Chtel bych se zeptat na Váš názor. 2 roky jsem pomerne intenzivne jezdil na horskem kole (ale spis po silnicich) aniz bych cetl nake rady apod. Sedlo jsem celou tu dobu mel zhruba v takove výšce ze jsem ze sedla dosahl na pedaly jen spickama. Tedy v zadnem pripade plochou chodidla a to prý jeste ma byt malinko pokrcene koleno jsem se ted dozvedel. Nyni jsem zakoupil silnicni kolo a prodejce mi na mou postavu nastavil "spravne" sedlo. Pro me to byl sileny nezvyk. Pripadal jsem si skrčený a taky jsem byl zvyklý tahat za botu nahoru při jízde, což při týhle "nízký" poloze sedla nejde. Tak jsem si sedlo zas vytahl nahoru, jako jsem mel na tom horskym a jezdim rychleji. Ale nevim jestli delam dobre , jestli se spis nemam naucit jezdit tak jak se má, a vyčkat třeba se to časem poddá a bude mi to jezdit dobře i v té "správné" poloze. Co myslite? Loni mi pri lyzovani praskl krížovy vaz v koleni a nekdo mi rekl, že to muže mít i souvislost s tím vysokým posedem na kole. Tak co myslíte?
To jsi měl opravdu vysoko. Výška by měla být taková, že nohu musíš mít lehce ohnutou a chodidlo rovnoběžně se zemí. Při jízdě se nesmíš kopat do brady:-) a ani propínat nohu, natož šlapat na špičkách a kroutit se na sedle jako "vosa na bombóně".
dik jarin. No ja ač jsem mel tu vyska sedla tak blbe, nekroutil jsem se vubec. Sedel jsem ze by nikdo nepoznal ze jedu na kole :-) vis ted me akorat stve ze vlastne vubec nemuzu tahat nahoru... ja myslel ze od toho jsou ty naslapy.. ale ted jsem se v moudry knizce docetl, ze nartem za botu nahoru se tahat vubec nema. Jen jakoby dopředu tlacit. A to s tou olovnici(zpustit ze spicky kolena...to plati tky myslis? podle toho mam sedlo totiz zas moc vzadu. Jenze kdyz si ho posunu a jedu pak do kopce tak se mi na sedacce zadek posouva furt jakoby za sedlo.. ze se musim pritahovat rukama. Sklon sedla mam spravnej - rovnej-mozna nepatrne sklonený dolu.
To s tou olovnicí neznám, ale je pravda, že mám sedlo trošku vpřed a dělám mi to samé co popisuješ. Mě to vyhovuje, protože se do toho kopce lépe zapřu a také si trochu poposednu. Ono každé poposednutí je při delší cestě dobré. Po rovince už mám sedlo zase akorát...chce to zkoušet a zkoušet, než si zase zvykneš na nějakou nezdravou polohu i když netvrdím, že ta moje je super. Vyhovuje a zatím sem si nic neurval.
No ono to s tim posedem a slapanim vubec neni tak jednoduche jak se zda, ale to jsem nerekl nic noveho. Je pravda, ze pri spravnem slapani by jsi mel vyvijet tlak na podrazku a ne nartem na botu. Nemyslim ted kolmo na podrazku, ale slapat tzv. do "svestky" (do kruhu - to je pouze idelani teorie). Ohledne vysky sedla... tak pri volnem slapani na jake jsi zvykly, by v dolni uvrati mela holeni kost se steheni svyrat cca 10 - 25 stupnu (pricemz poloha nohy - slapky nemusi byt vodorovne... proto jsem psal ze pri slapani jakem jsi zvykly). Zadna teorie neni nejlepsi a kazdy posed je individualni. Ale je dobre se mu snazit co nejvice priblizovat, kvuli zminovanemu zdravi, protoze z toho spravny posed vychazi. Jeste ohledne toho tahani nohy nartem na botu. To plati samozrejme pri spravnem frekvencnim slapani po rovine. Pokud pojedes do nejakeho hnusnyho kopce a budes si pri nem rvat nohy z prdele... tezko se ubranis tomu netahat nohu jak te napdane. Spis budes rad ze to nejak vymotas nahoru :) To asi kazdej. Jinak nejake dalsi, myslim poutave napsane informace, ohledne treninku na kole a slapani, posedu, apod. najdes na www.kpo.cz od pana Vojtechovskeho. Tak kolu zdar.
