Zdravím všechny příznivce cyklistiky!
Začal jsem pravidelně po Praze jezdit na kole. Občas se nevyhnu místům s hustším provozem a křižovatkám. Mám dotaz na zkušenější městské cyklisty, jak nejbezpečněji řešit následující situace v silničním provozu:
1) světelná křižovatka, 1 jízdní pruh, chci jet rovně a mám červenou. Kam se nejlépe zařadit? (zůstat u pravého okraje silnice, nebo se zařadit doprostřed, nebo popojet před plnou čáru?)
2) křižovatka, 2 jízdní pruhy, odbočuji vlevo: Je jasné, že bych se měl zařadit do levého jízdního pruhu. V levém jízdním pruhu je nejlepší jet vpravo, uprostřed, nebo úplně vlevo?
3) Také by mě zajímalo, jak řešíte odbočování z hlavní silnice vlevo, pokud je hustý provoz protijedoucích vozidel. Zastavit uprostřed silnice na dělicí čáře, nebo zastavit u pravého okraje silnice a přejít jako chodec?
Všem děkuji za rady a zkušenosti!
Ahoj,
moje zkušenosti jsou, že musíš být dost asertivní a prostě si místo na silnici zabírat, protože bohužel narozdíl od rozvinutějších zemí ti ho jinak řidiči nenechají, a pak se dostáváš do nebezpečných situací. Podle zákona na to máš právo a řidiči to nesou sice útrpně, ale na druhou stranu jsou rádi, že se chováš předvídatelně a jasně, takže i tak troubí jen velmi vzácně.
ad 1: Řadit se doprostřed, ale jen tehdy, pokud se stihnu ohlédnout, že na mne nikdo zezadu nenajíždí (bohužel v Praze časté) *a* popojet asi o půl délky kola před plnou čáru, abych byl kus před auty a tedy dobře vidět ze všech stran (neděsit ale při tom chodce na přechodu).
ad 2) Pokud jedeš v jakémkoliv jiném pruhu než pravém, tak je nutnost jet uprostřed nebo úplně vlevo. Uprostřed je bezpečnější, protože v té chvíli tě nebude nikdo předjíždět. Na tu chvilku na to máš nárok. Pokud bys jel vpravo, pražští řidiči hulváti tě bohužel budou předjíždět 'oboustranně', což se dá ustát jen velmi těžko. Určitě neodbočovat z pravého doleva.
ad 3) Uprostřed silnice stavět na dělící čáře je sebevražda. Stavěj zásadně uprostřed, aby auta za tebou musela zastavit taky. Kdyby jsi byl v autě, nebyli by na tom ti za tebou o nic líp.
Jiné velmi jednoduché řešení, které jsem odkoukal kdysi v Kodani, je odbočit nejprve vpravo do protisměru (pokud je volno nebo autům svítí červená) nebo na chodník či jiný plac, udělat smyčku, počkat na volno, a pak přejet silnici kolmo. Tím se odbočování doleva dá dobře vyhnout a je to bezpečné.
Správně pokud ukážeš, že se chystáš odbočovat doleva, tak tě žádný řidič za tebou samozřejmě nesmí předjíždět. Bohužel realita je v Praze téměř přesně opačná, takže než se začneš řadit doprostřed, je nezbytně nutné se ohlédnout. Pokud se nedaří, se tam procpat a křižovatka se blíží, volím operativně také druhou variantu.
Obě kombinuju jak je potřeba. Když si nevěřím s prvním, použiju to druhé. Bohužel třeba na křižovatce před Národním divadlem selhávají obě :(
Ještě bych přidal, že i za bílého dne v provozu jezdím s oběma blikačkama (je ale nutno mít nějaké dostatečně světlé, aby to k něčemu bylo -- doporučuji dozadu Smart Superflash). Myslím, že to výrazně přispívá k mé viditelnosti na křižovatkách a v provozu a baterky strčíš prostě jednou za dva týdny do nabíječky. Až u nás bude menší džungle, nebude to potřeba :)
Naprostý souhlas, být asertivní. Dělám to na kruhových objezdech aby mne nemohli předjíždět. Mám zkušenost, že když to jde, tak tě na kulaťáku předjedou a vzápětí při odbočování vpravo šlápnou na brzdy a ty na kole se starej.
Díky za cenné rady,
jezdit s rozsvícenou blikačkou i za bílého dne by mě vážně nenapadlo :-) Ale něco na tom bude, dny se rychle krátí a že cyklista musí bejt vidět, to je nabíledni.
Když už se fakt bojím, stávám se se na křižovatce chodcem a kolo pěkně přes přechod převedu na zeleného panáčka... auta zatím stojí...
dnes to bylo infarktový. A to fakt hodně otrlý. Za 15 minut se mě dvě auta pokoušela omyšovat a odbočit doprava, takže mě zamykala k obrubníku. Docela jsem si o ně omlátil levačku.
Bolestně jsem si v uvědomoval nepřítomnost pepřovéhho spreje v kapse (v obou případech to byli nějaký holohlavci a snažili se mi vysvětlovat pravidla silničního provozu).
Naprostý souhlas. Asertivně vždycky doprostřed, jinak skončím v lepším případě v zábradlí... Jen ty blikačky - i ty fakt dobrý - jsou v provozu málo. Jako řidič jsem si uvědomil, že nad všechny blikačky je ve městě reflexní vesta, nejlépe ta žlutá. Je skvěle vidět za všech podmínek a ze všech stran, nic nestojí, nic neváží, větrá. Vím, že v ní moc parády nenadělám, ale - zase pořád ještě žiju :-) Taky se mi vyplácí reflexní páska (dostávaj ji prvňáci ve školách nebo lze koupit na pumpě) na levé ruce - ukazování směru doleva je vždycky rizikovější, takhle to žádnej řidič nepřehlídne. Když už blikačku, vyplácí se ji vozit na patě levé nohy - kmitání blikačky při šlapání výrazně zvýší pravděpodobnost, že to řidiče upozorní...
Ahoj
Má rada je jednoduchá, záleží na momentální situaci.
Situace 1)... Musíš koukat kam jedou auta a doufat, že nepotkáš blba co dává blinkr až na poslední chvilku. Nejlepší by m,ělo být jet normálně po pravé straně a v případě že uvázneš v koloně za odbočujícím autem, najet na prostředek.
Situace 2)... Znám důvěrně. Stejná situace nastala na jižním městě u nájezdu na dálnici. Tři pruhy, levý pruh vlevo a prostřední umožňuje jet i rovně. Já osobně jezdím prostředním po levé krajnici "pravého" pruhu. Spoléhám na to, že auta jedoucí rovně mě "zakrejou" na tu chvilku než se za křižovatkou srovnám k pravé krajnici. V případě že narazím na auto odbočující vlevo, zařadím se opět do "pravého" pruhu doprostřed za něj. Neriskuju, že další odbočující auto mě "skřípne vprostřed na dělící čáře.
Situace 3)... To řeším taky aktuálně. Pokud je vprostřed místo, zastavím na středu a potkám. Na své pravidelné trase Praha Jžní Město VŠ koleje - Uhřiněves - Úvaly - Český Brod je tato situace poměrně složitá na výpadovce na Kolín u Brodu. Doprava je tam rychlá, případný střet by byl asi s jasným výsledkem pro cyklistu. Tam to řeším raději tím, že počkám u pravé krajnice a buď přejedu, nebo přejdu.