V loňském roce schválili představitelé města Plzně první tzv. páteřní cyklostezku, která propojí největší plzeňské předměstí s centrem města. Jedná se o průlom v dopravní politice města. V Plzni však stále chybí kvalitní síť cyklostezek, která by umožnila bezpečnou a rychlou dopravu cyklistů.
<b>Historie cyklistických stezek v Plzni</b>
Od počátku devadesátých let se v Plzni začaly sporadicky budovat jednotlivé úseky cyklostezek, které ovšem na sebe nikterak nenavazovaly. Během čtrnácti let se zněkolikanásobil počet lidí, kteří využívají pro svou přepravu jízdní kolo, problém chybějící cyklistické infrastruktury se tím stává stále závažnějším. V roce 2002 schválila Rada města Plzně Generel cyklistické dopravy, podle kterého má být realizována síť cyklistických stezek. V Generelu cyklistických tras stále chybí páteřní síť stezek (Děti Země požadují, aby páteřní cyklostezky byly zařazeny do Generelu cyklistických tras), které by propojily jednotlivé čtvrti s centrem města a umožnily tak cyklistům bezpečnou a rychlou dopravu po městě.
<b>Současnost</b>
V součastné době je v Plzni stále jen několik kilometrů cyklistických stezek, které na sebe nenavazují, jsou plné překážek, či jsou vyznačeny jako stezky se smíšeným provozem chodců a cyklistů a tudíž velmi nebezpečné jak pro chodce, tak pro cyklisty.
<b>Cyklostezka na Severní předměstí</b>
Rada města Plzně (RMP) na svém jednání dne 13.11.2003 schválila trasu cyklistické stezky na Severní předměstí a uložila tajemníkovi MMP její přípravu. Podle technického náměstka primátora města Plzně Ing. Miroslava Kalouse by měla být cyklostezka realizována již v roce 2004. Cyklostezka na Severní předměstí by měla být vybudována jako samostatná stezka oddělená od automobilové i pěší dopravy. Na trase stezky a jejím prioritním prosazení se podílely Děti Země ve spolupráci se Společností pro veřejnou dopravu a Správou veřejného statku města Plzně (SVSMP).
<b>Osud cyklostezky je stále nejistý</b>
Rada města Plzně sice vzala na vědomí doporučení komise RMP pro dopravu a bezpečnost o výběru a potřebě urychlené realizace prioritní páteřní cyklistické trasy, ale v rozpočtu města Plzně na rok 2004 chybí položka na její realizaci. Představitelé města se hájí tím, že peníze na realizaci cyklostezky jsou zahrnuty v rozpočtu SVSMP. Podle posledních informací Dětí Země však není jisté, jestli potřebnou částku SVSMP na cyklostezku vyčlení. Děti Země budou i nadále sledovat osud první páteřní cyklostezky a pokračovat v prosazování ostatních páteřních cyklostezek.
Zdroj: Děti Země – Plzeň, 15.1.2004
Jsem ráda, že dnes již můžeme říci, že cyklostezky na Severní předměstí již vznikly. Snad nám magistrát brzy vysvětlí, jak přejíždět křižovatky se světelným provozem i ty co jej nemají a je zde - nebo taky není značení pro cyklisty (rondel, vjezd na benzinku Karlovarská apod.) - a řádně trasy označí (alibizmus s ukončením značení 5 m před křižovatkou neberu a po zelené přes křižovatku pěšky s kolem také nepůjdu). Jen doufám, že si chodci brzy zvyknou na mírné omezení rozděleného chodníku a pro vlastní bezpečnost sem nedbudou vstupovat. Velmi bych uvítala, aby byly vyznačeny trasy pro cyklisty po chodníku i přes Křižíkovy sady, za zoufalý považuji stav přes střed města - náměstí, nově rekonstruovaná Palackého tř. - kde mysleli na cyklostezky ?
Cyklostezky vytvořené rozdělením chodníku považuji za velice hloupé a nebezpečné řešení. Jak mají malé děti (1 až 3 roky) rozlišit co je chodník a co cyklostezka? Cyklisté také někdy jezdí v roji i po chodníku a značně rychle. Počítá se v tomto městě ještě s dětmi? Nebo jsou sídliště jen pro neukázněné cyklisty na chodníkách a psíkaře na zanedbaných dětských hřištích a trávnících plných hovínek?