Křižovatka Anděl prošla na konci minulého roku rekonstrukcí, která jí měla změnit na pěší zónu. Ve skutečnosti však Praha získala další ostudnou raritu - „pěší zónu“, po které mohou legálně jezdit automobily. Navíc je na ní zakázán vjezd cyklistům, a to dokonce přesto, že tudy vede vyznačená cyklotrasa!
Ulice Nádražní, ústící do křižovatky Anděl, je označena jako pěší zóna. Od běžných silnic se však liší pouze dlážděním, omezením rychlosti na 20 km/h a zákazem vjezdu cyklistů. Průjezd automobilů pěší zónou je povolen a auta se tak mezi chodci pohybují zcela legálně. Cyklisté, na rozdíl od aut, představují pro chodce zanedbatelné riziko, přesto je jim vjezd na pěší zónu zapovězen. Na jiné pražské pěší zóny přitom cyklisté mají běžně vjezd povolen, což je osvědčené řešení používané i v zahraničí.
„S větší a nesmyslnější šikanou cyklistů ze strany městských úředníků jsem se asi ještě nesetkal,“ říká Vojtěch Toman z Dětí Země. Až do rekonstrukce přitom křižovatkou mohli cyklisté volně projíždět. Podle dříve přijatého usnesení pražských radních je navíc při rekonstrukcích komunikací nutno zahrnout i řešení pro cyklisty. Toto usnesení však není dodržováno a místo zlepšování neutěšené situace pražských cyklistů tak dochází k jejich zbytečnému omezování.
(<a href="http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=164696" target="_blank">další fotografie</a>)
Zdroj: tisková zpráva Dětí Země, 12.2.2004
Tady už je každý další komentář zbytečný.
řesně. Jakej vůl to moh vymyslet...
Na fotografii je, v poslední době, velmi oblíbená dopravní značka našich budovatelů cyklostezek. "Cyklisto sesedni z kola". U nás v Ostravě se rodí jako houby po dešti - kde je problém, vrazí se na cyklostezku tato značka a je vymalováno. Místo aby se problémové místo vyřešilo stavebně, vrazí se tu značka. Přimlouvám se za to , aby se těma značkama více šetřilo a dávaly se jen na opravdu nebezpečná a jinak neřešitelná místa.
Jo, v Praze je to taky velmi oblíbená značka. Většinou je umístěná úplně nesmyslně: na jedné z těch lepších pražských cyklostezek mezi Braníkem a Vyšehradem je nesmyslně na třech kilometrech třikrát: při podjezdu Železničního mostu, při průjezdu Vyšehradským tunelem (a v zóně cca 50 m před a po) a při průjezdu kolem benzínové pumpy v Braníku (aby od tření řetězu o převodník nepřeskočila jiskra). Samozřejmě to nikdo nedodržuje, značka je tam jako výraz alibismu TSK (kdyby se něco stalo).
Tak v tom tunelu pod Vyšehradem bych to chápala. Tam je to dost nepřehledný a občas tam lidi chodí pěšky. Dovedu si představit takovou pěknou srážku s chodcem.
Ale v Braníku je to přesně alibismus. Místo aby napsali řidičům "bacha, cyklisti, zpomalte", nutí tam kolaře, aby si dávali nohu za krk. A když dojde ke kolizi, kdo za to mohl? Hádejte třikrát...
I v tom tunelu je to blbost: když projíždím tunelem, jedu stejně vždycky krokem, jede-li proti třeba kočárek, v pohodě se vyhneme. Když tam moje žena předpisově kolo tlačí, vyhýbá se kočárku s problémem, člověk vedle kola prostě potřebuje víc místa. Ale dobře, super nesmysl ovšem je, že z Prahy je ta značka umístěna až asi 50 m před tunelem (protože tam byl zrovna příhodný sloup), cyklista by tady měl tlačit kolo po širokém chodníku úplně nesmyslně.
O pěší zóně na Smíchově (viz první příspěvek) je mimochodem dneska velký článek v MF Dnes.
Musím s Vámi tady souhlasit. Je to prostě lejstro pro bl.... . No ale zkusili jste někdy projet Letnou podle značení stezky pro cyklisty a podle značek na chodníku, kam cyklista smí či nesmí. Pripadám si tam jak myš v labyrintu. To se taky někomu povedlo. Místo toho aby tam byl průtah po jedné straně, nebo jakýsi okruh, je to vymyšleno křížem krážem aby byla možnost potkat co nejvíce chodců a zvyšila se tím pravděpodobnost kolize - i když nechtěné.
Na Vyšehradě by stačilo rozšířit chodník před tunelem po obou stranách - cyklista by viděl, kam jede a jestli musí zpomalit či zastavit, aby se vyhnul. Jenže alibistický zákaz je jednodušší.
Cyklostezka, v tomto případě cyklotrasa, má předepsané šířkové poměry, tam kde nemohou být dodrženy (pod mostem na Výtoni, v tunelu pod Vyšehradem, kde je provoz smíšený s chodci...mimochodem dost nepřehledné místo), dále třeba tam, kde je zvýšeno nebezpečí střetu s jinou dopravou (např. přejezd u Dvorců přes vjezd a výjezd z čerpací stanice) nechce provozovatel cyklo ručit za škody na majetku a zdraví při nejake kolizi. Nemůže v těchto místech zaručit bezpečnost předepsanými požadavky pro vedení cyklostezky(trasy). V těchto místech je pak jízda cyklisty na vlastní nebezpečí, jako všude jinde.Proto "doporučení" pro méně zdatné "Sesedni z kola".
Nesouhlasim. 1) Provozovatel cyklo (?) za škody stejně neručí, 2) kdyby důledně řešil ošemetná místa takto, pak by značku Cyklisto sesedni z kola umístil i třeba na schody při sjezdu z Letenských sadů (tam cyklostezka normálně vede skokem po šesti schodech) 3) značka není "doporučení", ale příkaz jako jiné značky 4) ty šířkové poměry nejsou dodrženy na mnoha jiných místech, kde značky nenutí sesedat (Podbaba).
Přesně tak - zvláště Podbaba je daleko nebezpečnější. Tam bych stezku úplně zrušil, protože jet po silnici je pohddlnější a bezpečnější.
"Doporučení" za jehož nedodržení tam dost často strážníci vybíraj pokuty...
Je to PŘÍKAZOVÁ značka a tudíž platí pro všechny nejen pro ty méně zdatné.
Ochranu cyklistům lze tady konkrétně zabezpečit např. retardérem a výstrahou řidičům že kříží cyklostezku. Kdo je provozovatel cyklo? Kdo za mne ručí? To vy plánujete a stavíte cyklostezky?
Já bych to chápal tak, že do ulice Na bělidle a Lidická můžu na kole jet a pokud jedu jinam tak musím sesednout (ale možná můžu hned zase nasednout, tuto značku fakt nechápu) a taky bych se s policajtama v tomto duchu hádal - že jedu do bělidla nebo tak. Nikde tu nevidím, že by byla auta před cyklisty nějak zvýhodněna. V Brně u Rubínu jsme měli lepší raritu - na jednom sloupku nad sebou značky Stezka pro cyklisty a Zákaz vjezdu VŠECH vozidel. Ale už to tam myslím není.