Zlínský magistrát vyzývá v současné době občany, aby se zapojili do přípravy koncepce cyklistické dopravy na území města. Ve středu 27. října 2004 od 16.30 hodin začne v obřadní síni zlínské radnice veřejné projednávání návrhu koncepce. Zeptali jsme se proto náměstka primátora Hynka Stesky, co je cílem tohoto veřejného projednávání?
„Dáváme lidem možnost, aby se podíleli na přípravě koncepce, která bude v další letech důležitým dokumentem při zřizování samostatných cyklostezek nebo při vyznačování cyklotras na stávajících komunikacích. Veřejné projednávání je dalším krokem v zapojování veřejnosti v rámci tohoto projektu a je vlastně jakýmsi vyvrcholením. Poprvé jsme veřejnost kvůli plánování cyklodopravy oslovili na konci loňského roku.
Co se za tu dobu změnilo? S jakým návrhem chcete předstoupit?
Během letošního roku připravila firma Centroprojekt, která vyhrála výběrové řízení, plán vedení cyklostezek. Svoje kroky přitom pravidelně konzultovala s pracovní skupinou, která se na radnici plánováním cyklodopravy zabývá. Mapové podklady byly zveřejněny v prostorách radnice, supermarketech, Velkém kině, v budově okresního úřadu a na webových stránkách města a lidé se k nim již mohli vyjadřovat. Jejich reakce většinou korespondovaly s tím, co pracovní skupina navrhuje. To znamená, že v prvé řadě je nutné vybudovat páteřní cyklostezku propojující východ a západ města. Dále se v koncepci pamatuje na napojení páteřní cyklostezky na obytné zóny, nákupní střediska, hřiště a podobně. Celý plán bude znovu představen na veřejném projednávání. První výsledky byly představeny také starostům okolních obcí, u kterých se setkaly s velkým zájmem.
Jaký bude program veřejného projednávání?
Po úvodním představení projektu a shrnutí nejdůležitějších myšlenek dostane prostor projektant z firmy Centroprojekt, který hosty seznámí se základním trasováním na území města Zlína. A potom už bude následovat diskuse ve skupinách, během které lidé zaznamenají do připravených bloků priority projektu. To znamená, co by měla koncepce v první řadě vyřešit. Do druhého bloku zapíšou návrhy na zásadní změny koncepce a výhrady, které k projektu mají. Například jiné vedení páteřní cyklostezky, napojení na další městské části nebo jiná důležitá místa a podobně. Výsledky diskuse a písemné záznamy budou na místě vyhodnoceny a zveřejněny. Navíc je připraveno vystoupení hosta z německého sdružení pro cyklodopravy, který nás seznámí se svými zkušenosti s budováním cyklostezek a značením cyklotras.
Co bude následovat po tomto veřejném projednávání?
Výsledky projednávání se určitě promítnou do připravované koncepce. Je možné, že v budoucnu bude v samostatné anketě, nebo na dalším projednávání řešen konkrétní úsek cyklostezky. Kromě toho musíme ještě ve Zlíně vyřešit pohyb cyklistů, pěších a bruslařů na cyklostezkách. Bezpečnost na těchto komunikacích nesmí zůstat opomenuta. Předpokládáme proto také diskusi k pravidlům chování na cyklostezkách.
Tisková zpráva zlínské radnice
Kontakt: Dana Daňová, tisková mluvčí, tel. 577 630 211, 604 220 344
Konečně město, kde vítězí rozum a radní se ptají cyklistů na jejich stávající trasy a návrhy, kudy vést cyklostezky. Je tu někdo ze Zlína, kdo se toho taky účastní? Zajímal by mě výsledek.
Až tak bych zas Zlínu nefandil. Těch několik „cyklostezek”, co tu je,jsou ve skutečnosti cyklochodníky, lišící se od běžných chodníků, kam cyklisté podle zákona nesmí, tím, že po nich jezdit musí. Takže se tam plantají pohromadě důchodci, ženské se psy, děcka na kolečkových bruslích, běžci a cyklisti kromě mě. Já jsem tam jel párkrát a radši jezdím po silnici, protože tam se i v silném provozu cítím bezpečně. Ve městě není cyklostezka žádná, jenom mimo střed Zlína, podél říčky Dřevnice. Ta je ale dokonale zmršená: dva pruhy pro cyklisty (vlevo Dřevnice teče v mém směru, na pravém břehu chodník, vpravo od něho cyklista jede proti mně, vpravo od něho já ve směru toku Dřevnice, vpravo ode mě jedou auta v protisměru, dále vpravo zaparkovaná auta, která parkují ale i na obou pruzích „cyklostezky”. Napadne sníh, značení na silnici není vidět a auta v protisměru jedou přímo na mne, řidiči se rozčilují, co dělám na kole v protisměrum (samozřejmě, po svislých značkách se nedívají).
Pablb, který toto vymyslel, by měl dostat Nobelovu cenu za hloupost.
Bohužel náš stát přijal německý systém vyhánění cyklistů ze silnice místo rakouského a švýcarského systému bezpečných cyklostezek. Když k tomu přičteme, že značení „cyklostezek” u nás převzal Klub českých turistů, který možná rozumí turistice, cykloturistice ale určitě ne, není se co divit.