Vidím, že Praha je tu nějaká mrtvá. Asi to není tím, že by nebylo o čem mluvit, ale všichni jsou líní pro příspěvek hledat správnou kategorii, a tak nám přetéká kategorie "Všeobecné" a ostatní kategorie pomalu odumírají. Ale k věci.
Dnešní odpoledne jsem věnoval průzkumné cyklocestě z Anděla nahoru na Zličín a zpět. Moc často tam nepotřebuji, bydlím na druhé straně Prahy, ale před časem jsem přijel na kole po staré silnici z Berouna a zkusil jsem projet po Plzeňské až do centra. Měl jsem tehdy pocit dost solidního ohrožení vlastní osoby, tak jsem se dnes rozhodl zkusit najít zde nějaké souběžné a přibližně stejně časově náročné řešení pro cyklistu. Jako podmínku jsem rovněž vzal žádné zbytečné kopce, které se potom zase sjedou (odborně "ztracené spády"). No a chci se zde pochlubit výsledkem. Předem říkám - žádná sláva.
Cesta tam: Z pěší zóny Anděl k semaforům na křiž. s Kartouzskou dobrý. Pak začíná šílený provoz, na první křiž. uhýbám nahoru do ul. Kmochovy (šílený kopec, ale krátký). Na další křiž. vlevo do ul. Grafické, pak přejezd ulicí U Paliárky do Holečkovy. Ovšem ta mě zanedlouho uvrhuje zpět na Plzeňskou. Až na Kotlářku se musí buď šíleným provozem, nebo po chodníku. Pak máme úsek mezi Kotlářkou a křiž. pod motolskou nemocnicí (Kukulova x Plzeňská), ten jediný dle mého názoru plně vyhovuje, neboť se dá jet souběžně klidnými ulicemi Ke Kotlářce a Zahradníčkovou (dokonce to tam vypadá trochu jako v přírodě). Ovšem dál začíná opět problém. Ul. Plzeňská nemá až do Řep jinou alternativu a nezbývá než jet po chodníku. Přitom ten na pravé straně ve směru do Řep je šíleně úzký a ještě jsou do něj v pravidelných rozestupech asi 50 m instalované sloupy veřejného osvětlení, takže jízda de facto nemožná. Místa na cyklistický pruh mi zde přišlo dost, skála je až nějakých 7 m od okraje tohoto "chodníku". Na tomto místě třeba také zmínit, že provoz na Plzeňské za zmíněnou křižovatkou v Motole se přece jen trochu zmenšuje, protože zde začíná souběžná Radlická radiála. Nezmenšuje se však rozhodně natolik, aby ve špičce pracovního dne nešlo cyklistovi na vozovce o krk. Za křiž. se Slánskou v Řepích je konečně po problémech, aut ubývá, Plzeňská se zužuje do dvou pruhů a v opačném směru je nahoře ze Zličína dokonce zakázán vjezd motorových vozidel. Takže konec přes starý Zličín by ušel.
Cestou zpět hned za křiž. se Slánskou hned ustupuji autům a pokračuji po chodníku. Až na začátek, kde mě překvapují schody, to až do Motola celkem jde. Chodník je málo využívaný a narozdíl od protisměru dostatečně široký (tedy poučení pro příště - jet vždy po chodníku přilehlém ke krematoriu). Z Motola na Kotlářku využívám již známou cestu Zahradníčkovou ulicí, na Kotlářce křižuji na semaforech Plzeňskou a pokračuji Nepomuckou ulicí přes Košířské nám. Chci pokračovat rovnoběžně s Plzeňskou ještě ulicí Pod Kavalírkou, to však není možné - oproti označení v mapě je jednosměrná. A já jsem samozřejmě na špatném konci... Po zvážení situace se rozhoduji zbytek cesty k Andělu dokončit po chodnících, tedy průměrnou rychlostí nějakých 11 km/h. Ale nemilá překvapení ještě nekončí - u Malostranského hřbitova (úroveň ul. Erbenovy) končí na mojí straně chodník. Zbytek dojíždím Vrchlického ulicí po vozovce, v plném provozu. Poslední nebezpečí číhá ještě těsně před vjezdem do pěší zóny Anděl, na křiž. Plzeňská x Radlická. Jízdní pruhy jsou zde totiž pro cyklistu pokračujícího rovně dost nebezpečně poskládány, musí se do středního pruhu, který je však určen i pro vozidla odbočující vpravo do Radlické (stejně jako pruh pravý). Tím se cyklista pokračující rovně dostává mezi 2 proudy vozidel odbočující vpravo a hrozí značné nebezpečí, že bude proti své vůli zatočen vpravo rovněž. No - měl jsem štěstí, řidič za mnou byl pozorný a předjíždět mě nezačal.
