Podle meho nazoru je lepsi si trosku priplatit a koupit si nektere z levnejsich hydraulickych kotoucovek. Ziskas lepsi funkci- lepsi davkovani, brzdnou silu, prakticky nulovy servis- nemusis porad neco nastavovat atd. . Zalezi, jestli ti jde o to mit kotoucovky kvuli parade nebo kvuli funkci (i kdyz jsou BB7 dobre mechaniky, ale proste porad jenom mechaniky).
Osobne si myslim ze nez lacne hydry tak radsej spicku medzi mechanikami. A to AVID BB7 urcite su. Mam z Avidmy len tie najlepsie skusenosti.
Mel jsi nekdy hydraulicke kotoucovky na svem kole? Dnesni, i ty lacinejsi, uz nemaji "detske nemoci" a jsou pouzitelne bez problemu. Mechaniky budou mit vzdycky nectnosti mechanik, at to jsou treba BB7.
Nepsal bych to, kdybych s tim nemel zkusenost a nestal si za tim.
s jednou vyjímkou ... pokud jsi v místě kde s hydraulikou nemají zkušenost tak jsi při poškození úplně, ale úplně v loji.....
Zatim jsem nevidel a neslysel o jinem poskozeni behem provozu nez to, ze by clovek dokrivil kotouc. Coz jde stejne i u mechanik.
no není to tak dávno co jsem četl v nějaký cykloturistice, jak nějaký paní trvalo tejden než v Indii sehnala někoho kdo jí opraví potrubí....
To s vyssi pravdepodobnosti krupne ram, zlomi se sloupek vidlice, sedlovka atd. atd. . Tohle neni argument, ze se nejake pani stalo pry nekde pri expedicnim jezdeni neco s hadici. Navic slusne dokazes zabrzdit i s jedinou kotoucovkou, jenom proste do navstevy servisu vynechas sjezd v lomu :o)
Ale to jsou tak hypoteticke uvahy, ze to ani nema smysl rozebirat, ne?
nevidel a neslysel? tos vypil tolik burcaku na poslednim sraze? behem dvou vyjizdek jsem zabil jednu brzdu uplne (zlomenej cep paky) a druhou temer uplne (ponicena hadice, brzda sice brzdi, ale pruzi prave kvuli poskozeni) :)
To je fakt, zapomnel jsem.
Jenomze u tebe u tebe se neda bavit o poskozenich jednotlivych komponentu, ty proste vymetas vlastnim telem vsechny kouty Evropy a nepotrebujes nahradni dily, nybrz doprovodne vozidlo s celymi nahradnimi koly :o)
Mám je na lehu na AZUB Max. Na přání jsem si schválně dal vyšší řadu než BB5, které tehdy AZUB nabízel. Musím říci, že mě nijak nenadchly a čekal jsem od nich skutečně o dost více!:-( Zcela jasně se vyrovnají normálním véčkům za sucha. Pomalý nástup brzdného účinku a celkově bych řekl " velmi vlažné ".:-( Uvažoval jsem i o hydrách tehdy....ale nešel jsem do nich proto, že se v tom nevyznám a neumím to servisovat a u nás není v místě žádný kvalitní servis, co by se mi o to postaral v krátké době a za slušný peníz. Se vším se musí na okres a to mi může zdravit.Je fakt, že mechaniky vyžadují nějaké to seřízení, ale člověk to zvládne sám a to v mém případě rozhodlo. Kolega z práce šel nedávno do hyder a špatně mu tam nasadili nějakou segrovku na páčce. Za boha nebyl schopen to tam dostat svépomocně zpět, když mu to vylítlo a přestalo brzdit, tak s tím musel jet " na okres " do servisu a bez cesty rovná čtyřsetkorunka. No, já ho varoval, aby do nich nechodil. Ted´ má z toho těžkou hlavu a docela dost mu to zkazilo radost z nového kola. Koupil ho totiž v Praze a kdyby s tím jel v záruce do Prahy, tak projede totéž v benzínu.:-( Tady mu udělají servisní a záruční opravy byt´v značkovém servise za plnou taxu, což je čistě z laického pohlednu naprosto nepochopitelné. Je to jako s autem a nechápu, proč by mi ho nemohl servisovat s plnou zárukou jakýkoli značkou schválený servis.:-()
Co na tom chceš, proboha, servisovat ? Jediný složitější úkon, který je u hyder občas potřeba udělat, je výměna náplní... A to se dělá jednou za rok dva, vetšinou ani později to v drtivé většině ještě není nutné. A to si dokáže doma udělat snad každý z nás kdo není úplně levý na ruce... Kdo si na to netroufne, tak to holt musí dát do servisu ;-)
Přesně tak. Doma máme hydry na všech 5-ti kolech.
