Poraďte, prosím, jak by měl vypadat posed na silničce, tj. výška a předozadní poloha sedla, představec apod. Díky za odpovědi, krásné cyklodny:-)
Hmmm, to by neznělo špatně - i muži mají své cyklodny...
Vleže
Já mám leháro, takže ti nehelfnu, ale doufám že ti někdo rozumnej odpoví, protože mě to taky zajímá...
Jako na jinem kole. Kdyz Ti bude neprijemne ze jsi moc natazeny das si sedlo do predu a naopak. Pokud to nepomuze, tak zmenit delku predstavce, pokud ani to nepomuze, mas spatny ram. Vyska sedla se dava tak, aby pokud mas patu na pedalu a kliku dole, tak ma byt noha natazena. Delka kliky podle tve vysky, obyvykle 170 - 175mm. Vysku ramu podle tve postavy najdes na internetu napr u vyrobcu ramu. Vim ze to mnel na strankach FORT.
Výška a předozadní poloha: http://www.author.cz/cs/kola/jak-vybrat/
tak tohle je bejbísova metla :-)
A mimo jiné soudím, že Author má zkrácenou stavbu ;-)
Polohu na silničce ať si každý najde jaká mu vyhovuje, na to myslím univerzální recept není.
No, asi ano. Ty obecné rady lze vzít jako východisko. Bohužel, nikde se nepraví, jak má člověk naštelovat páteř, což je asi dost podstatné. Snad jedině si vzpomenout, jak seděli profíci na Tour.
Jenže ti profíci jdou ve čtyřiceti do invalidního důchodu. Jestli si na to do té doby vyděláš, tak prosím.
Mě se právě zdálo, že jejich posez je vůči páteři ohleduplný. Jakoby zadkem seděli vzpřímeně a ohnutí dopředu jsou až v oblasti bederní páteře. Jako kočky. To by mohlo být pro svaly navazující na páteř šetrnější. Lepší než když vidím nějakého méně zdatného cyklistu, který má celou páteř narovnanou, ale skloněnou v úhlu, který diktuje poloha řidítek. Udržet pak páteř v téhle poloze může být náročné..
Ale nerozumím tomu. A zajímalo by mě velmi, jak je to nejsprávnější.
Taky nejsem odborník, ale když jsem se na ně díval, tak mě připadlo, že nutí páteř do opačného S než je normálně, tzn. to vydutí nahoře mezi lopatkami tlačí dovnitř, aby viděli na cestu, a dole u ledvin to naopak vysunují ven, asi aby nenaráželi nohama do břicha (to by nenaráželi stejně, ale nedá se jet tak natěsno, v kyčlích musí být určitý minimální úhel, pokud chceš šlapat účinně). Celkově mě ten jejich posez nedělá dobře na pohled, obzvlášť když se krčijou ve sjezdech. A s tím důchodem to není až takovej vtip, oni si opravdu dost ničí zdraví, a nejen páteř (zeptej se nějakýho urologa).
Skrčený to jsou, hodně. Já jsem si hlavně všim toho oblouku, kterej se mi zdál v pořádku..
S urologem je to horší. Oni si prej nesměj vybrat sedlo, musej jezdit na stájovém. A trpěj, často.
For Joe , kdo Ti rekl ze musi trpet na stajovym sedle , ja jezdil zavody a dost dlouho tak vim ze to neni pravda , sedlo je sity na miru jako kolo , ale ty jsi nejezdil ale kecas jak Palacky , kdyz ti reknu ze jses idiot tak to je poklona , protoze ty jses tak blbej jak daleko vidis ..........
Ty tvoje hospodský výrazy začínaji bejt únavný. Myslím, že tu na ně není opravdu NIKDO zvědavej.
A jestli máš potřebu pořád někomu nadávat a někoho sprostě urážet, přihlaš se na jiný fórum, kde je to běžný způsob komunikace.
Kominiku , me ten pan urazel tady na jinych clancich a ne jen me , tak do toho nestrkej frnak nebo o nej prijdes !
Bavil jsem se se závoďákama, co mají si zadky vozí na nasponzorovaných sedlech, a říkali, že by jisté značky a typy sedel vyměnily, leč nemohou.