Nakonec nějaké závěry. Ul. Plzeňská je tradiční velmi významnou dopravní cestou v území, ovšem její využití pro cyklisty je v současnosti velmi omezené. Úsek od Kotlářky dále do Řep by bylo možné podle mého názoru uvést do vyhovujícího stavu zřízením jednosměrných cyklistických pruhů do stranách ul. Plzeňské mezi ulicí Kukulovou a Slánskou (jak už jsem zmínil, místa je tam dost, prostor je v současnosti vycpán nevyužitými travnatými pásy, zástavba těsně přiléhající k chodníku není). Ale průjezd starými Košíři bude vždy problém. Rovnoběžné klidnější ulice ve většině trasy mezi Kotlářkou a Andělem neexistují, z Plzeňské není kam uhnout. Chodníky na Plzeňské/Vrchlického přiléhají těsně k zástavbě, jsou hustě využívány chodci a vhodné pro cyklistickou dopravu tedy rozhodně nejsou. Tolik rozbor. Celkový osobní dojem - já už tam znova nechci. Ještě že jsem se narodil na správné straně Prahy. To je druhá Evropská.
Jo, tenhle směr je pěkně na prd, docela jsem váhal, než jsem to v neoficiální mapě Prahy vůbec uvedl jako trasu. Možné pokračování ve směru od Anděla do centra je podobně odporné (úzký Palackého most, podél tramvají na Karlák, přes I.P.Pavlova). Jednoznačně nejhnusnější, protože to nejde rozumně objet.
Lidickou ulici a Palackého most zvládnu a za mostem se dá vydat na obě strany po nábřeží, tu Ječnou/Žitnou objet (buď směr Albertov a Nusle, nebo Myslíkovou a Vodičkovou k Václaváku). Vůbec už jsem zvyklý na lecjaký provoz z té Prahy. Ale 4 pruhová výpadovka se světelnou koordinací na 70 km/h je pořád příliš i na mě. Košířema vede de facto dálnice a není z ní kam uhnout, režim stejný jak na Evropské, ale tam se alespoň o nějaké cyklopruhy pokoušeli. Ale dokonalé to myslím také není, mám pocit, že souvislý cyklopruh rozhodně nevede z Dejvické až do Divoké Šárky (projeté to ještě nemám).
Cyklopruh na Dejvické začíná (směrem z Prahy) na Bořislavce. Situaci mám snad věrohodně zakreslenou na své cyklomapě (<a href="http://klobouk.fsv.cvut.cz/~vrf/praha_cyklo...
<a href="http://klobouk.fsv.cvut.cz/~vrf/praha_cyklo... a <a href="http://klobouk.fsv.cvut.cz/~vrf/praha_cyklo...
Evropská vede rozvolněnou zástavbou, chodníky jsou širší, existují i rozvnoběžné ulice. Plzeňská je prostě "kotel"
Ty odkazy se mi nějak nepovedly. zkusím to znovu...
http://klobouk.fsv.cvut.cz/~vrf/praha_cyklo... , http://klobouk.fsv.cvut.cz/~vrf/praha_cyklo...
a http://klobouk.fsv.cvut.cz/~vrf/praha_cyklo...
.
