http://link.brightcove.com/services/player...
DOcela zajímavý ne? Mě na tom zaujalo, že prej se ten motor dobíjí při jízdě po rovině nebo z kopce...
Já jsem kdysi četl, že akumulátorům chvíli trvá než přejdou z vybíjení do nabíjení, takže na krátkých sjezdech se do nabíjecího stavu nedostane.
IMHO nesmysl, jde proud na jednu stranu - vybíjí se, na druhou se nabíjí. Pokud jsou to ale příliš časté velmi krátké úseky nabíjení-vybíjení, nastává tzv. paměťový efekt (ten nenastane jedním nebo pěti neúplnými nabitími nebo vybitími, ale 50-100 maličkými odběry).
Spíše kolo i s jezdcem a nějakým drobným nákladem má tak malou setrvačnost, že se rekuperace (složitější motor/alternátor + elektronika) prostě na kole nevyplatí. To by musel být opravdu přejezd horského sedla, aby takto získaná energie stála za řeč.
Většinou se to nevyplácí - tu trochu energie, kterou lze použít pro rekuperaci, požerou jiné odpory, stačí si představit, že kolo by rekuperovalo jen ve chvíli, kdy jezdec na něm brzdí. Tedy skutečně jen hodně kopcovité hory, nebo "brždění motorem" aktivované brzdovou páčkou, což jsem ale zatím nikde neviděl.
Tuším, že Ultramotor A2B Hybrid rekuperaci má a uvádějí zvýšení dojezdu o 4%.
Ma to BionX. Zkousel jsem to u jednoho Dahona.
Rekuperaci ma skoro kazdy elektropohon, i kdyz BionX ma udajne nejvyssi ucinnost.
BionX má brzdění motorem aktivované brzdnou pákou. Je to docela hukot, ve spojení s kotoučovkou to brzdí ďábelsky.
A brzdí to obojím současně, nebo se dá zvolit pouze rekuperace (třeba tím, že ta je na kontakt, sotva na tu brzdu sáhnu, ale do záběru kotoučovky se musí přitáhnout víc)?
Pokud se pamatuji, zacne rekuperace, teprve pri vetsim stisku se prida samotna brzda. Dost mne to tehdy nadchlo. Ale ta cena...
Pokud chceš brzdit motorem po delší dobu, tak je potom lepší to zapnout z ovladače. Bionx má celkem 9 režimů. Nulu, 4 režimy pomoci a 4 režimy brzdění motorem.
+ jako bonus má číselný zámek
anglicky nevládnu, tak se zeptám, zda byl v klipu zmíněn dojezd elektrokola? alfou a omegou jsou akumulátory - ty běžné / a relativně levné/ olověné jsou těžké jako vepřík a praktický dojezd takto vybaveného stroje se pohybuje v řádu několika desítek km / 20-40/. když dojde šťáva, tak máš pod sedlem těžkou mrchu, která se jízdním projevem blíží ukrajině s pytlem brambor na nosičí. jsou jistě k dispozici i účinější typy aku, ale cenově to bude zřejmě hodně mimo.
Odhaduji, že v normálně fungujícím městě je vše daleko tak max. 5 km od domova, takže ani ten dvaceti kilometrový dojez by nemusel být problém.
Mám již cca 3leté zkušenosti s motorizací kola. První pokusy začaly s převodovými motory od Cyclestar a NiMh bateriemi. Celkem mi prošly rukama 2 kompletní sady á 30.000,- a jeden samostatný motor. Už bych to neopakoval - baterky vydržely cca 2 roky, pak už měly jen cca poloviční kapacitu a motory vydržely mezi 2.500 - 3.500 km, ve dvou případech se odrbal pastorek převodu (kdo to kdy viděl, aby se pastorek s cca 10 zuby vyráběl ze stejného materiálu jako oběžné kolo se cca 100 zuby) a v jednom případě po 100 km přestal fungovat volnoběh a nešel rozpohybovat.
Takže závěr: za cca 65.000,- nejeto cca 6.000 km - zatím cena za km vyšší, než když bych jezdil autem ( a ještě vám šéf v Radotíně oznámí, že reklamaci neuzná - prý jsem moc tlustý - a servis neposkytuje a že jsem první, kdo si na jeho motory stěžuje ( 3 motory !!!). Cyclestár již nikdy - trochu drahá zkušenost!!
Takže již 2 měsíce jezdím na Magic Pie (můj první bezpřevodový).
Zatím dobrý, jen pár připomínek:
- ať v tahu nebo na volnoběh motor vydává pištivý zvuk (lze si zvyknout)
- na výkony (myslím skutečné při jízdě) moc nedejte - předcházející motory měly uvedeno v ekomodu 250W a v turbu 450W při 36V, Magic na 36 V chodí naplno tak 350 - 400W (podle kopce k domu kde bydlím, jež jsem cca 300x najel a podle výdrže baterií) - 750W od toho nečekejte (to je tak váš celkový fyzický výkon - Armstrong měl naměřeno prý 1,1 kW - to by vás mělo bez šlapání dovéz kamkoliv kam vyšlapete bez motoru - blbost)
- jednou se mi stalo (ke konci stoupání z Děčína na Maxičky), že se mi motor vypnul a začel pípat. Po 5 minutách marných pokusů se zase rozběhl - chci věřit, že šlo o nějakou pojistku proti přehřátí.
- nejlepří baterie - lipolka 15Ah - 2,95 kg, ale za 16.000,-, mám i novou 16Ah od Goldenu (přes 5 kg), zatím dobrý - jen jí ale musíte maximálně silně přitáhnout gumicukem k dodávanému nosiči, jinak děsně za jízdy drnčí.
Závěr:
Magic Pie zatím mi připadá, že je to nejlepší na našem trhu (uvidíme jak to bude s deklarovanou životností 100.000 km (i když to bude jako s deklarovaným výkonem, tak to bude velmi dobré).
Přeji všem krátkou zimu a opět hurá na kolo.
Nevím jak je to přesně v předpisech, ale asistenční elektropohon by se měl v určité rychlosti automaticky odpojit (25 km/h ?).
Na silničce jedeš na rovině v pohodě 30 a klidně i víc. Takže v téhle rychlosti bys musel na elektrokole šlapat jen vlasní silou, což si nedovedu představit.
Je to tak. Vytáhnout z elektrokola 30 km/h jde většinou jen z kopce, po rovině to bývá obtížné.
V USA ovšem tohle rychlostní omezení neplatí.
Jde hlavne o to, jestli koupis omezeny nebo neomezeny motor. 8-)