- Nikdo ve struktuře Magistrátu města Brna není zodpovědný za rozvoj cyklistické dopravy.
- Vedení města má sice ve svých prohlášeních obecně formulovanou podporu cyklistické dopravě, ale neexistuje konkrétní úkol pro odbor dopravy nebo pro odbor územního plánování a rozvoje ohledně realizace sítě cyklistických komunikací - nikdo není zodpovědný za to, aby inicioval zpracování podkladů pro technicko ekonomické zadání (TEZ), takže ani nejsou připravené akce, které by bylo možné zařadit do rozpočtu.
- V rozpočtu jsou pouze stavby, pro které byl projednán a schválen TEZ v dřívějších letech, ale ani u nich se v žádném roce nepodařilo proinvestovat všechny naplánované finanční prostředky.
- Realizace cyklostezek se posouvá na další a další roky, protože konkrétní projednání akcí nastává až po jejich zařazení do rozpočtu (např. teprve pak se vyjasňují a vypořádávají majetkové vztahy, zjišťují stanoviska dotčených orgánů), k urychlení zdlouhavého projednávání není motivován ani odbor investic ani odbor dopravy („objektivní“ příčiny brání ukončení přípravy i několik let), při projednání staveb nikdo neprosazuje realizaci cyklostezek jako zájem města.
- V loňském rozpočtu města a letošním návrhu je financování většiny z toho mála schválených cyklostezek odsunuto na takzvaně „další roky“, to je někam za rok 2008 – zastupitelé města tak úředníkům dávají politické zadání, aby odsunuli přípravu cyklistických komunikací na budoucí léta, nemá smysl projednávat akci, s jejíž realizací se v nejbližších letech nepočítá (stavební povolení mohou propadnout, dokumentace se stát neaktuální).
- Protože město nemá připravené akce pro rozvoj cyklistické dopravy nemůže ani žádat o finanční podporu na úrovni státu (fond dopravní infrastruktury až 60%), ani na úrovni Evropské unie (strukturální fondy) – nikdo z vedení města nezadal zaměstnancům MMB, aby o nějaké dotace na tuto oblast žádali.
CHCE VŮBEC NĚKDO Z VEDENÍ A APARÁTU MĚSTA CYKLISTICKOU DOPRAVU?
Zdroj: Klub BICYBO - Bicyklové Brno, 19.12.2004
Nechce, protože mají všichni takové platy, že si mohou dovolit dojíždět deně do úřadu autem.
To je blbost. To by magistrát nepodporoval jakoukoli městskou dopravu. Hlavní problém je v tom, že některým lidem chybí kus rozumu. Bohužel i některým, kteří rozhodují o tak důležitých věcech jako je doprava. Tito lidé při současné legislativě nejsou ani dostatečně motivováni aby v otázce řešení cyklodopravy vykazovali nějakou činnost. Ale věřím tomu, že když zesílí tlak veřejnosti, určitě se cyklostezek dočkáme.
Tohle už jsem četl na webu Byciba. Připadá mi, že důvodů je několik, a ani jeden by nestačil sám zajistit tuhle otřesnou situaci, ale ve vzájemné spolupráci do dokážou.
Pokud vůbec někdo z těch, kdo o tom rozhodují, jezdí aktivněji na kole (rozuměj nikoli jen třikrát za léto na prígl na supermarketovém speciálu), pak téměř jistě používá (a chápe) kolo jen jako sportovní náčiní. Tak jako lyže ho dáte na střechu auta a odvezete na místo, kde na něm chcete sportovat, a pak ho zas přivezete do města. Že se z města s 389 tisíci obyvatel dá vyjet na kole trochu slušně asi na třech místech vás pak netrápí. Pokud to čtete a jste úředník, kterému křivdím, ozvěte se.
Podobně chápe kolo většina veřejnosti. Většina veřejnosti tedy nevyvíjí nátlak na radnici. Cyklisté, kteří mají kolo i pro jízdu ve městě, nebo bydlí uprostřed a i za sportem musí přes město (můj případ), jsou bohužel v menšině, i když jich vůbec není málo. A zatímco diskriminace národnostní menšiny na úkor většiny je trestný čin, diskriminace cyklistů na úkor necyklistů je regulérní politika.
