Za použití naprosto unikátní cementobetonové technologie se v těchto dnech rodí cyklostezka mezi Starým Městem a Kostelany nad Moravou. Pro vyznavače jízdních kol to má být první komunikace v republice, která bude mít stejný povrch jako dálnice D1.
Část cyklostezky dělají stavbaři technologií, jakou se u nás stavějí například mosty.
„Tato technologie je sice zhruba o deset procent dražší než živičné povrchy, což ale bohatě vyváží delší životnost, která se pohybuje mezi 35 až 50 lety. Zatímco asfaltové stezky vydrží do 15 roků,“ vysvětil stavbyvedoucí Jaroslav Bartoš ze společnosti Skanska, která stezku buduje.
Podle ředitele hradišťské pobočky stejnojmenného podniku Bohuslava Slánského se pro cyklostezky tyto technologie rozšířily jak v Evropské unii, tak v USA. „Vedle větší odolnosti je cementobetonový povrch šetrnější k životnímu prostředí, protože se z něj neodpařují dehtové substance,“ podotkl Slánský.
Další z předností, pro kterou si tuto technologii staroměstští radní vybrali, jsou nižší náklady na údržbu a skutečnost, že se vozovka v létě tolik nezahřívá a nedeformuje.
„Jedním z důvodů, proč bude 1600 metrů dlouhý úsek čtyřkilometrové stezky betonový, jsou požadavky Povodí Moravy, které tudy potřebuje jezdit ke kunovickému jezu, těžkou technikou,“ doplnil staroměstský starosta Josef Bazala.
Na možnost, jak se vyhnout nebezpečné silnici mezi Nedakonicemi a Starým Městem, již netrpělivě čekají obyvatelé okolních vesnic. „Je to silnice smrti, kde se stala řada nehod. Na novu cyklostezku se proto opravdu těším,“ poznamenal cyklista z Nedakonic Zdenek Polišenský.
Cyklostezka, která má být průjezdná od půlky listopadu, přišla na bezmála 18 milionů korun, z nichž šedesát procent zaplatil Státní fond dopravní infrastruktury. O zbylé investice se pěti miliony postaral staroměstský a dvěma a půl milionem kostelanský obecní rozpočet.