Často projízdím na své ceste do práce ulicí na Slupi. Mysleno na kole:-) Zcela pravidelne v pruhu, který je urcen pro cyklisty (vedle tramvajových
kolejí), stojí policejní auto, které zastavuje a kontroluje projízdející ridice. Jedná se o vozidlo o policie ČR.
Jsou pruhy vyhrazené pro jízdu cyklistu urceny pro kontrolu a pro práci mestske ci jiné policie?
Na tomto míste jsem se s tím setkala uz nekolikrát a zcela pravidelne, naposledy v pátek 5.1. (policejní vozidlo AKH 2416). Kdyz jsem se zeptala policistu, zda je to normální stát na cyklostezce - odpovedeli, ze za to nemuzou, ale ze nemají v danem míste jinou moznost. Setkali jste se s tím také někde? Vznesla jsem písemný dotaz na příslušný orgán, tak jsem zvědavá, co "vymyslí".
To by mě také zajímalo - ale obávám se, že orgáni můžou stát kde chtějí, pokud dělají kontroly. Alespoň při měření radarem apod. jsou k vidění na různých myslitelných místech. Jinak na jediném cyklistickém pruhu v Praze (pokud vím) by zrovna stát nemuseli :-(
Nejsem sice pravnik, ale mam pocit, ze zakony smi Policie porusit pouze v pripade zasahu, kde hrozi znacna skoda nebo ujma na zdaravi ci zivote. To zpravidle jedu s majakama nejen 50m pred a 50m za krizovatkou kde maji cervenou a mohou pak zastavit kdekoliv... Mereni radarem podle me nesplnuje tyto znaky a tudiz stat napr na travniku s autem podle me nesmi.
taky tamtudy jezdím. Stát tam samozřejmě nesmí. Leda by měli zapnuté výstražné zvukové (a/nebo) světelné výstražné znamení. Což nemají. Navíc řidiče nutí přejet dvojitou plnou (4 body), vyjímku ze silníčního zákona udělit nemohou. Kdyby mě tam zastavili v autě, zůstal bych stát na kolejích....
Až Ti budou zase tvrdít, že nemají kde jinde auta stavět, řekni jim, že to že auta v Jaromírově stojí ve vzdálenosti menší než 3m od tramvajového tělesa (ve všední dny seš to nesmí tuším od 6:00 do 20:00) a že tam nemají co dělat. Což je jejich chyba a ať koukají vypálit. Jestli máš foťák, zkus to fotit a pravidelně posílat na inspekci.
Nejhorší na tom všem je, že pokyny policisty mají přednost před veškerým značením, takže pokud zastavíš na kolejích, porušíš vyhlášku ( zákon) hned dvakrát a to tím že neuposlechneš pokynu policisty a ještě zastavíš na kolejích, kde stát nesmíš. Ale jinak máš pravdu. Na cyklostezce vyhrazené jen pro cyklisty nemá nikdo jiný co dělat, takže ,, to oni si začali".
Myslím že mixuješ dva zákony (silniční a o PČR). Policista směl podle vyhlášky udělit vyjímku z vyhlášky (včetně sobě sama). V novém silničním zákonu tato pravomoc naštěstí chybí. Dále občan je sice povinen uposlechnout pokynů příšlušníků PČR, ale Ti ho svými pokyny nemohou nutit porušovat zákony. A konečně zastavením na kolejích na pokyn policisty žádný zákon neporušuješ (stejně jako jej neporušuješ když tam zastavíš kvůli koloně).
Moje rada zní - vyfotit a poslat na příslušná místa.
Na Policejním prezidiu je odbor zvaný "odbor vnitřní kontroly", který je přímo určen k řešení přestupků a stížností občanů na Policii. Má adresu [email protected] vedoucí plk. JUDr. Hlaváček. ˇ
Případné přestupky "normálních" lidí adresujete na šéfa pražské dopravky [email protected] vedoucí pan pplk. Švrčula.
Pokud to nepomůže, je tu ještě Zdeněk Bambas ([email protected]), ředitel služby dopravní policie.
