Vím, že obdobných témat už tu pár bylo, ale doba se mění a vývoj v tomto směru přece jenom pokročil.
Stav mých ostatků mě donutil začít uvažovat o elektrokole. Pokud chci i nadále jezdit, asi není jiná volba. Není to zatím akutní, ale je na čase se začít rozhlížet. Lehokolo nebo tříkolku nechci.
Hledám zatím spíš něco s přípomocí do kopců, takže neřeším dlouhé dojezdy. Poměrně zásadní je ale celková váha kola pod 20 kg. A potřebuji, aby bylo možné osadit nosič. Neplánuji sjíždět náročné terény, hledám spíš kolo na výletování (i vícedenní). Takže síš než o horském začínám uvažovat o treku.
Finanční představa je zatím do 60 tis. a nechci nic bazarového, čímž se asi dostávám na doprodej starších modelů. Ale třeba se něco zajímavého najde i v nabídce roku 2025.
Pokud máte nějaký zajímavý tip, s radostí uvítám.
Na značce nelpím, ale do nějakého noname také jít nechci. Děkuji za jakoukoli radu, tip, doporučení.
Ke zvážení mám momentálně tohle kolo
https://www.bikeparkmost.cz/produkt/trek-dual...
při výběru elektrokola bych uvažoval o středovém motoru s torzním čidlem pro dávkování přípomoci.
pro inspiraci se můžeš podívat na stránky Rock machine, kde jsou v nabídce celkem dobře vybavená kola.
pokud se týká hmotnosti, tak ta je u mého elektrokola od nich asi 22 kg, cena byla před 8 roky 50 tisíc a kolo má najeto 83 tisíc km bez závady na pohonu i baterii
U mě je ta váha kola dost limitující. Nad 20 kg jít nechci.
no pokud nechceš jít nad 20 kg, tak budeš muset asi připlatit
Pokud chceš lehké a drahé elektrokolo, tak by ti Jindra mohl poradit. On se pohybuje po tomhle segmentu.
Lehké a drahé kolo si umím koupit sama. Takové ale nechci.
Parametry, které preferuji, jsem napsala v úvodu tématu.
Ach ta reklamština, pobavil mě popis "je určeno pro dobrodružnou jízdu na asfaltu".
Asi bych ti doporučil porozhlédnout se po něčem se středovým motorem, zvláště když to bude primárně do kopců. Půjč si k projetí oba druhy pohonu a uvidíš sama. A ta integrovaná baterka také není výhra.
Na mém prvním elektrokole jsem měl baterku externí, ostatně bylo to na počátku e-kolové éry a jinak se to nedělalo. Když už ztratila kapacitu, měnil jsem ji za výkonější jen tím, že mi do ní v e-pohony.cz naskládali lepší články.
U integrované baterie se poté co baterka "umře" udělá co? Koupí se nové kolo?
Také mě to zajímá - na to se chci zeptat až to kolo půjdu zkusit. Dá se k tomu přidat i další baterie, ale to jsou kila navíc (a cena cca 15 tis. mě od jejího pořízení dost odrazuje).
Nicméně předpokládám, že cca za 5 let budu pořizovat kolo nové - jednak postoupí vývoj technologie a jednak je více než pravděpodobné, že destrukce mých ostatků bude pokračovat a tím pádem vyžadovat další ústupky.
Takže pokud by ta baterka vydržela těch 5 let, asi mi to bude stačit...
I ta integrovaná baterie se jistě dá rozebrat a ty malé tužkové články vyměnit.
Ta baterka se samozřejmě dá vyjmout, ale je to servisní úkon, ale nejde dát kolo do kůlny a vycvaknout baterku a vzít ji domu nabít.
Koukal jsem na fotky i na stránkách Treku a baterka by se snad dala vysunout jen spodem před osou středu, taky si myslim, že tam neni "zavařená" ...
Ale jinak je zrovna tohle kolo od pohledu dost hnusný :-(
>Ale jinak je zrovna tohle kolo od pohledu dost hnusný<
Také bych si představovala něco jiného, ale z tohoto pohledu mě zatím mezi e-kolama "nevzalo za srdce" žádné.
