Při pohybu po Brně na kole si připadám jako při počítačové vesmírné střílečce. Snažím se dostat z bodu A do bodu B, při čemž na mne neustále útočí ze všech stran nepřátelská UFO (auta) řízená piloty s mobilem u ucha.
Jezdit po Brně ve špičce po silnici je sebevražda. Bezohlednost některých řidičů je taková, že bych ty hovada mlátil tyčkou přes ruce.
Pánové policisti nám zakazují jezdit v pěších zónách v centru (Masarykova...)ale viděli jste, kolik je v pěší zóně zaparkovaných aut? A kolik jich tam jezdí? Cyklistická situace v Brně je katastrofální.
No sice na kole pre statl moc nejezdim, ale nikdy me tam nikdo nic nerekl. To takhle v Rozumberoku na Slovensku je ten zakaz taky ale hlavne se prisne dodrzuje - kdyz jsem tam vjel na kole, tak me mistni, kteri vsichni vedli kolo, normalne sami zastavovali a upozornovali ze je za to petikilo...
Pěší zóna je pěší proto, aby tam jezdili cyklisti??? Zamyslete se, jetli to zní normálně - to je v podstatě totéž, na co si tu všichni tak ublíženecky stěžujete - kola versus auta. Pěší zóna je podle mě k tomu, aby tam lidi chodili pěšky, maximálně aby se tam dostalo zásobování nebo majitelé obchodů. Ale cyklisti?????
Nezkoušel ses někdy mrknout, kolik z těch aut, co tam jezdí a parkují, má nějakou nálepku invalidy, zásobování nebo jiné povolení ke vjezdu? Polovina je tak asi nejoptimističtější odhad. Sami policajti tam nechodí pěšky ale vozí se autem. Netvrdím, že cyklista smí jezdit pěší zónou, ale štve mě, že cyklistovi se nikdy netoleruje přestupek, který automobilistovi téměř vždy projde.
Pěší zóna by totiž měla být s vyznačeným pruhem pro cyklisty, viděl jsem to tak již před mnoha léty v jednom slovenském městě - bohužel již nevím ve kterém. Bylo to perfektní. Samozřejmě ne v nějakých úzkých uličkách ale tam kde je na to dost místa.
U nás je pěší zóna i pro cyklisty (Liberec).
A v civilizovaných zemích je to naprosto normální.
Pokud vím, tak svého času platilo, že cyklista smí jet v pěší zóně, pokud současně neomezí chodce a jeho rychlost nepřekročí rychlost chůze. Přiznám se, že jak je to dneska upraveno, nevím.
Na bezohlednost řidičů jsem si už celkem zvykla, ale aby mě státní policie začala nadrzo vytlačovat ze silnice tak že na mě najižděla to je fakt silný kafe. Bylo to v tom kopečku mezi Lesnou a Soběšicemi.
Nezpívali přitom, sluníčko, sluníčko popojdi maličko? Promiň, blbej pokus o vtip. Mě před čtrnácti dny vytlačila avie na chodník v Židenicích u voj. nemocnice, bylo to dost hustý, akorát jsem se stačil utěšovat, že to bude před vraty špitálu. Za svoje cesty do práce přes Brno už tyto události nepočítám. Na Vídeńské kamiony odbočující na dálnici, pro ně jsi otížný hmyz, už se mi párkrát stalo, že po spatření kol návěsu v těsné blízkosti lokte jsem měl co dělat, abych po dojetí nemusel prát jégrovky.
Ale zase nekritizujme jen řidiče, i mezi námi jsou tací, kteří nám všem dělají antireklamu. Vím o čem mluvím, víš kolik potkám v noci neosvětlených cyklistů, bez jediné odrazky na kole, kteří spoléhají na to, že svítí veřejné osvětlení a jsou vidět. Prd jsou, jako řidič vím co to je takováho v noci potkat.
Je to spíš o vzájemné toleranci, respektování a dodržování pravidel, to nám všem chybí.
