Mam takovej dotaz. Muzu na magistralu na kole? :) Ja tam ikde znacku, ze by byla pouze pro MV nevidim.
A pak bych se chtel zeptat, od kolika km/h se smi jezdit uprostred silnicniho pruhu?
Diky za odpoved.
No, abych pravdu řekla, tak mám pocit, že když vjíždíš na magistrálu, tak je tam velká modrá značka s bílým autíčkem a pod tím cedulka "bez poplatku", ale jistá si tím 100% nejsem. Já bych ale na magistrálu na kole nevlezla ani omylem, ani kdyby se to smělo, fuj.
Nejsu teda Pražák, ale myslím, že magistrála říkáte takovété dálnici co vede před Wilsoňákem, ne? Tak např. v tomto místě tam nikde, pokud vím, žádná taková značka není (když se tam vjíždí z nějaké postranní ulice).
Jinak by mě to taky zajímalo, protože v Brně používám pravidelně některé výpadovky (ne pro MV) a kdesi jsem se dočetl, že kola nesmí používat místní komunikace první třídy nebo co - ale nebyla to přímo vyhláška.
Jé, vidíš, já tedy su Pražák jak Brno, ale spletla jsem si Magistrálu s Jižní spojkou :-))))) Tak jo, Magistrála fakt není jen pro MV a na kole jsem tam tedy už rozhodně jela. Ale co si vzpomínám, tak to bylo někdy mimo dopravní špičku.
Co resite. Kaslete na Magistralu. Jedte pres Krcak, pak prejedte Videnskou a podel Kacerova na Budarnu. (V kopci v leve zatacce doporucuju rovne a jet rovnobezne.)
Na Budarne prejedte vlevo a za budovou RB vpravo a podel hrbitova na Pankrac, Kavci Hory. Zadem na Vysehrad a po Nuselaku po chodniku. Pak kolem Apolinare, Vaclavak na Hlavak.
Proc zrovna po smradlave a dost precpane magistrale ?
Pokud jde o směr od jihu (od Mirošovic), tak je to myslím legální až od nájezdu "Pankrác", z druhé strany to neznám. Ale osobně, když už musím, jedu radši po chodníku.
Ja myslim primo magistrálu, od Hlávkova Mostu, pres IPák, Nuselák, kolem Muzea, hlavního nádraží do Vinohrad. :) Tam se zas tak rychle nejezdi, ale nedovedu si predstavit, jak tam prejizdim z postraního pruhu na normální nebo na odbočovací, to je fakt o "hubu" na tom kole. :)
Ale treba me stve, ze komunikace na Jizdni Mesto, nemyslim primo Jizni Spojku, ale silnici kolem Kacerova, zkratka spojeni centra s Jizni casti PRahy jsou silnici pouze pro MV, ja tam teda jezdim i na kole, ale nemel bych. :) Nemate nekdo plánek silnic, ktery jsou prujezdny pro kola a ktere ne?
Po pražské magistrále jezdím na kole téměř denně, proto jsem si možnosti jejího používání zjišťoval. Cyklista smí (samozřejmě na vlastní riziko) magistrálu použít v rozsahu, kde není omezení značkou "Silnice pro motorová vozidla", tj. od jihu od úrovně stanice metra Pankrác až do Holešovic v úrovni Vychovatelny na severu. Jen přes Nuselský most je cyklista povinen jet po chodníku, protože tudy vede asi půlkilometrová "cyklistická stezka", která se ale v zimě na východní straně mostu (ve směru z jihu na sever) neudržuje. V opačném směru ji občas protáhnou.
Největším problémem na magistrále je odbočování vlevo, což předpokládá křížit několik pruhů s rychle jedoucími motorovými vozidly, než se cyklista může před semaforem postavit do levého odbočovacího pruhu.
Je cyklista podle vyhlášky povinen sjet ze silnice a jet po cyklostezce pokud ta vede podél této silnice? A pokud ano jak má cyklista jedoucí po magistrále vědět, že po Nuselském mostě vede cyklostezka, upozorní ho na to nějaká značka viditelná ze silnice?
