První výlet po 7 měsících bez kola, kdy jsem po pádu ze střechy nemohl jezdit. Takže jenom krátká trasa 48 km Ostrov - Jáchymov - Klínovec - Měděnec - Klášterec nad Ohří.
S Brigittou na Klínovec:
https://www.youtube.com/watch?v=LJESU4iRiJs
S Brigittou na dolní tok Radotínského potoka:
https://www.youtube.com/watch?v=b7o40cvK4BA
A já si říkala, že už jsi se dlouho neozval.
Gratuluji k návratu do sedla i k dosažení Klínovce :o)))
Koukám, že jsi to z Jáchymova vzal nejkratší cestou - po hlavní.
Ano. Vím, žes v jáchymovsko - láázňovském tématu psala, žes jela po turistických značkách (respekt, jak říká Lexa z Comebacku).
Ale já jel po silnici. První důvod je asi moje myšlenková strnulost a lpění na tradici. Prostě gymnaziální deníček z roku 1987 píše, že jsem jel z Ostrova po silnici, a tak už to vždy budu jezdit stejnou cestou...
Druhý důvod byl asi trošku plánovací. Počítal jsem s tím, že po několikaměsíční pauze budu mít co dělat to vůbec vyjet, budu tupě čučet do asfaltu a budu v duchu myslet na holky, a že nějaká navigace po turistických značkách bude nad moje mentálně - fyzické síly, chichi...
A také, že ano. Hrabal jsem se nahoru skoro tři a půl hodiny!! Včetně přestávek, ty jsou v tom celkovém čase. Prvně jsem odpočíval 20 minut nad Jáchymovem, kde jsem si hrál s kamerou. Postavil ji na stativ vedle silnice, nasměroval do údolí, na kole sjel kousek dolů a natáčel se, jak přijíždím zdola do zatáčky. Pak zase kameru nastavil směrem vzhůru, zase jsem sjel kousek dolů a natáčel se, jak ze serpentiny vyjíždím směrem na Klínovec :-)
Hned kousek dál jsem musel 5 minut odpočívat na odbočce k Jezírku.
A poslední nutný odpočinek byl nad Božím Darem, kde jsem se musel během dvaceti minut resuscitovat dvěma termixy a kafem z termosky, kterého jsem zhltl celý 0,5 litr a nenechal si nic na Klínovec :-)
Z Ostrova na Klínovec je to 860 výškových metrů.
Nějaká dívka tu v komentářích ke svému blogu nedávno psala, že na výletech vystoupá 300 výškových metrů za hodinu. Tak to je dobrá, to by Klínovec z Ostrova měla za 2 hodiny a 50 minut.
Deníček z roku 1987 říká, že tehdy jsem to z Ostrova na lehko vyjel za 1 a 3/4 hodiny. Už to nemám jak ověřit, ale předpokládám, že sám sobě do deníku bych si jistě nevymýšlel. Pak jsem se vrátil do Ostrova pro stan a spacák a dojel ještě přes Karlovy Vary do Lokte na místo dalšího táboření. Jo, to jsme byli mladí, silní a krásní...
Po turistických cestách jsem to plánovala, ale nakonec jsem to jela také po silnici - nad kostelem vlevo kolem štoly 1 na Mariánskou, pak na Cihelny a z Abertamské zatáčky už po té hlavní, ale tam už je to k Božáku skoro rovina :o)))
Po turistické jsem to jela dolů a byl to neskutečný tankodrom.
Ale chápu, že jsi si chtěl dát reprízu :o)))
Každopádně gratuluji k výkonu !!!
Já mám s kolem letos asi utrum - od konce května bojuji s jakousi virózou - osobně si myslím, že je to post-covid syndrom. Teď se mi to dost zhoršilo, nicméně doktorka mi dala ještě týden, než mě pošle na RTG a začne přemýšlet co se mnou. Je to virové, takže ATB jsou tak nějak na prd.
Každopádně fyzička v háji.
V sobotu jsem měla odjíždět na Dámskou a pojedu tak akorát... kamsi... I když tam už teď jsem...
Jo, okolo toho Freudensteinu, cos už kdysi psala, to mi vrtá hlavou víc než klínovecké turistické značky. Je to 5 km versus 2,6 km přímo po silnici č. 25. Uvidím příště...
Ad tankodrom. Nejstrašňákovatější silnici jsme zažili teď v sobotu se synkem při sjezdu z Bohostic do Solenic pod přehradou Orlík. 4 km dlažebních kostek, ale zřejmě za ty roky rozježděných. Jakeš takeš šlo jet ve vyjeté stopě po autech, ale při uhybání ke kraji to byl rozbitý výškově rozházený tankodrom. Strašný.
Objevovali jsme pozůstatky bývalé vlečky Tochovice - Orlík. Penzion Solenická hospůdka: supr čupr! Restaurace Kaskáda: tak dobrý kuřecí řízek jsem ještě nejedl! A synkovi se moc líbilo, že jsme potom po slečně servírce poslali kuchaři Ballantinku :-)
S gratulací k výkonu prosím nepřehánět. Jsou tu borci, co za den nastoupají násobně více.
Viróza - lituji, ale neznám a nerozumím. Jsa z rodiny, kde se na marodění nehrálo, k doktoroj celoživotně nechodím, pokud to není na šití. Kokodák to ví a netroufl si na mne. Akorát mi ten rok bylo jeden týden blbě o dost víc, než při běžné rýmičce... Strašně jsem se bál, že mi stát nějak píchne včelku násilím, naštěstí na to nedošlo.