A zatím se ani na jedny z nich nemuselo sáhnout (nepočítám výměnu desek a ojedinělé lehké vyčistění zvenku a máznutí pístků, práce na 10 minut bez speciálního nářadí, žádné odvzdušňování) a to jsou v tom např.:
- XT předchozí model, kolo koupeno 2004, tedy 5,5 roku bez sáhnutí
- Avid Juicy 7, kolo koupeno 2006, tedy mají 3,5 roku
- ORO K24, kolo koupeno 2007, tedy mají 2,5 roku
Problém je jedině, když se něco pokazí a je brzda vadná. Pak pokud to už není v záruce, tak může být oprava lehce komplikovanější (když přestane něco těsnit).
Ucinnost dle mych zkusenosti nekde mezi V a hydro. Hydro mi predminuly tyden utekly pri cisteni a byl z toho servis. ;-( Rafkove brzdy maji problemy s namrazou a pod.
Na leho jsem dal BB7 i kvuli zranitelnosti a nasledne opravitelnosti. To je ale specificky problem, ktery pravdepodobne neresis.
Na MTB bych uprednostnil hydrauliku.
Pokud je nepotřebuješ na expediční kolo typu Kopka nebo dlouhé akce natěžko směr Nepál apod. tak to myslím už nemá cenu řešit a pořiď si hydraulický. Argument že je s nima více starostí a náročný servis není pravdivý (hydry vozím 5let). Doporučuju třeba Shimano SLX a výše, speciálně shimano brzdy se dobře plní, odvzdušňují a výměna destiček je jednoduchá.
Já je na horáku mám a nemůžu si je vynachválit. Už mám poježděný velký kus Balkánu a dalších zemí a zcela bez problémů. Pravda, jen se musí trochu seřizovat, ale to je v podstatě všechno. Seřizování bych přirovnal k mé oblibě v mechanických hodinkách. Kdybych si každé ráno hodinky nenatáhl a nezkontroloval tak by mi prostě něco chybělo. A kolo si musím taky občas řádně zkontrolovat. Takže mám alespoň jistotu, že je kolo v pohodě a pak si na něm dovolím podstatně víc a s pocitem bezpečí.Jejich náběh a ostrost naprosto zcela závisí na použitých destičkách. Už mám páté a můžu říct, že podle druhu dokáží tyto brzdy jak zabít tak i vynést do oblak. Takže je to jen otázka volby. Stačí?
Nestaci :o)
Chapu, ze jsou tyhle brzdy mozna spickou mezi mechanickymi kotoucovkami, to tady nepopira nikdo. Pokud je ale neporovnas s hydraulikami (a zdaleka ne o moc drazsimi), nikdy nebudes vedet o rozdilech, co uz popisujeme vys, o jejich vykonu, davkovani a ze na ne prakticky nemusis sahnout. (Teda krome pb-ho a jedne pani na expedici v Indii).
Recenze neni jenom napsat ze jsem spokojeny s tim co zrovna vlastnim, ale moznost vyzkouset vic variant a schopnost je mezi sebou trochu objektivne porovnat.
Věřím ti. ale kvůli objektivnímu posouzení přece nebudu pořád měnit kolo. :-) To si radši zaplatím další výjezd :-) Víš, jak se to říká u počítače. Pokud to funguje a odvádí co má (což bohatě s rezervou) pak se na to nešahá.
Jasne, chapu, nemyslim to nijak ve zlem.