Zalezi na tom, jak je ona "cyklostezka" na Nuslaku oznacena, pokud je to doopravdy stezka pro cyklisty, pak je cyklista povinnen ji pouzit (i kdyz je fakt otazka, jak muze poznat, ze tam neco takoveho je, kdyz prijel po magistrale); pokud je to stezka pro chodce a cyklisty (coz si myslim, ze je), tak ji pouzivat nemusi (a je to i jasne, budou se mu tam plest chodci do cesty, takze nemuze cestovat normalni rychlosti).
Tohle se tu uz probiralo nekolikrat, v zakone je psano:
§57 (1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
a protoze se vsude jinde (ve stejnem zakone) rozlisuje "stezka pro cyklisty" a "stezka pro chodce a cyklisty" (viz napr. §57(5)), tak podle zakona cyklista stezku spolecnou pro chodce a cyklisty pouzit nemusi (coz je pro nej v mnoha pripadech zachrana, treba tady v Praze se po tom vetsinou neda jet rychleji nez chodi chodec).
Ma to jeden zadrhel, policajti to neznaji, tudiz je treba se s nim hadat, pripadne dane paragrafy vozit vytistene (podobne jako treba vybrane paragrafy tykajici se ridicu).
Opět často citovaný omyl - cyklista JE POVINNEN použít i stezku pro chodce a cyklisty.
Jednoznačně ty vyplývá z vyhlášky 30/2001, kterou se provádí zákon 361/2000:
§10 odst. 1 - příkazové značky:
m) "Stezka pro chodce a cyklisty" (č. C 9a), která přikazuje
chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného
společného pruhu nebo stezky; chodci a cyklisté se nesmějí
navzájem ohrozit; značka ukončuje platnost značek č. C 7a, č.
C 8a a č. C 10a,
o) "Stezka pro chodce a cyklisty" (č. C 10a), která přikazuje
chodcům a cyklistům užít v daném směru vyznačeného
samostatného pruhu nebo stezky a označuje jejich situování;
chodci a cyklisté smějí sousedního pruhu užít jen při
obcházení nebo objíždění překážky; značka ukončuje platnost
značek č. C 7a, č. C 8a a č. C 9a,
Jo, ale to je popis znacky. Kdyz jedu po magistrale (jak ze severu, tak z jihu), tak zadnou takovou znacku nepotkam. Tudiz je pro me tenhle paragraf nepodstatny (znacky jsou nekde uplne v pryc na chodniku, fakt z magistraly nejsou ani videt).
Mimochodem, tusite nekdo jak z toho predchozih citovanych zakonu plyne, KTEROU zrizenou stezku pro cyklisty musim pouzit? Pokud vede paralelne se silnici, tak tam je to celkem jasne. Ale asi nikdo nechce, aby cyklista pouzival zrizenou stezku nekam, kdyz chce jet uplne jinam (i kdyz nejsem schopny pochopit, jak to z oho textu plyne). Ale jak je to treba v pripade, ze po cyklostezce se da objet kus silnice, ale jet po silnici je treba 2x kratsi nez po cyklostezce? A jak ma vubec cyklista tusit, kam ktera cyklostezka a podobne vymozenosti vede? Kdyz je to dost casto jen znacka bez smerovky ... :-(
Predstava jak jedu po Legerove a prejizdim do leveho odbocovaciho pruhu, to radeji pojedu po nabrezi. :)
Co máte furt s odbočovacími pruhy?Stačí dojet k nejbližší křižovatce a přejít s bicyklem po přechodu pro chodce a je to!
Stačí upažit a jet. Je potřeba mít jen sillné nervy a dobré periferní vidění...
A hlavně mít na sobě chráničů víc než Hašek v bráně...
V každém případě je dobré mít absolvovanou předkremační prohlídku :o))
Jezdim to denně a není to tak děsný, ovšem až na ten hnus co dejcháš :-(
Severojižní magistrála není v centrální části města silnicí pro motorová vozidla ani dálnicí, takže se tam na kole smí. Ale osobně ji na kole využívám jen pro krátký přejezd Vinohradská-Hlavní nádraží. Déle bych na ní radši nesetrvával.