I když jsou statisícové České Budějovice svou polohou v rovině ideální pro cyklistickou dopravu, podle průzkumů zde bicykl denně používá jen asi devět až 12 procent obyvatel. Představitelé města i cyklistické veřejnosti se shodují, že stále chybí ucelený systém cyklistických stezek, který by umožňoval bezpečný pohyb cyklistů mezi sídlišti a historickým centrem. Město přitom každý rok vkládá do rozvoje této dopravy 10 milionů korun.
„Radnice je schopna některé věci vyřešit, ale brání jí v tom legislativa. Mnohé otázky je totiž nutné konzultovat s policií a tady naráží na největší problémy. Zákon o provozu na pozemních komunikacích by měl být v září novelizován, a to je pro cyklisty veliká šance. Legislativa totiž pokulhává za obrovským rozvojem cyklistické dopravy po roce 1989,“ míní středoškolský učitel a mluvčí českobudějovické cyklistické veřejnosti Josef Cepák. Podle náměstkyně českobudějovického primátora Ivany Popelové (ODS) není situace pro cyklisty v centru města nejpříjemnější a radnice se snaží problémy postupně eliminovat.
Letos a v příštím roce přibude asi 10 kilometrů nových cyklotras za 18 milionů korun. „Chceme úplně dokončit okruh kolem města, tedy propojit park Na Sadech s ulicemi Biskupská a Stejskalova. V plánu je dokončení rekonstrukce Jirsíkovy ulice, což propojí cyklostezky v centru. Ještě letos instalujeme zrcadla a dopravní značky na některých nepřehledných místech, jako je most u hospodářské komory či Dlouhá lávka,“ uvedla Popelová.
Kreslíř – humorista Jaroslav Kerles, který usedá na jízdní kolo téměř denně, označuje Budějovice z hlediska možností cyklistické dopravy za „Holandsko Čech“. „Ale pro cyklisty se zde zatím udělalo velmi málo, takže většinou jezdí po zakázaných cestách. A já osobně se na bicyklu cítím nejohroženější na pěších zónách," řekl Kerles. Cepák považuje za nutné při rozšiřování stezek změnit šíři vozovek pro cyklisty, a ne lpět na stanovených třech metrech. Například jízdě cyklistů po chodnících českobudějovického Dlouhého mostu, který město stál 92 milionů korun, brání oproti předpisům o 10 centimetrů nižší zábradlí a autorská práva, vylučující jeho změnu. Přesto tudy cyklisté jezdí. „V jiných evropských zemích je běžné, že cyklisté silnice přejíždějí po přechodech pro chodce. Například v Rakousku může cyklista použít jakýkoli přechod pro chodce, pokud jede rychlostí do 10 kilometrů za hodinu. Přitom běžec se pohybuje i rychleji. V Budějovicích není ani jeden přejezd pro cyklisty, přestože dopravní vyhláška s nimi počítá. Takže cyklista radši použije přechod pro chodce, kde je více chráněn," připomněl Cepák.
Dva z českobudějovických taxikářů považují za rozhodující pro bezpečné soužití cyklistů, chodců a motoristů v centru města dodržování předpisů. Na tom jsou podle nich nejhůře cyklisté, protože mnozí z nich jezdí bez ohledu na pravidla a dopravní značky. Cepák v této souvislosti ocenil, že cyklisté nyní v centru jihočeské metropole mohou legálně projíždět jednosměrnými ulicemi i v protisměru a že zmizela některá parkovací místa, která nyní slouží jízdě cyklistů v obou směrech. Přesto považuje legislativu a její uplatňování v praxi za dominantní.
Zdroj: (PH) BudNews.cz 11.8.2004
Přesně tak! VELMI by mě zajímalo, kam se poděje každý rok oněch 10 milionů korun! Za minulý rok vidím tedy jen ty pruhy v jednosměrných ulicích a to bych jim to teda namaloval levněji! Ale to je jiná věc, ty přejezdy chybí opravu moc, navíc je hodně míst, kde by to byla opravdu otázka vůle (např.Na Sadech by jich šlo hned několik...)... je to opravdu škoda... slyšel jsem ovšem, že radnice je opravdu nakloněná cyklistům, ale myslet si, že je jediný problém legislativa, by bylo naivní... třeba ty přejezdy... no, nebudud se tu do nikoho opírat, jen věřím, že to v tom našem "Holandsku v Čechách" půjde jen a jen lépe... :-)
co takhle cyklostezky kolem Malše? Ne, nemyslím cyklotrasy, ale skutečně jednoúčelové komunikace pro cyklisty - ty se vloni prodloužili, ne?
byl jsem minulej tejden služebně v Linci a nad tamním řešením cyklodopravy mi spadla brada. Fakt super. Ale i u nás se to pomalu zlepšuje. Vono nejde všechno najednou. Když se rozhlídneš, a budeš chtít vidět, tak uvidíš. Možná by to mohlo jít rychlejc, ale taky by se to mohlo zastavit. Důležitý je, že se o tom diskutuje a že každej rok je to vo kousek dál :-)
Řešení cyklistické dopravy v centru Č. B. je výsměchem, tzv. trasy jsou jenom žluté cedulky, ten štráfek za divadlem v ulici Jirsíkova vás navede akorát pod kola aut, které jedou od mlýnské stoky, přejezd přes Sady, kde není oddělen pruh pro pěší a pruh pro cyklisty (a nejen tam), je parodií a ohrožuje všechny zúčastněné. Tragický je nájezd na stezku do Háječku, proč je tam obrubník!!!
Je vidět, že představitelé města stále chápu cyklistiku jako sport nebo zábavu a ne jako REÁLNOU alternativu osobní dopravy.
To co úředníci magistrátu ve městě nazývají cyklostezkami je pouhá fraška. Spojené rozšířené chodníky označené jako chodník pro chodce a zároveň i cyklostezka nemá snad v Evropě obdoby. Kdyby se někdo namáhal rozdělit tyto chodníky alespoň čárou (jak je úplně běžné třeba v Rakousku), aby byla jasně stanovené pravidla. která část je pro cyklo a pro chodce. Bohužel to by občas někdo z magistrátu musel sednout na kolo a projet se ve špičce po městě.