Ahoj všichni, můžete mi poradit jaký kolo na cykloturistiku. Vaše zkušenosti a názory. Díky
Tak tohle je dotaz který může začít jenom dlouhou a nesmyslnou diskuzi. Zkus to trochu víc specifikovat. Chceš jezdit asfalt, polňačky a nebo nějakou divočinu. Trochu taky záleží na tom kolik vážíš a hodně záleží na tom kolik do toho chceš dát. Pokud napíšeš tyhle parametry tak se určitě najdou i nejaké smysluplné odpovědi :-)
Jezdím asfalt a polňačky,vážím 75 kg a rozpočet je asi do 20 tisíc.
To už je lepší;-) Bez nákladu, s malou taškou nebo s věcma na měsíc? Máš i sportovní ambice (jet rychle) nebo vysloveně na pohodu, kochačka, pivko?
Nějaký cross, za tu cenu bude dost kvalitní, nech si rezervu na světla, nosič, tašku, na delší šlapání se hodí nášlapné pedály.
Nabídka je obrovská, koukni do obchodu, napiš, co se ti líbí;-)
Určitě s nákladem vzadu na nosiči i vpředu na řídítkách.Jezdil jsem se starým horákem Amuletem,ale už dosluhuje.Koukal jsem na Meridu CrosswayTFS 500-V.
S Apačema neuděláš chybu. Třeba cross Kolla :http://www.kupkolo.cz/produkty/Cela-kola_21... .
Já mám na 173cm a tvojí váhu 19" Wakitu, třetí sezónu (včetně loňské a letošní zimy, cca.7tkm), jezdim cca.50/50 asfalt(silnice a lesní silničky) / lesňačky-polňačky (včetně pěšin). Nevyhýbám se kořenitým a kamenitým cestám, jen neskáču a nespěchám, ale užívám si přírodu :o)
Zatim jsem nic nemusel měnit mimo řetězu 1x , duší, plášťů, a vylepšení - 22z malý převodník, polonášlapné pedály, rohy.
Tak to je hodně dobrý tip, hlavně za ty prachy!!!
Podle mých zkušeností se dá cykloturistika provozovat na čemkoliv. Já jsem začínal na 24" Pionýr;-)
Na asfalt kros, nebo trek, do terénu jednoznačně horské kolo. Máš-li na mysli jízdu s bagáží - spacák, stan, karimatku a hadry, doporčuju co nejpevnější rám, nejlépe ocelový, ten asi vydrží nejvíc. Pevný rám proto, aby se nekroutil. S cenou bych nešel pod deset tisíc.
"... co nejpevnější rám, nejlépe ocelový ..."
Jaké kolo nad 8 tis. bys doporučil? Tedy, které vzít a nekrást ..?
8-)
dřevěný rám bych nebral. Tam je nebezpečí zkroucení vlivem vlhka nejaktuálnější.
To máš jako bys říkal, že ocelový ne, protože za vlhka rezaví. Pokud je tam slušná povrchová úprava, tak nehrozí ani jedno. Mě se třeba dřevěný rámy líběj a nikdo z těch, co znám, že je mají, problémy s kroucením neměl...
ty brďo, teď nevím, jestli žertuješ ... fakt takový existujou i mimo muzea a spolky nostalgiků?
K tomu kroucení - mě se občas zkroutí dvířka od králikárny -- nejsou moc dobře povrchově upravený.
Náhodu, dřevo je krásnej materiál :o)
http://bike.blogware.com/bike_from_wood.jpg
http://www.veloreview.com/obra3/wp-content...
a trvanlivej :o)
http://www.cyclingnews.com/photos/2004/worlds04...
Bambus taky ujde:
http://0009.org/blog/index.php/category/bikes/
Ale Jurimír měl uřčitě na mysli ležáky :)
no tak pokud zůstaneme v tuzemsku, tak např.
http://pokryti.wz.cz/foto/12.jpg
http://pokryti.wz.cz/foto/46.jpg
http://lehobrno.borec.cz/DSCN7956s.jpg
(na poslední fotce jistě jako znalec poznáš Prygl:-) ).
nežertuju. Kluci byli s odkazama na fotky rychlejší, takže asi nemám co dodat.
nezbývá mi než zase konstatovat -- díky za rozšíření obzoru
(ještě kdybych tak tušil co je to za osobu ten Rigger, nebo tak nějak. Nedávno se tu probíral v souvislosti s výpadkem diskuse)
webmaster.
