reklama

Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

Ahoj, napadla me takova utopisticka myslenka, spis teorie nezli praxe, protoze si nedokazu predstavit, jak by to slo v praxi zrealizovat.
A to promenlive nastavovani odporu dynama, spise tedy alternatoru v naboji kola, protoze pripadne velke treni o plast by bylo neakceptovatelne.
Pokud by byla nejaka moznost menit prevody v tom nabojovem alternatoru (nevim tedy jak ;) - naboj by asi musel byt hodne velky - pak by to mozna slo), pak by se toho dalo vyuzit napr. pro velmi lacine a rychle ziskani velkeho mnozstvi energie na ukor relativne male casove ztraty.
Napr. pri jizde z dlouheho prudkeho kopce by se alternator nastavil na velmi tezky prevod, clovek by nemusel brzdit, naopak by si trochu prislapnul, pokud by chtel a navic by mu to cpalo do akumulatoru treba 150W.
Na cestach mimo civilizaci by se to mohlo celkem hodit. Netusite, zda se nekdo o podobny projekt nepokousel?
A ted se mi muzete zacit smat ;)

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Kubajs

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

samozrejme tech 150W jsem dosti prestrelil, protoze to by mensi akumlator neprezil. Leda pouzit A123 se spoustou kapacity.

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

lokomotivy vyuzivaji na tomhle principu elektrodynamickou brzdu, co bys ale s takovym prebytkem proudu delal? ukladal do vezene autobaterie?

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: jirka77
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Výhoda by nebyla ani tak v celkové kapacitě, jako spíš rychlost získání a použití energie.
Ono by stačilo vozit např. 6s2p článek A123 (A123 lze nabíjet vysokými proudy, ale to znáš ;) ) a energie máš tolik, že bys s tím mohl skoro topit ;).
Jde o to, že na dlouhých cestách mimo civilizaci by člověk mohl používat PDA s GPS navigací + klidně i nějakou elektroniku s daleko větší spotřebou a nemusel by se zatěžovat kontinuláním třením alternátoru v náboji.
Hlavní výhodu bych viděl v rychlém nabití + dobíjení výkonného světla.
Prostě v případě potřeby elektrické energie bys pár minut nastavoval v prudkých sjezdech alternátor na těžký převod a během pár minut bys měl nabito.
Proč v případě jízdy do kopce trpět určitý (i když zanedbatelný) stálý odpor = zvýšená námaha a při jízdě s kopce nevyužívat naplno potenciál gravitační síly?

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

U těch lokomotiv si to dokážu celkem představit = při své hmotnosti a rozměrech si můžou dovolit s sebou vozit obrovské zařízení + obrovský velmi těžký zásobník energie (akumulátor).
U kola by řešení, které popisuju, myslím, bylo teoreticky možné, ale praktickým oříšek by bylo zřejmě asi to zpřevodování. I když i to si dokážu nějak představit v případě náboje s větším průměrem (třeba 15cm).
Zas taková utopie to možná nebude.

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Prevdovka je asi nerealna, ale mozna spis nejaka spojka? U nekterych starsich aut byly otacky chladiciho ventilatoru regulovany kapalinovou spojkou. Tak to bych si mozna umel predstavit... Nebo nejaka magneticka spojka?

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: MYZA
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Jak to funguje? 2 ocelové desky, které navzájem o sebe třou v nějaké kapalině, aby se navzájem neuvařily, u kterých se jejich vzájemné síly působící proti sobě regulují na stejném principu jako u hydraulické brzdy? Tzn. šlo by plynule regulovat tření obou kotoučů?

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Nene, ta kapalina neni chlazeni, ona primo prenasi vykon. Pro predstavu - hnaci kolo zpusobuje proudeni kapaliny a to zase roztaci hnane kolo. Vsechny nacrty co jsem nasel jsou dost slozite, ale jsem presvedcen o tom, ze pro takhle male vykony by stacilo dost jednoduche zarizeni - nejake dva kotouce s lopatkami. No a regulace by probihala zmenou hladiny toho prenosoveho media. Ovsem strojar moc nejsem...

