Potřeboval bych spojit dvě ekoloběžky do jedné. Přesněji, k silnější koloběžce Splach Titan (52V 1050Wh dva motory) přidat baterku z Dualtron Mini (52V 910 Wh pouze zadní motor).
Na té silnější jezdím a prodloužení dojezdu by se mi hodilo. Na Dualtronu už dlouho nejezdím a rozumně prodat se nedá.
Představuji si dvě možné varianty, ale upozorňuji předem, že tomu nerozumím.
1. Vzít deck Dualtronu i s baterkou a připevnit ho pod deck větší koloběžky. Místo by tam bylo a snížení světlé výšky přežiju. Propojit obě baterky kablíkem s konektory. Ten by snad mohl existovat. Prakticky jen propojit plus a minus. Předpokládám, že podmínkou je stejné napětí obou baterek s tolerancí 0,3V. Fungovat by to potom mělo jako jedna větší baterka.
2. Umístit deck jako p předchozím případě, ale vůbec ho neotevírat na Dualtronu ani Splach. Použít plyn z Dualtronu na Splach jako druhý plyn. Kablík k motoru z Dualtronu připojit ke kablíku k motoru Splach paralelně. V tomto případě by koloběžka jela na pravý plyn jako originál a na levý plyn by zadní motor dostával proud z obou kontrolerů. Vůbec netuším, jestli je to možné a co by na to říkaly oba kontrolery, případně další elektronika. K motoru Splach vedou tři silné dráty, Dualtron jsem nezkoumal.
Prosím proto znalce v této oblasti o vyjádření, jestli je některá varianta reálná.
Ještě mě napadá nejjednodušší varianta
3. Kontroler ze Splash by krmil zadní motor, kontroler z Dualtronu přední motor. Přední motor by byl odpojený od kontroleru Splach.
Zapojit předni motor na jeden regulátor , zadní motor na druhý regulátor ale oba regulátory mit propojené jednou plynovou páčkou muže být problém. Mam tak zapojene dvě koloběžky a bez uprav to zlobilo—- poruznu při určitých otačkach pocukavalo a i když na obou koloběžkach stejna kombinace regulatoru uprava co fungovala na jedne na druhe koloběžce nefungovala. Takže ja bych radil jenom připojit plus minus druhou baterii a nic složitějšiho nevymýšlet.
Díky, budu se tedy držet při zemi a jen spojím baterky.
jen si uvědom, že pokud nebudou stejně nabité/ vybité potečou Ti mezi nimi vyrovnávací proudy.
A co to bude ve finále znamenat?
vyrovnávací proud bude úměrný rozdílu napětí a rozdílu vnitřních odporů baterii.
Velikost lze dopočítat dle Ohmova zákona.
Co se bude "dobíjet" do prázdnější baterie, bude bráno z té silnější. Zde můžeš přesáhnout "rozumný" odběr.
Minimálně nelze počítat se součtem kapacit baterií.
Obecně je to nesprávný přístup... byť to tady někdo (bobbob na vozíku?) už dělal.
Může to v případě nejakého problému/chyby (spojení vybité a nabité baterky) přepálit dráty, zahořet atd.
Sečteno a podtrženo- není to správné,ale lze to, rozhodně to není pro toho kdo do toho nevidí.
Pokud se rozejdeš o cca 3v na celkovém napětí a ty baterie spojíš, tak si jedna bude myslet že jedeš do kopečka a druhá si bude myslet že jedeš z kopečka a brzdíš rekuperací, prostě nebude se dít nic, co by bateriim vadilo.
ty 3 volty rozdílu ber ale jako muj hrubý odhad, rozhodně ale není nutnost mít ty dvě baterie nabité s rozdílem pouze desetin nebo setin voltu.
Jasně, to chápu. A jak se to bude chovat, když spojím dvě baterky se zhruba stejným napětím, ale různou kapacitou? Nabijou se obě do svého maxima?
