Ahoj, potřebuju vyměnit komplet lanka a bovdeny na horském kole. Mám tam teď Jagwire Slick 5,0, přehazovačka už chodí nic moc a slyšel jsem o Jagwirech celkem špatné věci. Jaké bovdeny byste mi ze zkušeností doporučili?? Díky
Doporučuji ty levné černé, co mají uvnitř lanko stočené do spirály ( ne ty, co mají lanka vedená souběžně s osou bowdenu). Sice ta "podélná" jsou údajně k přehazovačce a ke smyku a ta "spirálová" k brzdám, ale žádný rozdíl v praxi jsem v tom nepoznal. A při výměně i několikrát ročně ušetříš hodně peněz :-).
Jagwire obecně určitě nejsou špatné, vydrží mi úplně stejně, jako ty černé levné, jsou samozřejmě vzhledově mnohem atraktivnější - a drahé.
(mimochodem - ty černé "podélné" jsou rovněž jagwire, jestli ty "spirálové" - to nevím).
Neni nahodou zasadni rozdil mezi brzdovym a radicim bowdenem v prumeru? Brzdovy = vetsi prumer, Radici = mensi prumer. Protoze lanka maji take ruzne prumery.
Taky jsem to nevedel, ale pri vymene me an to upozornil prodavac. No hlavne ty radici stoji vic, cca 50,- metr.
Ano, je, bowden k řazení má menší průměr než nen brzdící (aspoň u těch levných černých to tak je), ale to je úplně jedno - jen musíš počítat s tím, abys ho "vecpal" do bowdenových koncovek (k těm tenčím řadícím bývají plastové koncovky o menším průměru, do kterých přirozeně spirálový bowden nedáš). Nicméně, jestli použiješ koncovky z odstraňovaných drahých džekvajrů, tak ty mají větší průměr a je to ok. Jinak bys je musel koupit - postačí obyčejné hliníkové, dělaj se i např. se zabroušenou dosedací ploškou, ale to je zbytečné, stejně je schovaná v návarku na rámu. Ten spirálový = brzdový bowden se dá koupit v cyklu za cenu cca 14 - 16,- Kč/m, podélný = řadící za cca 50 - 60,- Kč/m. U těch podélně vedených je ještě jeden "nedostatek" - úplně vnitřní vrstvu tvoří plastová trubička a tu lanko časem začne vytahovat ven.
Znova radím - použij ty levné spirálové, osobní zkušenost je vynikající :-).
Doporučuji na řazení použít bovdeny s podélně vedenámi dráty. Nejde jen o průměr apod. Jde o to že při řazení nemění délku (nestlačují se jako spirálové) a tak nezanášejí chybu do přesného řazení SIS apod.
Dane, dovoluji si s Tebou nesouhlasit - ta spirálka se nemá jak stlačovat, je "nahuštěná" na sobě. Používám to jak na páčkových rapid fire, tak na siskách.
Ja souhlasim s Danem... je to presnejsi, i kdyz malicko drazsi a navic nebrat ty plastovy koncovky, ale poradny kovovy a uplne nejlip takovy ty s tim ocaskem aby zabranily pronikani curbesu do bovdenu.
Souhlas naopak s Ai. Používám "spirálu" na všech svých kolech (Sh XT) a řazení je velmi přesné, nikdy jsem neměl sebemenší problém. Indexové bowdeny jsem vyzkoušel, ale po čase mi začaly dráty prolézat koncovkami (používám kovové frézované) a nešlo řadit. Vrátil jsem se k osvědčené "spirále".
ckp13 - dávám Ti bod za kvalitní příspěvek, protože se mnou souhlasíš ! Chtěl jsem Ti dát rovnou tři body, ale ty dva mi to už nechce vzít :-)))
Taky se mi to stalo - jagwire - a cumel jsem na to jak puk. Jsem rad, ze nejsem sam, protoze jsem mel pochybnosti jesti jsem neco nedelal spatne, treba.
jojo, na koncovky jsem zapomněl, ty jsou nutný, aby se bovden nelámal, nebo nedoformoval.
Taky mi to běžně funguje, ale u SIS Dual Control (silniční) NE. Na ty jsem opravdu musel použít tento bovden. Od té doby je používám všude a nemam žádné problémy, snad jedině ho přeštípnout.
Ještě jedna poznámka, u brzd se mi nejvíce osvědčily bovdeny Shimano SLR. Nevím jestli jsou samostatně k sehnání, já je koupil v celé sadě s čelistma.