Pořídil jsem si vysněný "tepák" a zatím když čas dovolí ležím pouze v návodu :-) Samozřejmě jsem si přečetl v historii téměř vše, co se tu o nich napsalo, ale buď jsem přehlédl, nebo se nepsalo, co by poradili zkušení nositelé "srdečního opasku" úplnému začátečníkovi :-) Jsou nějaká úskalí těchto přístrojů na co si dát pozor, či na co hledět víc, či míň? Podotýkám, že chystám návštěvu pracoviska Casri, kde si nechám udělat schodovitý test a stanovit AEP a ANP. Z teorie jsem pochopil, že toto je asi nezbytné.Takže hodnoty nastavím ty naměřené a ne ty tabulkové. Vzhledem k tomu, že už se nepočítám mezi mladíky (i když se tak cítím))) tak by jsem chtěl trochu ochránit svou schránku a to byl ten důvod koupě Polaru S725x. Navíc ten přenos naměřených hodnot mezi tepákem a PC se mi moc líbí. Kdo máte chuť mi k tomu něco napsat tak těm mooc děkuju .-)
ja mam uz roky sigmu pc14 a je to dobra vec ... ja to totiz neviem dobre odhadnut ako velmi makam ... nebol som na ziadnom teste, k maximu sa dopracujes casom ... zima nie je na taketo testy najvhodnejsia, ale ked sa trochu otepli, najdi si pekny kopec a poriadne si makni a uvidis svoje realne maximum ... potom to este par krat zopakuj, najlepsie v skupinke, aby si bol viac motivovany a uvidis co ti srdiecko dovoli ...
ja som si takto nameral maximum 204 ... casom som pochopil, ze do 185 je to este celkom ok a nejakych 10-20km odtocim ... a pod 170 sa uz poflakujem ...
a pulzmeter je fakt skvela vec, velakrat mam pocit, ze driem co vladzem a pritom mi ukazuje iba 140 ... a inokedy som schopny tocit na rovinke 190 a zda sa mi, ze ma nemoze nikto zastavit, ale po par km vyhorim ... jednoducho tep neosalis ... 175-180 je pre mna dlhodobe vykonove maximum ...
Hoy. Tak Ti gratuluji k nove hracce, je fajn, ze jsi nesetril a koupil rovnou neco lepsiho. Ja jsem taky zacal s nejakou Sigmou a koncil s HAC 4. Zamerne pisu koncil, protoze ac tvrdim, ze tepak je uzasna vec a nedam na jeho prinos pro trening dopustit, tak uz ho (na kole) nemam a podle prvnich pocitu se mi jezdi lepe. K veci:
Nevim jak presne jsou vysledky z Casri nebo jineho specializovaneho pracoviste, urcite budou o dost presnejsi nez laicky odhad, ale pro nezavodni pojeti cyklistickeho sportu podle mne docela postaci i ten laicky odhad. Presnejsi urceni hranic stejne postrada hlubsi smysl, zvlaste pokud si test udelas ted po zime, kdy jsi tri mesice jen lezel a preziral se :-). Vlivem treningu se ti ty hranice zacnou hned z jara posouvat a po par mesicich uz ty puvodni zjistene nebudou platit. Navic, pomerne rychle a lehce zjistis prinejmensim anaerobni prah - pri vytrvalostnim treningu behem par vyjizdek. Timto te nechci zracovat od provedeni testu, ale vim, ze to stoji dost penez a validita a zivotnost vysledku podle mne za to netoji.
Jak jsem jiz napsal, tepak je vyborna vec. Od chvile co jsem si ho poridil mi na hlavnim displeji vzdy svitily tepy, rychlost jsem nezobrazoval vubec, je to nepotrebny udaj, ale pocet tepu za minutu je to cim je otackomer u auta. Dva roky, vlastne dele jsem jezdil jen podle tepaku a cerpal jsem z toho ze ho mam - treba dlouhy kopec muzes jet na XY tepu a vis zes to neprepalil i kdyz te nohy boli jak kone -jje to proto, ze vis, ze treba na 150 tepech dokazes jet v kuse az do vycerpani energetickych rezerv. Nebo v protivetru - clovek ma pocit ze stoji, protoze tachometr ukazuje nula nula prd, ale tepak Ti rekne, ze jedes to na co mas a kdybys pridal tak po deseti minutach zdechnes. Takze se plouzis, ale ve finale dosahnes lepsiho vykonu nez kdyby ses drel a pak to dojizdel na dluh.
Casem treba zjistis, ze v dlouhych kopcich jsi schopen pri urcitych tepech trvale stoupat urcite mnozstvi vyskovych metru za minutu - ma-li Tvuj pristroj vyskomer, je to vyborny doplnek prave pro tepak - ja treba vim, ze pokud jsem v pohode, najezeny a zdravy tak na 155 tepech jsem schopen trvale stoupat 10 metru za minutu. Ve velkych kopcich, kde uz odpor vzduchu diky nizke rychlosti jizdy nehraje vyznamnou roli pak velmi lehce spocitas, ze pokud ma kopec prevyseni 450 metru, tak vrcholu dosahnes v mem pripade za 45 minut. Takova informace se v horach muze hodiit a casto jsem takto pocital pri planovani trasy abych spravne odhadl casovou narocnost vyletu.
