Na půjčovnu kol čekali obyvatelé Prahy 4 několik měsíců a jízdní kola a stojany mezitím ležely ve skladu jedné ze škol. Teď je téměř jisté, že se lidé na žlutých bicyklech svezou už příští jaro – automatická půjčovna začne fungovat pravděpodobně 1. dubna.
„Vybrali jsme dvě oblasti, ve kterých bude umístěno třicet stanovišť s jízdními koly," slibuje zástupce starosty Prahy 4 Václav Krištof.
Radnice počítá s tím, že se stojany s koly objeví v oblasti Pankráckobudějovické pláně a na vltavském nábřeží v oblasti Podolí a Braníka, kudy prochází jedna z nejrušnější pražských cyklostezek. Stojany budou stát u úřadů, stanic MHD nebo před budovou České televize.
Radní už nechali vyhlásit veřejnou soutěž na provozovatele půjčovny, který bezplatně získá kola a stojany a za to se bude o půjčovnu starat. Podle odhadů přijde roční provoz na 1 až 2 miliony korun.
Rozhodnutí radních ještě musí potvrdit zastupitelé, kteří se sejdou ve čtvrtek.
100 kol + 80 stojanů
Stovku kol a zhruba osmdesát stojanů pořídila radnice za 2,8 milionu korun – poté, co bývalí radní těsně před volbami schválili, že se Praha 4 zapojí do nově budované sítě automatických půjčoven. Pak však projekt na dlouhé měsíce usnul.
Místostarosta Krištof upřesňuje, že provozovatele radnice vybere především podle nabídnuté ceny, za kterou bude kola půjčovat. Radnice zároveň počítá s tím, že na projekt poskytne dotaci. Provoz půjčovny kol by kromě poplatků od cyklistů měla zaplatit i reklama, která bude umístěna na jednotlivých stojanech.
Na cestu do práce i do hospody
Systém nemá být konkurencí hromadné dopravy. Kola by měla sloužit lidem při obyčejných cestách na poštu, do hospody nebo třeba v poledne z práce na oběd.
Jak ukazují zkušenosti z Karlína, kde podobný systém půjčovny kol funguje již déle než dva roky, kola využívají všichni – starší lidé i studenti. A není výjimkou, že na kolo sedne manažer, který spěchá na pracovní schůzku.
Princip automatické půjčovny kol je jednoduchý – zájemce se zaregistruje a pak si může kdekoliv vypůjčit kolo a na některý ze stojanů ho zase vrátit. U již fungujícího systému v Karlíně je registrace možná na dvou místech nebo také na internetových stránkách provozovatele.
Cyklista zaplatí poplatek 500 korun a získá čipovou kartu. U stojanu navolí svůj PIN, odepne kolo a může odjet. Čím déle je v sedle, tím více kreditů se mu odečítá z karty.
„Patnáctiminutové vypůjčení kola stojí dvě koruny, půjčení na celý den zhruba stokorunu," upřesňuje technický ředitel firmy Homeport Peter Zaťko.
Kedze budem coskoro pracovat na Budejovickej (a pravdepodobne v kravate ;-( ), tak velmi vitam takuto sluzbu na presun k oblubenej restauracii. Len ma trochu zaraza ta cena systemu. Priblizne 28 000 za jedno kolo a jeden stojan ...
Pritom 2 roky som denne chodil v Karline okolo podobneho stojanu. Bud tam kola boli alebo neboli, ale nikdy som nevidel cloveka, ktory by sa na tom viezol ...
Priznavam, ze sa tam nepohybujem v case rannej spicky, ale inak skoro cely den az do vecera ...
Tady obyčejná matematika nefunguje. Kromě pořízení kol a stojanů, ještě připočti terminály a jejich propojení, pronájema úprava místa, které určitě nebude jenom majetkem města, systém registrace a placení, zabezpečení, servis atd. A taky zainteresovat spoustu lidí.Takže mě se to zdá poměrně slušné. A přeji Pražákům, aby to fungovalo, denní půjčení kola za stovku je všude jinde sci-fi záležitostí.
Este poznamka : Pocita sa s vyhradenymi pruhmi pre cyklistov na Budejovickej a Pankraci, kedze je tam vo vystavbe to centrum ?
A zaroven tam zriadia pujcovnu kol ...
Alebo je to zase nedomyslene a bez navaznosti na existujuce moznosti a prebiehajuce rekonstrukcie ?
Tezko rict. Zeptej se na [email protected] nebo jinde. Hlavne se na to ale ptej, protoze kdyz neni tlak verejnosti, nebude nikde nic :)
V současnosti realizovaný projekt s tím bohužel nepočítá :-/ . Ale souhlasím, ptejte se, ať je vidět zájem.