Dobrý den.
Mám poměrně negativní zkušenosti s jízdou na kole po kruhových objezdech. Po čase jsem zjistil, že na malém "kruháku" s jedním pruhem je nejbezpečnější jet nekompromisně prostředkem a nepustit nikoho vedle sebe, hlavně ne na levou stranu. Spousta řidičů kolo na kruháku předjíždí, bohužel spousta z nich vnitřkem! A tak dochází běžně k velice nebezpečné situaci kdy kolo jedoucí po kruhovém objezdu je zblokováno vozem který z něj vyjíždí! Tato situace je velice nebezpečná tím, že cyklista jedoucí v levém náklonu je "podjet" autem odbočujícím vpravo a v této situaci nemá jinou možnost než zastavit a modlit se aby nebyl sestřelen autem jedoucím za ním, nebo doufat že auto co o podjíždí to stihne dřív, než si o něj "štrejchne" předním kolem. Odbočit s autem doprava je prakticky nemožné. Stejná situace může nastat z druhé strany pokud se cyklista neuhlídá a vjede příliš vlevo a auto ho začne předjíždět zprava ve chvíly kdy cyklista odbočuje ven. Jediná možnost obrany a prevence je výše zmíňovaná nekompromisní jízda středem pruhu! Po kunzultaci s dopravní hlídkou jsem byl ujištěn, že kolo jako nemotorové vozidlo nesmí! být na jednopruhovém kruhovém objezdu předjížděno!!! Naopak cyklista toto smí, ale musí dávat velký pozor aby nebyl smeten.
Situace na víceproudých kruhových objezdech je bohužel zcela kritická. Vzhledem k jejich průmeru se rychlost aut na nich pohybuje zcela nad možnosti cyklisty, platí zde pravidlo jízdy u pravé krajnice a to je důvodem všech problémů! Je zcela běžné, že rychle jedoucí auta odbočující ven cyklista ani nepostřehne, hlavně na objezdech co mají možnost výjezdu v obou pruzích, popřípadě rovnou odbočovací třetí pruh. V této situaci doporučuji raději opustit vozovku a objet objezd nějak mimo ní. Je totiž prakticky nemožné uhlídat si za zády auta jedoucí ve vnitřním pruhu, halvně proto, že spousta řidičů má pocit, že jede v "levém" tudíž jedou rychleji! Klasický příklad jsou "kruháky" na Opatově a Chodově, hlavně Chodov je ještě "vylepšen" hustotou provozu po dostavění nákupního centra!
Mno ja mam spis spatne zkusenosti s temi "malymi" kruhaci, ktere vsude pribyvaji :-(.
Casto se mi stava, ze mne nekdo predjede tesne pred kruhakem a pak zastavi (i kdyz vidi, ze nikde nic nejede) a ja mam co delat to ubrzdit, i kdyz bych tim malym kruhakem projel mnohem rychleji, nez to auto :-(
Snazim se tedy (i kdyz je to "cunicarna", ale auta delaji vetsi) abych na tom kruhaci byl driv, nez to auto, kdyz uz ho slysim hodne blizko a doufat, ze si to jeste vcas rozmysli, anebo take po spatnych zkusenostech uz jedu tak nejak "prostredkem kruhace", aby mne nemohl nikdo podjet, na coz uz jsem take malem doplatill...)
To je i problem prednosti chodcu na prechodech, ze mne neco predjede, kdyz jsem rozjety a pak to zahamstne pred prechodem, kam mu velze chodec a uz jsem tak parkrat jentak tak proklickoval kolem auta (zastavit bych uz nestacil) a chodec se jeste rozciloval.
Ted jsem jel v Teplicih rozjety v kolone abych stihl zelenou, predjel mne autem Nemec v pravem pruhu narovno a najednou to zaslapl, zacal odbocovat doleva a pak blikat.
Odnesl to muj 50-tilety (ale dobre vybaveny) Favorit, ktereho jsem mel tak rad a dnes si jdu dovybavovat noveho Kellys AR 1.9 co jsem koupil vcera a mam obavy, ze si na to jeho razeni na riditkach (i kdyz ma urcite vyhody) asi jen tak nezvyknu, ale jinak bych si asi nove kolo nekupoval ;-( ...
Jo a ve stredu jsem jel po hlavni skoro 55km/h ze jsem se rozjidel pred kopcem, vjel mi tam manik na horaku zleva a toho zacalo zprava predjizdet terenni auto (asi ho take chtel "podjet" ;-( ...)
Pres auto jsem doleva nevidel a mohl by mne smest kdybych chtel predjizdet i to auto, tak uz jsem jen rval (dost nevybirava slova) az nastesti cyklista uhl doleva a jeste jsem je predjel oba zprava, takze tady jsem mozna mohl doplatit na to, ze auta sviti a nebylo mne asi videt, takze bych mel na silnicce jezdit smekymi gumami (aby to nejelo tak rychle) a vozit batoh baterek, abych mohl take svitit cely den.
Uz se desi, az naridi svitit vedne i cyklistum ;-( ...
Pak jeste ten den jedu po dvouproudovce (mezi Litvinovem a Chomutovem) a malem o mne skrtlo auto, i kdyz mel v to msamem pruhu jeste 1.5m mista a pravy pruh volny cely.
Videl, jsem, ze to byl deda, ktery jel celou dobu "pomalu a bezpecne" pravym kolem po bile care u krajnice, obcas z ni sjel a mozna mne ani nevidel a mel jsem stesti, ze vybocil prave vedle mne ;-(.
Hlavnim silnicim se snazim vyhybat, ale do Chomutova je to od nas "nejsozumejsi spojeni" a setril jsem sily na delsi vylet, takze jsem jel "nejmene namahavou trasou" a uz nevim, kdyz autum prekazi cykliste i tam, kde maji alepon 5m mista na vyhnuti a zablkat kdyz predjizdi cyklistu je "moc prace".
Pak dalsi blb nalepeny za nim muze lehce cyklistu smest a uz jsem videl z auta i manika, co jel autem predemnou a delal bez blinkru "mysicky" za cyklisty snad schvalne :-(
Omluvam se za preklepy, ale specham ;-( ...
Moje zkusenost na kruhových objezdech: chce to trochu drzosti a chovat se jako v aute. Proste na kruháku se vecpu na stred - netlacím se ani doleva, ani doprava. Proste jedu na stredu, tak me nemám moznost to auto za mnou predjet, pri odbocení ukázu rukou. Je samozrejme potreba být ve strehu, ale to v aute clovek musí taky. Nejakej blbec se najde vzdycky a vsude.
Dneska jsem si zkusil Vítězné náměstí... Střed a čitelná jízda to jistí.
Stejně jsem ale nezabránil tomu, aby mě tam jeden expert "neoholil" říznutím svého odbočení v levém pruhu dobrý metr pruhem mým. Nebezpečné to ale díky spoustě místa, které jsem si tou jízdou uprostřed udělal, nebylo - a o to vlastně jde.
No obcas se najde nejaky debil i na kruhaci, ale vetsinou nemam problem. Jezdim po pravem okraji, mam na sobe reflexni vestu, takze me ridici vidi, navic jeste davam rukou znameni nejen kdyz vyjidim z kruhace, ale i kdyz po nem pokracuju (jinak maji ridici dojem, ze kdyz clovek jede po pravem okraji, tak vlastne vyjizdi ven z kruhace; zatimco kdyz davam levou rukou znameni, tak jsou navic nejisti, jestli si nechci najet vice doleva a jedou opatrneji).