Prinos tepaku je podle mne i pro turistu jako jsem ja nezpochybnitelny, nicmene, jak jsem jiz napsal, nepouzivam ho uz a to z nekolika duvodu - predevsim, obcas tepak keca. Tedy, on nekeca, on meri presne, ale neni schopen krome tepu postihnout uz nic dalsiho z cele slozitosti lidskeho tela a veci, na nichz vykon toho tela zavisi. Nevi, jestli jsem najezeny nebo hladovy, nevi jestli jsem spal dostatecne a jestli jsem i v psychicke pohode, nevi jestli mam dost piti a nevi jaky profil terenu je prede mnou. To vse jsou ale veci, ktere Tvuj vykon ovlivnuji a Ty si je diky tomu, ze mozek vsechny tyto informace akceptuje a pracuje s nimi uvedomujes a udaje z tepaku pak muzou rikat neco jineho nez co citis ty. Tepak take nepozna, ze na tebe leze nejaka choroba - ukazuje ti pri obvyklem zpusobu jizdy treba o 10 tepu za minutu vic a Ty nevis cim to je - ja jsem se diky tomu naucil rozeznavat, kdy mne postihne nejak chripka, rymecka nebo kaslicek :-) To je docela dobra vec. Co mi vsak dale vadilo je jakysi, nevim jak to lepe nazvat, natlak ze strany tepaku na mne - proste kdyz ty udaje na budiku neodpovidaly tomu jakou jsem mel o jizde predstavu, tak jsem byl schopen se mucit k vyssimu vykonu a rozebirat proc mi to nejede (nebo jede az moc), premyslet nad tim.... Samozrejme, rozumny clovek bez zavodnich ambici se na toto vyprdne, ale obcas jsem to proste pocitoval jako natlak ve stylu "flakas se, mel bys makat". Ale ja mel treba zrovna "kochaci" naladu :-)
Za tu dobu co jsem tepak mel a pouzival jsem se naucil znat pocity vlastniho tela ve spojeni s aktualne podavanym vykonem tak, ze jsem byl schopen aniz bych koukal na budik rici +- 5%, na kolik tepu zrovna jedu. Vyjimecne jsem se spletl - a to, ve spojeni s vyse uvedenym, byl posledni hrebicek do rakve tepaku. Jezdim na kole proto, ze mne to bavi a ten tepak mne takt trochu svazoval. Je to stejne jako tachometr, dneska ho ma na kole kazdy, protoze jsou ty pristroje levne, kvalitni a dostupne, ale zkus ho sundat a jet par jizd bez nej.... Ja se takhle citim mnohem prijemneji, svobodneji, bez tachace, bez tepaku, jedu kdy se mi chce, jak se mi chce a jak daleko se mi chce.
No, timto jsem Te ted mozna spise odradil, to jsem nechtel, skutecne si myslim, ze tepak je vyborna vec, da se podle toho jezdit, nemusis v kopcich premyslet jestli "neuvaris motor", spoustu noveho Te to nauci.
Protoze jsi cca stejne mlady jako ja tak jeste doplnim par svych poznatku ohledne tepu: klidovy tep rano cca 52, anaerobni prah cca 155, 172 tepu jsem mival tak dva-tri krat za sezonu takze max hadam kolem 178.
A jeste na neco jsem si vzpomel, nebud prekvapen kdyz treba pri zavode budes schopen uspesne zvladat o 5-10% vyssi zatez nez bys podle tepaku normalne jel - adrenalin dela divy :-)
Uff, jsem se nejak rozepsal, tak at Ti slouzi.
Jj, pěkně jsi se rozepsal :-)) asi nejvýstižnější je to slovo hračka :-) občas je potřeba si udělat radost a koupit i něco co zase tak moc nutně nepotřebuješ. Netvrdím, že bez tepáku nemůžu žít a že třeba po nebo i během sezóny nepůjde do šuplete a bude .-( Ale proč to nezkusit ? :-) A jak řekl nejmenovaný, co to je? digitálky za tolik pěněz??? :-))) Za ty prachy jsem si koupil kolo .-)
aj ja sa priklanam ze je to halvne hracka ... ale je s tym jazda zabavnejsia :-)))
Hm, ked jazdis iba v noci, tak asi hej:) Cez den vidis aj okolo seba, ale ked uz mas tepak, tak ho aj sledujes a potom iba zbytocne odvadza pozornost.
Nemyslim, že by tepák odváděl nějak moc pozornost. Když ho vozíš delší dobu, tak se díky němu slušně poznáš a opravdu stačí kouknout jen sem tam a přesně víš kdy na něj je třeba kouknout a zbytečně na něj nečučíš.
Tak to zas je tiez pravda, keby robili nejaky bezdotykovy v cyklocomputri to by som zniesol:)
A este by mal stat 200korun, lebo ked to stoji 10 000, tak ta omedzuje aj tym, ze ho nechces rozmlatit:)
Tak to předpokládám jako samozřejmost mít cyklocomp kombinovaný s tepákem, přeci nebudu mít těch budíku tisíce.
A bezdotykový sice není, ale já nepřepínám nikdy nic, protože vše co chci vidět vidím najednou (mě zajímá pouze tep, ujeté km a okamžitá rychlost a to ještě s tím, že hlavně jen ten tep).
Takže zbývá asi už jen ta cena, ta by se mi 200 korun také líbila, ale to bohužel u slušného opravdu není (zvlášť když chci pohodlný wearlink polar pás).
S tym bezdotykovym som myslel aby to nemalo hrudny pas:) Ani aby si to nemusel nosit na ruke. No v podstate by mohol byt na dotyk ,ale iba riaditok.
Domnívám se, že ten tepák s hrudním pásem je nejpřesnější. Porovnával jsem údaje z něj a toho zabudovaného v úchytech na rotopedu ergometru a rozdíly činily až deset tepů. A zabudovanej do řidítek na kole? Myslím že přes výstelky a zesílené rukavice by tepy snímal doooost blbě .-)
Jo a hrudní pás není jediné řešení. Jak mi říkal Vašek, tak "I kdyz existuje jeste jeden vynalez, taky pro Polar- vyrabi to uz i vic vyrobcu. na spodnim pradle mas takovy cvocky jako na wear-linku, nemusis si nasazovat pas a jenom pripnes ten vysilac primo na triko, ty elektrody jsou uz soucasti toho trika. Asi to nekdy koupim, na vyzkouseni " takže pro ty co jim vadí pás je to myslím taky řešení..
To je zajímavé mít elektrody součastí funčního prádla.