No ale třeba až ho uvidím in natura... A ozkouším ho...
K výhodám a nevýhodám motoru v náboji nebo středového je na netu hromada dostupných hodnocení a vedou se na toto téma plamenné diskuse.
Za mě jednoznačně pro uživatele který se rád pohybuje v kopcovitém terénu středový motor.
Integrovaná baterka sice o něco sníží celkovou váhu, ale, .... .
Pro nabíjení je třeba kolo přistavit k nějaké zásuvce, nelze ji vyndat.
Případná přeprava v některých typech hromadné dopravy tato kola vylučuje.
Případná výměna nebo oprava baterky je nemožná.
Zkušební jízdu považuji za naprosto zásadní ! Motory různých výrobců mají různé parametry, což ve své důsledku může vést k tomu, že někdo kdo jezdí frekfenčně je na nervy z toho, že točí polovic. Například Bafang je pomaloběžka s velkým krouťákem.
Hlučnost je rovněž velmi rozdílná. Když jedu se známýma, tak mám pocit, že se mnou jede kafemlýnek. A to nemají kola z Manfildu. Jejich reklamace na toto nepadla na úrodnou půdu.
Tak že výběr neuspěchat a otestovat několik vyriant ! Štasnou ruku (nebo nohy?) při výběru.
>Případná přeprava v některých typech hromadné dopravy tato kola vylučuje.<
Můžeš mi to prosím upřesnit?
Jedná se o autobusovou přepravu, kde je přeprava kol na nosičích na zadní části autobusu.
Jo aha. Díky, to zatím nepoužívám, takže netuším.
Ekolům moc nerozumím, musel bych vozit hafo baterek:-) Ale kamarádka si nedávno kupovala, a tak jsem pár věcí pochytil. Jak tu již bylo mnohokrát psáno: Volil bych středový motor, vyndavací baterku, trekové pláště a né tlusté horské. Důvody jsou popsány výše. Ale zásadní věc si myslím je, že toto tebou navržené kolo má malou kapacitu baterie... Netuším, kolik na těch 250 Wh se dá najet. Kor v kopečcích... Ale koupila si kolo kolem 600 Wh a bííída dojezd... A ještě k té baterii. Pán na prodejně říkal, že pokud se kolo garážuje v zimě(nevytápěná garáž, kolna) má se baterie brát domů. Zima ji vadí a ničí. A rozhodně prochladlá baterie vůbec netáhne... Takže teď bere baterii domů a nabíjí ji doma. Takže za mě rozhodně snadno vyndavací baterii. Nehledě na tu variantu, že fakt třeba bude potřeba vyměnit, nebo dokoupit druhou záložní...
A taky by asi bylo třeba dát pozor, aby tam byly úchyty, nebo nějak vyřešený nosič na brašny. A s brašnama v kopečcích to bude žrát i trávu kolem stezky:-)))
No kapacita baterie 250 Wh je fakt málo.
Já mám baterie po 418 Wh a v kopečcích vydrží tak 50 km.
Baterie uchovávám v pokojové teplotě doma.
Mě jde v tuto chvíli ale pouze o přípomoc. Nechci být na elektrice plně závislá. Ráda bych si přece jenom ještě valnou část mých cest odšlapala za svý.
Jsem zvědavej, kam se s výběrem dostaneš. Moje další kolo (Mám půl roku nový, takže až tak za 8-10 let) bych si taky představoval, že bude právě s přípomocí, žádná elektromotorka.
No, mě spíš trošku děsí, že tahle chvíle s přestupováním na e-kolo nastala již nyní. Počítala jsem tak za 4 - 5 let.
Ale po posledních kontrolách na ortopedii, neurologii a rehabilitaci mi nezbývá, než z těch let něco ubrat...
S prvním kolem s motorem je to jako s brýlemi. Pořád si říkáš, že je ještě nepotřebuješ. Ale jak je jednou nasadíš, už je nesundáš. Tak k současným svým požadavkům přidej 100%, ať máš rezervu :-)
Asi jak kdo. Brýle na dálku mám předepsaný asi od patnácti, ale nosim je jen na řízení a spíš jen za tmy. Jo, ještě do kina. Snažim se jim jinak vyhýbat. Z počátku jsem je nosil chvíli víc a cítil jsem jak si zvykám a že bych za chvíli chtěl silnější, tak jsem je odložil. Když jsem byl asi po třiceti letech pak u očařky, docela mi to schválila. Teď mi navíc pomáhá "stařecká dalekozrakost" :-)
Stejně tak zatím ty na blízko. Jen pro jemnou mechaniku a to si půjčuju od manželky čtecí ...
