Už je to drahně let co jsem naposled pořadně někam vyjel na kole, a v tomto mezidobí jsem se stihl mimojiné i přestěhovat do Ostravy. Nicméně jsem letos pod dojmem shlédnuté cyklotrasové mapy oprášil svého staršího treka a vyrazil ráno do práce, majíce v hlavě orientační směry kudy asi jet okouknuté na internetu. Věru úžasný na mě čekal zážitek. Trasa: Zábřeh-Centrum.
Nadšeně po pár tempech od baráku jsem vpadl do Běláku... asi přiliž rychle, neboť než jsem si uvědomil kde jsem, byl jsem na druhé straně u Dakoty... a tedy jsem minul první zamyšlenou odbočku, asi proto, že není značená a já netušil, kolik cest a cestiček tam bude a tak jsem nechtěl odbočit hned na první neznačené cestě... chyba. Neznačená ani cedulkou ani na cestě ještě neznamená, že to není správná cesta... Co už, je tu jestě jedna trasa jak jsem si matně pamatoval z mapy, vemu to po ní... dobrý napad, až na to, že opět bez zřetelného označení a tak jsem ji minul a vyjel na kruháči v Hrabůvce. Pochopil jsem, že pokud někdo nezná okolí, zabloudit v uličkách fakt není problém a dojel po Horní k Úřadu a napojil se opět na zamýšlenou trasu.... mno nebudu to popisovat celé... jen do centra jsem minul jestě jednou odbočku a několikrát jsem musel docela hledat kudy dál. Po Výstavní jsem kolem krajského úřadu dojel do parku. Kvalita povrchu místy úchvatně děsivá a představa, že bych měl mít za kolem jestě třeba dítě ve vozíčku nebo jen v sedačce... to by byla vražda a sebevražda v jednom. Kdybych na každém přechodu opravdu sesedl kola po pár dnech této "zdravé dopravy" do práce a zpět bych měl tiky jako Chaplin ve své grotesce... jenže tohle moc vtipné není.
Pominu dojezd, věděl jsem o nemožnosti dojezdu až do centra po nejake stezce a použil jsem zde zmíněnou "cyklisto veď kolo" chodníkovou trasu od Místecké přes podchod na Stodolní.
Pro zpáteční cestu jsem se pokusil použit trasu B, avšak Syllabovu jsem si neužil neb jsem opět minul místo, kde se na ni odbočuje - opět jsem neviděl značení odbočky, pokud tam nějaké je, pro nováčka je neviditelné. Taktéž najít podjezd pod Plzeňskou se mi povedlo až když jsem si uvědomil, že už tu někde přece měl být a vrátil jsem se.
Prostě napoprvé na městské cyklostezky bez mapy v ruce fakt jen pro ty co nespěchají a nevadí jim,že budou poznávat i neplánovaná zákoutí sídlišť.
Celkový dojem mám tedy po prvním zážitku dost bídný a nebýt toho, že jsem kdysi jezdíval docela hodně a nedám se jen tak odradit, asi bych se na ježdění do práce na kole po takovém zážitku na dalších 10 let vykašlal. To se ještě může stát, ale toto léto tomu dám ještě šanci, uvidíme jaké "zážitky" přinese průzkum dalších tras.
Z prvního dojmu jsem si odnesl poznání, že trasy jsou pro dobře odpružená a často nejlépe rovnou horská kola a odolné jedince ochotné si cestou zacvičit při seskakování na přechodech a nebo riskovat pozornost nějakého poldy jízdou po přechodech a chodnících... a taky, že pokud trasu už dobře neznáte, tak ani předběžná příprava nakouknutím na internetovou mapu nestačí a snadno lze minout odbočení, pokud nemáte čumák přibitý v mapě.
Tak dnes jsem zvolil trasu B pro cestu do práce a musím se opravit, obě odbočky co jsem včera minul jsou značené... jenže v protisměru! :-D Když jsem jel z Centra do Zabřehu, fakt mě nenapadlo, že pro mě relevantní značení může být na protější straně cesty. Také jsem si dnes užil Syllabovu a jelikož jsem se po včerejším kufrování raději opět podíval do mapy, ani mě nezaskočilo, že po nájezdu na Ruskou není na pravé straně vozovky žádná informace o tom, že bych mel odbočil doleva krz proud aut ranní špičky. Dokonce jsem zastavil a chvíli se rozhlížel... mno ale možná jsem jen slepý... :-D Syllabova je fakt dílo! Jestli tohle bylo za peníze na cyklostezky, potom mám dojem, že si někdo nechal dobře postavit chodník před barák. Po asfaltu je to 100x lepší než po neustalými nájezdy a sjezdy přerušovaném chodníku, o který se musím dělit s neochotným důchodcem, který potřebuje celou jeho šířku k vysypání odpadků do popelnice. A když domky po pravé straně skončí, cesta se zúží a chtělo by to cyklopruh... kde nic tu nic.. teda něco přeci jen, smradlavý náklaďák, který mě "udil" ještě při stání na šraňkách na Štramberské.