Návod na zrušení Brigitty:
Malý cyklista v dosti rychlém sjezdu najednou nečekaně zastaví a postaví se s kolem na šíř přes cestu.
Velký cyklista jedoucí nezdopovědně bez dostatečného odstupu to napálí předním kolem Brigitty z boku do zadního kola Mirage. Přes metrákový velký cyklista se vydává na výlet vzduchem kotoulem letmo přes řídítka, aby dopadl na povaleného malého cyklistu, který je mezitím již rozpláclý na asfaltu jako žába.
Škody a zranění:
Malý cyklista - prasklá přilba a nepatrně odřené kolínko. Celé dopoledne jezdil malý cyklista po lesních a polních cestách bez přilby, bylo veliké vedro. 300 metrů před karambolem dostal příkazem vzít si helmu, neboť jsme vjížděli na silnici.
Velký cyklista - nic, prostě nothing. Kopřivu mráz nespálí.
Mirage - ohnutý zadní výplet.
Brigitte - ohnutá přední vidlice.
To je smůly kopec. V čtyřiašedesátým jsme s klukama jeli Bílina - Karlovy Vary - Bílina a na zpáteční cestě někde před Lubencem jsem, rozšlapav to z kopečka, přehlíd výmol v dláždění a letěl jsem podobně. Vidle ohnutá, ale jen nepatrně, dalo se šlapat i při zatáčení. Jo, jsou to věci. :-)
To tenkrát v 64?!?
Naplňuje mne to optimismem, že také vydržím při cykloturistice do mnoha dalších let...
Tak ať se daří.
Už se přestalo, z jedný zdravotní komplikace se jakžtakž vyhrabu, když nastoupí jiná. Jako v tý Erbenově Polednici: "...o berličce, hnáty křivé..." Kolekce mých potíží začne brzo připomínat Britskou encyklopedii. Ale i tak díky za přání. :-))
Vydej to knižně, přilepšíš si k důchodu :o)))
Nepotřebuju, mám dost. Žijeme s Nebeskou skromně a hlad máme málokdy.:-)))
Ani nebudu hádat, ve které skupině jsi :o)))
Pak je ještě jeden, čtvrtmilionovej důchod, ale to já nejsem. Zatím. :-)))
Nebuď chamtivý, stačí skupina "93" :o)))
Centrování kola v terénu.
Brigittku zapřeli středem rámu o lavičku a táhli a táhli, ...až vidlici vytáhli poněkud dopředu. Nejbližší nádraží bylo 11 km daleko. Což jsme dojeli s velikou opatrností, pořád jsem čekal, kdy to pode mnou definitivně křupne. Ale nekřuplo, je to ECHT ocel.
Je mi líto, že jsem si zrušil Brigittku.
Malý cyklista lituje nejvíce toho, že v okamžiku karambolu jsem neměl zapnutou kamerku na řídítkách...
Uklízím (mažu) staré soubory na paměťových kartách z kamer a vykoukl na mne zajímavý obrázek Brigitty se samopalem na nosiči...
Už asi půl roku intenzivně objevuji krajinu v prostoru Mnichovice - Čerčany - Týnec nad Sázavou - Jesenice. Pěšky i na kole. Jsou tam velice zajímavá místa, sevřená údolí i krátká prudká stoupání. Ony tam jsou nadmořské výšky tak asi od 250 m n. m. do těch cca 450 m n. m., ovšem stoupání od potůčku v údolí pod hřeben se odehraje klidně na kilometru a půl...
Prostor se zhruba kryje s Přírodním parkem Velkopopovicko.
Poblíž jsem mimo jiné sloužil na vojně v Lešanech, přesně v tom kasínu, kde je nyní vojenské muzeum. A do stráže muničních skladů nás vozili vejtřaskou do lesa mezi Dolními Požáry a Panskou skálou. Tam byla v lese strážnice a kus od ní prostor oplocený trojitým plotem a v něm tak porůznu mezi stromy přízemní zděné sklady munice. Strážní směna byla jen velitel, závodčí a 3 hlídky. Čili ty čtyřikrát dvě hoďky mezi ploty se hlídalo v jednom člověku. V zimě to bylo vcelku jedno, člověk stejně musel chodit a chodit, aby nezmrzl. Ovšem v létě to, alespoň mne, svádělo k nepravostem...
Chtěl jsem si ta místa natočit, jak vypadají dnes. No a napadlo mne, že natočím, jak vcházím do muničáku se samopalem. A jak za horkých letních nocí páchám hrubý přestupek a během noční dvouhodinové stojky chrním v trávě... Pojedu tam samozřejmě na kole.
I vyrobil jsem si maketu samopalu ve skutečné velikosti z kartonu. Dokonce k tomu mám i originální řemen z SA-58, který jsem ukr--- který mi zbyl z vojny. Musel jsem to zabalit do několika vrstev dalších kartonů kladených křížem na sebe, aby se mi sapík na nosiči nezlomil. Naplánoval jsem si okruh z Prahy asi 70 km. Jenže ráno pršelo, zdržel jsem se s odjezdem. A zdržel se také v kopcích; zejména mezi Lojovicemi a Gabrhely jsou stoupání pořádná. A tak jsem se musel na 40. kilometru pod Babicemi stočit na Prahu a na muničák u Dolních Požárů nedojel :-(
https://mapy.cz/s/cukocadeha
Náprava přišla po dvou týdnech. Tentokrát s Eskou, páč jsem chtěl trénovat dojezd na Esce.. Sapíka na nosič a hurá na to.
