Při cestě domů jsem zahlédl tento nádherný prototyp cyklovozítka a dal řeč s konstruktérem.Jedná se o kombinaci elektropohonu a nožního lineárního šlapání. Je to vozítko obojživelné, na vodě poháněno vodním šroubem..Konstrukční zajímavostí je hydraulické řízení. Autor je letecký konstruktér a a s jeho svolením zveřejňuji fotky http://zazvur.rajce.idnes.cz/velomobil/, abych se s Vámi podělil o tento zážitek .
paráda!!!
Tady je těch fotek víc:
http://www.esoteric-david.eu/cz-page-33.html
doporučuju ale jeho stránky prostudovat celé. Mě se obvzvlášť líbí pedolety, tedy šlapací letadla....
Zval jsem ho na sraz. Zatím je ve stadiu zkušebních jízd a vychytávání much : ). Prý příští rok. Já sám nejel,dva dny před odjezdem mne ruplo v zádecha tak jsem sice taky ležel, né však na svém milovaném kole.
jo jo to s eněkdy stává :o(( Pozdravuj mladýho, kvůli němu jsem tam táhnul čtyři kudly :o)
To je škoda. A mladýho si mohl poslat se mnou. :-)
To je tak krásná věc, až by člověk brečel. Prostě nemůžu mít všecko, no. Ale fakt super. :-) A to koukám jenom na fotky.
Nádherný kousek po designové stránce, možná až trochu moc složité. To nezávislé zavěšení předních kol vypadá moc pěkně, jenom nevím co mu výplety v těch kolech udělají až projede rychleji zatáčku, vypadá to dost subtilně.
Výplety předních kol drží v zatáčkách zatím nad očekávání dobře, kvůli kvalitnímu a širšímu náboji, než mají klasická kola a taky kvůli širokému rozchodu kol, díky kterému se odstředivou silou v zatáčce zase nepřenese tolik zatížení z levého kola na pravé. S tou složitostí plně souhlasím, přeci jen v tom počítači jdou díly ,,vyrábět,, náramně lehce, ale pak ta praxe ... v hlavě už mám něco mnohem víc ízy :-) David
Tou složitostí jsem myslel tu hydrauliku v řízení, divil bych se že by tam byly tak velké síly aby si to vyžádaly. Ale zase když vidím ten maličký "volant" místo obvyklých "rajčáků"...
Když jsem četl o té obojživelnosti tak jsem si v prvním okamžiku pomyslel něco o šílených vynálezcích ale když jsem viděl tu samonosnou skořepinu tak jsem změnil názor, je to vyřešené velice elegantně včetně náhonu šroubu. Jenom kdyby nebylo potřeba dostat se řetězem k zadnímu kolu.
Ještě jednou jsem si prohlédl fotky a začínám chápat proč hydraulické řízení.
Jinak na www.esoteric-david.eu/cz-page-33.html
je pod modrými obálkami pár videí z toho, jak jsem to utopil na přehradě :-) (utržená ucpávka řetězu)
Krásná práce. Praktičnost by mohl malinko narušovat velký rozchod (apoň na fotkách vypadá velký), ale bude to dost záležet na tom, kde se jezdí.
Dá se nějak určit kolik by na rychlosti přidaly wheeldisky a/nebo kapotáže předních kol? Aerodynamicky by měly pomoct, jen nevím kolik přesně, a jestli by to váha navíc nevrátila při praktickém ježdění zpět.
Ty šlapací vzducholodě a ponorky mi připomínají filmy od Zemana, Vynález zkázy a podobně:-)
ad HEPAV - jak rychle to tak může jet/plavat? A nehrozí, že se ten lodní šroub urve o nějakej šutr?
Filmy od Zemana já rád :-) Na rovné cestě to dá necelých 80km/h ve vodě jsem to ještě nezjístil :-)
Že se šroub urve myslím nehrozí, ale už jsem ho škrtnul o můj i v autě tak milovaný zpomalovač :-) David
Parada, pokud bude nejaka predvadecka in-real, tak bych se docela podival...
já já já se taky hlásím! :o)
Hlásím se - taky bych se zúčastnil :-)
A Vernemu by se to taky líbilo:-)
Ještě přidat vyrovnávací nádrže a hloubkový kormidla a bylo by to použitelný i jako ponorka:)
Kolik to váží?
