Zvolna, ale vytrvale se ve Zlíně rozšiřují možnosti pro bezpečnější jízdu na kolech. Nová asfaltová cyklostezka, jejíž jeden pruh slouží také chodcům, už mohou lidé využívat v souvislé trase na nábřeží na pravém břehu Dřevnice od mostu u Krajské nemocnice Tomáše Bati až po most na Cigánově. Počasí posledních dnů napovídá, že už brzy zde bude velmi rušno.
„Ještě letos začneme s výstavbou cyklostezky ze Zlína-Prštného do Louk. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury jsme získali pro výstavbu cyklostezek dotaci kolem pěti milionů korun,“ uvedl náměstek primátorky Hynek Steska.
Ještě není jisté, kdy se začne stavět cyklostezka také od cigánovského mostu po Čepkov. Připravuje se její projekt. „Nová politická reprezentace města chce řešit dopravní problémy Zlína komplexně. To znamená, řešit současně cyklostezku, chodníky, průjezd motorových vozidel i parkování,“ doplnil tajemník magistrátu Zdeněk Mikel. Takto chce město postupovat i v prostoru u nemocnice směrem k Přílukům. Nemocnice má zájem na vyřešení parkování, při té příležitosti se musí počítat i s výstavbou cyklostezky.
Podle Stesky už je rozhodnuto, že v dalším dosud neřešeném úseku podél Dřevnice - mezi Čepkovem a Prštným - povede cyklostezka po levém břehu řeky, to znamená okrajem baťovského továrního areálu.
Během letošního jara má být dokončena také nová cyklostezka ve Zlíně-Malenovicích v úseku od Husovy ulice po nákupní areál Centro. Radní na svém posledním zasedání odsouhlasili uzavření dodatku ke smlouvě se stavební firmou na zvýšení ceny díla o 372 625 korun. „Až při realizaci této stavby byla zjištěna neúnosná pláň pod cyklostezkou. Bylo proto nutno prolít podkladní vrstvy cementovým mlékem včetně zesílení konstrukce cyklostezky,“ řekl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Pavel Dohnal.
U malenovické cyklostezky mělo město problém také s majitelkou jednoho pozemku. „Vedli jsme tedy cyklostezku po jiném pozemku. Neznamenalo to zdržení ani prodražení díla,“ ujistil náměstek Steska.
Kochací singletrack Made by Gottwaldov:
http://www.volny.cz/ovl/CyklostezkaZlin.jpg
Aještě jedna připomínka. Cyklostezka od ZOO a Kauflandu směrem do centra podél vody je zánovní a už nekvalitní. Boule a vlny na asfaltu jsou značné. Je problém je ofrézovat?
Je třeba přiznat, že cyklostezek ve Zlíně přibývá. Hlavně letos nová trasa od nemocnice k Mácům je výborná. Přesto bych měl několik připomínek.
1/ Na všech zlínských cyklostezkách se pohybují chodci zcela živelně. Jedna skupinka jde vlevo, další 5 metrů před ní vpravo, maminky s kočárka zatarasí celou cestu a klábosí. Běžné jsou skupiny chodců, které jdou proti vám po celé šíři a neuhnou. Dělají to mladí i staří a jinde po republice jsem se s tímto jevem v takové míře nesetkal.
2/ Zlínská kotlina protékaná Dřevnicí přímo vybízí k vybudování cyklostezky Otrokovice - Vizovice. Současné kombinace stezka-silnice jsou hodně nebezpečné. Například přejezd na most u Přístavu na Příluku a vzápětí téměř celá jízda přes Cecilku do Lužkovic. Její závěr je dnes běžně využíván automobilisty s Hvozdné, Lužkovic a jiných. Když probíhaly práce na úpravách koryta Dřevnice v Lužkovicích, sami dělníci hovořili o cyklostezce podél vody na Příluk. Zase chyběly peníze? Vrcholem kaskadérství je však najetí z Lužkovic pod železničním mostem vlevo na Vizovice. Použiji tvrdší výraz-to by blbýmu nenapadlo.
Letos otevřená stezka Biskupice Luhačovice.
Video:
http://www.youtube.com/watch?v=W1pViiQ2_co