Objevil jsem novou cestičku ze Sulic do Nové Hospody, našel, prošel a zavzpomínal jsem si na muničáku, natočil videa, vyjel jsem si s Esinkou na Panskou skálu, tam podle buzoly zaměřil a našel střechu Konopiště (je to 148 ° a 12,5 km) a ještě stačil zrevidovat knihobudky v Nové Hospodě, v Těptíně a v Kamenici.
Moc krásný výlet. A těch 57 km s Esinou v kopcích mne také těší...
https://mapy.cz/s/pahabegafo
Favorit Brigitte mi nesmírně vyhovuje. Má nejlehčí převod 1 : 1, tedy 28 z. nejmenší převodník a 28 z. největší pastorek.
Před asi třemi lety jel na mojí Brigittě jezdec o hmotnosti asi 120 kg. Neopatrně sjel z vysokého obrubníku a prásknul převodníkem o hranu obrubníku. Největší převodník se ohnul. A objevila se silná vůle ve středovém složení.
Rozebral jsem středové složení s obavou, že se vytrhla miska z domečku, že bude poškozený závit. Ale miska byla jenom povolená. Uvnitř bylo kuličkové složení Sachs. To je neuvěřitelné, co to vydrží. Asi by to fungovalo bez probému dál. Ale vím ze zkušenosti, že neumím přesně nastavit na miskách vůli složení, buď mi to vaklá nebo to drhne.
Osadil jsem na Brigittu novou zapouzdřenou osu na čtyřhran a nové převodníky s klikami. Také jsem nechal nově zaplést zadní kolo nejsilnějšími možnými dráty. A dal jsem nové sedmikolečko a řetěz. Ty díly jsou dosud skoro nové.
Vím, že nechci nic jiného, než znovu Brigittu.
Dvě Brigitty, které mi kdy prošly rukama, byly vyrobeny 1993 a 1996. Výrobce je už dávno rozkraden. Je jasné, že samostatnou originální vidlici není dnes reálné sehnat.
Půjdu tedy cestou nákupu nové Brigitty z inzerátů. Přeměřím na ní délku mezi středy kol, následně z ní přehodím vidlici na moje kolo a znovu budu měřit. Bude-li délka menší, je jasné, že mám i hnutý rám v oblasti krku. Potom bych přeházel svoje skoro nové díly na bazarové kolo. Jestli bude moje hlavové složení v pořádku, dám jenom vidlici z toho bazarového kola na svoje kolo.
Za ten asi měsíc, co sleduji inzeráty, bylo nabídnuto k prodeji asi 6 - 8 Brigitt. Nejvíce fialových (ble), modrá a červená. Zdá se, že nejkrásnější provedení ze všech, co mám já, to jest tmavě vínová metalíza s černým tygrováním, není dostupná.
Neobjeví-li se do - já nevím - do zimy tygr, vezmu červenou a budu mít červenou vidlici na tygrovi. Neobjeví-li se do jara červená, vezmu komplet modrou a osadím ji svými skoro novými díly.
Pokouším se vyfotit výrobní číslo Brigitte. Ale moc se mi to nedaří na tom tmavém laku. Asi bych s tím musel jít před dům na přímé slunce, ale to se mi nechce.
Výrobní číslo Brigitte je listopad 1996.
Dále provozuji Favorita s výrobním číslem březen 1998. Toho jsem koupil v roce 2000 v Řevnicích http://www.kola-sport.cz/ a pan Štorek tvrdil, že má poslední dva rámy skladem a že už se Favorité nevyrábějí...
A proč pro kolo z Prahy do Řevnic? Někdy cca v roce 2000 jsem kupoval dětské Author Cosmic. Průzkum trhu mi nabídl mimo jiné i obchod v Řevnicích, navíc to bylo po cestě na víkend, kde mělo být kolo darováno. Pan Štorek byl velice vstřícný a připravil kolo s i objednanými doplňky, tj. s blatníky, košíkem na lahev a se stojánkem.
Znovu jsem kupoval dětské kolo, větší, asi za 3 roky, Author Mirage SX. Opět super servis.
Pak jsem tam kupoval v r. 2016 nábojovou převodovku Sturmey Archer zapletenou do nového ráfku. Ta nebyla skladem, ale na objednání. V pátek večer přišla SMSka, že je převodovka v obchodě, zapletená. Přihnal jsem se tam na mojí skládací Esce v sobotu 15 minut před zavřením. Pan Štorek pravil: hm, to byste asi chtěl rovnou namontovat, že? A bez řečí se toho okamžitě pustil, odjel jsem na novém zadním kole!
Ten přístup pana Štorka je tak ohromně vstřícný, že už tam jezdím s čímkoli. Minulý týden ve ČT jsem tam ráno dovezl ráfek Mirage z té bouračky. Středovou osu jsem chtěl zachovat. Pan Štorek se malinko ošíval, že dnes už mají ráfky jiný počet děr a že si není jistý, zda správný ráfek sežene. Odpoledne ve 14 hodin volal, že je střed zapletený do nového ráfku! Vyzvedl jsem ještě tentýž den před 18. hodinou...
Doporučuji http://www.kola-sport.cz/ .
Mimochodem, listopadové Brigitta má výrobní číslo 3 800 a březnový Favorit má výrobní číslo 540. To tedy jsou dosti nízká čísla oproti chrlení kol za socíku. Je vidět, že už to šlo postupně do kopru...
Škoda, škoda, škoda. Protože ty popřevratové rámy jsou dobré (jsem přescent a všimněte si, co na tom vozím: https://www.nakole.cz/diskuse/30647-stafeta-via... .
Středové složení a kliky a také zadní střed, přehazka a sedmikolečko, to bylo na mojí Brigittě všechno Sachs. Čili asi se na ta kola dávaly i slušné doplňky.
díky za foto výr. čísla.
