ahoj
nedávno jsem na netu narazil na lehociped a rád bych se i na nějakém proháněl, protože podle toho co jsem se dočet to nemá chybu. Co jsem našel tak se mě nejvíc líbily kola na www.challengebikes.com a www.optima-cycles.nl Ale protože 80tisíc na pořádnou mašinu zrovna nemám pomalu začínám uvažovat o vlastní stavbě. Jsem strojař tak myslim že s návrhem a výrobou rámu by neměl být problém, mám i přístup k potřebným technologiím.
Zatím jsem moc do cyklistiky nedělal a potřeboval bych pár typů na koupy:
1) kola – lehokolo s 26“ koly se mi moc nelíbí, chtěl bych spíš svižného Low – racera a na toho budou potřeba kola 20,24“. Ale na ty jsem zatím nenašel žádné pláště menší 47mm, chtěl bych tak 32mm. Jestli teda někdo víte o nějakém prodejci ….
2) pohon – když použiji pohon z kola s 26“koly a dám jej na menší kola budu mít lehčí převod. Na pár obrázcích kde měl někdo poháněné menší kola měl větší převodník…opět kde sehnat?
3) Sedačka – přemýšlel jsem o vlastní výrobě ale už někde padlo že se dá koupit od azubu…? Jinak kdybych přistoupil k výrobě, nemáte odkaz na anatomii cyklisty na lehocipedu, nebo ještě líp na plánek s rozměry „křesla“ pro Low racer?
To bude asi zatím vše, kdyby někdo byl tak hodnej a šoupnul mě sem odkazy na ty prodejce v ČR .zdar
Lowracery se u nás nejvíc zabývali Evina s Ninkem, nejdřív měli dva překližkové, teď dokončují karbonové. Nějaké fotky se seženou na http://www.blids.nl (angl.) a na http://www.blids.nl/o106 (česky). Určitě se tam někde najdou i emaily na ně.
K těm otázkám: 1. 24" kolo je opradu nezvyklé, některá dětská horská to snad mají, ale sehnat na to rozumné pláště a duše bude problém. Nejobvyklejší a podle mě nejlepší konfigurace je 20" vpředu a 26" vzadu. To umožňuje dát tam vcelku normální zpřevodování a se zadními plášti to bude jednodušší. Dopředu jde obut buď něco od Maxxisu, co se dělá pro BMX. Existují varianty pro rampy, na tlak 110psi a s opravdu perfektní adhezí, ale bývají široké, alespoň 1,95", tedy cca 50mm. Další možnost je Schwalbe Marathon, co používá Azub na přední kola 4ky. šířka je 38mm, tlak 100psi, dost dobrá ochrana proti průrazu. Sehnat jde i jiné, ale nevím jak moc u nás. Na silnici by určitě byly skvělé Schwalbe Stelvio, které se vyrábějí ve spoustě rozměrů včetně 20" a obouvá je třeva Challenge dost často. Nevím, jestli by je Azub dokázal splašit, to se musíš zeptat jich. Ty Marathony mají skladem snad kdykoliv na 20" i 26".
2. Pohon se nejsnáz vyřeší tím 26" kolem vzadu. Moje 4ka má vpředu 26-38-48 a vzadu 11-32. Nejtěžší převod umožňuje z kopce i 80km/h, pokud dokážeš točit 150ot/min. S spdčky se mi to už povedlo třikrát, bez nich bych to nezkoušel. Pokud použiješ menší hnané kolo, nebude problém jenom to, že převody jsou lehké, ale také malý rozsah (rozdíl mezi nejlehčím a nejtěžším). Holanďani staví kola s 20" vzadu a nevadí jim to nejspíš proto, že tam mají samou rovinu, takže velký rozsah nepotřebují. Dají dopředu pilu 54 zubů nebo i víc jak 60 a je to.
Sedačku je asi nejjednodušší koupit u Azubu, je to ostatně v podstatě ta co používá Optima. Upevní se dvěma hranatýma plechovýma U-čkama, nahoře a dole a případně se to uchycení udělá posuvně, kvůli nastavení.
Nějaké odkazy:
http://www.azub.cz
http://www.lehokolo.com
http://www.blids.nl/o106
http://lehobrno.borec.cz
http://www.bentrideronline.com
Já jsem si taky stavěl lehokolo SWB - sice už jezdí ale ještě musím předělat řízení.... Sedačku jsem si dělal sám - je ohýbyná a lepená ze 3 kusů překližky. Pokud by jsi chtěl plán na sedačku tak ti ho můžu poslat (je to tuším právě na nějaký lowracer.