Moc se mi do toho bastleni nechce, protože jestli nakonec vyhorim, bude to zase na mě. Ale budu muset, protože nikdo jiný to neudělá.
ruzná kapacita ničemu nevadí, musí proti sobě sedět stejný počet článku --stejné napětí.
můj -možná příliš opatrný názor- je:
0-aku musí mít stejné napětí a stejnou "chemii" LiFePO, Li-pol a pod.Přez to nejede vlak.
1- pro nabíjení v žádném případě nespojovat.
Každou baterku nabíjet sólo správnou nabíječkou.
2- před spojením změřit na obou baterkách napětí.
Jaký je přijatelný rozdíl nepíšu, čím menší, tím lepší. Sám bych se drbal za uchem při rozdílu 1V na 51V aku
3- dle mého by bylo lepší po dobu do dalšího nabití nechat aku spojené... i když Ti to sežere nějakou kapacitu "balancováním"- dobíjením jedné baterie druhou Velikost závisí na tom nakolik mají baterie různé vnitřní odpory.
4- viz kytarapepin- pojistka ma spojovacích vodičích.
Ale jak píše Cibi, opravdu veliký pozor na spojení plně nabité a plně vybité baterie---jednou se mi to stalo--špatný kontak na jedné nabiječce a druhá baterie se nenabila, měl jsem kliku, že ledva jsem propojil baterie tak jsem hned cítil, že kabel topí a rychle jsem to rozpojil. cca 15A pojitka na druhé baterii by nebyla uplně od věci pokud by nepřekážela a zásadně to propojení nekomplikovala.
ještě k tomu nabijení, pokud budeš jen trochu dobijet, né na plné napětí přez noc, ale třeba chvíli cestou z nějaké zásuvky, mužeš ty baterie nechat na výstupu propojené a dobijet obě dvě pouze jednou nabiječkou píchlou pouze do jedné baterie.
Pokud ale budeš dobijet do plna, musíš mít baterie na výstupu rozpojené a nabijet obě dvě vstupem pro nabiječku, bud každou zvlášt svoji nabiječkou, nebo jednou nabiječkou ale rozdvojený nabijecí konektor.
A sakra, tak to je velká komplikace. Jsem myslel, ze se s tim balancer popere.
zezadu--z výstupu baterie balancer vubec neví že baterii dobijíš.
Rozhodně se s takovýmto nabíjením balancer nepopere.
Některý balacer si pokecá s nabíječkou a ukončí nabíjení, ale ne v tomto propojení... tam si ten druhý aku můžeš přebít a zničit raz dva.
Příp unikne dým...
Abych baterky rozpojoval při nabíjení je nereálné.
Zeptal bych se tedy na jinou variantu. Na větší koloběžce bych použil baterku a kompletní elektroniku z malé, včetně plynu a kontroleru.
Měl bych tedy pravý a levý plyn, každý pro jeden motor.
Vidíte v tom nějakou elektrickou záludnost? Že se to bude blbě ovládat, je mi jasné.
Jde mi o to, jestli jsou motory koloběžek zaměnitelné.
A jestli můžu připojit výstup z brzdy na obě koloběžky zároveň. Po stisknutí brzdy se spustí rekuperace.
Promiň nerozumím proč to rozpojení při nabíjení považuješ za nereálné.
Chtěl bych nějaké blbotěsné a nehořlavé řešení. Jednou zapomenu to při nabíjení rozpojit a je problém.
Pořiď kolobrndu s větší baterkou a ty stávající rozprodej.
Právě že je nikdo nekoupí. Ta menší stála 26 a nechcou ji ani za 10. A pod 10 ji nedám, když má slušnou baterku. Ta baterka samotná nová stojí 17, jestli jsem se dobře díval.
Chtěl jsi maximálně blbotěsné a nehořlavé řešení, nic lepšího asi nevymyslíš, ekonomická stránka věci samozřejmě pujde oknem :-)
Cokoliv zbastleného bude jen horší nebo ještě horší, zejména když zjevně moc netušíš co děláš.