Ale to poeticke ze mechanicke Avid 7 "dokazou jak zabit tak i vynest do oblak" me proste dostalo, co bys potom psal u nejake ctyrpistkove hydrauliky s 205 mm kotoucem :o)
Tím reaguji na to, že někdo píše, že mechaniky jsou tupé. To právě záleží nejen na těch mechanikách, ale právě na těch destičkách. Proto jsem to hlavně uvedl. Takže když někdo konstatoval, že mechaniky nechodí jak by měly, tak je otázka, jaké ty destičky tam zrovna měl, Co když zrovna ty blbé? Tak jsem to myslel především. Mezi mechanikama a hydraulikama je principiálně především ten rozdíl, že u mechaniky přetlačuješ v jemné fázi navíc pružinku, což u hydrauliky není. To je v podstatě ten hlavní rozdíl. Destičky a tělo je vpodstatě už stejné, Takže ten rozdíl nijak závratný není.
Ne, hlavni rozdil je v tom, ze u mechanik pusobis na jediny "pistek" pritlacujici jednu brzdovou desticku k druhe primo lankem vedenym od brzdove paky az do trmenu. Tzn. na tento kraticky krok pistku tahas celou delkou lanka se vsemi ztratami, zpusobenymi jeho vedenim, navic je tahle sila omezena silou stisku ruky, se vsemi negativy v podobe horsiho davkovani i nizsi absolutni brzdne sily.
Princip hadraulickych brzd potom neni v lanku, ale v hydraulice, tzn. delsi tenky pistek v brzdove pace stlaci hydr. olej (ev. brzdovou kapalinu) proti dvojici pistku o vetsim prumeru pohybujicich se po kratsi draze, ty potom mezi sebou sevrou brzd. kotouc. Tenhle prenos sily od brzdove paky je mnohem efektivnejsi a taky prakticky bezeztratovy. Navic jsou ty 2 protibezne pistky samonastavitelne, takze neni potreba upravovat jejich chod podle opotrebeni brzdovych desticek. (Existuje 1 vyjimka- stare Hope brzdy jen s 1 pohyblivym pistkem, ale to vynechavam).
ale fuj, takhle hanit Hopy...... ty hydry s jednim pistkem delal Hayes a je to model Sole. Hope snad o zacatku delal dvou,ctyr,sesti pistky ;-)
přesně tak, SOLE. Ale i tak pokud byli dobře seřízené, tak brzdili lépe než BB a to díky lepšímu přepákování a prakticky nulovým ztrátam při přenosu. Mimochodem, stejnou brzdovou páku jako sole měli i mnohem dokonalejší HAYES-9.
Znam dost lidi, co na Sole nadavaji ale i par lidi, co by je nemenili.
Podle me na ne bylo nadavano zbytecne. Svou praci odvedli a to, ze nekomu odchazely... to se muze stat i na podstatne drazsich a "dokonalejsich" brzdach.
U Sole byl ten problém, že byl hodně nadměrný počet kusů, které nefungovaly (v praxi jsem viděl jen velmi málo bezchybně funčních kousků) jak zcela ok (a většinou to bylo tak, že ne že by vůbec nebrzdily, ale brzdily jen hůře, takže většina majitelů nevěděla, že je něco špatně) a proto ta jejich špatná pověst.
Bezchybně fungující Sole byly použitelné brzdy. I když ne že bych Sole chtěl na svoje kolo :-)
Já se jen nemůžu dívat na to, jak se o těchto mechanikách nekonkrétně bavíte. Mám zkušenost, tak jsem ji poskytl. Záleží na každém, jak ji využije (nebo nevyužije). Ale jinak naprosto souhlasím s názorem, že než špatné hydrauliky, tak raději dobré mechaniky. To je bez diskuze. Takže otázka je opravdu jen o tom, zda chceš hydrauliky nebo mechaniky. A tady odpově není nijak obtížná. Jde skutečně o zvážení svých potřeb. Když ze zásady nechceš mchaniky, tak je neber, nikdo ti je přeci nenutí. A jinak, viděl jsem borce, kterému poškodili hydrauliku ve vlaku. To je doopravdy v háji. S tím se opravdu nedá nic dělat. Akorát se sebrat a jet dom.
Nechci zakladat flame, ale ono se rika ze jsou lepsi dobra vecka nez mechanicke kotoucovky, tvou verzi slysim poprve az ted. Jestli existuji dneska nejake "spatne hydrauliky", tak jejich majiteli jenom nefunguji jak by mely (zamastene desticky nebo kotouce, jsou zavzdusnene, ..?).