Díky, s panem Šcrčulou mám dobré zkusenosti. Foták mám, vozím obcas, tak snad se mi to povede. Stávají tam dost casto - rekla bych, ze to je jejich oblíbene místo:-(
Takze toliko odpoved od pana Bambase. Ne ze by me to uplne uspokojilo,ale pokusím se tomu verit.
TEXT:
Ale rozumíte. Nic to však nemění na tom, že zjednám nápravu. S pozdravem
Zdeněk Bambas
-----Original Message-----
From: Věra Mannaertsová [mailto:[email protected]]
Sent: Wednesday, January 10, 2007 9:57 AM
To: [email protected]
Cc: [email protected]
Subject: pruh pro cyklisty v ulici Na slupi
Importance: High
Dobrý den,
často projízdím na své ceste do práce ulicí na Slupi. Mysleno na kole.
Zcela pravidelne v pruhu, který je urcen pro cyklisty (vedle tramvajových
kolejí), stojí policejní auto, které zastavuje a kontroluje projízdející
ridice.
Jelikož se jedná o vozidlo Policie ČR, muzete mi prosím tuto situaci
objasnit?
Jsou pruhy vyhrazené pro jízdu cyklistu urceny pro kontrolu a pro práci
mestske ci jiné policie?
Na tomto míste jsem se s tím setkala uz nekolikrát a zcela pravidelne,
naposledy v pátek 5.1. (policejní vozidlo AKH 2416).
Kdyz jsem se zeptala policistu, zda je to normální stát na cyklostezce -
odpovedeli, ze za to nemuzou, ale ze nemají v danem míste jinou moznost.
A ze tam proste stojí a stat budou:-( Nezlobte se, ale tomu nerozumím.
Dekuji za odpoved
a preji pekný den
Vera Mannaertsová
Praha 8
Pokud je tam nepotkáš zrovna v noci, můžeš je upozornit na skutečnost, že v Jaromírově stojí několik desítek aut v rozporu se silničním zákonem (parkují ve vzdálenosti menší než 3m od tramvajových kolejí) a nechť jsou tak laskaví seženou si odtahovku a ty auta odtáhnou. Pak budou moci provádět kontroly tam. Nevím proč by cykllisté měli trpět kvůli policejní neschopnosti.
Pokud je tam potkáš, můžeš taky volat 158, s tím že Ti policisté porušují zákon a zda jsou schopni přijet to řešit (je to sice úchylné,ale co budeš dělat když třeba potkáš zjevně opilého policistu ve službě? Tihle také porušují zákon....)
Bydlim ve jmenovanych mistech. Udajne mame vyjimku (cela Praha) a ten pruh dodrzen byt nemusi. Po cele delce je modra zona a parkomaty.
Místní úprava může být v rozporu s obecnou normou. V takovém případě platí místní úprava. Modré zóny mohou být tím pádem kdekoliv.
Doufam, ze tim nechces rict, ze nas z tech modrych mohou odtahovat?!? ;-) Taky nikde neni dodrzenych 5m bez parkovani pred krizovatkou. Alespon tam, kde jede tram bych ta dve parkovaci mista ozelel...
To právě ne: Když je modrá zóna až k přechodu, tak platí úprava dopravním značením, tj. žádné odtahy. Jiná věc je, že takovou úpravu musel někdo schválit. Některé městské části už naštěstí přišly na to, že parkovat auto tam je nebezpečné a dávají před přechod citybloky (osobně bych tam uvítal stojany na kola, na to ale ještě nejsme v Praze dost zralí).
Místní úprava nesmí být v rozporu se základními pravidly - zákonem. Místní úpravou můžeš pouze upravit místní podmínky provozu, ale vždy jen v souladu se zákonem. Např. v obci nemůžeš povolit vyšší rychlost než 80, před železničnímj přejezdem nemůžeš povolit stání vozidel, kruhovým objezdem nemůžeš jezdit vlevo :-) apod.