Tak jasně, bez hrudního pásu by to bylo pohodlnější, na druhou stranu když je kombinace kvalitní pás (Wearlinkový od Polaru) + kolo, tak pohoda. Kolo proto, že na kole je možné mít pás hodně povolený (což třeba na squashi nebo při běhání možné není).
Hmm, to by asi chtělo zrušit a nevozit cyclo compy a GPS. Na ty lidi taky čučej, a třeba víc a tím pádem odváděj pozornost...
Co se mě týče, tak by to hlavně chtělo zrušit podél cest sukně, výstřihy, štěňata, hezký baráky nebo stromy atd. atd. Kvůli podobným věcem už jsem se tolikrát málem vymlátil...:o)))))
:o))
Ale takovej Bubik by zvladl i koukani se na DVD..
no jo Bubík jo, ale já jsem schopnej se vymlátit kvůli hezký holce v mini, co jde na chodníku :o)
Mám to podobně jako pan doktor ve Vesničce střediskový :o)))
Tak to je , ale na druhej strane je dobre ze vdaka tomu ti ludia aspon jazdia vonku namiesto vseliakych trenazerov a casom ich to prestane bavit a zacnu si uzivat. Takze pre niekoho je to aj plus, lebo mu to dava impulz neprestat...
tepak pomaha aj v noci ... ma tam nastavene pipatko nad 185 ... takze ked ma v noci nahana nejaky tiger alebo vlkodlak, viem ako mam slapat, aby som sa nenachadzal vela za limitom ... alebo ze mozem do toho este slapnut bez ujmy na zdravi ...
:-)))))
172 tepů "dva-tri krat za sezonu"? hmm, zajímavé... já na 172 jezdím běžně "dokopce", je to hranice, kterou jsem schopen držet dlouhodobě (tzv "kilometry") - teda samozřejmě v nej kondici v sezoně, teď bych to raději nezkoušel... asi nejsem takový chcípák, jak si o sobě myslím... :-))
Dík!
172 ... hmmm ... to ked ja idem s kamosmi, tak ti ma pod 185 nepustia :-)
při těch 172 jedu sám... pokud jedu trénink s cyklisty, tak si tepovku raději ani neberu... :-))
no jo a kolikpak ti pepko je roků? taky 36?
S věkem maximálka sice trošku klesá, ale rozdíly mezi jednotlivci jsou často výrazně vyšší než to klesání s věkem (samozřejmě pokud je někomu 80, tak to klesání maximálky s věkem už bude hodně výrazné).
JJ, treba Honza ckp13 (kdepak je mu konec?) ma udajne bezne pres 200 a to mu je jeste o par let vice nez mne. Bude mit ale taky vyssi klidovy tep. Fsechno souvisi se fsim :-)
fuj 36 ... ja som este mladas ... teda o par dni tu mame tridsiatku :-(((
Nevidím na tom nic divného. Rozdíly v prazích a maximálkách jsou někdy opravdu propastné a znám lidi, kteří tepou ještě výrazně níže mgt (mají maximálku pod 170). A naopak znám lidi, kteří mají maximálku hodně přes 200.
Když doplním pro zajímavost svoje prahy (orientační hodnota bez laktátového testu), tak mám AP 140 a ANP 170, maximálku někde kolem 190.
Příspěvěk "nejsem takový chcípák, kopce jezdím na 172" byl samozřejmě vztažen k mé osobě! Vím, že každý má prahy jiné, já jsem si "doteť" myslel, že ty mé hranice jsou poměrně nízko; no a nejsou... Ale (absolutní) tepovku srovnávat stejně nelze... A spíše než tepovku bych potřeboval sundat nějaké to kilo živé váhy:-))
Tachometr mám, o tepáku uvažuji, ale ne že bych chtěl nějak bůh ví jak zvyšovat výkony, ale abych si hlavně udržel frekvenci, při které jede člověk "na tuky" a ne na cukry :o)) . Tachometr mě nijak neomezuje, protože sme si s kámošem, se kterým jezdíme na lehokolech, stanovili vždy nějaký cíl (nebo se aspoň snažíme) za kterým jedem .
Jj, ta jízda na tuky mě taky láká .-))) myslím, že jich mám na objetí zeměkoule :-)))
S jízdou na tuky to není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Pokud totiž na tom nejsi nějak extra dobře s výkonností a nemáš super základní vytrvalost, tak jezdit v zóné základní vytrvalosti (do AP) a přitom v terénu a v kopcích třeba vůbec nejde dohromady.
Já se snažím na začátku sezony vždy chvíli jezdit základní vytrvalost, ale nikdy mi to nevydrží, protože kvůli tomu nebudu brousit rovninky na asfaltu (nebo mírnější kopce na asfaltu na nejlehčí převody).
Takže na tohle kašlu, jezdím přeci pro radost a v podstatě si hlídám trvale pouze dobu strávenou nad ANP (hlavně když vím, že budu jezdit více dní v kuse a chci si zajezdit na pohodu a ne být po 1-2 dnech totálně odvařenej).
Protože jezdím na lehokole, nepřichází pro mě nějak těžké terény v úvahu, jezdíme tedy jen lehkým terénem, proto si myslím že hlídat si tepovou frekvenci na "tuky" by neměl být až takový problém.
Ano i ne, bude záležet na tvojí trénovanosti a třeba i jestli je začátek sezony nebo konec když si na tom mnohem lépe (pokud tedy nepatříš mezi ty, co jezdí v zimě stále podobné objemy co v létě).
Já kdybych měl z počátku sezony držet striktně v základní vytrvalosti (tedy ideální pásmo pro pálení maxima tuků), tak i na silnici nebo lehké cestě budu muset jezdit hrozně lehké převody. Ale už to tedy aspoň jde, ale jet pak někdy třeba po asfaltu 6-7km/h je docela deprimující a kašlu na to.
Ale třeba máš výrazně lepší výkonnost, já jsem nikdy nebyl na tom nějak moc dobře i když nejezdím tak málo, tak to pojede samo i rychleji.