Kdyz se chces tedy bavit konkretne- nez zacnes tvrdit, jak tvoje Avidy brzdi, zkus si jak se jezdi s cenove skoro srovnatelnymi hydraulikami. Nikdo ti nezazliva, ze jsi spokojen s tim co mas, ale nemuzes proto odsoudit cenove srovnatelnou alternativu, se kterou zjevne nemas zkusenost. Myslim, ze nema cenu se o tomhle dal bavit.
Sice jsem to uz psal, ale V bych radil az POD mechanicke kotouce. Ucinnost V limiti pri dostatecne namraze k nule. A dalsi nevyhoda je v citlivosti na vycentrovani. Tak nejak ze zkusenosti (a vypraveni) odhaduji, ze rozcentrovane kolo, praskle draty, nebo dokonce priohnuty rafek jsou castejsi, nez ohnute kotouce.
Hydraulika je jednoznacne lepsi.
Jen dva duvody si umim predstavit, kdy vyjde ze srovnani lepe BB cokoliv, nez hydra - lehokolo se spodnim rizenim a expedice.
Pro pripad expedic by to slo ale kombinovat, ne? Nekde jsem videl kolo osazene hydraulikou a V zaroven. V paky byly posunute mimo dosah rukou a predpokladam, ze se jen prohodily v pripade problemu s hydrovymi pakami. To kolo bylo neco jako tandem, jen za prvnim jezdcem nasledoval jiz jen obludny nosic misto dalsiho sedla.
Tak jestli to nebyl dokonce ten stejný tandem, co byl na zájezdu na Korsice, co jsem byl letos v září.
Měli to udělané tak, že měli kotoučovky (myslím, že zrovna BB7, ale moc jsem to nezkoumal, tak nevim jistě), těmi brzdil přední jezdec. A pak tam měli i v-čka a těmi brzdil zadní jezdec.
Jak se dohadovali kdo kdy bude brzdit netušim, jen jsem zaregistroval, že říkali, že to tam dali proto, že je samotné ty mechaniky jednou nedobrzdili a tedy v náročných sjezdech v horách brzdí obojím současně.
Přitom tam ale neměli ani větší kotouče (jen 160/160, což je jasné, že pro tandem je málo, první co bych udělal, tak bych dal 203/203) takže jsem ten přístup moc nepochopil.
S tím ohnutím záleží co a jak se jezdí a jak se stará o kolo. Kola vozím celý život pořád vycentrovaná perfektně, dráty mi nepraskají (volím dostatečně dimenzovaná kola pro svůj styl ježdění).
Ráfek ohnutý to už vůbec až na vyjímky, kdy jsem ve sjezdu zcela zrušil zadní kolo, to jsem ale nedojel danou vyjížďku vůbec a bylo třeba vyměnit celé zadní kolo (to bylo po ruce, výměna ráfku a přepletení původního bylo na pořadu dne až později).
Zato ohnuté kotouče mám každou chvíli. Když se jezdí náročnější terén, tak věci jako odlétnuvší kámen/klacek, sem tam i škrtnutí kotoučem o velký šutr (když se jede těsně vedle a není lepší stopa).
Většinou je ale ohnutí jen menší, takže není třeba řešit během vyjížďky a rovnám až po dojetí rovnákem na kotouče (kterým to jde o hodně lépe). V nouzi pak není problém srovnat kotouč aspoň trošku pouze rukou.
Takže to lze snadno pořešit.
Tím ale neříkám, že v-čka jsou lepší. Kromě nevýhod, co jsi popsal, tak mi vždy hrozně prudily takové běžné situace, kdy projedu jen nějaké decentní bahno/louži a zasviním ráfek, tak jednak krátké a velké snížení účinnosti než se bordel setřel, pak ty pazvuky a také tendence pak rychle ničit ráfky, když se bordel pravidelně neutíral.
A pak i mechaniky (teď myslím kvalitní jako BB7) když se použije větší kotouč brzdí rozhodně lépe než v-čka.
Ovšem jak už psal vasek, kvalitní hydry jsou oproti BB7 úplně někde jinde.
