Kolo se stává v posledních létech čím dál tím více populárnějším dopravním prostředkem. Má neskonale mnoho výhod, oproti autu je levný, neničí životní prostředí a mnozí si jízdu na kole dovedou opravdu užít. Ale... Jak je to s bezpečnou jízdou cyklistů? Jaké budou mít podmínky k bezpečné jízdě právě u nás v Havířově?
V průběhu měsíce září se havířovští občané vyjádřili k problematice cyklistické dopravy ve městě a k zamýšlenému budování cyklostezek. Anketu mohli vyplnit v Radničních listech, odpovídali také na internetových stránkách. Nakonec došlo 284 platných anketních lístků. Zúčastnilo se také 13 havířovských škol a 6 větších místních firem.
Tisková mluvčí havířovské radnice Jana Pondělíčková nám sdělila, že v rámci přípravy cyklistické dopravy ve městě byl proveden průzkum 16 důležitých křižovatek z hlediska jejich využívanosti cyklisty. „Cyklisté nejvíce používají křižovatky Mánesova-17. listopadu, bude světelně řízená, a potom na Dlouhé třídě-Přátelství, Mezidolí-Selská,“ osvětlila výsledky tohoto šetření tisková mluvčí.
Z ankety posléze vyplynulo, že lidé v Havířově si jednoznačně přejí budování cyklostezek a cyklotras. Doposud nejčastěji jezdí po ulici U Skleníků, Na Nábřeží a po všech hlavních tazích. Dopoledne jezdí méně, obrovský boom nastane v odpoledních hodinách, kdy většina vyráží za svými koníčky, rekreací a navečer se potom vracejí. Velmi málo používají lidé kolo na cestě za prací nebo na nákupy. Druhou variantu zřejmě velmi ovlivňuje velká pravděpodobnost zcizení kola před obchody a markety. A ještě jeden zajímavý poznatek, velmi málo jezdí cyklisté na Šumbarku.
„Na základě výsledků ankety, sčítání a dalších rozborů vznikne Problémová mapa s vyznačenými kritickými místy a úseky a také s návrhy, jak by se daly tyto problémy vyřešit. Vše bude také zapracováno do Konceptu řešení,“ prozradila nám Jana Pondělíčková. Celkový návrh, jak řešit jízdu na kole ve městě, bude znám v polovině příštího roku. Zdroj: Portál města Havířova, 25.10.2003