Byl jsem tam pár měsíců, takže jsem si i vypůjčil kolo a trochu pojezdil (pokud by byl zájem, najdu doma mapu a nadhodím nějakou tu trasu). Takže pár postřehů, jak to ve městě může též fungovat...
Malá charakteristika: Minneapolis leží prakticky na rovině, každá památka je (pro nás evropany) strašně mladá, městem protéká Mississippi (asi tak velká jako Vltava v Praze), pak je přímo ve městě plno nádherných jezer, jo a ještě nesmím zapomenout na jednu z největších univerzit v US (proto taky potkáváte plno mladých a hlavně netlustých lidí).
Cyklistické stezky by se daly rozdělit do tří kategoriíí:
1. Vyhrazený pruh na silnici - ten je prakticky všude (holt tam ty silnice mají širší), občas třeba i v protisměru, takhle se dostanete kamkoliv
2. Cyklistické chodníky - často společné pro chodce, vedou například kolem řeky, údolím potoků, podél cest mimo centrum, skrze univerzitní kampus; max rychlost mylím byla na nich 15mph (mílí za hodinu), člověk se často setkává i s policistou na kole, takže radši rychlost nepřehánět.
Zvláštní odrůdou jsou okružní chodníky kolem jezer, jezdí se tam jen jednosměrně (například po směru hodinových ručuček), hojně cyklistů, bruslařů, rychlých běžců (ti pomalí a chodci mají zvláštní chodník).
3. Cyklistické výpadovky - silnice pro cyklisty spojující vzdálenější cíle, většinou rovné, velmi rychlé, zas moc jich není, ale staví se pořád další (například rušili starou železniční trať a místo toho tam staví tuhle cyklistickou highway)
Co jsem zahlédl (hlavně v kampusu), všude jsou odstavné držáky na kola, někde i autohustilky (jako u nás u benzinek pro auta, tak tam pro kola). Hodně městských autobusů má vpředu držák na 1-2 kola (přeprava myslím zadarmo), plánuje se rozšíření na všechny autobusy. Samozřejmostí jsou hladké sjezdy z chodníků na silnici.
Američané jezdí na kolech pomaleji, opatrněji (a myslím že i technicky hůř) než našinci, na druhou stranu třeba před předjížděním volají, že vás předjedou zleva; hodně je tam vidět vozíků pro děti zapojených za kola (a třebas i dav za sebou). Kola na autech se převážejí povetšinou upevněné na stojato za autem (prej je to upevněné tak, že i kufr se dá otevřít).
Takže teď mi řekněte, co jsem měl odpovědět američance, když se ptala, jaká je situace s cyklostezkama u nás (rozuměj v Praze)...
Tak tuhle situaci Ti vůbec nezávidím. Lhát se nemá a pravda vypadá strašně blbě...