Jo, ty tvoje mapy už trochu znám. Asi teda nezbývá než z centra do Řep jezdit přes Strahov a Vypich. To ani není velká zajížďka, mám ale pocit, že ten krpál na Strahov je právě zbytečný, že se ta výška potom zase ztratí.
Tak to dopadlo jako diskuze 2 studentů ČVUT, jak vidím. Nikoho jinýho to nezajímá. Myslel sem, že ten problém musí řešit dost lidí, když je na konci té ulice řepské sídliště. Jinak v dlouhodobějším horizontu by se cosi změnit mohlo, v plánu uliční sítě Prahy je počítáno s prodloužením Radlické radiály až k městskému okruhu do oblasti Zlíchova. Tím by se na Plzeňské výrazně zmenšil provoz. Ale kdy se tohle bude stavět nevím.
Dřív jsem tamtudy jezdil taky. Ze Strašnic přes železniční most, kolem pivovaru, na Knížecí, Radlická (rovně jako k tunelu), kde jsem měl nejednou skorokolizi s odbočujícími auty, který mě předjely, ale já jel rovně a oni odbočovaly (je tam pruh odbočovací + rovně). U dnešního tesca jsem se dal doprava na Plzeňskou a jel až do Řep na ulici Jeremiášova (u nás ve Stodůlkách je Jeremiášova, jestli pokračuje i v Řepích nevim).
Už tudy nejezdím, protože to bylo fakt o hubu. Občas mě auta míjely v těch 70 km/h o pár centimetrů.
Jeremiášova se za Bílým Beránkem mění myslim na Slánskou...
A nejde to objet někudy při tý radlický? Asi ne, co? Třeba přes Vidoule, pak to jde projet po tý cyklostezce A, co mají na Praze 13 (myslim, že za prací a zábavou), ale jak se na ní dostat??? PRo mě je tenhle úsek nejlepší podjet metrem, btw prodloužení Radlický je plánovaný na hodně let dopředu... Má tam snad být tunel, či co..
Jo a na Evropské se postupně pracuje, jakmile se dělá cyklistický chodník, tak stojí až do Dejvic...
Napodzim udělali pár desítek metrů od Horoměřický směrem dolů.....
Zdravíčko,plně souhlasím,je to naprd :-( Kolo mě baví,ale bydlím na Vrchlický kousek jak končí chodník :-D Když si chci vyjet a nezničit se hned na strahovský kopci tak musim přibližně jak píšeš,ale to je na 45minut než tam dojedu (furt samá červená).Takže vlastně ztratim skoro hodinu,než se konečně začne jezdit a to po práci honim každou minutku.Jinak radim zajet si kolem letiště,je i na co koukat :-)
Usek Plzenske od Andela je vskutku nejetelny. Nastesti bydlim u Strahova, takze do Rep jezdim pres Vypich. Domu od Andela vyjizdim Petrinem (jiz skoro 20 let stejnou cestou, kterou mi tehdy naucil kamarad). Pouze pribyl problem, asi pred 4 lety se na vjezdu do sadu z nam. Kinskych objevila znacka Zakaz vjezdu cyklistu. Je to neprijemne, ale jezdim dal, nebot jde o jedinou pro cyklisty bezpecnou cestu ze Smichova na Strahov. Legalne pak lze jet (mimo Plzenske a Vrchlickeho) leda po kocicich hlavach Nerudovkou.
Na Strahov jezdím z města jako autobus 176, se zkratkami ulicemi Švédskou, U Nesypky a přes parčík z té předposlední serpentiny (pod strahovskou menzou) v ulici Na Hřebenkách. Dolů potom vynechávám tu U Nesypky a Švédskou, páč sou to jednosměrky a jedu jako autobus. Auta mi zas už tolik nevaděj, jako Pražák jsem zvyklej na ledacos. Když přijedu do jinýho krajskýho města, přijdou mi ty ulice prázdný. Ale ta Plzeňská je přece jen trochu moc.
