolo trochu zmetene :-)
..tak sa skvor pochvalim celkom; http://pollok.rajce.idnes.cz/New_-_Trike_Projekt/
Velmi pěkné, jen bych takovou tříkolku do činžáku potřeboval rozdělávací. :-)
A jen tak napadlo, sou u těch skládacích kol ty brzdy bubnové použitelné? Jak se tam řeší bowdeny, když se odmontuje kolo?
tie osky su podla mna genialne..bo dole zide naboj z loziskom a a 12M sroub, a na oske ostane celust aj z lankom... inak v buducnu este urobim aj skladacku na sposob gekko fx ..skvela inspiracia: http://www.youtube.com/watch?v=aqZ8-ytw6cY
Jaké rozměry, ložiska a osu má ta kladka, jen tak pro zajímavost?
myslis to presmikacie kolecko na retaz? mam to niekde "nacmarane" (obr.) ..je to na lozisko asi 6000- 26x10x9mm ..
Jo tak to je prakticky stejná velikost jako na mám na Zombii. Normálně nemám rád takhle malé kladky v tahové straně řeťězu pokud nemají uvnitř kovové polozuby, ale větší se mi tam nevešla. Jen jsem to dal na ložiska z bruslí co byla po ruce, jsou tam dvě. Je to i trochu stranově namáhané, tak mi to přijde lepší. Osmička závitová tyč se ohnula, což nepřekvapí, ale pořádný M8 šroub (takový ten černý imbusový) co má závit až mimo ložiska zdá se zatím drží, a to už jsem to mu dal nejednou zabrat maximální silou.
Černý bývá pevnostní, závitová tyč neee.
ja som to riesil na sroub 10.. co sa my zdalo dost silne na jednostrane uchytenie ..8 skvor na dvostrane..vela veci riesim odhadom a zatial to vychadza celkom dobre..ak si nie som isty tak radcej predimenzujem... tiez som uvazoval ze pouzijem kolecko z korculi ale nezdalo sa mi to dost pevne..
Zatím se zdá, že ta osmička drží, když je to kvalitní šroub. Jde skrz 50mm hliníkového jeklu a pak je rovina řeťezu asi 15mm od stěny jeklu. Zatím se to ohnout nepovedlo.
Kolečko z bruslí funguje, ale musí se jednou za čas měnit. Řeťez se do něj postupně zakusuje a ujídá ten měkký plast. Kladka ze 100mm kolečka z mikrokoloběžky mi vydržela asi 4000km než už opravdu chtěla vyměnit. Nicméně ta tvrdá plastová stejných rozměrů se chová účinněji, jen je trochu hlučnější když je takhle malá.
Zde slíbené rajče: http://hebi.rajce.net/Snow_Zombie
Pekny kousek... Jak na tebe pusobi sroubovany ram, je to jen na chrousta jako ty nebo i na dvojchrousta? :) Ptam se protoze ten konstrukter rakouskeho autocyklu (jmeno si bohuzel nepamatuju) tu plakal, ze se mu to kroutilo. Dik
http://www.buschbacher.at/rahmenvorne.jpg
Ani se moc tomu kroucení nedivím. Průměrný student mechaniky by snad mohl navrhnout tužší (příhradovou konstrukci)
radcej nech to vazi tonu, ale nech je to aspon zvarene..sroubovanemu hliniku akosi neviem prist na chut...ak mas moznost tak skus radcej zelezo..konstrukcne rury, stare bajky, cokolvek pouzi..ale hlinik nie(ak ich nevies/nemozes zvarit)..
Už pode mnou praskly nějaké svařované ocelové rámy, ale ještě nidky pode mnou neprasklo nic hliníkového, co jsem já smontoval. Nezatracuj jednu metodu jen proto, že tobě lépe funguje jiná. Já svařovat neumím, kdyby mi to měl někdo vařit, tak to nebude jezdit ani za rok. Takhle jsem si mohl kdykoliv kteroukoliv část rámu přikládat na místo, upravovat a pak namontovat. Kdybych to měl na každou úpravu vozit svářeči...
A co máš proti hliníku? Je těžký pro danou nosnost, ale ocelové jekly tak tenké stěny aby to vyšlo líp bych stejně nesehnal, se spojováním kulatých trubek bych se nebabral a kolik by to sálo v opotřebení nástrojů, kterých se hliník ani netkne, ani neumím odhadnout. Z hliníku už jsem toho udělal hodně, vím jak se chová, vím jak s ním pracovat a mám po ruce obchod, kde ho můžu pět dnů v týdnu koupit ve tvarech a metrážích co si zamanu. Tak proto je Snow Zombie hliníková. Takže co to je, co podle tebe o hliníku nevím, kvůli čemu se hliník nemá používat? Ať vím, na co si dát pozor.
hlinik je pre mna nedostupny tak ako dural a chr.mol .ked uz tak by som skvor zvaral ..no na zvaranie hliniku som casto pocuval negativa ze je to drahe a ze podlieha unave po case..teda ze moze praskat a pri zvarani sa moze znacne krutit.tak ma od toho odradili..zelezo ma iba jednu nevyhodu, ze je tazsie.. no ver ze by som radcej ten hlinik/dural ..raz mozno
Taky jsem slyšel, že svařování hliníku je méně takříkajíc blbuvzdorné. Že se musí udělat moc věcí přesně správně. Navíc obvykle ty Al slitiny co jdou svařit jsou hrozné blato a nic nevydrží, a pěkný tvrdý dural zas nejde svařit. A pak jsem ještě slyšel, že některé (nebo snad všechny?) svařené hliníky je potřeba po tom svařování nějak zahřát v nějaké peci nebo co, aby se tomu kolem svarů narovnaly krystalové struktury a odstranilo se nějaké pnutí vnesené tím svařením.