Váží to víc než by mohlo. Na vině jak už to bývá jsou peníze a z toho vyplývající věci a taky na počátku menší zkušenosti, takže samotné vozítko má 70kg i když by se dalo udělat tak 40kg a tři autobaterky 52Ah váží dalších 40kg (o Li-Pol si nechávám zdát :-) ), takže po rovině a z kopce to lehce rozšlapete, ale větší kopeček a bez elektromotoru hned pocítíte co to je vláčet krajinou 110kg nemluvě jaký je to ,,luxus,, vůči výkonu člověka tahat tuny plechu po cestách .. :-)
tož ta kapacita aku je docela brutální, motor bude mít asi podstaně větší výkon než 250- 700 W, co se používá na elektrokolech? jestli to není výrobní tajemství. taky by mě zajímalo, jaký má v-mobil dojezd s využitím elektromotoru?/plus, mínus - podle terénu/
Maximimální výkon elektromotoru je něco přes 2kW, ale to jen krádkodobě, dlouhodoběji lze používat tak 800W. Jináč na těch 3 vyjížďkách co jsem zatím absolvoval se ozývaly mouchy a tak jsem zatím skutečný dojez nezjístil, ale odhaduji jej při šetrné jízdě s občasnou výpomocí člověka tak na 100km. Hold olovo není Li-pol :-) David
100 km?, tak to by nebylo vůbec špatné. drobně sleduji dění v automobilovém průmyslu a zdá se, že se chystá skutečně masivní nástup elektromobilů/Smart, Nissan, VW.../ a na počátek příštího roku přijde na trh Meďour /M. Benz neboli populární Medvěd/ třídy B s palivovými články na vodík, dojezd uváděn cca 400 km. dost se těším do Brna na Sport Life, loni tam byla možnost vyzkoušet řadu elektrokol, musím říct, že mě to docela nadchlo /přestiže jsem zatím schopen šlapat sám/, naprosto nový rozměr radosti z jízdy, nechystáš se tam taky na malou předváděčku /neoficiální/?? rád bych , a to nejsem sám, viděl Tvůj stroj "naživo". Každopádně Ti moc fandím.
Laďo kdy bude sport life v Brně? (jsem línej to googlovat). Díky
z hlavy střelím, že je to počátkem listopadu, přesný termín nutno vygůgliti : -))
A současně tam probíhá i Bike Brno...
a vo ten nám de :-), ale rád se podívám i na nové modely ponožek
E-kola mne taky zajímají, taky kvůli víle :-))).
Ty baterie se musí dobíjet doma, nebo to jde třeba i při jízdě z kopce? Tak jak je to u hybridních automobilů(myslím že to tak nějak je).
z toho mála, co jsem se někde na netu dozvěděl, je zřejmě, že ono dobíjení /rekuperace/ je z hlediska prodloužení dojezdu E-stroje /šlapacího/ přínosné jen minimálně, tak bych se k tomu ňáko výrazně neupínal /je to prostě "vo baterkách"/
"dálník" na čt http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani...
to bylo zajímavý. Dík!!!
Rekuperace by určitě měla patřit k dobrému elektrovozítku, (už jen proto, aby ušetřila brzdové destičky), tak jako ultrakapacitory místo baterek, ale ono není žádná sranda vymyslet ani dobrý regulátor k mému střídavému motoru schopný rekuperace ... :-) David, počkám na budoucnost, nebo na ježíška :-)
Šlo mi hlavně o to, aby to mohlo fungovat i v místech, kde není každých 100km zásuvka:-)
Pak už zbývají jen svaly a do prudších kopců jak 8 % tlačit :-( :-)
Předpokládám, že vývoj hybridních obojživelných vehiklů je teprve na začátku;-)
Uměl bych si představit třeba solární nabíječku:-p
Napříč Autrálií se pořádá závod elektrovozítek, které mají velkou plochu ze solárními články, ale jsou stále dost drahá záležitost. A protože David použil olověné baterky, obávám se, že jsou pro něho zatím nedostupnější, než "lipolky." A je to škoda, protože tak, jako jeho vozítko, se mi nelíbí žádný ze šlapohybů.
Nevýhoda toho olova je v nevyužití celé kapacity asi 70%, teda podle druhu provozu.