Pokud vím, tak v obci se smí ze zákona 50. Že se smí udělat místní úprava na 80 je dáno jak? Jiným zákonem? (nebo přehlíženým, neučeným a nezkoušeným paragrefem silničního zákona?) Technickými pokyny pro projektanty a policajty? Normou?
U toho parkování ja to předpokládám stejně. Řidič nesmí parkovat 5m od přechodu, když nenechá 3m na každý směr atd. Ale v nějakých těch normách je určitě povoleno za určitých podmínek vyznačovat parkovací zóny až k přechodům, ponechávat vedle parkovacích míst 2,5m. jídzní pruh a další prasárny. A když se to takhle vyznačí, řidič pak může dělat věci, které by obecně nesměl.
Místní úprava, tedy norma nižší právní síly, nesmí být v rozporu se zákonem, normou vyšší právní síly. Pokud je něco jasně dané zákonem tak žádná vyhláška (místní úprava) nesmí povolit víc. Takže např. zákonem je stanovena maximální rychlost v obci na 80 a nikdo nesmí povolit víc, před přejezdem, tunelem je zakázané zastavení 15 m a nikdo nesmí povolit zastavení blíž, může ale zákaz rozšíčit na více než 15 m, před přechodem je zákaz zastavení 5m a těsně za, nikdo nesmí vzdálenost zkrátit. Pokud to někdo udělá tak porušuje zákon. Pokud nějaký obecní úřad poruší zákon a vyznačí místní úpravu v rozporu se zákonem, tak odpovědnost nese úřad, resp odpovědný úředník a nikoliv řidič za porušení zákona. To co jsem uváděl byly jen příklady, ale je toho mnohem víc, v podstatě tam kde je napsáno řidič "nesmí" nebo řidič "musí" tak od toho se nelze odchýlit nějakou místní úpravou pomateneného úředníka.
A proč se tedy tak masově děje, když jinak jsou úředníci předpo..... a nedovolí třeba cyklopruh přes světelnou křižovatku, i když to žádný zákon nezakazuje (jen proto, že to zákon ani neupravuje), zatímco po zavedení zón placeného stání se to v Praze vesměs modralo až k přechodům?
(se svým si ale taky nejsem jistý, takže se zeptám a poreferuju později).
Nemyslím, že je nějak ve větší míře porušován zákon místní úpravou. Ne každá křižovatka svým provedením a rozměry umožňuje vyznačení dalšího vyhrazeného jízdního pruhu. Takže i když to zákon nějak detajlněji neupravuje, tak jsou dané minimální rozměry a pak se taky zvažuje bezpečný způsob průjezdu vozidel křižovatkou a když projektant a schvalovací úředník dojdou k závěru, že vyhrazený pruh by nebyl bezpečný pro celkový provoz tak ho neschválí.
,,Místní úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazená obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích. Přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazena místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích.''
Kdyby ses na to podíval, zjistíš, že v tomto případě zákon stanovuje obecné podmínky, které platí, pokud není místně stanoveno jinak. Zbytek tvého příspěvku jsou bláboly.
Přečti si ještě jednou a pořádně co pášu.
Já přece netvrdím, že místní úpraca není nadřazená, jen to, že nesmí být v rozporu se zákonem.
Ajestli si myslíš, že to co jsem napsal je blábol je tvoje věc a kdyř nejsi schopen napsat proč, tak není o čem diskutovat.
Takze - pokud chapu dobre - kdyz u nas jsou modre zony az k prechodum a navic nezustava ani 3 m siroky pruh mezi modrymi carami, mohu zavolat na zaparkovana auta odtahovku - porusuji zakon. Ale pokutu a odtah pak nezaplati ridici, ale obec? Hmm... Ze bych si nechal vycistit ulici? ;)
Já teď dost dobře nerozumím tomu co jsi napsal. Modrá zóna, to je parkovací zóna na nějaký modrý pruh ? Pokud ano, tak zóna sama o sobě nepovoluje stání, stání musí být povoleno, resp. v obci nesmí být zakázáno značkou. A pokud vím tak žádné označení zóny či jiné nemůže zkrátit 5 m vzálenost zákazu zastavení před přechopdem, z toho se nemůže žádný řidič vyvinit a nic ho nemůže omluvit. Něco jiného by bylo pokud by až k přechodu bylo vyznačeno parkoviště vozidel, potom se parkující řidič nedopouští přestupku, přestože došlo k porušení zákona. Odpovědnost nese obec a její úředníci, a zcela určitě by nesli odpovědnost za škodu, kdyby došlo vinou zaparkovaných aut k dopravní nehodě.