To vidím ve srovnání s ostatními, třeba nejvýkonnější z naší party jedou kopec do AP a já bych musel přes ANP.
Ale samozřejmě v takových podmínkách co jezdíš to jde mnohem snadněji.
Pokud jedu těžký technický výjezd, tak i v nejlepší fázi sezony jedu klidně celý nad ANP a jediná možnost vyhnout se takovým tepům je slézt nebo jet jinam.
Samozřejmě, že v zimě tolik nejezdím, i když letos nám počasí zatím docela přeje, a díky věku už ani nechci honit nějaké výkony (to není výmluva, to je konstatování ). Přestal sem kouřit (odolávám "už" dva roky) a po mnoha letech se zase vrátil k ježdění na kole. Přestat kouřit sebou přineslo váhový nárůst, né zas tak tragický (8 kg) , ale dostal sem se tím přes 90 kg. Vím že při výšce 185 to není ještě tolik, ale bříško přeci jenom trochu narostlo, tak ho chci zlikvidovat. Jezdím tzv na pohodu, dokonce se nerozpakuji tlačit do kopce (dřív bych to na žiletce bral jako největší potupu :o))) , takže by mi stačilo dostat se na původní váhu. Zatím se mi to docela daří a 3-4 kg sem už dotal pryč a dokonce se zdá, že to je z břišních partií :o))
Zrovna se snazim o totez, cca 5 kg. Mam osvedceny recept, u mne alespon funguje - prestat se prezirat a jezdit pokud mozno stejne objemy jako normalne, mensi intenzita, vychutnat si hladaka... funguje to
Ak chces tu jazdu na tuky koli zhodeniu kil, tak v skutocnosti, ked tu hranicu prekracujes tak je to ucinnejsie. V praxi je to potom uplne jednoduche, treba ist dlho aspon 4h najlepsie su celodenne vylety. Aky mas pritom tep je uplne jedno.
Uff, tak to si mě trochu zklamal. Já žil v tom, když pojedu v určitém tepovém pásmu, budu vidět jak se ten břišní tuk odpařuje :o))
Ale jinak, co jsem pochopil a dočetl se, myslím že je velice podstátné, v jakém a jak dlouho tepovém pásmu jedeš
Ono to není tak jednoduché a obecně neplatí to s překračováním AP, že by to bylo na hubnutí lepší.
V zóně základní vytrvalosti (tedy do AP) tělo bere maximum energie z tuků, co dokáže (tím myslím, že je to individuální a rozhodně neplatí, že každý jel pouze 100% na tuky - záleží na trénovanosti a stavu organizmu, ale rozhodně bude brát nejvíce energie z tuků v tomto pásmu).
Po překročení AP s narůstajícím tepem postupně procento tuků klesá a procento spotřeby cukrů roste (až pak nad ANP se nespotřebovávají tuky téměř žádné až žádné).
Takže na jednu stranu přímé spalování tuků klesá po překročení AP a to je špatně pro ideální hubnutí. Na druhou stranu celkově roste výdej energie, což je dobře a i vyšší intenzita více nastartuje metabolismus, který pak spotřebuje i nějaké tuky ještě i po výkonu.
Problém je, že nad AP pak člověk nevydrží jet tak dlouho, dříve mu dojdou cukry, takže musí i dříve doplňovat. Takže pak to zase záleží na tom, co kdy a jak doplní.
Pokud není někde opravdu hodně trénovaný, tak ale naprosto nehrozí pravidelné 4-hodinové a delší pohybové aktivity nad AP. To dlouhodobě nejde.
Já mám názor takový, že pokud bude pohyb dostatečně dlouhý a tu spoustu času si na to člověk najde, že v tu chvíli je určitě nejefektivnější vše v základní vytrvalosti.
Pokud ovšem těch hodin v základní vytrvalosti bude málo, tak na tom bude pro hubnutí lépe ten, který se bude pohybovat i ve vyšších intenzitách.
Další výhoda pohybu v základní vytrvalosti je tak, že i přes dlouhý pohyb to člověka nenutí žrát, protože se nebude dostávat do stavu vyčerpaných zásob cukru.
Když dám pár přípakladů a ve všech budu předpokládat ideální stravování, tedy že po hodince ve vysoké intenzitě a vyčerpání zásob cukrů nedojde k nepřiměřenému přežrání.
A seřadím pár hypotetických příkladů podle vlivu na hubnutí, od nejmenšího vlivu po největší (týdně):
- 3 hodiny v základní vytrvalosti týdně
- 3 hodiny v intenzivní vytrvalosti (to je těsně nad AP)
- 2 hodiny intenzivního pohybu kolem nebo nad ANP
- 10 hodin v základní vytrvalosti
- 10 hodin v intenzivní vytrvalosti (to je ještě zvládnutelné, ale už to pro někoho může být dost záhul)
- 7 hodin ve vysoké intenzitě kolem nebo nad ANP (tohle už moc zvládnutelné není, pro málo trénovaného vůbec a zdravotně a tréninkově zcela nevhodné)
-12-20 hodin v základní vytrvalosti - pro trošku trénovaného žádný problém a bude to pro hubnutí ideální a překročit tohle ohledně vlivu na hubnutí ve vyšších intenzitách půjde těžko, protože to trošku trénovaný jedinec vůbec nezvládne a i tohle bude nejlepší z tréninkového hlediska
V praxi bych to na nějaké striktní dodržování tepů vůbec neviděl, ježdění musí být hlavně radost.
Jen bych se snažil držet převážně v základní vytrvalosti a s občasným překročením nad AP bych se vůbec nevzrušoval. Nad ANP bych se hlídal už poměrně striktně.
A k tomu se snažil mít pohybu co nejvíce hodin.
sranda teraz som si precital tvoj prispevok a hovoris vlastne to iste ako ja dolu. Ale ja si veci rad zjednodusujem, takze dlho a casto-tot vse!
Problem ludi, ktori su viac pri sebe je ze sa im nechce robit nejaku nadkriticku namahu dostatocne dlho.
