Během roku 2007 vznikne v Jihlavě v lokalitě u Českého mlýna poblíž obchodního centra v ulici Romana Havelky lávka přes řeku Jihlavu. Bude sloužit pěším a cyklistům,
stane se součástí plánované cyklostezky vedoucí z centra města do okolí Jihlavy. Lávka povede nad jezem. Bude dlouhá 45 metrů v šířce tři metry. Sklon oblouku lávky bude vyhovovat i tělesně postiženým občanům, řekl novinářům mluvčí radnice Radek Tulis.
Investorem bude městská společnost Služby města Jihlavy. Náklady na lávku dosáhnou přibližně deseti milionů korun. Až polovinu může pokrýt dotace z ministerstva pro místní rozvoj. Cyklostezka povede z Benešovy ulice přes park u autobusového nádraží, mezi tenisovými kurty a napojí se na již vybudovanou stezku kolem řeky Jihlavy. V budoucnu povede dále kolem rybníku Borovinka k restauraci U Lyžaře.
Podle měření intenzity cyklistické dopravy ve městě se v
padesátitisícové Jihlavě během letních měsíců pohybuje denně po ulicích kolem 6000 cyklistů. K dispozici mají zatím pouze několik stovek metrů cyklostezky kolem řeky Jihlavy v ulici Romana Havelky. Podle průzkumu by jich mohlo být víc, lidé se ale bojí jezdit v hustém provozu po ulicích. Současný stav by se měl během příštích let změnit.
Zpracovaný plán cyklistické dopravy počítá v budoucnu se stavbou stezek v délce 66 kilometrů. Náklady se budou pohybovat v řádech desítek milionů korun. Síť se bude budovat postupně v několika etapách. Zpracované projekty umožní žádat o dotace od státu i Evropské unie, které mohou pokrýt až tři čtvrtiny nákladů.
Zdroj: ČTK 13.1.2006
Plány na vybudování cyklostezek a podpůrných staveb jsou v Jihlavě velké, příslib je na dalších několik let podle finančních možností. Bude-li každý kousek tak nákladný jak doposud vybudovaný, tak možná přespříští generace cyklistů je bude moci využívat. Jihlavská radnice ve svém velikášství zapoměla na to, že ke zlepšení podmínek a pro bezpečnější pohyb cyklistů by mnohdy stačila štětka s barvou a několik dopravních značek.
Vskutku to vypadá, že se začíná od těch nejdražších akcí a jednoduchá opatření jsou opomíjená. Jen pro informaci: Loni postavený kilometrový ůsek cyklostezky zmíněný výše stál 8 635 046 Kč.
Prrůměrné náklady na 1 km cyklostezky v Česku jsou kolem 4 miliónů.
Ano, při pohledu na ta čísla se až tají dech. Liniové stavby jsou však obecně drahé. Cyklostezka v tomto provedení je z hlediska bezpečnosti a pohodlí ideální, avšak nejdražší. Stavba se navíc prodražila nutností respektovat podmínku Povodí Moravy,a.s. tím, že musí být v provedení pro pojezd těžkých automobilů. Dále bylo nutné postavit oplocení (podmínka majitele sousedního pozemku) a osvětlení v prostoru odbočky do nákupního střediska. Projektant navrhl také 4 odpočívadla, která si tento úsek určitě zaslouží. A nezapomeňme, že téměř podél celého úseku vede chodník. Velká frekvence cyklistů," in-linea-istů", chodců a běžců dokazuje, že jsou to účelně vynaložené peníze. A to, že má město koncepci je přece jedině dobře. Teď už je to jen o vůli ji naplnit.
Od poslední diskuse o cyklostezkách v Jihlavě došlo k jedné dost podstatné změně. Jarda Vymazal, hlavní tahoun budování cyklostezek byl zvolen primátorem města. Je to dobře i ne, protože se určitě zmenší prostor jeho časových možností věnovat se této problematice. Na druhou stranu, které město se může pochlubit, že v jeho čele stojí zanícený sportovec- cyklista? Za sebe i ostatní kolisty doufám, že za sebe najde náhradu a dost odhodlání a sil ukousnout kousek finnančního krajíce z městského měšce pro posunutí cyklodopravy v Jihlavě správným směrem.