Když dojde na spor o cyklostezku, drtivá většina lidí se ani nepokusí přemýšlet o existenci řešení, které by vznikem cyklostezky nikoho nepoškodilo. Většinou je to prezentováno jako "cyklisté NEBO auta", ovšem s vylučovacím "nebo", tedy nikoli logický operátor OR, ale EXOR, tedy má-li jeden, nemůže mít druhý. Přitom často, řekl bych většinou, lze najít řešní, které neomezí současnou průjezdnost automobilem a přidá průjezdnost na kole.
Řidiči aut tvoří údajně nějakých 30% obyvatel. Jsou tedy také vlastně menšina a těch zbylých 70% by mělo usilovat o silné omezení (nejlépe likvidaci) automobilového provozu ve měste už kvůli vlastnímu zájmu. Bohužel, automobilisté jsou velmi hlučná a velmi usilovně lobující menšina, tatímco ona menšina, jejíž zdraví provozem aut trpí, drží hubu a krok, s prominutím. Jsou-li kdy konfrontování přímo, je to ta buď-nebo otázka, kterou předkládá horlivě právě automobilová lobby. Vetšina pak dá přednost možnosti neomezeně se svézt po městě autem před nějakými trhlými chudáky na kolech.
Kolo nejen že je u nás vnímáno jako sportovní náčiní. Navíc ten, kdo používá kolo jako dopravní prostředek, je automaticky společensky níže, než ten, kdo si může dovolit auto. Je to rozdílem v jejich ceně, ale i tím, že na auto je třeba řidičák, a kdo ho má, je dospělý. Na kole může každý. Kde kdo se těší, že až mu bude 18, udělá si řidičák a bude moct jezdit autem. A z toho auta pak bude koukat s patra na cyklisty. (A občas nějakého sejme.)
Tohle dohromady zajistí, že když si radnice chce ušetřit námahu, ušetří ji na cyklistech. To totiž nemá vliv (ne velký) na volební preference. Naopak tahat cyklisty na světlo je riziko, protože se může snadno naštvat za hlučná klika autařů.
Pokud jsem něco zapoměl nebo nedomyslel, ozvěte se, je to zajímavé téma.
Nejsem sice z Brna, ale rekl bych, ze takovy pristup je asi ve vetsine mest CR. Lidem je to proste jedno. Alespon tem, kterych se to netyka. Urednici se jen neustale vymlouvaji na nedostatek financi (tezko rict, jestli mluvi o svych financich ..:)) ). Nedavno jsem chtel, at v blizkosti mista bydliste potahnou kousek cesticky, ktera je ted jen zpevnena, nejakym slusnym povrchem. Slo mi o spojeni dvou mist, ktere by vytvorily souvislou stezku pro brusleni v delce +- 5 km. A myslite si, ze to nekoho zajimalo ? Vubec !! Ne, u nas je cyklostezek celkem dost, ale ten stav .... Spise pro brusleni tu neni absolutne nic !!! Je nerealne pouzivat brusle jako dopravni prostredek. Alespon co se tyka toho, ze neni po cem jezdit.
Jo a jeste jedna vec. Kdyz se dnes stavi chodniky kolem rek a takovych peknych mist, kde by se dalo bezpecne a nerusene dopravovat z mista na misto, proc se to proboha dela ze zamkove dlazby ???!!! To snad muze schvalit jen blbec !! Argumentu toho, ze cenove je asfalt jen o neco malo levnejsi NEVERIM !! Je to podle me jen lobby.
PS: Vyhlidkove bohuzel nevidim zadne zlepseni ...:((((
A koho se velikost podílu cyklistiky na celkové osobní dopravě ve městě netýká? Toho kdo sedí doma a nikdy se nikam nedopravuje? I jeho přece ovlivní množství splodin z aut v celkovém ovzduší města. Většina lidí se prostě nenamáhá myslet na to, že i jich se to týká. Z hlediska změn do budoucna mi tohle zní optimističtěji než kdyby se dalo říct "většiny se to netýká, tak na to nemyslí".
Jel jsem cylkostezkou kolem řeky Svratky,směrem k prehradě .A celkem se to dalo.Čekal jsem větší hrůzu.Měli jsme, ale sebou mapu Brna.Ta nás podržela.A proč v Brně váznou cyklostesky? To nevím.