Mně mechanikcé kotoučovky nikdy nenadchly. Dnes bych koupil raději jakékoliv hydry, vyloženě špatné hydry se už v podstatě nedělají (to bývalo před x lety).
Ty V-éčka - tos mi připomněl - když jsem jel kdysi Korziku na treku tak jsem hned první den v lijáku zlikvidoval při sjezdu z výšky nad 2.000 m.n.m. dolů k moři úplně nové kvalitní gumičky - změkly postupně ješte na svahu a úplně se do nich zapekly části hliníku. Musel jsem dát nové.
To mě připomíná když jsme jeli v blátě na Ukrajině. Ti s kotoučovkama si museli dávat pozor za každou louží, aby těm s V-čkama nevlítli do zadku než odbrzdí. Jak jsem řek, použití druhu brzd se má řídit tím, co kdo pro jeho jízdu skutečně potřebuje a co se mu osvědčí. Pohled jen co se mi líbí či nelíbí bez tohoto je docela "zvláštní".
Mám to chápat tak, že mokré kotouče brzdí hůře než V-čka ???
Máš pravdu, blbě jsem to napsal - obráceně. :-)
Už jsem se lekl :-)
Ale pánové, děkuji vám za inspiraci při vychvalování hydraulik - trochu reality:
Jak je možné, že v mnoha testech hydraulik se uvádí, že při určité tepelné zátěži brzdy slábnou - a některé dost!!!!!
Já mám i s foťákem na zádech přes 100 kg, v kole vozím od lékárničky přes nářadí a hromadu vody (v horách cca 3 litry) - takže z kopce připomínám spíš pádící kamión, tak jak je možné, že třeba v Rumunsku, při sjezdících fofrkvaltem z cca 1.800m.n.m do asi 400 m.n.m. po kamenitých cestách i po asfaltu, mi brzdy (Avidy 7 mechanické) nikdy nezvadly a jediná újma, na kterou se pamatuji je, když jsem jednou dole trochu opřel lýtko o kotouč, tak jsem se dost nepříjemně popálil. No, nezlopte se, ale toto je argument zatraceně pádný - zatížitelnost a výdrž brzd.
Tak a teď pánové mudrujte .......
To jsem zvědav, co mi na tohle řeknete, ale já si nezačal ....
Mechanické nezvadnou nikdy, protože "vadnutí", jak je normálně popisováno u hyder, je způsobeno přehřátím a změnou objemu brzdícího média v celém hydraulickém vedení takové brzdy ;-)
Teď jsi to konečně řekl. Ale proč se o tom nezmínil nikdo před tebou, co ty hydry tak vychvalovali. Jinak jsou ty hydry určitě dobré, já to neberu. Nezlob se, ale pro mě je na prvním místě, účinnost, bezpečnost a spolehlivost. A o tom jsem se u těchhle Avidů víc než přesvědčil. Prostě nejsem salónní jezdec.
Akorát jsešm neuvedl - vpředu mám 180 ky a vzadu 160 ky.
No řekl :-) Ale netuším co jsi tím chtěl říci Ty ;-) Hydry vadnou jenom proto, že s tím někdo neumí zacházet :-D Samozřejmě, že některé jsou k tomu náchylné více, některé méně. Ale když s tím člověk počítá, tak přece nebude na brzdách stát celou dobu než sjede nějaký děsně dlouhý nebo hodně prudký sjezd... Tady se musí brzdit přerušovaně, a ne v jednom kuse. Přesto, vzhledem k jejich účinnosti a jemné dávkovatelnosti, si troufám říci, že je to i tak bezpečnější než s V-čkama i mechanickýma kotoučovkama...
S mechanickýma sice můžeš brzdit pořád (než se upečou brzdící plošky na destičkách :-D), ale během toho Ti spíše dříve upadnou prsty na rukách :-) Protože přeci jenom brzdění pomocí bowdenů je docela namáhavé, obzvlášť když máš mačkat páčku několik dlouhých minut stále stejnou silou, a ještě k tomu několika prsty najednou. O to méně jich pak zbývá na pevné uchopení řídítek do ruky... Na ovládání páčky hyder v drtivé většině stačí pouhý jediný prst, a rozhodně ho u toho nenamáháš tak jako u normální brzdy.