Mimochodem hliník fakt nemusí být lehčí. Pokud se ti podaří sehnat (nebo nahydroformuješ) ocelové trubky přesně správných průřezů a síly stěny, postavíš ocelový rám tak lehký, jak to ze svařovatelných hliníků možná ani nepůjde. Bude totiž mít o tolik menší pevnost, že ho tam budeš muset dát mnohem větší objem, než té oceli, a pak to zas váží stejně, ne-li víc. Jednou jsem se bavil s nějakým MTB cyklistou a ten si liboval ve starších ocelových rámech. Říkal, že když do nich osadí dnešní komponenty, vyjde mu lehčí kolo než co se stejnými komponenty prodávají dnes v obchodech, jakoby ty hliníkové rámy byly fakt těžší. Samozřejmě záleží na konkrétním typu toho starého ocelového rámu, jestli to byl levný šmejdík z lešenářských trubek nebo něco vymakaného.
Jak to vyjde u homebuildu je těžko říct. Můžem se někdy zeptat Ninka, stavěl z oceli i hliníku. Podle mě je hlavní faktor sehnat ty správné trubky nebo jekle, jinak člověk musí koupit nejbližší větší a je z toho tank. Platí pro hliník i ocel, řekl bych. Snow Zombie vyšla těsně přes třicet kilo, s nosičem a blikačkou. Nemám znalosti na to, abych spočítal, kolik čeho dát kam, tak je to od oka a určitě na hodně místech přemrštěné. Rám jakko takový by ale podle mě nešel odlehčit o víc jak kilo nebo dvě, hlavní váha je v tom pohonu obou zadních kol a gigantických rozměrech stroje.
Zkus si, Jirko, po sobě přečíst, co jsi napsal.
Pochopit, oč ti jde, je dost náročné. Piš radši ve dne, když na to vidíš. V noci spi ...
8-)
no tak Pavle, ved ho za to nedrbaj :D ..aj mne sa stane casto ze sa k zaujimavej myslienke dostanem skvor nez mi zacnu klipkat okale :D o tom hliniku ma pravdu je to viac ne problemovy material.. ja mam stastie ze u nas je predajna specialnych konstrukcnych rur, maju snad vsetkych mm mierkach ..dobre sa ohybaju a lacno zvaraju..proste radost pracovat s takym matrosom:)
no viac ma zaujima iny material, a to je chrom molybden, o nom mi je iba zname ze je to relativne lahky ale zato pevny a vynikajucou pruznostou...firma KMX ho pouzila na svoje ramy trikoliek ..ale kde ho zohnat a co stoji a jak sa zvaruje, tak to zial neviem..
Zatím dobrý. Tuhost proti silám od šlapání je excelentní, to je pořešené už návrhem. Řetěz (tahová strana) vede prakticky všude skoro rovnnoběžně podél nějakého jeklu, všechno je dost trojúhelníkované.
Byl jsem zvědavý na tuhost řízení, protože jde vzít za přední kolo a jakoby jeho rovinu zkroutit kolem podélné osy stroje vůči zbytku. Potřebná síla se ale zdá být dost velká, protože za jízdy to není poznat. Na prudké trhnutí řídítky to reaguje pěkně ostře jak má.
Největší zdroj netuhosti je samotná zadní náprava, konkrétně ložiska, jejich uložení a hlavně spoje hřídelí. Všechno má dost malé vůle, jen tolik aby to šlo zlehka složit (bez lisování), ale vynásobeno vzdáleností bodu dotyku kola se zemí od místa vzniku té vůle se to dost pozná. Za jízdy ne, zatím jsem si nevšiml, že bych to nějak cítil, a to už jsem i jezdil po dvou kolech. Ale když vezmeš rukou za vršek jednoho zadního kola a zacloumáš do stran, vikle se to slušně.
Při usednutí jezdce to pruží, nejen přední vidle, ale trochu i ten dlouhatánský rám. Ne moc, je to hliník, ale pruží. Je to dobře, přidá to na pohodlí. Nebudí to dojem, že by to pružilo tolik, že by se to chystalo rupnout. A to ani když na to sedne otec, který váží o dost víc než já.
Opatrný jsem jen ohledně kontroly dotažení šroubů, kterými to drží pohromadě. Hlavně ty co jdou do masivního hliníku, ne do samojistné matice. Zatím se zdá, že to bude fajn, uvidíme co ukážou periodické kontroly po dalších kilometrech.