Modrou carou je oznaceno parkovani rezidentu - tedy na kartu lepenou na sklo za rocni poplatek. Ja vyznaceno na zacatku platnosti znackou P + doplnkovou s omezenim casu a tak. Koncova znacka neni. Zato modraz cara se tahne az tesne k prechodu, nebo k ohybu obrubniku. Vesmes tech zaverecnych bezpecnostnich 5 m chybi. Tak stale nevim. Podle mne je modra cara jednoznacnym urcenim. Vodorovne znaceni prece take upresnuje, jak je to se stanim pro invalidu povesenem na tyci.
Vlastne to je totez, kdyz jeste zony nebyly a necelych 5 m od okraje krizovatky mi nekdo rozbil zadni svetlo. Prislusnik tehdy poukazal na nedodrzeni vzdalenosti, ja na to, ze mezi mnou a hranici krizovatky je vyhrazene misto pro invalidu. ;-)
Modré pruhy a podobné blbosti nejsou dopravním značením.
Není-li způsob a uspořádání dovoleného stání vyznačen vodorovnými dopravními značkami, nebo není-li platnost dopravních značek č. IP 11a "Parkoviště" až č. IP 13c ukončena jiným způsobem, končí platnost dopravní značky č. IP 11a "Parkoviště" až č. IP 13c 5 m před hranicí nejbližší křižovatky.
Já myslím, že tohle je naprosto jasné, kde a jak se může parkovat, a je úplně jedno jakou barvu má silnice nebo nějaké pruhy a kam až jsou namalované.
Pises tady o modre vozovce, takze predpokladam, ze jsi je jeste nevidel.
Znacka je na http://www.praha2.cz/default.aspx?Ido=980&... a je doplnena klasickym obrysem parkovaci plochy - nikoliv vsak bile, ale modre barvy.
Na
http://www.praha7.cz/2813_Projekt-zony...
Je popsana modra cara nasledovne:
Vodorovné DZ bude variantně vyznačeno modrým pruhem V 10g PS nebo bez vyznačeného DZ.
Takze odpovednost se stehuje na radnici? Mohu tedy podle Tebe nechat odtahnout auto, ktere je hned pred prechodem? A zaplati obec? Nejak se mi to nezda...
Samozřejmě se ti to nezdá naprosto správně.
Takto vyznačené zóny parkování samozřejmě znám, myslel jsem, že tam máte nějaké značení typu lido-domo jak se čas od času někde objeví.
Začátek zóny vyznačeného parkování začíná u značky IP 25a a zóna musí být vždy ukončna značkou IP 25b, jinak platí pro celou oblast obce. V takovémto případě, ale uprostřed zóny dále platí veškerá obecné ustanovení, o zákazu a další, tedy také o zákazu zastavení a stání 5 m před přechodem pro chodce, křižovatkou atd. Na to nemusí být žádná další značka. Pokud někdo zaparkuje blíže než 5 m k přechodu nebo kžižovatce, tak bez diskuse tvoří překážku k provozu a je na odtažení a odpovědnost za přestupek neše řidič a náhradu za odstranění překážky je možné vymáhat na provozovateli vozidla.
To o té odpovědnosti obce jsem myslel tak, že pokud obec provede místní úpravu v rozporu se zákonem, např. pokud by obec vyznačila parkoviště i v křižovatce, pak by parkující řidič nenesl odpovědnost za vytvoření překážky ani vznik případné škody a odpovědnost by nesla obec.