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: MYZA
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

vymejslet blbosti a pak o nich blfat, to by vam slo. Ale udelat uplne jednoduchej regulacni elobvod kterym by se dal menit proud odebirany z alternatoru, to uz je jaxe zda nad vase sily.

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Neregistrovaný uživatel (hajaja)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

No, to me nahodou taky napadlo, ze by se to dalo regulovat az za tim dynamem, ale o cem bychom blafali?

Navic (ale ted uz fakt blafu) - nejsou v takhle malejch pomerech mechanicky ztraty toho dynama mnohem vetsi nez to, co se z nej odvede coby elektrtina?

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: MYZA
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

(nad moje URCITE)

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: MYZA
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Uplne jednoduchej regulacni obvod neni nad nase sily, ale nezapominej, ze nechces celou dobu drit jak kun a taky bys treba chtel alternator pouzivat i na rovine. Pak musis nejak zajistit, aby pri jizde z prudkeho kopci bylo mozne na alternatoru nastavit daleko vetsi mechanicky odpor nez na rovine. Pokud bys na rovine nastavil nejaky velky mechanicky odpor alternatoru, nemas sanci to utahnout. Na druhou stranu z kopce ano.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Odpor alternátoru nebo dynama je ale daný především zatížením. Když pojede naprázdno, bude se otáčet lehoučce. Když ale na něj pověsíš pořádnou žárovku nebo jinou zátěž, tak tě slušně "zabrzdí". U kola navíc na rozdíl od auta hraje velkou roli kolísání otáček.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: ronda
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

hm, ty lokomotivy jeste do docela modernich typu brzdici proud jen palily v odporech. i ty nejmodernejsi ho umi vracet do troleje, ale napajet tak mohou jen svuj vlastni usek. akumulator nevozi zadna, to snad jen elektromobily.

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: jirka77
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

nabíjel elektromotor pro cestu do kopce....

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Jurimír
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

No ty si ze mě sice děláš srandu, to mě taky napadlo, ale to už by byl opravdu extrém ;). Nebo bychom si do daleké divočiny s sebou mohli vozit ve vozíku nějakou menší televizi i se satelitem ;)

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Proč by si dělal srandu? Existují přeci elektrokola a tam by přesně o tohle šlo. IMHO by to ale bylo moc složité.

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Neregistrovaný uživatel (Hynek_)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

No elektrokolo, to uz je extrem. Ano, slo by to samozrejme. Ale to uz se prehnane reseni na nejakou cykloexpedici do necivilizovanych zemi.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Jo, a kdybys to vhodně zpřevodoval, tak by dynamo vyrábělo tolik proudu pro elektromotor, že bys nemusel šlapat vůbec:-D

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Joe-CUBE
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Akorát bys musel vždy začít jízdou z kopce. To by byl jediný problém. :)

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: petrp
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

ale to ne, perpeetuum mobile nevyrobím, ale tak proč by se dynamem při jízdě po rovině nebo z kopce nemohl nabíjet elektromotor, kterej by pak čas od času pomohl do kopce?

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Jurimír
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Ale jo, dokonce to některé elektrobicykly umí. Akorát i když máš dynamo/elektromotor v jednom o dostatečném výkonu a baterii o dostatečné kapacitě, tak už je to tak těžký, že ve finále seš imho rychlejší na normálním kole. Vezmi si účinnost dynama, baterie a elektromotoru, pronásob, a seš někde na 20%...

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Joe-CUBE
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

váhu dynama nejsem schopnej při jízdě poznat. Moje sváča je těžší. Baterie už asi ano, ale přesto znám x lidí, kteří s baterií a s dynamem jezdí pořád a že by byli nějka pomalejší kvůli tomu, tak to tedy ne. Kol s elktromotory už jsem taky dost viděl, ale netuším, kolik takový motor váží. Nicméně znám také nějaké lidi, kteří s tím motorem jezdí pořád a považují to za výhodné.
Ten elektromotor by s esamo dobíjel i ze zásuvky, ale proč nevyužít tu energii, kterou tak jako tak na té vyjížďce vyrobíš. Ty to furt bereš jako ztrátu, když jí chci využít, ale podle mě je větší ztráta jí prostě nechat vyšumět do ztracena.
Prostě se mi ta kombinace nezdá až tak příliš. Váhy někde zjistím a písnu.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Jurimír
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