Oukud sedíš na kole , budeš mít TROŠKU pokrčenou nohu v kolení , a na pedálu budešmít patu.
Takto je správně nastavený posed.
Ale pozor aby noha nebyla pokrčená moc .
v podstatě 78.tom se nejvíce přiblížil. Jednoduchý model jak nastavit správně výšku sedla: pohodlně sednout na sedlo, uchopit se řidítek. Obuté měj boty, ve kterých budeš jezdit. Střed paty polož na osu pedálu. V tom momentě musí být celá noha téměř napnutá, jakoby malounko pokrčená, nesmí být napnutá. Na sedle seď rovně, kyčlemi nesmíš jít ani o kousek dolů za nohou. Ještě je k tomu mít zapotřebí správně uchyceno sedlo v jeho vodorovné ose a v předozadní ose. Potom, když dáš chodidlo na pedál do jediné správné polohy, noha se patřičně pokrčí. Měl bys takto mít sobě dobře nastavenou výšku sedla.
Dobře,až na to ,že patu na pedálu bosou nohou viz např.katalog kol2002,cykloturistika velo či jiné.a při vodorovné poloze pedálů ted již v botách koleno prochází středem kloubu palce nohy.To je to podélné nastavení sedla pokud možno ve vodorovné poloze tam lze samozřejmě mírně improvizovat dle pocitu či tvaru sedla .jeden fígl,u normální postavy sedlo do podpaží natáhnutá ruka i prsty prostředník by měl končit v ose středového složení ukáže se alespoň základní správnost výšky sedla.Jinak noha jdoucí nahoru v nášlapu či klipsně tahá pedál a pomáhá druhé při práci šetří síly silničáři to tak dělají
Zapoměl jsem napsat, že téměř napnutá noha má spočinout patou na ose pedálu, který je ve své nejzažší pozici vůči pánvi jezdce, čili klika s pedálem je jakoby pomyslným protažením sedlové trubky. Klika tedy není spuštěna dolů kolmo k zemi, nýbrž mírně vpřed.
K tahání pedálu tertrou: to není správně řečeno, pedál se nemá táhnout nahoru aby pomáhal druhé noze, která zrovna tlačí dolů. Nohu v pedálu táhneme po kružnici, kterou opisuje klika, čili šlapeme do kruhu, kdybychom jen táhli nahoru, tak pořád šlapeme do čtverce.
A nedělají to tak jen silničáři, ale všichni výkonnostní cyklisté, bajkeř, silničáři, dráhaří, hobíci, ale i mnozí cykloturisté si osvojili za použití nášlapů toto správné šlapání.
takže když jedeš počítáš rovnice-ty perfekcionisto! já raději si užívám!čtverec jsem raději rozšlapal.
Nedávno jsem si dal na řídítka delší nástavec ( cca 3 cm ) a zároveň si i řídítka dal trochu níže ( cca 3cm ) ve snaze docílit co nejlepšího aerodynamického posedu. Když už jsem byl v tom, tak jsem si řekl, že udělám i něco se sedlem. Výšku jsem neměnil, ta byla dobrá, ale sedlo jsem posunul o cca 3 cm dozadu. Při jízdě z kopce bez šlapání je znát, že to jede o trochu lépe, ale při šlapání mám pocit, že to jede méně. Jako kdyby posunutí sedla dozadu mělo vliv na sílu šlapání. Je to možné? Díky.
Pozor, tim, ze posunujes sedlo dopredu nebo dozadu, menis zaroven i vysku sedla. Neni to tak moc, ale projevi se to. Ta "ztrata" sily slapani spociva v tom, ze se ti teziste posunulo dozadu, tzn. ze ted slapes vic "pred sebe" a nevyuzivas tolik sve vlastni hmotnosti jako sily proti pedalum.