Kruciš, já tomu prostě nerozumím. Znamená tvoje tvrzení následující?
- Mějm situaci, kde jsou parkovací stání vyznačená až k přechodu platnou dopravní značkou (třeba V10a). Pak platí, že na tom stání, které je k přechodu blíž než 5 metrů, nesmí stejně nidko zaparkovat?
To znamená, že když budu přecházet s kočárkem a auto stojící na parkovacím stání blíž než 5 metrů od přechodu mi budě vadit ve výhledu, tak můžu zavolat policajty a nechat to auto okamžitě odtáhnout jako překážku provozu?
V tomhle případě to je jasné, pokud zde je vodorovné značení V10a a je na vozovce vyznačené k přechodu nebo křižovatce blíž než 5 m, tak zde vozidlo může parkovat (podélně) protože to je povolené stání. Přestože vozidlo tvoří nebezpečnou překážku, tak se řidič nedoupouští přestupku protože stání má místní úpravou povolené. Pokud by bylo z nějakého důvodu bylo nutné vozidlo odtáhnout (tvoří nepřehlednou a neberzpečnou překážku) tak by to bylo jen na náklady obce, protože chybným rozhodnutím úředníka (obce) bylo umožněno povolené parkování v nebezpečném místě.
A prave tak to je v Praze skoro vsude. Modre vodorovne znaceni saha tak pul metru od prechodu. A to jak pri vyznaceni podelneho, tak sikmeho stani.
A navic - od sikmeho k podelnemu - tedy pres ulici - nezbyva ani 3 m. Tedy si na naklady obce mohu nechat odtahnout polovinu ulice, paklize najedu s prilis sirokym vlekem a budu tvrdit, ze si netroufam pokracovat?
Tak to je dost špatné a hodnmě nebezpečné když parkoviště sahá až k přechodu. Asi by bylo dobré na to upozornit a žádat nápravu.
O tom jestli auto tvoří překážku, kterou je nutné odstranit rozhoduje jedině policie, takže jediné co můžeš je zavolalt policii aby někdo přijel a posoudil to, ale moc nevěřím, že nějaký policista rozhodne o odtažení aüta z povoleného parkoviště, nějak si to nedovedu představit.
No, kdyby to takhle nebylo, museli bychom asi parkovat na chodnicich. ;-(
Spis nez vzdalenost u prechodu a krizovatek mi vadi ta sirka pruhu. Mam tranzita a na uhlopricku jsem az k te modre care. Uz mi takhle tukli svetlo. Popelari projizdi vazne na milimetry.
Tak jsem se doptával znalce ("Word of God" :-) ) a zjistil následující: Místní úprava slouží právě k tomu, aby šla řešit místa, která zákon neřeší, nebo pokud je třeba řešit situaci jinak, než umožňuje zákon. To znamená, že z principu může místní úprava povolit stání před tunelem a v tunelu, stání těsně u přechodu atd. Jiná věc je, že to musí být a) správně vyznačené (tj. svislé a vodorovné značení dle normy), b) vlastní vyznačení by nemělo být v rozporu s technickými předpisy a normami - ale může, pokud to úředník dovede obhájit.
Řidič je pak pochopitelně povinen/oprávněn řídit se místní úpravou.
Ano, takhle to je, já jsem to taky tak psal.
361/200 Sb.
§ 76 Vztahy mezi obecnou, místní a přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích
(1) Místní úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazená obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích. Přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazena místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích.
(2) Svislé stálé dopravní značky jsou nadřazeny vodorovným dopravním značkám.
(3) Přechodné vodorovné dopravní značky jsou nadřazeny stálým vodorovným dopravním značkám.
(4) Přenosné svislé dopravní značky jsou nadřazeny všem dopravním značkám.
(5) Pokyny policisty, strážníka obecní policie, vojenského policisty nebo příslušníka vojenské pořádkové služby jsou nadřazeny světelným signálům, dopravním značkám nebo dopravním zařízením.
(6) Světelné signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost.