Znám jen úsek Klamovka - Anděl a opravdu nic moc. Když jedu do centra, tak se snažím jet brzy ráno (například v půl sedmý v neděli je docela pohoda jet i po Vrchlickýho, pruhem pro busy :)), nebo to šmrdlám po chodníku. No a směrem od Anděla jedu po chodníku skoro vždycky. I kdyby mě chtěl někdo snad pokutovat, tak na Plzeňskou prostě nevlezu! Eventuálně jedu nahoru na Holečkovu, ale i tam jsem měl pár nepříjemných okamžiků, takže prostě jezdím raději lážoplážo po chodníku...
Co skusit nechat se vyvézt lanovkou z Újezda na Petřín a pak už to šmíkat přes Strahov a Ladronku, pak kolem obory Hvězda.... to je pěkná trasa. Lanovka jezdí i v zimě od 9 - 23.20 v intervalu 15 minut (v létě 10 minut). Jen jsem ještě nezjistila, jestli berou kola :( http://www.dp-praha.cz/cz/di-lan1.htm
špatnej nápad to není, ale nemám tušení, co na to turisti :)))
Mam strach, ze kola neberou, jiste by se tim na magistratnich strankach pochlubili (v soucansoti "Jizdni kola lze v prazske MHD prepravovat pouze v metru..."). Jinak by to bylo super - skvely vytah, ktery razem usetri 130 metru stoupani. Vznikla by tak vyborna a jiste vyuzivana trasa.
Problém vyhnout se Plzeňské na trase Řepy - Anděl jsem řešila před 2 lety, když jsem se rozhodla zpesřit si každodenní dojíždění do práce jízdou na kole. Trasa je dlouhá asi 11 km, ale za to její podstatná část je mimo hlavní dopravní tahy. Popíšu ji z Anděla. Vyjížděla jsem ze Stroupežnického ulice, chvíli jela po Ostrovského (asi nejnáročnějších 200m trasy, co se provozu týká), odbočila v pravo na ulici Na Zatlance a odtud po "serpentinách" parkem na Bertramku (malinká zahřívačka na začátek). Pokračovala jsem ulicí Mrazovka, U Mrázovky a napojila se na Peroutkovu a u Waltrovky najela na Jinonickou, která se tu mění na Klikatou. Úsek po Klikaté je vcelku do kopce a v provozu, ale auta v tomto směru jezdí díky kopci a zatáčkám pomalu, tudíž si vás stihnou všimnout. V opačném směru z kopce, to taky neženou díky zatáčkám, tedy zda je tento úsek "o hubu" je už na vás :-) Z Klikaté jsem zahla vpravo na ulici Na Pomezí a hned první možnou odbočkou vlevo jsem se dostala do parku Cibulka, nebo víc je znám jako Košířský park. Tady vás čekají příjemné 2 km lesem po asfaltce, vyhýbáte se maximálně joggerům a psům. Pak ulicí Upolínovou jsem se dostala ke křižovatce s Bucharovou, kterou jsem přejela na ulici k Hájům a tady se napojila na cyklotrasu Řepy - Hlubočepy nebo pokračovala rovně ke dvoru Háje (čímž se dá vyhnout prudkému sjezdu a šplhání se do kopce na cyklotrase v ulicích Okruhová a za Mototechnou), pak ulicí Ke Konstruktivě a Ke Koh-i-noru na Plzeňskou (úsek asi 200 m) a zahla vpravo na Makovského, kde bydlím. Jezdila jsem to kolem 35 minut, směr z Řep je více z kopce, takže trvá kratší dobu.
Lanovka z Movenpicku na Bertramku je zadarmo; otazka je, jestli nebude hotel protestovat proti nalozeni kola, nastupuje se prez recepci...:(
Plzeňskou jsem jel nahoru i dolů snad stokrát, ale nikdy jsem neměl pocit ohrožení. Jestli se budem třást strachy jako starý báby při každým prdu, tak pak to nemá cenu... Jestli se bojíte Plzeňskou, zkuste jet Poděbradskou nahoru až k Černému Mostu, nebo Argentinskou nahoru či dolů, vsjo ravno, a pak Vám bude chudák strá Plzenka připadat jako ráj osamělých duší (nikoli píchlých duší..)