Tenhle server je Václava a Jitky Vrtalovic. Co se programování týče, tak se o něj stará Václav a Rigger.
Díky
Moje kolo je tohle:
http://pokryti.wz.cz/foto/27.jpg
a na cestách jsem s ním zatím neměl nikdy problém. Zvládá jakýkoliv terén s vyjímkou šplhání po skalách (na přenášení je lepší MTB). Není problém ho pořádně naložit
http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2006...
http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2006...
není problém ho převážet jako jakékoliv jiné kolo
http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2007...
a pohled na svět vypadá asi takto
http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2007...
Hlavní výhody oproti "klasice" jsou pohodlí a rychlost.
Jj, oproti klasice je leháč mnohem rychlejší :-) ale tak leda z kopce, to opravdu je.. ale do kopců? Vždycky si říkám, že se nenechám unést a nebudu reagovat na někdy téměř vnucování lehokola, ale teď jsem se neudržel(( Ty ale nezklameš nikdy...
Hele kluku, chtěl poradit kolo na cykloturistiku? Chtěl! Tak mu Pavel poradil podle svých zkušeností.
A proč ne? Všichni přece děláme totéž ne? A na ty naše zkušenosti se ten člověk ptal. Tak proč ti přijde divný nebo ti vadí, že někdo doporučuje kolo, který ty nepreferuješ? Co na tom je špatnýho? Napiš, který je dobrý podle tebe a proč a je to v pořádku ne?
A k té rychlosti do kopce z kopce, po rovině. Posuzuješ lehokolo podle mě. Chyba! nejsem ani průměrnej lehokolovej jezdec. Já jsem lenoch, kterej prostě do kopce nešlape, bo je to namáhavý. Z kopce nešlapu, bo to jede i tak a na rovině šlapu jen tak, aby se to pohybovalo :o) Ale lehokolo obecně prostě rychlejší je. Drží všechny rychlostní rekordy a "normální" kolo zaostává docela o hodně.
Ale všechno je to o svalech! A ty moje nejsou nic moc... :o)
Je jasné, že z kopce a na rovině má leháč navrh a zvlášť pokud půjde o maximální rychlosti, tam bude rozdíl velký, prostě menší aerodynamický odpor jednoznačně rozhodne.
Ale jak to bude u výkonnostně vyrovnaných jezdců v dlouhém kopci a zvlášť pokud je prudší? Aerodynamický odporu začíná být zanedbatelný a na klasice můžeš chodit ze sedla, začne do hry výrazněji vstupovat váha kola. Stále teď mám na mysli jízdu po asfaltu.
No a když to pak vezmeme na celé delší kopcovité trase, jak to bude celkově? Na výsledný průměr má zcela jasně největší vliv, jak se pojedou kopce a na rovnikách (těch na kopcovitých trasách moc neni) a sjezdech se moc nahnat nedá, ať se jedou seberychleji.
Mě by tohle opravdu zajímalo, není to žádné navážení se do lehokol.
A pak by bylo docela zajímalo, jak by na tom lehokolo bylo v reálu třeba kdyby je pustili na TdF nebo nějaký podobný závod. Tam po rovinách jedou v balíku, takže se možná rozdíly trošku sníží nebo ne?
Na časovkách by pak určitě získaly leháče hodně. By třeba bylo zajímavé, jak by si každý na jiný typ etapy bral jiné kolo.
