Co rikate "nove" vybudovanym cyklostezkam v Pribrami? Nezda se vam, ze se buduji jen umistenim smerovych tabuli na stare cesty?
Hmm, mám podobný pocit i z některých jinde "budovaných cyklostezek. Radnice nebo někdo takový vytyčí na polní cestu 3 žlutý cedule (od stolu, ani se nejde podívat, zda je cesta opravdu na kole sjízdná) a pak se chlubí tím, že ve svém regionu vybudovala cyklostezky; asi aby přitáhla turisty. Já bych ani cyklostezky k životu nepotřebovala. Na silnici se orientuju stejně lépe podle směrovek pro auta a v přírodě podle KČT. Kdyby byly kvalitně zmapovány cesty (tj. správně v mapách rozlišeno zda jde o asfaltku nebo o polňačku - protože jezdíme natěžko), byla bych spokojená a cestu bych si volila podle sebe, ne jak mi jí určuje tzv. cyklostezka.
Souhlasím, na žluté tabulky se většinou nedá spolehnout, která cesta je lepší, ani která je kratší. Třeba z Přerova do Brna se dá dojet nejkratší na kole pohodlně sjízdnou cestou cca 90 km. Po značené "cyklostezce" č. 5, která vede po frekventovanějších a kvalitou povrchu horších silnicích, je cesta dlouhá něco kolem 140 km (přesně už si to nepamatuju). Nechápu, k čemu takovéto značení je. Naopak bych pochválil provedení cedulek jako takových. Třeba na Slovensku jsou na cedulích tak malé šipky, že je třeba zpomalit na rychlost 15 km/h, abych vůbec viděl, jestli mám jet doleva nebo doprava, což je na silnicích v zatáčkách dost nepříjemné. V Rakousku mají naopak stezky EuroVelo značení lepší, líbilo se mi také, že (na rozdíl od siutace u nás) i na cyklostezkách je na začátku a na konci obce cedule s názvem obce, takže alespoň vím, kde su. Chybou (u nás i v Rakousku) je naopak nesystematické značení (třeba u nás vinařské stezky neznačené čísly).
nepoznam sice cestu cislo 5 z Pribrami do Brna, ale vo vseobecnosti cesty asi nie su vyznacene tak, aby boli co najkratsie, ale podla mojej skusenosti su vyznacene (aspon tie , ktore som v Cechach ja presiel) tak, aby sa bolo po ceste na co pozerat (trebarz zachadzka niekam na hrad, zaujimave mesto , alebo podobne). Ak si dobre pamatam, tak cesta cislo 5 je Jantarova stezka a zrejme kopiruje staru Jantarovu cestu (aspon priblizne). To ale neviem presne, urcite vsak nema za ciel spojit najkratsou cestou Prerov s Brnom.
Trochu sa zaoberam kazdorocnym planovanim tras (kam sa ist pozriet a co navstivit) a tiez si nikdy nevyberam najkratsie cesty, ale vyberam ich cielene tak, aby po ceste bolo co navstivit.
Tie sipky na Moravskej a Dunajskej ceste na Slovensku su naozaj male, znacenie farebnymi C-ckami (tie by sa mali podla normy pouzivat) je este horsie, lebo sa riadi pravidlami z pesej tursitiky a tak castokrat je C-cko az za krizovatkou, takze na krizovatke treba uplne zastavit a poobzerat sa, kade dalej.
Teraz vsak trochu k terminologii, u Vas v Cechach sa myslim rozlisuju dva pojmy cyklotrasy a cykostezky. Cyklotrasy su vyznacene cesty s premavkou aut (aj ked mozno slabou) zltymi tabuklami a cyklostezky su vyhradene pasy pre bicykle. Takze ak mesto hovori, ze vybuduje cyklostezku, musi vybudovat specialny pas pre cyklistov, nestaci len vyznacit cestu zltymi cedulami.
Bohužel je to většinou tak, že město řekne, že vybuduje cyklostezku a dá tam jen ty žluté tabulky, případně dá značku "stezka pro chodce a cyklisty" na již exitující chodník bez vyřešení křížení se silnicemi a jakékoliv návaznosti jednotlivých úseků na sebe (nebo aspoň v Brně to tak je, jak je to v Příbrami teď nevím, ale je to takto i ve více městech, která jsem navštívil).
K tomu planovani od stolu - casto se mi zda, ze na odpovednych mistech sedi lidi, kteri ani poradne neznaji druhy kol....pri vzpomince na ceduli "VHODNE PRO TRATINGOVA KOLA" (k videni na krizovatce v obci Lhota) nevim, jestli se mam smat nebo brecet...
Není to ve Lhotě ale v Bratkovicích - a nebo to je i ve Lhotě ? Pak by to znamenalo že ty cedule vyrábějí sériově :-) Ale ta cedule mě dostává pokaždé když tam jedu. Jinak v Příbrami a okolí to stojí zaprd. jezdím po svých trasách po normálních silnicích, sledovat tam cyklostezky nemá smysl