Tepy ta nemusia zaujimat, raz to prezenioes , tyzden si mrtvy ale postupne sa chytis a uz vies co si mozes dovolit. Ja mam v terene v zasade 3 rezimy v ktorych telo funguje:1. ide to akoby samo, zacinas unaveny a prichadzas oddychnuty 2. slapes, je to ista namaha, ale telo si to samo ziada - radost 3. namahave z pohladu pohody musis sa prekonavat, z toho tiez moze byt radost ale ta nejde z tela, je to psychicka zalezitost. A medzi fazy. S tym je spojenych kopec dalsich pocitov, takze je to uplne spolahlive iba treba rozlisovat z ktorej casti je ten pocit-nohy, dych ap. ale hlavne ci je to vec tela alebo hlavy.
Ked vies ze pojdes dlho a aj zajtra 3. rezimu nemoze byt moc vela, pre niekoho mozno vobec. Ked sa to trochu prezenie, dalsi den rezim 1 ,ale to si telo same vypyta. Opatrni musia byt iba extremni masochisti.
No a na ceste sa do 3 pasma dostanem tazko ( na to aby som sa tam sam vyhecoval je to prilis fadne a kopec s asfaltkou tam cloveka s mtb prevodmi tazko donuti, ked sam nechce)
hlavne ako dlho. Ale to ti automaticky urci aj pasmo, lebo nemozes ist dlho a naplno (iba ak raz zacas). Ked mas dostatocne kopcovity teren, tak sa neda ist iba v nizkych tepoch, ale ked nechodis az k svojej hranici , tak to vobec nevadi ze prekracujes to zakladne pasmo, v zjazdoch si oddychnes a pri tej istej dlzke to je prinajmensom rovnako ucinne. Ono to nie je len o paleni tukov pri vykone, ale aj co robi telo po tom ked mu das trochu "do tela" :)
holfi, toto samozrejme nenastane ... to by bolo moc jednoduche ... pojdem pomaly na biku, a tuk mi bude miznut pred ocami ... vychadzas z teorii napisanych v casopisoch typu "bajecna zena" ... kde maju problem prenasobit 2 koeficienty medzi sebou ...
sice v strednom tepovom pasme sa pali viac %energie z tuku ... a suhlasim aj s tym, ze pri vyssom tepe sa uz pali viac % energie zo sacharidov ... problem je vsak v tom, ze pri vyssom tepe spalis celkovo viac energie a tym aj viac tukov ako v nizkom s strednom pasme ...
a potom su tam aj take faktory, ako palenie energie pri regeneracii organizmu dalsie 2 dni, ktore je rozhodne vyssie pokial si predosly den absolvoval vyraznu zataz ...
a celkom pri poriadnom treningu sa ti zvysuje a zlepsuje svalova hmota, zrychluje celkovy metabolizmus a do buducna ti to pomoze v tom, ze aj v kludovom stave spotrebujes viac energie a tym sa ti nebude ukladat dalsi tuk ...
na nete je vela clankom o treninku vo vyssich tepovych zonach, napriklad aj tu
http://www.f-sport.cz/print.php?id=6
a este preistotu upresnujem ze hovorim o treninku vo "vyssich" zonach, nie na uplnom maxime ... hovorim o maximalnom pulze na ktorom dokazes vydrzat minimalne hodinu, mozno dve ...
Dlouhé výlety souhlas, ale nesouhlasím s tím, že je jedno jaký máš tep. Jak píšu v tom dlouhém příspěvku, tak občasné překročení AP vůbec ničemu nevadí, ale 4 hodinový výlet, kde bude většinu času nad AP a i trošku více nad ANP, tak tohle ohledně hubnutí nic neřeší, protože sice tenhle výlet bude mít výborný vliv na hubnutí (pokud nedojde kvůli hlaďákům k přežírání), jenže bude muset následovat vícedenní volno (a pokud ne, tak se za chvíli přetrénuje a zhroutí).
Když ale pojede téměř celý čas do AP, tak sice spotřebuje energie o něco méně, ale není problém mít více dnů po sobě (a i to tak je ideální pro trénink) a celkový výsledek hubnutí bude mnohem lepší.
popsal jsi to výstižně, s určitou dávkou filozofického zamyšlení, mám z těchto věcí úplně stejný pocit a proto jsem tepák / pradědeček Catey/přestal používat cca před 10 roky - a to jsem si psával deníček s průměrnými hodnotami tepu, kilometráží atd. momentálně jsem přestal používat i běžný "kompjůtr", právě pro ten výstižně popsaný faktor nátlakovosti a pak i z důvodu, že odvádí pozornost - při jízdě chci vnímat okolní zvuky, koukat na stromy, lidi ... a ne čučet na "displej", když to má člověk na řidítkách, tak mu to prostě nedá, mačká tlačítka... jo a na pulsmetru mi docela vadil hrudní snímač, po jízdě jsem měl na kůži zapařený pruh
Jezdím turistiku a tepák vozím už přes 10 let a bez něj by se mi jezdilo mnohem hůře.
Se stanovením prahů souhlasím s mgt, pokud nechceš cíleně dlouhodobě trénovat, tak je zbytečné chodit do Casri, když se ti prahy stejně budou během sezony a let posouvat.
Kdo to myslí vážně a na testy chodí, tak stejně chodí každý rok nejméně na dva testy, někdy i na tři a to už leze finančně sakra do peněz.
Aerobní práh určíš celkem přesně podle dýchání a metod s mluvením a spíváním:
- do AP musíš bých schopen mluvit nebo lépe zpívat bez zadrhávání
- do AP musíš být schopen bez problémů dýchat nosem (pokud tedy z nějakého jiného důvodu to není jinak - třeba špatně průchodné nosní cesty)
Na ANP tu je pak conconiho test nebo pozorování, jaké tepy ti dlouhodobě vadí (že se na nich po kratší době utavíš) a po kterých si více unavený; to nemusí být přesně hranice ANP, ale pro tebe ještě důležitější hranice než ANP.