tak SON má 390 - 570 g což když odečtu váhu středu, tak je pro mne uplně zanedbatelné. Bionx má 3,5 kg. To už je váha, která se projeví, v tom souhlasím. I když tedy pořád vím, že vozím mnohem větší váhu v nesmyslech v brašnách atd. A tady by ti to pomohlo jezdit rychleji. Tedy něco za něco a člověk by se prostě musel rozhodnout.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Jurimír
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Ale jo, některá elektrokola rekuperaci umí. Ale pokud používám kolo jako dopravní prostředek, brzdy téměř nepotřebuju. Úplně by stačilo tlačítko na spuštění rekuperace z kopce, víc bych to nekomplikoval.

Nezpochybňuji koncept elektrokola, já jsem během hodiny vyzkoušel snad všechny, co byly na sportlife. Na hraní mě to nebere, ale dokážu si to představit pokud chce někdo dojíždět do práce, má to třeba přes kopec a není až tak trénovaný, proč ne? S fichtlem je odsouzený na silnice, pokud má pěknou cestu po cyklostezkách.

Ale osobně mi přijde jednodušší šlapat na obyčejném kole než se starat o baterky a vozit s takovou náloží.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Joe-CUBE
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Máš tušení, jakou hmotnost zhruba měl ten akumulátor, nebo alespoň paremetry (napětí, kapacitu) + hmotnost elektromotoru?

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Měli tam kola cca 200-600W (??? - ber s rezervou), typická baterka 36V/10Ah váží 3,5kg. Elektromotor bych tipnul kolem 2kg. Dojezd uvádí bez šlapání kolem 20km, se šlapáním záleží kolik si ušlapeš sám, a kolik necháš na motoru.
Subjektivně ten 200W mi přišel spíš na obtíž, těch 600 už byla celkem svižná a zábavná jízda.
Kdyby bylo možné zaparkovat kolo k zásuvce a nemanipulovat vůbec s baterkou, jen vymotat kábl a cvaknout do zásuvky (v garáži, v chodbě apod.), bylo by to i docela praktické.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Joe-CUBE
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Ale jo, mohl samozrejme, ale zase tahej se pak s tak tezkym kole nekde v terenu, kde ho musis prenaset apod. Ale jinak by to samozrejme slo vyuzit. Energie vydana na brzdeni z velkeho kopce by se zbuhdarma nepromrhala a mohla by se castecne vyuzit na jizdu do kopce, v tom mas pravdu.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Dala by se využít pro jízdu do kopce, o tom není pochyb. Ale proč bych to dělal? Jezdím snad na kole proto, abych si něco usnadnil? :-)

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Neregistrovaný uživatel (Fénix)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Ty jo, je mi jasný, že to myslíš dobře. Alle trochu mě děsí představa, jakým směrem se ubírá cyklistika teď. Natož kam by se ubírala, kdyby to Tvoje dynamo fungovalo:-)
Nevím jak to vidí ostatní, třeba je to dané mým zralým věkem, nízkým vzděláním, ale mně na kole fascinuje jeho jednoduchost, skladnost a taky to, že si většinu závad umím spravit sám. Ani odpruženou vidlici jsem si nepořídil jen proto, že je těžší, dažší a hlavně - je to další potenciální zdroj možných problémů.
Nechci Tím říct, že jsi mi k smíchu, nebo že vymýšlíš blbosti. Jen si myslím, že genialita kola spočívá v jeho jednoduchosti.

