I když není slunečno, nosím vždy alespoň čiré brýlekteré sundavám snad jen při výjezdu dlouhých, táhlých kopců, kde je rychlost velmi nízká. Kamarádovi vletěl do oka hmyz (pořádný kusanec). Dlouho se z toho vzpamatovával a byl rád, že nakonec neměl žádné následky. Já je používal již dlouho předtím, oči máme jenom dvě!!!
Já mám ještě třetí oko Šivovo, ale brejle pro trojokýho se prej nedělaj.
A kde ho máš? 8-)))
No přece v zátylku! Až mě někdo střelí, budu mít čtvrtý vprostřed čela. Budou mi říkat Rudoočko.
Ale pak na něj nepotřebuješ cyklistické brýle! Máš ho "po větru", respektive ve vzduchové kapse. Pokud používáš vhodně aerodynamicky tvarovanou helmu, střet s hmyzem nehrozí. 8-)))
Už zase Aby! Ten musí mít vždycky něco extra ... No, na pedagogické radě ho řádně propereme ...
8-D
Kdy bude pedagogická rada? Abych neměla "A"? 8-)))
No jo, to mě nenapadlo. Budu se muset taky povohlídnout, jestli mám aktivovaný to třetí oko. A brýle, pro ty z nás, kteří se nespokojíme pouze s dvěma očima, to je výzva pro optiky... Začněte pracovat na vývoji a uvidíte, jak se Vám zvýší obrat!
Tééééda, šmírovat ženský i když jedeš před nima. Že se nestydíš čoveče !!!!
To občas asi neví, "kam (dřív) s očima". 8-)))
Brejle nosim vždycky, neb mi při větší rychlosti začnou slzet oči a vidím pak prdlajs. Asi mám nějaké splašené slzní kanálky, ale v rychlém sjezdu to fakt neni nic příjemného. Bez brejlí bych musel tlačit místo do kopce z kopce.
Letos jsem poznala na vlastní oči, jaký je rozdíl mezi cyklistickými a obyčejnými dioptrickými brýlemi. Začala jsem jezdit v čočkách a koupila si cyklobrýle. Už nemám "průvan" okolo očí a tudíž mi oči neslzí. A už jsem zažila i několik srážek s hmyzákama. Nemít cyklobrýle, byl by problém. Za obyč brýle se mi hmyzáci občas dostali.
Nojo, čočky jsou dobrá věc. A když člověk získá cvik v aplikaci.... Já měl s čočkama problém jenom jednou. Když jsme slavili narození naší malé, jak to tak bývá, trochu se to zvrhlo. No a když jsem pak přišel domu (přesněji, když jsem se konečně dostal domu) tak jsem v té dobré náladě nějak zapoměl, že jsem si čočky vyndal už večer. No a poměrně dlouho a vehementně jsem se snažil si ty čočky (co byly už dávno v kalíšku) dostat z oka ven. Ale neboj, to se normálnímu člověku stát nemůže.....
Tak to mně se opravdu stát nemůže. Po vyjmutí čoček z očí vidím ... no, spíš nevidím. Bez čoček či bez brýlí bych z domu ani neodešla, protože bych netrefila dveře. 8-)))
Jenže alkohol zostřuje vidění ! :-))
To bys ale nemusel tlacit. Dolu by to jelo samo, akorat bys zatim kolem bezel :-))
Plastové průzory mých brýli dostaly postupně 3 rasantní zásahy v místě očí, od kamenů vystřelených pneumatikami aut na asfaltu. Bez brýlí bych už byl asi slepý :-)
Stát se to samozřejmě může - ale hned 3x ? S takovou smůlou redši dávej bacha i na meteority... :-)
Míníl jsem "postupně" během let. Asi tak jednou do roka takový dratický zásah. Jinak brouků a mušek nepočítaně. Ta " skla" jsem zabrousil a vyleštil zubní pastou, takže stále použitelné.
Nepamatuju, že bych kdy od auta koupil šutr (jezdím jen po silnici). Natož do brýlí. Proto se mi třikrát "do černého" zdá dost smůlovaté.
kdysi jsem jel na kole okolo pojíždějícího bagru. Ten najel na dlažební kostku a ta s typickým zvukem vystřelila, těsně minula moje koleno, proletěla zkrs rám a skončila o pěkný kus dál. Až později mi došlo, že jsem měl pořádné štěstí.