To je normalni blbost , sponsorovany profesionalove maji sedlo od firmy s kterou maji podepsany kontrakt a to sedlo musi pasovat na rit , kdyz ne , tak se improvizuje a sedlo se upravi , to kvuli tomu aby zavodnik podaval vykony .........
No kdyz si vemes ze tak 15-20 let jezdi 30-40 tisic kilometru rocne a pak jdou ve 40ti do duchodu tak pro normalniho cloveka co taky musi chodit do prace ten duchod vychazi tak ve 100 letech tak bych se toho posedu tak nebal.Tvuj dojem ze je ten posed strasne nezdravej pro pater ma asi stejnou informacni hodnotu jako kdyz se nekdo podiva na to tvoje lehokolo a zda se mu ze to musi byt hrozne nepohodlny.Problemy cyklistu s pateri jsou vetsinou zpusobeny nerovnomernym zatizenim svalu kolem patere coz s typem kola a posedem az tolik nesouvisi.
vopraudu?
Tohle mi vysvětli - jaktože rovnoměrnost nebo nerovnoměrnost zatížení svalů kolem páteře nesouvisí s typem kola a s posedem? S čím to souvisí?
Já se podíval na posed silničáře při rychlé jízdě, zamyslel se, vylovil z paměti trosky znalostí z biologie člověka, vzpoměl si, jak jsem na takových věcech až do jedenadvaceti let jezdil, a došel jsem k závěru, že to pravděpodobně bude nezdravé. Vážně se to tolik podobá člověku, který vživotě neviděl lehokolo, natož aby na něm někdy seděl, a okamžitě jako první věc z něj vypadně, že to musí být nepohodlný? Ostatně jsem ještě nepotkal jedince, který by na tom názoru setrval po troše přemýšlení. Možná už nějakou dobu jezdím vleže, a pokud některý poznámky nevypadaj tak vtipně, jak jsem myslel, nebo ti vadí, tak promiň. Ale nezapoměň, že ty dva roky a deset dnů vlěže jsou zlomek toho, co jsem jezdil na klasice, a že jsem se o to nepřestal zajímat, hlavně proto, že se mě každou chvíli někdo ptá na srovnání.
K nerovnoměrnému zatížení svalů kolem páteře dochází při jednostranném způsobu života. Pokud je vyplňen pouze sezením u počítače či televize (a na lehokole či v autě). Nijak to není problém pouze cyklistů. Odborníci to popisují jako zkracování tonických svalů a ochabování fázických svalů. Jediná správná prevence je vhodné cvičení. Takže se lze domnívat, že páteři ani tak neškodí sama občasná náročná poloha, ale spíš neschopnost nevyváženého svalstva takovou polohou správně udržet.
Zmínkou o posezu jsem měl na mysli to, že sama "správná" poloha sedla a řidítek nestačí, pokud není doplněna posezem, pro který je ta poloha (řidítek a sedla) míněna. Zatím s tím ovšem sám bojuju. Rozhodně jsem nechtěl rozdráždit lehokolisty, pokud se domnívají, že se všechno musí dělat na zádech. Nemusí - důkazem budiž skutečnost, že neexistuje plnohodnotný svazek lehokolisty s lehokolistkou. :')
Jo takhle, ta to rozhodně. Jenom si nejsem jistý tím srovnáním lehokola s autem, co se týče polohy a pohybu. Znám dobře obojí, a je to asi takový rozdíl, jako mezi barovou stoličkou a křeslem v obýváku co do polohy. No a pokud jde o pohyb, tak trochu jsem to sledoval a zjistil jsem, že při šlapání se mi hýbou svaly na zádech minimálně až po spodní žebra, možná ještě výš. V rytmu šlapání, takže to s ním přímo souvisí.
Fakt je, že zatímco najdeš mraky doktorů a chytrých článků a knih o tom, co dělá kolo s kterými svaly, u lehokol tohle chybí, alepoň u nás. Občas jsem narazil na něco na netu anglicky, minimálně už se pár americkejch orotopedů zabývala problémem namáhání kolen na lehokole a jak zařídit, aby to neškodilo. Ale o zádech jsem zatím nic neviděl.