Nějaké komponenty se dají koupit i v polsku (sedadla, trubky, koncovky...)koukni se na http://poziome.webpark.pl/
Tom
jsem pomalej
To neva. Mrkni na www.dutchbikes.nl/uk, to může pomoct nelevákovi.
Jo tohle jsou dobré stránky na ispiraci - ale ve výsledku to kolo bude strašně těžké......
Pěkný odkaz, kdysi jsem málem koupil ty návarky na V-brake, ale nakonec jsem to vyřešil poškozenou pevnou vidlí z horáku, kterou mi dali v cykloobchodě zadarmo, a spoustou hraní s flexou a sprejem. Na tom, co z ní zbylo, je teď daná třetí (ruční, parkovací) brzda naší tříkolky.
Zdravím Toma - prosimtě buď tak hodnej, pošli mi tu sedačku taky. Taky si chci něco postavit a sedačka je věc, se kterou si nevim moc rady - tedy alespon zatim. Moc dík.
Plán jsem ti poslal.....
Jo, děkuju. Jen budu muset sehnat někoho, kdo má ten autocad... :))
Pošli mi ho mailem, převedu ti to do pdf. Případně jiný formát (jpg, dxf,wmf)
Skvělé, moc dík. Už jdu na to.
odesláno
pošli mi prosímtě taky plánek sedačky v nějakým rozumným formátu ...pdf a pod.
dík b.
pošli mě tu sedučku teda. dik
Ahoj Tome, mohl bys mi taky prosím poslat ten návod na tu sedačku.
Díky
Díky za ohlas, jo máš pravdu, bude lepší vzadu 26" pro rychlou jízdu. Docela by bodlo znát rozměry, aspoň ty základní u optimy Baron, jako třeba vzdálenost a výšku osy šlapacího středu od osy jednoho z kol,myslim že tento rozměr bude pro každou výšku postavy jiný a rozhodující pro pohodlí při jízdě, napadlo mě taky okopčit to jen tak od oka z jejich fotek ale já mám 192cm a na reklamní fotce nebudou mít asi největší velikost rámu. Jiného vlastně znát nepotřebuji, udávájí rozvor kol a jejich velikost.
Možná by stálo za pokus najít fotku Barona z boku, znát jeho wheelbase a popřípadě i další rozměry, a pomocí tohohle údaje si tu fotku vytisknout v měřítku. Pak můžeš přímo z ní odměřovat vzdálenosti, popřípadě stříháním a lepením modifikovat rám na svou postavu. Pokud by ses na standardní Baron nevešel, což si můžeš zkusit v Brodu u Azubu (mají tam myslím jeden ve výprodeji a jako předváděcí, tak bych větší rám asi vyrobil prodloužením pod sedlem, tedy zvětšit rozvor o nějaký ten centimetr, a pak delším rámem vpředu, kde je ta teleskopická trubka s pedály. Jenom pozor na řetězovou linku, aby se pak nepotkala tahová strana s předním kolem, když ty pedály vejedou dopředu moc. V tom případě je asi i trochu zvednout nahoru.
Touhle cestou by mohl vzniknout docela pěkný klon Barona modifikovaný pro velkou postavu.
Už se mě povedlo najít dobrou fotku z boku, v AutoCadu (program na strojařské výkresy) jsem ji zvětšil na velikost podle kol a rozvoru a teď už mám vlastně kompletní geometrii.
Psal jsi taky že se dá koupit u azubu sedlo, v ceníku sem ho neviděl, za kolik by tak mohlo být?
Nevím to jistě, ale mám dojem žo to optima sedlo stojí kolem 3000,-
3000? to by se teda už vyplatilo zajet do toho obchodu k polákům, jestli dobře počítám tak by to mělo být 600kaček. Jo ten výkres ti pošlu ale nečekej nic extra, je tam pouze jen pár návrhů neúplných "čmáranic", zkoušel jsem jen jak se vejde člověk mezi dvě kola různých velikostí...aby to aspoň trochu vypadalo.
Ještě k tomu sedlu, jaká je to velikost? s,m,l,xl? já že bych si pak našel délky od optimy a zvětšil si to na svojí postavu
Já jsem to zjišťoval a ti poláci mají ten obchod až někde na severu skoro u moře - což je relativně daleko... Spíše by se to chtělo domluvit ať to pošlou poštou.