Další kousek do mozaiky nezdokumentovaného "zapadání slunce" nad zn. Favorit.
Výrobní číslo Favorit Tornado - ocelové horské kolo.
"Další kousek do mozaiky nezdokumentovaného "zapadání slunce" nad zn. Favorit." :-)
Horské kolo Favorit Tornado jsem před pár lety koupil proto, abych je mohl prozkoumat. Je to zatím jediné horské kolo, na kterém jsem kdy v životě jel, a to celých dvanáct kilometrů. Na mě je ten rám krátký.
Pneumatiky mají rozměr 47 - 559 (26 x 1,75 x 2).
Výrobní číslo je "f 03 01 ....".
Na kole je několik prvků, které připomínají rokycanské Favority, konkrétně Brigitte. Např. provedení koncového uchycení lanovodu nad zadní brzdou. Nebo uchycení brzdových špalíků na V brzdách, které je provedeno starším způsobem, jaký se dnes již nepoužívá. No a jsou na tom kole rokycanské nálepky.
Naproti tomu jsou na kole prvky, které Rokycanům neodpovídají. A to je tragické provedení svárů. Nechci věřit, že něco takového mohlo vzniknout v Rokycanech. To nemohlo svářet hladové Bangladešátko - to muselo svářet totálně zhulené Bangladešátko.
A ještě hraní si s programem Malování. Fikce, jak by Tornadu slušely moje modré foliové brašny.
Ještě k tomu Tornadu. Našel jsem obrázek kola v bazaru v Plzni. A má na zadní brzdě stejný nesmysl, jako moje Tornado.
Na zadní vidlici pod sedlem je připravena hrazdička k ukončení lanovodu brzdy a k připojení lanka s centrálním tahem pro "V" brzdu. Jenže je nepoužitá a čelisti brzdy jsou napojeny pomocí kovové zahnuté trubičky.
To vypadá, jako kdyby někdo tupě obšlehl hrazdičku brzdy z modelu Brigitte nebo Brian, a pak se zjistilo, že na 26´´ Tornadu je málo místa mezi hrazdičkou a čelistmi a centrální tah lanek se tam nevejde...
(No, tak tímhle já se zabývám...)
EDIT: Ne, na Tornadu je jiný typ čelistí, proto nelze hrazdičku použít. Kdyby tam byly čelisti jako na Brigitte, tak by hrazdička použít šla.
dík za Tvůj seriál "jak slunce nad Favoritem zapadalo"
Tvůj kus je zřejmě v oblasti brzd nepůvodní, nebo vznikl "trochu" později na základu kola které popíšu níže.
První horské Velamosy byly v prodejnách cca 1991 (?)
Pokud si pamatuji- rám byl svetle modrá metalíza (světlejší), nálepky Velamos, kliky byly ocelové potažené plastem,černé.3 převodníky, šestikolečko do 28 zubů. Řadící páčky na řidítkách, bez indexace, plechová přehazka, plechový pčesmykač. Brzdové páky si nepamatuju, ale brzdy byly Cantilever, odpovídající "cyklokrosovým" (jak píšeš- centrální tah). Rám byl (prý) dovezený z Taiwanu... a světe div se, vypadal stejně, včetně doprskaných svarů s mezerama.
říkalo se, že výbava (díly) byly koupeny z Itálie po nějaké krachnuté firmě.
Velamos horské kolo v inzerátu, jen barva neodpovídá 1. serii
https://sport.bazos.cz/inzerat/195318835/horske...
Osobne se myslím že se v případě kola na fotkách jedná o "kozumpíkovinu" tj pod značkou Favorit vymetené sklady Velamosu, Olpranu atd v době kdy je skoupil. I novější výbava- gripshifty,asi i Shimano přehazka tomu odpovídá. Samolepky na nábojích jsem viděl na dětských kolech 24"
je to OT, jen pro doplnění historie
kus z r.1994, dokonce bych řekl že s původními gumami.
Pokrok je vidět :-), je osazeno Shimano SIS
https://aukro.cz/veteran-retro-historicke-mtb...
Dovoluji si poznamenat že v té době už byly na trhu Anleny, Scotty, Rock Machine(ano za 2-5 násobek ceny velamosu) s osazením Shimano řady 400/500 (později STX, LX)
další sub- typ zde s lanky vedenými po straně rámové trubky:
https://www.sbazar.cz/tonysuchan/detail...
můj názor je , že rámy byl koupeny někde na Taiwanu/ Číně v množství lodního nákladu a postupně se spotřebovávaly.
v obou případech je vidět použité plastovo-plechové brzdy...
ještě foto +- orginál osazeného kola. (chybí blatníky+ světla, je odlišný představec, asi dávali co bylo.)
za pozornost stojí CS brzdy Techniasport (Liberec?)- používaly se na bikrosová kola.
https://www.bike-forum.cz/foto/detail/52605...
resp
https://www.muzeumusti.cz/clanky-archiv...
Zajímavé věci, máš dost přehled. Bikros - vzpomínám, jak v časopisu ABC vyšel v polovině osmdesátek návod s výkresy, jak mají tatínkové svařit bikrosové kolo dětem...
Je tom moc kolem nás, co člověka zajímá. A nelze obsáhnout všechno...
---
Ještě kdyby tak někdo věděl, jak se dělá ten "flekatý" lak na kole z toho Aukra.
Tygrování na brigittí vidlici zkusím po zaschnutí podkladního červeného laku udělat štetcem černou barvou a hned před zaschnutím to přejet jiným štětcem namočeným v bezbarvém laku a inteligentně rozmáznout. Nic jiného mě v domácích podmínkách nenapadá...
jj, tehdy coby študák jsem kolem žil.
