Koupil jsem si rohloffa a teď chci vyplétat kolo. Někde jsem četl, že se mají paprsky 2x křížit. Neměl byste někdo fotku jak to udělat správně, nebo nějaký popis ? Náboj je fat ale to asi nemá na nic vliv.
A pak mám ještě dotaz ohledně zpřevodování. Aby nedošlo k poškození náboje, protože to dávám na elektriku a budu s tím jezdit hodně po lese a v horách.
Díky za rady.
Nechej to vyplést v odborném servisu...
Zbytek otázek bych směroval přímo na Rohloff.
Ráfky na Fatu mají niple často v paternu zig-zag takže ti klasický kalkulátor délky drátů asi nepomůže.
2x křížený je celkem standart, můžeš i 3x, ale dá se obecně dost věcí zvrtat když nevíš jak kompenzovat levou a pravou stranu... tak se do toho raději ani nepouštěj.
Navíc bez stolice na centrování takového speciálu bude každý odkázaný na práci přímo v zadní vidlici, a to musí vědět jak si udělat pravítko, a taky kolik dotahovat.
Každej, kdo přeplítá, přeplítal jednou poprvé a neuměl to. Není to žádná raketová věda a maximálně si bude muset koupit nové, když to zmastí a něco rupne. Ale to je investice do vzdělání, totéž dá v tom servise a nenaučí se nic.
Učit se to na náboji za 35k mi připadá jako nerozum (plus když přičteme vypečenosti FATu).
Když si pořídim takovejhle náboj tak šetřit na vypletení je fakt blbost...
Nic mu nebrání v tréninku na nějakém starém, až to nacvičí, může zaplést ten drahej.
To rozhodně ne, jen si nejsem jist, jestli úvodní příspěvek se vede zrovna v tomhle duchu :-D
(plus když vezmu v potaz trochu kontextu)
Někdo si za kvalitu i připlatí. I vzdělání může být levnější a dražší ;-)
Myslím že nemáš představu jaká věda to je.
Záplést kolo blbě se dá jedna dvě, vidím to na vašich fotkách a návodech.
Možná jezdíš na špatně zapleteném kole a ani to nevíš.
A to se nebavíme o centrování.
Můžeš vysvětlit co by měl koupit nové “když to zmastí a něco rupne”?
:)
Může přetáhnout dráty, praskne drát, může se roztrhnout i příruba. Jinak se samotným výpletem toho moc víc nepokazí. Pak už to jen musí vycentrovat, na to si taky může najít návod. Co se týče tažných a tlačných drátů, a které dávat zevnitř a které zvenku, není v podstatě ani moc ujednocené a jsou na to různé názory. A ani ze všech servisů ti to neudělají stejně ;-) Když to dá podle návodu na trubce, tak to fungovat bude. Zrovna ten návod, na který jsem mu dala odkaz, to dává stejně, jak to je na mým spešlovi v originále z obchodu, a přitom to někdo chce obráceně.
Beztak tam bude na éčku dávat 2mm dráty a aspoň 36, to uveze aji vola. Nad tím můžeš dumat, když jich tam dávaš 18 zeslabených.
Mohl bys alespoň naznačit, v čem je ten hlavní problém vyplétání, že to všichni děláme tak nějak špatně? Vžyť to snad opravdu není raketová věda.
Tak to je běžná úrověň myšlení řemeslníka...
Když nekompenzuješ strany, u ráfkových brzd vpředu ještě čert to vem, ale u zadního pro kotouče a emotor, a ještě jen 2x křížené...hm to chce odvahu.
Dobře, s kazetou a s kotoučovou brzdou je ten výplet asymetrický. Jak to kompenzovat?
Asi si nerozumíme, asymetrie výpletu a kompenzace stran spolu nesouvisí, resp. správně by neměly.
A pokud to tak někdo dělá, tak se mu možná lépe stahuje jedna strana, ale za cenu nestabilního výpletu.
Ale vidím že se mne snažíte nachytat a vtáhnout do vašeho pojetí debaty, a o to fakt nestojím.
Mějte si svou pravdu!
:)
Nerozumíme si. Nikam tě vtahovat nechci. Já jsem zapletl jen jedno symetrické přední kolo s ráfkovou brzdou a se všemi začátečnickými problémy. Proto by mne zajímalo, co a jak se kompenzuje, poněvadž o tom nic nevím. Já to zapletl podle fotky předchozího zápletu. Prostě jsem to zkopíroval.
Bára psala že to je jedno, dole máš návod od poláka, to ti musí stačit.
;)
Zbytečně se urážíš a pokud nejsi schopen krátce odpovědět ani na dva slušné dotazy, tak si svá moudra rovnou nechej, poněvadž jsou celkem k ničemu.