Prodejní ceny akumulátorů budou kapitola sama pro sebe, tam můžeš asi jen prohrát. Podle mě ale furt lepší než vyhořet...
A jestli můžu připojit výstup z brzdy na obě koloběžky zároveň. Po stisknutí brzdy se spustí rekuperace.---------------------------------------------------------------------------------------------
to si myslím, že se přez tu brzdu budou nejsíš hádat nestejnoměrně vybité baterie
Propojit vybitou a nabitou baterku bych si nedovolil. Myslim, že mam 10A kontroler, tak tam tu 15A pojistku dam.
Zkoušel jsem tady v OV dvě firmy přes ekolobezky, ale obě jsou až neuvěřitelné jelita. Připadá mi, jako by toho věděly ještě méně, než já. Zato ceny servisu maji pořádné, takže nějaký servis Xiaomi je ekonomický nesmysl.
Pořád blábolí něco o nákupu nové koloběžky, ale ani o nich toho moc neví.
Jediné riešenie ktoré nie je úplný nezmysel a problém je to spojenie batérií. Pre "istotu" tiež odporúčam tú poistku, tým sa rieši "čoby keby" a vytvoriť si návyk "pred nabíjaním batérie rozpojím" zase tak nezvládnuteľné nie je. Každopádne prúser by pri nabíjaní spojených bat. nastal iba v prípade že by už jedna batéria bola vadná (nenabíjala by sa do plného napätia - to si človek všimne ak pred spájaním batérií kontroluje ich napätia). Takže v praxi by som toto celé videl ako schodné a asi aj relatívne bezpečné riešenie. Paralelným spojením batérií sa navyše zníži ich prúdové zaťaženie so všetkými výhodami z toho plynúcimi.
Děkuji všem za vyjádření. Původně jsem předpokládal, že spojení baterek je primitivní záležitost. Teď vidím úskalí, tak raději napřu síly do prodeje toho Dualtronu a nakonec, až tě větší dojdou síly a nedoveze mě do práce, koupim novou koloběžku.
Tak jse si koupil Segway GT2. Není to koloběžka, ale vesmírná loď :-)
... ve vybraném terénu si dopřejete maximální rychlost 70 km/h ...
8-(
Však jo, s nabitou baterkou jede 70 klidně. Ale hlavně je obrovská a dokonale stabilní. A má pořádnou sílu 6kW. Ta starší byla taky velká, měla 3 kW ale proti této nové je to hračka.
A proč ne? Třeba nechce jezdit do práce autem, normální skútr do bytu nedáš a venku nechat taky nechceš. Tohle sice má půl metráku, ale dovedu si představit dávat si to do bytu, tedy pokud někdo nebydlí v patře v baráku bez výtahu
Protože je to paskvil? Koloběžku, i elektro, dáš do bytu taky a pokud to nebude motorka za koloběžku jen maskovaná, zabere i míň prostoru - krom ostatního je segway i docela kráva.
Na segwayi seš chodec, co se pohybuje 70km/h - z jakékoliv podpory tohohle typu byznysu se mi kroutí žaludek...
Jasně, auto už dávno nemám a snažím se zbavit i skutru Burgmana. Koloběžka je daleko lepší.
Jezdím na ni každý den 2x25km do práce. Tahle je pro můj účel super. Dám ji normálně do velkého výtahu i do bytu. Žádný problém. A už se mi podařilo narvat ji i do Pendolina.
To spojení vlaku a koloběžky je velká výhoda. A nevím, proč bych s ní měl jezdit po chodníku.
Aha, sorry, moje blbost. Nenapadlo mě to googlit a na základě názvu jsem předpokládal tu balanční sra*ku s kolama vedle sebe...
I tak bych na tom 70 jet nechtěl.