Toto je bohužel jediná cyklostezka v Brně. Žádná jiná rozumně použitelná neexistuje. A ani tato podél Svratky není úplně souvislá. Navíc, pokud vím, byla vystavěna na nátlak z vnějšku jako součást dálkových cyklotras Brno-Wien a Brno-Praha. Pro provoz uvnitř Brna nemá moc zásadní význam (mimo spojení Bystrce s Komárovem a nákupním centrem Avion, většina lidí ale asi jezdí do centra).
Tak nějak. Ve všední dny zeje stezka prázdnotou a o víkendu tam není k hnutí, i když chodců je tam víc než cyklistů. Opravdu dokonalá stezka.
vaše příspěvky jsou rok a půl staré. teď cyklotrasatrasa rebešovice-bystrc má přes 20km. 20km, na kterých nepotkáš auto(samožřejmě až na přechody pro chodce přes několik silnic, jinak to ale ve velkoměstě nejde). je to chlouba brna.
Tou chloubou Brna doufám nemyslíš tu past na mamuta co vykopali uprostřed úseku Vídeňská - Pisárky, která zneprůjezdnila pro cyklisty jediné rozumné spojení mezi oblastí Pisárek a dál proti proudu a oblastí Poříčí a dál po proudu. Chytré je hlavně to, že upozornění na neprujezdnost je z jedné strany u Riviéry, z druhé ještě nedávno nebylo vůbec. Takže tě nechají jet pár km zbytečně, začneš se vracet, přemýšlíš kudy objet, nakonce skončíš s pětikilometrovou objížďkou přes nějaký kopec (buď Bohunice nebo Kraví hora). Jediný způsob jak se tomu vyhnout je předem o tom vědět. A ten kopec tě čeká tak jako tak. Takže takhle v Brně pamatují na cyklisty.
Za druhé: i po roce a půl platí, že je to jediná stezka v Brně a že má prakticky výhradně rekreační charakter. Jediný, komu je k užitku, jsou neschopní cyklisté co se vyděsí k smrti když je někdo předjede, a samozřejmě bruslaři, kteří chudáci nemají vůbec kde jinde jezdit než 7km od Ronda k Modřicím a zpět. Narváno je tam o víkendu, ve všední dny liduprázdno, protože k jízdě do zaměstnání nebo za nákupem se ta stezka nikomu nehodí. Nehodila se když ji stavěli, nehodí se teď a pochybuju že se dožijeme toho, že by začla být užitečná i k dopravě, ne jen k rekreaci. Nevím, jestli je tohle něco, čím se Brno má chlubit. Stezka je to pěkná, to jo, (i když auto tam potkáš, mezi Bauhausem nebo co to tam je a Tescem je to silnice se zákazem vjezdu motorových vozidel mimo dopravní obsluhy a obyvatelé jednoho domu tamtudy jezdí domů). Ale tím, že je tu jenom tahle, to není chlouba ale ostuda Brna.
jiří, ty si vážně mrzout, tobě by se nezavděčil nikdo. no jo, opravují riviéru, jel jsem tama letos snad 30x, nicméně projet či v horším případě projít se ten krátký úsek vždy dal.no a pokud ti vadí kopec, tak patříš mezi ty neschopné cyklisty na které si stěžuješ. ještě aby byla užitečná k dopravě ty troubo, snad tam nechceš vozit své zemědělské produkty. to že je o víkendu frekventovaná, svědčí o její oblibě a kde jinde by měli bruslaři tedy jezdit?
Ty máš evidentně kolo jako sportovní náčiní na prvním místě, jinak bys nemohl napsat tu pitomost o zemědělských produktech.
Frekventovanost té stezky je dána právě její jedinečností, když není žádná jiná, a Brno má nějakých 380000 obyvatel, jak by mohla být nefrekventovaná? To nejde použít jako měřítko její kvality. Stačí jen ti lidé, pro které je to sportoviště jako bazén nebo hřiště jak píše Pavel, a je plná. Spousty aut parkujících okolo konců stezky hlavně na jihu nejsou jen bruslaři, už jsem tam viděl i kola!