A spoustu věcí se naučíš prostě průběžným pozorováním těla a tepů.
Já narozdíl od mgt přestat jezdit s tepákem nemůžu (tedy mohl bych, ale nebylo by to bez něj jako s ním jen del pocitů to odhadovat).
Mám velké výkyvy v tepech nejen když na mě něco leze, ale podle momentální stavu organismu a únavy.
Třeba když jedu na 14 denní dovolenou a tam se hodně rozjezdím a mám tam po volném dnu, tak se dostanu na výrazně vyšší tepy bez větší únavy a mám i v aktuální situaci prahy určitě posunuté výše.
A proti tomu pocity jsou u mě často hodně zrádné a zcestné. S tepákem po prvních pěti minutách co vyjedu okamžitě vím, jak na tom jsem a že mám třeba ten den dát něco kratšího nebo jet více volněji. Pocitově to ale nepoznám ani náhodou, protože prvních pár minut se mi jede dobře snad vždy i když na tom ten den nejsem moc dobře a pocitově to zjistím až třeba po hodině, ale to už je pozdě, pokud se nepřizpůsobím už od začátku.
Možná je to také u mě tím, že jsem před pár lety měl velké zdravotní problémy, z kterých ještě něco málo sem tam přetrvává a tedy následky přepálených vyjížděk jsou výrazně horší.
Díky tomuto pozorování a ježdění pouze s tepákem dokážu dojíždět téměř vždy i dlouhé trasy na pohodu. Když nedojedu na pohodu, tak to ale už vím během vyjížďky, že to tak zkončí a je to tím, že z nějakého důvodu prostě ignoruju, co na mě křičí tepák.
A tepák mi nikdy nevadil ve smyslu, že bych se stával jeho otrokem. Když mám náladu, tak ho ignoruju, ale mám tu informaci a tedy vím, kdy si ho třeba dovolit ignorovat můžu a kdy ne (třeba když vim, že budu mít pár dní volno od kola, tak si to můžu dovolit; když jsem na bikové dovolené, tak si to první den dovolit prostě nemůžu, pokud nechci pak 3 dny odpočívat bez kola a chci jezdit).
Ještě dodám, že díky hlídání se tepákem jsou vyjížďky mnohem větší pohoda, mnohem více si užívám sjezdy (protože nejsem po stoupání před sjezdem totálně odvařenej, což je na technický sjezd průser).
Jsi v technických věcech nesrovnatelnější odborník než já. Řeknu teď svůj názor na tepák. Nikdy jsem ho nepotřeboval a nikdy mě ani nenapadlo se o něj zajímat. Jako ty jezdím pro radost a tak jak můžu. Nikdy se mi nestalo že bych jel tak, abych se na další dny zrušil. Tělo a hlava si to řekne sama i bez tepáku. Pro mě je to další krám, který mě nutí ke zbytečnému sledování sebe sama. Stejně jako GPS. Už i ten tacháč mě štve ale někdy se opájím slastným pocitem, když známým necyklistům vyprávím kolik jsem to najel km :-)
Nezatracuju ho, ale pro mě je to naprosto zbytečná věc.
fuj ... antitechnicky maniak ... ale od teba je este jeden horsi stupen, to su taki, ktorych pri bikovani stve aj samotny bike ...
Ale kdepak, antitechnický maniak rozhodně nejsem. To bych nebyl schopen postavit si celé kolo sám. Z kola a ježdění na něm mám hodně velkou radost. Jenom mi prostě některé věci připadají jako zbytečnost a nechci si s nimi přidělávat starosti.
Jsme na tom stejně :o)
Jezdím pro radost a nic víc od toho nechci. Když jsem unavenej jedu pomalejc, když ne, tak rychlejc. Nic jinýho neřeším. Tacháč mám, ale vlastně jenom na měření roční ujetý vzdálenosti a hlavně proto, že jsou na něm hodinky, na který vidím celou cestu.
Ale proti gustu žádnej dišputát. Nakonec nikdy nevím, jestli se k tomu někdy nedopracuju:o))
Prolbém je právě v tom, "že když jsem unavenej jedu pomalejc", že tohle je už pro některé hrozně pozdě.
Jezdím pro radost, aměření mám abych nejela rychleji kde je omezená rychlost 10km a to je pěší zona. Tepák mám u postele. Koupila jsem si ho takový ne na kolo-jen mám nízký tlak a tak jsem ráno někdy studená. Možná že
jednou ani nevstanu:-) léčení na to není a tak sportovat. Ale měřím se tak 5 krát do roka .Co musí být
tomu tepák nezabrání .. Těším se až bude pěkně.
To bude také ten zásadní rozdíl. Třeba v 18ti jsem se takhle jako dnes vůbec hlídat nemusel (nebylo to jen věkem, ale i těmi mojemi zdravotními problémy, které jsem měl před pár lety, které to u mě komplikují).
Pro představu uvedu jeden muj konkrétní případ z loňského roku:
V srpnu, když mi to jezdilo výborně (tím myslím v rámci toho roku, ne oproti jiným) jsme byly 14 dní v Jeseníkách.
Po týdnu ježdění, kdy jsme měli volný den jeden uprostřed a jeden na konci (tedy bylo to právě ještě po volném dnu) jsme jeli trošku těžší vyjížďku. Ke konci vyjížďky přišel techničtější výjezd, kde nebylo jasné, jak bude dlouhá ta těkžá prudčí část.
Z naší party ho vyjel přede mnou pouze jeden, který jezdí lépe než já (a to jak lepší fyzička, tak technika). Já jel kus za ním a měl ho na dohled celý výjezd a předjížděli jsme v jednom místě další dva dobré jezdce z naší party (jeden ale měl ten den technický problém, kdy mu prasknul rám na konci sedlové trubky a dojížděl nouzově se zcela zasunutou sedlovkou, tak nemohl pořádně jet a ten druhý je téměř všude lepší než já, jen ty nejprudší výjezdy mám já o chlup lepší - ten to dal celé nakonec se třemi zastávkami).