Tahle je právě stabilnější a ovladatelnější v 70-ti, než ta stará ve 40-ti. :-)
A tu balanční s.. si chtěl koupit strýc, kterému táhne na 90 let. Nemůže pořádně chodit a tohle ho zaujalo. Tak jsem mu doporučil malou elektrokoloběžku Xiaomi, dal si na ní sedátko a denně dojíždí na zahrádku. Už roky, má už druhou. Velice si to pochvaluje. Najeto má kolem 10 tisic km, dělám mu na nich servis.
Ta rychlost je super. Po cestě, kde jezdí auta, je to velká výhoda a bezpečnější.
Segway je značka a vyrábí kde co, jen ty balanční vehikly s kolama vedle sebe už dávno ne. Samobalanční vehikly teď frčí ty s jedním kolem mezi nohama a je to daleko skladnější než "koloběžka".
Já bych akorát ten e-moped nikdy nenazýval koloběžkou. Když už máme v češtině ten krásný název, kde se spojuje KOLO a BĚH, připadá mi jako popření všeho, když tak někdo nazývá stroj, na kterém jezdec bez pohybu stojí jak tydýt, někde dokonce i sedí!
Že v angličtině říkají všemu scooter, je jejich problém a žádná omluva...
Změna významu slov v čase je běžným jevem v jazyce. Slova mohou v průběhu času procházet různými druhy významových změn, jako jsou:
- **Zužování významu**: Když slovo původně mělo širší rozsah a postupně se jeho význam specializuje. Například slovo "dobytek" původně označovalo jakoukoli kořist, dnes se vztahuje pouze na zvířata⁴.
- **Rozšiřování významu**: Když se rozsah významu slova zvětšuje a začne zahrnovat širší skupinu jevů nebo objektů. Příkladem může být slovo "limonáda", které původně označovalo nápoj z citrónu, ale dnes se používá pro jakoukoli ovocnou šťávu⁵.
Já ještě žiju postaru. Když to vypadá jako koloběžka, je to u mě koloběžka. Když to vypadá jako kozí dech, je to u mě moped. :-)
Ale to dle tvé definice není ani moped. ;) Nemá to šlapky. moped = MOtor + PEDály.
Jo, to mi taky vadí, tyhle stroje nikdy nebyly navrženy pro koloběh a kvůli výšce nášlapu to je naprosto nereálné využití. Hlavní problém je v té zkratce, že když koloběžka je z hlediska provozu jako kolo, tak elektrokoloběžka je jako elektrokolo a pak z toho někdo odvozuje, že to nesmí je víc než 25 km/h. Přitom elektrické kolostojky neboli skútry bez sedátka jsou samostatná kategorie vozidel.
Ne že by na tom záleželo, ale zákon hovoří jasnou řečí. Koloběžka to je, stejně jako vysoké koloběžky pro sjezd z kopce, na kterých taky nikdy nikdo nekopal nohou.
Viz heslo rozšíření slovního významu.
Naopak!
Silniční zákon vůbec neříká, co koloběžka je a co není, pouze konstatuje, že se koloběžka považuje za jízdní kolo.
Nicméně v tom zákoně, pokud vím, není definován třeba ani chodník...
Takže o tom, zda je předmět koloběžkou, sportovním náčiním nebo motorovým vozidlem, by nejspíš musel rozhodovat soud...
Rozšíření významu slova je tady dost matoucí a zavádějící, počítám že jakmile se to začne skutečně (legislativně) řešit, dostane to nějaký vlastní název.
Monstra na downhill jsou tak uzkoprofilový artikl, že je nikdo neřeší neb je málokdo viděl.
A už tě někdy na tom stavěli policajti? Česká legislativa je ohledně těchto vozidel dost kreativní.
Podle výkladu ministerstva jsou koloběžky nad 25 km/h vozidla kategorie Z (kam patří taky bagry a různé pracovní stroje a sněžné skútry) a musí být schváleny, jenže příslušná s tím nepočítá a vůbec tento typ vozidel nezmiňuje.
A taky jsem četl, že někoho oflastrovali, protože neměl řidičák na motorku, protože měl koloběžku s výkonem vyšším než 0,1 kW / kg, což ta tvoje nová má.