Nesnažíme se tě nachytat, jenom potřebujeme vysvětlit, co myslíš tou kompenzací stran a co znamená "lépe se mu stahuje jedna strana". Bez ironie, ty pojmy jsem fakt ještě neslyšel a jestli celý život něco dělám špatně, rád bych věděl co.
Nedělej z toho vědu, kdyžtak to přepleteš.
;)
Sheldon Brown nezklame:
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Tady na tom je krásně vidět, že jak se dá jednou něco na internet, začne se to vydávat za univerzální pravdu.
S.B. pokud vím už nežije a proto si to po sobě sám neopraví.
R.I.P. S.B.
Můžeš prosím napsat v čem jsou tam chyby?
Díky.
Sorry Sheldon, máš to dobře.
(mažu svůj duplicitní dotaz)
Vytrhnout si přírubu na rohlikovi chceš, to je jasný...
Njn, tomu se říká zaplacená zkušenost :-)
Když nejde o život, jde o houno. Buď ho to přesvědčí, že bude cálovat za servis, nebo to příště udělá lépe. Prostě investice do vzdělání. Já fakt nechápu, co vám na tom přijde zvláštní, když se někdo chce něco naučit dělat sám a proč by všici měli být blbější, jak někdo, kdo zvládne zaplést kolo.
nechápu jak se může urvat flange náboje, ten ráfek je v tu chvíli dávno mrtvý.
Normálně, rupne to mezi dírama. Viděla jsem fotku, dotyčný raději používá míň děr, prý to pak nemá tendenci prasknout, když je moc děr, je málo materiálu mezi dírama ;-) O ráfku nic nepsal.
Jinak Rohloff popisuje limit co planeta vydrží v krouťáku pomocí převodu - čím lehčí tím hůře - takže jejich omezení tuším začíná na poměru do těžka 1,9, potom 2,5 pro pastorky ne menší než 15z, a 3 pro jezdce 100kg a víc, nebo pastorky menší naž 15z.
Ačkoli rohlíkáři běžně popisují násobnou výdrž pastorků a řetězu ve srovnání s klasikou, tato je mnohdy vykoupena velkým protažením řetězu a totálním opotřebením pastorku.
Já bych si na elektrofat, který popisuješ v jiném vlákně jako ježděný natěžko s až 15 kily v terénu, dal pastorek minimálně 20z, z čehož plyne zpřevodování 38/20 až 60/20.
S novou generací středových pohonů je toto řekl bych nemyslitelné.
Ale Rohloff deklaruje kombinovatelnost s určitými elektropohony poslední generace.
Celé to má jeden háček, je třeba využít elektronické řazení napojené na řídící jednotku motoru, aby nedocházelo k vyřazení do neutrálu a šlo řadit v záběru.
Softwarové propojení.
V neutrálu by sis mohl nehezky nabít hubu - popisují to ve FAQ.
Já asi to vypadnutí do neutrálu u Rohloffa zažil jen jednou, ve velomobilu, tehdy jsem to neznal a bylo to poměrně nepříjemné protože planeta nechtěla řadit a já nevěděl jaký převod by tam mohl padnout, kliky se protáčely navolno, já na mostě, za mnou auto a já postupně zpomaloval do nuly.
Myslím že tam nakonec skočil těžký direkt a pak se to nějak chytlo a začalo to řadit.
Na uprightu to může znamenat salto vpřed.
Fotky a popis bych měl:
https://nightrider.mzf.cz/vyplety.htm
Algoritmus bude fungovat bez ohledu na šířku ráfku, stačí správně určit rozměr "v".
Maximální dovolený moment najdeš v manuálu, který jsi k náboji dostal, maximální moment vyvíjený motorem máš nejspíš v manuálu od toho motoru a maximální moment od svých nohou si spočítáš (tvoje váha krát délka kliky krát nějaký součinitel pro případ rázu). Z toho by nejpomalejší možný převod měl jednoznačně vyplynout.
Pokus o přeřazení v záběru by náboji neměl ublížit (to tvrdí výrobce), ale může se stát, že se přeřazení nepovede a skončíš v nějaké nepoužitelné mezipoloze, dokud to úplně neodlehčíš a nezakroutíš rukojetí sem a tam (to mám ověřené na vlastní kůži). Takže to elektronické řazení je dobrý nápad.
Všechna moje kola mají na zápletech křížení 3x, včetně silničního a je to tak od výrobce. Možná se menší kola zaplítají jen s dvojím křížením, píšu o ráfku 622. Na youtube je plno návodů, jak to zaplést, taky jsem se to podle toho učila:
https://www.youtube.com/watch?v=lebQ8BcrR-o&...
Pro výpočet délky drátů jsem použila tuto kalkulačku:
https://www.sapim.be/vypocet-delky-paprsku