To je zajímavé, že jsem nikdy u těchto brzd neměl problém ani s účinností, ani se silou stisku - drží a brzdí se i v dlouhé sjezdu pohodlně (záleží to především na pákách a jejich seřízení - když to někdo neumí, nebo na to kašle ...). A to o přerušovaném brždění mi kdosi už říkal na Korsice s Véčkama, když jsem je v podobném sjezdu v lijáku upek - to se mám zabít? Brdím siceš přerušovaně, ale tak jak potřebuji, a ne jak mi to někajé přiblblé brzdy přikazují. Jsou brzdy na kole kvůli mě, nebo já na kole kvůli brzdám?
Ale vždyť už nahoře píšu, že každá brzda se chová jinak... Některá s tím má problémy, některá skoro vůbec ne. To je dáno její konstrukcí, holt některá je na tom lépe, jiná naopak špatně. Rozhodně ale neplatí Tebou vymyšlené pravidlo - "hydra = uvařené brzdy".
Dále tu Mlok tu jasně napsal, že hodně záleží také na velikosti kotouče. Čím větší, tím lepší odvod tepla / jeho lepší ochlazování proudícím vzduchem a z toho plynoucí menší riziko uvaření kapaliny. Nikdo asi není takový kaskadér, aby jezdil dlouhé sjezdy se 160 nebo dokonce 140mm kotoučem...
Ono to hlavně chce mít výbavu odpovídající jezděnému terénu. Do nějakého bahnitého marastu si asi taky nebudeš schválně pořizovat V-čka a pak nadávat, že v těchto podmínkách nefungují ;-)
Zase se to strhlo trošku špatným směrem a máš úplně špatnou představu o tom, co to je a jak se projevuje vadnutí brzd a u kterého typu.
Takže jak je to skutečně:
V první řadě je třeba rozlišovat dva druhy vadnutí u hydraulik a to přehřátím kapaliny a přehřátím destiček.
Přehřátí destiček je samozřejmě i u mechanik.
Přehřátí kapaliny je zcela ojedinělá věc, já se s tím ještě v praxi nesetkal nikdy a většinou je to proto, že kapalina nebyla roky měněná, nabrala vodu a snížil se ji bod varu.
Tohle přehřátí se projeví tak, že páku najednou lze zmáčknout až k řídítkům, protože část kapaliny se přemění na páru.
Běžné vadnutí je přehrátí destiček a vyskytuje se u mechanik a hydraulik naprosto stejně.
Projevuje se tak, že krok páky se nemění, ale je třeba pořád vyšší a vyšší síla na páce pro udržení brzdné síly až nakonec brzda přestane brzdit zcela. Je to dané tím, že přehrátím desek klesá tření mezi deskami a kotoučem až téměř na nulu.
To co uvádíš nejsou vůbec pro brzdy náročné sjezdy, u sjezdu vůbec nejde o jeho celkovou délku, ale o to, jak dlouho je nutné brzdit v kuse. Jakmile lze aspoň sem tam brzdu pouštět, tak se nepřehřeje nic u žádné brzdy. V takovýchto sjezdech jsem nikdy u slušných brzd u nikoho problém neviděl (např. sjezd ze Sv. Jure z 1762 do nuly, nějaké sjezdy v Dolomitech, něco na Korsice).
Problémy nastávjí v podstatě jen v extrémních technických prudkých superprudkých sjezdech, kde prostě nemůžeš ani na sekundu tu brzdu pustit. A takové sjezdy se zase tak moc často nevyskytují. I když mám třeba v ČR projeto z technických terénu opravdu hodně prakticky ve všech našich horách, tak jsem takových sjezdů moc nejel.
A teď více příkladů z praxe. Vozím hydry Oro K24 se 180/160 kotouči.
Ve sjezdech jako popisuješ jsem se nikdy k vadnutí brzdy ani nepřiblížil (vím přesně jak postupně ty ORO začnou vadnout).
Brzdy jsem uvařil dvakrát za těch cca 15tis. co na nich mám a to opravdu v extrémních sjezdech co popisuju více, kde to bylo cca 30% sklon v terénu na souvislém dlouhém úseku + technické pasáže a bylo nutné brzdit několik minut bez puštění brzdy.