Ony Velamosí horáky byly dokonalou ukázkou toho
jak se improvizovalo.
Bohužel už nevím, kdy přišly na trh.
Takže dnes to jsou mé tehdejší vědomosti vzpomínkou na mládí :-)
Výrobní číslo Brigitte fialová.
Duben 1999.
Výrobní čísla Favorit - dílčí závěr.
Nejpozdější mnou dosud zaznamenané výrobní číslo silničního rámu Favorit je březen 1998. Samotný rám jsem koupil v roce 2000 v Řevnicích http://www.kola-sport.cz/ a pan Štorek tvrdil, že má poslední dva rámy skladem a že už se Favorité nevyrábějí...
Brigitty, které mi prošly rukama, mají výrobní čísla z let 1993, 1996 a 1999. Brigitty mají dámský rám vyšší a s výše uloženým středem, než socialistické dámské Favority. Verze s pánským rámem je Favorit Brian, dosud jsem neměl v rukou.
Pak následuje období "Mlha před námi, mlha za námi".
A z roku 2001 je Favorit Tornado, již výrazně šikmooký.
To jsou poznatky skutečně ověřené na konkrétních bicyklech, ovšem pouze na několika málo jednotlivých kusech.
Obnova Brigitte leden 2025.
V srpnu loňského roku 2024 po havárii jsem si maloval: Neobjeví-li se do zimy tygr, vezmu červenou...
Jaký je stav po pěti měsících? Kromě jedné slaďoučké růžovky v Ostravě nebyla inzerována žádná Brigitte. Prostě nothing, jak říká Libuška ve filmu Báječná léta pod psa. Ani Brian, což je bráška Brigitty s pánským rámem, se stejnými komponenty, a tedy asi i se stejnou vidlicí.
Takže když se v lednu 2025 objevila fialka za rozumnou cenu a relativně dosažitelná, již jsem neváhal a skočil po ní. Fialka už je doma.
Nepatrnou skvrnkou na kráse jinak dokonalé akce "B"jako Brigitte byla skutečnost, že na zpáteční cestě jsem s hlavou v oblacích přestoupil v Přelouči do nesprávného krychlíku a probral se až v České Třebové.
Závit na fialové vidlici je zkorodovaný. Přes několikahodinové napájení konkorem šel jen obtížně povolit. Tím spíše, že celou jednu otáčku jsem to utahoval...
Tak a je to v pytli.
Vínový rám má nejenom zničenou přední vidlici, což bych vyřešil výměnou.
Ale má také poškozenou geometrii celého rámu. A poškozený spodní konec hlavové trubky.
Nahrbení rámu není pouhým okem znatelné. Ale klipsny hovoří jasně. S tím jezdit nemohu. Při každém nasedání by mě to iritovalo, protože to se nejčastěji potkává blatník s klipsnou. A dříve nebo později by mě to vytrestalo při nějakém otáčení.
Moc mě to mrzí. Tak krásný rám už neseženu.
Za těch 20 let, co namátkově s přestávkami sleduji inzeráty, byla v nabídce vínově červená Brigitte s černou kresbou právě jedna. Ta moje.
Nemusí to být v pytli. Záleží jak je vidlice zničená. Pokud pouze ohnutá od nárazu, který způsobil i nahrbení rámu, její výměnou jistě těch pár milimetrů získáš, aby klipsny neškrtaly.
Jsou i další možnosti.
-trochu zkrátit/prohnout dráty které určují vzdálenost blatníku od pláště. Jezdíš-li často v blátě, bude pak trochu problém s jeho průchodností po znečištění.
-Posunout dráty na blatníku výš, aby klipsny procházely pod místem střetu. Pak ale budeš mít za mokra zacákané nohy. Možná by šlo tu odříznutou plechovou část pod dráty nahradit gumovou zástěrkou, která by už nebyla tak tvrdá, aby při kontaktu s klipsnou zavinila pád.
-zastrčit do hlavové trubky dostatečně dlouhou ocelovou tyč odpovídajícího průměru a rám opatrně srovnat. Při nárazu, který poškození rámu způsobil, byla spodní ze spojek, do kterých je rám pájen, "tlačena" na dolní rámovou trubku. Horní spojku to chtělo spíš "vytáhnout". Při rovnání to bude obráceně. Hrozí, že pokud se síla přežene, poruší se pájený spoj, pravděpodobně dolní spojky.
-přejít na nášlapné pedály.
-pořídit si pánský rám. Ten by možná, protože je tužší, náraz, který způsobil poškození rámu Brigitte, vydržel. Jsi chlap jezdi na odpovídajícím rámu.
Děkuji za reakci. Je to však optimismus neodpovídající skutečnosti.
> Výměnou (vidlice) jistě těch pár milimetrů získáš, aby klipsny neškrtaly.
Na výše uvedených fotografiích je právě osazena (staro)nová vidlice. Z fialové Brigitty. Čili i se správnou vidlicí v nabouraném rámu koliduje blatník s klipsnami.
(Ony si ty klipsny nepatrně v jednom bodě škrtají o drát blatníku i na fialové Brigittě. Na vínové července se to nedělo. Možná je i ta fialová vidle velmi nepatrně ohnutá vzad.)
> trochu zkrátit/prohnout dráty
Není zbytné místo mezi blátolapem a nafouknutou hadicí pana Dunlopa.
> Posunout dráty na blatníku výš
To už mě napadlo také. Posunu je na blatníku o 2 cm výše, čímž odstraním to nepatrné škrtání klipsen o drát blatníku na fialce.