Ale jo, na něco se smůla lepí. Já třeba u služebního auta už měnil 5 skel za šest let. A to je rozhodně neměním hned kvůli jediné jiskřičce. Ale na kole jsem to za ty roky neschytal.
Viď, u mě to samé.
Já se bez mučení přiznám, že jezdím bez brýlí a za posledních 25 let jsem chytil do oka asi třikrát nějakou malou mušku, která dvakrát vyslzela rychle sama za jízdy a jednou jsem teda musel na moment zastavit. Když je extrémně ostré slunce, většinou se přinutím vyhrabat nějaké staré sluneční brýle, ve kterých vypadám jako hmyzák sám, ale nedělám to rád, potím se pod tím a vůbec je to vopruz.
Brýle jsou další věc, kterou bych musel brát s sebou ke kolu (už jsem vyřadil i rukavice, beru je jen když plánuju trasu 300 a víc km), mám co dělat, abych si nezapomněl přilbu, a z mých zkušeností plyne, že jsou mnohem pravděpodobnější průšvihy, které mě mohou cestou potkat, než je hmyzák v oku. Prostě to máme každej nějak jinak, no :-)))
Ale napadá mě otázka, z čeho plynou tak obrovské rozdíly ve zkušenostech jednotlivých cyklistů. Nemůže být na vině třeba aerodynamika obličeje? :-)))
Představuju si, že třeba různě tvarované nadočnicové oblouky vytvářejí ve vysokých rychlostech různé vzdušné víry v oblasti očí, někomu hmyz odfouknou, jinému přitáhnou... Neměly by se obličeje cyklistů testovat v tunelu a podle výsledků pak některým dát na kolo razítko "brýle nutné", jak bývalo v ŘP? ;-)))
No já nevim, já bych snad ani nesouhlasil. :-( Brejle podle ksichtu, to bychom pak mohli mít batohy podle šířky trupu (s tím, že já bych mohl vozit na zádech max. pytlík od bonbónů). Pak dojde na uši a chudáci s ragalkama budou mít "sluchátka otíky - nutná" a skončí to u nosu, že si ti s pršákem budou podle papírů cpát do rypáku tampóny. To ne, na to nemůžu přistoupit. A co potom třeba ty co mají.......ale ne, zůstaneme u tý horní poloviny.
To máš jako s tím vynálezem universálního holicího stroje pro jakoukoliv chlapskou tvář. Ptali se vynálezce, jak to může pracovat, když má každý jinou tvář.
Odvětil: Jen do prvního holení... :-)
Ad poslední věta - to je zajímavá otázka dokonce i tehdy, když právě zůstávám u horní poloviny... ;-)))
Já je taky nevozím a kromě pár mušek nic. Ale do hlavy (a teď nově do přílby) už jsem párkrát čmelákem dostal a ve sjezdu je to jak šutrem z praku....Nesnáším na brýlích (tmavých) že nevidíš druhému na oči, že se schovává. Takže čiré, a zatím ve stádiu úvah.
To je jak s rukavicema. Nepotřebuju, ale když potom hodíš docela malou tlamu tak je lepší odřít rukavice než dlaně...
Já tedy jezdím s brýlemi vždy. Dokonce vozím dvoje. jedny tmavé, ale je to taková příjemná hnědožlutá barva, ne moc tmavá, takže svět je barevnější a druhé čiré. To když je zataženo. Neslzí mi oči a párkrát už jsem do nich dostal taky pěknou šlupku od polétavého hmyzu místo do oka. na rukavice už jsem si taky zvykl a při zpocených rukou je to příjemnější pocit. Ten zpocený molitan na řidítkách mi vadí.
Chceš-li svět barevnější, investuj do polarizačních brýlí. ;-)
Rukavice: no, je fakt, že jsem je léta vozíval kvůli odřeným dlaním. V posledním roce mi ale po několika výletech o berlích doslova kapala z dlaní krev, nějak se to pak zajizvilo nebo co, takže když jsem znovu sedal na kolo a zjistil, že nemůžu po roce rukavice najít, vyjel jsem bez nich. A ukázalo se, že je už hledat nemusím :-)
Mám to taky tak, jedny brýle tmavé když je slunečno a druhé žluté když je zataženo, pěkně ten svět okolo rozzáří.