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Neregistrovaný uživatel (Fénix)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

S tím s Tebou naprosto souhlasím, to je pravda.
Já mám kola 2 - běžného hardtaila MTB a pak fulla. Na fullu je v terénu sice perfektní poježdění, moc pohodlné, dá se s tím víc vyblbnout, ale na druhou stranu servis na vidlici a tlumič je drahý jak na auto (chtějí za to 4 tisíce)... Navíc to servisují jenom v Písku a jiné servisy na to údajně nemají techniku... Kam jsme to dospěli.
Holt za high-tech výrobky se platí. Je fakt, že v jednoduchosti je síla.
Ale třeba na náboji v kole spojeném s alternátorem se podle mě nemá oproti běžnému náboji mechanicky co pokazit. Maximálně odejde elektronika v alternátoru, to nebrání v tom, abych na kole ujel dalších pár tisíc kilometrů. Nehledě na to, že i běžný náboj se může vysypat.
Do elektrokola bych nešel, i když je mi jasné, že by to zvýšilo celkovou cestovní rychlost. Něco se ti po cestě stane s elektromotorem a tahej se s takovou zátěží + velkým akumulátorem v kopcích.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Co se týče náboje s alternátorem, taky o něm uvažuju. Ale koupím si ho asi až tehdy, kdy k němu bude i příslušenství - aby na něj šla napojit i elektronika - navigace, telefon, nabíječka apod.
Jestli si ho vůbec kdy koupím...
Protože mám takovej názor, že čím víc dáváme přednost pohodlí při cestování (i ostatních činnostech), tím je vše složitější, dražší a neekologičtější.
Tedy i sebevražednější.
Pěšky umí chodit každý, na kole taky skoro každý, řídit motorové vozidlo už každý nezvládne, abys mohl pilotovat letadlo, musíš na to studovat školu. Koupíš si navigaci a abys na to měl další školu. Někde s ní třískneš o zem a jsi v řiti. Mapa má větší šanci na přežití.
Někde jsem četl, že náš rozum (tenká vrstva šedé kůry mozkové) nebude velký problém v budoucnu nahradit počítačem, dokonce prý to bude naopak - počítače prý budou v mnoha ohledech rychlejší a chytřejší, protože budou mít například přstup k obrovskému množství informací.
Ale co prý v budoucnu počítače dokáží nahradit jen těžko, to jsou instinkty a ta neuvěřitelná spousta pohybů a činností, které dokážeme automaticky vykonávat v rozličných situacích a terénech, aniž bychom na to museli myslet (to je ten "zvířecí" zbytek mozku).
Takže mi připadá, že díky pohodlí, vzrůstající závislosti na elektronice a díky tomu, že se všeobecně málo pohybujeme, například v neznámém terénu jen s mapou apod., že díky tomu ztrácíme to nejcennější - pohybovou inteligenci, instinkty a schopnost improvizovat. A tím i schopnost přežít v přírodě - což je základní vlastnost, která nás dovedla až sem.
Takže jestli se jednou stane něco, co všechny tyhle udělátka vyřadí z provozu, budeme v háji...
A i když se to nestane, tak naše přirozené schopnosti budou díky naší pohodlnosti postupně ochabovat, a budeme potřebovat o to víc udělátek, která nás před nástrahami přírody ochrání.
Prostě mi připadá, že se hrneme nesprávným směrem. Respektive někam jsme došli, dostali jsme se na nějakou materiální úroveň, která by nám už, kurva, mohla stačit. Teď bychom se měli zaměřit na to, abychom se k sobě přestali chovat jak zvířata a taky na to, aby nás ta technika nezničila.
Jak zde po pravdě prohlásil ten, jehož jméno nesmí být vysloveno - poslední věc, kterou technika vykoná, by měla být náprava škod, které napáchala.
Omlouvám se za menší úlet, ale to to dynamo :-)

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Neregistrovaný uživatel (Fénix)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Pěkně napsáno, no máš pravdu, je to tak. Sám bych se klidně vrátil do doby, kdy nebylo tolik vymožeností, je pravda, že dnešní přetechnizovaný svět začíná být už taky pěkně na obtíž a jednou na to doplatíme. Řítíme se do záhuby. Mám ale obavu, že člověk je obecně tvor šíleně pohodlný a za pokrokem se ženeme jednosměrkou, ze které není cesty zpět :(.
Je fakt, že bychom se měli mírnit.
Dnešní přemodernizovaný svět nám akorát krade čas a většina lidí pořád jenom někam spěchá a jsme otroky materiálnícho hodnot, aniž si to pořádně uvědomuje.
Dříve člověk koupil rohlík v místě, kde se vyráběl, dneska ti ho vezou klidně přes půl republiky.
Miliony kamionů jezdí zbytečně sem a tam, převáží kupu nesmyslů, které ani vlastně nepotřebujeme na tisícikilometrové vzdálenosti, apod. Řekl bych, že dnešní ekonomika je vlastně jeden velký podvod, taková záludná past, do které jsme se pěkně chytli. Ale raději to nebudu dál rozebítat. Opravdu bychom se nad sebou měli urychleně zamyslet a něco s tím konečně začít dělat.
Takže díky za Tvůj příspěvek, taky jsem se zamyslel!