Tak to udělej jak to mají lehokoláci. Použij svoje stávající kolo (pokud mě paměť neklame měla jsi pěkného 26" Authora), nech si zaplést nábojový motor s rozumnou baterkou a máš vystaráno. Do kopce ti to pomůže a roviny si odšlapeš za svý A váha po přestavbě bude určitě do 20kg.
Když mě právě ten Author až tak moc rámem nevyhovuje. Je na mě dlouhý, i když jsem se snažila posez zkracovat jak to šlo.
Přenechal mi ho manžel před dvěma roky, když jsem si chtěla koupit lehčí kolo, protože tohle už 20 let zahálelo v kotelně.
Stále si myslím, že bych ho na kratší výlety dále využívala.
No a pokud bych ho odložila, pak si ho zase vezme manžel.
Navíc jedno přestavené kolo na e-kolo doma mám a půjde pryč.
Tudy cesta nevede.
V tom jsem dost skeptický. Tahat motor a vézt váhu baterie s tím, že do kopečka si zapnu přípomoc a jinak to hmotnost + odpor navíc budu šlapat za svý? No, nevím, nevím. Možná to máš jinak, ale koho znám, tak si nechává pomáhat alespoň trochu furt. A pak mě přesvědčuje "i na elektrokole se musí šlapat", jako abych pochopil, že to není tak snadné. :)))
Já kolo bez pohonu a kolo s motorkem střídám už nějakých 12 let a rozhodně těch úseků na e-kole s nulovou přípomocí moc neujedu, prostě mi přijde, že ten rozdíl v tom jak jede kolo bez motorku a e-kolo bez přípomoci je hrozný.
Myslet si můžeš co chceš. Ale Radka výše uvádí, že ji jde jen o občasnou přípomoc. Tzn. že větší část cest si odšlape za své. A přesně takhle to používají třeba Holfi, Jerguš, Brum a i další. To Radka dobře zná z cyklosrazů.
Zjevně tedy hledá "klasickou elektromotorku" se stálou přípomocí.
To si teď myslí, otázka je jak to bude až ho bude mít.
Nojo, když bez přípomoci musíš ty převody roztáčet asi šlapáním žejo, nějaký mechanický odpojení tam asi neni.
No, nepotěšil´s mě ...
> "A pak mě přesvědčuje "i na elektrokole se musí šlapat", jako abych pochopil, že to není tak snadné. :)))"
Když jsem se dnes pinožil na Esce k Mandavě od Prahy a potom k Mandavě od Kamenice, vzpomněl jsem si, jak Brouk Pytlík vykládá, že na e-kole maká stejně jako bez elektriky. Nějak jsem to v tom kopci nemohl pochopit...
250Wh je málo, to měla Fazua 1. generaci, což je jeden z těch prvních lehkých pohonů (komplet 4,5 kg) a v další generaci to zvětšili.
Ale zase 600 Wh mají ty plnotučné motory co dávají ve špičce až 700W a to se pod 20 kg prostě nevejde.
https://www.mountfield.cz/trekova-elektrokola
Na této stránce- když ne nic jiného- získáš podrobnosti a výhody různého provedení i bližší info.
Manželka má třetím rokem treka (se středovým motorem a baterií Samsung s dojezdem160 km)s blatníky, nosičem, osvětlením i stojanem za asi 1350€ a je spokojená. Pokud se nepotřebuješ jen "vozit", ale i přišlápnout, pak je asi vhodnější střed. motor. Kolo s baterií ale váží do 25kg.