Bohužel mi na těch tmavých praskla nožička, tak jsem si objednal uvex sportsonic z výprodeje, mají měnitelná skla tmavá a čirá.
To já si jednou vyjímečně brejle zapoměl a když jseme se vraceli navečer okolo Malých Svatoňovic, tak posledních skoro deset kiláků jsem se musel vézt v důsledném háku s hlavou skloněnou do země a jen občas jsem zašvidral, kam vlastně jedeme... Tolik drobounkejch mušek jsem jindy jinde nezažil. Děs běs.
no jo, Čapci je taky nosili...:-)
A to kdybys jezdil v terénu, tak tam to je mnohem horší. V partě kde více lidí vozí pořádné drapáky, tak střílení menších kamínků (které se akorát vejde do vzorku) na šotolině je běžná věc a dostřel poměrně velký :-)
a co teprve když to schytáš od nějaké větve, to jsou brýle k nezaplacení.
Mne sice obroucka bryli pri me "drzce petiletky" zrejme zpusobila tu otevrenou ranu na xichtu, zato mely na te strane kvalitne rozedrane sklo od sutru, tak to asi bylo lepsi nez rovnou do oka. No taky vlastne praskly uplne.
To jistě taky, i když větve mi většinou tlučou jen po hlavě, na to mám helmu :-)
Já to mám jednoduché: na brýlích mám zrcátko, takže bez nich vyjíždím vyjímečně. Ale přestože mám skoro čirá skla, někdy na noc nebo za deště skla vyndávám (jde to snadno), abych lépe viděl, brýle si pak nechám jen jako držák na to zrcátko.
Když už na nich máš zrcátko, nešly by přidat i stěrače? :-))
o tom jsem již přemýšlel. Zvlášť na dioptrické brýle, které si člověk nemůže sundat, by se to dost hodilo.
A když už, tak by se hodily také stěrače a ostřikovače na celý obličej:-)
Já to mám stejné--na lehokole. Na tříkolce mám zrcátko-takže na jaře a na podzim bez brýlí--ale v létě kvůli muškám, co lítají navečer --- to se bez brýlí skoro nedá.
v posledních letech používám celoročně čiré brýle /i ty by měly mít UV filtr/, bez brýlí maximálně do obchodu /cca 200m/, před léty se mi o oko roztříštil nějaký hmyzoletec a byla to akce pro očaře, od té doby jsem vyškolený, brýle používám nějaký cca za kilo z pracovních oděvů a doma mám vždy připraveny další v rezervě
fakt je aji na tech nasich brejlich UV filtr? Moc se mi to nezda, ale pokud jo tak by to bylo super
Jednou jsem si nechal jen tak ze srandy změřit UV filtraci na čongských brejlích u optika. Překvapilo mě, že podle jeho slov byla ta filtrace jediná věc, která na těch brýlých za něco stála...
ale jo, bude tam, myslím, že to tam je napsaný na přiloženém papíru /to bych se ale musel kouknout doma/
Najít brýle bez UV filtru jde těžko, protože ono je spíš uměnit vyrobit plast, co UV propouští.
Vozím cyklistické dioptrické brýle Briko, mám k tomu dvoje skla, tmavá a lehce do růžova, a v pohode, pouzivam je i v autě, nejhorší je slunce odrazené od asfaltu. Já vlastně pořád nosím brýle, tak mi cyklobrýle nevadí
proti slunci odraženému od asfaltu jsou polarizační brýle.
Jen nesmíš sklánět hlavu na stranu, ne? :-)
Já s brýlemi vidím špatně. tak nějak mi na té hlavě překážejí.
jo, v ostře řezaných zatáčkách to nefunguje (nebo se musí držet hlava svisle):-)
Jenom porad premyslim, jak moc se u bryli polarizacni efekt projevi. Sam ted docela fotim, mam polarizacni filtr a aby fungoval, je cirkulacni (musi se nastavit otacenim) a navic cela zalezitost funguje naplno jenom napric slunecnim paprskum. Jak se natacis zdroji svetla celem, efekt je prakticky nulovy. Pochybuju, ze cyklobryle budou mit dokonalejsi opticke vlastnosti nez drahe fotograficke vyrobky.
polarizační brýle mají filtr nastavený napevno tak, aby paprsky odražené od _vodorovných_ povrchů se odfiltrovaly (tedy zejména např. vodní plochy, lesknoucí se silnice atd). Na mých polarizačních brýlích za 200 Kč to fungovalo poměrně spolehlivě. Pak mi je někdo ukradl:-( (možná to na nich spolehlivě funguje pořád:-) ).