> přejít na nášlapné pedály
Ani omylem. Pro moje účely cykloturistiky, kdy jedu na kole / chodím v blátě či po skalách je kombinace Prestige + klipsna nenahraditelná.
> pořídit si pánský rám. Jsi chlap jezdi na odpovídajícím rámu.
Ne. Během cyklovýletu 100x sesedám a nasedám, protože fotím, čtu si informační cedule, máčím si ruce v rybníku, apod. Navíc jdu do let. To snadné nasedání je k nezaplacení. Nevadí mi, že rám je "dámský". Jsem si i tak jistý, že jsem - moment, sáhnu si - ano, v pořádku, jsem chlapeček.
> zastrčit do hlavové trubky dostatečně dlouhou ocelovou tyč
Mno. Zvážím to. Vypadá to lákavě. Ovšem představa samodomo srovnání rámu tak, abych z něj neudělal vrtuli...
Jenže - stejnak je spodní konec hlavové trubky roztemovaný. Tady asi končí všechny snahy :-(
Jenže - stejnak je spodní konec hlavové trubky roztemovaný. Tady asi končí všechny snahy :-(
Mám asi deset misek z různých rámů. Ta spodní z poškozeného rámu bude mít stejně vytlačená místa od kuliček které náraz do misky narval. To by ti způsobovalo "polohování" vidlice při zatáčení-prostě bys to cítil. Mně by to vadilo. Není-li trubka prasklá, a ovalita příliš velká, dal by se otvor přestružit, (možná před tím i trochu sklepat zpátky), a použít novou misku s příslušným průměrem.
Podle mne barva nejezdí, přestrojit díly je nejjednodušší řešení. Pak si můžeš v klidu hrát se záchranou barevné kombinace, kterou si dvacet let sháněl v inzerátech.
Cyklo Bareš má rovnací stolici a ocelový rám srovnají, opraví, i zničený krk vidle vymění.
To stojí za zvážení. Otázkou je, za kolik. A jak se porovnají v navázání barevných efektů, páč bude-li se manipulovat s rámovými spojkami, tak asi lak půjde pryč.
Výměna krku je nutná. Protože ocel lze sice roztáhnout, ale napěchovat roztažený oválný spodní konec hlavové trubky zpět do původního přesně kulatého formátu možné podle mě není.
Asi nejrozumnější bude skoro nové komponenty z vínové Brigitty přeházet na fialku, která je celkově ve špatném stavu, abych mohl co nejdříve jezdit.
Potom bude čas na špekulování. Beztak by asi ten rám chtěli servisovat odstrojený.
umějí i lakovat.. tedy už jen práškem. Ale vzhledem k tomu, že Bareš je jeden z posledních stavitelů kol (tandemů) na oceli, tak co neopraví on, neopraví nikdo. Mě opravoval totálně zkurvený rám Irise z roku 1920. Jo a roztaženou trubku lze zase slisovávat, nebo uříznout a svařit.. když se dá vložka a trochu se to umí, po laku nikdo nic nepozná.
Ahoj , neměřil jsi jaká je vzdálenost střed-přední osa u "lepšího" rámu ?
příp porovnání s naraženým rámem?
Neměřil. A už to ani nezměřím, rám Fialky je odstrojený. A ani si nemyslím, že by domácí měření zrovna tohoto rozměru bylo nějak přesné - stačí nepatrně natočit řídítka (vidlici) do strany a naměřené hodnoty toho rozměru budou "pěkně" létat.
Alea iacta est, historii Vínovky Překrásné se slzou v oku uzavírám a na řadě je Fialka.
Akorát že za poslední dva týdny jsem na to neměl ani minutu volného času.
Podle způsobu roztemování spodního konce hlavové trubky na třetí fotce bych řekl, že kolo svého času dostalo zepředu takovou ránu, že se původní vidlice ohnula v oblasti dolního ložiska řádově o desítky stupňů. Pak dostalo novou vidlici (tu, se kterou jsi ho koupil), nová hlavová ložiska a celé přední kolo. Do vitrínky dobré, ale jezdit bych si na něm asi netroufl.
Myslím si, že ses poněkud ztratil v příspěvcích a fotografiích. Na obrázku "na třetí fotce", který zmiňuješ, je právě moje bouraná Vínovka Překrásná s vidlicí z Fialky. Kterou jsem tam nasadil za účelem posouzení, zda je rám v pořádku. Rám Vínovky Překrásné v pořádku není, protože i s novou vidlicí z Fialky kolidují klipsny s blatníkem.
> "se původní vidlice ohnula v oblasti dolního ložiska řádově o desítky stupňů"
Tak "řádově desítky stupňů" je u mě třeba 30°. Hodně uber. Viz foto. Je to echt rokycanská ocel :-) Pro představu parametry havárie: jezdec 100 kg, na nosiči 15 kg, rychlost tak asi do 15 km/hod., náraz do boku Author Mirage s malým cyklistou. Vše popsáno výše.
> "jezdit bych si na něm asi netroufl"
A to já zase klidně. Kdysi po převratu jsem koupil z druhé ruky Favorita, na kterého nešly osadit klipsny, protože kolidovaly s předním blatníkem. Jak jsem byl nezkušený, vůbec mi nedošlo, co to znamená - bouranou vidlici. A klidně a bez problému mě povozil, na jezero Laka po těch kočičích hlavách tam u Prášil, po kamenité ne-cestě z Pusteven na Radhošť a potom sešup dolů, a tak dále.