Stezka je postavená pěkně, chybí jí přejezdy pro cyklisty, abys nemusel riskovat pokutu nebo pokaždé sesednout, ale v tomhle případě je to na málo místech, takže oproti Botanické super. Po technické stránce je opravdu dobrá. Horší je to s lidmi, mnozí tam jezdí opravdu nebezpečně, zkoušel jsem i slevit ze své obvyklé cestovní rychlosti na o kus nižší, stejně jsem na sedmi kilometrech od Ronda do Modřic musel kvůli někomu brzdit šestkrát. Nepočítám to, že přede mnou někdo jede a naproti taky, tak musím s předjetím počkat, počítám jen případy, kdy někdo náhle vybočí doleva bez ohlédnutí, vypustí doleva svého psa na vodítku a podobné nesmysly. Nepříjemnost téhle stezky je tedy v lidech, a ne v té stavbě, ale opět to souvisí s tím, že je tu jen ta jedna. Kvůli tomu je na ní totiž narváno těmihle lidmi, kteří jezdí jen tam a proto jezdí málo a proto to neumí. Pak tam člověk vidí dramatické kolize dvou pomalu jedoucích lidí co se neshodli po které straně jet a podobně. Jestliže se pak potřebuju jednou týdně dopravit do práce právě tudy (druhou variantou trasy by byla Vídeňská, ale sjet z ní do Modřic než přejde v silnici pro motorová vozidla - prostě hnus), není do doprava ale pěkná otrava. V tom spočívá ta doprava, ne ve vožení produktů.
Pokud se vrátíme k původnímu tématu diskuze, tak stezka podél řeky je nádherný příklad toho, proč výstavba v Brně vázne. Stačí se zamyslet nad jejími vlastnostmi a víš co potřebuješ. Je jediná, dopravní význam má jen v případě douhé jízdy z Brna na jih kde se hodí jako výpadovka, ale takhle se většina lidí na kole nedopravuje. Kolo jako dopravní prostředek je ideální na krátké trasy, a tahle stezka nespojuje žádné oblasti mezi nimiž by se někdo chctěl dopravovat na kole. Otec tamtudy jezdí do práce, protože bydlí v centru a pracuje v Modřicích. Jezdí na osmou, potkává stále ty stejné čtyři lidi, většinu doby je tam sám. Zkusil jsem si projet na kole před osmou po okolí - Zvonařka a Komárov - a potkal jsem jedenáct cyklistů oblečených v civilním oblečení s batůžkem na zádech během sedmnácti minut. Evidentně ten, kdo se v Komárově potřebuje někam dostat na kole, častěji nemá než má pro stezku u řeky využití. Lidé, kteří rozhodli ji takto postavit, stejní, kteří rozhodují o výstavbě stezek v celém Brně, evidentně myslí na stezku jako na víkendové sportoviště, stezka nemusí někam vést. Stačí ji udělat pěknou a lidi ji pak rádi prohlásí za chloubu města.
K těm kopcům: když si jedu zasportovat, jedu z Brna na sever a drtím převodníky a trhám řetězy snahou vyjet každý kopec rychleji než posledně. Když se potřebuju cestou ze školy na Kolejní stavit v Komíně, jedu domů podél řeky protože to sice není nejkratší, ale nejenergetičtější trasa. Pak narazím na výkop, kolem kterého ve všední den opravdu projít nešlo, protože se tam pracuje, a musím se vrátit několik km a jet trasou, kterou jsem původně zamítl jako pomalejší. Pak mě samozřejmě kopec naštvě, já o něj ten den nestál. Jestli znáš ulici Zeleného, tak víš, o jakém kopci mluvím. Nezastavil mě ani po sto kilometrech na kole s nejlehčím převodem 39/32, takže si troufnu tvrdit, že neschopný nejsem.
jiří, snaž se předveším psát trochu stručněji, pokud si máme vyměňovat názory. na jedné straně říkáš, že je tam strašný provoz, na druhé straně, že před osmou zeje prázdnotou? co tím básník vlastně chtěl říc?. ale snad ti dojde následující. všeobecně se cyklostezky dělají kvůli rekreaci a rozvoji sportovního vyžití občanů, nikoli kvůli potrhlým jedincům, kterým jednou vadí přecpaní, podruhé prázdnota cyklostezky, potřetí nějaké přibrždování a spoustu dalších nesmyslů, které zde na portále v různých diskuzích plácáš neustále. rozuměj, tvé karambóly způsobené tvou povahou, nesnášenlivost a neohleduplnost k cyklistům, tvé trasy a myšlenkové dojmy-průjmy nikoho nezajímají. brněnská cyklostezka se letos zprůjezdnila, je báječná a je tu pro rekreaci a lidi!!!
