Tak jsme včera vyjeli s prckem na projížďku a že zkusíme tu slavnou Jantarovou stezku (teda její kousek), ať pořád nejezdíme jenom na Hlučín nebo do Poodří. Jaké bylo naše nemíilé překvapení, když poté co jsme se nějak promotali Svinovem, tak jsme se na konci Ostravy dostali na normální silnici, vedle které už nebyl ani chodník, a rychlost tam byla značkou omezena na 80, tzn. že kromě aviatiků tam všichni jezdili tak 100. Do takového provozu přece nemůžete s děckem !!! To by mně zajímalo, který debil tohle vymyslel? Tak jsme se otočili, že pojedeme zpátky, naštěstí jsme za mostem přes dálnici našli odbočku a paralelní asfaltovou cestičku kolem zahrádkařské osady, která se po asi kilometru napojila zase na Jantarovou stezku, tentokrát už v polích a bez provozu aut.Nechápu, proč ta oficiální Jantarová stezka je vedena po takové výpadovce a ne kolem těch zakrádek. Vzhledem k tomu, že to je dálková cyklotrasa, tak by mohli soudruzi z ostravského magistrátu na ní umístit ceduli: vítejte v Ostravě - cyklistickém Kocourkově.
Jantarová stezka dříve vedla tou asfaltovou cestičkou, jak si po ní nejspíš jel, ale pak přišla stavba dálnice a trasa byla dočasně změněna. Teď se uvažuje, že by se to vrátilo zpět…ale.
Po ulici Polanecká je silný cyklistický provoz a těch lidí, co jede po Jantarové stezce, je z nich možná desetina. Existuje snaha vyznačit na této ulici alespoň vyhrazené pruhy pro cyklisty v úseku Bílovická – zastávka Kovošrot (v části už to tak je cca 280 m). No a takový argument, že po Polanecké je vedena mezinárodní stezka je docela pádný. Bohužel s vyznačením souhlasí všichni kromě Úřadu městského obvodu Svinov, který si brání parkovací místa po okraji ulice, takže na tom to asi skončí :-(
1. Je to takovy problem, aby byly cyklopruhy na Polanecke a zaroven aby vedla Jantarova stezka tou klidnejsi cestou?
2. BYl by porad na Polanecke takovy provoz, kdyby cyklotrasa byla odklonena na cestu kolem zahradek? Nepresunul by se tam potom i ten vetsi cyklo-provoz?
3. Jantarova stezka ma plnit rekreacni charakter, proto by mela vest po klidnych komunikacich a ne po vypadovce. Copak je mozne vyjet si na projizdku s prckem na mezi auta, ktera se ridi stovkou?
4. A co ta propagace tohoto kraje? Jantarova stezka neni pouze nejaka mistni zalezitost. Kdyz po ni prijede nekdo odjinud a uvidi, kudy to vede, resp. ze v Ostrave nejsme schopni ani tu paterni cyklotrasu udelat tak, aby tam projizdka byla prijemna, prijede tady jeste nekdy takovy cizinec (neostravak)? A kdyz se ho zeptaji kamaradi, jak to tam v te Ostrave vypada, myslis, ze jim Ostravu doporuci? Ale mozna, ze je to zamer, cim min cyklistu, tim lepsi argument, ze cyklostezky nejsou potreba :-(
5. Btw. neni ta Jantarova stezka neco jako GREENway? Ted si nejsem jisty, jenom se ptam?
1. Jak jsem psal výše. O přesunu Jantarové stezky do původní trasy se uvažuje. S pruhy problém je, protože pokud je ÚMOb Svinov proti, a to je proti výrazně, tak tam pruhy v současné době nebudou. Silnice sice patří kraji, ale kvůli cyklistům úředníci do sporů nepůjdou. A to i přes to, že majetkový správce Správa silnic MS kraje, který nemá cyklisty zrovna v oblibě, tak na Polanecké by je snesl. Na okraj: vztah ÚMOb Svinov k cyklistům vyjadřuje i ta značka zákaz vjezdu u železničního přejezdů na Bří Sedláčků.
2. Většina lidí jezdí po Polanecké, protože je rovná a vcelku v přírodě. Po Jantarové stezce ze Svinova do Polanky jsem jel jednou a kdy by se mě někdo ptal, tak mu řeknu, ať raději jede po silnici, než se hrkat po té rozbité cestě mezi poli (ulice U Olši). A za další, když jedeš na kole do práce, tak většinou nevolíš delší cestu.
3. Ano, Jantarová stezka má být turistická trasa, takže bych byl pro její přetrasování mimo ulici Polanecká.
4. S propagací kraje se budeš muset obrátit na někoho jiného. Jaká je politika kraje s cykloturistikou, vůbec nevím (udělat mapky a nafotit hezkou cyklistku na louce, jako propagaci neberu). Ale přijde mi, že pro takovou propagaci je lepší místní starosta nebo podnikatel, který buď chce (starosta) nebo má v blízkosti restauraci, opravnu kol nebo něco jiného, kam potřebuje dotáhnout lidi-cyklisty. A bude se o to rvát, protože jde o prospěch jeho peněz.
5. Teď si mě zaskočil. Propaguji městskou cyklistiku a turistické trasy jdou trochu mimo mě. Greenway Krakow – Brno – Wien by měla jít přes MS kraj podél Odry, ale jestli si v tomto úseku odskočí na Polaneckou, to nevím, a na netu přesnou trasu nemůžu najít. Každopádně i kdyby se Jantarová stezka a Greenway nepřekrývaly, tak obě mají stejný mezinárodní význam, ale to je jen můj osobní názor.
To je prave ten rozdil mezi CR a Evropou. Zatimco na Zapade neni problem mit treba 2 cyklostezky rovnobezne a nedaleko od sebe, u nas neni problem nemit na podobnem miste cyklostezku zadnou.
2. Tak to je jasne, ze do prace je nejlepsi se dostat co nejrychleji. Ale to snad neni pripad Jantarove stezky, ta ma slouzit hlavne turisice a pro rekreacni ucely, tudiz neni se kam honit, hlavni je si tu jizdu vychutnat. A to na frekventovane vypadovce jaksi nejde. Kdyz uz nebudeme mluvit o bezpecnosti, ono i do te prace je lepsi si trosku zajet, nez se nechat prejet.
4. Naprosto souhlasim. Nejlepsi asi je, kdyz podel prirozenych cyklistickych tras (rozumej, tam kde cyklisti jezdili uz pred desitkami let, nikoliv kde urednici nechali udelat zlute cedulky) vznikaji cyklohospudky, stanky s obcerstvenim, cykloservisy, kempy, apod. To je asi u nas v soucasnosti jedina sance.
5. Ono to je stejne jedno. Myslim, ze by nemelo byt tak podstatne, ze tady mame jakousi PAPIROVOU paterni evropskou cyklotrasu nebo jakysi greenway, hlavni je, aby nam se tu dobre jezdilo.