[ Zpět ]
Datum: 21.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Zkusím se zeptat, na čem a v čem jezdíš, co nosíš oblečené, co sleduješ a co posloucháš, co jíš a piješ, prostě co všechno kupuješ? Potřebuješ většinu věcí? K životu nutně asi ne, ale kupuješ je, protože je chceš a chceš věci stále lepší, protože na to máš. A protože všechny ty věci máš, tak se máme všichni stále lépe.
Prostě takoví jsou lidé. Je to zákonitý vývoj a nikdo a nic to nezmění.
A že se věci přepravují sem a tam? Nikde nejsou na jednom místě všechny věci aby se nemusely přepravovat k lidem, které je chtějí, proto se vozí a jinak to asi nejde.
Prostě realita.

[ Zpět ]
Datum: 21.02.2009
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

K tvé větě "Nikde nejsou na jednom..."
Když si prohlížím staré fotky ze Šluknovského výběžku, musím konstatovat, že před válkou tady asi všechny zásadní výroby pro běžnou spotřebu byly, včetně třeba takových specialit jako výroba fotoaparátů. To že je to teď jinak je (odhlédmeme-li od výměny obyvatelstva) způsobené tím, že je dostupnější přeprava, tím jak je dostupnější přeprava, vyplatí se věci vyrábět více hromadně a rozvážet je. Myslím prostě, že v době "předkamionové" se spousta věcí vyplatila vyrábět lokálně, dnes je to naopak. Pak ještě existují takové ty paradoxní výroby, jako třeba, že se kdysi zpracovávalo maso lokálně, pak se postavila jatka ve Varnsdorfu. Ty nahradila jatka v České Lípě. Nyní se vozí maso a uzeniny z ještě větší vzdálenosti. Ale v sousední vsi jsou nově postavená moderní jatka. Maso z nich nelze tady nikde koupit, vše se vozí do Prahy a možná i dál.
Zda je to dobře či nikoliv, záleží na názoru.

[ Zpět ]
Datum: 21.02.2009
Autor: petrp
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

To co uvádíš je podle mě dost zjednodušený pohled. Taky mi trochu, ale opravdu je trochu vadí, že se třeba chleba a rohliky vozí přes půl republiky, ale chápu to, protože to místní se kolikrát nedá jíst, není toi dobrý. No a třeba když chci dobrý párek z Kostelce nebo jogurt u Olmy, tak mi ho holt musí dovézt. Boty se u nás taky nikdy nevyráběly, to samé je s oblečením, vše se sem vozilo. Železtárny, drátovny sklárny a porcelánky a pod. byly také jen na pár místech a do zbytku republiky se výrobky složitě vozily, nebo takm prostě nebyly a když je bohatší lidi chtěli, tak si je museli nechat složitě posílat.
Ono to takhle bylo od nepaměti, proto byly kupci a kupecké cesty, kteří také přepravovali žádané zboží třeba přes celou Evropu.

[ Zpět ]
Datum: 21.02.2009
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Někdy se Tvým reakcím divím, ale tohle jsi napsal velmi dobře. Naprosto s Tebou souhlasím. Od pravěku se lidské uvažování nezměnilo. Co se změnilo je pouze technická vyspělost. Takže dříve se dva dementi mlátili o kus žvance kyjem a dneska po sobě střílí a hází bomby. A svítí si při tom dynamem :-)
Dokud nedojde k zásadnímu přehodnocení priorit lidského žití, tak technika je cesta do pekel.