Mám za sebou pár dovolených v česku s ekoly a bez nabíjení baterky na pokoji by to bylo hodně nepříjemný, takže vyndavací baterku rozhodně ano. Máme levnější Bafang v zadním kole. Vloni jsem si na jeden den půjčil v lázních kolo se středovým pohonem, cca 80km. No je to lepší, ale moc velký rozdíl to nebyl, očekávání jsem měl větší. A s tím limitem váhy to budeš mít těžký.
Ještě bych požádala zkušenější o názor na GRAVEL kola.
Jde mi zejména o to, zda se s nimi dá jezdit na těžko. Já mám pořád pocit, že by se tenhle typ kola mohl pod brašnami "kroutit".
Já si říkala, jestli on nemá gravela. Díky.
Tak mám ujeto na gravelu pěkných pár set km s brašnami a nemyslím si, že bych něco takového pociťoval. Rám mám ocelový.
Já právě díky váze koukám po neocelových rámech.
Každopádně díky za zkušenost.
Já nevím jak hodně se v hmotnosti liší ocelový a duralový rám vzhledem k tomu, že na tom chceš vozit brašny. Jestli ten rozdíl není zanedbatelný vzhledem k tomu nákladu. Ale fakt to nevím, o oceli jsem uvažoval primárně protože se mi ty rámy víc líbí.
V poslední době získávají na popularitě odlehčené typy motorů, motor je slabší, menší, lehčí a i baterka je menší a lehčí, celková hmotnost motorizace se pohybuje kolem 4 kg, kola s tím pak mají i dost výrazně pod 20 kg.
Ale rozpočet 60 tis. na to bude poměrně napjatý.
Horský s širšími plášti je pohodlnější a o něco větší jízdní odpor s motorem netřeba řešit.
Horské s širšími plášti nechci. Přijde mi poněkud nesmyslné kupovat si e-kolo a energii, kterou chci získat pro sebe pak "vyplýtvat" na nevhodné obutí.
Nemám v plánu jezdit terény. Sem tam se mu, samozřejmě, nevyhnu, ale není pro mě prioritní. Jde mi o jízdu po silnicích, cyklostezkách, zpevněných cestách, což už je dneska hodně o asfaltu.
A navíc když píchnu, tak nafoukat velkou pneu je vopruz. Nikdy se mi nepodařilo nafoukat ji ručně "na tvrdo".
Větší - objemnější pláště foukáš podstatně míň než úžší trekové. Zpravidla to je poloviční tlak a to dáš jakoukoliv pumpičkou.
A širší plášť (ne široká) s hladším vzorkem co ti bohatě stačí ti nevezme nijak víc energie. Zase tak rychle a dlouhé štreky nejezdíš abys to poznala.
Zkoušel někdo PENDIX?
https://www.youtube.com/watch?v=-RvDRGwmZTg
https://www.citybikes.cz/prestavba-na...
To je zatím jediné, co mě po Vivaxu
https://escooter.de/en/eBIKES/eENGINE...
https://www.youtube.com/watch?v=f3DvPaAIoJY
zaujalo. Vivax se už asi nedělá, ale svého času zde jeden spokojený uživatel byl (horner?)
Zatím si vystačím s vlastní silou doufám, že mi to vydrží ještě nějakou dobu.
Až bude nejhůř, možná přejdu na pohodlnější vozítko https://www.benycargo.cz/pracovni-elektro...
Pendix mám na skládačce tuším od jara 2023. On ten čas tak letí.
Na skládačce nevyužiji 3 stupeň přípomoci, jak to vypíná při 25 km/hod tak se to s mým šlapáním hrozně hádá. Jinak jsem s tím spokojený až na ty problémy okolo limitní rychlosti.
O tom jsem taky uvažoval, na lehotříkolu. Má to dost síly do kopců - kroutící moment? Předpokládám, že na skládačce máš 20 kola.
Já to chápu tak, že můžeš normálně řadit. Takže do kopce dáš pomalý převod a kroutící moment středového motoru může být stejný, jak na rovině s těžším převodem... To je otázkou zpřevodování kol. Mělo by to jít klidně i na 3x něco.
Děkuji za info. Ten limit by mě asi moc neomezoval, do kopce určitě tak rychle nepotřebuji jet a s kopce se to dá vypnout. Nebo je nějaký problém s vypnutím přípomoci tím čudlíkem na baterii za jízdy?