Já mám nejhorší zkušenosti s řidiči České pošty (vytlačuje každý druhý) a s řidičema busů DPMB (již třikrát se mi stalo, že bus aby mě mohl vytlačit zpomalil až zastavil a vytlačil mě opravdu natvrdo pryč ze silnice, a to nejsu paranoidní, opravdu nebyl žádný důvod, proč by měl řidič v tom místě vůbec zpomalovat.. pošťáci mě akorát donutí radikálně zpomalit).
Vytlačení ze silnice jsem zažil jen málokdy. Nejnebezpečnější mi přijdou piloti starých škodovek, kteří často netuší, jak široké je jejich auto směrem doprava nebo cyklistu prostě nevidí. Ti pak jedou natěsno i na široké prázdné silnici. Dost příšerně taky jezdí dodávky do 3,5t, na které stačí B řidičák a přitom jejich velikost umožňuje jistý stupeň drzosti i vůči ostatním autům. Řidiči, co s nimi nejezdí moc pravidelně (ťřeba je jedna v desetilidové firmě a z těch deseti lidí pět občas jede s dodávkou, když se veze něco většího, jindy s osobákem), si často nejsou vědomi jejich vnějších rozměrů. Navíc když je to prázdný, tak výkon motoru ku hmotnosti auta je lepší než u některých osobních aut. Připadá mě, že tatry a liazy řídí lidé, kteří se tím živí, a pokud nejsou vygumovaní nebo nabroušení specielně na cyklisty, jedou méně nebezpečně než ostatní.
McTorpedo: Zaznamenals nějakou změnu v chování řidičů k tobě, kdyžs ulehnul na Max? Já rozhodně.
Jasně. Jak jsem již psal někde jinde, řidiči jsou jaksi ohleduplnější. Ale myslím, že to souvisí spíš s řídkostí tohoto typu kola. Až nás bude jezdit víc, myslím že ten rozdíl zmizí. .. Fakt, že kolem mě někdo projede rychle natěsno mi nevadí (ale já když jedu autem, tak to nedělám, 2 metry odstup a blinkr!!!, na kole takhle prasácky jezdím někdy když mi někdo neuvolní místo a blokuje mě (zejména chodci a pomalocyklisti jedoucí na cyklostezce 3 vedle sebe) a jinak prostě není možno projet). Horší je, když jede natěsno někdo pomalu a navíc s širším přívěsem než je auto. Normálně jezdím tak metr od kraje (různě, dle silnice) a když mě někdo předjíždí, tak ho pustím (nebo když je krátké úzké místo a jedu rychle, tak naopak zablokuju a pustím, až je dostatečně široko). Jak projede kolem, zas se vracím do normální polohy. A tam se právě někdy najednou nečekaně ocitne ten vlek... Ale stává se to zřídka.
Souhlas se vším, ale na to zmizení rozdílu si počkáme. V téhle zemi je cca 3 800 000 klasických kol a asi 60 kol normálních (tedy ležatých). Při zabedněnosti většiny příslušníků našeho národa a snaze nevybočovat z řady zakódované málem už v genech to holt chvilku potrvá, než se to spraví aspoň do té míry, že většina řidičů nebude civět na ležáka poprvé v životě.
Opravdu mě fascinuje Tvoje schopnost převést každý problém na vyjmenovávání výhod ležatých kol... Ale nic proti:-)
Teď jsem nic nevyjmenovával, nebo jo? Většinu lidí ale zaráží spíš moje ukecanost:-).
Opravdu nerad, ale získávám pocit, že musíš být blbý i v neděli!
Oni (řidiči) jsou machři a "silnější" když mají kolem sebe plech. Moc krát jsem za autem řval: "zastav!!!". Nikdo nikdy nezastavil. Oni ví co by dělo, kdyby zastavili. Statili by tu výhodu pancéře. A protože je rodiče správně nevychovali, tak by jsem je vychoval sám. Zatím se mi povedlo "vychovat" tři tupce. Garantuji že už nikomu neublíží. Nic jiného na ně neplatí, jen jim rozbit hubu.
Jinak v Brně je to ohledně možností pro cyklisty hodně špatné. dal jsem 1 bod. A to mám najeto víc než 100.000,- km na kole.