Inteligentní člověk si rozmyslí, zda chce dobrovolně obohatit své plíce o pořádnou dávku kancerogenních látek, pokud ovšem nemá mezi předky Ropáka výfukofilního. A spousta lidí určitě potvrdí, že při poměrně vysoké koncentraci bezohledných řidičů nejen v Praze, nebude masochisticky vyhledávat nejfrekventovanější dopravní tahy. Pokud ovšem není pan Nebojísenatožprdu.
Poděbradská je celkem OK ;-) Od Balabenky je to širokánský, (že by se tam pruh pro cyklisty v klidu vešel), provoz nijak vražedný. Asi nejhnusnější je křížení s Průmyslovou, ale i tam je to celkem OK, protože auta obvykle stojí už před větvením pruhů, tak se prostě zajede nimi až k čáře. A pak nahoru a před pumpou uhnout na chodník - ulice je tam stále dost široká a v sídlišti, takže se ty exhalace větrem víc rozptylují :-). Proti tomu mi kaňon v Plzeňský přijde daleko nepříjemnější.
Ovšem každý asi máme na cestě k domovu "to svý", na co už jsme zvyklí, a kde známe skoro každé potenciální riziko.
Pokud zrovna nepospícháte, tak se do Řep dostanete v klidu přes Prokopské údolí. Celé je to značené jako cyklotrasa. Z Anděla buď na druhý břeh a přes Barrandovský most, nebo Nádražní ulicí a pak buď přes Zlíchov, případně sjedete dolů k vodě a u Barranďáku doprava. Potom chilku po silnici a doprava do Prokopsého údolí. Pořád podle značení, vyjedete nahoru a otom se motáte mezi paneláky do Stodůlek, Lužiny a tato místa, až vás to vyplivne u dálnice na Plzeň, tu přejedete po nadjezdu, kolem skladu Ikea a dolů padákem do Řep. Tam to trvá tak hodinu, zpátky bych to viděl o něco méně, protože je to z kopce (až na tu část z Řep nahoru).
Já to takhle jezdím po práci (pracuju i bydlím u Anděla), když si chci vyjet, potom pokračuju nahoru do Hvězdy, do Šárky, pak dolů k Vltavě a Stromovkou na Letnou a domů. Je to asi padesát kilometrů, sice v Praze, ale minimálně v provozu.
Což dolu, to to jede po Plzeňské rychle, takže to není tak nebezpečné, ale nahoru je to horší. Možná je lepší šplhnout co nejdřív na Strahov a jet po hřebeni až na Bílou horu. Dobře se to dá taky jet nahoru na Malvazinky, přes Jinonice a Butovice nebo horem Motolem. Ale po Plzeňský je to určitě nejrychlejší, chce to ale dojet alespoň k motolskému krematoriu, aby to funebráci neměli daleko:-)).
Nebylo by od věci, kdyby lanovka brala kola - to by se to přes Strahov jezdilo jinak :)
To by se do lanovky tak kola musela někam vejít. Turistů je moc a Pražáci se tam vozí také.
A vyjet Petřín je sympatická výzva (sice se to nesmí, ale nikdy jsem tam problém neměl a nedělal - při té rychlosti...).
Na Smíchově bydlím, je to sice bída, ale dá se. Obecně tu ale pro výjezd na západ platí: do Řep přes Strahov - Ladronku - Bílou Horu. Do Šárky stejně, jen na konci přes Hvězdu a Dědinu. Na Zličín raději Jinonickou - Klikatou - Karlštejnskou a pohodlně přes Butovice a Stodůlky. Kopce: Strahov je náročnější, Jinonická a Klikatá je v pohodě, když člověk nespěchá a nahází tam převody. Provoz ujde, na většině míst jsou kdyžtak i slušné a nechozené chodníky. Ale pravidlo nejdůležitější: po Plzeňské NIKDY A NIKAM!