V každém případě by to bylo objektivní srovnání, kdyby je tam pustili a bylo by hrozně zajímavé na čem by kdo pak jel :-)
Mě ta teorie okolo lehokol a kol moc nebere, takže nejsem moc relevantní k odpovědi, ale než se vyjádří Jirka nebo Evan či PavelŠ tak tady jsou rychlostní rekordy: http://www.lehociped.cz/html/rekordy.html ta stránka je už nějakou dobu neměněná, takže ten poslední tam není, ale někde to tady dával Jirka do diskuse, takže jestli budeš chtít, tak si to dohledáš.
Dokud lehokola UCI v roce 1934 nezakázala tak vyhrávala dráhové i silniční závody a to i přesto, že na nich nikdy nejel žádný špičkový jezdec:o) Z čehož si vyvozuju, že jsou rychlejší:o) jestli chceš tak si tady o tom něco přečti: http://www.lehociped.cz/html/vyhra.html
Dají se určitě najít i další informace, ale jednak se mi nechce hledat a druhak jsem díky neschopnosti se domluvit jinak než mateřštinou odkázanej jen na český texty.
Ale jak říkám, mě je to v podstatě jedno. Pro mě je důležitý jenom to, že se mi na tom jede pohodlně, že mi nedělá problém se při svý lenosti posunovat rychlostí přes 100km denně, že mě z toho nic nebolí, kromě nohou, a že je to pohodlný a baví mě to. Zkrátka mi lehokolo vyhovuje ve všech směrech. Nikomu ho necpu, ať si každej jezdí na čem chce, hlavně, že je spokojenej. Jen envím, proč bych nemohl já nebo někdo jinej nahlas říct, že se mi na něm jezdí báječně a že je to podle mě na cykloturistiku to nejlepší kolo. A od Werta mě to mrzí dvojnásob:o(
Ještě ti k lehokolu řeknu tohle:
Když jsme byli na dovolené na kolech s manželkou, tak ujela maximálně 35-40 km denně. Pak už jí bolely zápěstí, krk a hlavně frnda. Jezdí málo a jenom se mnou. Má jiné koníčky za ty hlavní. Když jsem jí po cca třech letech ukecal pro lehokolo, tak na první projížďce ujela cca 20-25 km, protože jsme neměli čas a byly si ho jen vyzkoušet na dvě hodinky za barákem. Na druhý vyjížďce ujela přes 100km! Za půlrok ujela cca 300 km a pak se se mnou vydala na svatební cestu k Baltu a ušlapala více jak tisíc kilometrů. Cca 70-100 denně. Obrovský výkon. Na "normálním" kole by to nezvládla ani náhodou!
Na rekordy jsem koukal už párkrát, na některých okapotovaných speciálech jsou ještě výrazně větší než v tom odkazu.
Ale to je vše na rovině, kde není žádný pochyb o tom, že lehokolo je výrazně rychlejší. Ale jak je to v tom kopcovitém terénu, třeba i tam bude o něco lepší, ale to právě nevim a zajímá mě to...
A s těmi problémy u lidí, kteří jezdí málo nebo nejezdí, to je jasné. Na klasice je nutno vybírat a ladit posed, aby vše bylo ok (a pak také může být), tady to na leháči bude mnohem snadnější. Sedlo je na klasice kapitola sama o sobě a opět je to hledání vhodného sedla pro každého (což je někdy na dlouho, ale když se pak najde, tak je to v pohodě i na klasice po xx hodinách) a s nevhodným mohou být problémy. Tohle je na klasice všechno určitě komplikovanější a některé příležitostní jezdce může odradit.
Taky na cykloturistiku po silnicích a i pro lehký terén proti lehokolu nic nemám a určitě to špatná volba nebude. U lehokol vidím pro tohle použití jen jednu zásadní nevýhodu a to jak je trh malý a objemy prodeje také, tak ty špičkové věci, co existují na bikách na lehokolech prostě nejsou (tím myslím např. použití nejlepších vidlic, tlumičů, promakaných zadních staveb pro nejlepší funkci). To se ale týká pouze kategorie dražší kol, která spoustu lidí stejně vůbec nezajímá (ani u klasiky).
Takže i když nemám žádné větší praktické zkušenosti s lehokoly, tak spousta jejich výhod pro cykloturistiku mi jasná je.