K čemu přesně používáš polarizační filtr na foťáku nevím, takže nemůžu srovnat.
Dle meho polarizacni filtr jako polarizacni filtr...je to jen fyzika. U fotaku se pouziva na stejne veci jako u bryli...odfiltrovani odlesku od hladkych povrchu (vodni hladina, asfalt, vlhkost na listech stromu nebo ve vzduchu....). On Vasek myslel treba nasledujici.
Stojis na malem ostruvku a kolem tebe je vodni hladina. Mas u oka fotak a na nem polarizak. Jsi natocen bokem ke slunci a mas polarizak nastaven tak, aby odfiltroval odlesky na hladine. A ted by ses otacel kolem sve osy. Intenzita efektu odfiltrovani by ubyvala (a ubyva dost rapidne....spousta fotografu to po zakoupeni filtru dost rozcaruje a mysli si, ze koupili nejaky vadny filtr, protoze cekali zazraky...opravdu staci natoceni o par stupnu a efekt je v pytli). Jakmile bys mel slunce za zady nebo pred sebou, byl by efekt nulovy. Proto ho zajimalo, zda to funguje tak i u bryli.
Kdyby to tak fungovalo u tech bryli, tak bys pri otaceni videl stridave cistou hladinu bez odlesku a hladinu s odleskama. A z toho plyne, ze by ty bryle funguli dostatecne jen pro maly uhel.
U toho polarizaku na fotaku se prave ubytek efektu "dohani" tim natacenim filtru.
Taky by me zajimalo, jak to u nich je. Ja si je snad koupim:-)
Nevím, jestli si to pamatuji správně, ale odraz od lesklého vodorovného povrchu polarizuje světlo vodorovně. Podle mě proto na ty brýle dávají polarizátor se svislou osou, čili propouští jen svisle polarizované světlo. Lidskému oku se to tím pádem jeví jako tmavé brýle, protože to z principu nepustí víc jak 50% nepolarizovaného světla, ale u něčeho odraženého od silnice to propouští ještě mnohem méně, protože to světlo je částečně polarizované kolmo k tomu filtru. Tahle teorie by šla ověřit natočením hlavy na stranu když se člověk dívá na ten odraz, jestli se jeho intenzita bude měnit.
U té vody by to mohlo být zábavnější, když má zvlněný povrch. Když se otočím kolem svislé osy, změní se bod na povrchu každé vlny, který vidím jako lesklý a tím se pootočí i rovina polarizace toho odraženého paprsku. Navíc je míra polarizace závislá na úhlu dopadu. Podle toho jak jsou vlnky zakřivené se asi může opravdu drasticky měnit velikost lesknoucí se plochy, směr polarizace a zároveň i míra polarizace, takže pak asi fakt může drobné pootočení člověka kolem svislé osy dělat drastické rozdíly ve fotce. Ale to je jen teorie poskládaná ze zbytků znalostí středoškolské fyziky. Su nějak úplně mimo nebo to dává smysl?
Kluci, se mi libi, jak se vzdycky chytnete takový ptakoviny a krasně ji vedecky popíšete. Lepší než si kupovat 100+1 ZZ. (myšleno v dobrém) Za slunečného dne volím z varinat a) dioptrické brýle b) tmavé dioptrické brýle tu druhou variantu. Jak funguje polarizační filtr zjistíte nejlépe , když se cestou domů stavíte v obchodě a polarizák si necháte předvést. Jinak o funkci filtrů se určitě dozvíte dost na www.fotoaparat.cz
K te posledni vete....Ja taky su mimo a nevim:-))) Ja to jen znam z fotaku a tak me jen zajimalo, zda to funguje podobne....Asi by bylo nejlepsi je nekdy nekde kopit, zkusit a ....sjistit:-)))
Kamarád kdysi jedny vozil, jsem si je zkoušel. Fungovalo to velmi spolehlivě, efekt znatelný, zkusit sklonit hlavu na stranu byla legrace :-) Ovšem odlesky od silnice se mi osobně líbí a brýle stejně nevozím...