Můj otec má potíže se zády odmala a v práci je věčně u počítače nebo řídí auto. A když jezdí v létě do práce pravidelně na lehokole (teď na lehotříkolce), vždycky se mu ta záda o hodně vylepší, většina problémů dočasně zmizí, do doby než zas začně jezdit autem. Dřív míval treka a ten to skoro zhoršoval, určitě nic nevylepšil.
Myslíš? Tam se píše, že musí být vhodná velikost rámu, ale jak jí určit, to taktně zamlčují.
Docela slušně je to napsané na webu nakole.cz. Neznáš ho náhodou?
Žádná metla, já s Authorem skončil a dál bych to tu neřešil.
Podle tohohle článku jsem si kolo nastavoval už před několika lety.
Jen jsem nerozumněl téhle větě:
"Rozhodně neměňte výšku sedla od země, protože takřka každé kolo má střed umístěn od země v jiné vzdálenosti."
Bylo to nápsáno v souvislosti s výměnou kola.
Já přeci nastavuju vzdálenost sedlo - střed, a když je střed u každáho kola jinak od země, musím nutně mít u i každého kola jinak sedlo od země.
Ledaže by v tom zase byly nějaké čárymáry, stejně jako u těch koster.
P.S.
Ještě tu mám kostru Authora Zenit. Nemám odvahu jí prodat. Otrlému cyklistovi jí můžu věnovat. Může si z ní postavit vynikající kolo. :-)))))))))
Nebo rozřezat na lehokolo.:-)
Nedávno tu byl tenhle zajímavej odkaz: http://www.competitivecyclist.com/za/CCM?PAGE...
Ale to by se člověk zas musel celej měřit. Někdy se k tomu dostanu. :')
Tohle je podobný jako tenhle: http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp
Dal jsem si práci a změřil jsem se. Teď už vím, proč se mi na mém MaxBiku perfektne sedí a proč Authora Zenita už nikdy. :-))) Nekomentuj prosím, byla by to nekonečná debata. :-))))
Tak jsem se Bejbísi mrkla i na tvůj odkaz a moudrá z toho nejsem. Jámyslela, že si prostě dřepnu na kolo a hotovo, teď vidím, že je to věda. Už to vidím tak, že až uvidíte vy mě, tak mi prostě řeknete. Tak si tady teoretizjte, já si počkám na výsledek. Ahojky. :-))
Když máš správně velikou kostru, tak to zas tak velká věda není.
Správná velikost kostry je nejdůležitější parametr, podle kterého se kolo kupuje.
Z té věty jednoznačně vyplývá, že místo sedla musíš měnit výšku středu od země.
Aha, tak to jeden opravdu musí být asi kouzelník. :-)))
To musíš prostě víc nebo míň nahustit. :')
Ten wrenchscience mi taky nějak vyšel. Ale tady je těch hodnot, který ti to nakonec navrhne, víc. Posunutí sedla, a tak. Tak to chci zkusit pro zajímavost.
Já s nastavením sedla laboraval hodně dlouho. A když jsem skončil, tak jsem tu našel tenhle odkaz a míry mi seděly maximálně s centimetrovým rozdílem.
Myslím, že se to vyplatí si to nechat spočítat. Ušetří to spoustu práce a času.
Tak za odkaz na tento článek JOE díky !!! Je to poučné, pořád se s tím trápím, protože nevím, jestli správně vůbec na tom vehiklu sedím. :-))
Ono to ale je sezení pro závodníky. Ti šlopou větší silou a jezděj větší dokopce a větší skopce a rychlejc a vůbec. Takže pro nás to může bejt vodítko, ale ne nic závazného. I ti závodníci si prej pozici pečlově hledaj. Jen asi v menším rozsahu, než my. :')
Tobe ja uz tu pozici najdu , par mesicu ti bude vyhovat a se spolehni jestli te nekde dostanu do pracek , svet je maly .......
Jediná správná poloha na kole je vleže nohama napřed, všechny ostatní jsou nezdravý za jízdy a nebezpečný při nehodě:-). Teď vážně, pokud si chceš likvidovat zdraví co nejmíň, tak asi tak jak napsal Dan o kousek výš. Vždycky to je dost subjektivní, nedá se dát jednoduchý recept třeba podle výšky postavy, protože dva stejně vysocí lidé budou mít vždycky různě dlouný ruce a nohy. Takže prostě pokus omyl tak dlouho, dokud to nebude sedět co nejlíp.