Jak jsem psal, já jsem si to sedadlo dělal sám z překližky a vyšlo mě na cca 250,-
Láďa asi mysle velikost toho sedla které jsem mu poslal na to výkresu - tu bohužel nevím snad by se todalo nějak odvodit od rozměru těch polských viz níže...
velikosti:
S - do 172 cm wzrostu
M - 170-185
L - 185-190
XL - powyżej 195 (typ półleżący)
Poštou zboží posílají. Tady máš telefon, e-mail, číslo účtu atd.
http://poziome.webpark.pl/zamowienia.htm
Sedačky prodávají poláci tady:
http://poziome.webpark.pl/foteliki.htm
ten polskej obchod vypadá dobře, není něco takového i v česku??
Někde mám model 3D figuríny v programu solidworks mohu Ti ji poslat jestli Ti to pomůže. Případně ji mohu převést třeba do STEP, IGS, SAT.
Dneska sem skoro celý den seděl u počítače a rozkresloval rám na mého vysněného Low racera a myslim že nejdřív postavym něco jednoduššího ve stylu azub max. S tim low racerem by bylo dost problémů: přední kolo a vydlice, těžký rám,
strašný peníze za sváření tvarově složitého Al rámu, malá pevnost rámu díky častým svarům, mnohem lepší by byl ohýbaný rám ale zas přípravek...prachy....
Jinak včera jsem jezdil s horákem po dvorku a koumal jak je to s úhlem natoční vidlic při zatáčení, myslim že přední pohon by se dal lehce realizovat, vždyť i na dost ostré zatáčky je pootočení sotva 3stupně? a to by řetězu zas tolik nevadilo ne. Nebo je zas problém někde jinde?
No.. na chodníku se se třema stupněma neotočíš.... Na horáku jsem párkrát chvíli dával i přes 90 (že zadní kolo mírně couvá) a nespadl jsem:-)
Ale na ježdění rovně po cestách by to mohlo stačit.
Mám rozdělaných 5 rámů kopie TOXY-ZR,váha ohýbaného rámu bez přední vidlice včetně zadní vidlice je 3,2kg.(Bez kol tlumiče pérování.)
člověče, 5 rámu, to už je malosérie! Nemáš náhodou web, kde by jsi se svou prací chlubil? Vcelku hodně mě to zajímá ;-)
Z jakého materiálu to máš?
14.301MnSiCr
Podívej se na to Toxy a to je přesně ono,jen to není žluté,ale stříbrné(bezbarvé).Do týdne se pokusím uveřejnit na kolik Kč mne ten rám přišel.Tento typ má pro mne tu výhodu,že nemám kam spadnout ,sedím totiž jen 15cm nad zemí.
a to zadní kolo máš taky jednostranně zavěšené?
Jasně jednostraně.
No a z čeho vezmeš ten zadní náhon? JInak kdyby byl jeden rám k mání tak bych měl zájem.. T
Tento typ má přední,ikdyž asi udělám i se zadním,ale bylo by lépe to trošičku zvednout od silnice,nebo dát kola z 20" na 26 ".
Taky by mě zajímal ten zadní náboj.Nebo aspoň kontakt na koupi.Myslím pro poháněné přední kolo.
Ve předu je Sturmey Archer X-RK8 diskové provedení a co bude nad tím ještě nevím,ale pro sebe to musím mít víc do pomala,protože já mám kolo jako rehabilitaci.Stálo mne to asi 3.900.-Kč
A co v zadu ?Jediné co mě napadá je něco takového ,co dává Cannondale na "leftynu".Akorát nevím co to je za typ.
Mám tomu rozumět tak , že ty rámy budou k mání ?
Když to nebude moc drahý tak ano ,jinak to dám do šrotu
Tak to bych měl vážný zájem - ušetřilo by mně to spoustu času.A když tak dej vědět na kterým šroťáku to leží.
Tak jsem to dnes počítal a došel k číslu cca 12.000Kč za celé kolo.Má to mech. kotouče vpředu 180 vzadu 160 8rych.alunáboj
Tož to vypadá jako pěkná cena.