Dost dobrá sranda je podívat se pod tím správným úhlem třeba na LCD displej tachometru ;-) To na něm uvidíš úplné prd :-)
Mě zas vždycky překvapí "vypnutý" display na foťáku při focení na výšku :o)))
V době, kdy je vozil, měli akorát největší šílenci velký černý tachometr s ručičkou a bovdenem. Na něj bylo vidět dobře - vzhledem k velikosti ciferníku bych řekl, že i z družice ;-)))
nevím... podle mých zkušeností to tak není, odfiltruje to i odraz na mokré silnici když se koukám přímo proti slunci. Vodní hladina (rozvlněná) samozřejmě funguje jinak, stejně tak mokré listí. Na kole mají ale tyto brýle hlavně smysl kvůli těm mokrým (nebo sluncem rozehřátým) lesklým oslňujícím silnicím a tam to funguje dobře (nebo alespoň podstatně lépe, než obyčejné sluneční brýle).
Ale tak to vypada, ze to funguje....a to je hlavni.
Dost jsem o podobnych brylich premyslel, protoze mam oci dost citlive. Ale vzdy me odrazovala zkusenost prave z filtru na foceni.
Asi po nejakych juknu.....
Dik
problém je v tom, že to extra filtruje opravdu jen ty vodorovné odlesky, prakticky žádné jiné. Ale i tak to funguje přinejhorším jako obyč sluneční brýle.
Škoda, že jsem už nikde neviděl prodávat polarizační kolem těch 200 Kč (za polykarbonát bych dal i víc..)...
Mám teď asi přes měsíc nové, nějaké noname od Tchiba za 300 Kč ;-) Funguje to ale nějak divně, resp. jsem si moc nevšiml, že by to s nimi bylo lepší... Možná mi to ale lepší jen nepřijde, s normálními jsem to venku zatím neporovnával. Ale třeba ty vlnky na vodě to nějak filtruje, protože když s nimi třeba otáčím, tak jsou ty odlesky pokaždé jiné. Co se týče LCD displejů, tak na ně to funguje určitě, to už jsem si ověřil :-)
To bude asi prave ono, na vlnkach se smer svetla rozptyli do vsech moznych uhlu, takze nektery z nich je urcite shodny s nastavenim polarizacnich skel u bryli. V jinych pripadech asi pujde vetsinou o nahodu, nez o stabilni efekt, kdyz nemaji moznost nastaveni prave jako polarizak u fotoaparatu (a i tam je jeho funkce omezena, jak pisu vys).
Nejvic se polarizak pouziva stejne asi kvuli funkci ztmaveni-zmodrani oblohy a vykresleni mraku, jako na pohlednici. Navic ma jeste lehky oteplujici efekt, ale to uz je v dobe SW uprav prkotina.
Primarne je urcen k odstraneni odrazu od lesknoucich se ploch....Zacinali ho pouzivat treba reklamni fotografove (odrazy na autech, silnici....) a fotografove krajiny (celkove proklesleni obrazu, moznost "videt" pod hladinu).
Ztmaveni oblohy je az druhotny jev ikdyz spousta fotografu si mysli, ze prave na to je urcen polarizak. Navic nefunguje vzdy a vsude....zalezi na natoceni vuci slunci, na nadmorske vysce a taky dosti na pouzitem ohnisku. Na sirsim ohnisku je s nim problem, pac je efekt "ztmavnuti" oblohy nerovnomerny.
Na ztmaveni oblohy by se mel vzdy radeji pouzivat prechodak....funguje vzdy a vsude. Nejvice potrebujes ztmavit oblohu prave pri celnim nebo predo-bocnim slunci (snazis se snizit celkove EV tak, aby se dostalo do citlivosti cipu/filmu)....a tam ti polarizak nepomuze.
Souhlasím s tebou:) Taky sem si nedávno brýle pořídil, z cest kde jezdím mi pořád něco lítalo do očí, sem tam sem dostal hmyzáka tak hnusně do okna že mi začalo slzet to druhý a já sem vůbec nic neviděl, to byla taky sranda:) Od té doby co mám tyhle noyzky http://img.anix.cz/zap.php?id=63e0e2009_577.jpg a nebyl jedinej problém:) Taky to vyřešilo problém s krájením cibule a foukáním do oka při jízdě... a uv filtr taky není k zahození, jako ochrana oka před tichým zabijákem sluncem:)
Takže za sebe brýle na kolo určitě doporučuju, ale musí to být sportovní co seděj jak přibitý a sou lehoučký :)