Kdybych nejezdil, co jezdím a hravý technický terén nebylo to, co mi baví nejvíc + takové věci, jako občas si něco skočit (i když nejsem žádný freerider a neprovozuju žádné metrové dropy), práce s těžištěm, skvěle fungující odpružení a další věci na fullu, tak bych sám o lehokole také uvažoval.
Když podle mě je to hrozně individuální:o(
Já jsem línej. Když se mi chce, tak do kopce budu klidně ostatní předjíždět, ale proč, když z toho bolej nohy? :o) Navíc já fakt nejsem žádnej rychlík. Třeba na sraze lehokol v Nivnici byl závod do vrchu. Cca 400m a startovalo se s minutovým intervalem. než jsem dojel do cíle, tak mě předjel Jirka, kterej startoval po mě. Dokazuje to, že má rychlejší kolo? Oba jsme jeli na Azub 4, tak asi ne, co? Dokazuje to jen to, že má lepší fyzičku. Takže já nevím. Stačilo by kdyby UCI povolila na závodech všechna kola a jasno by bylo hned. Osobně je mi to ale jedno :o)
V lese se dá jezdit na lehokole taky. zeptej se lidí okolo Prahy, se kterýma jezdím na vyjížďky. Loni jsem asi dvakrát organizoval vyjížďku u nás zaměřenou čistě na terénky a jízdu lesem. Našel jsem nějaký videa tak se mrkni jestli se ti chce:
Lehokolo v lese:
http://www.youtube.com/watch?v=IkOEeJg0G98
Honza s Eliškou natěžko v Albánii. Kameny, kopce, to by tě mohlo zajímat...
http://www.azub.cz/cz/download/albanie-net.wmv
sjezdík:o) :
http://www.youtube.com/watch?v=F0FtLxxnRRs
Videa pěkný, to jedno z lesa jsem už i viděl. Ono se dá i na leháči docela i do terénu to nepopírám, ale třeba skočit, to si prostě neskočíš. A třeba ten singletrack s videa by se mi také líbil, ale tohle není technický terén ani náznakem. Samozřejmě technický terén jezdím jen z menší části (třeba 5-10% části vyjížďky), celou trasu bych ho také nechtěl (přeci jenom takhle dlouho se opravdu soustředit na neudělání chyby se nedá, to by také nebyla žádná pohoda).
Pro představu čemu říkám já technický terén a co jsem nedal úplně ze 100% ani na klasice na fullu (i když tohle o fullu není, kdo má lepší techniku než já by to dal celé i na HT, pár lidí to už sjelo celých těch 1,5km nebo jak je to dlouhé - je to červená ze Šeráku dolu do Ramzové):
http://data.mlok.net/fotky/DSC03185.JPG
Hezký...
Znám lehokolo na kterým bych to prubnul, ale jen proto, že jsem potrhlej:o) Obecně vzato bych řekl, že delší dobu bych po tom nechtěl jít ani pěšky:o) Tohle ale neprojede na jakýmkoli kole drtivá většina lidí, co znám.
Jasně, spousta lidí to nedá ani na klasice. Z naší party, co jsme byli v Jeseníkách jsme to jeli také jen 3. Z toho jeden z těch dvou kamarádů to dal celé (celý ten úsek cca 1,5km, který je celý ve stylu té fotky) jen s jedním šlápnutím na zem. Ale jak jsem psal, jsou tací, co to dají na HT bez šlápnutí.
Já jsem si šlápnul víckrát, cca 7x a z toho jsem pákrát i tlačil pár metrů (vždy cca 5m přes nejhorší úsek).
Ale jel jsem to dost unavený a na jistotu, abych neletěl. On to místy komplikoval svah na levé straně. Cesta byla sice dost široká, ale často byl výběr pěkná lehčí stopa blízko svahu nebo těžší horší stopa dále od svahu. A mě prudké svahy vadí, takže jsem jel vše horší stopou v pravo dále od svahu a tam něco nedal.