Tys to právě vůbec nepochopil. Cyklostezky VE MĚSTĚ NEjsou kvůli REKREACI, ale právě kvůli dopravě. Rekreační cyklostezky se dělají zpravidla mimo město nějakou pěknou krajinou. Oboje je spojeno něčím, co bych nazval cyklistická výpadovka, a to je zrovna případ té brněnské stezky. V cyklisticky vyspělejších státech (Holandsko, Německo) jsou "dopravní" cyklostezky i mezi městy, většinou jsou vedeny paralelně s hlavními silnicemi. V Holandsku po takových jezdí spíš mopedy než šlapací kola, v Německu ve všední den také asi spíš zejí prázdnotou. Mají význam v tom, že občas tamtudy přece jen nějaký cyklista jede a nezdržuje rychlou dopravu motorových vozidel. Ale podle mého pozorování existují lidé (a to i u nás), kteří dojíždějí do práce na kole třeba 20 km mezi městy, a i takové bude spíš zajímat rychlé spojení než každý den projíždět nějakou nesmyslně klikatící se stezkou.
U nás (a nejen u nás, viděl jsem to i v jiných státech většinou na jih a jihovýchod od ČR) obě funkce bohužel jaksi splývají (např. podle značení se nepozná, o jaký typ stezky se jedná, v Holandsku je toto vždy jasné - kde je značení, tam to vede nejkratší cestou, kdo se chce jen projíždět, značení nepotřebuje) a výsledkem je to, že naše cyklostezky jsou nakonec špatně použitelné pro obě skupiny cyklistů.
teda aby to nevypadalo, že v tom Německu a Holandsku po těch dálkových stezkách nikdo nejezdí -- jezdí (hlavně v Holandsku, kde nejsou takové vzdálenosti), ale není to tak, že by se nedalo plynule projet. Ještě musím podotknout, že jsem tam byl jen jednou a po takových cyklostezkách ujel jen cca 700 km (z 1000 km výletu).
asi máš pravdu, nicméně mně leží v žaludku nějaký lehocipédista jirka, který má akorát blbý pindy úplně na všechno, všechno kritizuje a na všechno nadává, místo toho, aby byl vůbec vděčný za tuhletu konkrétní cyklostezku. já ho chápu, že by s tím svým podivným lehocipem potřeboval cyklostezky bez aut úplně všude, aby nemusel stále ležet ve špitále, nicméně to není reálné.
> karakoram: lehocipédem to nebude, na tom jezdím taky a zatím bez kolize. Zato mě už 2x sejmulo auto na stojokole. A blbý pindy nemá, má pravdu, i když to nepíše dost jasně, takže se to dá blbě pochopit. On nenadává na to, že ta stezka existuje. On nadává na to, že neexistují další smysluplnější.
A mimochodem.. jel jsem tam nedávno a ten nejnovější úsek vesele zarůstá trávou. Postavili to, s neúměrně velkou slávou otevřeli a dál už to nikdo neřeší.
Já bych to neviděl tak ostře, tato cyklostezka je na středoevropské poměry skutečně velmi luxusní. Její dopravní význam bych taky úplně nepodceňoval, je důležitá jako severozápadně-jižní spojka a určitě je hodně lidí, kteří ji využijí. Jako výpadovku na jih od Brna ji pravidelně využívám, stejně tak jako na cestu do těch jižních obchodních center (tedy i na nákup:-) ). To ale samozřejmě nic nemění na tom, že cyklostezky v Brně a okolí chybí (zejména přes centrum, ale taky silně chybí podobně komfortní výpadovky i do jiných směrů, např. Řečkovice - Ivanovice - Česká - Kuřim - Tišnov (tedy směr na Vysočinu, kterým hodně cyklistů jezdí i teď po hodně úzké a provozem přecpané silnici, po cyklostezce by jezdilo daleko víc).