Koukam ze je to tu samy odbornik. Obzvlaste nechapu pana Jirku, ktery vznasi dotaz a potom vpodstate kritizuje samotny obsah jeho dotazu. Tomu nejak nerozumim. Zrejme jenom hleda duvod jak opet zviditelnit lezici pozici. Proti gustu.... Nicmene pekne rozepsany popis pozice na kole je v knize Rozhodujici jizda. Popr. si jeste sezen pravidla UCI, kde jsou dovolene parametry silnicniho kola. Jinak podle meho nazoru je kazdy vrcholovy sport cilena invalidizace zdravi a v invalidnim duchodu tam skonci kazdej kdo jej provozuje. Se samotnou cyklistikou to nema nic spolecneho (ta je jeste celkem shovivava).
Nu, těch Jirků po světě běhá, až je to trapný, což?:-)Abys dobře chápal, Jirka, kterej se dotazoval, je uplně jinej Jirka než ten, co odpovídá. Je to zatraceně složitý...
A tady je třetí, koukám, proto si tam od začátku píšu mail, ale evidentně to není dost. Jenže po takové době je pozdě vymýšlet přezívku. A díky za vysvětlění Sengymu, ten to s těma mailama v podpisu evidentně zatím nevykoumal. Nic ve zlým.
No jo, uz budu obezretnejsi :) Dotycnemu ktereho jsem krive obvinil se omlouvam.
Nevim,zkus se zeptat spis na nejake diskusi kde se vyskytujou vic silnicari,treba na ivelo.cz nebo zkus najit nejakej clanek na www.kpo.cz.Tady se vyskytujou spis turisti a lehce militantni lehokolisti,takze se spis dovis ze jsi debil ze vubec na silnicce jezdis :-)
.. když oni některý ty lehokolisti sou takový umrněně zamindrákovaný. Asi jak se furt bojej, že je někdo přehlídne a přejede. :')
Nemůžeš oddělit lehokolistu od klasického cyklisty a hodit ho do jiného pytle...zamindrákovaný sou všechny skupiny cyklistů (aspoň ti co jezdí ve městech) a je fuk jestli leží,sedí nebo lítá...
a k poloze na kole? vyjma ležérní bych na klasice dbal na to, aby páteř byla prohnutá jako při chůzi, ale s tím, že opřením o ruce ji držíme v mírném předklonu...
Já nejsem, já se mezi náklaďákama cítím jako rovný mezi rovnými. A ty, jak jsem za tebou jel podjezdem po kolejích k věznici, taky ne. (To by mě zajímalo, kdyby před tebou jela tramvaj, jestli bys ji předjížděl v protisměru. Po těch druhejch kolejích. :')
Já taky nejsem cyklisticky zamindrákovaný. A ze skupiny létajících cyklistů znám jenom Jana Tleskače.
Maslíš toho slavného "Jana Airline Tleskače"?
Tak to jsi pekne vystihl.. souhlas :)))
Souhlasim...Napsal sem blbost.Myslel sem že jako může bejt zamindrákovanej lehocyklista tak stejne může bejt zamindrákovanej člověk na klasice...BTW nejsem sebevrah ani příznivce adrenalínových sportů, Jasně že bych nepředjížděl tramvaj v protisměru... Včera sem tam jel zase (mám tu hospodu rád) a v tom podjezdu sem potkal tramvaje v obou směrech.To ani mě nedalo a vjel sem na chodníček a počkal...BTW chystám další srázek tak doufám že se někdo přidá.Termín upřesnim. zatim to vypadá na 10.září v 14:00 na výtoni...
Ty nejedeš na setkání lehokol do UB?
já hlupák, já hlava děravá...Jasně že jedu...sice ještě nevím čím a s kým ale jedu...taže srázek až potom :-) Díky za připomenutí.
Docela dobrej program na určování velikosti rámů, představců, délku klik...- jestli to tu neudal někdo dřív.
http://www.bikebuster.com/stelguide.cfm
Možná je dobrý. Ale mě nejde otevřít. :-))
Mně jo, teď jsem to zkontroloval, stačí jen to zkopírovat a nalepit. Zkus to kdyžtak ještě jednou bez toho stelguide?