(7) Je-li užito vodorovné dopravní značky "Přechod pro chodce", "Přejezd pro cyklisty", "Zastávka autobusu nebo trolejbusu", "Zákaz stání", "Zákaz zastavení" nebo "Šikmé rovnoběžné čáry", je tato vodorovná dopravní značka v místě užití nadřazena svislé dopravní značce "Parkoviště" nebo svislé dopravní značce "Zóna s dopravním omezením" se symbolem upravujícím zastavení, stání nebo parkoviště.
Máš to správně napsané :-))
O tomhle ale tady není žádný spor, to je snad všem jasné.
Diskuze je o tom, že místní úprava nesmí být v rozporu se zákonem a nesmí povolit víc než dovoluje zákon. Jestliže je v zákoně napsáno, např. že v tunelu je zakázáno otáčení, couvání, parkování atd, tak žádná místní úprava něco takového nemůže dovolit.
málem bych zapomněl: Petr Štěpánek, radní, předseda komise rady ZHMP pro cyklistickou dopravu, žádal abychom v takovém případě posbírali fotky (3-5 fotek s různými daty) a poslali mu to jako podmět občana. Tvrdí, že je k neuvěření jak se mohou úředníci přetrhnout při nápravě když se představí jako radní ZHMP :D petr.stepanek(zavinac)cityofprague.cz
Petr Štěpánek je prima men, obraťte se na něj.
Nic proti Petrovi Štěpánkovi, jsem rád, že je v radě, ale předsedou cyklistické komise RHMP je pokud vím furt Pavel Polák. Nicméně pokud si ty funkce prohodí, tak to pochopím, protože předsedové komisí i výborů bývají standartně (přinejmenším) zastupitelé.
Ať máte pravdu nebo ne, remcáte jako starý báby, jedete přece na kole a ne s trakařem. :o) Koleje nekoleje, hlídka nehlídka, škoda se rozčilovat a ještě cestou do práce.
nikde nemaj stat a chytat, prizivnici;
k lopatam a stavet cyklostezky, pak budu spokojeny kam jdou my dane!
Věra má pravdu, Tvoje reakce mě připadá hloupá. Tak se pak někdy nediv, až Tě nějaký zpupný policistický machýrek vyšikanuje, opitý pocitem, že ONI můžou všechno.
To se mi líbí! Hrabosh má pravdu. Fotka, důkaz, poslat. A pokud to dokonce někdo shromažďuje, myslím radní Štěpánek, tak je to dobrý základní kámen. Ta úvodní věta Bambase je neskutečná.
Mimochodem, policajty clovek nesmí fotit:-)) Tak na to nezapomente:-) Jinak musím konstatovat, ze od te doby, co to pan Bambas zařídil, tam opravdu nestojí. Jezdím tam pomerne pravidelne.
Na tos přišla jak?
Já PČR nahrávám na video i audio a nikdy mi nic negativního neřekli. 1x mi řekli, že nesmím nahrávat civily, ale je jo.
Kdyby se PČR nesměla fotit, co by pak vysílali v TV, tiskli v tisku,ap.? JS.
Je to prostě bambas :=)
To same cyklostezka v Podbabske, meri rychlost a auto maji postavene do vjezdu do oploceneho arealu na brehu Vltavy.
ja na slupi zas vyfotil toto
http://img508.imageshack.us/img508/6927...
To je tam poměrne casto, vzhledem k tomu, jak tam pravidelne jezdím. Auta s ridici, co si odskočí do lékarny apod. nebo taxi:-( Koneckoncu, uz by i to znacení bílou barvou mohl nekdo po letech oživit:-)
Ja myslim ze kazdej ftipek o ceskych policajtech je pravda ! Ja v CZ koncem jednoho vydarenyho leta videl poldy zaparkovat sluzebni auto na pesince v polich mezi lanem psenice a kukurice kde vedomne buzerovali projizdejici dedky na bicyclech a meli tu drzost rozdavat blokove pokuty a to vsechno na soukromem pozemku !