Vínovka Překrásná musí odejít ze scény proto, že deformace rámu neumožňuje použití klipsen ani s novou vidlicí. Ne proto, že bych se na ní bál jezdit.
Ty si ale býval švarný jinoch :o)))
uff, podle foto 2/3 je prohlý i sloupek v oblasti mezi ložisky hlavového složení.
Sundal jsem z Fialky všechno, co šlo. Nechal jsem přesmykač. Vypadá použitelně a nechce se mi trápit se s přesným usazením přesmykače z Vínovky Překrásné.
Rám je na několika místech odřený a zkorodovaný. Budu muset odrezit a zatřít. Vůbec to kolo bylo při koupi v děsném stavu. Celé dodrbané, nálepky poškozené, oba ovladače změny převodů otlučené. A špinavé jak čuně, ten chlap se nenamáhal ani to otřít hadrem. No co chceš za osm stovek, že ano. Šel jsem původně jen po té vidlici.
Nemohu povolit misky středu. Jsou jakési plastové se šesti pravidelnými vnějšími polokruhy. Jak je to z plastu, tak se to nedá upnout do svěráku, protože to klouže a ohýbá se. Sikovkami už vůbec ne.
Budu si muset vyrobit stahovák ze širšího kusu ploché ocele. Do něj kromě díry pro osu středu připevnit šest šroubků s kulatou hlavou. Tak, aby hlavy šroubů zapadly do polokruhových výřezů v misce.
No to se vážně těším, jak takovou relativně velkou přesnost dosáhnu doma na koleni.
Kdyžtak už pořádně..... Odstrojit zcela, odnést na chemické stahování a odrezování do galvanovny Galven, nechat pozinkovat. Pak nechat aplikovat v nějaké práškové lakovně nový vypalovaný lak... samolepky koupit nové všechny (jsou buď po Aukru, nebo i na Facebooku), kolo nově nastrojit bez kompromisů.... střed zapouzdřenou osu....
Klíííd! Chci rychle a levně jezdit, ne vytvářet artefakt užitného umění. Že Ty jedeš na procenta s galvanovnou? ;-)
Na tom všem, co píšeš, by mě nejvíc iritovaly náklady mého času, což je nejdražší položka.
Fialka bude na hrubo odrbána v rezatých místech, máznuta základovkou a osazena použitými, leč zánovními díly z Vínovky Překrásné.
> "samolepky koupit nové všechny (jsou buď po Aukru, nebo i na Facebooku"
Ani bych neřekl. Prosím o odkaz na samolepky "Brigitte".
Nejedu v procentech.. ale když se to takhle udělá, tak máš po nervech s tím, že to "zase" někde kvete, nebo že jsi to drbnul a jestli neopravíš lak, tak to pokvete.
V týhle FB skupině se dost často objevují Favoriťácký díly - uloženky.... https://www.facebook.com/groups/779452882095960
Já tedy Favority nesbírám ani nerenovuju (myslím si o nich, po zkušenostech cca 20 letýho nucenýho používání, že to byly neuvěřitelný sračky), tak mě ty nabídky favoriťáckých šmajdavých dílů spíš vytáčejí, když hledám díly na historický kola....
Prosím o odkaz na samolepky "Brigitte".
Vím, že jsme v internetové diskusi, řeči se vedou a pivo se pije a informace z diskusí dělím pěti.
Jen si prostě myslím, že výraz "samolepky jsou buď po Aukru, nebo i na Facebooku", když se bavíme konkrétně o Brigittě, je blábol hodný IV. cenové a tvrzení "V týhle FB skupině se dost často objevují Favoriťácký díly" to rozhodně nezachrání.
Mám prostě takový nepříjemný pünktlich rys povahy, že mě vadí jalové plácaní. Nic ve zlém. Řeči se vedou a pivo se pije a informace z diskusí dělím pěti.
Samolepky rozlišuju pouze Favorit a prchám.. jakékoli další dělení je pod mou rozlišovací schopnost.
na spodní a sedlovou trubku by se samolepka určitě dala sehnat, to je celkem standardní nápis u různých Favoritů. Na tu horní trubku by bylo nejjednodušší si nechat samolepku v nějakém grafickém studiu nechat dodělat podle fotky tak, aby to pasovalo k tomu standardnímu nápisu na spodní rámovce.
Každopádně nový lak stojí za to udělat. Já jsem to dělala sama
https://www.bike-forum.cz/foto/detail/69144...
drží to už třetím rokem, ale dnes už bych to dala do lakovny. Kamoš tam dává staré Favority, dělají krásné laky nerozeznatelné od originálů za pár tisíc. Odlakování starého laku je práce na jedno odpoledne.
Paráda, přesně tenhle odkaz jsem potřeboval. Já věděl, žes tu kdysi na Nakole o lakování kola psala. Chtěl jsem si to přečíst. Ale nemohl jsem to najít. A ptát jsem se nechtěl, aby se neřeklo, že si kluk neumí poradit ;-)
Jinak ty různé rady, co zde dostávám, pečlivě zvažuji, třídím a ty smysluplné uchovávám.
Ale teď je aktuální program Fialku rychle levně zprovoznit bez ohledu na to, že třeba bude znát - ó hrůzo - oprava rezatého místa štetcem.
:-)
No a výhledově s tím odbarvovačem... Přeci se s tím nepotáhnu do sklepa. Ještě bych nakapal ve výtahu. Budu si tedy muset dát na koberec noviny. A nepustit k tomu kočku.
Já jsem Růženku lakovala v zimě (leden, únor) a všechno jsem to zvládla v obyváku u krbu, prostě vyvětráš
:-D
Ten návod pak vznikl dodatečně v létě, když jsem vypotřebovávala barvy.
https://www.kovys.cz/p/klic-stredovych-misek...
https://www.velkoobchodcyklo.cz/klic-na-misky...
