Zdravím!
Chtela jsem se zeptat, jaké zkušenosti máte s tím, že podle nového silničního zákona by mělo auto, předjíždějící cyklistu na silnici dávat světelné znamení - tzv. blinkr?
Jezdím celkem hodně a mám pocit, že to dělá tak zhruba každé desáté auto. Docela by mě zajímalo, jak tohle budou policajti kontrolovat a postihovat a jak chtějí právě toto řidiče, teří se blikání ani neobtěžují naučit?
Jak by to kontrolovali? No leda že to na vlastní oči z policejního auta uvidí, že řidič nezablikal. Jinak to nejde. No já bych neřekl každé desáté, možná i každé páté, možná ještě více. Záleží hodně na třídě silnice, kde se situace odehrává. Na úzké III. třídě zabliká každý, protože je nucen se cyklistou opravdu zabývat, aby ho nezametl do příkopu. Na široké I. třídě s krajnicemi skoro 2 metry širokými to udělá právě tak asi každý desátý řidič, protože si tě skoro ani nevšimne. On ani nemusí uhnout ze své dráhy, tak co by blikal.
Ano, muj názor je stejný. Jak by to kontrolovali? Ani já si to neumím v praxi predstavit.
Ale presto,pokud si nekdo neco dá do zakona, tak by melo byt snahou ty lidi to naucit, aby ta vec celkove "nevysumela". Jinak prece nemá vubec smysl se temito vecmi zabyvat a do Zákona je dávat.
po dlouhe dobe jsem zase zacal v Prase jezdit na kole a mozna se mi to zdalo, ale rekl bych ze ted auta jezdi pomaleji a opatrneji, jakou mate zkusenost vy? kazdopadne se tesim na cyklojizdu v zari, kde aspon na chvili ovladneme ulice. je to tu porad prusvih s jezdenim na kole, nedavno jsem jezdil v berline a budapesti a to je nesrovnatelny.
Kontrolovat se to bude jako všechny ostatní přestupky řidičů, cyklistů a nebo i chodců!
Oline, jsi na velkém omylu. Právě nový zákon říká, "že i když řidič vozidla nemění dráhu je povinnen dát znamení o změně směru jízdy" ! Je to prot aby atomobil jedoucí za ním věděl, ikdyž Tě nevidí, že tam jsi! K tomu jistě směřoval ten dotaz!
Dokázat se jim to nedá, jedině, že by policajti měli videokameru nebo pár svědků, což většinou nebývá. Ale myslím si, že velkou část by to mohli naučit. Když řidiče zastaví a sdělí mu, že udělal přestupek, za který může dostat obecně několik stovek nebo tisíců pokutu, tak se každý bude hádat, žádat důkazy apod. Nakonec to třeba uhádá a má dobrý pocit, že ušetřil na pokutě, aniž by si uvědomil, co vlastně provedl.
Jenže policie může (a má) působit i preventivně. Když policista zastaví řidiče, může ho upozornit na prohřešek, kterého se dopustil bez toho, že by vyhrožoval pokutou a bodovým "bonusem". Věřím, že spousta řidičů na ten blinkr prostě zapomene, prostě to ještě nemají zažitý. Tento postup policie je v těchto případech (méně závažný přestupek, navíc těžce dokazatelný) z mého pohledu efektivnější.
Takhle bych si to predstavovala i já. Ale mám obavy, ze se zrovna na tohle policajti vybodnou. No nic, vznesla jsem dotaz na Dopravní policii, tak jsem zvedavá. V.
Tady v okoli Brna, kde vetsinou jezdim po silnicich III. tridy, teda neblika skoro nikdo ani kdyz musi trochu vybocit do protismeru. A snad jeste ani jednou za ten mesic se mi nestalo, ze by blikal v dobe, kdy me predjizdi aniz by vybocoval.
Je pravda (jsem také z Brna) že blikají málo, většinou brňáci a řidiči střední třídy aut! Vidláci a napucovaní majitelé vetších aut se s cyklisty nezalamují!
Jak poznáte, že bliká? Alespoň já většinou blikám jen doleva (před předjížděním), a to nemůže cyklista vidět
Blikat se má tam i zpátky!
Tak jsem dostala odpoved z Dopravního inspektorátu:
(nezdá se mi, ze by z toho byli az tak moudrí:-)
Č.j.PSP-330/DI-2006
Praha 7. srpna 2006
Počet listů: 1
Email: [email protected]
Předjíždění cyklistů - sdělení
Od městské policie jsem obdržel Vaše podání, ve kterém poukazujete na novou právní úpravu týkající se předjíždění cyklistů v silničním provozu. K nově zavedené povinnosti, dávat znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty, aniž by řidič vybočil ze směru své jízdy, ze své praxe uvádím, že toto znamení při předjíždění nejen cyklistů, ale třeba i řidičů malých motocyklistů, dávala celá řada řidičů již před legislativní úpravou provedenou ke dni 1.7.2006. Přesvědčit další řidiče k dodržování nově zavedené povinnosti je věcí prevence, resp. výchovy, do které by se měly zapojit i osvětové instituce včetně sdělovacích prostředků. Naopak postupné donucení dodržování uvedené povinnosti je věcí následného represivního postihu. Můžu Vás ubezpečit, že i když je pohyb cyklistů po pozemních komunikacích hlavního města, v porovnání s mimopražskými oblastmi, poměrně omezený, je již dohled dopravních policistů v Praze na řešení této problematiky zaměřován.
Souhlasím s Vámi, že dodržení potřebného bezpečnostního odstupu při předjíždění cyklistů, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku je pro řidiče mnohdy velice složitou záležitostí. Navíc boční odstup není v právní normě zatím nijak specifikován; zákon v tomto směru hovoří pouze o tom, že předjíždějící nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel. Proto by měl správně zhodnotit velikost a rychlost jízdy svého vozidla, povětrnostní podmínky, kvalitu povrchu a směrové uspořádání komunikace, ale i jiné okolnosti, které by mohly jízdu předjížděného jízdního kola a předjíždějícího vozidla zkomplikovat. Určitě se shodneme na tvrzení, že je to ze strany řidiče jednak věcí potřebné dávky předvídavosti, vzájemné tolerance, ale především řidičské praxe. V praktickém životě by bylo ideální, aby uvedenou praxi a řidičské zkušenosti účastníci silničního provozu postupně získávali zprvu jako chodci, následně jako cyklisté, příp. jako řidiči jednostopých vozidel a konečně jako řidiči rozměrnějších vozidel. Skutečnost je však mnohdy jiná.
Závěrem uvádím, že kopii Vašeho podnětu jsem postoupil k posouzení předkladateli zákona o provozu na pozemních komunikacích, tj. Ministerstvu dopravy.
pplk.Pavel Švrčula
vedoucí DI
Na odborném školení z nových pravidel (realizovaným specialistou z MD) jsme to diskutovali. Vyšlo nám z toho, že řidič by měl blikat třeba i na silnici I. tř, i když vůbec nemění směr jízdy. Pravda, teď je to poněkud matoucí, protože ostatní to mohou považovat třeba za odbočování vlevo, apod. Pan lektor nám k tomu říkal, že to má napomoci zvýšení bezpečnosticyklistů a že věří, že si na to do pár let řidiči navyknou.
A ještě dodám, že když jsem v autě, tak se snažím blikat i na té široké silnici, ale někdy prostě zapomenu ;-) .
Mám stejlední.nou zkušenost .Myslím si, že jsou řidiči k cyklistům i nádále bezoh