Jinak přes město cyklostezky se mi moc nelíbí, tam jsou daleko lepší cyklistické pruhy (nabarvené načerveno jak např. v Břeclavi). Pruhy jsou v místech s velkou hustotou křižovatek bezpečnější (přestože se to někomu nemusí zdát) a rychlejší.
Hlavní problém je v tom, že brněnští představitelé chápou cyklostezky jako sportoviště, které může být v podstatě kdekoliv, podobně jako bazén nebo hřiště, důležité je pro ně jen to, že "si ti cyklisti mají kde jezdit". Patrně ještě neslyšeli, že cyklisti se po městě zpravidla neprojíždí ale chtějí co nejrychleji dojet na konkrétní místo.
Nerad zasahuji do Vaší pře, zda je tato cyklostezka chloubou či ostudou Brna, ale jelikož ji často využívám, tak se vyjádřím.
Osobně souhlasím s Jirkou, že Brno se celkovým stavem svých cyklostezek rozhodně nemůže chlubit. Je jich totiž zatraceně málo, takže jedna docela dobrá (to je můj názor) to nevytrhne.
Ke svým cestám do hokny využívám jak cyklostezku kolem Svitavy, tak kolem Svratky (dokud nebyla rozkopaná) a jsem rád, že tam obě jsou, protože mi umožňují vyhnout se jízdě v provozu mezi auty. Takže pro mě jsou tyto stezky užitečné.
A ohledně chodců, inlajnistů a svátečních cyklistů, pohybujících se na cyklostezce. Musíme v prvé řadě brát ohled na jejich právo tuto stezku využívat a tudíž se o ni s nimi dělit! To, že se někteří neumějí správně chovat a pohybovat na cyklostezce je mrzuté, ale moc se s tím dělat nedá. Já rád jezdím rychle, ale když mi to provoz na stezce nedovoluje, tak se přizpůsobím a zpomalím.
Jezdiím po této stezce celkem často, je to totiž jediná sjízdná a poměrně rychlá varianta jak se dosta z mého bydlíště (Blučina) rychle do centra Brna. Ano stezek je málo, ale jeiný kdo to změní jsem mi, když s eozveme jednotně, lidé na magistrátu by měli více hledět na ekologickou dopravu a měli by si vzít příklad z měst v zahraničí. Jenže všude tu je vláda peněz, kdo zaplatí ten má. Takže když jik nedáme milióny, tak nebude nic. Spousta politiků toho před volbami nakecá, ale potom skutek utek, prostě je lepší dostat se tam, kde to jde zmenit a něco s tím udělat.
I když jsem od Brna, pracuji v Praze. Začínám jezdit na kole a rozhodně je z čeho vybírat a značení stezek je samozřejmost. Je to další kapka do poháru, proč se vracet na moravu, když si v Brně jak na vesnici. Vždyť stavba nového nádraží, na které by mohlo být Brno hrdé byla takový problém. Cyklostezky budou podobný problém. Ať žije Vaňkovka, ta stála za par měsíců a lidi jsou z ní na haluzi.
plánování odsunutého nádraží je přímým důvodem odkladu do neurčita mnoha důležitých investic včetně cyklostezek
at zije zase jeden ktery se nechal oblouznit recmi radnich o vyhodnosti posunuteho nadrazi.
Ta vyhodnost bude pouze pro penezenky radnich.
Kdybych na tom mohl vydelat takove prachy jako oni taky se budu bit jako lev.
Nastesti se naslo dost lidi kteri jim to zatrhli.
Jezdíš vůbec někdy z hlaváku vlakem? Podle tvých řečí těžko. Na každé koleji stojí vlaky do tří různých směrů, když se zpozdí jeden, zpozdí se tím dalších 8. Postavit nové nádraží na stejném místě bez přesunu bude stát ještě třikrát tolik, protože bude muset mít aspoň 4 patra. A že na tom vydělají radní? Na které stavbě prodělali? Kde to žiješ?
Největší chyba je nechat v referendech rozhodovat stupidní
dav, který nemá o dané věci ani páru.
S trochou nadsázky máš pravdu. Do Brna dojíždím denně do práce a to,jak to na nádraží vypadá v ranní a odpolední špičce, je opravdu hrozné. O přesunu nádraží hlasují Brňáci,kteří vlakem jeli párkrát v životě nebo vůbec.