Mě se z těch vehiklů taky líbí nejvíc:-)
Solární auta se mi nelíbí. Nejsou obojživelný a ty články vypadají blbě.
Moje představa byla asi taková: uprostřed poustě(Negev, Sahara, Atacama apod.), deset hodin dopoledne, příšerný horko. Nejvyšší čas najít stín. Zaparkuju HEPAV, vytáhnu plachtu se solárními články a napnu ji nad vozítkem. Natáhnu se do stínu, dobíjím a čekám, až to horko trochu poleví.
Někdo, tuším Jirka, k tématu rekuperace psal, že je problém aby akumulátor přešel rychle z režimu dodávky na režim dobíjení. Napadlo mě, jestli by nebylo řešením mít dva oddělené akumumulátory o poloviční kapacitě...
Vymyslet k nim inteligentní řízení co by je správně navzájem přepínalo by nebylo jednoduché, ale šlo by to. Mě zas napadlo mít kombinaci baterky a kondenzátorů. Baterku na dlouhodobé uskladnění a kondík co požere energii jednoho brždění a pak ulehčuje baterce postupným vybíjením zachycené energie. Opět zábavné správně naprogramovat řízení toho nabíjení/vybíjení.
S těmi baterkami by to v nejjednodužším případě šlo přepínat ručně. To řešení s kondenzátory je docela zajímavý nápad. Velikost kondenzátorů větších kapacit jde dolů. Už jsi zkoušel počítat reálnou aplikaci? Tedy jakou kapacitu by ty kondíky měly mít a nakolik by to vyšlo cenově?
no... na ty dva akumulátory by klidně stačily dva voltmetry a přepínač.. podobně jako se ve starých šalinách přepínala polarita zářivek manuálně každou půlhodinu. Kondenzátory + baterka jsou možná elegantnější řešení a to už by skutečně muselo být inteligentní, aby to dokázalo rozumně pobrat jak jedno zabrždění na křižovatce tak třeba sjezd v horách s kilometrovým převýšením. Nejlepší by bylo, kdyby už konečně někdo zkonstruoval nějaký superkondenzátor, který by mohl nahradit elektrolytické akumulátory.
Na TME maji 1.5F/10V za 1300
http://www.tme.eu/cz/katalog/?art=WX470000/50...
Z toho uz by se dalo neco poskladat....
No jo, ale nejčastější motory do výpletu jsou na 36V, takže paralelní série 4 kondíků. To už vyjde levněji koupit velkou lipol aku a dobíjení neřešit.
počítám správně, že takovýto plně nabitý kondenzátor dodá 15 W po dobu 1 s?
Ja to nepocital, je to mozne :) Videl jsem i o dost vetsi, ale to se mi nepovedlo najit, tohle byl vysledek par minut googleni...
A co tohle? http://www.maxwell.com/products/ultracapacitors...
Pokud správně počítám, tak by to mohlo dávat výkon přes 300W po dobu 10ti min. Nevýhoda je hmotnost - 13.5kg, ale zajímavý je max. vybíjecí proud 1900A a milion cyklů.
Až na tu váhu je to zajímavé, hmotnost to degraduje.
Koukal jsi na cenu?
Myslím , že za to chtějí 50 litrů :-O !!
A kapacita stačí , 250W na 10 vteřin. To se moc nevyplatí:-(
Ne, na 10s bys mohl mít 19kW. Na rozjezd z křižovatky bys asi dost překvapil ;) Cenu jsem neviděl, kdes ji našel?
Jo, už vidím, máš pravdu, přes 2L Eur. http://cz.mouser.com/ProductDetail/Maxwell...
Ona to nebude až taková pravda, protože to můžeš vybíjet jen do 32V(nějakých 10V) pak ti to vypne ochrana v regulátoru. Jedině jí vyřadit,nebo tu energii použít přez nějaký střídač k nabíjení baterie a kondikem vykrývat jen špičky při brždění protože krátkodobé nabíjení je málo efektivní.
Podle mě je to jak říkáš. Kvůli váze a elektrickým charakteristikám se ten kondenzátor moc nehodí jako jediný zásobník energie na palubě, ale dá se to výborně použít na brždění a boost při rozjezdu. Podle mě by nejlepší využití bylo v kombinaci s baterkama následovně:
Baterky se dobíjí jen ze sítě při nabíjení stroje. Za jízdy napájí motor do nějakého maximáolního výkonu, který je příliš nenamáhá.