Moje zkušenost je taková, že na lehokole (celopéro) vyjedu prakticky všechny kopce, co dříve na MTB (celotuhé) a vyjedu je zhruba stejně rychle (měřeno víceméně subjektivně, ale tachometr mám). V situaci, kdy mi začne prokluzovat zadní kolo bych musel většinou dát nohu na zem i na MTB. Výhoda MTB je ale ta, že se v takovýchto situacích lépe nosí a tlačí (šplhal jsem nejednou s MTB na zádech i po skalách). Na leháči umím jet i poměrně pomalu (pod 4 km/h). Když chci, tak do kopce předjedu skoro kohokoliv (s vyjímkou žiletkářů) - ale většinou mi to nestojí za to (jezdím v normálních hadrech a nerad se potím).
Někdo tvrdí, že vleže je z důvodu lepších úhlů kostí a svalů větší efektivita šlapání - tomu nerozumím, nedokážu zhodnotit.
Ekvivalentem jízdy "ze sedla" je na leháči zapírání se o sedačku, čímž je teoreticky možné vytvořit dokonce větší sílu (ovšem za cenu ničení kloubů) - na tuto možnost se dívám mírně skepticky, při jízdě "ze sedla" se totiž kyčle jezdce pohybují nahoru a dolů, kdežto na sedačce zůstávají víceméně ve stejné pozici. Jízda ze sedla je podle mě trochu efektivnější, než zapírání o sedačku. Někdo ale ze sedla nejezdí ani do kopce, pak je to jedno. Ve skutečnosti se vleže jezdí spíš frekvenčně (ale chvilkové silové zvýšení výkonu bez řazení třeba do krátkého kopce ve zvlněném terénu je bez problémů možné právě tím zapíráním o sedačku nebo taháním za zámkové pedály).
Jasným hendikepem lehokol je hmotnost: lehokola už z principu budou vždy vážit o nějaké to kilo víc, než podobně konstruované klasiky (i když existují ležáky, které váží jen pár kilo). Nejvíce rozšířená (nebo aspoň v ČR) jsou turistická lehokola, která jsou často celoodpružená a celé kolo je stavěno na to, že se na nosič naloží 40 kg a jede se s tím po nějakých rozmlácených cestách (což je, jak mám ověřeno vlastní zkušeností, skutečně možné a kolo to vydrží). Tato robustnost samozřejmě taky zapříčiňuje vyšší hmotnost.
Každopádně pro turistiku jsou turistická lehokola ideální, protože jsou extrémně pohodlná (není problém bezbolestně strávit mnoho dní po sobě jízdou třeba 10 hodin denně i pro netrénovaného jezdce), uvezou bez problémů těžký náklad a v případě protivětru jsou velmi výrazně rychlejší než naložená klasika. Pokud se člověk nechystá jezdit výhradně po hřebenech hor (ale i tam to většinou na ležákách jaksi jde), je to nejlepší volba.
http:/www.eh-adventures.com
Tu máš jízdy v Albánii - převážně tankodrom ...
8-)
Jakékoli na kterém vydržíš šlapat 14 dní bez bolestí zad. Musí mít samozřejmně kvalitní komponenty. Na kole z marketu bys s 30 kg na nosičích daleko nedojel. Záleží hodně i na tom do čeho jedeš. Pokud bych jel znovu Dunajskou stezku, obul bych žiletku do 28 mm plášťů, namontoval nosič a frčel po ní jako TGV. Pokud ovšem nevím jaké cesty mně čekají a je předpoklad že velmi špatné, je jediná rozumná volby MTB nebo 29". Na cesty po civilizovaných zemích se zajištěným servisem stačí i obyčejný Cross.
Pokud ale neřešíš cenu, existují i cykloturistické speciály. Staví je i dost tradičních výrobců (např. Giant apod.) jsou však na našem trhu špatně dostupné. Pokud nemáš problém nakupovat v zahraničí, nekorunovaným králem je Koga Miata. Luxusní speciály na cykloturistiku staví i Canondale či Scott. Ovšem za takové ceny bych postavil kolo na světový pohár :-(
http://www.koga.com/fr/segment.asp?collection=9...