Já jsem se nechal hecnout od toho lepšího kamaráda, co to dal celé a nakonec jsem to dal také celé, ale málem jsem tam chcípnul.
10-15 minut jízdy mezi 185-190 tepy při mojí maximálce někde kolem 190.
Bez tepáku bych neváhal a udělal tohle úplně pokaždé, protože pocitově v tu chvíli problém nemám (až v úplném závěru toho výjezdu už jsem začínal mít opravdu dost) a jsem psychicky hodně odolný (možná to je další důvod, proč potřebuju na hoby ježdění tepák více než ostatní).
A následek těhle 10-15 minut u mě byl dost ošklivý. I přesto, že následující den bylo opět volný, tak jsem se trápil do konce celého toho druhého týdne při všech výjezdech, kde jsem musel jít už jen nad AP a sjezdy také byly výrazně slabší a neužil jsem si je tolik, protože jsem na ně nebyl 100% ok.
Takže tělo a hlava by mě to řekla v tomhle případě až po na konci toho výjezdu, kdy už by bylo pozdě. Takhle jsem to věděl už od začátku té závěrečné prudké fáze (on ten kopec byl asi 7km dlouhý, ale kromě těch posledních 10-15 minut se to dalo jet pohodovým tempem na nižších tepech, to nebylo tak prudké a technické).
S tepákem jsem to věděl už na začátku toho výjezdu, že to tak skončí (takže jsem se na to mohl vyprdnout, kdybych chtěl), jen jsem se bohužel nechal hecnout, což se mi stává zcela ojediněle, ale stalo se.
No a o tom, že dříve bez tepáku jsem u většiny dlouhých (4 a více hodin čistého času jízdy) vyjížděk dojížděl posledních 1-2 hodiny vždy unavený a trápil jsem se ani nemluvě. A přitom ty první 4 hodiny se mi jelo nádherně celou dobu, takže pocitově jsem neměl jediný důvod jet někde pomaleji.
A přitom stačí někdy zvolnit opravdu jen nepatrně stylem o jeden lehčí převod při stejné kadenci.
Takže ty jsi prostě ten šťastnější s především lepší regnerací, takže chápu, že to řešit vůbec nemusíš a tepák nepotřebuješ.
Jo, nemáš hold tak blbnout, už nejsi nejmladší... :-))
Ber to prosím s rezervou jako pokus o vtip. Jsem totiž zcela stejný, taky se vždycky nechám tak "blbě" vyhecovat a pak umírám...
3... Ale stoji to za to :-)
No ale to v tom kopci by si poznal aj bez tepaku nie? Tu ide len o to, ze si to chcel vyjst tak si to vysiel bez ohladu na vsetko a na dalsie dni si nemyslel.
Ja som zo zaciatku tak jazdil, ze stale tak rychlo ako to slo, skratka ma to stale hnalo dopredu. A aj som bol stale rychlejsi a citil sa stale lepsie ale po par mesiacoch uz som tak jazdil skor zozvyku, nie preto, ze by to telo same pytalo a zacalo to ist z kopca. Tu plati jednoduche pravidlo( a mam to vyskusane napr. aj z lezenia dlhodobo cca 20rokov): cinnost musi byt v rovnovahe s motivaciou- ked clovek straca chut a uz sa mu nechce tak je cas zvolnit a vychutnavat si to v pohodovom tempe. Da sa a aj je to dobre si dat v tom zlome cosi navyse ale nie vela a nie dlhodobo.
Tiez som si kupil tepak, ale pouzil som ho max 3-4krat. Porovnal som pulzy s pocitmi( ked napr. nieco citam kde sa pouzivaju pulzove udaje aby som vedel, co to znamena v realite), ako dycham ap. a tym je uz pre mna zbytocny. Clovek skratka vzdy vie co robi a je to spolahlivejsie ako pristroje. Moze mat dojem, ze to nepozna ale to je len preto, ze koli niecomu inemu to odsuva z vedomia . ( napr. chcem vyslapat nejaky strmak, tak na to zameriam pozornost a aj ked v skutocnosti viem ake to bude mat nasledky tak toto vedomie potlacim, vsak nejako bude, hlavne aby som to vysiel, potom sa uvidi...)
Ked clovek cita o vsetkych tych tepovych, vykonovych ap. metodach a podmienkach ich pouzitia a platnosti tych vysledkov, tak vlastne ide iba o to ze formalne priradis nejake cislo k nejakemu stavu ktory poznas aj bez tych zbytocnych komplikacii okolo.
Ono aj pre trening ak to niekto berie sportovo je lepsie ked sa sa tie pasma nedodrzuju uplne striktne, len sa ide tak v zasade podla toho s obcasnymi presvihnutiami podla chuti.
Lebo ked clovek striktne dodrzuje nejaky plan nutne tomu musi venovat pozornost na ukor tych veci okolo, ktore prinasaju radost , a skor ci neskor svet sedne a veci speju k rutine.
Takze z 90% je to iba hracka, ja tiez teraz rozmyslam, ze si kupim vyskomer s meranim stupania, nie ze by som sa z toho dozvedel principialne nieco nove, len si priradim cisla co je co , uspokojim svoju zvedavost a po par tyzdnoch alebo mesiacoch to mozem zahodit a uzivat si slobodu...
Aj ked lepsie by bolo vykaslat sa nan uz teraz, ved zivot neni zas tak dlhy:)
Píšu to v tom příspěvku, že bez tepáku bych to poznal, ale až někde ve 2/3 toho úseku (kdy už bylo znát, že jedu chvíli na takových tepech a začalo se to projevovat) a to by bylo dávno pozdě.
Já nemám problém pocitově jezdit na vysokých tepech, mě se jede pořád dobře.