Kondík se nabíjí bržděním. Pokud nějaký čtyřkvadrantový měnič účelně cucá energii z motoru, tak může ten kondík požrat prakticky dokonale všechen výkon odbržděný motorem a uložit. Kondík stačí malý a tím relativně lehký, nějaké 3Wh pokud jde jen o akcelerace v křižovatkách, o něco víc jestli to má pomoct i do kopců (dlouhé brždění dolů a dlouhý záběr nahoru).
Pokud je v kondíku nějaká energie, je k dispozici boost pro rozjezd nebo do prudkého kopce, který citelně zvedne výkon stroje aniž by se musely přetěžovat baterky.
Podle mě by takovýhle režim provozu zajistí maximální možnou životnost baterií, minimální možnou spotřebu stroje (nejefektivnější možná rekuperace při brždění) a přitom slušný výkon. Odstraňoval by kompromis mezi výkonem na jedné straně a účinností a životností na druhé. Drastickou nevýhodou je celkem vysoká náročnost na návrh a odladění (já bych to rozhodně nedokázal). Na kondíku roste napětí s rostoucím uloženým nábojem a elektronika, která ho chce nabíjet nebo vybíjet výkonem, který je daný momentálním bržděním nebo rozjezdem, musí příslušně měnit napětí a proud aby to kopírovala. A pak jsou tu pořizovací náklady.
Zajímavý nápad. Ale řekl bych, že podobné zvýšení účinnosti za cenu zvýšení pořizovacích nákladů by se mohlo vyplatit jen u družic, armádních robotů a podobně drahých záležitostí.
Řekl bych, že ani drahý bionx něco takového nemá.
No pokud by stačily 3Wh, tak by to nebylo cenově tak dramatický. 2,1Wh tam maj za 170,-E. Ale stálo by to zase víc laborování, páč je to 16V. Třeba naprat je tam 2 do série a nabíjet střídavým proudem, což by pro rekuperační altik nebyl problém. http://www.maxwell.com/products/ultracapacitors...
Podle mě kdyby takový elektropack stál třeba o polovinu víc než Bionx, ale pro stejný výkon a dojezd vážil o třetinu méně, což by byl rozdíl několika kilo, svoje zákazníky by si to našlo. Co se týká domácí výroby tak to je tak pro nějakého absolventa silnoproudu, nebo jako diplomka z elektropohonů. Celkem náročné hlavně na know how a odladění, spíš než materiál. Můžeš mít menší a levnější baterku a poměrně malý ten kondík, takže by to dohromady nestálo o tolik víc než velká baterka v tradičním pohonu.
Jako myšlenka na diplomku dobrá, už jen najít někoho, kdo to doopravdy udělá :)
Hmm... co Ty a diplomka?
Fórky :)
Moc dobře víš, co studuju.
A nechces prestoupit? 8-)
Nechci, a pokud bych chtěl, tak ne na silnoproud.
Při hledání šlapacího autíčka pro svoji dcerku (aneb variace na téma nesplněná přání z mládí) jsem narazil na morgana. myslím že šlapací autíčko je taky velomobil, ne? a krásný...http://auto.idnes.cz/morgan-postavil-repliku...
no jasně, že je! Hle a píšou, že je to vhodný pro děti od 6 do 13ti let. Já měl ve třinácti na vejšku tolik, co dneska, tak bych se podle toho asi vešel :o))
myslím že by to nemusel být až takový problém takovou karoserii vyrobit z laminátu (samozdrejmě pro člověka šikovného na ruce) a posadit to na tříkolku podobnou zde inzerovaným domadělům, ne? Máte někdo zkušenosti s výrobou takového "autíčka" pro děti?
Nic těžkého, ale při malé sérii drahé, myslím, že tuto ideu válcují čínské motorové čtyřkolky za 5000 :-) David
Omlouvám se všem, kteří tyto stránky znají(a navštěvují), za jejich zvěřejnění:
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/whatsup.htm
Ostatním, neznalým, by mohly pomoci nepostupovat do slepých uliček.
Děkuji.
coby neznalý ti děkuji :-) je to parádní