Pořídili jsme synkovi 20" kolo s pětikolečkem. Řazení ale mělo ulomenou páčku. Namontoval jsem tam místo toho klasickou obyčejnou cvakací páčku SIS s indexem na 5 koleček. Bohužel ty diskrétní mezipolohy nesedí na jednotlivé pastorky. V zásadě lze použít jen 1. a 5. kolečko a něco mezi tím, co tam zrovna "spadne". Jinou přehazovačku?
Nemůže to být tím, že 1. a 5. kolečko řadí správně díky dorazu, který brání přehazce přehodit kolečko až za něj, ale mezipolohy nefungujou, protože přehazka je rozštelovaná a snaží se vkládat řetěz mezi? Pokud ne, tak bych se ptal spíš v servisu, ti mají přehled o jednotlivých značkách/typech a jejich délce kroku, nebo pákovém poměru nebo čím se určuje ta vzájemná kompatibilita.
Před rokem jsem si přestavěl starého favorita na pohodlnější kolo - rovná řidítka. Páčky přehazovačky a smyku jsem z rámu přehodil na řidítka. Protože jsem tam měl původní pětikolečko, použil jsem rovněž tu SISkovou pětipolohovou páčku. Přehazku jsem nechal původní, starou favoriťáckou. A NECHODILO TO - stejný problém. V servisu mě poučili, že ta stará přehazovačka NENÍ kompatibilní s tou SISkovou páčkou. Tak jsem koupil hodně levnou SISkovou (obecně - shimanovskou) přehazovačku (opravdu byla levná), namontoval jsem ji a CHODÍ TO! Problém tedy vidím v nekompabilitě přehazovačky a řazení (a možná i toho pětikolečka).
Chci si starýho favorita přestavět jako ty na fitko. Zajímalo by mě, kudy vedeš lanka dozadu. Po který rámový trubce, horní nebo dolní? A jak jsi tam uchytil konce bowdenů, je nutný přiletovat zarážky, nebo jsi to vykoumal jinak. Nerad bych bez zkušenosti šahal na rám autogenem, i když je to starej železňák. Díky za případný rady.
Ahoj abernathy.
Favorit je z roku 1970, stále plně funkční. Cca před tím rokem jsem vyměnil představec za nový s možností nastavení + vlaštovky (prostě nechtěl jsem se na tomhle kole hrbit). Když bylo to kolo nové, tak tam byl 1 tác + tříkolečko, nicméně dolní návarek na dolní rámové trubce byl (takže přípravu pro opěru bowdenu na smyk jsem tam v tomhle bodě měl). Časem jsem dal dvoutác, ale takový ten co se přehazoval delší páčkou dole u táců, ne s lankovým ovládáním ze spodní rámové trubky (když o tomhle "řazení" někdy mluvím, tak už mnoho lidí to vůbec nezná).
Součástí "zpohodlnění" bylo i to, že jsem na nové vlaštovky přeházel brzdové páčky (dal jsem tektry, vlastní brzdové čelisti centrix jsem samozřejmě ponechal), a dále řazení. Protože v té době jsem měl na kole kromě dvoutácu už i 5ti kolečko, použil jsem řadící páčky SIS, ale jak jsem uvedl tady výše, vzhledem k nekompabilitě s původní přehazovačkou jsem zakoupil novou, rovněž SIS. Kromě toho jsem musel koupit nový přesmykač - se spodním tahem, cena 110,-. No a teď asi největší problém, který ovšem my muži vyřešíme vždy bez problému: půjdu od řidítek: levá řadící SISková tácová páčka, z ní vychází lanko ukryté v bowdwnu, to vedu ke spodní rámové trubce až zhruba do místa, kde původně bývala uchycená páčka přehazovačky. Tady jsem namontoval oboustranou bowdenovou zarážku, kterou jsem sehnal za 10,- Kč (v cykloservisu se pohrabali v krabici se starými socialistickými zásobami a jednu objevili). Zde tedy končí bowden a dále pokračuje sólo lanko do dolní rámové opěrky (tu jsem tam měl). Odtud vede lanko kryté opět bowdenem, ALE ten bowden jsem samozřejmě potřeboval ukončit = opřít ještě před vlastním smykem. Teď máš 2 možnosti:
1. buď koupíš smyk takový, že to lanko před tím, než je uchyceno do upevňovacího šroubu, prochází dírkou v nějaké plechové pacce, která je součástí smyku. Pak samozřejmě konec bowdenu opřeš o tu packu a dál vede jen lanko, takže OK. Já tenhle smyk nedokázal sehnat, resp. měli ho, ale byl moc velký a nešel tam nandat s ohledem na zadní blatník. Můžeš samozřejmě použít původní favoriťácký smyk s dolním tahem (možná by šel koupit přes Annonci), ten to má také takhle řešené a je to OK.
2. nebo máš smyk bez opěrky pro ukončení bowdenu jako já. Opěrku jsem snadno vytvořil tak, že jsem vzal pásek ocelového plechu tl. cca 1,5 mm, šířky cca 10 mm a dl. cca 40 mm, u jednoho konce jsem vyvrtal dírku pro průchod lanka a tenhle konec s dírkou jsem vyhnul přibližně do pravého úhle. No a tuhle součástku jsem přychytil - pro jistotu dvěma - těmi kovovými hadicovými spojkami (mají šrouby, jak šroub utahuješ, tak se zmenšuje průměr, určitě to znáš, mají v mototechnách a železářstvích) pod vlastní smyk. Tím jsem získal konečnou opěrku pro bowden.
Pakliže neseženeš nějakou bowdenovou opěrku na horní část spodní rámové trubky, tak budeš muset něco vymyslet - buď to vaření nebo nějaký "plech", já osobně bych preferoval druhou možnost.
Vedení bowdenů k přehazovačce a brzdám jsem ponechal původní.
K dalším úpravám favorita patřila ještě montáž zpětného zrcátka (pokládám za velice důležité a hodně ho používám), nosiče + koše na něj + postranních brašen (jezdím s tím nakupovat), mám tam světlo + dynamo + zadní svítící světlo + nějaké odrazky, cyklokompjůtr, rámovou brašničku (vozím lepení + klíče) a to hlavní - ZVONEK, nahoře má hrošíka, když zazvoníš, tak ten hroch tancuje - otáčí se. To mi všichni záviděj. (takovejhle zvonek jsem měl i se slonem, ale ten se utancoval a upad a nešel spravit...)
Promiň, že jsem to psal tak polopatisticky, beru to podle sebe - taky potřebuju všechno hodně podrobně. Ahoj.
Ještě poznámka: i když jsem se snažil o co nejlevnější úpravu, stejně to vyšlo (bez nosičových brašen) na cca 3 000,-. Nicméně - takovýto výdaj si člověk pro sebe vždycky nějak zdůvodní...
Ahoj Airline, díky za přímo přečerpávající odpověď, zasloužil bys frťáka. tolik času mi věnovat. Jasný je mi všechno, akorát ještě jeden poddotaz: nakolik jsou kompatibilní tektro páky se starejma favoriťáckejma čelistma (to asi centrixy nebudou, co), těma prvníma, hliníkovejma, budou mít dostatečnej krok? P.S. Hrošík je skvělá recese, já jsem koketoval s pneumatickou houkačkou, ale slyše ty infarktový zvuky, co z ní lezou, pořídil jsem zvonek (řinčivost 3,5 podle testů Velo).