I když jsem zažil par ošklivých chvilek na silnici, domnívám se stále, že blbci jsou lidé nikoliv jen řidiči. Něco pozitivního. Stalo se nám, že jsme s manželkou přecházeli silnici. Široko daleko žádný přechod, přijíždělo auto my zůstali stát u krajnice. Auto zastavilo, z jakéhosi reproduktoru se ozvalo "Dobrý den, já vás pustím". V autě seděl usměvavý řidič, hrdý na technickou novinku. Bylo to super jak jsme se všichni na sebe zubily.
Nejhorší zlozvyk řidičů je předjíždění bez ohledu na protijedoucího cyklistu. Přednedávnem jsem jel po asi 3km dlouhém rovném úseku silnice I třídy a na těch 3km mi 4x (!!!) projelo předjíždějící auto těsně kolem kola, v jednom případě dokonce kamión!
Tak jezdím cca druhým měsícem po Brně na bicyklu. Skutečně úžasný zážitek! :-D Říká se, že pražáci jsou nejhorší prasata... Neni to prawda.
Wšechny nešwary brněnských řidičů popsaných zwrchu ostatními jsou bohužel prawda (jen nikdo ještě nereferowal o cíleném oswěžení cyklisty kapalinou do ostřikowačů, když onen předjíždí kolonu wozů zaparkowaných na semaforu ;-)
Ale abych byl i trochu optimistický a konstruktiwní:
wšiml jsem si několika swětlých wyjímek, slušných řidičů, kteří ale newědí, co od cyklisty čekat, a tedy jak se wůči bikerowi na silnici chowat. POMOŽME JIM!
Můžu ale říct, že to trochu bolí ;-)
Dwa konkrétné případy, abyste wěděli, o čem mluwim:
- jel jsem po Tržní, směrem do Křenové (dwa pruhy, odb. wprawo a wlewo). Byl jsem w prawé půli prawého pruhu a najížděl jsem si na středowou čáru. Auto (už w lewém pruhu) za mnou. Dáwám znamení rukou, on skoro zastawil, čož je moc pěkný (nadruhou stranu to wypowídá o tom, že oni newědi, jak se po městě jezdí na kole. Tak jsem mu máwnul, ať jede. W poho.
- druhý (zábawnější) příklad. Jedu po Úwoze a odbočuju wlewo na Údolní směr centrum. Na swětlech si najedu do křižowatky. W protisměru auto, odbožuje stejnym směrem, má teda přednost. Ne. On mě newim proč začal úplně nelogicky pouštět. Tak jsem na něj máwnul, ať jede. No a jak na něj prawo rukou máwám, lewou brzdim, hup přes koleje, taxe mi ta ruka na brzdě trochu smekla... :-D ...a už jsem stál na přednim kole.
Takže shrnu: jezděte, jezděte, jezděte, ať se nás řidiči naučeji wnímat a ti slušní i spráwně reagowat. Jinak to nejde. Když se to dowedli naučilit i na některých místech w Čechách, naučí se to i na Morawě. Tady mi snad už nebude nikdo říkat, že tohle je jiná země, že tady to nejde :-D
Nechápu ten tvůj první příklad. Proč dáváš znamení o směru jízdy, když nechceš směr jízdy měnit? To je běžné kdekoliv v cizině a teď se to učí už v autoškole i tady v Čechách (absolvoval jsem před třemi roky), nevím, jak je to s vyhláškou: když už dávám znamení o změně směru jízdy (cyklista rukou nebo auto blinkrem) znamená, to, že se tam už bezprostředně chystám jet. Když toto uděláš kdekoliv na západ od ČR, auto v druhém pruhu začně brzdit (a to možná i prudčeji), protože se snaží zabránit nehodě. Pak možná bude nadávat, žes ho omezil a že neznáš předpisy, ale rozhodně si netroufne (zvlášť zvlášť pokud jde o cyklistu) tvoje znamení ignorovat a prostě tam jet.
Samozřejmě opačně, ty nesmíš začít blikat dokud se tam opravdu nechystáš jet, neboť v případě přejíždění pruhů ti nic nedává právo to druhé auto omezit.