V takové situaci se dříve nebo později utaví naprosto každá kotoučovka.
Rozhodující je tu velikost kotoučů. Když se jezdí takovéto extrémy, tak je třeba dát větší kotouče (občas jem prohazoval na dovolenou v technických terénech v Beskydech a Jeseníkách na 200/180 kotouče, s těmi jsem pak brzdu neuvařil nikdy), což nejen zlepší brzdou sílu, ale také zlepší chlazení brzdy.
BB7 lze utavit naprosto bez problémů také a v praxi jsem to i viděl právě při těch náročnějších sjezdech (dokonce i s 200/180 kotoučem, ale je fakt, že to byla kombinace toho náročného sjezdu co jsem psal + 100kg jezdec).
Na sjezdovce z Šeráku v Jeseníkách utavil ke konci té sjezdovky kotoučkovy skoro každý a to jakékoliv (jak hydry tak mechanické) až na pár jedinců, kteří se tam odvážili sem tam brzdu pustit (já se neodvážil a cca ve 3/4 sjezdovky když brzdy začaly vadnout jsem si v klidu na 15s zastavil a pak v klidu pokračoval dále).
Výhoda BB7 tady prostě v tomto není naprosto žádná (ale ani nejsou horší v tomhle, prostě na utavení průměr mezi kotoučovkami).
No a další věc je, že brzda vždy začne vadnout postupně, není to skokové, ale postupně klesá brzdná síla a je třeba zvyšovat sílu na páce až nakonec přestane brzdit úplně. Takže jakmile začne brzda vadnout, tak není nic jednoduššího než na pár sekund zastavit.
A pro představu srovnání s v-čky z jednoho konkrétního sjezdu, kde jsem jel také s těmi K24 se 180/160 kotoučem. Bylo to z Lysé hory po žluté značce.
K24 v pohodě, ještě ani náznak vadnutí. S v-čky kamarádovi od přehřátého ráfku od brždění bouchla duše, naštěstí zrovna jsme už ke konci sjezdu zastavovali a čekali na ostatní, protože to bylo na předním a mohlo to jinak dopadnout ošklivě.
A když už jsem to tak podrobně rozepsal, tak ještě doplnění k hydrám.
Zahřívání kapaliny (teď nemyslím přehřátí aby se začala vařit a brzda přestala brzdit a páka šla až na řídítka) kompenzuje expanzka. A větší zahřátí kapaliny sem tam brzdy s menší exapanzkou nestihnout kompenzovat zcela a dojde v náročném sjezdu k nepatrnému přitvrdnutí páky (lehounké zkrácení chodu).
Tohle ale nemá žádný vliv na to jak brzda brzdí a ničemu to nevadí.
Jen je to první ukazatel, že se kapalina už také zahřála hodně, i když k bodu varu má ještě hodně daleko a přehřátí zdaleka nehrozí.
Ještě bych Mloka doplnil, že existují takové materiály pro brzdové obložení které začínají brzdit až když se pořádně zahřejí.
Je ale fakt že se z nich destičky pro kola bežně nedělají a je třeba si je nechat nalepit na zakázku. Pro představu: normální organika při teplotě 20 má koefiient 0.55 a při 300 cca 0.25 ale speciální závodní sintrované desky mají při teplotě 350 stupňů koef. 0.61
Jenomze tyhle brzdy budou nepouzitelnenejenom pro normalni jezdce, ale i pro zavody, i pro horskou turistiku. Mozna se budou hodit pro lamace rychlostnich rekordu ve sjezdu stremhlav :o)
Tak zlý to zas není :-)
Koukni na:
http://www.ferodo.co.uk/ferodo_home/motorsports...
Problém je, že pak ale zase nebrzdí dobře pro nízké teploty.
Já proto raději vozím organiky, protože mnohem častěji jen sem tam přibržďuju a organiky se v tomto případě chovají lépe.
Mne uz nic sintrovaneho na kolo nesmi, vytrestal jsem se dost. Mozna to byla vada konkretnich desticek, ale kdybych mel organiky, nemuseli mi sesivat oblicej a prohanet me pod CTckama.
A duvod? Nezahral jsi je dostatecne? Nedela se nejaka kombinace?