Posunul jsem sedlo úplně nadozal dopředu a zlepšilo se to. Eště budu chvíli experimentovat :)
bere se vyska od zeme do rozkroku krat 0,9
Pokud si dáš kliky vodorovně se zemí a z češky kolena spustíš olovnici dolů tak by měla procházet středem osy pedálu.
To je na mě nějaký složitý. Podle všeho toto pravidlo platí pouze pro pedál, který je v daném okamžiku vpředu. Kromě toho to podle mě neřeší výšku sedla. Když si v této poloze zafixuju bérec "přední" nohy tak, aby čéška byla přesně podle návodu nad osou pedálu, zbude mi spousta poloh, kam položit zadek, podle toho, nakolik pokrčím kolena. Patrně by tuto informaci mělo ještě doplnit doporučení, nakolik má být koleno propnuté či pokrčené v dolní úvrati.
Koleno má být skoro propnuté ;-)
Já to tak nějak mám a spousta lidí se mi pošklebuje, že mám sedlo moc vysoko. Že prý mi klouže zadek po sedle ze strany na stranu. Nevím, já se při jízdě zezadu moc často nevidím :o))
Myslím, že každý má trošku jiné a hlavně hodně individuální požadavky. Mně se například dost příčí jezdit v podřepu, ale hlavně taky v příliš hlubokém předklonu. Pokud má člověk sledovat provoz kolem sebe, nemůže mít hlavu v úrovni sedla. Co na to pak krční páteř? Pokud má člověk v tom hlubokém předklonu koukat dopředu, musí být hlava hrozně zalomená dozadu... To já jezdím hrozně rád jako "paní radová" v naprosto vzpřímeném posazu a jsem v této poloze odpor neodpor schopen dosahovat rychlostí kolem 70 km/h. I když uznávám, že to vypadá dost přízračně...
Zadek po sedle zas klouzat nemá, to je také špatně ;-) Nejlépe se to nastaví tak, že se pedál natočí do spodní úvrati a na střed (nad osičku) pedálu se položí jen pata chodidla. V tomto případě ale noha už musí být napnutá...
A teď si vezmi, že kromě toho, že na tom sedím v předklonu a když si hlavu tolik nelámu dozadu, tak mi ve výhledu dopředu ještě trochu brání kšilt helmy :-)
Hele, Ty to tady pořád popisuješ tak komicky, že by ses konečně někdy mohl uvolit a vyrazit s námi na nějaký poklidnější výlet ;-) Chtěl bych to vidět :-)
Zítra mě i s kolem můžeš vidět ve 14.00 hod. na Hradčanském náměstí. http://www.nezakladnam.cz/
Nejde ale tak úplně o výlet... :o))
Jinak jsem spíš cyklista samotář. Ale do budoucna účast na nějakém výletu nevylučuju. Jen mám obavu, že zdaleka ne každý mou přítomnost unese. :o))
I při patě může být noha nepatrně pokrčená.
Já mám pro sebe vyzkoušeno, že optimální výška sedla pro mě je taková, že když dám paty na pedály a takle šlapu, tak musím být schopný šlapat stále bez náznaku přesýpání na sedle a dokážu přesně propnout při tom šlapání jen v ten okamžik, když je pedál v prodloužení sedlové trubky (tím myslím, že to propnutí je úplně po co nejkratší dráhu pedálu při šlapání to jde bez přesýpání se v sedle).
Vždy nastavím, tak abych nedokázal už propnout při patách vůbec a pak po mm snižuju, až najdu tu co nejnižší polohu sedla, kdy k tomu propnutí poprvé dojde.
Pokud se přesýpá při normálním šlapání, tak už je o hodně výše než by mělo být.
Patu na pedal a slapat dozadu. Zadek by se nemel "presypat". Znamena to, ze se noha pri polozene pate na pedalu skoro propne (v praxi se potom pokrci vic, protoze se neslape patou). U MTB se muze dat sedlo nepatrne niz (0,5-1cm), kvuli ovladatelnosti a snadnemu dostani se za sedlo.