Zdravím. Musím řešit asi neobvyklou záležitost. V ráfcích Viking MTB disc se mi neustále posunuje ráfková páska a řeže mi duše kolem ventilku.Už mě to stálo docela dost peněz za nové duše.Nepomohlo ani podlepení pásky na několika místech oboustranou lepicí páskou.Ráfková páska se posunuje dál a škodí.Pravidelně po 1 km až 2 km defekt a díra u ventilku. Poradíte někdo co s tím??? Díky.
...a plášť se ti neposunuje? :-/
ahoj. Tak jsem dal na zdejší rady,vyhodil jsem kupované pásky a dal jsem do ráfků lepicí elektrikářskou na třikrát kolem. No,dnes jsem vyjel,a po dvou kilometrech prázdná přední guma. Tak jsem to svlíknul a zjistil jsem,že ele páska drží naprosto dokonale a že tím to nebude. Dal jsem záložní duši (ta původní samo díra u ventilku)a na pláštích udělal značky... no a??? Po zpátečních dvou kilometrech jsem
zjistil,že se pláště posunuly o dva a půl centimetru.Vozím bílé pláště Geax Saguard 26x2.0, ráfky jsou Viking disc pro (vyplétaná kola na objednávku)
Za normálních okolností se plášť nemůže posunout a ještě o tolik. Něco je hodně špatně, mastné patky kolem dokola, plášť je menší než by měl být a menším tlakem pořádně nedosedne, možná může být i něco jiného, ale nenapadá mě co. Je dobrý používat duše s celokovovým tělem ventilku, i když se plášť malinko posune tak se ventilek nepoškodí.
přímo na těchto pláštích jsem najezdil několik tisíc km při tréninku i závodech maratonů MTB a nikdy se mi tohle nestalo. Problémy začaly až letos a naprosto nevím proč.Bylo by jednoduché milé pláště vyhodit,ale kdo mi zajistí že s těmi novými to nebude pokračovat dál???
Nezajistí ti nikdo nic, to je na tobě.
Obecně platí, že se plášť posouvat nesmí, tzn jestli máš ráfky mastné, osobně nemám zkušenost co jsou zač ty bílé pláště, jestli nejezdíš na podhuštěných atd atd.
Osobně jsem se protáčejícím ráfkem v plášti dosud nesetkal...
Na těchto konkrétních pláštích na těchto konkrétních ráfkách? Nemyskím typ, ale konkrétní kus. Mně přijde absurdní, aby se plášť posunul v ráfku, to by se určitě stát nemělo. Prostě ti nesedí ráfek s pláštěm. Oboje může mít odpovídající rozměr, ale rozešly se v tolerancích a nepasují k sobě. Nejdřív bych prostě zkusila jiný plášť.
Pokud bych objevil podobný nenadálý problém:
1.Vzpomenout, co jsem měnil na př. kole od doby "bezproblémové".
2. Odmastit ráfek a plášť, nasadit a nafoukat na vyšší tlak, aby si to sedlo- pak upustit na běžný.
3.Jet v terénu bez použití př. brzdy
4. Přehodit pláště- zadní s předním
Pokud nepomůže, nechat to na servise(výměnu nového pláště) a př. reklamovat jako "jejich chybu"....
Po výměně ráfků jsem měl stejný problém (nejen u ventilků), pomohlo autorizovanou písku vyhodit a použít místo ní elektrikářskou lepící, 3x dokola.
V dřevních dobách motorismu se pláště vysypávaly klouzkem (mastek), aby se duše k plášti nepřilepila a pří pootočení pláště (pneumatiky) na/v ráfku se neurval ventilek.
Možná chybná úvaha, ale proč nepoužít oboustranně lepící pásku, která by zabránila protočení duše a ustřihnutí ventilku a pak prosypat klouzkem (mastkem), případně pudrem, pokud není škrobový, takže když se posune plášť, sklouzne po mastku a duše zůstane na místě.
Použít lepící, nebo lpící pásku na bezdušová kola.