Mám ho doma.
Ano, to je ten typ misky. Mě se na dotaz "miska středu plastová stahovák" nevrátil žádný relevantní odkaz.
(Protože na těchto miskách nevidím kontramatici, předpokládám zapouzdřenou osu.)
Ale nelíbí se mi to. Ta vybrání v miskách nepřesahují svojí roztečí domeček středu, takže domeček brání nasazení stahováku až "za" misku, a samotný límec misky je úzký. Tam jsou pouhé 3 mm plastu pro působení síly. Bojím se (pozor, vyslovím domněnku, aniž bych to kdy skutečně zkusil v praxi), že stahovák bude z růžice misky sklouzávat a lehko ji ožvýká.
Podobné to bylo kdysi při stahování cvrku ze zadní osy, jak to bylo na ty dvě drážky. Jak se to nepřitáhlo osou (což jsem jako kluk netušil), tak se to žvýkalo, v tomto případě se žvýkaly výstupky na stahováku.
Půjdu cestou samodomo stahováku z plocháče a ze šroubů, který přes nějakou trubičku přitáhnu k misce šroubem na pedály v čele osy.
Akorát se mi to špatně měří, když tam překáží ta osa. Máš-li doma alespoň plastovou šupleru, můžeš mi to prosím změřit?
Ne-li, nevadí. Nějak to zkusím, pilník na korekce mám :-)
Měla jsem tuto misku svého času na Kinexu a několikrát jsem ji sundala a nandala hasákem, pravda, trochu se ožvejkla.
Teď už si dávám pozor, aby misky, co kupuji, byly na obou stranách na klíč Shinamo. Ta Kinexka měla jednu takovouto a kupovat stahovák se mi teda nechtělo.
A už dlouhou dobu si říkám, že bych měla zajít za sousedem, ať mi na ten Shimano klíč navaří kus trubky, klíč se z toho smeká a musím to přichytávat šroubem pro pedál, s trubkou napevno by to byl luxus.
Dá se použít SH klíč na kontry středu, nedělá zákusy jako hasák (použito na Kinex klínkové ose, má moc dlouhý konce a nedá se nasadit stahovák Kinex misek).
Průměr čepu 7mm, rozteč 46mm
Napadlo mě, když tu řešíte ta historická kola. Vím, že jsem měl na favoritu přehazovačku označenou písmeny Závodu míru, nejspíš BWP. Nemáte někdo fotku, kde je to vidět?
Rychlejší než hrabošit ve vlastních flashkách bylo zadat do vyhledávače "přehazovačka favorit pwb".
https://cdn.aukro.cz/images/sk1674145644483...
https://cdn.aukro.cz/images/sk1707071587634...
!! Favorit píšeme vždy s velkým F, jako vše, co nám je milé. Tedy Favorit, Kočka, Klobása, Pivo, atd.
Sdílejte,n než to smažou.
;-)
foto zde.
koupis na kola pro afriku, bazary atd
např.
https://aukro.cz/favorit-prehazovacka-pwb...
Díky za odpovědi. Pořád žiju ve světě, nejdřív se zeptám lokálního guru a když neví, začnu googlit.
No vidíš. A já zas nemohu a nemohu najít na internátu takový ten nepříliš pohledný bazmek, co se přidělá na berany a je to vytrčené dopředu, opřeš se lokty o berany a ňafneš to rukama kdesi v dáli vepředu...
Protože nevím, jak se to jmenuje.
Odpovím si sám, páč jsem to mezitím našel, neboť jsem chitrí, ši kovný a zdělaný.
Je to "časovkářská hrazda" nebo "hrazda na triatlon".
Gute nacht a nezapomeňte si nařídit budíky.
Hm, kdybys koukl kam jsem tě posílal, tak tu hrazdu můžeš mít už na cestě. Za 20 teuro.
https://www.favoritdiely.sk/kuboj-riadidla/
Neopíráš se lokty o berany, ty opěrky jsou součástí hrazdy. Dělal jsem si kdysi dvě. Jednu "klasickou", jako ten Kuboj v odkazu Michálka, a pak "přímou" jakou jsem nyní objevil na NETU-
Deda Elementi Jet Clip-On časovkářská hrazda 340 mm S
Ta sice váží jen 660 gramů, ale stojí 14390 korun.
Jesatlipak ještě víš, co ta písmena znamenají? Tedy PWB.
Přesně kvůli tomu, že to vím, to sháním. Občas si maluju, že až budu v důchodu, tak projedu tuhle trasu. A kdyby tam bývalo bylo BWP, tak bych to použil jako "logo". Protože bych to chtěl právě v tomhle pořadí.
Vzpomínám si, že se tehdy říkalo spíš PBW, asi proto, že to líp znělo. I když se to většinou jezdilo jinak.
Já si právě pamatoval, že na té přehazce bylo něco jiného než PBW, a že jako dítěti mi to bylo divné, ale nevěděl jsem co.
Také nejméně jednu někde mám, ale ne v tak dobrém stavu, jako Favorit 1970. Nepoužívám ji, protože má kladky kovové a tím je hlučnější.
s křížkem po funuse ale
-cr mo rám https://www.citybikes.cz/ram-crmo-ocel...
ovšem není popsané zda je hlava 1" nebo 1 1/18"
nebo koupě kompletu:
nejedná se ale o brigitte barevně ovšem blízké
https://www.sbazar.cz/tetamilena/detail...
https://www.sbazar.cz/madagaskar/detail...