Tady v ČR je to takový debilní. Jedete v levym pruhu a v pravym pruhu jede před váma auto, bliká vlevo, a protože víte, že ten signál vpodstatě nic neznamená, že on tam stejně asi nepojede, tak pojedete dál. No a přirozeně do poslední chvíle nevíte, jestli ta bouračka bude nebo nebude. Jiným důsledkem je strašná bezohlednost řidičů mezi sebou, kdy někdo přijíždí v hustém provozu ke křižovatce a nemůže se zařadit do správného pruhu, protože ho tam nikdo nepustí. ,,Nepustí.'' To je tak hloupé v tomhle duchu přemýšlet. Prostě v cizině když potřebujete doleva, tak dáte směrovku doleva a oni vás tam musí pustit. To není nějaká dobročinnost.
Samozřejmě u cyklistů tohle všechno platí trojnásob. Kdybych byl řidičem, který se tě chystá padesátkou předjet a tys ukázal změnu směru doleva, tak si pomyslím, že si idiot a skočím na brzdu. O tom není žádná diskuze. Přece si netroufnu připustit, žes mě přehlíd a že tě tou padesátkou přejedu?
Jediný funkční systém signálů v dopravě je ten, který je jasně definovaný a signály mají jasný význam. Ale tohle se IMHO musí naučit v ČR jak cyklisté, tak řidiči automobilů.
Ještě dodám, že toto samozřejmě neplatí při změně směru na křižovatkách, kdy už jsem správně zařazen ve svém pruhu. Tam je samozřejmě žádoucí dávat znamení co nejdřív, aby se ostatní stihli zařídit.
Uznáwám, že ten příklad nebyl zrowna ideální.
Jinak, abych to upřesnil, přejížděl jsem z prawé strany prawého pruhu na prawou stranu lewého (byly tam pouze tyto dwa pruhy). Znamení jsem podle mě dát měl, obzwlášť pro případného řidiče w prawém pruhu. Reakci toho řidiče w lewém pruhu wpodstatě chápu (newí, že nejsem sebewrah :-) W té dané situaci ale nebyl jediný důwod, proč bych mu tam měl wjet (tedy kromě toho pokusu o sebewraždu). Chtěl jsem tím asi říct jenom tolik, že je potřeba si uwědomit, že řidiči newědí, neodhadnou chowání cyklisty na w městském prowozu, a že by bylo fajn, kdyby se to změnilo.
Bylo mysleno jako námět na diskuzi. Dá se s tím něco dělat?
Už to chápu. Také mám s tímto někdy problém, když objíždím auto, co mi kouká do pruhu třeba napůl. Ukazuju doleva, jakože pro auta za mnou, ale auta jedoucí v levém pruhu to můžou pochopit jakože před ně chci vjet. U aut tohle většinou nenastává, protože ty ve svém pruhu nic moc většího objet nemůžou :)
Nevím, co s tím. Nelíbí se mi to, že v takové situaci fakt není předvídatelné, co udělám dál.
Argument, že by tam vjel jen sebevrah, takže řidič to neměl řešit, neberu. Auta se na silnicích srážejí a není to proto, že by je řídili samí sebevrazi. S tím, že mě v autě cyklista přehlíd nebo prostě má momentální výpadek musím počítat. Resp. pokud je i přesto, že mě cyklista neviděl, v mé moci nehodě zabránit, tak pro to samozřejmě musím podniknout, co je v mých silách. Varování v tom, že cyklista ukazuje změnu směru jízdy prostě nemůžu ignorovat.
Jenže v těchhle případech je to fakt nejednoznačné. Co s tím?
je to stejný, jako když auto bliká doleva, taky není jasné, jestli odbočuje, mění jízdní pruh nebo něco objíždí - takže žádná cyklistická specialita. Pokud ten, co ukazuje, nejede nějak divoce a ten, který jede za ním má aspoň nějaké zkušenosti z provozu, neměl by nastat problém. Zvyklosti v provozu v Praze a Brně jsou samozřejmě trochu jiné (Pražák v Brně se v provozu pozná i bez značky, jede prostě jinak, než ostatní - a naopak) a z toho může pramenit nedorozumění. Pokud objíždím nebo měním pruh, ukážu jen krátce a pokud objíždím, tak ještě před objížděnou překážkou ukážu doprava jakože se řadím zpět.