Řešil jsem naprosto stejný problém. Nakonec pomohla elektrikářská izolační páska 19 mm do ráfku vnitřní šířky 19 mm.
A na jednom kole jsem poté zjistil že mi do 19mm ráfku dali 22mm ráfkovou pásku. A to je taky bez problémů. Příště dám raději širší ráfkovou pásku než je vnitřní šířka ráfku.
Páska pro bezduše je drahá a v cykloservisu mi řekly že její použití není jen tak. Hodně záleží na vnitřním profilu ráfku ( jaký má tvar ). Páska musí zakrýt celou vnitřní plochu. Takže nemusí stačit na 19mm 19 páska. Což při ceně jednoho balení rozměru pásky nedává ekonomicky smysl nakoupit 3 různé rozměry, když nakonec tam dáš jen ten jeden správný a 2 pásky neupotřebíš.
A taky jsem odjehlil všechny otvory v ráfku ( šábrem, řezákem na papír) Hliníkový ráfek jde obrobit snadno. Aby nebyly ostré hrany.
Hm, moje zkušenost je naopak taková, že všechny pásky s udávanou šířkou shodnou s vnitřní šířkou ráfku jsem musela nůžkama zúžit o cca milimetr. Pokaždé se jednalo o modrou schwalbe pásku. Nikdy s tím pak problém nebyl, a to jsem používala i galuskový ventilek ve velké díře vycentrovaný jen tou schwalbe matičkou.
Ano, bezdušová páska se dává o něco širší aby to bylo až do kraje a dobře to těsnilo. Ale při použití s duší jde jen o překrytí otvorů v ráfku a aby to neujíždělo, takže na šířce tolik nezáleží. A kupovat tři balení je dobrá blbost, stačí to změřit a koupit rovnou ten správný. A že by to bylo drahý je taky nesmysl, 10m se dá koupit pod 200 Kč, což je 40 Kč na kolo. Na Bike-foru někdo používá tohle
https://www.hanak-trade.cz/produkt/tesa-r-4288...
https://www.hanak-trade.cz/produkt/tesa-r-4289...
https://www.hanak-trade.cz/produkt/t2c-r-tt...
300 za 66m v šířce 19mm snad už nikomu nepřijde moc.
Elektrikářská páska mi přijde moc měkká a pružná, ale asi nejsou všechny stejné.
Dala by se použít i páska na koberce- je hustěji tkaná a líp lepí. Jinak je tohle pro mne novinka, za celý "život" na kole(přes 55 let)se mi páska v ráfku neposunula(a to od klasik gumových po dnešní modrou Schwalbe). Mohlo by se to stát při podhuštění, ale při normálním- pokud se neposune plášť(a takovou sílu vyvinout i v terénu/stoupání neumím), je to snad nemožné...
Ale kobercovou pásku asi nekoupíš v potřebné šíři. Já jednou v nouzi použil i textilní náplast. Mě se tedy páska neprotočila, ale stalo se mi, že sem měl moc úzkou a sesunula se mi ke kraji a odhalený otvor v ráfku mi způsobil defekt.
Kobercovú pásku nastrihneš na šírku akú ptrebuješ a len ťaháš. Tiež som to takto riešil, dokonca v cykloobchode mi to poradil predavač. Dával som 3x dookola.Dierku som vyrezal ostrým nožom.
Ona se nemusí protočit. Ty ráfky co mám teď mají nějak blbě úzký ten žlábek a ohýbají okraje pásky vzhůru - perfektně připravený břit na eliminaci duše. Kdybych si toho všiml dřív, uštřil bych dvě totálně oddělaný duše a potupné tlačení k domovu.
Kdybych pásku zkoušel zúžit, přestřihl bych jí napůl díky přepřipravené díře na ventilek. Možná blbý kup...
Problém se už řešil u sousedů na B-F:
https://www.bike-forum.cz/forum/prokluz-plaste...
Měl jsem podobný problém- po výměně pláště vyřešeno.
V mém případě byl problém způsoben starým pláštěm (rezervní kolo, leta prázdné) na povrchu vyschnul a klouzal po ráfku.