V rámci nového světového pořádku bych dynama veřejně rozbíjel kladivem tak jak Koniáš likvidoval veřejné knihovny :-)

[ Zpět ]
Datum: 22.02.2009
Autor: Zden42
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Tak to prrrrrrr!
To je dyžgrimynace!!!

[ Zpět ]
Datum: 22.02.2009
Autor: AV
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Prostě jsem vyhlásil holocaust na dynama. Někdo to pro výstrahu schytat musí. Dynamo je ideální oběť, protože se nebude moc bránit :-)

[ Zpět ]
Datum: 22.02.2009
Autor: Zden42
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Následovat bude alternátor ..?
8-)

[ Zpět ]
Datum: 22.02.2009
Autor: AV
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

čo tak použiť obyčajné dynamo, pridať ho k zadnému kolesu a prepojiť remeňom s najmenším zubatým kazety a s kopca by si len za jazdy napol remeň a dynamo by sa otáčalo a točilo do zbesnenia - tiež teoria

[ Zpět ]
Datum: 19.02.2009
Autor: Neregistrovaný uživatel (joci)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

Dobrý nápad a relativně jednoduchý ;).

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Kubajs
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

nebylo by lehčí (na hmotnost i realizaci) mít dynama dvě? A zapojovat je podle potřeby?
Dynamo by nemuselo být v nábě- stačí vzík kolo s CenterLock a pěkně to ozubeným kolem převádět k alternátoru.

[ Zpět ]
Datum: 20.02.2009
Autor: Hrabosh
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0

Re: Teorie - dynamo s ruzne nastavitelnym odporem

     

No řešil bych to trochu jinak. Použil bych klasické dynamo v náboji (co nejkvalitnější, nejlehčí a s co nejmenším mechanickým odporem v odlehčeném stavu) - většinou je konstruované tuším na 100mA při 6V tj jmenovitý výkon 0,6W.
K tomuhle dynamu bych potom vyvinul impulsní měnič - respektive impulsní nabíječ akumulátorů. Charakteristika měniče by závisela jednak na použitém dynamu, akumulátoru případně i na dalších požadavcích. Myslím taky, že možnost automatického zapínání je sice lákavá, ale daleko jednodušší a spolehlivější by bylo akumulátor připojovat (a tedy defacto brzdit) ručně malým spínačem někde na řídítkách (přece jen je lepší se sám rozhodnout kdy tu energii obětovat než to nechat na automatice).
Rozhodně bych zvrhl různé mechanické převodovky,...
Bohužel vývoj takového zařízení není zase tak úplně triviální a hlavně laciná záležitost, takže ho lze doporučit jen někomu kdo přesně ví do čeho jde a má na to znalosti a vybavení - pochybuji, že zájem o podobné zařízení by byl takový, že by mu případná výroba na zakázku splatila náklady na vývoj.
Každopádně jsem jen chtěl ukázat jak bych to asi řešil já. Co se mne týká, zatím si vystačím s nabíjením ze sluníčka, ale pokud bych o něčem podobném uvažoval, nešel bych do dynama, ale za srovnatelnou cenu bych koupil nebo spíš z koupených Aku vytvořil baterii o kapacitě cca 10Ah s váhou i cenou srovnatelnou se sestavou Aku + dynamo. Takový aku (nabíjený normálně ze sítě) by mi zajistil dost energie na několikadennní provoz GPS což by mi bohatě stačilo.
Otázka je taky jestli se vzhledem k ceně nevyplatí koupit několik záložních akumulátorů ať už pro GPS, mobil nebo foťák - myslím, že za cenu jednoho kvalitního dynama by jich bylo až dost.

[ Zpět ]
Datum: 22.02.2009
Autor: Neregistrovaný uživatel (Scapino)
Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

Hledám: Parťáka nejen na kolo

30.08.2024
Ahoj, já 180 cm, 52 let, mladistvého vzhledu i myšlení, hledá parťáka na kolo. Odpoledne, víkendy, okres Plzeň …
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

500 cyklistů (3 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i…
HMS | 18.09.2024