A to, že člověk ví co dělá podle pocitů a že to je lepší než přístroj, to právě tak vlbec není a to je ten základní problém. Ono někdy se to pozná, ale někdy vůbec, prostě subjektivní pocity jsou občas zcela zcestné, to už jsem si za těch hodně let s tepákem mnohokrát ověřil a spousta dalších, co ho dlouho používá taky.
O stavu organismu např. když vyjíždíš na začátku se subjektivně skoro nic nedozvíš, pokud nejsi zrovna např. úplně na kaši. Tepák ti to řekne zcela jasně a to během pár minut. A pravdu má vždy tepák a ne subjektivní pocit, to už mám také ověřené.
Tedy když dle tepů vidím, že jsem v pohodě a přitom se necítím úplně 100%, tak během pár km se rozjedu a pohoda.
A přesně naopak, často se na začátku cítím skoro vždy dobře, tepák mi ale hned vysvětlí, že to tak ve skutečnosti není. Když hned zvolním a jedu hodně pohodu, tak si to užiju celou vyjížďku. Když bych dal jen na pocity, tak bych si užil první hodinu (protože to bych se cítil pořád dobře) a pak byl v pr...
Jasne takto to moze byt niekedy velmi uzitocne. Ale aj tak si myslim, ze keby si to v tych dvoch tretinach, ked uz si to poznal, zosadol a chvilu potlacil, a dosiel v ten den zvolna, tak by bolo na druhy den vsetko ok.
Jedine, ze by ta nechceli ani chvilu pockat:)
S čekáním nebyl problém, většina byla za námi v tu chvíli a tlačili celé a ještě jsme ujeli některým už v tém mírnější části stoupání. Takže jsme naopak čekali my nahoře na ostatní.
Jinak se znám moc dobře a přesně vím, co si můžu a nemůžu dovolit (jak dlouhý pobyt v jakých tepech - deset let ježdění pouze s tepákem už mě naučilo znát reakce na dané zatížení přesně a na rozdíl od pocitů to platí vždy), takže moc dobře vím, že by nestačilo slézt ani v první třetitě. V dané situaci bylo pro mě naprosto nutné se vykašlat na celých těch 10-15 minut (s ohledem na náročnost celé vyjížďky). I bez toho úseku bych po předchozím programu a této vyjížďce potřeboval následující den volný (což byl), ale pak po dnu volna bych byl odpočatý a naprosto ok.
Pro mě je pobyt nad 180 tepů delší než pár sekund (řekněmě do minuty max.) prostě zapovězené pásmo.
Na squashi ho překračuju na i poměrně dost minut vždy a pak také potřebuju minimálně 2 dny volné (spíš 3), což po squashi mám.
Na kole když chci jezdit více dnů v kuse se tomu musím striktně vyhýbat.
No, tak nejak bych popsal ty duvody, proc je tepak rozhodne dobra vec a mozna ze vsech elektronickych hracek pro cyklistiku nejuzitecnejsi. A dodam, ze ted sice tepak nemam, ale pokud budu nekdy mit pocit, ze jeho vyuziti pri konkretni akci ma smysl, rozhodne jej pouziji.
No abych pravdu řekl, přestává mě bavit vozit GPS, a tepák využiju jako náhradu. Nadmořská výška, teplota a záznam nastoupaných metrů a dalších mnoha věcí v PC prostě jízdu na kole zpříjemní. Alespoň si to myslím :-))))
:o)
http://www.kpo.cz/fyziologie/fyziologie.htm
...prijemnou zabavu
Jj, tak tam jsem asi měsíc pečenej vařenej .-)))
Na tepovou frekvenci existuje více vzorečků
http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/Clanky...
ale nejpřesnější je určitě labolatoř - viz článek hobby jezdec na testu laktátové křivky
http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/na-testu...
Jinak souhlasím s mgt, že časem se naučíš naslouchat svému tělu. Na začátku sezóny když jedu trošičku rychleji tak mi tep skáče v mírném kopci kolem 180, oproti tomu na vrcholu sezóny, můžu bušit do prudkého kopce jak chci a k 180 se dostanu jen velmi zřídka
Taky bych chtěl tepák. Jenže když jsem si ho koupil (nějaký cyclo..cosi) s bederním pásem, tak mně to ukázalo, že jsem mrtvej. Vystrašilo mně to, vrátil jsem ho a zatím žiju (bez něj). Prý asi patřím do cca 1% na koho nefunguje. Kdybyste někdo věděl o nějakém typu se zvýšenou citlivostí, tak hoďte link. Dík
Ono to funguje az se zpotis, u zacatku mereni je potreba navlhcit snimaci "elektrody" hrudniho pasu. Bez toho budes ten 1% mrtvej muz porad :o)
To jsem udělal (jako že jsem to navlhčil). Nefungovalo to. Je to možná proto, že mám železnou chlopeň. Ta ten snímač asi blbne. Takových magorů, který s tím železářstvím jezdí asi není mnoho a není tedy asi mnoho zkušeností s tímto problémem. A abych šel k nějakému sportovnímu doktorovi, tak na to ten tepák zase až tak moc nechci. Ještě by mohli přijít na to, že na kolo nesmím apod. A to by mně naštvali. Takže raději zůstanu potencionálně mrtvý.
Tak včera poprvé naostro i když jen s částečným úspěchem. Blbě jsem odstartoval, takže se mi nezdařily nahrát km. Jinak dojmy supr, výškoměr a teploměr jsou milé funkce :-) A večer s pomocí Vaška jsem dostal i data do PC :-) Takže spokojenost .-) prvních jen 42km a nastoupanejch 1000m. Děkuji tedy všem za poznatky a poučné příspěvky.
Byla jsem dnes po více než 30ti letech na kondičních jízdách v autoškole. Kdybych měla "tepák", to by byly hodnoty. 8-)))
a co teprve ti, se kterými ses potkala :o)) ... to by byl teprve odbyt pro "tepáky" :o)) .... p.s. sorry, nemyslím to zle, ale nedalo mi to ;o)))
Vod kdy se dělaj v autoškole kondiční jízdy na šlapacích autíčkách?