To s tím, že brzy ukážeš doprava, a tím smažeš jakékoliv pochybnosti, že bys chtěl odbočit doleva úplně, to se mi moc líbí. Díky za tip.
Já razím novou směrovkovo-ukazovací metodu :-)
Když se jen vyhýbám autu zaparkovanému u krajnice, tak aby to nevypadalo jakože mířím úplně přes dělící čáru doleva, mířím paží s nataženým ukazováčkam dolů, jenom půl metru od nohy, čili do bodu kam se chystám vybočit.
Podobně řeším křižovatku kde hlavní nevede přímo ale lomí se doprava... Tak mě sledujte: Přijíždím na ni po hlavní, chci jet pořád rovně, čili překřížit hlavní středovou čáru co vede doprava. Přemístím tedy svoji prdel od oblíbeného pravého okraje vozovky blíže ke středové čáře a ukážu rukou dopředu. Jasné.
Přesun ke středové čáře při odbočování na vedlejší vedoucí přímo je jasný, ale paži ukazující dopředu řidiči za Tebou vůbec nemusí zaregistrovat, protože pro ně se prakticky nezmění Tvůj obrys.
Ano, souhlasím, přijde mi to nebezpečné. Druhá věc je, že člověk si nemůže jen tak vymyslet svůj vlastní signál a čekat, že ho všichni ostatní pochopí. Auta také nerozlišují intenzitu blikání podle toho, jak moc chtějí zabočit :)
Tohle už se mi taky stalo, i když asi jen dvakrát, že mě někdo s předností v jízdě začal pouštět. Není to dobrý, nadělá to víc zmatků než užitku. A je to celý postavený jenom na vzájemné důvěře, pokud se ten s předností najednou rozjede a srazí mě, je to na mně, žejo... Ne, důsledně podle zákonů, žádné zmatky. Já si rád počkám, až všechna vozidla s předností v jízdě odjedou.
Tak dnes se mi stalo něco, co jsem opravdu nečekala. Přejížděla jsem přechod....vím má se sesednout z kola....byla tam ale kolona stojících aut, tak jsem si myslela, že prostě projedu mezi nima. Auta se ale hnuly, byla jsem v půlce přechodu a jeden řidič na mě začal nepříčetně řvát, že přes přechod se kolo podle zákona převádí....měl pravdu....nechala jsem ho teda projet a jak popojel (v koloně), tak jsem ho zezadu objížděla. On zrovna zastavil a nečekaně dal zpátečku ....byla jsem zrovna za ním, narazil mi do kola. Naštěstí jsem nohu, na kterou jsem padala ještě neměla v klipsně, jinak bych se válela.
Tohle je opravdu smutné. Někteří řidiči používají auto vyloženě jako zbraň. V některých zemích jsou za tyto činy velmi vysoké tresty. U nás jsme k tomu ještě nedospěli. Bohužel.
když dostanu chuť jednoho z vás beztrestně oddělat, můžu to provést velmi snadno a nenápadně: Na cyklistu chystajícího se překřížit zprava moji cestu po hlavní silnici zablikám pravým blinkrem ale neodbočím. Na kruháči obdobně - zablikám, nesjedu. Nebo když se mi chystá vjet na hlavní zleva - nejdřív na chvíli zpomalím a dělám jakože ho chci pustit, a pak dělám jakože mi tam vletěl :)
Zkušený cyklista s takovou eventualitou počítá. Kdybych se bezvýhradně řídil tím, co signalizuje řidič blinkrem, už dávno bych nebyl mezi živými. Moc "výživná" situace například je, když protijedoucí auto bliká doleva - a jede rovně...