To bych řekl také,když to sečteš maloobchodně,tak počítej.2x kot.brzdy vč.talířů a páček min.3.000.-náboj 8r.Archer 4.800.-Kč zad.tlumič 3.000.-Kliky JuJu 1.500.-atd.Jinak ještě zad.náboj,hl,slož.vidlice,kladky,ráfky,dráty,střed.lož.vč.mufny2,5mtrubek,řidítka kul.lož.na kyvku a samozřejmě také trošku mojí práce.
Na lowracer jsem koupil rám za basu piva od člověka, který jej postavil pro někoho, kdo za něj zaplatil, ale pak ho neodebral. I tak mě to kolo přišlo na 12000Kč, a to mělo ráfkové brzdy, čelisťovku vpředu a V-brake vzadu.
No vidíš co děláš.
Stále opakuji,že je to jako TOXY-ZR,ale ještě tam nemám zadní tlumič a sedlo .
sorry toxy zr samozrejme vsichni zname, ale stejne bychom radi videli tvuj vytvor at uz bez nebo se sedlem...
Samozřejmě,že ta fotka bude,ale mám důležitější starosti a na rozdíl od tebe nejsem anonymní i když sem chodím teprve zhruba 3týdny tak jsem uveřejnil adresu i tel.číslo,zatímco Tobě ani není kam co poslat.Asi se tu zjevuje jen tvůj duch.Takže duchu lehni.
Jden tkovej malej dotaz.....v cem to kreslis?
Michale můžeš se přijet podívat máš to ke mně 15km.K.Vrutice 326393249.Tento týden nebudu doma.
No proc ne....ale ja ted nebudu doma minimalne do leta...ziju ve Skotsku. Ale pak se sejit muzem.
Ale stejne by me zajimalo, kdyz to navrhujete, tak v cem....ciste profesni zvedavost:-)
No ja obcas neco zkousel v Solidworksu nebo v Catii v5. Takova analyza namahani....zajimava vec:-)
Jasně,ale nevím jak se k těmto programům přijateně dostat.PS-myslím,že si tady všichni tykáme,bez rozdílu věku.
V ničem na prkně .Autocad je pro mne moc drahý.
www.autodeskclub.cz
Díky.
Ne vsechno se musi platit...
Já si zatím vždycky vystačil s čtverečkovaným papírem. Notebook nemám, a některé přednášky jsou nudné. A pak už se to člověku nechce překreslovat. Když dělám ručně sám, a mám dobrou prostorovou představivost, tak jsou stejně pro výrobu důležitý jen vypočtený čísla.
Přesně tak
Toz na co prednasky? Treba Solidworks je v CJ a je intuitivni. Nakreslis profil a vytahnes, zvolis rovinu, nakreslis profil a vytahnes.... Ram na klasicke kolo v tom nakreslim za 5 minut. Pak ho muzu zatizit a zjistit, kde a jak je namahanej, udela mi to automaticky vykres, automaticky okotuje. Kdyz potrebujes zmenu, udelas ji...vse se automaticky predela...nemusis nic gumovat, nic prekreslovat.
Catie 5 je slozitejsi, ale udelat v ni treba slozitou skorepinu na takove to fofr lezate kolo....bez problemu
Určitě to znáš, osmdesát procent času tam nějaký člověk co neumí pořádně česky blábolí jednu divně poskládanou větu za druhou, ale dvacet procent jsou užitečné a potřebné informace. Jenže nevíš předem, na které přednášce těch dvacet procent bude, a kreslení lehokol po papírech je docela dobré využití toho zbylého času :-).
Porad nechapu, jake prednasky myslis...
Připadal's mi jako mladý muž, přitom zjišťuji, že jsi zažil dobu kolem roku 1968, kdy opravdu záleželo jen na nás, na studentech, zda na přednášky chodit, či nikoliv ...
Jo tyhle prednaskyyyy...tak ty jsou preci k nicemu, kdyz se tam predcitaji skripta!!! Ja jeste zazil vyuku AutoCadu....zbytecnost. To co nas "naucili" za semestr jsem se v klidu naucil za dva, tri vecery u PC. To same je to se SolidWorksem....teda urcite by ti na to stacila jen jedna noc...V manualu se dokonce pise, ze osvojeni tohoto programu se da zvladnout za tejden. Ja na to mel v praci dva dny...pak jsem dostal projekt pro Audi a uz jsem trpel:-)
Na polském dražbě je k mání rám, uhlíkovej rám na lehokolo:
http://www.allegro.pl/item166855704_rama_roweru...