To jsem zvědav co ještě mě na zdejších trasách čeká.
He he, tak před pár rokama jsem si připadal uplně stejně. Pak jsem přišel na to , že v Ostravě vlastně žádné cyklostezky nejsou. To jsou jen červené chodniky, takže jezdím tak aby se mi jelo dobře a abych pokudmožno někoho nepřizabil. Jestli je ten chodnik červený nebo bily nebo je to silnice mě už nezajímá.
Mno jo, ale to máš potom při každém projetém podjezdu, přejetém chodníku, ignorování zhovadilosti jako nepoužitelné asi-taky-cyklo-něco-možná-překážkové-dráhy na ul. Syllabova (a nebo dnešní projetí přenosného zákazu vjezdu u ČEZ areny, který nebyl doprovázen žádnou vyznačenou objížďkou pro místní lokalitu neznajícího cyklistu) na krku riziko pokuty 2000 CZK => tedy pokud bych dostal 2 pokuty ročně, je pro mě už MHD levnější. Před pár dny jsem kupoval roční předplacenku na 2 zóny za 3327 CZK. A já sice nejsem ještě nad hrobem, ale dávno mám za sebou věk, kdy bych s entuziasmem a s adrenalinem v žilách ujížděl měšťákům. Zatím mě cyklotrasy v tomto městě fakt nepřesvědčily, že jsou použitelné. A to je opticky síť tras mezi Zábřehem a krajským úřadem docela hustá... jenže co je to platné, když to nejsou trasy rozumně použitelné? Ti co to navrhli, schválili a postavili by měli zatrest tudy půl roku denně aspoň 2x jezdit s policejním doprovodem, který bude dbát na to aby přesně dodržovali dopravní předpisy... věřím, že jejich příští rozhodnutí by měly podstatně smysluplnější obsah.
Stěžuj si na městském obvodě O. Jih. Už minule tu někdo psal, jak mu u ČEZ Arény domlouvali strážníci, když se ocitl v uzavřené ulici mezi arénou a parkovišti. On se jim marně snažil vysvětlil, že jel po cyklistické trase z centra a že žádný zákaz vjezdu nikde neviděl. Letos je to to samé, protože zákaz vjezdu ve směru jízdy Ruská - Plzeňská je jen na ul. Závodní, ale cyklisté jsou trasováni přes ul. Sovova, takže ten zákaz lze i nevědomky objet.
Radnice tuším tenkrát slíbila, že na to bude pamatovat, ale skutek utek(l)
Tuž Ťa vítám v Ostravě. Ve stejné pozici jako jsi Ty, jsem byl před třemi lety. Třeba tomu nebudeš věřit, ale za ty tři roky se teho hodně změnilo k lepšímu. Tak vydrž, nevzdávej se a dál piš své postřehy :-)
A dufám, že nezůstaneš jen u teho psaní na web, ale že se i občansky zapojíš a své postřehy o kvalitách vyznačených cyklistických tras budeš směřovat i na městské obvody, které za značky odpovídají. Jinak můžeš všechno sepsat a poslat na odbor dopravy MMO, který to předá koordinátorovi cyklistické dopravy, který zodpovídá za cyklistiku v Ostravě obecně.
Rád bych Ti pomohl i já, ale můj osobní názor je takový, že vyznačovat cyklistické trasy ve městech pouze svislými značkami nemá větší smysl a spíš by se mělo více sil věnovat stavění cyklistických stezek. Takže já na kole jezdím, kudy potřebuji, a když vidím, že by se tam dalo fyzicky něco provést, tak se o to snažím. Na sledování žluto černých nebo bílo černých tabulek v dnešním provoze už opravdu nemám čas.
To jsou už všichni na Facebooku, že tu nikdo nediskutuje? :-)