Zásadou pro přežití cyklisty v městském provozu (ale i jinde) je považovat všechny řidiče
a) za naprosté idioty neznalé ani těch nejzákladnějších pravidel provozu a neschopné ovládat svůj vůz,
b) za krvelačné šelmy netoužící po ničem jiném než cyklistu svým vozem srazit a zabít nebo ho nějakým "šikovným" manévrem donutit k reakci, při které se zabije "sám".
Pokud se člověk-cyklista řídí touto zásadou, má šanci v městském provozu přežít. Sám jsem toho dostatečným důkazem.
Přesně podle toho se řídím. Ale že se dočkám takových věcí, to jsem teda fakt nečekala...
Ahoj Hanko, to je smutné. Zrovna v tomto případě bylo úplně jedno, jestli po přechodu dle zákona smíš nebo nesmíš. Zjevně šlo o to, že si řidič vybíjel nějakou nahromaděnou frustraci a agresi. Řekl bych, že z toho, jak tam musel stát v té koloně, ale to je jen spekulace. V některých pokročilejších zemích by mělo smysl SPZ takového řidiče nahlásit na policii, v ČR se tím prý nikdo zabývat nebude (To prý ti řeknou policajti, když se snažíš to nahlásit. Začnou ti vysvětlovat, že máš být ráda, že vůbec přijeli, že taky vůbec nemuseli (???), že toho mají moc a rozhodně nemají čas řešit, že řidič najede do cyklisty a ani ho nezraní. Mě tedy podobný řidič při podobné příležitosti zranil, ale zjevně ne dostatečně.) To je škoda, protože to je zjevně psychicky labilní člověk a je okolí nebezpečný.
Jo a to jsem se jich ještě ptal, proč teda mají na autě napsáno ,,pomáhat a chránit'', když člověk bezdůvodně dostane pěstí od labilního řidiče kabrioletu a oni se tím naprosto odmítnou jakkoliv zabývat. Vysvětlili mi, že mi pomáhají už jen tím, že se mnou mluví. Pak mi začali vyhrožovat, že jestli vážně chci, tak mě odvezou na Bartolomějsou a tam budu několik hodin sedět v čekárně. Jak mě dostal ten řidič, tak potom ti policajti mě tímhle přístupem vážně ještě dorazili :) Hlavně, že se ti nic nestalo.
Ahoj,
musím, po čase přispět na tyto stránky. Jezdím na kole rád ale moc málo, nebudu se vymlouvat na to proč.
Takže jezdím spíš v tom autě. O bezohlednosti řidičů vím svoje, sám agresivně nejezdím nebo si to aspoň myslím.
Bohužel dneska mě nedal přednost cyklista v Praze - Vinoři nebo Kbelích. Modrožlutý dres myslím, že na silničce kole. A to zcela vědomě mě tam prostě vjel z vedlejší silnice. Choval se tak, jako kdyby měl svůj vlastní pruh na té hlavní. Když jsem mu to z auta vysvětloval, tak byl naprosto v pohodě - sdělil mě cosi o tom, že mě neomezil.
Jak má vědět, že mě nepřehlíd, že mu prostě nevypnul mozek? Kdybych ho přejel nikdo by nemoh říct vůbec nic.
Takže ty VOLE, dej si na mě bacha !!!
Rozumím tomu správně, že ti tam vjel zprava a nechtělo se mu zastavovat, takže se spolehl na to, že se prostě "vejdete"? Jo, to se dělá často. Moc se mi to nelíbí, ale asi dvakrát jsem to taky spáchal - prostě jsem se v provozu nějak špatně rozhodl.
IMHO tam v tu chvíli jede každý cyklista na vlastní triko a tobě by opravdu nemohl říct nikdo nic, měls přednost...
přesně tak jak říkáš, vjel tam zprava, no každej se splete ne, ale přiznat to, to už je horší...
Ale on se teda vlastně nesplet. Jestli se to dělá často? Tak to fakt sorry, to ne. To bych pochopil u nějakýho dítěte, nebo někoho kdo neřídí auto a neokáže pochopit k čemu může, doprčic, dojít.
Jel jsi po hlavní?
§22 (1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!” nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!” musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
§22 (2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.