Ne, aby brzda brzdila, nemusi se zahrivat, resp. rozpali se behem momentu i sama :o) Vzdycky jsem vozil organiky a pri tom nakupu jsem zkusil sintrovane desky, musel bych se podivat od ktere fy to bylo. Resil jsem to i na BF a naslo se par lidi, co se taky setkali s tim, ze jim sintrovane desky od tehle fy nekdy brzdily a jindy ne, ze maji silne kolisavou kvalitu.
Organiky proste brzdily vzdycky bez problemu a ty sintrovane, i kdyz nove, jsem nikdy neprinutil k prijatelne sile brzdeni. Ani prejetim smirkem, ani druhou novou sadou po odmasteni kotouce (koupil jsem na predni i zadni brzdu). Ale slo opravdu zrejme jenom o konkretni kus. Sintr. desky sice meji obecne pri vyssi zivotnosti o neco mensi brzdny vykon, ale ne takhle markantne.
Dělá :-) Firma ASHIMA vyrábí takovej hybrid, organické/sintrované půl na půl.. a není to ani drahý...
Podle me to neni o tom, ze by to bylo nejak pul na pul ale spis o mnozstvi tech kovovych castic. Sintrovane je proste obsahuji, organiky ne a ta Ashima dela sintrovane, ale s mensim pomerem kovu v brzdne vrstve.
posuď sám:
http://www.kupkolo.cz/produkty/Komponenty...
Ha, no to me podrz, to je hovadina. Kazda z tech casti se bude sjizdet jinak, tak mi nejak unika smysl, k cemu to je. Podle me bud jedno nebo druhe, treba u spalku rafkovych brzd ma kvuli mokru a necistotam tenhle system vyznam. Ale co uz, dneska se prodava kdeco.
Já zkoušel sintry také jen jednou a taky je už nechci. Neměl jsem problém, že by nebrzdily vůbec, ale při krátkých přibržďováních byly prostě horší než organiky (a to než asi kterékoliv, organik jsem jezdil více různých).
Při extrémních sjezdech když se brzdilo hodně, tak se to vždy zlepšilo a v tomhle případě to mohlo být o chlup lepší než ty organiky.
Celkově ale jasně horší.
Snazil jsem se to nekde najit nejak souhrnne na webu a moc moudry z toho nejsem. Jake typy desticek tedy existuji?
Pryskyrice = BB5,7, Shimano Alivio level
Neco s kovem (?) = Shimana vyssich rad
Sintry
?
Ne ze bych ted uvazoval o koupi novych, ale tak pro info.
Kdybych na ty svoje hydro Alivio dal desticky z vyssi rady, co by se stalo? Odesel by rychleji kotouc? Nebo by se driv prehraly?
Nejde o to ze pouzijes nejakou "vyssi" radu, ale o to, aby byly kompatibilni s tvym typem brzd. Na kazdou brzdu jakekoli modelove rady potom sezenes normalne sintrovane i organicke desticky (mozna budou u origo nekde vyjimky, nevim), ale existuje spousta druhovyrobcu, co pro dany typ brzdy vyrabeji zase oba druhy desek. Sintrovane jsou jinak s primesi kovu, jde to videt i pouhym pohledem na brzdovou smes, ze obsahuje tyhle leskle kousky a vlakna.
S organikami by jinak teoreticky mely kotouce odchazet pomaleji, ale nejaky vyznamny rozdil to nebude.
Mne to podali v krame (Sterba) tak, ze kazdy vyssi model, nez Alivko, ma defaultne kovove. Kdyz jsem se ptal proc nekoupit i do tech mych kov, nevyjadril se prodavac budto vubec, nebo jsem to nepochopil. ;-)
Diky za objasneni.
Kdysi daval kamarad na silnicku azbestove (jestli se dobre pamatuji) a asi po roce menil probrzdene rafky. No, azbest se dnes uz stejne nesmi.
Mne pred davnymi lety rupnul retez na torpedu (1/2 Pionyr) a dobrzdil jsem to nohou o pneumatiku. Mate nekdo podobnou zkusenost z posledni doby? Zajimalo by mne, jestli to je vubec providitelne i jinak, nez jen teoreticky.